A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában - dr.
Németh János alkotmánybíró párhuzamos indokolásával -
meghozta az alábbi
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a közterület-
felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény 14. §-ának
második, "A válaszadás idejéig a kérdezett személy
feltartóztatható." szövegű mondata alkotmányellenes, ezért
azt a határozat kihirdetésének napjával megsemmisíti.
A 14. § a következő szöveggel marad hatályban:
"14. § A felügyelő felvilágosítást kérhet attól, akiről
alaposan feltehető, hogy a felügyelői feladat ellátásához
érdemi tájékoztatást tud adni."
2. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a közterület-
felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény 27. § c)
pontjának "továbbá, akitől felvilágosítást kér a
felvilágosítás megadásának idejére," szövegrésze
alkotmányellenes, ezért azt a határozat kihirdetésének
napjával megsemmisíti.
A 27. § c) pontja a következő szöveggel marad hatályban:
"27. § E törvény alkalmazása során
[...]
c) feltartóztatás: a felügyelőnek az a tevékenysége,
amelynek során azt a személyt, aki a személyazonosságának
igazolását megtagadja, vagy az igazolásra történő
felszólításnak nem engedelmeskedik, valamint a szabálysértés
elkövetésén tetten ért személyt, illetőleg a feltartóztatott
jármű vezetőjét az intézkedés idejére vagy a további
intézkedés megtételéig a helyszín elhagyásában korlátozza,
vagy a helyszín elhagyásában megakadályozza;"
3. Az Alkotmánybíróság a közterület-felügyeletről szóló 1999.
évi LXIII. törvény 14. §-a egésze és a 15. § (2) bekezdése
második mondata alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozók a közterület-felügyeletről szóló 1999.
évi LXIII. törvény (a továbbiakban: Kftv.) 14. §-a és 15. §
(2) bekezdés második mondata alkotmányellenességének
megállapítását kérték. Véleményük szerint a támadott
rendelkezések sértik az Alkotmány 55. § (1) bekezdésében
foglalt személyi szabadsághoz való jogot, továbbá
ellentétesek az Alkotmány 58. § (1) bekezdésében
biztosítottakkal, nevezetesen a szabad mozgás és a
tartózkodási hely szabad megválasztásának jogával.
Az indítványozók kérelmüket arra alapítják, hogy a közterület-
felügyelő számára biztosított feltartóztatási jog
határozatlan időtartamig és céllal ad alapjog-korlátozásra
alkalmat. Hangsúlyozzák azt is, hogy a közterület-felügyelet
nem tekinthető olyan szervnek, amelynek működése
alkotmányosan elismert célok (honvédelem, közbiztonság és a
belső rend védelme) megvalósítására irányul. Utalnak továbbá
arra, hogy a Kftv. 14. §-a tekintetében a feltartóztatással
megvalósuló személyi szabadság-korlátozás alapjául szolgáló
körülmény (a közterület-felügyelő feltételezi, hogy valaki
információval segítheti munkáját) önmagában semmilyen, a
korlátozásra okot adó alkotmányos érdeket nem hordoz magában.
Az indítványozói álláspont szerint a támadott korlátozó
intézkedések szükségszerűsége és arányossága lényegében
megítélhetetlen.
2. Az alkotmányossági vizsgálat során figyelembe vett
jogszabályi rendelkezések a következők.
2.1. Az Alkotmány rendelkezései:
"55. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van
a szabadságra és a személyi biztonságra, senkit sem lehet
szabadságától másként, mint a törvényben meghatározott
okokból és a törvényben meghatározott eljárás alapján
megfosztani."
"58. § (1) Mindenkit, aki törvényesen tartózkodik
Magyarország területén - törvényben meghatározott esetek
kivételével - megillet a szabad mozgás és a tartózkodási hely
szabad megválasztásának joga, beleértve a lakóhely vagy az
ország elhagyásához való jogot is."
2.2. A Kftv. rendelkezései:
"14. § A felügyelő felvilágosítást kérhet attól, akiről
alaposan feltehető, hogy a felügyelői feladat ellátásához
érdemi tájékoztatást tud adni. A válaszadás idejéig a
kérdezett személy feltartóztatható."
