Hungarian
Ügyszám:
.
1050/B/2004
Előadó alkotmánybíró: Balogh Elemér Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 36/2007. (VI. 6.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/432
.
A döntés kelte: Budapest, 06/04/2007
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

     Az    Alkotmánybíróság    jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára irányuló indítványok alapján, valamint  –
    hivatalból     eljárva     –     mulasztásban     megnyilvánuló
    alkotmányellenesség   megállapítása   tárgyában   meghozta    a
    következő
     
                             határozatot:
     
     1.  Az  Alkotmánybíróság – hivatalból eljárva –  megállapítja:
    Az  Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság részét
    képező  jogbiztonságot,  valamint  az  Alkotmány  59.   §   (1)
    bekezdésében  szabályozott  személyes  adatok  védelméhez  való
    jogot  sértő  –  mulasztásban megnyilvánuló –  alkotmányellenes
    helyzet keletkezett azáltal, hogy az egészségügyi és a hozzájuk
    kapcsolódó  személyes adatok kezeléséről  és  védelméről  szóló
    1997.    évi    XLVII.    törvény,    valamint    a    kötelező
    egészségbiztosítás  ellátásairól  szóló  1997.   évi   LXXXIII.
    törvény   az   ellátásszervezők  által  történő   adatkezelésre
    vonatkozó   tájékoztatással  összefüggésben  nem  alkotta   meg
    mindazokat  az eljárási szabályokat, amelyek biztosítják,  hogy
    az érintett adatai kezelésének megtiltásáról az adattovábbítást
    megelőzően nyilatkozhasson.
     Az  Alkotmánybíróság  ezért felhívja  az  Országgyűlést,  hogy
    jogalkotói feladatának 2007. december 31-ig tegyen eleget.
     
     2.   Az   Alkotmánybíróság  az  egészségügyi  és  a   hozzájuk
    kapcsolódó  személyes adatok kezeléséről  és  védelméről  szóló
    1997.  évi XLVII. törvény 2. § a) pontja, 3. § i) és n) pontja,
    4.  §  (1) bekezdés a)-b) pontja, 5. § (1) bekezdés d)  pontja,
    valamint 22/A-D. §-a alkotmányellenességének megállapítására és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
     
     3.   Az   Alkotmánybíróság   a   kötelező   egészségbiztosítás
    ellátásairól  szóló  1997.  évi LXXXIII.  törvény  38/C-D.  §-a
    alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
    irányuló indítványt elutasítja.
     
     4.   Az   Alkotmánybíróság   a   kötelező   egészségbiztosítás
    ellátásairól   szóló   1997.  évi  LXXXIII.   törvény   és   az
    egészségügyi   szakellátási  kötelezettségről,  továbbá   egyes
    egészségügyet  érintő törvények módosításáról szóló  2001.  évi
    XXXIV.  törvény módosításáról szóló 2005. évi CLXXXII.  törvény
    19.  §  (3) bekezdése alkotmányellenességének megállapítása  és
    megsemmisítése tárgyában előterjesztett indítványt elutasítja.
     
     5.    Az    Alkotmánybíróság   az   irányított   betegellátási
    rendszerről  szóló 331/2005. (XII. 29.) Korm.  rendelet  egésze
    alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
    irányuló indítványt elutasítja.
     
     6.   Az  Alkotmánybíróság  a  Magyar  Köztársaság  2004.   évi
    költségvetéséről  és  az  államháztartás  hároméves  kereteiről
    szóló  2003. évi CXVI. törvény 110. § d) pontja és 112.  §  (1)
    bekezdése     alkotmányellenességének    megállapítására     és
    megsemmisítésére  irányuló  indítvány  tárgyában  az   eljárást
    megszünteti.
     
     Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

       1.1.   Az   indítványozó  a  Magyar  Köztársaság   2004.   évi
      költségvetéséről  és  az  államháztartás  hároméves  kereteiről
      szóló  2003. évi CXVI. törvénynek (a továbbiakban:  Kvt.1.)  az
      irányított betegellátási modellkísérletre (a továbbiakban: IBM)
      vonatkozó 77. §-a, 110. § – értelemszerűen – d) pontja és  112.
      §-a   –   pontosabban  annak  (1)  bekezdése  –,   továbbá   az
      egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő
      finanszírozásának részletes szabályairól szóló  43/1999.  (III.
      3.)  Korm.  rendeletnek (a továbbiakban: Kr.) az IBM,  valamint
      annak  pályázati  rendszere szabályozását tartalmazó  50.  §-a,
      50/A-D.    §-a   alkotmányellenességének   megállapítását    és
      megsemmisítését kérte.
       A  Kvt.1.  77. §-a szerint az IBM szervezésére 2004.  évre  az
      Országos  Egészségbiztosítási  Pénztár  (a  továbbiakban:  OEP)
      szerződést köthet a pályázaton nyertes, illetőleg a már  működő
      egészségügyi  szolgáltatóval  (a továbbiakban:  szervező),  aki
      vállalja   az  érintett  lakosság  kötelező  egészségbiztosítás
      terhére  térítésmentesen, illetve támogatás  ellenében  igénybe
      vehető  egészségügyi ellátását, illetve az általa nem  nyújtott
      szolgáltatások  tekintetében  az  ellátások  megszervezését.  A
      szervező  ellátás-szervezési  és  betegirányítási  feladatainak
      ellátása tekintetében érintett lakosnak minősítette azt, aki  a
      szervező  által  működtetett  vagy  a  szervezővel  e   feladat
      ellátására  szerződést  kötött háziorvosi  szolgálat  orvosánál
      Társadalombiztosítási   Azonosító  Jel   (TAJ   szám)   alapján
      bejelentkezett, és jogosult az Egészségbiztosítási Alap terhére
      finanszírozott ellátás igénybevételére.
      Az  indítványozó kifejtette, hogy a fenti rendelkezések  sértik
      az   Alkotmány  59.  §  (1)  bekezdését,  a  személyes   adatok
      védelméről  és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló  1992.
      évi LXIII. törvény (a továbbiakban: Avtv.) 3-6. §-ait, valamint
      a  jogalkotásról  szóló 1987. évi XI. törvény (a  továbbiakban:
      Jat.)  2.  §-át  és 5. §-át. A kifogásolt rendelkezések  formai
      alkotmányellenességet – értelemszerűen a  Jat.  erre  vonatkozó
      rendelkezéseivel is ellentétesen – azért valósítanak meg,  mert
      az  IBM-mel összefüggő adatkezelést a jogalkotó ugyan  törvényi
      szinten, de a költségvetési törvényben szabályozta. A szabályok
      tartalmi   alkotmányellenességét   abban   látta,    hogy    az
      adatkezeléssel  összefüggő  – és az  Avtv.-ben  részletezett  –
      alkotmányos  követelményeknek  nem  tesznek  eleget,  így   nem
      tisztázott  az  adatkezelés  célhozkötöttsége,  folyamata,   az
      érintettek  jogai,  az  adatok  meghatározása,  az  adatkezelés
      időtartama,  a  felhasználás célja, az adatok  továbbítása,  az
      adatfeldolgozó igénybevétele.
      1.2.  Az IBM-mel összefüggő rendelkezéseket 2005. évre a Magyar
      Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló 2004.  évi  CXXXV.
      törvény (Kvt.2.) 78. § (1) bekezdése foglalta magában.
      Ez  utóbbi  kapcsán a kötelező egészségbiztosítás  ellátásairól
      szóló   1997.   évi   LXXXIII.  törvény  és   az   egészségügyi
      szakellátási   kötelezettségről,  továbbá  egyes  egészségügyet
      érintő  törvények módosításáról szóló 2001. évi XXXIV.  törvény
      módosításáról szóló 2005. évi CLXXXII. törvény (a továbbiakban:
      Ebtvm.)  19.  § (3) bekezdése úgy rendelkezett, hogy  a  Kvt.2.
      alapján működő IBM e törvény hatálybalépésével – 2006. január 1-
      jével – megszűnik. Helyébe az irányított betegellátási rendszer
      ( a továbbiakban: IBR) szabályai léptek.
      A  Kr.  50/A-D.  §-át  az irányított betegellátási  rendszerről
      szóló  331/2005.  (XII.  29.) Korm.  rendelet  (a  továbbiakban
      IBRr.)  19.  §  (4)  bekezdése  ugyancsak  2006.  január  1-jei
      hatállyal  hatályon kívül helyezte, míg az 50.  §  szövegét  az
      IBRr.  19.  § (5) bekezdése állapította meg, amely  az  IBR-ben
      történő kifizetésekre az IBRr. szabályait rendeli alkalmazni.
      Ezzel  egyidejűleg  az  Ebtvm. 11. §-a beiktatatta  a  kötelező
      egészségbiztosítás  ellátásairól  szóló  1997.   évi   LXXXIII.
      törvénybe  (a  továbbiakban: Ebtv.) az irányított betegellátási
      rendszert (a továbbiakban: IBR) szabályozó 38/C-D. §-t,  és  az
      Ebtv.  – az Ebtvm. 15. § (2) bekezdésével kiegészített – 83.  §
      (2)   bekezdés   q)  pontjában  felhatalmazta  a   Kormányt   e
      rendszerrel kapcsolatos részletszabályok megalkotására.  Egyben
      az  Ebtvm.  19.  §  (3)  bekezdésében átmeneti  rendelkezéseket
      állapított meg.
      Az IBR-rel kapcsolatosan az egyes egészségügyi tárgyú törvények
      módosításáról  szóló  2005.  évi CLXXXI.  törvény  32.  §-a  az
      egészségügyi   és   a  hozzájuk  kapcsolódó  személyes   adatok
      kezeléséről  és védelméről szóló 1997. évi XLVII.  törvényt  (a
      továbbiakban: Eüak.) 22/A-22/D. §-okkal egészítette ki,  míg  a
      27. § (1) bekezdése, 28. §-a és 29. § (1) bekezdése az Eüak. 3.
      § i) és n) pontja, 4. § (1) bekezdésének a)-b) pontja, valamint
      5. § (1) bekezdés d) pontja helyébe léptetett új rendelkezést.

