A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítvány
alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendelet megalkotásának
elmulasztása miatt az Alkotmány 70/B. §-ába ütköző
alkotmányellenesség megállapítása iránt benyújtott indítványt
elutasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó sérelmezte, hogy Budapest Főváros
Önkormányzatának Közgyűlése a szervezett bűnözés, valamint az
azzal összefüggő egyes jelenségek elleni fellépés
szabályairól szóló és az ehhez kapcsolódó
törvénymódosításokról szóló 1999. évi LXXV. törvény (a
továbbiakban: Szbt.) 62. § (4) bekezdésében foglalt
jogalkotási kötelezettségének nem tett eleget, a törvényes
határidőig – 2000. március 1. napjáig – nem alkotta meg a
türelmi zónák kijelölésének részletes szabályairól szóló
önkormányzati rendeletét. A 2000. március 1-jei rendkívüli
ülésén a “fővárosi közgyűlés a kerületi önkormányzatok
képviselőinek elutasító álláspontjára való tekintettel
visszavonta a türelmi zónák helyszínének kijelölésére
vonatkozó javaslatát”, ezért az indítványozó álláspontja
szerint “a fővárosi közgyűlés ezzel a döntésével mulasztásos
törvénysértést követett el”, amely egyben a prostituáltaknak
az Alkotmány 70/B. §-ában biztosított munkához és a munka
szabad megválasztásához való jogát is sérti.
II.
1. Az Alkotmány szerint:
“44/A. § (1) A helyi képviselőtestület:
a) önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz és igazgat,
döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül,”
“44/A. § (2) A helyi képviselőtestület a feladatkörében
rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb
szintű jogszabállyal.”
“70/B. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
munkához, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához.”
2. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a
továbbiakban: Ötv.) alapján:
“16. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem
szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá
törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására
önkormányzati rendeletet alkot.”
3. Az Szbt. hivatkozott rendelkezése:
“62. § (4) Ha a prostitúció tömeges (4. § j) pont), az 50 000
lélekszám feletti település önkormányzatának
képviselőtestülete (fővárosban a fővárosi közgyűlés) a
törvény hatálybalépésétől számított hat hónapon belül, ha
pedig a jelenség a törvény hatálybalépése után válik
tömegessé, ennek megállapításától számított kilencven napon
belül köteles a türelmi zóna kijelöléséről a rendeletet
megalkotni. A türelmi zóna helyének kijelölése tekintetében
egyetértési jogot gyakorolnak azok a kerületi önkormányzatok,
amelyek az egyeztetés során vállalják, hogy a saját
területükön türelmi zónát alakítanak ki.”
III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. Az Ötv. 16. § (1) bekezdése szerint "a képviselő-testület
a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok
rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak
végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot". Az Szbt. 62.
§ (3) bekezdése a települési önkormányzatok képviselő-
testülete, a fővárosban – a kerületi önkormányzatok képviselő-
testületeivel egyeztetve – a fővárosi közgyűlés számára a
prostitúció folytatásának Szbt.-ben megállapított előírásokon
felüli további szabályairól (így különösen a közterületnek a
védett övezeten kívüli területen védetté nyilvánított más
részei, a védett övezeten kívül működő egyes, védetté
nyilvánított nyilvános helyek meghatározása, a prostitúció
tömeges megjelenésének tartalmi követelményei, a türelmi zóna
kijelölése) szóló önkormányzati rendelet megalkotására adott
felhatalmazást. Az Szbt. 62. § (4) bekezdése azonban már
meghatározta azokat a körülményeket, amikor a települési
önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosban a fővárosi
közgyűlésnek kötelező a türelmi zóna kijelöléséről szóló
rendeletét megalkotnia. A fővárosi közgyűlés – a prostitúció
fővárosban történő tömeges megjelenését megállapítva –
kezdeményezte az önkormányzati rendelet megalkotását, de a
rendeletalkotás a kerületi önkormányzatok képviselő-
testületeivel való egyetértés hiányában meghiúsult.
