Hungarian
Ügyszám:
.
723/B/1996
Előadó alkotmánybíró: Tersztyánszky Ödön Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 723/B/1996. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1999/561
.
A döntés kelte: Budapest, 04/19/1999
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság    jogszabály   alkotmányellenességének
    vizsgálata iránt előterjesztett indítvány tárgyában meghozta a
    következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság  a  szociális igazgatásról  és  szociális
    ellátásokról  szóló 1993. évi III. törvény 4. §  (1)  bekezdés
    a),   b),   c),   d)   és  g)  pontja  alkotmányellenességének
    megállapítására   és   megsemmisítésére  irányuló   indítványt
    elutasítja.
                                 Indokolás

      1.  Az indítványozó az 1993. évi III. törvény (a továbbiakban:
      Szt.) 1996. évben hatályos 4. § (1) bekezdés a), b), c), d) és
      e) pontjait az Alkotmány 8. §, 15. §, 17. §, 54. § és 70/E.  §
      (1)   bekezdését  sértő  rendelkezéseknek  tartja.   Felfogása
      szerint  az  Szt. 4. § (1) bekezdésének az eredeti  öt  pontja
      "teljesen   ellentétes  a  törvény  33.  §  (1)   bekezdésében
      foglaltakkal,  és ezáltal eléggé "képlékenyre"  sikerült...  a
      jogalkalmazókat ... rászorulókat lehetetlen helyzetbe  hozza".
      Hivatkozik  arra, hogy az 1996. évi XXII. törvény  módosította
      ugyan az Szt.-t, de az eredeti szövegben kifogásolt öt pont  –
      mint írja – "lényegében .... változtatás nélkül megmaradt".

      2.  Az  Szt.  támadott rendelkezéseit időközben az  1996.  évi
      CXXVIII.,  az 1997. évi XXXI. és az 1997. évi LXXXIV.  törvény
      is  módosította. E módosítások pontosították és kiegészítették
      az indítványban sérelmezett fogalom-meghatározásokat. Ezért az
      Alkotmánybíróság az indítványt a részben módosult  Szt.  4.  §
      (1)   bekezdés   a)-d)  pontját  és  az  eredeti   szöveg   e)
      megjelölésében  g)-re  változtatott  pontjára   és   az   Szt.
      ugyancsak   módosult   33.  §  (1)  bekezdésére   kiterjedtnek
      tekintette és vizsgálta alkotmányossági szempontból.

      Az  Szt. 4. § (1) bekezdés támadott a)-d) és g) pontjai  ilyen
      fogalom-meghatározásokat tartalmaznak:

      4. § (1) E törvény alkalmazásában
      a)  jövedelem:  a  személyi jövedelemadóról  szóló  törvényben
      jövedelemként    meghatározott   vagyoni    érték    (bevétel)
      munkavállalói     járulékkal,    személyi     jövedelemadóval,
      egészségbiztosítási   és   nyugdíjjárulékkal,    valamint    a
      jövedelemadóról   szóló   törvényben   elismert   költségekkel
      csökkentett  része, függetlenül attól, hogy adómentesnek  vagy
      adókötelesnek minősül.
      Nem  minősül  jövedelemnek a temetési segély, az  alkalmanként
      adott  átmeneti segély, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás,
      a   nevelőszülők  számára  fizetett  nevelési  díj  és   külön
      ellátmány,  az  anyasági  támogatás, valamint  –  a  személyes
      gondoskodásért  fizetendő személyi térítési díj  megállapítása
      kivételével – a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési
      támogatása,   a  rokkantsági  járadék  és  a  vakok   személyi
      járadéka;

      b)  vagyon: ha e törvény másként nem rendelkezik az  ingatlan,
      jármű,  gépi  meghajtású  termelő- és  munkaeszköz,  készpénz,
      takarékbetét, értékpapír, továbbá vagyoni értékű jog, amelynek
      ba)  külön-külön számított forgalmi értéke, illetőleg  összege
      az   öregségi   nyugdíj  mindenkori  legkisebb  összegének   a
      húszszorosát, vagy
      bb)  együttes  forgalmi értéke az öregségi nyugdíj  mindenkori
      legkisebb  összegének az ötvenszeresét meghaladja. A szociális
      rászorultságtól   függő   pénzbeli   ellátások    jogosultsági
      feltételeinek  vizsgálatánál  nem  minősül  vagyonnak  az   az
      ingatlan, amelyben az érintett személy lakik;

      c)  család:  egy  háztartásban  életvitelszerűen  együtt  lakó
      közeli hozzátartozók;

      d)  közeli hozzátartozó, ha e törvény másként nem rendelkezik:
      a  házastárs, az élettárs, az egyeneságbeli rokon,  az  örökbe
      fogadott, a mostoha- és a nevelt gyermek, az örökbe fogadó,  a
      mostoha- és a nevelőszülő;

      g)   tartásra   köteles  és  képes  személy:  a   d)   pontban
      meghatározott az a közeli hozzátartozó, akinek családjában  az
      egy  főre  jutó jövedelem a tartási kötelezettség  teljesítése
      mellett  meghaladja  az öregségi nyugdíj mindenkori  legkisebb
      összegének   kétszeresét,  továbbá  a   tartást   szerződésben
      vállaló,  illetve  az a személy is, akit  a  bíróság  tartásra
      kötelezett;

      Az Szt. 33. § (1) bekezdése ekként rendelkezik:

      33.  §  (1)  A települési önkormányzat a megélhetése  alapjául
      szolgáló   jövedelem  pótlására  jövedelempótló   támogatásban
      részesíti azt a munkanélkülit,
      a)  aki  az Flt. (értendő alatta: a foglalkozás elősegítéséről
      és  a  munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény)
      alapján  munkanélküli járadékban részesült, és a  munkanélküli
      járadék  folyósítása időtartamának lejártát követően  az  Flt.
      alapján   más   munkanélküli  ellátásra   nem   jogosult,   és
      keresetpótló juttatásban nem részesül,

      b)   akinek   részére  a  munkanélküli  járadék   folyósítását
      keresőtevékenység folytatása miatt a folyósítási idő  lejártát
      megelőzően  szüntették meg, és a keresőtevékenységet  követően
      az Flt. alapján munkanélküli ellátásra nem jogosult,

      c)  akinek a munkanélküli járadékra való jogosultsága az  Flt.
      alapján  támogatott képzés időtartama alatt szűnt  meg,  és  a
      képzés  megszűnését  követően  az  Flt.  alapján  munkanélküli
      ellátásra nem szerzett jogosultságot, eltéve, hogy családjában
      az  egy  főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az  öregségi
      nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80%-át.

      Az  Szt. 4. § (1) bekezdése fogalmi meghatározásokat ad, a 33.
      § (1) bekezdése pedig azt rögzíti, hogy az a munkanélküli, aki
      a   4.  §  (1)  bekezdés  a)  pontjában  részletesen  körülírt
      jövedelemmel nem rendelkezik, őt – ha a törvényi feltételeknek
      megfelel    –   a   települési   önkormányzat   jövedelempótló
      támogatásban  részesíti.  A  meghatározás  és  a   rendelkezés
      kiegészíti   egymást.  Nem  ismerhető   fel   a   jogszabályok
      szövegtartalmában olyan – jogalkalmazással fel nem  oldható  –
      ellentmondás,     amely    szükségszerűen     alkotmányellenes
      értelmezést,     vagy    alkotmánysértő    jogbizonytalanságot
      eredményezne. A kifogásolt Szt. meghatározások nem  sértik  az
      Alkotmánynak   az   ember  sérthetetlen  és   elidegíthetetlen
      alapvető  jogaira  utaló  8. §-át,  a  házasság  és  a  család
      intézményét   védő   15.   §-át,   a   rászorulók    szociális
      intézkedésekkel való segítését előíró 17. §-át, sem az élethez
      és  az  emberi méltósághoz való jogot garantáló 54. §-át,  sem
      pedig  70/E.  §  (1)  bekezdésének azt az előírását,  hogy  az
      állampolgároknak   joguk   van   a   szociális   biztonsághoz,
      önhibájukon kívül bekövetkezett munkanélküliség esetén pedig a
      megélhetésükhöz szükséges ellátáshoz. A szociális biztonság és
      ellátás  vagyoni  értékének vagy jövedelmi  összegszerűségének
      meghatározására   és  változtatására  pedig   a   jogalkotónak
      széleskörű lehetősége van. Az Alkotmánybíróság már a  26/1993.
      (IV. 29.) AB határozatában kifejtette: "Az Alkotmány 70/E.  §-
      ából nem következik, hogy az állampolgároknak alkotmányos joga
      volna  az  életszínvonal megőrzésére ..." Ez egyebek között  a
      nemzetgazdaság  teherbíró képességének, a társadalombiztosítás
      állapotának, az érdekérvényesítést szolgáló intézményeknek  és
      számos egyéb tényezőnek a függvénye. (ABH 1993. 196., 200.)

      3.  Az Alkotmánybíróság – a 2. pontban kifejtett érvei szerint
      –   az   Szt.   4.   §  (1)  bekezdés  a)-d)  és   g)   pontja
      alkotmányellenességét nem állapította meg, ezért az indítványt
      elutasította.
                               Dr. Németh János
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
              Dr. Bagi István                      Dr. Czúcz Ottó
              alkotmánybíró                         alkotmánybíró
                                       
              Dr. Erdei Árpád                    Dr. Holló András
              alkotmánybíró                         alkotmánybíró
                                       
              Dr. Kiss László                    Dr. Lábady Tamás
              alkotmánybíró                         alkotmánybíró
                                       
              Dr. Strausz János            Dr. Tersztyánszky Ödön
              alkotmánybíró                  előadó alkotmánybíró
                                       
                                Dr. Vörös Imre
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        723/B/1996
        Date of the decision:
        .
        04/19/1999
        .
        .