"15. § (2) Az igazoltatás - az igazoltatás okának egyidejű
közlésével - csak a személyazonosság megállapításához
szükséges ideig tarthat. A személyazonosság megállapításáig
az érintett feltartóztatható."
"27. § E törvény alkalmazása során
[...]
c) feltartóztatás: a felügyelőnek az a tevékenysége,
amelynek során azt a személyt, aki a személyazonosságának
igazolását megtagadja, vagy az igazolásra történő
felszólításnak nem engedelmeskedik, továbbá, akitől
felvilágosítást kér a felvilágosítás megadásának idejére,
valamint a szabálysértés elkövetésén tetten ért személyt,
illetőleg a feltartóztatott jármű vezetőjét az intézkedés
idejére vagy a további intézkedés megtételéig a helyszín
elhagyásában korlátozza, vagy a helyszín elhagyásában
megakadályozza;"
II.
Az indítványi kérelem alapvetően a közterület-felügyelő
feltartóztatási jogosultsága alkotmányellenességének
megállapítására irányul. A Kftv. 27. § c) pontjában foglalt
értelmező rendelkezés szerint a feltartóztatás nem eredményez
fogvatartást, ezért a személyi szabadságtól történő
megfosztásnak sem tekinthető. Ennek ellenére - a személyi
szabadsághoz való jog sajátos tartalma miatt - korlátozásnak
minősül, egyúttal érinti az Alkotmányban sui generis jogként
meghatározott mozgásszabadságot is.
"Az Emberi Jogok Európai Bírósága joggyakorlatában a
mozgásszabadság és a tartózkodási hely megválasztásának
szabadsága a személyes szabadság egyik megnyilvánulási
formájának tekinthető. A modern nemzetközi dokumentumok pedig
e jogokat illetően elsősorban a migrációhoz kapcsolódó
rendelkezéseket tartalmaznak. Az Alkotmánybíróság a 60/1993.
(XI. 29.) AB határozatban értelmezte e jogok alkotmányos
tartalmát, s megállapította, hogy - különböző
megnyilvánulásaikban, így pl. a közlekedés szabadsága terén -
a helyváltoztatáshoz való jog szabadságát jelentik. (ABH
1993, 507, 509-510.)" [35/2002. (VII. 19.) AB határozat, ABK
2002. június-július, 288, 295.]
"Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az Alkotmány 55. §
(1) bekezdése és az 58. § (1) bekezdése szerinti jogok
egymásra vonatkoztatása alapján a személyes szabadsághoz való
jog érdemben felhívható valamennyi, a mozgás és a
helyváltoztatást is korlátozó jogszabály alkotmányossági
megítéléséhez. Az Alkotmány 58. § (1) bekezdésébe foglalt
alapjog az Alkotmány 55. § (1) bekezdésbe foglalt joggal
együttesen is értelmezhető. [Lásd: 46/1994. (X. 21.) AB
határozat ABH 1994, 260, 268.] Ezen jogok korlátozásának
alkotmányossága, a minden alapjog korlátozására irányadó - az
Alkotmány 8. § (2) bekezdésébe foglalt -követelmények
figyelembevételével dönthető el." [36/2000. (X. 27.) AB
határozat, ABH 2000, 241, 272.]
A korlátozásra vonatkozó törvényi szabályozásnak - az
Alkotmány rendelkezéséből fakadóan - tartalmaznia kell a
korlátozás okát, továbbá meg kell határoznia az adott
korlátozási formának megfelelő eljárást. A korlátozás
arányosságának és ezzel együtt alkotmányosságának megítélését
az alkotmányi követelményeken alapuló tényezők befolyásolják.
Ennek körében meghatározó jelentőségű a mozgás- és személyi
szabadság korlátozása időtartamának mértéke, annak
indokoltsága, valamint a jogtalan korlátozás esetére nyújtott
jogorvoslati jog és egyéb jogkövetkezmények meghatározása és
azok megfelelősége.
Az Alkotmánybíróság az indítvány alapján, a fentiekben
foglaltakra tekintettel a jelen ügyben azt vizsgálta, hogy a
személyi szabadság Kftv. szerinti korlátozása szükséges-e, az
elérni kívánt cél fontossága és az ennek érdekében okozott
alapjogsérelem súlya arányban áll-e egymással.
III.
Az indítvány részben megalapozott.
1. Tekintettel arra, hogy az eljárásban az Alkotmánybíróság
önkormányzati közszolgálati feladat ellátását végző személy
intézkedési jogosultságának alkotmányosságát vizsgálta,
elsőként a közhatalom-gyakorlás - és ezen belül is annak
helyi önkormányzati - megvalósulását tekintette át. Maga az
indítványi kérelem is tartalmaz kifogást a közterület-
felügyelet jogállásának alkotmányosságát illetően.
Az Alkotmány 42. §-ának meghatározása alapján a helyi
önkormányzás a helyi közhatalom gyakorlásának minősül. A
közhatalom mibenlétét, gyakorlásának kereteit és korlátait, a
nevében eljáró személyek jogosítványait és kötelezettségeit
az Alkotmánybíróság számos határozata érintette. A jelen
eljárásban is meghatározó főbb megállapítások a következők.
"A jogállamiság egyik alapvető követelménye, hogy a
közhatalommal rendelkező szervek a jog által meghatározott
szervezeti keretek között, a jog által megállapított működési
rendben, a jog által a polgárok számára megismerhető és
kiszámítható módon szabályozott korlátok között fejtik ki a
tevékenységüket." [56/1991. (XI. 8.) AB határozat, ABH 1991,
454, 456.]
"Az Alkotmánybíróság már több határozatában rámutatott arra,
hogy a közigazgatási szervek tevékenységével kapcsolatosan az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében szabályozott jogállamiság
elvéből fakadó követelmény a közigazgatás törvény alá
rendeltségének követelménye. Az a követelmény, hogy a
társadalmi viszonyokba közhatalom birtokában beavatkozó
közigazgatási szervek a jog által meghatározott szervezeti
keretek között, a jog által szabályozott eljárási rendben, az
anyagi jog által megállapított keretek között hozzák meg
döntéseiket. [56/1991. (XI. 8.) AB határozat, ABH 1991, 454,
56.; 6/1999. (IV. 21.) AB határozat, ABK 1999, április 107,
109.]" [2/2000. (II. 25.) AB határozat, ABH 2000, 25, 28.]
"A helyi önkormányzás az Alkotmány 42. §-a szerint 'a helyi
közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlása.' A
közhatalom gyakorlásának feltételeit és módját, azaz a helyi
önkormányzati jogokat és kötelezettségeket - ahogyan ezt az
Alkotmány 43. § (2) bekezdése kifejezésre juttatja - 'törvény
határozza meg.' A helyi önkormányzás fő megvalósítója, a
képviselő-testület tehát nem korlátozatlan belátása szerint,
hanem csak törvény keretei között élhet jogosultságaival."
[29/1996. (VII. 3.) AB határozat, ABH 1996, 277, 279.]
A fentiekben foglaltak alapján megállapítható, hogy a helyi
önkormányzatok, illetve azok szervei ténylegesen részt
vesznek a közhatalom gyakorlásában, és ennek megfelelően
közhatalmi jogosítványokkal - ideértve különösen az
ellenőrzési, intézkedési, szankcionálási jogköröket -
ruházhatók fel, amelyeket a törvény keretei között
gyakorolnak.
2. A továbbiakban az Alkotmánybíróság azt vizsgálta, hogy a
Kftv. szabályozása milyen tartalmú feladatkört, és ehhez
rendelten milyen jellegű közhatalmi jogosítványokat
állapított meg a települési önkormányzatok számára.
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. §
(1) bekezdése szerint a települési önkormányzatok feladatát
képezi - többek között - az épített és természeti környezet
védelme, a köztisztaság és településtisztaság biztosítása,
valamint a közbiztonság helyi feladatairól történő
gondoskodás.
A Kftv. 1. § (4) bekezdése határozza meg a közterület-
felügyelet feladatait, amelyek legfőképpen a közterületi rend
és tisztaság fenntartására irányulnak, de emellett - konkrét
hatáskör telepítése nélkül - a közrend és a közbiztonság
védelmében való közreműködést is magukban foglalják. A
települési önkormányzat döntésétől függően közterület-
felügyeleti tevékenységet önálló költségvetési szerv, a
polgármesteri hivatal belső szervezeti egysége, több
önkormányzat társulása, illetőleg a polgármesteri hivatalban
alkalmazott egy vagy több közterület-felügyelő láthat el
[Kftv. 1. § (2)-(3) bekezdés]. A közterület-felügyelő
közszolgálati jogviszonyban áll [Kftv. 2. § (1) bekezdés], és
feladatkörében eljárva hivatalos személynek számít [Kftv. 1.
§ (5) bekezdés]. A közterület-felügyelő eljárására fő
szabályként - az ügy jellegétől függően - "az államigazgatási
eljárás általános szabályairól szóló, illetőleg a
szabálysértésekről szóló törvény rendelkezéseit kell
alkalmazni" [Kftv. 23. § (1) bekezdés]. A Kftv. számos
intézkedés megtételére jogosítja fel, illetőleg kötelezi a
közterület-felügyelőt (14-22. §-ok), illetve a jogszerű
intézkedés foganatosításához kényszerítő eszközök
alkalmazását is lehetővé teszi (24. §).
A törvény szabályozási tartalmából megállapítható, hogy a
jogalkotó egy speciális jogalkalmazó szerv létrehozására (a
már meglévők átszervezésére) jogosította fel a települési
önkormányzatok képviselő-testületeit. Az államigazgatási
eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény (a
továbbiakban: Áe.) 3. § (1) bekezdése alapján a polgármesteri
hivatal, mint közigazgatási szerv eljárására az Áe.
rendelkezéseit kell alkalmazni. Az Áe. 3. § (2) bekezdése
lehetővé teszi, hogy törvény (törvényerejű rendelet,
kormányrendelet) közigazgatási szerven kívül államigazgatási
ügy intézésére más szervet is feljogosítson. A Kftv.
felhatalmazó rendelkezése végrehajtásaként ennek megfelelően
létrehozott, illetve átszervezett közterület-felügyeletek
ugyanakkor változatlanul nem minősülnek egyfajta helyi
rendészeti szervnek, s különösképpen nem tekinthetők
önkormányzati rendőrségnek.
Az Alkotmánybíróság a Kftv. hatálybalépését megelőzően
alkotmányellenesnek ítélte az egyik települési önkormányzat
rendeletét, amellyel városi rendészetet hozott létre. A
8/1996. (II. 23.) AB határozat (ABH 1996, 222.)
megállapításainak egy része a jelenleg hatályos, megváltozott
jogszabályi környezetben is helytálló. Így mindenekelőtt az,
hogy a közterület-felügyelet nem jogosult olyan ellenőrzési
feladatot ellátni, amely a rendőrség vagy más szerv
hatáskörébe tartozik (ABH 1996, 222, 225.). A Kftv. 6. § (2)
bekezdése a közterület-felügyelőt kétségkívül a rendőrség
segítőjeként határozza meg, de ez a minőség a rendőrségről
szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Rtv.) 26. §
(1) bekezdése értelmében - adott helyzetben - bárkit
megillethet, értelemszerűen anélkül, hogy ez a segítőt
rendőri jogosítványokkal ruházná fel.
Egy másik döntésében - a kerékbilincs alkalmazásával
kapcsolatban - az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
közterület-felügyelet feladatai ellenőrzési és intézkedési
jellegűek, és ennek megfelelően tevékenységi körében
intézkedési jogosultság illeti meg (1256/H/1996. AB
határozat, ABH 1996, 789, 798.).
3. A Kftv. 14. §-ában foglaltakkal összefüggésben
megállapítható, hogy a feladatkörében ellenőrzési és
intézkedési jogkörrel felruházott közterület-felügyelő
munkavégzése során, feladata gyorsabb és hatékonyabb ellátása
érdekében indokoltan kérhet felvilágosítást bárkitől, aki az
eljárás lefolytatása szempontjából feltehetően érdemi
információval rendelkezik. A kérdésfeltevés és ezzel együtt a
feltartóztatást is magába foglaló megállítás joga megilleti a
közterület-felügyelőt, mert ez a jogosultság tevékenysége
ellátásához szükséges. Amennyiben a válaszadásra felkért
személy önkéntesen, szabad belátása szerint közreműködik, úgy
fel sem merülhet a személyi szabadság korlátozásának kérdése.
A közreműködési akarat hiánya, a válaszadás megtagadása
viszont konfliktus-helyzetet eredményezhet, ami a közterület-
felügyelő részéről kiválthatja a támadott szabadság-korlátozó
intézkedés foganatosítását. Az Alkotmánybíróság a
továbbiakban ezért azt vizsgálta, hogy ez az intézkedési
jogosultság milyen mértékben és milyen szabályozási
korlátokkal érvényesíthető.
A Kftv. a felvilágosítás-kérésre, valamint a válaszadás
idejéig történő feltartóztatásra külön eljárási szabályokat
nem állapít meg; a közterület-felügyelői eljárásra is
irányadó más törvények idevonatkozóan az alábbiakat írják
elő.
Az Áe.-nek a hatósági ellenőrzés szabályairól szóló
rendelkezései lehetővé teszik, hogy a hatóság részéről eljáró
személy az ügyféltől és képviselőjétől felvilágosítást kérjen
[Áe. 57. § (1) bekezdés]. A hatósági ellenőrzés akadályozása
maga után vonhatja az Áe. 35. §-ában foglalt
jogkövetkezményt, azaz bírság kiszabását, továbbá - törvény,
törvényerejű rendelet vagy kormányrendelet előírása alapján -
más kényszerítő eszköz alkalmazását. Ezeket a rendelkezéseket
viszont nem lehet kivetíteni a vizsgált szabályozásra, és
emiatt az alkalmazásuk sem lehetséges, mert a Kftv. 14. §-
ában a személyi kör nem szűkül le az ügyfélre, az
információkérés bárkit érinthet. Az Áe. a feltartóztatással
kapcsolatos rendelkezést nem tartalmaz.
A szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény (a
továbbiakban: Sztv.) felvilágosítás adásával kapcsolatban
mindössze a szakértőre vonatkozóan ír elő kötelezettséget. Az
Sztv. 76. §-a csak a szabálysértés elkövetőivel szemben
engedi meg a feltartóztatást, illetve az előállítást.
A Kftv. vizsgált rendelkezésének második mondata - anélkül,
hogy ezt kifejezetten előírná - gyakorlatilag kötelezővé
teszi a válaszadást. A közterület-felügyelő számára
biztosított intézkedési jogosultság - a feltartóztatási jog -
ugyanis a válaszadás idejéig teszi lehetővé az intézkedéssel
érintett, ügyfélnek vagy szabálysértés elkövetőjének nem
minősülő személy szabadságának korlátozását. Ebből
következően, ha a válaszadásra felszólított személy nem tud
vagy nem akar információt adni - akár a válasz elnyerése, a
tájékoztatásra való rászorítás érdekében - időkorlátozás
nélkül feltartóztatható. A szabályozás tehát visszaélésre ad
alkalmat, amely már önmagában a személyi (mozgás) szabadság
fokozott korlátozását eredményezi. Ezen túlmenően figyelembe
veendő az, hogy a Kftv. 24. § (1) bekezdése szerint a
közterület-felügyelő ilyen esetben is jogosult intézkedésének
testi erővel, illetőleg könnygázszóró palack vagy szolgálati
kutya alkalmazásával történő kikényszerítésére.
Az Alkotmánybíróság az 5/1999. (III. 31.) AB határozatban
összegezte az Alkotmány 55. § (1) bekezdésének tartalmát
érintő alkotmánybírósági határozatokat és azok lényegét: az
Alkotmány csak úgy teszi lehetővé a személyes szabadság
elvonása okainak és az azzal kapcsolatos eljárásnak a
szabályozását, hogy ez a szabályozás nem korlátozza
szükségtelenül vagy aránytalanul a személyes szabadsághoz
való jogot (ABH 1999, 75, 84.).
Az alapjogi korlátozás aránytalansága megállapításának
kritériumait az Alkotmánybíróság így határozta meg: "[a]z
alapjogok korlátozásának e jogok lényeges tartalma a határa:
az Alkotmány 8. § (2) bekezdése kimondja, hogy alapvető jog
lényeges tartalmát törvény sem korlátozhatja. Az
Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint valamely alapjog
lényeges tartalmát az a korlátozás sérti, amely - valamely
más alapvető jog vagy alkotmányos cél érdekében - nem
elkerülhetetlenül szükséges, továbbá, ha szükséges is, a
korlátozás által okozott jogsérelem az elérni kívánt célhoz
képes[t] aránytalan." [6/1998. (III. 11.) AB határozat, ABH
1998, 91, 98.]
A Kftv. 14. § első mondata olyan rendelkezést tartalmaz,
amelynek alkalmazása, vagyis a felvilágosítás-kérés a
közterület-felügyelő hatósági tevékenysége eredményes
ellátásához szükséges. A kérdés feltevéséhez és ennek folytán
az információ megszerzéséhez elengedhetetlenül, tehát
szükségképpen kapcsolódik a kérdés címzettjének megállítása.
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság a személyi szabadság
korlátozásának szükségességét megállapította.
A Kftv. 14. § második mondata viszont olyan korlátozó
rendelkezést tartalmaz, amely az elérni kívánt céllal nem áll
arányban. A korlátozás időtartama meghatározatlan, mert a
feltartóztatás egészen a válaszadás idejéig tarthat. A
nemleges válasz vagy a közterület-felügyelő megítélése
szerinti nem kielégítő válasz esetén az érintett huzamosabb
ideig - elvileg bármeddig - feltartóztatható. Az alapjogi
korlátozást fokozza az a körülmény, hogy a válaszadásra
felszólított személyt a helyszín elhagyásában a közterület-
felügyelő kényszerítő eszközök alkalmazásával
megakadályozhatja, amely a személyi szabadságnak akár már az
emberi méltóságot is érintő súlyosabb megsértésével járhat
együtt.
A korlátozás súlya mindezek alapján nem áll arányban a
hatósági feladatellátás biztosításában megjelenő alkotmányos
céllal. Az aránytalanságot a vizsgált esetben két körülmény
különösen jelentőssé teszi. Az egyik: az alapjogi korlátozás
feltevésen alapul, nevezetesen azon, hogy az elnyert válasz
hozzájárul a közterület-felügyelői tevékenység
eredményességéhez. A megfelelő eljárásjogi szabályozás
nélküli kényszerítés a megkérdezett és emiatt feltartóztatott
személyt érdeminek tűnő, ám valótlan tájékoztatásra
szoríthatja, ami a saját személyi szabadságának korlátozását
megszünteti ugyan, de a hatósági feladatellátáshoz segítséget
nem ad, esetleg éppen hátráltatja azt. A másik releváns
körülmény abban ragadható meg, hogy az alapjogi korlátozás
jogsértő magatartást nem tanúsító, ügyfélnek vagy
szabálysértést elkövetőnek nem minősülő személyt érint. Az
Alkotmánybíróság rámutat: alkotmányos cél elérése érdekében a
személyi szabadság szükséges és ezen túlmenően arányos
törvényi korlátozására általában akkor kerülhet sor, ha azt a
korlátozással érintett személy jogsértő magatartása vagy
cselekménye, illetőleg kényszerítő ok vagy nyomós közérdek
alátámasztja, illetve indokolja. Ilyen feltételek hiányában
az Alkotmánybíróság az alapjog korlátozását általában
alkotmányellenesnek minősíti.
A fentiekben foglaltakra tekintettel az Alkotmánybíróság
megállapította: a Kftv. 14. § második mondata azáltal, hogy
aránytalan jogkorlátozásra ad lehetőséget, sérti az Alkotmány
55. § (1) bekezdésében valamint az 58. § (1) bekezdésében
foglaltakat, ezért azt a határozat kihirdetésének napjával
megsemmisítette. Miután a Kftv. 14. § első mondatát az
Alkotmánybíróság a fentebb írtak szerint nem találta
alkotmányellenesnek, a 14. § egésze alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt
elutasította.
Megállapította továbbá az Alkotmánybíróság azt is, hogy a
Kftv. 27. § c) pontja a megsemmisített szövegrészre
kiterjedően is tartalmaz értelmező rendelkezést.
Az Alkotmánybíróság - a jogbiztonságra tekintettel és a
szoros tartalmi összefüggés alapján - vizsgálati körébe vonja
azt a jogi szabályozást is, amelyre a megsemmisítés kihat.
[34/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994, 177, 181.;
33/2002. (VII. 4.) AB határozat, ABK 2002. június-július,
275, 282.]
Figyelemmel arra, hogy a felvilágosítás-kéréssel kapcsolatban
a feltartóztatási jog alkotmányellenességét az
Alkotmánybíróság kimondta, az erre utaló értelmező
rendelkezést, vagyis a Kftv. 27. § c) pontjának "akitől
felvilágosítást kér a felvilágosítás megadásának idejére,"
szövegrészét is megsemmisítette.
4. A Kftv. 15. § (2) bekezdésének második mondata szintén
feltartóztatási jogosultságot határoz meg a közterület-
felügyelő számára abban az esetben, ha feljelentés megtétele
vagy egyéb jogszerű intézkedés céljából a személyazonosság
megállapítása azt szükségessé teszi. A támadott rendelkezés
tehát konkrét intézkedés - az igazoltatás - foganatosítására
biztosítja a feltartóztatás lehetőségét.
Az igazoltatás alá vont személyek - a közterület-felügyelet
feladatköréhez tartozó - jogsértő magatartást tanúsítottak
(szabálysértést követtek el, hatósági határozatban foglalt
kötelezettséget megszegtek) vagy ilyen tevékenységgel
összefüggésbe hozhatók (tanú). Vagyis: a személyi kör jogilag
behatárolható, valamilyen jogi eljáráshoz kapcsolható. A
jogilag szabályozott egyedi eljárások lefolytatásához
közérdek fűződik.
A személyi szabadság korlátozásának időtartama meghatározott:
a személyazonosság megállapításához szükséges ideig tarthat.
Amennyiben az érintett személyazonosságát nem igazolja, a
közterület-felügyelő a legközelebbi rendőri szervhez
előállíthatja. Ettől kezdve már az Rtv.-nek az előállításra
vonatkozó szabályai lesznek az irányadók.
Az intézkedés esetleges jogszerűtlensége esetére a Kftv.
megfelelő rendelkezéseket tartalmaz. Idetartozik
mindenekelőtt az az előírás, hogy a közterület-felügyelő
szolgálatát országosan egységes egyenruhában teljesíti, így a
közterület-felügyelői minőség felismerhető. Köteles továbbá
az úgyszintén országosan egységes, egyedi azonosító számmal
ellátott jelvényt viselni, az intézkedés előtt magát
szolgálati igazolványával igazolni (Kftv. 4. és 5. §).
Az Alkotmánybíróság a hatóság tagjai azonosíthatóságának
fontosságát és jelentőségét az 54/2000. (XII. 18.) AB
határozatban kifejtette: "[i]ntézkedésük alkalmával a hatóság
tagjai nyilvánosan, az állam képviselőiként lépnek fel. A
hatóság tagjainak intézkedési jogosultságát egyenruhájuk vagy
igazolványuk igazolja. Az egyenruhát viselő hivatásos és
szerződéses állomány tagjai azonban tevékenységüket nem
'arctalan tömegként', hanem közhatalom gyakorlására
felruházott tisztviselőkként végzik, akiknek egyedi
azonosíthatósága alapozza meg esetleges személyes
felelősségre vonásuk lehetőségét. Az intézkedés alá vont
állampolgárnak jogos érdeke az, hogy a hatósági fellépés
teljes időtartama alatt tisztában legyen a vele szemben
intézkedő személyazonosságával, 'egyediségével'. Az
állampolgár panaszhoz, jogorvoslathoz való joga ugyanis csak
így garantálható." (ABH 2000, 516, 521.)
A Kftv. 23. § (3) bekezdése biztosítja a panaszjogot a
közterület-felügyelő intézkedése ellen, amelyet a jegyző
vizsgál meg, és hoz határozatot. A jegyző határozata ellen a
fővárosi, megyei közigazgatási hivatal vezetőjénél lehet
fellebbezéssel élni [Kftv. 23. § (4) bekezdés].
A jelen eljárás szempontjából is meghatározó elvek szerint a
jogorvoslathoz való jog lényegi tartalma az érdemi
határozatok tekintetében a más szervhez, vagy ugyanazon
szervezeten belüli magasabb fórumhoz fordulás lehetőségét
jelenti [5/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH 1992, 27, 31.].
Az Alkotmánybíróság 513/B/1994. AB határozata szerint a
jogorvoslathoz való alapjog biztosítását jelenti az, ha az
eljárásban a törvény garantálja az érintett számára, hogy
ügyét az alapügyben eljáró szervtől különböző szerv bírálja
el (ABH 1994, 731, 734.).
Az Alkotmánybíróság a fentiekre tekintettel a Kftv. 15. § (2)
bekezdés második mondatáról nem állapította meg, hogy az
szükségtelenül vagy aránytalanul korlátozná az Alkotmány 55.
§ (1) bekezdésében és az 58. § (1) bekezdésében foglaltakat,
ezért az alkotmányellenesség megállapítására és a vizsgált
rendelkezés megsemmisítésére irányuló indítványt
elutasította.
Az Alkotmánybíróság határozatának a Magyar Közlönyben történő
közzétételét az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény 41. §-a alapján rendelte el.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr.Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Németh János alkotmánybíró párhuzamos indokolása
Egyetértek a határozat rendelkező részével. Az indítvány
által támadott törvényi rendelkezések megsemmisítésére
felhozott indokokhoz a következő megjegyzéseket fűzöm.
A személyes szabadsághoz, illetőleg a mozgás, valamint
helyváltoztatás szabadságához való alkotmányos alapjogok
hasonló vonásaira, és elhatárolásuk ebből is adódó
szükségességére tekintettel - amire az indokolás által
hivatkozott 60/1993. (XI.29.) AB határozat (ABH 1993, 508.)
is utal - fontosnak tartottam volna annak egyértelművé
tételét az indokolásban, hogy a közterület-felügyeletről
szóló 1999. évi LXIII. törvény (a továbbiakban: Kftv.) 14. §-
ának, valamint 27. § c) pontjának a rendelkező rész 1. és 2.
pontjában idézett szövegrésze azért alkotmányellenes, mert
sérti az Alkotmány 58. § (1) bekezdése által biztosított
jogot a mozgásszabadsághoz.
A határozat indokolása azonban, bár felhívja
mozgásszabadsághoz való jogot is, arra a következtetésre jut
a támadott rendelkezések alkotmányosságát illetően, hogy a
felügyelő általi feltartóztatás az Alkotmány 55. § (1)
bekezdésének értelmében vett személyes szabadság
korlátozásának minősül.
A Kftv. megsemmisített rendelkezései pusztán azt tették
lehetővé, hogy a felügyelő időlegesen megakadályozza az
érintett személynek a közterületen való továbbhaladását.
Személyeknek a felügyelő által közterületen történő
feltartóztatása azonban álláspontom szerint önmagában nem
tekinthető a személyes szabadság korlátozásának. A személyes
szabadság korlátozásának ismérve az, hogy az érintett személy
a hatóság őrizetébe kerül, onnan a hatóság engedélye nélküli
távozását, ha szükséges fizikai értelemben, például a kijárat
őrzésével, vagy lezárásával is megakadályozzák. Ebben az
értelemben foglalt állást az Emberi Jogok Európai Bírósága is
például az Engel és társai kontra Hollandia ügyben 1976.
november 23-án hozott ítéletében, valamint a Raimondo kontra
Olaszország ügyben 1994. február 22-én hozott ítéletében.
Budapest, 2003. április 7.
Dr. Németh János
alkotmánybíró
. |