Az indítványozó “állampolgári panasz”-ként beadott indítványa
“mulasztásos törvénysértés” megállapítását kérte az
Alkotmánybíróságtól, illetőleg azt, hogy “állapítsa meg a
fővárosi közgyűlés törvénysértő eljárását”.
Az Alkotmánybíróság a 30/1999. (X. 13.) AB határozatában
rámutatott arra, hogy az önkormányzati működés
jogszerűségének vizsgálata az Ötv. 98. §-a szerint nem az
Alkotmánybíróság, hanem a közigazgatási hivatalok feladata
(ABH 1999, 411, 414.). Az Ötv. 98. § (3) bekezdés a) pontja
értelmében a közigazgatási hivatal vezetője törvényességi
ellenőrzési jogkörében eljárva – egyebek mellett – vizsgálja
azt is, hogy a helyi önkormányzat (a helyi kisebbségi,
valamint kisebbségi települési önkormányzat) működése
megfelel-e a jogszabályoknak.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § b) pontja értelmében az
Alkotmánybíróság hatáskörébe a jogszabály, valamint az állami
irányítás egyéb jogi eszköze alkotmányellenességének a
vizsgálata tartozik. Az Abtv. 1. § h) pontja lehetővé teszi,
hogy az Abtv.-be foglalt hatáskörökön kívül törvény egyéb
hatásköröket is megállapítson az Alkotmánybíróság számára
(ABH 1999, 411, 414.).
Az Abtv. és az Ötv. vonatkozó rendelkezéseinek összevetése
alapján megállapítható, hogy a törvényi szabályozás külön
kezeli az alkotmányellenesség [Abtv. 1. § b) pontja] és az
önkormányzat törvénysértésének [Ötv. 98. § (3) bekezdés b)
pontja] vizsgálatát. Az előbbi esetben az Alkotmánybíróság
eljárását az Abtv. 21. § (2) bekezdése szerint bárki
indítványozhatja, az utóbbi esetben viszont az eljárás
kezdeményezője egyedül a közigazgatási hivatal vezetője
lehet. A közigazgatási hivatal vezetőjét ugyanakkor nemcsak
az Ötv. 99. § (2) bekezdés a) pontjában írt esetben
(törvénysértő önkormányzati rendelet felülvizsgálata és
megsemmisítése) illeti meg az indítványozási jog az
Alkotmánybíróságnál, de akkor is, ha e rendeletalkotási
kötelezettségét mulasztja el az önkormányzat.
A jelen esetben a közigazgatási hivatal vezetője nem
kezdeményezte az Alkotmánybíróság eljárását.
Az indítványozó a második (kiegészítő) indítványában már
“mulasztásos alkotmánysértés” kimondását kérte.
Az Abtv. 49. § (1) bekezdése értelmében: “Ha az
Alkotmánybíróság hivatalból, illetőleg bárki indítványára azt
állapítja meg, hogy a jogalkotó szerv a jogszabályi
felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta
és ezzel alkotmányellenességet idézett elő, a mulasztást
elkövető szervet – határidő megjelölésével – felhívja
feladatának teljesítésére.”
Az Alkotmánybíróság megállapítja: az indítványozó ez esetben
már jogosult arra, hogy az Alkotmánybíróságnál eljárást
kezdeményezzen. A mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapításához ugyanakkor nem elég
önmagában a (felhatalmazáson alapuló) jogalkotói feladat
elmulasztása, de az is szükséges – és az Abtv. idézett
rendelkezéséből is ez következik –, hogy a hiányzó
szabályozás egyben alkotmányellenességet is eredményezzen.
Azaz a mulasztásnak és az alkotmányellenes helyzetnek együtt
kell fennállnia (1395/E/1996. AB határozat, ABH 1998, 669.).