      2.  Az  indítványozó az IBR jogi szabályozásával  kapcsolatosan
      újabb  indítványt  terjesztett elő,  és  kérte  azt  a  korábbi
      indítvánnyal tartalmi egységben kezelni. Az Alkotmánybíróság az
      ügyeket – az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és  annak
      közzétételéről   szóló,  módosított  és  egységes   szerkezetbe
      foglalt  3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH  2003,  2065.,  a
      továbbiakban: Ügyrend) 28. § (1) bekezdése alapján egyesítette,
      és egy eljárásban bírálta el.
       Ezen indítvány az Eüak. módosított 2. § a) pontja, 3. § i)  és
      n) pontja, 4. § (1) bekezdés a)-b) pontja, 5. § (1) bekezdés d)
      pontja  és 22/A-D. §-a, továbbá az Ebtv. – az Ebtvm. 11. §-ával
      beiktatott  –  38/C-D.  §-a,  valamint  az  Ebtvm.  19.  §  (3)
      bekezdése     alkotmányellenességének    megállapítására     és
      megsemmisítésére irányult. Az indítványozó kérte továbbá,  hogy
      az   Alkotmánybíróság   „döntésében  térjen   ki”   az   IBR.r.
      „alkalmazhatóságára  is”, vagyis az IBR-re  vonatkozó  alapvető
      rendelkezésekkel   összefüggésben   felvetett   alkotmányossági
      kifogásai e részletszabályokra is vonatkoztak.
       Álláspontja     szerint     az    irányított     betegellátási
      modellkísérlet helyébe lépett IBR sérti az Alkotmány 8.  §  (2)
      bekezdését,  59.  § (1) bekezdését, valamint  70/A.,  70/D.  és
      70/E. §-át.
      Az indítványozó a támadott rendelkezéseknek az ellátásszervezők
      által   az   IBR-en  belül  végzett  adatkezelésére   vonatkozó
      szabályozással kapcsolatos alkotmányos aggályait az alábbiakban
      fogalmazta meg:
      – az IBR-hez kapcsolódó, az ellátásszervezők általi adatkezelés
      csak  szakmailag  megfelelően megalapozott  és  elkerülhetetlen
      célból  történhetne, a szabályozás azonban nem áll  összhangban
      az adatvédelmi követelményekkel,
      –  a jogalkotó nem indokolta a személyes adatok védelméről és a
      közérdekű  adatok  nyilvánosságáról  szóló  1992.  évi   LXIII.
      törvény   (a   továbbiakban:  Avtv.)  5.  §-ában   foglaltaknak
      megfelelően    az    alapjogkorlátozás    szükségességét     és
      arányosságát,
      – nem derül ki a rendelkezésekből, hogy az adatkezelés az Ebtv.
      közérdekből történő törvényi felhatalmazása vagy az  érintettek
      önkéntes hozzájárulása alapján történik,
      –  az  indítványozó álláspontja szerint ellentmondó az  IBR-ben
      részt   vevő  betegek  tájékoztatására  és  tiltakozási  jogára
      vonatkozó szabályozás,
      –   nem   egyértelmű,   hogy  az  OEP  az  ellátásszerzőnek   a
      biztosítottak egészségügyi adatait TAJ számmal vagy kapcsolatos
      kóddal továbbítja-e.
      Mindebből   következően   a  támadott   szabályozásból   –   az
      indítványozó  véleménye  szerint – a  személyes  és  különleges
      adatok  védelméhez való jog szükséges és arányos korlátozásának
      megalapozottsága nem vezethető le, mert „[…] nem jelenthető ki,
      hogy  a  kívánt cél, – vagyis az egészségbiztosítás működtetése
      és   ellenőrzése,   valamint  az  egészségügyi   szolgáltatások
      színvonalának  egységes emelése – más, az  alkotmányos  jogokat
      kevésbé korlátozó módon nem érhető el.”
       Ha  az  IBR-nek az előbbiek szerinti alkotmányellenessége  nem
      is  lenne megállapítható – mert a jogalkotó a felvázolt  célnak
      „valóban  megfelelő  eszközt” alkalmazott  –,  az  indítványozó
      abban    az    esetben   is   alkotmánysértőnek,   a    betegek
      esélyegyenlőségének   követelményébe   ütközőnek   tartotta   a
      rendszert,  mert azt „[…] elvileg az egész országra  kötelezően
      ki  kellene  terjeszteni, hiszen nem állhat elő olyan  helyzet,
      hogy  az  egészségügyi  ellátás színvonala  és  hatékonysága  a
      betegek  oldaláról  nézve attól függjön, hogy  az  adott  beteg
      háziorvosi ellátást nyújtó szolgáltatója kötött-e szolgáltatási
      szerződést valamilyen ellátásszervezővel vagy sem.”
       
       3.   Az   Alkotmánybíróság  hatáskörébe   főszabályként   csak
      hatályos  jogszabályok utólagos vizsgálata  tartozik.  Hatályon
      kívül helyezett jogszabály alkotmányosságát az Alkotmánybíróság
      csak  az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  (a
      továbbiakban: Abtv.) 38. §-a szerinti bírói kezdeményezés, vagy
      a  törvény  48.  §-ában  foglalt  alkotmányjogi  panasz  esetén
      vizsgálja.  [160/B/1996. AB határozat,  ABH  1999,  875,  876.;
      1378/B/1996.  AB határozat, ABH 2001, 1609, 1610.;  418/B/1997.
      AB   határozat,   ABH  2002,  1627,  1629.]  Erre   tekintettel
      hatáskörének  vizsgálata során az Alkotmánybíróságnak  abban  a
      kérdésben  kellett  állást foglalnia, hogy  a  Kvt.1.  támadott
      rendelkezései hatályban lévő jogszabálynak tekinthetők-e.
      A  Jat. 13. §-a szerint a jogszabály akkor veszti hatályát,  ha
      más  jogszabály hatályon kívül helyezi, vagy ha a jogszabályban
      meghatározott  határidő  lejárt.  A  Jat.  nem  határozza   meg
      egyértelműen, hogy utóbbi határidőnek kifejezetten a jogszabály
      hatályának   megszűnésére,   vagy   alkalmazhatóságára   kell-e
      vonatkoznia. Az Alkotmánybíróság több határozatában a  Jat.-nak
      ezt  a  rendelkezését a jogszabály alkalmazhatóságára vonatkozó
      rendelkezésként   értelmezte.   Következetesen    érvényesített
      álláspontja  szerint  a szabály alkalmazására  a  jogszabályban
      előírt határidő leteltével, azzal, hogy a kifejezetten hatályon
      kívül  nem  helyezett  jogszabályi  rendelkezések  teljesedésbe
      mentek,  és már nincs mód arra, hogy a jogalanyok a jogszabályi
      rendelkezés alapján jogot szerezzenek, a jogszabály  lényegében
      hatályát veszti. [1239/B/1990. AB végzés, ABH 1991, 905,  906.;
      298/B/1994.  AB határozat, ABH 1994, 696, 700.; 880/B/1992.  AB
      végzés,  ABH  1996, 803, 804-806.; 385/B/2001. AB  végzés,  ABH
      2001,  1670,  1672-1673.; 35/2004. (X. 6.)  AB  határozat,  ABH
      2004, 504, 505.]
       A  Kvt.1.  77.  §  (3) bekezdése tartalmazta, hogy  a  nyertes
      pályázóval  az  ellátás szervezésére 2004. évre  szólóan  lehet
      szerződést  kötni,  (10) bekezdése pedig a  korábbi  évben  már
      szerződéssel   rendelkezők  jogviszonyának   „folyamatosságát”,
      továbbá a finanszírozást 2004. évre szólóan biztosította. Mivel
      a   Kvt.2.  a  2005.  évben  megkötendő  szerződéseken  alapuló
      betegellátásra   tartalmaz   finanszírozási   szabályokat,   az
      Alkotmánybíróság azt a következtetést vonta le, hogy  a  Kvt.l.
      fenti  rendelkezésének hatálya 2004. december 31-ig állt  fenn,
      vagyis alkalmazásának határideje a jogszabályból kitűnt.
       A  Kr. kifogásolt szabályát az IBR.r. hatályon kívül helyezte,
      ezzel   az  IBM-re  vonatkozó  valamennyi  jogszabály   hatálya
      megszűnt,   2006.   január   1-i  hatállyal   az   IBR   került
      alkalmazásra.

      4. Az IBR–re vonatkozó rendelkezések normakontrolljára irányuló
      indítvány      benyújtását     követően      a      kormányzati
      szervezetátalakítással  összefüggő törvénymódosításokról  szóló
      2006.  évi  CIX.  törvény 80. § (1) bekezdés  i)  pontja  2007.
      január  1-jétől  módosította az Eüak. 3. § i)  pontját  akként,
      hogy  az  „Országos  Nyugdíjbiztosítási  Főigazgatóság  és   az
      Országos  Egészségbiztosítási Pénztár, valamint ezek igazgatási
      szervei   (a   továbbiakban:  társadalombiztosítási  igazgatási
      szervek)” szövegrész helyébe az „egészségbiztosítási  szerv,  a
      Nyugdíjbiztosítási  Alap kezeléséért felelős nyugdíjbiztosítási
      szerv és nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv” szöveget, míg  az
      Eüak.  22/B. § (4) bekezdésébe az „Országos Egészségbiztosítási
      Pénztár”  szövegrész  helyébe  az  „egészségbiztosítási  szerv”
      szöveget léptette.
      Az  egyes, az egészségügyet érintő törvényeknek az egészségügyi
      reformmal  kapcsolatos  módosításáról  szóló  2006.  évi   CXV.
      törvény  43.  §  (14) bekezdése értelmében 2007.  január  1-jei
      hatállyal  az  Ebtv.  38/C.  § (2) bekezdésében,  valamint  (3)
      bekezdésének b) és f) pontjában, (4) bekezdésében, (5) bekezdés
      c)   pontjában   az  „az  OEP”  szövegrész   helyébe   az   „az
      egészségbiztosító” szöveg, a 38/C. § (3) bekezdés d)  pontjában
      az „az OEP-től” szövegrész helyébe az „az egészségbiztosítótól”
      szöveg lépett.
      Az  egészségbiztosítás hatósági felügyeletéről szóló 2006.  évi
      CXVI.  törvény  22. § (2) bekezdése az Eüak. 3.  §  i)  pontját
      módosította  úgy, hogy az „az adatvédelmi felelős,”  szövegrész
      helyébe  az  „az  adatvédelmi felelős,  az  Egészségbiztosítási
      Felügyelet”  szöveg lépett, valamint a 22. § (8)  bekezdése  az
      Eüak. 22/B. §-ának (6) bekezdése helyébe léptetett 2007. január
      1-jétől  új  szöveget,  amely  az érintetteket  „levélben  kell
      tájékoztatni”  szövegrészt  érintette,  és  helyébe  a   „külön
      jogszabályban  foglaltak szerint kell tájékoztatni”  szövegrész
      lépett.

      5.   Az   Alkotmánybíróság  utólagos  normakontrollra  irányuló
      vizsgálatát  a  régi  helyébe lépő új szabályozás  tekintetében
      akkor  folytatja le, ha az tartalmilag a korábbival  azonos  és
      ezáltal   azonos   a   vizsgálandó  alkotmányossági   probléma.
      [1314/B/1997. AB végzés, ABH 2000, 1049.; 4/1999. (VI.  3.)  AB
      határozat, ABH 1999, 396, 399.; 1425/B/1997. AB határozat,  ABH
      1998, 844, 845.; 163/B/1991. AB határozat, ABH 1993, 544, 545.;
      137/B/1991. AB határozat, ABH 1992, 456, 457.] A jelen  esetben
      azt  lehet megállapítani, hogy az indítványozó által az IBM-nek
      a  Kvt.1.  77.  §-ával összefüggésben felvetett alkotmányossági
      probléma   az   IBR-re   vonatkozó   szabályozás   tekintetében
      lényegében változatlanul fennáll, ezért az Alkotmánybíróság  az
      érdemi  vizsgálatot  az  újabb indítvánnyal  támadott  hatályos
      szabályozás tekintetében folytatta le.

                                    II.

      Az  Alkotmánybíróság az indítványok elbírálásánál  a  következő
      jogszabályi rendelkezéseket vette figyelembe:

      1. Az Alkotmány vonatkozó rendelkezései:
       „2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
       „8.  § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
      és   elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek   tiszteletben
      tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
       (2)   A   Magyar   Köztársaságban  az  alapvető   jogokra   és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
       „59.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaságban mindenkit  megillet  a
      jóhírnévhez,  a  magánlakás  sérthetetlenségéhez,  valamint   a
      magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.”
       „70/A.  §  (1)  A  Magyar Köztársaság biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
      állampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
       (2)   Az   embereknek  az  (1)  bekezdés  szerinti   bármilyen
      hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
       (3)  A  Magyar  Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását  az
      esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó  intézkedésekkel  is
      segíti.”
       „70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk  van
      a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.
       (2)  Ezt  a  jogot  a  Magyar Köztársaság a  munkavédelem,  az
      egészségügyi intézmények és az orvosi ellátás megszervezésével,
      a rendszeres testedzés biztosításával, valamint az épített és a
      természetes környezet védelmével valósítja meg.”
       „70/E.  § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk  van
      a   szociális   biztonsághoz;  öregség,  betegség,  rokkantság,
      özvegység,   árvaság   és   önhibájukon   kívül   bekövetkezett
      munkanélküliség  esetén a megélhetésükhöz  szükséges  ellátásra
      jogosultak.
       (2)   A   Magyar  Köztársaság  az  ellátáshoz  való  jogot   a
      társadalombiztosítás   útján   és   a   szociális   intézmények
      rendszerével valósítja meg.”

      2. Az Eüak. hivatkozott szabályai:
       „2. § E törvény hatálya kiterjed
       a)   minden  egészségügyi  ellátást  nyújtó,  valamint   annak
      szakmai   felügyeletét,  ellenőrzését  végző   szervezetre   és
      természetes   személyre,  továbbá  az  irányított  betegellátás
      szervezését  végző  szervezetre (a  továbbiakban:  egészségügyi
      ellátóhálózat),  valamint  minden olyan  jogi  személyre,  jogi
      személyiséggel   nem  rendelkező  szervezetre  és   természetes
      személyre,  amely,  vagy aki egészségügyi  és  személyazonosító
      adatot kezel (a továbbiakban: egyéb adatkezelő szerv),
       (…)”
       „3. § E törvény alkalmazásában
       (…)
       i)   adatkezelő:   a   betegellátó,  az  intézményvezető,   az
      adatvédelmi felelős, az Egészségbiztosítási Felügyelet, továbbá
      közegészségügyi-járványügyi közérdekből az 5. §  (3)  bekezdése
      szerinti   tisztiorvos,   illetve  közegészségügyi   felügyelő,
      valamint az n) pont szerinti ellátásszervező, továbbá a  22.  §
      szerinti   esetekben   az  ott  meghatározottak   szerint,   az
      egészségbiztosítási    szerv,   a    Nyugdíjbiztosítási    Alap
      kezeléséért    felelős   nyugdíjbiztosítási    szerv    és    a
      nyugdíjbiztosítási  igazgatási szerv és az egészségügyi  adatok
      nélkül, a 3. § b) pontjában meghatározott személyazonosító adat
      tekintetében  – a lakossági célzott szűrővizsgálatok  érdekében
      az egészségügyi államigazgatási szerv;
      (…)
       n)  ellátásszervező:  az irányított betegellátás  szervezésére
      vállalkozó egészségügyi szolgáltató.
      (…)”
       „4.   §   (1)   Az   egészségügyi  és  személyazonosító   adat
      kezelésének célja:
       a)   az  egészség  megőrzésének,  javításának,  fenntartásának
      előmozdítása,
       b)  a  betegellátó  eredményes  gyógykezelési  tevékenységének
      elősegítése, ideértve a szakfelügyeleti tevékenységet is,
       (…)”
       „5.   §   (1)  Az  egészségügyi  ellátó  hálózaton  belül   az
      egészségügyi és személyazonosító adat kezelésére – amennyiben e
      törvény másként nem rendelkezik – jogosult
      (…)
       d) az ellátásszervező adatelemzéssel megbízott alkalmazottja.
      (…)”
       „22/A.  §  (1)  Az  ellátásszervező a 22/B. § (1)  bekezdésben
      meghatározott  célból  jogosult a  22/B.  §  (2)-(3)  bekezdése
      szerinti adatok kezelésére.
       22/B. § (1) Az ellátásszervező az alábbi célokból jogosult  az
      egészségügyi és személyazonosító adatok kezelésére:
       a)  a  betegellátó  eredményes  gyógykezelési  tevékenységének
      elősegítése;
       b)   az   ellátásszervező  tevékenységével  érintett  lakosság
      egészségi állapotának nyomon követése és javítása;
       c) epidemiológiai vizsgálat elemzése;
       d)   az  egészségügyi  ellátás  tervezése,  szervezése  és   a
      költségek tervezése;
       e) statisztikai vizsgálat;
       f)  az ellátásszervező szakmai vagy törvényességi felügyeletét
      végző  szervezetek  munkájának elősegítése,  ha  az  ellenőrzés
      célja más módon nem érhető el.
       (2)  Az  ellátásszervező a következő személyazonosító adatokat
      kezelheti:   TAJ  szám,  nem,  születési  idő,  az  elhalálozás
      időpontja.
       (3)  Az  ellátásszervező  az  egészségügyi  adatok  közül   az
      irányított  betegellátási rendszerbe  bevont,  alábbi  ellátási
      formákhoz  kapcsolódó adatokat kezeli (TAJ tételes  elszámolású
      természetbeni ellátás igénybevételi adatok):
       a)  háziorvosi, házi gyermekorvosi ellátás (az  eseti  ellátás
      kivételével),
       b) fogászati ellátás,
       c) gondozóintézeti gondozás,
       d) betegszállítás orvosi rendelvényre,
       e) járóbeteg-szakellátás,
       f) fekvőbeteg-szakellátás (aktív, krónikus),
       g) CT, MRI,
       h) művesekezelés,
       i) házi szakápolás,
       j)    gyógyszertámogatás   (kivéve:    speciális    beszerzésű
      gyógyszerkiadás),
       k) gyógyászati segédeszköz támogatás,
       l) gyógyászati ellátás.
       (4)  Az  ellátásszervező részére a (2)-(3)  bekezdés  szerinti
      adatokat   az   egészségbiztosítási   szerv   adja    át.    Az
      ellátásszervező részére történő adattovábbítás lehetőségéről az
      érintettet  tájékoztatni  kell.  E  tájékoztatásnak   ki   kell
      terjednie az adattovábbításra vonatkozó tiltakozás lehetőségére
      is.
       (5)  Amennyiben  az  ellátásszervező tevékenységével  érintett
      betegre  vonatkozó adat kiadását a beteget vagy az egészségügyi
      szolgáltatót érintő közigazgatási, szabálysértési,  ügyészségi,
      bírósági eljárás vagy az érintett nem egészségügyi intézményben
      történő   elhelyezése,   munkavégzésre   való   alkalmasságának
      megállapítása, egyéb alkalmasság megállapítása céljából  kérik,
      úgy  az ellátásszervező az adatokat közvetlenül nem adhatja ki,
      hanem  az  adatkiadást  kérőt az adatok  elsődleges  felvételét
      végző egészségügyi szolgáltatóhoz irányítja.
       (6)  Az ellátásszervezőnek az érintetteket külön jogszabályban
      foglaltak   szerint   tájékoztatni  kell   az   ellátásszervező
      adatkezeléséről,    az   adatkezelésre    vonatkozó    lényeges
      szabályokról,    és    formanyomtatványon   lehetőséget    kell
      biztosítani, hogy nyilatkozhasson, amennyiben nem  járul  hozzá
      az adatai kezeléséhez.
       22/C.  §  (1)  A 22/B. § (2)-(3) bekezdés szerinti  adatot  az
      ellátásszervező adatelemzéssel megbízott alkalmazottja kezeli.
       (2)   A  beteg  kérésére  az  ellátásszervező  az  érintettről
      nyilvántartott  egészségügyi és hozzájuk  kapcsolódó  személyes
      adatokról    tájékoztatást   ad,   illetve   a   dokumentációba
      betekintést   biztosít,  továbbá  kérelemre   -   a   kérelmező
      költségére - másolatot köteles készíteni.
       (3)  Az  ellátásszervező az egészségügyi és személyes adatokat
      az   egészségügyi  dokumentációra  irányadó  szabályok  szerint
      köteles  nyilvántartani és megsemmisíteni.  Az  ellátásszervező
      jogutód  nélküli  megszűnése  esetén  a  nála  keletkezett   és
      nyilvántartott  adatokat közjegyzői letétben 5  év  időtartamra
      elhelyezi. 5 év elteltét követően a letétbe helyezett  adatokat
      meg kell semmisíteni.
       (4)     Amennyiben    az    egészségügyi    szolgáltató     az
      ellátásszervezői tevékenységet is ellátja, az e  tevékenységhez
      kapcsolódó   egészségügyi   és   személyazonosító   adatot   az
      egészségügyi  szolgáltató  által nyilvántartott  egyéb  adattól
      elkülönítetten kezeli.
       22/D.  §  (1)  Az  ellátásszervező köteles  külön  adatvédelmi
      felelőst kinevezni, aki
       a)  közreműködik, illetőleg segítséget nyújt az adatkezeléssel
      összefüggő  döntések  meghozatalában,  valamint  az  érintettek
      jogainak biztosításában;
       b)  ellenőrzi  az  adatkezelésre vonatkozó  más  jogszabályok,
      valamint  a  belső  adatvédelmi  és  adatbiztonsági  szabályzat
      rendelkezéseinek   és  az  adatbiztonsági  követelményeknek   a
      megtartását;
       c)   elkészíti   az  ellátásszervező  belső   adatvédelmi   és
      adatbiztonsági szabályzatot;
       d) vezeti a belső adatvédelmi nyilvántartást;
       e) gondoskodik az adatvédelmi ismeretek oktatásáról.
       (2)  Az  adatvédelmi felelős kijelölésére a 32. § (4) bekezdés
      a)-c) pontja szerinti szabályok irányadók.”

      4. Az Ebtv. rendelkezései:
       „38/C. § (1) Az irányított betegellátási rendszer működése  az
      érintett   biztosítottak  egészségi  állapotának,  az   általuk
      igénybe   vett   egészségügyi  szolgáltatások  hatékonyságának,
      minőségének   és   az  ellátások  szervezettségének   javítása,
      valamint   a   felszabaduló  források  célszerű   felhasználása
      érdekében biztosítja
      a)   az   érintett  biztosítottak  kötelező  egészségbiztosítás
      keretében térítésmentesen, illetve támogatás ellenében  igénybe
      vehető  egészségügyi  ellátásának a progresszív  ellátás  adott
      szinten történő megszervezését, megfelelőségének és minőségének
      - az igénybevételi adatok alapján történő - nyomon követését,
      b)  az  ellátást  nyújtó  egészségügyi szolgáltatók  munkájának
      koordinálását,
       c)   az   ellátásokról  történő  folyamatos   visszacsatolást,
      valamint
       d)    az    egészségfejlesztési   és   prevenciós    programok
      koordinálását.
       (2) A Magyar Köztársaság költségvetéséről szóló törvényben  (a
      továbbiakban:     költségvetési    törvény)     meghatározottak
      figyelembevételével   az  egészségbiztosító   az   egészségügyi
      szolgáltatások   irányított  betegellátás   keretében   történő
      nyújtásának   megszervezésére  a  külön   jogszabály   szerinti
      pályázaton  kiválasztott és a külön jogszabályban meghatározott
      egyéb    feltételeknek   megfelelő,   irányított   betegellátás
      szervezésére   vállalkozó   egészségügyi   szolgáltatóval    (a
      továbbiakban: ellátásszervező) köthet szerződést.
       (3)  Az  (1) bekezdésben meghatározott célok elérése érdekében
      az ellátásszervező feladata:
       a) az ellátásszervezés és koordinálás, a betegút követése,
       b)  a  vállalt prevenciós terv megvalósításának megszervezése,
      koordinálása, ellenőrzése és értékelése, valamint módosítása  a
      jogszabályok  által  kötelezően  előírt  vagy  egyéb  forrásból
      támogatott programok változása miatt, továbbá a módosított terv
      jóváhagyásra való megküldése az egészségbiztosító részére,
       c)  a minőségbiztosítás követelményrendszerének teljesítése az
      egészségügyről  szóló  1997.  évi  CLIV.  törvény  120.  §-ában
      foglaltak   szerint,  különösen  minőségpolitikai  nyilatkozat,
      szakmai protokollok alkalmazása,
       d)  a g) pontban foglaltakra figyelemmel a külön jogszabályban
      előírt   adatszolgáltatási   kötelezettség   teljesítése,    az
      egészségbiztosítótól   kapott  tételes   betegforgalmi   adatok
      elemzése, monitoringrendszer működtetése,
       e)  az  érintett  biztosítottak részére nyújtott  egészségügyi
      ellátások betegforgalmi adatainak elemzése,
       f)  az  egészségbiztosító által megküldött  keresőképtelenségi
      napok összehasonlító statisztikai adatainak elemzése,
       g)  az  egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok
      kezeléséről  és  védelméről szóló 1997. évi XLVII.  törvény  (a
      továbbiakban:   Eüak.)   22/B.  §-ának   (2)-(3)   bekezdésében
      meghatározott adatok kezelése,
       h) amit külön jogszabály ekként határoz meg.
       (4)  Az érintett biztosítottak által igénybe vett egészségügyi
      szolgáltatások    fedezetéül    a    természetbeni    ellátások
      előirányzatának az érintett biztosítottak kora,  neme  szerinti
      és  külön jogszabályban meghatározott egyéb szempontok  alapján
      számított  arányos része (a továbbiakban: fejkvóta) szolgál.  A
      fejkvóta szerinti összeget, mint bevételt, valamint az érintett
      biztosítottak  által  igénybe vett egészségügyi  szolgáltatások
      finanszírozási  díját,  mint kiadást tartalmazó  kimutatást  (a
      továbbiakban: elvi számla) az egészségbiztosító vezeti. Az elvi
      számla pozitív egyenlege a bevételi többlet. A bevételi többlet
      felosztására és felhasználására a költségvetési törvényt és  az
      e    törvény    felhatalmazásán   alapuló   külön    jogszabály
      rendelkezéseit kell alkalmazni.
       (5)  Az  ellátásszervezővel  a  (2)  bekezdés  alapján  kötött
      szerződésben  (a továbbiakban: ellátásszervezési  szerződés)  a
      szerződés   hatályára,  módosítására,  felmondására   vonatkozó
      rendelkezéseken kívül rendelkezni kell
       a)   arról,   hogy   az   ellátásszervező  mely   egészségügyi
      szolgáltatásokat  nyújtja saját maga, illetve más  egészségügyi
      szolgáltató igénybevételével,
       b)  a  teljes  körű minőségi, definitív ellátásokra  ösztönző,
      hatékony  egészségügyi szolgáltatás biztosításáról, valamint  a
      betegségek  időben történő megelőzését, az egészség  megőrzését
      szolgáló    prevenciós   program   megvalósítására    vonatkozó
      kötelezettség vállalásáról,
       c)   az   egészségbiztosító  által   vezetett   elvi   számlán
      jelentkező megtakarítás elszámolásáról,
       d) az adatszolgáltatási kötelezettségről,
       e) az ellenőrzésről,
       f) a szerződésszegés esetén az igény érvényesítéséről,
       g) arról, amit külön jogszabály előír.
       (6) Az ellátásszervezési szerződéshez csatolni kell
       a) a 38/D. § (1) bekezdése szerinti szolgáltatási szerződést,
       b) a 38/D. § (2) bekezdése szerinti megállapodást,
       c) a külön jogszabályban meghatározott mellékleteket.
       (7)   Az   irányított   betegellátási   rendszerben   érintett
      biztosítottnak  az ellátásszervezővel a 38/D. §  (1)  bekezdése
      alapján  szerződött  háziorvosi  ellátást  nyújtó  egészségügyi
      szolgáltatóhoz   bejelentkezett   biztosítottak   közül    azok
      minősülnek,  akik  a (8) bekezdés szerinti értesítést  követően
      egy hónapon belül a külön jogszabályban meghatározottak szerint
      az  egészségügyi  és  személyes adataik ellátásszervező  általi
      kezelését nem tiltották meg.
       (8)   A  hozzá  bejelentkezett  biztosítottakat  a  háziorvosi
      ellátást  nyújtó egészségügyi szolgáltató írásban  tájékoztatja
      az   ellátásszervezőhöz   történő   csatlakozása   szándékáról,
      illetőleg  az  irányított betegellátási rendszerben  már  részt
      vevő  háziorvos ennek tényéről és - a biztosítottakat érintő  -
      következményeiről,  így különösen: az irányított  betegellátási
      rendszer   céljairól,  működéséről,  tartalmi   elemeiről   (az
      elérhető  prevenciós  programokról, az  emelt  szintű  gondozás
      lehetőségeiről),     valamint     az     ellátásszervező     és
      kapcsolattartója    nevéről,   címéről   és    elérhetőségéről.
      Tájékoztatni kell továbbá a biztosítottakat arról is,  hogy  az
      irányított  betegellátási rendszerben érintett  biztosítottként
      való   részvétel   feltétele  az,  hogy  az   egészségügyi   és
      személyazonosító  adataiknak  az ellátásszervező  általi  -  az
      Eüak.-ban foglaltak szerinti - kezelését ne tiltsák meg.
       (9)  A  (4)  bekezdés  szerinti elvi  számla  tekintetében  az
      irányított  betegellátási  rendszerben  részt  vevő  háziorvosi
      ellátást   nyújtó  egészségügyi  szolgáltatóhoz  bejelentkezett
      biztosítottak  közül  azokat  is érintett  biztosítottnak  kell
      tekinteni,  akik  megtiltották adataik  ellátásszervező  általi
      kezelését.”
       „38/D.  §  (1)  Az  irányított betegellátási rendszerben  való
      részvétel   érdekében  a  területi  ellátási   kötelezettséggel
      rendelkező,     háziorvosi    ellátást    nyújtó    szolgáltató
      szolgáltatási szerződést köthet az ellátásszervezővel.
       (2)  Az ellátásszervező a vele szolgáltatási szerződésben  nem
      álló  finanszírozott egészségügyi szolgáltatóval együttműködési
      megállapodást  köthet  az  érintett biztosítottak  egészségügyi
      ellátásában való közreműködésre.
       (3)   Az   (1)  bekezdés  szerinti  szolgáltatási  szerződések
      megkötése  során  az  ellátásszervezőnek  a  működés  földrajzi
      határain   belül   -  Budapest  kivételével  -   zárt   terület
      kialakítására   kell  törekednie  a  települési  önkormányzatok
      többcélú kistérségi társulásáról szóló törvényben meghatározott
      kistérségi határok figyelembevételével. A 38/C. § (4) bekezdése
      szerinti  elvi  számla  tekintetében  az  adott  kistérség   az
      ellátásszervező  területének minősül, ha a kistérségben  működő
      háziorvosi praxisok több mint 70%-a csatlakozik a szervezőhöz.
       (4)   Az  irányított  betegellátási  rendszerben  részt   vevő
      egészségügyi    szolgáltatók   által   teljesített    ellátások
      finanszírozása  a  szerződés  időtartama  alatt   is   érvényes
      finanszírozási szerződések alapján történik.”

       5. Az Ebtvm. vizsgált rendelkezése:
       „19.  §  (3)  A  Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről
      szóló   2004.  évi  CXXXV.  törvény  78.  §-a  alapján   működő
      irányított    betegellátási    modellkísérlet     e     törvény
      hatálybalépésével   egyidejűleg   megszűnik.   Az    irányított
      betegellátási   modellkísérletben  részt  vett  ellátásszervező
      kezelésében  álló,  az érintett biztosítottal  kapcsolatos,  az
      ellátásszervező   feladatának  ellátásához   szükséges   -   az
      egészségügyi   és   a  hozzájuk  kapcsolódó  személyes   adatok
      kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény  22/B.
      §-ának  (2)-(3)  bekezdése szerinti -  adatokat  az  e  törvény
      hatálybalépését  követően  létrejövő  irányított  betegellátási
      rendszerben  résztvevő ellátásszervező csak akkor  használhatja
      fel,  ha  a biztosított az irányított betegellátási rendszerben
      való  részvételről kapott tájékoztatását és a szolgáltatónak  a
      rendelkezésre  álló adatok ellátásszervezés  keretében  történő
      további  felhasználására vonatkozó szándéknyilatkozatát  követő
      egy  hónapon  belül ezt írásban nem tiltotta meg. Az  adatainak
      kezelését megtiltó biztosítottra az Ebtv. 38/C. §-ának a 11. §-
      sal  megállapított (9) bekezdésében foglaltakat  értelemszerűen
      alkalmazni kell.”
                                     
                                   III.

      Az indítvány nem megalapozott.
      Az  indítványozó  az  IBM, majd az IBR  intézményét,  az  azzal
      összefüggő valamennyi szabályt alkotmányellenesnek tartotta.

      1. Az Alkotmánybíróság áttekintette az irányított betegellátási
      rendszer  előzményeit,  a modellkísérlet bevezetését,  tartalmi
      változásait.
      Az  IBM-et  1999. január 1-jei hatállyal a társadalombiztosítás
      pénzügyi alapjainak 1999. évi költségvetéséről szóló 1998.  évi
      XCI.   törvény   16.  §-a  vezette  be,  és   az   egészségügyi
      szolgáltatókkal  1999.  évben maximum  200  ezer  lakosra  volt
      köthető finanszírozási szerződés, érintett lakosnak tekintve  a
      szolgáltatók   által  működtetett,  vagy  a  velük   szerződött
      háziorvosi  szolgálat orvosához bejelentkezett biztosítottakat.
      A  pályázat és a finanszírozás részletszabályait a Kr. 50.  §-a
      tartalmazta. Ezen rendelkezések alapján az OEP 1999. július  1-
      jétől kötött szerződéseket.
      Ezt  követően a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak  2000.
      évi  költségvetéséről  szóló 1999.  évi  CIX.  törvény  8.  §-a
      további  200  ezer  lakosra  adott  lehetőséget  finanszírozási
      szerződés  megkötésére,  hasonló feltételekkel.  A  24.  §  (9)
      bekezdése szerint az 1999. évben kötött szerződések alapján  az
      IBM-ben való részvétel folyamatos.
      A  Magyar Köztársaság 2001. és 2002. évi költségvetéséről szóló
      2000.  évi  CXXXIII.  törvény „A társadalombiztosítás  pénzügyi
      alapjai  költségvetése egyes előirányzatainak  felhasználásával
      kapcsolatos rendelkezések” alcímének 73. §-ában 500 ezer  főben
      maximálta  az  IBM-ben  részt  vevők  számát,  majd  a   Magyar
      Köztársaság  2003. évi költségvetéséről szóló 2002.  évi  LXII.
      törvény  68. §-ában úgy rendelkezett, hogy 1 millióra emelte  a
      kísérletbe  bevonható lakosok számát. A 68. § (3) bekezdése  az
      érintett  lakos  fogalmát pontosította a  Társadalombiztosítási
      Azonosító     Jel    (TAJ    szám)    alapján    bejelentkezett
      biztosítottakban.  Ezt  követően  lépett  hatályba   a   Kvt.1.
      támadott szabályozása.
      Az   IBR   lényege,  hogy  az  egészségbiztosító  a  pályázaton
      kiválasztott   és  a  jogszabályi  követelményeknek   megfelelő
      egészségügyi szolgáltatóval köt szerződést – többek között –  a
      progresszív  egészségügyi ellátás szervezésére, koordinálására,
      az  ellátás  megfelelőségének és minőségének nyomon követésére,
      az egészségügyi adatok kezelésére és egyéb kapcsolódó feladatok
      elvégzésére.
      Jelenleg  az IBR keretén belüli ellátás szervezésére  a  Magyar
      Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006. évi CXXXVII.
      törvény  80.  §  (1)  bekezdése értelmében 2,3  millió  lakosra
      köthető szerződés.

      2.l.    Az    Alkotmánybíróság   a   kifogásolt   rendelkezések
      alkotmányossági  vizsgálatát elsőként az  Alkotmány  8.  §  (1)
      bekezdése és 59. § (1) bekezdése tekintetében végezte el.
        Az Alkotmány 59. § (1) bekezdése értelmében a magántitok és a
      személyes adatok védelméhez való jog alkotmányos alapjog.
      Az  Alkotmánybíróság  a  személyes adatok  védelme  körében  az
      információs önrendelkezési jog tartalmát a 15/1991.  (IV.  13.)
      AB határozatában fejtette ki: „Az Alkotmánybíróság – a 20/1990.
      AB   határozat  szerinti  eddigi  gyakorlatát  folytatva  –   a
      személyes adatok védelméhez való jogot nem hagyományos  védelmi
      jogként  értelmezi,  hanem annak aktív  oldalát  is  figyelembe
      véve, információs önrendelkezési jogként.
       Az   Alkotmány   59.   §-ában  biztosított  személyes   adatok
      védelméhez  való jognak eszerint az a tartalma,  hogy  mindenki
      maga   rendelkezik   személyes   adatainak   feltárásáról    és
      felhasználásáról.  Személyes adatot  felvenni  és  felhasználni
      tehát  általában  csakis  az érintett  beleegyezésével  szabad;
      mindenki  számára követhetővé és ellenőrizhetővé kell tenni  az
      adatfeldolgozás egész útját, vagyis mindenkinek joga van tudni,
      ki,  hol,  mikor,  milyen célra használja fel  az  ő  személyes
      adatát.   Kivételesen  törvény  elrendelheti   személyes   adat
      kötelező kiszolgáltatását, és előírhatja a felhasználás  módját
      is.  Az  ilyen  törvény korlátozza az információs önrendelkezés
      alapvető  jogát, és akkor alkotmányos, ha megfelel az Alkotmány
      8. §-ában megkövetelt feltételeknek.” (ABH 1991, 40, 41, 42.)
      Az Alkotmánybíróság az adatkezeléssel kapcsolatosan rámutatott,
      hogy  az információs önrendelkezési jog gyakorlásának feltétele
      és  egyben legfontosabb garanciája a célhoz kötöttség. „Ez  azt
      jelenti,   hogy  személyes  adatot  feldolgozni  csak  pontosan
      meghatározott  és  jogszerű célra szabad. Az adatfeldolgozásnak
      minden   szakaszában  meg  kell  felelnie  a   bejelentett   és
      közhitelűen   rögzített  célnak.”  [15/1991.   (IV.   13.)   AB
      határozat, ABH 1991, 40, 42.]
       Az  Alkotmánybíróság 65/2002. (XII. 3.) AB  határozatában  azt
      is megállapította, hogy a jogalkotó a személyes adatok, illetve
      a   szigorúbban   védett  különleges  adatok  kezelését   akkor
      rendelheti   el,   „ha   az  adatkezelés   lehetővé   tételével
      egyidejűleg  meghatározza  az adatkezelés  pontos  feltételeit,
      azaz  az  Alkotmány  59. § (1) bekezdésben garantált  személyes
      adatokhoz      való     alapjog     korlátozásának      konkrét
      részletszabályait.” (ABH 2002, 357, 363.)
      Az  Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerint az alapvető jogokra és
      kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapíthatja  meg,
      annak lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.
       Az  Alkotmánybíróság 30/1992. ((V. 26.) AB határozatában  elvi
      jelleggel  mutatott  rá:  „Az állam akkor  nyúlhat  az  alapjog
      korlátozásának eszközéhez, ha másik alapvető jog  és  szabadság
      védelme  vagy  érvényesülése, illetve egyéb  alkotmányos  érték
      védelme  más  módon  nem  érhető el. Az alapjog  korlátozásának
      alkotmányosságához tehát önmagában nem elegendő, hogy az  másik
      alapjog  vagy  szabadság  védelme vagy  egyéb  alkotmányos  cél
      érdekében  történik,  hanem  szükséges,  hogy  megfeleljen   az
      arányosság követelményeinek: az elérni kívánt cél fontossága és
      az  ennek  érdekében  okozott  alapjogsérelem  súlya  megfelelő
      arányban legyen egymással." (ABH 1992, 167, 171.)
       Az   alapjog   lényeges   tartalmát  nem   érintő   korlátozás
      alkotmányossága megítéléséhez az Alkotmánybíróság  az  alapjogi
      tesztet  alkalmazza.  „Ez  azt  jelenti,  hogy  az  információs
      önrendelkezési  jogot,  az Alkotmány  59.  §  (1)  bekezdésében
      biztosított szabadságjogot, mint alapjogot csak elkerülhetetlen
      esetben  lehet alkotmányosan korlátozni, akkor, ha a korlátozás
      elkerülhetetlenül szükséges és az a korlátozással elérni kívánt
      célhoz  képest arányos.” [46/1995. (VI. 30.) AB határozat,  ABH
      1995, 219, 222, 223.]
       A  korlátozás akkor tekinthető alkotmányosnak, ha  kényszerítő
      okból történik, valamint az elérni kívánt cél fontossága és  az
      ennek  érdekében  okozott alapjogsérelem súlya összhangban  áll
      egymással.  A törvényhozó a korlátozás során köteles  az  adott
      cél  elérésére alkalmas legenyhébb eszközt kiválasztani. Ha  az
      alkalmazott korlátozás a cél elérésére alkalmatlan, az  alapjog
      sérelme  megállapítható. [20/1990. (X. 4.)  AB  határozat,  ABH
      1990, 69, 71.]
       Ennek  megfelelően az alapjog korlátozásának  megengedhetősége
      mindig  a  konkrét  szabályozástól  függően  állapítható   meg.
      [27/2002. (VI. 28.) AB határozat, ABH 2002, 143, 147.]

       2.2.   Mivel  az  egészségügyi  hálózaton  belül  az   IBR-rel
      összefüggésben  történő adatgyűjtés, annak  az  ellátásszervező
      részére    történő   kiszolgáltatása   és   kezelése   alapjogi
      korlátozást  valósít  meg, az Alkotmánybíróság  azt  vizsgálta,
      hogy   a   vonatkozó   rendelkezések  megfelelnek-e   a   fenti
      alkotmányos követelményeknek.
      Az  Ebtv. 38/C. § (3) bekezdés g) pontja az ellátásszervezőt  –
      aki  az  Eüak. 3. § i) pontja szerint adatkezelőnek  minősül  –
      feljogosítja   az  Eüak.  22/B.  §-ának  (2)-(3)   bekezdésében
      meghatározott   adatok  kezelésére.  Ezek  az  adatok   részben
      személyazonosító,   részben  a  különböző  ellátási   formákhoz
      kapcsolódó   olyan   adatok,  amelyek  az  érintett   egészségi
      állapotára  vonatkoznak. Az Avtv. 2. § 2. b) pontja szerint  az
      egészségi állapotra vonatkozó adat különleges adatnak  minősül,
      különleges adat pedig az Avtv. 3. § (2) bekezdésének a)  és  c)
      pontja   szerint  akkor  kezelhető,  ha  az  érintett   írásban
      hozzájárul, vagy törvény elrendeli, illetőleg egyes  nevesített
      adatok  (faji hovatartozás stb.) a b) pont szerint  csak  akkor
      kezelhetők, ha az ott meghatározott okból törvény rendeli el.
      Az  Avtv.-nek  e rendelkezéséhez fűzött indokolás  rámutat:  „A
      különleges  – ún. szenzitív (érzékeny) – adatokat  az  érintett
      kifejezett  írásbeli hozzájárulásával lehet  kezelni.  Bizonyos
      esetekben  a  társadalom érdeke szükségessé  teheti  különleges
      adatok    kötelező    kezelését   (bűnüldözés,    bűnmegelőzés,
      közegészségügy,  menekültügy). Az  ilyen  adatkezeléseket  csak
      törvény rendelheti el, a megfelelő garanciák biztosításával.”
       A   különleges  adatok  kezelésére  az  Ebtv.  előbb   idézett
      rendelkezése ad lehetőséget, vagyis az adatkezelés egyértelműen
      törvényen alapul.

      2.3  Az alapjogkorlátozás alkotmányosságának további feltétele,
      hogy  a  korlátozás szükséges, és az elérendő  célokhoz  képest
      arányos legyen.
      A    különleges    adatok    kezelésével    kapcsolatosan    az
      Alkotmánybíróság   a  65/2002.  (XII.  3.)   AB   határozatában
      kifejtette:  „Egyes személyes adatoknak különleges adattá  való
      minősítéséből pedig az következik, hogy az adatkezelés céljának
      nagyon  pontosnak  körülhatároltnak és meghatározottnak,  s  az
      adatkezelésnek     kényszerítő     módon,     elkerülhetetlenül
      szükségesnek  kell  lennie.  A  különleges  adatok   kezelésére
      vonatkozó  szigorúbb  követelmények továbbá  azt  eredményezik,
      hogy   amennyiben  az  adatkezelés  célja  pontosan   meg   nem
      határozott  vagy  az arra vonatkozó törvényi felhatalmazás  nem
      egyértelmű, akkor a különleges adatok kezelése alkotmányellenes
      alapjogi korlátozást valósít meg.
      A  jogalkotó  a személyes adatok, illetve a szigorúbban  védett
      különleges adatok kezelését tehát akkor rendelheti  el,  ha  az
      adatkezelés  lehetővé  tételével  egyidejűleg  meghatározza  az
      adatkezelés  pontos feltételeit, azaz az Alkotmány  59.  §  (1)
      bekezdésében   garantált  személyes  adatokhoz   való   alapjog
      korlátozásának konkrét részletszabályait.” (ABH 2002, 357, 363,
      364.)
      Az IBR-hez kapcsolódó adatkezelési célokat az Eüak. 22/B. § (1)
      bekezdése  az  Eüak.  4.  §-ában  foglalt  általános   céloknál
      konkrétabban,  mind  a betegellátó, mind a beteg  szempontjából
      megfogalmazza,  amelyek  az  IBR-nek  az  Ebtv.  38/C.   §-ában
      megjelölt feladataihoz kötődnek.
       A  rendelkezés  a  betegek szempontjából  egészségi  állapotuk
      nyomon   követését,  javítását,  míg  az  egészségügyi  ellátás
      oldaláról  e tevékenység eredményességét, költséghatékonyságát,
      az  adatok  elemzése  alapján  annak  tervezését,  valamint  az
      ellátás   átláthatóságát,   az  ellátásszervezők   ellenőrzését
      célozza.
       E   célok  egyrészt  a  legmagasabb  szintű  testi  és   lelki
      egészséghez való alkotmányos jog biztosítását, míg  az  ellátás
      hatékonyságának növelése az államnak az Alkotmány 70/E.  §  (2)
      bekezdésében rögzített kötelezettsége teljesítését, vagyis  más
      alkotmányos jogok megvalósulását szolgálják.
       Az  IBR  bevezetését  elsődlegesen egészségpolitikai  cél,  az
      ellátás  racionalizálása indokolta. Súlyponti eleme  a  betegút
      követése,  amikor  az  ellátásszervező az adott  beteg  részére
      nyújtott   szolgáltatásokat  minden  ellátási  szinten   és   a
      ráfordítások   figyelembe  vételével  elemzi.   Ezáltal   válik
      lehetővé   az   anomáliák  –  a  párhuzamos  vagy  indokolatlan
      ellátások  – kiszűrése, amely hozzásegít az ellátás,  az  ehhez
      kapcsolódó költségek tervezéséhez, egyben utóbbi csökkentéséhez
      is.
       A  betegek adatainak összesítésével mind a háziorvosi, mind  a
      szakellátás  átláthatóbbá válik, amely az ellátás  értékelését,
      ennek   alapján  koordinálását  teszi  lehetővé.  Ugyancsak   a
      statisztikai  adatszolgáltatás alapján tárható fel  a  betegség
      korai  stádiumában  lévők száma, amely a  prevenciós  programok
      indításához  szükséges.  A  betegek  szempontjából  a   betegút
      követése  a  kezelést célszerűsíti, lehetővé teszi a betegségek
      mielőbbi diagnosztizálását.
       A  fentiekből következően az IBR-ben szabályozott  adatkezelés
      és   adatfeldolgozás   szükséges,  enélkül   a   rendszer   nem
      működhetne.
       Az    adatkezelés   céljai   pontosan   meghatározottak,    az
      adatkezelés szoros összefüggésben áll a megjelölt céllal, ezért
      az    Alkotmánybíróság   megítélése   szerint   az   érintettek
      információs   önrendelkezési  jogának  korlátozása   a   célhoz
      kötötten szükséges.

       2.4.   Az  Alkotmánybíróság  ezért  azt  vizsgálta,  hogy   az
      alapjogkorlátozás súlya arányban áll-e az elérni kívánt céllal.
       Az   Alkotmánybíróság  több  határozatában   foglalkozott   az
      arányosság feltételeivel. Rámutatott, hogy a korlátozásnak  meg
      kell   felelnie   az   arányosság  követelményeinek,   azaz   a
      törvényhozónak  mindig  a  lehető  legenyhébb  megoldást   kell
      választania.  [30/1992. AB határozat, ABH 1992, 167,  171.]  Az
      alapjogkorlátozásnak az elérendő cél és az  alkalmazott  eszköz
      viszonyában  határozott törvényi rendelkezésen kell  alapulnia.
      [36/2000. (X. 27.) AB határozat, ABH 241, 274.]
       Az  Alkotmánybíróság a 24/1998. (VI. 9.) AB határozatában  nem
      tekintette   aránytalannak   az   alapjogkorlátozást,   ha    a
      célhozkötöttség    követelményén    felül    tartalmazza     az
      adattovábbítás figyelemmel kísérhetőségének elvét, teljesíti  a
      titoktartási   kötelezettséget.  (ABH  1998,  191,   195.)   Az
      arányosság  követelményét  kielégítőnek  találta  a  lőfegyver-
      kereskedő  adatkezelésére vonatkozó szabályozást,  „tekintettel
      az adatkezeléssel érintett adatok korlátozott körére, az adatok
      továbbításának   nyomon   követhetőségére   és    az    időbeli
      korlátozásra.”  (744/B/2004.  AB  határozat,  ABH  2005,  1281,
      1285.)
       Így  annak megítélésénél, hogy a szabályozás az Alkotmány  59.
      §  (1)  bekezdésében foglaltaknak megfelelően  garantálja-e  az
      információs önrendelkezési jog védelmét, az Alkotmánybíróságnak
      tekintettel  kell  lennie,  hogy  a  szabályozásban   megjelenő
      korlátozások   és  garanciák  egyensúlyban   vannak-e,   és   a
      rendelkezések eleget tesznek-e annak a követelménynek,  hogy  a
      jogkorlátozás  során a jogalkotónak a legenyhébb  eszközt  kell
      választania a célok elérése érdekében.
       Az  adatkezelés általános törvényi korlátját és garanciáját az
      Eüak. 4. § (4) bekezdése és a 6. §-a adja, miszerint csak annyi
      és olyan egészségügyi, illetve személyazonosító adat kezelhető,
      amely   a  cél  megvalósításához  elengedhetetlenül  szükséges,
      illetőleg követelmény az adatok biztonságos kezelése. Az  Eüak.
      22/A.  §  (3)  bekezdése tartalmazza, mely  ellátási  formákhoz
      kapcsolódó  adatok  kezelhetők  az  IBR-en  belül.  Ezek   köre
      lényegesen  szűkebb  az Eüak. 4. §-a szerinti  célok  érdekében
      kezelhető  adatoknál, a személyazonosításra  csak  a  TAJ  szám
      szolgál.
      A   személyes   adatok  védelméhez  való  alkotmányos   alapjog
      érvényesülése   érdekében  az  Eüak.   22/C-D.   §-a   az   IBR
      vonatkozásában     speciális     rendelkezéseket     tartalmaz.
      Adatelemzéssel  az  ellátásszervező – aki  az  Eüak.  3.  §  i)
      pontjában  megjelölt adatkezelő – ezzel megbízott alkalmazottja
      foglalkozik, és ha az egészségügyi szolgáltató ellátásszervezői
      tevékenységet  is  folytat,  elkülönítve  kell  kezelnie  az  e
      tevékenységhez kapcsolódó adatokat az egyéb adatoktól.
       Előbbi   rendelkezések  az  Eüak.  7.  §-ában  és  30.  §-ában
      foglaltaknál  szűkebb  körben teszik lehetővé  a  személyes  és
      egészségügyi  adatokról történő tájékoztatást. Az  egészségügyi
      és  személyes  adatok  nyilvántartására és megsemmisítésére  az
      Eüak.   30-32.   §-ában  foglaltak  vonatkoznak,   azonban   az
      ellátásszervező   jogutód   nélküli   megszűnése    esetén    a
      dokumentáció őrzésére és megsemmisítésére az Eüak. 22/C. §  (3)
      bekezdése      szigorúbb     szabályokat     tartalmaz.      Az
      ellátásszervezőkre (alkalmazottaikra) irányadó az Eüak 7. § (1)
      bekezdésén  alapuló  titoktartási  kötelezettség.  E   törvényi
      védelem  azt hivatott biztosítani, hogy az érintettek egészségi
      állapotával,  az orvosi beavatkozással kapcsolatos  információk
      ne jussanak illetéktelenek tudomására.
       
       A  fentiekre  tekintettel az Alkotmánybíróság  megállapította,
      hogy  a  törvényhozó által alkalmazott alapjogi korlátozás  nem
      túlzott    mértékű,    egyben   alkalmas   a   rendelkezésekben
      megfogalmazott  cél – az egészségügyi ellátás  racionalizálása,
      eredményessége  –  elérésére, így  a  szabályozás  megfelel  az
      alapjogot  korlátozó  normákkal szemben  támasztott  arányosság
      feltételeinek.
       
       Mindezek  alapján  az Alkotmánybíróság az indítványt  abban  a
      részében,  amely  az  Eüak. és az Ebtv. támadott  rendelkezései
      alkotmányellenességének megállapítását  és  megsemmisítését  az
      Alkotmány  8. § (1) bekezdésébe illetőleg 59. § (1) bekezdésére
      tekintettel kérte, elutasította.
                                     
                                    IV.
       
      Az  indítványozó  álláspontja szerint – még ha  az  adatkezelés
      során a jogalkotó a céllal arányos korlátozást is alkalmazott –
      az    IBR   szabályai   azért   alkotmányellenesek,   mert    a
      diszkrimináció tilalmába, a lehető legmagasabb szintű testi  és
      lelki  egészséghez,  illetőleg a  szociális  biztonsághoz  való
      jogba is ütköznek, hiszen nem minden betegre terjednek ki.
       
       1.   Az   Alkotmánybíróság  állandó  gyakorlata   szerint   az
      Alkotmány  70/A.  §-ában foglalt rendelkezést  a  jogegyenlőség
      általános   elvét   megfogalmazó   alkotmányi   követelményként
      értelmezte.  Kifejtette, hogy az Alkotmány  e  rendelkezése  az
      azonos   szabályozási  körbe  vont  jogalanyok  közötti  olyan,
      alkotmányos   indok   nélkül  tett  megkülönböztetést   tiltja,
      amelynek  következtében  egyes jogalanyok  hátrányos  helyzetbe
      kerülnek.  Az  alkotmányi  tilalom  elsősorban  az  alkotmányos
      alapjogok  tekintetében  tett megkülönböztetésekre  terjed  ki,
      abban   az   esetben,  ha  a  megkülönböztetés   nem   alapvető
      alkotmányos  jog  tekintetében történt, az  eltérő  szabályozás
      alkotmányellenessége akkor állapítható meg,  ha  az  az  emberi
      méltósághoz  való jogot sérti. Az Alkotmánynak ez az  általános
      jogegyenlőségi  követelménye arra vonatkozik,  hogy  az  állam,
      mint  közhatalom  a  jogok és kötelezettségek  elosztása  során
      köteles  egyenlőkként – egyenlő méltóságú személyként – kezelni
      a  jogalanyokat, a jogalkotás során a jogalkotónak  mindegyikük
      szempontjait  azonos  körültekintéssel,  elfogulatlansággal  és
      méltányossággal  kell  értékelnie.  Alkotmányellenesnek   akkor
      minősül  a  megkülönböztetés,  ha  a  jogalkotó  a  szabályozás
      szempontjából     azonos    csoportba    tartozó,     egymással
      összehasonlítható  helyzetben  lévő  jogalanyok   között   tesz
      különbséget  anélkül,  hogy  annak  alkotmányos  indoka  lenne.
      [9/1990.  (IV.  25.) AB határozat, ABH 1990, 46, 48.;  21/1990.
      (X.  4.) AB határozat, ABH 1990, 73, 77-78.; 61/1992. (XI. 20.)
      AB  határozat, ABH 1992, 280, 281-282.; 35/1994. (VI.  24.)  AB
      határozat,  ABH  1994,  197, 203-204.; 30/1997.  (IV.  29.)  AB
      határozat,  ABH  1997,  130, 138-140.; 39/1999  (XII.  21.)  AB
      határozat,  ABH  1999,  325, 342-344.;  37/2002.  (IX.  4.)  AB
      határozat, ABH 2002, 230, 241-242.]
       Az  indítvány  tartalma  szerint a  vizsgált  rendelkezésekkel
      összefüggésben az Alkotmány 70/A. § sérelmét az okozza, hogy  a
      szabályozás csak egy meghatározott személyi körre – az  IBR-ben
      részt  vevőkre  – vonatkozik, másokra pedig nem.  Az  Alkotmány
      70/A.  §-a  azonban  – az Alkotmánybíróság előbbiekben  idézett
      gyakorlata  szerint  –  nem mindenfajta  különbségtételt  tilt,
      hanem  csak  azt,  ami  hátrányos.  Az  IBR  alapvetően  nem  a
      rendszerben  részt  vevő,  illetőleg a  más  ellátási  formában
      kezelt  biztosítottak  jogait  vagy  kötelezettségeit  illetően
      tartalmaz  eltérő  szabályokat, hanem a valamennyi  biztosított
      részére  járó, azonos szintű ellátás tekintetében  vezetett  be
      új,  a szervezés ésszerűsítésére vonatkozó rendelkezéseket. Nem
      észlelhető tehát semmiféle hátrányos helyzet azon biztosítottak
      jogai vonatkozásában, akik nem vehetnek részt az IBR-ben.
      Ezért  az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy  az  Alkotmány
      70/A. § (l) bekezdésének sérelme nem áll fenn, és az indítványt
      e részében elutasította.

      2.  A lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való
      jognak  az  Alkotmány  70/D.  §-a  (1)  bekezdésében  található
      megfogalmazása a 70/D. § (2) bekezdésével együtt  értelmezhető.
      Az  Alkotmánybíróság  az 54/1996. (XI.  30.)  AB  határozatában
      rámutatott,  hogy  az  Alkotmány 70/D.  §-ában  foglalt  lehető
      legmagasabb  szintű testi és lelki egészséghez való  jog  olyan
      alkotmányos állami feladatot jelent, amelynek alapján az  állam
      –  többek között – egészségügyi intézményrendszer működtetésére
      és  az orvosi ellátás megszervezésére köteles. „Az egészségügyi
      intézményhálózat    és   az   orvosi   ellátás    körében    az
      Alkotmánybíróság elvontan, általános ismérvekkel  csak  egészen
      szélső   esetekre  korlátozottan  határozhatja  meg  az  állami
      kötelezettség  kritikus  nagyságát,  vagyis  azt  a   szükséges
      minimumot,  amelynek  hiánya már alkotmányellenességhez  vezet.
      Ilyennek minősíthető például, ha az ország egyes területein  az
      egészségügyi  intézményrendszer és az orvosi  ellátás  teljesen
      hiányozna.  Az ilyen szélső eseteken túl azonban  az  Alkotmány
      70/D.   §-ában  meghatározott  állami  kötelezettségnek   nincs
      alkotmányos mércéje. A lehető legmagasabb szintű testi és lelki
      egészséghez   való   jog   tehát   önmagában   alanyi   jogként
      értelmezhetetlen,  az  az Alkotmány 70/D.  §  (2)  bekezdésében
      foglalt   állami  kötelezettségként  fogalmazódik  meg,   amely
      magában  foglalja azt a kötelezettséget, hogy a  törvényhozó  a
      testi  és  lelki  egészség bizonyos területein  alanyi  jogokat
      határozzon meg.
      A   kötelező   társadalombiztosítás  körébe  tartozó   ellátási
      jogosultság   viszont  már  valóságos  alanyi   jog,   amelynek
      alkotmányos alapja azonban nem az Alkotmány 70/D. §-a, hanem az
      Alkotmány  70/E.  §-ában  foglalt  rendelkezés,  illetőleg   az
      alkotmányos tulajdonvédelem.” (ABH 1996, 173, 186-187.)
      Az   Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint   az   Alkotmányban
      meghatározott  alapvető  jogokból nem  vezethető  le,  hogy  az
      egészségügyi szolgáltatás keretében a betegellátási tevékenység
      milyen  formáját  nyújtja  az  egészségbiztosító,  ha  ellátási
      kötelezettségének  eleget  tesz. Az  állam  egyfelől  különböző
      formában  szervezett  ellátó rendszeren keresztül  teljesíti  a
      70/D.  § (2) bekezdésében foglalt kötelezettségét, másfelől  az
      IBR-ben  és  a  más  ellátási formában  részt  vevő  érintettek
      részére  is  ugyanazt  az  ellátást  biztosítja.  A  fentiekből
      következően az, hogy az IBR azon szabályai, amelyek nem  teszik
      lehetővé  valamennyi  biztosított  számára,  hogy  abban  részt
      vegyenek,  valamint  az  Alkotmány  70/D.  §  (1)  bekezdésében
      foglaltak   között   nem   állapítható   meg   alkotmányjogilag
      értékelhető összefüggés.
      Az    Alkotmánybíróság    gyakorlata    szerint    az    érdemi
      alkotmányossági  összefüggés hiánya az  indítvány  elutasítását
      eredményezi.  [54/1992. (X. 29.) AB határozat, ABH  1992,  266,
      267.;   2043/B/1991.  AB  határozat,  ABH  1992,   543,   544.;
      163/B/1991.  AB határozat, ABH 1993, 544, 546.; 108/B/1992.  AB
      határozat,  ABH 1994, 523, 524.; 141/B/1993. AB határozat,  ABH
      1994,  584,  586.]  Ezért az Alkotmánybíróság  ezen  indítványi
      részt is elutasította.

       3.  Az  Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az Alkotmány 70/E.
      §     (2)     bekezdésében    megfogalmazott,    a     kötelező
      társadalombiztosítás körébe tartozó ellátási jogosultság,  mint
      szociális jog a „megélhetéshez szükséges ellátáshoz való jogot”
      garantálja.  Ez  a  jog a szociális ellátások összessége  által
      nyújtandó   olyan   megélhetési  minimum  állami   biztosítását
      követeli meg, amely elengedhetetlen az emberi méltósághoz  való
      jog  megvalósulásához.  [32/1991. (VI. 6.)  AB  határozat,  ABH
      1991, 146, 162-163.; 43/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995,
      188, 192.; 32/1998. (VI. 25.) AB határozat, ABH 1998, 251, 253-
      254.; 42/2000. (XI. 8.) AB határozat, ABH 2000, 329.]
       Az  Alkotmány  70/E.  §  (2)  bekezdése  nem  az  egészségügyi
      ellátásra való jogosultsághoz való jogot biztosítja,  ezért  az
      Alkotmánybíróság  az IBR rendelkezései és ezen  alapjog  között
      sem látott alkotmányjogilag értékelhető összefüggést, amiért az
      indítványt e tekintetben elutasította.

      4.   Mivel   az   Alkotmánybíróság  a  támadott   rendelkezések
      alkotmányellenességét   nem   állapította   meg,    az    Ebtv.
      végrehajtására  kiadott, az IBR-nek döntően az ellátásszervezői
      oldalát   szabályozó   IBRr.,  valamint  az   Ebtvm.   átmeneti
      rendelkezéseket   tartalmazó,  a  korábbi  kísérleti   rendszer
      adatkezelésére   az   időközben   hatályba   lépett   szabályok
      alkalmazását előíró 19. § (3) bekezdése alkotmányellenességének
      megállapítására vonatkozó indítványt is elutasította.

                                    V.
                                     
       1.  Az  Abtv.  21. § (7) bekezdése alapján az Alkotmánybíróság
      mulasztásban   megnyilvánuló   alkotmányellenesség    tárgyában
      hivatalból is eljárhat.
       Az   Abtv.   49.  §-a  értelmében  mulasztásban  megnyilvánuló
      alkotmányellenesség megállapítására akkor kerülhet  sor,  ha  a
      jogalkotó   szerv   a  jogszabályi  felhatalmazásból   származó
      jogalkotói      feladatát     elmulasztotta,      és      ezzel
      alkotmányellenességet idézett elő. Az Alkotmánybíróság  állandó
      gyakorlata       szerint       mulasztásban       megnyilvánuló
      alkotmányellenességet  állapít  meg  akkor   is,   ha   alapjog
      érvényesüléséhez  szükséges jogszabályi  garanciák  hiányoznak.
      [37/1992.  (VI.  10.) AB határozat, ABH 1992,  227,  231.]  „Az
      alapjog    érvényesüléséhez    szükséges    garanciák    hiánya
      értelemszerűen   vonatkozik  arra   is,   amikor   az   alapjog
      korlátozásának  alkotmányosságához  elengedhetetlen   garanciák
      hiányoznak”  [36/2000. (X. 27.) AB határozat,  ABH  2000,  241,
      274,  275.]  „A szabályozás tartalmának hiányos voltából  eredő
      alkotmánysértő mulasztás megállapítása esetében is a mulasztás,
      vagy  a  kifejezett  jogszabályi felhatalmazáson  nyugvó,  vagy
      ennek  hiányában,  a  feltétlen jogszabályi  rendezést  igénylő
      jogalkotói kötelezettség elmulasztásán alapul.” [4/1999.  (III.
      31.) AB határozat, ABH 1999, 52, 56–57.]
       Az  Alkotmánybíróság ezért az Abtv. 1. § e) pontjában  foglalt
      hatásköre   alapján   azt   vizsgálta,   hogy   az   érintettek
      tájékoztatásának    és    megnyilatkoztatásának    szabályozása
      tartalmaz-e  megfelelő garanciákat a személyes  adatokhoz  való
      jog védelmére.
       
       2.  Az  ellátásszervezők adatkezelésének garanciális  szabálya
      az   érintett   azon  döntése,  amely  a  tiltás  elmaradásában
      megnyilvánuló „hozzájárulását” fejezi ki.
       Az  ezzel  összefüggő tájékoztatásnak azt  kell  biztosítania,
      hogy a biztosított abba a helyzetbe kerüljön, hogy felmérhesse,
      milyen kihatással jár az adatszolgáltatás a jogaira, valamint a
      megfelelő  módon  és tartalommal történt előzetes  tájékoztatás
      birtokában döntsön, kíván-e az IBR-ben részt venni, amely  maga
      után   vonja  adatainak  az  ellátásszervező  részére   történő
      továbbítását és kezelését.
       E   rendelkezések  azonban  nem  tartalmazzák  az   érintettek
      jogosultságának  minden  elemét, a tájékoztatásra  kötelezettek
      pontos  körét, kötelezettségeit, a tájékoztatás időpontját.  Az
      Eüak.  22/B.  §  (4)  bekezdéséből –  amely  az  adattovábbítás
      „lehetőségéről”  történő tájékoztatás követelményét  fogalmazza
      meg  –  az  következik, hogy a biztosítottat az adattovábbítást
      megelőzően  kell  informálni. Ugyanakkor az Eüak.  22/B  §  (6)
      bekezdése az ellátásszervezőt is kötelezi tájékoztatásra és  az
      érintett  megnyilatkoztatására, amelyre a jelenlegi szabályozás
      mellett   értelemszerűen   akkor   kerülhetne   sor,   ha    az
      egészségbiztosító már az érintett valamennyi –  nem  csupán  az
      értesítéséhez szükséges – adatot átadta. Ez nincs összhangban a
      22/B.  § (4) bekezdésében, de az Ebtv. 38/C. § (8) bekezdésében
      foglaltakkal   sem,   amely   az  IBR-ben   történő   részvétel
      „feltételeként”  jelöli meg, hogy a beteg adatai  kezelését  ne
      tiltsa   meg,   így   nem  kerülhet  a   rendszerbe,   amíg   a
      tájékoztatását követő 30 nap nem telik el.
       Nincs  garancia tehát arra, hogy az érintett az adatkezeléssel
      kapcsolatos  szabályokat azt megelőzően  ismerje  meg,  mielőtt
      adatait  továbbítanák,  és tájékoztatása  dokumentáltan,  olyan
      módon  történjen,  hogy hozzájárulását ne tegye  formálissá.  A
      rendelkezés úgy vélelmezi az adatkezeléshez való hozzájárulást,
      hogy   hiányoznak   az  eljárási  szabályok,  amelyek   folytán
      kizárható, hogy a tájékoztatás és a határidő eltelte  előtt  az
      ellátásszervező a biztosított adatait kezelje. A törvény  pedig
      csak  az IBR-ben történő adatkezelést alapozza meg, de az  IBR-
      ben  való részvétel – és ennek folytán az adattovábbítás  –  az
      érintett döntésétől függ.
       
       3.  Az  Alkotmánybíróság 44/1997. (IX. 19.) AB  határozata  az
      Alkotmány  2.  § (1) bekezdésével kapcsolatosan a  következőket
      tartalmazza: „Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése szerint a  Magyar
      Köztársaság   független,   demokratikus   jogállam.   […]    Az
      Alkotmánybíróság    felfogásában   a   jogbiztonság    szorosan
      kapcsolódik a jogállamiság alkotmányjogi elvéhez, annak lényegi
      eleme.  A jogbiztonság pedig az államtól és a jogalkotótól  azt
      várja  el,  hogy  a  jog egésze, egyes részterületei  és  egyes
      szabályai  is  világosak, egyértelműek és  a  norma  címzettjei
      számára   is   értelmezhetőek  és   követhetőek   legyenek.   A
      jogbiztonság  e  szempontjainak  súlyos  megsértése  egyben  az
      Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság sérelmét
      is  jelenti.  A  jogállamiság  elve  ugyanakkor  nem  kisegítő,
      másodlagos  szabály,  s  nem puszta  deklaráció,  hanem  önálló
      alkotmányjogi norma, amelynek sérelme önmagában is  megalapozza
      valamely  jogszabály alkotmányellenességét (11/1992. (III.  5.)
      AB  határozat,  ABH 1992, 77.; 21/1993. (IV. 2.) AB  határozat,
      ABH 1993, 172.).” (ABH 1997, 304, 308.)
       Az   Ebtv.   és  az  Eüak.  támadott  rendelkezései   a   fent
      részletezett   hiányosságaik   miatt   nem   felelnek   meg   a
      jogállamiságból  eredő  jogbiztonság  követelményeinek,   amely
      alkotmányellenes helyzetet eredményezett.
       Ezért    az   Alkotmánybíróság   –   hivatalból   eljárva    –
      megállapította, hogy az Országgyűlés mulasztásban megnyilvánuló
      alkotmányellenességet valósított meg azáltal, hogy az Eüak.  és
      az   Eütv.  az  ellátásszervezők  által  történő  adatkezelésre
      vonatkozó   tájékoztatással  összefüggésben  nem  alkotta   meg
      mindazokat  az eljárási szabályokat, amelyek biztosítják,  hogy
      az érintett adatai kezelésének megtiltásáról az adattovábbítást
      megelőzően  történő  tájékoztatás  alapján  nyilatkozhasson.  A
      szabályozás e hiányossága következtében sérül az Alkotmány 2. §
      (1)   bekezdésében   rögzített   jogállamiság   részét   képező
      jogbiztonság  követelménye,  valamint  –  mivel  nem  tartalmaz
      megfelelő   garanciákat  arra,  hogy   az   ellátásszervező   e
      tájékoztatás  és  a  nyilatkozattételre  nyitva  álló  határidő
      eltelte  előtt ne kezeljen adatokat – csorbulhat  az  Alkotmány
      59.  §  (1)  bekezdéséből következő információs  önrendelkezési
      jog.
       Az  Alkotmánybíróság felhívta a törvényhozót – az Abtv. 49.  §
      (1)   bekezdése   alapján  határidő  tűzésével   –   jogalkotói
      feladatának teljesítésére.

                                    VI.

      A 2003. december 22-én kihirdetett Kvt.1. 110. § d) pontjában a
      Kormány  felhatalmazást kapott az IBM pályázati  kiírásával  és
      finanszírozásával      kapcsolatos     részletes      szabályok
      megalkotására.   Az  IBM-mel  összefüggésben  az   egészségügyi
      szolgáltatások     Egészségbiztosítási     Alapból      történő
      finanszírozásának részletes szabályairól szóló  43/1999.  (III.
      3.)  Korm.  rendelet módosításáról szóló 264/2004.  (XII.  24.)
      Korm.  rendelet 21-24. §-a módosította a Kr. 50. §-át, valamint
      50/A-D.  §-át.  Ezáltal,  továbbá a Kvt.2.  121.  §  a)  pontja
      értelmében, amely új felhatalmazást adott a Kormánynak, hogy  a
      78. §-ban meghatározott IBM részletes szabályait állapítsa meg,
      [amelynek     alapján     az    egészségügyi     szolgáltatások
      Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes
      szabályairól   szóló   43/1999.  (III.   3.)   Korm.   rendelet
      módosításáról szóló 15/2005. (I. 26.) Korm. rendelet 11-14. §-a
      és 19. §-a módosította a Kr. 50. §-át, valamint 50/A-D. §-át] a
      felhatalmazó  rendelkezés tárgytalanná vált.  2006.  január  1-
      jével  az  Ebtvm.  19.  § (5) bekezdésének  b)  pontja  folytán
      hatályát vesztette a Kvt.2. 121. § a) pontja is.
      A Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetésének végrehajtásáról
      szóló  2004.  évi  C.  törvény 28. § (16) bekezdése  folytán  a
      Kvt.1. 112. § (1) bekezdése helyébe lépett – tartalmilag azonos
      –  112.  §  (1) bekezdés a) pontja a modellkísérlet  értékelése
      módjának   és  szakmai  szempontjainak  meghatározására   adott
      felhatalmazást   az  egészségügyi,  szociális   és   családügyi
      miniszternek,  amelynek alapján nem született meg  a  vonatkozó
      rendelet.   A  támadott  rendelkezés  azonban  az  I.   pontban
      kifejtettek   alapján  az  IBM  megszűnésével  hatályon   kívül
      helyezettnek tekintendő.
      A  fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság a már nem hatályos
      rendelkezésekkel  összefüggő eljárást – az  Ügyrend  31.  §  a)
      pontjára figyelemmel – megszüntette.
      Az  Alkotmánybíróság  a  határozat  Magyar  Közlönyben  történő
      közzétételét  a  mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
      megállapítására tekintettel rendelte el.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
             Dr. Balogh Elemér                Dr. Bragyova András
             előadó alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
             Dr. Holló András                     Dr. Kiss László
             alkotmánybíró                          alkotmánybíró
                                       
             Dr. Kovács Péter                Dr. Kukorelli István
             alkotmánybíró                          alkotmánybíró
                                       
             Dr. Lenkovics Barnabás              Dr. Lévay Miklós
             alkotmánybíró                          alkotmánybíró
                                       
             Dr. Paczolay Péter              Dr. Trócsányi László
             alkotmánybíró                          alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        36/2007. (VI. 6.)
        Date of the decision:
        .
        06/04/2007
        .
        .