Az kétségtelen tény, hogy az önkormányzati rendelet
megalkotásának elmaradása jogszabályi felhatalmazásból
származó jogalkotói feladat elmulasztását eredményezte.
Kérdés azonban az, hogy ez előidézte-e az Alkotmány valamely
rendelkezésének a sérelmét is.
Az indítványozó ezt az “alkotmányellenességet” az Alkotmány
70/B. § sérelmében látja, ezért a továbbiakban az
Alkotmánybíróság e kérdés vizsgálatát végezte el.
2. Az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdése kimondja, hogy a Magyar
Köztársaságban mindenkinek joga van a munkához, a munka és a
foglalkozás szabad megválasztásához.
Az alanyi jogi értelemben vett munkához való jogot, a munka
és a foglalkozás szabad megválasztásához való jogot
(Alkotmány 70/B. §) úgy kell értelmezni, hogy abba
mindenfajta foglalkozás, hivatás, “munka” megválasztásának és
gyakorlásának szabadsága beletartozik.
Az 54/1993. (X. 13.) AB határozat szerint “a vállalkozás joga
a foglalkozás szabad megválasztásához való alkotmányos
alapjog [70/B. § (1) bekezdés] egyik aspektusa, annak egyik,
a különös szintjén történő megfogalmazása” (ABH 1993, 340,
341.). “Senkinek nincs alanyi joga meghatározott
foglalkozással kapcsolatos vállalkozás, sem pedig ennek adott
vállalkozási jogi formában való gyakorlásához. A vállalkozás
joga annyit jelent – de annyit alkotmányos követelményként
feltétlenül – hogy az állam ne akadályozza meg, ne tegye
lehetetlenné a vállalkozóvá válást.” (ABH 1993, 340, 342.)
Az Alkotmánybíróság a munkához való joggal többek között a
21/1994. (IV. 16.) AB határozatában foglalkozott: “A munkához
(foglalkozáshoz, vállalkozáshoz) való alapjog a
szabadságjogokhoz hasonló védelemben részesül az állami
beavatkozások és korlátozások ellen. E korlátozások
alkotmányossága azonban más-más mérce alapján minősítendő
aszerint, hogy a foglalkozás gyakorlását vagy annak szabad
megválasztását korlátozza-e az állam... A munkához
(foglalkozáshoz, vállalkozáshoz) való jogot az veszélyezteti
a legsúlyosabban, ha az ember az illető tevékenységtől el van
zárva, azt nem választhatja.” (ABH 1994, 117, 121.) A
prostitúció (szexuális szolgáltatás) a hatályos jogi
szabályozás alapján legálisan, vállalkozási formában
végezhető (SZJ 93.05.10.4. Szexuális szolgáltatás). E téren
tehát a prostitúció, mint foglalkozás – a hatályos
jogszabályokban meglévő korlátozásokkal – szabadon
választható.
Az Alkotmánybíróság a 327/B/1992. AB határozatában
rámutatott: “A 70/B. § (1) bekezdésébe foglalt alapjogba,
mely lényegéből fakadóan csak természetes személyeket illet
meg, bármely munka, hivatás, foglalkozás megválasztásának és
gyakorlásának szabadsága beletartozik. ... A munka és a
foglalkozás szabad megválasztásához való alapjog azonban nem
alanyi jogot garantál meghatározott foglalkozás
folytatásához, tevékenység végzéséhez.” (ABH 1995, 604, 609.)
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a foglalkozás
(vállalkozás) részét képező ajánlattételi hely kijelölése
[Szbt. 62. § (4) bekezdése] és a prostitució gyakorlása
között nincs tartalmi összefüggés. Ezért az Alkotmánybíróság
az önkormányzati rendelet megalkotásának elmulasztása miatt –
anyagi jogi alkotmánysértés hiányában – az Alkotmány 70/B. §-
ába ütköző alkotmányellenesség megállapítása iránt benyújtott
indítványt elutasította.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |