Hungarian
Ügyszám:
.
334/H/2006
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 27/2006. (VI. 21.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2006/372
.
A döntés kelte: Budapest, 06/19/2006
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság  által  a
    nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII.
    törvény  61.  §  (2)  bekezdésén alapuló  népi  kezdeményezésre
    irányuló  aláírásgyűjtő ív mintapéldánya és  az  azon  szereplő
    kérdés hitelesítése tárgyában hozott határozat ellen benyújtott
    kifogás    alapján    –   Dr.   Kovács   Péter    alkotmánybíró
    különvéleményével – meghozta a következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság  84/2006.
    (III. 9.) OVB határozatát helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      A   választási  eljárásról  szóló  1997.  évi  C.  törvény   (a
      továbbiakban:  Ve.)  130. § (1) bekezdése  alapján  a  84/2006.
      (III.  9.)  OVB  határozat  ellen  kifogást  nyújtottak  be  az
      Alkotmánybírósághoz,  amelyben  az  indítványozó  a   határozat
      felülvizsgálatát és megsemmisítését kezdeményezi.  Az  Országos
      Választási  Bizottság (a továbbiakban: OVB) e  határozatában  a
      nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII.
      törvény  (a  továbbiakban: Nekt.) 61. § (2) bekezdésén  alapuló
      népi kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív mintapéldányának
      hitelesítéséről döntött.

      Az  OVB határozatát 2006. március 9-i ülésén fogadta el,  és  a
      Magyar Közlöny 29. számában 2006. március 14-én tette közzé.  A
      kifogást a Ve. 130. § (1) bekezdésében előírt határidőn  belül,
      március   28.-án   nyújtották   be   az   Országos   Választási
      Bizottsághoz.

      Az OVB által hitelesített aláírásgyűjtő íven szereplő kérdés  a
      következő:
      „A  magyarországi  oroszok  a nemzeti  és  etnikai  kisebbségek
      jogairól  szóló  1993.  évi  LXXVII. törvény  (a  továbbiakban:
      Kisebbségi  törvény)  61.  §  (2)  bekezdésének  felhatalmazása
      alapján  bizonyságot kívánnak tenni arról, hogy  megfelelnek  a
      kisebbségi   törvényben   foglaltaknak.   Ezen   oknál    fogva
      alulírottak kijelentjük, hogy az orosz kisebbséghez  tartozónak
      valljuk magunkat!”

      A  kifogásban foglaltak szerint az aláírásgyűjtő íven  szereplő
      kérdés  hitelesítése törvénysértő. Az indítványozó  álláspontja
      szerint  azzal, hogy a Nekt. 61. § (2) bekezdését a  kisebbségi
      önkormányzati  választásról,  valamint  a  nemzeti  és  etnikai
      kisebbségekre  vonatkozó  egyes törvények  módosításáról  szóló
      2005.  évi  CXIV. törvény (a továbbiakban: Nektm.)  58.  §-a  –
      2005.  november  25-i hatállyal – módosította, megváltozott  az
      OVB  hatásköre  az  aláírásgyűjtő ívek hitelesítésére  irányuló
      eljárásban. A Nekt. 61. §-ának módosított (2) bekezdése az  OVB
      kötelezettségévé  teszi  azt, hogy  a  hitelesítési  eljárásban
      kikérje  a  Magyar  Tudományos Akadémia (a  továbbiakban:  MTA)
      elnökének  állásfoglalását. Ezzel – az országos  népszavazásról
      és  népi  kezdeményezésről szóló 1998. évi III.  törvényben  (a
      továbbiakban: Nsztv.) szabályozott feltételeken túl  –  az  OVB
      kötelezettségévé  vált annak vizsgálata is,  hogy  a  kisebbség
      megfelel-e   a   Nekt.   1.   §   (1)   bekezdésében    foglalt
      követelményeknek.  Az  OVB  törvényt  sértett  azzal,  hogy   a
      hitelesítési  eljárás  során nem kérte  meg  az  MTA  elnökének
      állásfoglalását, és eljárása során nem vizsgálta, hogy az orosz
      kisebbség  tartalmi szempontból megfelel-e  az  Nekt.  által  a
      kisebbségekkel   szemben   támasztott   követelményeknek.    Az
      Alkotmánybíróság   az  Országos  Választási   Iroda   által   a
      kifogáshoz csatolt iratok alapján megállapította, hogy  az  MTA
      elnökének állásfoglalása 2006. március 7.-én megérkezett  a  BM
      Központi Hivatal Választási Főosztályához, így az az OVB  2006.
      március 9-i ülésén az OVB tagjainak rendelkezésére állt.

                                    II.
                                     
      Az   Alkotmánybíróság  a  következő  jogszabályi  rendelkezések
      alapján hozta meg határozatát:
      1)   Az   Alkotmánynak   a   népi   kezdeményezésre   vonatkozó
      rendelkezései:
          „28/B.  §  (1)  Országos népszavazás és népi  kezdeményezés
      tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
          „28/D.  §  Országos  népi kezdeményezést  legalább  50  000
      választópolgár nyújthat be. Az országos népi kezdeményezés arra
      irányulhat, hogy az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdést az
      Országgyűlés   tűzze   a   napirendjére.   Az   országos   népi
      kezdeményezésben megfogalmazott kérdést az Országgyűlés köteles
      megtárgyalni.”

      2) A Nekt. 1. §-ának hatályos rendelkezései:
          „1.  §  (1) E törvény hatálya kiterjed mindazon,  a  Magyar
      Köztársaság    területén    lakóhellyel    rendelkező    magyar
      állampolgárokra,  akik magukat valamely  nemzeti  vagy  etnikai
      kisebbséghez   tartozónak  tekintik,   valamint   e   személyek
      közösségeire.
          (2)  E  törvény értelmében nemzeti és etnikai kisebbség  (a
      továbbiakban:  kisebbség) minden olyan,  a  Magyar  Köztársaság
      területén  legalább  egy évszázada honos népcsoport,  amely  az
      állam  lakossága  körében  számszerű kisebbségben  van,  tagjai
      magyar  állampolgárok és a lakosság többi részétől saját nyelve
      és  kultúrája,  hagyományai  különböztetik  meg,  egyben  olyan
      összetartozás-tudatról   tesz   bizonyságot,   amely   mindezek
      megőrzésére,  történelmileg  kialakult  közösségeik  érdekeinek
      kifejezésére és védelmére irányul.”

      A Nekt. 61. §-ának a Nektm. 58. §-a által módosított szövege:
          „(1)    E    törvény   értelmében   Magyarországon    honos
      népcsoportnak  minősülnek:  a bolgár,  a  cigány,  a  görög,  a
      horvát,  a  lengyel, a német, az örmény, a román, a  ruszin,  a
      szerb, a szlovák, a szlovén és az ukrán.
            (2)  Ha  az  (1) bekezdésben felsoroltakon kívül  további
      kisebbség  kíván bizonyságot tenni arról, hogy  megfelel  az  e
      törvényben  foglalt  feltételeknek,  legalább  1000,  magát   e
      kisebbséghez  tartozó  választópolgár  e  tárgykörben  a   népi
      kezdeményezésre  vonatkozó  aláírásgyűjtő  íveket  az  Országos
      Választási Bizottság elnökének nyújtja be. Az eljárás során  az
      országos   népszavazásra  és  népi  kezdeményezésre   vonatkozó
      törvény  rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy az Országos
      Választási Bizottság az eljárása során köteles kikérni a Magyar
      Tudományos   Akadémia  elnökének  állásfoglalását  a   törvényi
      feltételek fennállásáról.”

      3)  Az  országos népszavazásról és népi kezdeményezésről  szóló
      1998.  évi  III.  törvénynek (a továbbiakban:  Nsztv.)  a  népi
      kezdeményezésre vonatkozó szabályai:
          „17.  §  A  népi kezdeményezésnek pontosan és  egyértelműen
      tartalmaznia kell a megtárgyalásra javasolt kérdést.
          18.  §  Az Országos Választási Bizottság akkor tagadja  meg
      az aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
       a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
       b)  a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
       c)  az  aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
      szóló törvényben foglalt követelményeknek.
          19.  §  A népi kezdeményezést – az aláírásgyűjtésnek a  Ve.
      118/A.  §-a szerinti szünetelése kivételével – az aláírásgyűjtő
      ív   hitelesítését  követő  két  hónapon  belül  egyszer  lehet
      benyújtani  az  Országos  Választási  Bizottság  elnökéhez.   A
      pótlólag  benyújtott,  a  kezdeményezést  kiegészítő  aláírások
      érvénytelenek.
          20.  §  A népi kezdeményezésről a 6. § szerinti bejelentést
      követő három hónapon belül dönteni kell.”

      4)   A   Ve.-nek  az  országos  népi  kezdeményezésre  irányuló
      aláírásgyűjtő ív hitelesítésére vonatkozó szabályai:
          „131.  § Az országos népi kezdeményezés során a 117-121.  §
      és  a  130.  §  (1)  és  (3) bekezdésének  rendelkezéseit  kell
      megfelelően alkalmazni.”
          „117.  § (1) Az Országos Választási Bizottság a jogszabályi
      feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, illetőleg kérdést a
      benyújtástól számított harminc napon belül hitelesíti.
          (2)  Az  Országos Választási Bizottságnak az  aláírásgyűjtő
      ív,  illetőleg  a  konkrét  kérdés hitelesítésével  kapcsolatos
      határozatát  nyolc napon belül a Magyar Közlönyben  közzé  kell
      tenni.”
          „118. § (…)
          (3)  Valamennyi aláírásgyűjtő ívet a népszavazásra javasolt
      kérdéssel  kell  kezdeni.  Egy aláírásgyűjtő  íven  egy  kérdés
      szerepelhet.  Az aláírásoknak a kérdéssel azonos  oldalon  kell
      szerepelniük.
          (4) Az aláírásgyűjtő íveken a saját kezű aláírás mellett  –
      az  aláírás  hitelességének ellenőrzése  céljából  –  fel  kell
      tüntetni   a   kezdeményező  olvasható  családi  és   utónevét,
      lakcímét, valamint személyi azonosítóját.
          (5)  Az  aláírásgyűjtő ívet az aláírást  gyűjtő  polgár  az
      aláírásával látja el.”
          „130.   §  (1)  Az  Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
      (…)
          (3)  Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.
      Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg
      az    Országgyűlés   határozatát   helybenhagyja,   vagy    azt
      megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot,  illetőleg
      az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

                                   III.

      Az    Alkotmánybíróság   hatáskörét   a   jelen    ügyben    az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban: Abtv.) 1. §-a h) pontja alapján a  Ve.  130.  §-a
      határozza meg. Az Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben
      jogorvoslati   természetű.   Az   Alkotmánybíróság    az    OVB
      határozatában,  valamint  a kifogásban  foglaltak  alapján  azt
      vizsgálja,  hogy az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítése  során
      az  Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek megfelelően járt-e
      el  [63/2002. (XII. 3.) AB határozat, ABH 2002, 342, 344.].  Az
      Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörben eljárva is alkotmányos
      jogállásával és, rendeltetésével összhangban látja el [25/1999.
      (VII. 7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 256.].

      A  Nekt. 61. § (2) bekezdésében szabályozott népi kezdeményezés
      a népi kezdeményezésnek egy sajátos esete, amelynek anyagi jogi
      feltételei  eltérnek  az  országos  népi  kezdeményezésnek   az
      Alkotmányban is megállapított általános szabályaitól. Ebben  az
      esetben a népi kezdeményezés meghatározott célra, a Nekt. 61. §
      (1)     bekezdésének    módosítására,    valamely    népcsoport
      kisebbségként  való elismerésére irányul. A népi  kezdeményezés
      benyújtására  magát  e  kisebbséghez  tartozónak   valló   1000
      választópolgár  jogosult.  A népi kezdeményezéssel  kapcsolatos
      eljárási  kérdésekben  az  országos  népszavazásról   és   népi
      kezdeményezésről  szóló  törvény  általános  rendelkezései   az
      irányadók.

      Az  Nsztv.  3.  §  (1) bekezdése alapján a népi  kezdeményezést
      támogató  aláírásokat  csak  az  aláírásgyűjtő  ív  OVB   által
      hitelesített  mintapéldányával  megegyező  aláírásgyűjtő   íven
      lehet    gyűjteni.   Az   aláírásgyűjtő   ív   mintapéldányának
      hitelesítése  során az Nsztv. 17-18. §-ai alapján  az  OVB  azt
      vizsgálja, hogy az aláírásgyűjtő íven szereplő kérdés eldöntése
      az  Országgyűlés  hatáskörébe tartozik-e, az  aláírásgyűjtő  ív
      pontosan   és   egyértelműen  tartalmazza-e  a   megtárgyalásra
      javasolt   kérdést,  a  kérdés  megfogalmazása   megfelel-e   a
      törvényben foglalt követelményeknek, maga az aláírásgyűjtő ív –
      formailag  és  tartalmilag  – megfelel-e  a  Ve.  118.  (3)-(5)
      bekezdésében előírt követelményeknek.
      Az OVB határozatában megállapította, hogy az aláírásgyűjtő íven
      megtárgyalásra  javasolt  kérdés  az  Országgyűlés  hatáskörébe
      tartozik, a kérdés megfogalmazása megfelel az Nsztv. 17. §-ában
      szabályozott követelményeknek, az aláírásgyűjtő ív eleget  tesz
      a   Ve.   118.  §  (3)-(5)  bekezdése  által  támasztott  alaki
      előírásoknak,   ezért   az  aláírásgyűjtő   ív   mintapéldányát
      hitelesítette.

      Az  OVB  határozata  ellen  kifogást benyújtó  nem  e  törvényi
      előírások  megsértésére,  hanem  arra  alapította  jogorvoslati
      kérelmét,  hogy  az  OVB  nem  tett  eleget  Nekt.  61.  §  (2)
      bekezdésében  foglaltaknak,  nem kérte  meg  az  MTA  elnökének
      állásfoglalását  és  nem vizsgálta, hogy a  Magyarországon  élő
      orosz   nemzetiségű  népcsoport  megfelel-e  a   kisebbségekkel
      szemben    a   Nekt.   1.   §   (2)   bekezdésében   támasztott
      követelményeknek.

      Az  Alkotmánybíróságnak a kifogás alapján tehát – miután az MTA
      elnökének  állásfoglalását az OVB kikérte – abban  a  kérdésben
      kellett állást foglalnia, hogy törvénysértő-e az OVB határozata
      amiatt,  mert az OVB a hitelesítési eljárás során  nem  foglalt
      állást  abban  a  kérdésben, hogy fennállnak-e a  kisebbségként
      történő elismerés törvényi feltételei.

      Az   Alkotmánybíróság   egy  korábbi  ügyben   már   kifejtette
      alláspontját  arra  nézve,  hogy  miként  értelmezendő  az  OVB
      hatásköre  a  kisebbségként  való  elismerésre  irányuló   népi
      kezdeményezés   aláírásgyűjtő   ívének   hitelesítése    iránti
      eljárásban.
      A  2/2006.  (I.  30.)  AB határozatában (a továbbiakban:  Abh.)
      megállapította:
      „Az  Alkotmány  28/D.  §-a  alapján a népi  kezdeményezés  arra
      irányul,  hogy  az Országgyűlés a hatáskörébe  tartozó  kérdést
      tűzze  napirendre,  érdemben tárgyalja  meg  és  döntsön  annak
      elfogadásáról,   vagy  elvetéséről.  ’A  népi  kezdeményezésből
      csupán  törvényhozási kérdésben való vita és döntés következik.
      Így  a népi kezdeményezés aláírásgyűjtő ívén szereplő kérdéssel
      szemben  is  mindössze  annyi  az elvárás,  hogy  törvényhozási
      tárgykörre  vonatkozzon.’ [42/2002. (X. 11.) AB határozat,  ABH
      2002, 316, 318.]”
      A  Nekt. 61. § (2) bekezdésében szabályozott népi kezdeményezés
      bár tárgykörét tekintve kötött, de az is arra irányul, hogy  az
      Országgyűlés  a  népi  kezdeményezésben  foglalt  törvényhozási
      kezdeményezést  tűzze napirendjére, tárgyalja meg,  és  a  népi
      kezdeményezés  bejelentésétől számított három hónapon  belül  a
      népi kezdeményezés tárgyában hozzon döntést. A kezdeményezésben
      foglaltak  nem  kötik  az Országgyűlést. Ennek  megfelelően  az
      aláírásgyűjtő  ív  hitelesítésére irányuló  eljárásban  a  népi
      kezdeményezés ezen esetében sem támasztható nagyobb követelmény
      az  aláírásgyűjtő íven megfogalmazott kérdéssel  szemben,  mint
      az,   hogy   a   kérdésnek  a  Nekt.  61.  §  (2)  bekezdésében
      szabályozott törvényhozási kezdeményezésre kell irányulnia.  Az
      OVB-nek az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítése során
      nem  feladata  annak  vizsgálata,  hogy  a  népi  kezdeményezés
      teljesíthetőségének  törvényi  feltételei  fennállnak-e.  Annak
      megítélése,  hogy  az  aláírásgyűjtő  ív  aláírói  által   tett
      „bizonyság”   megfelel-e  a  Nekt.-ben  foglalt  feltételeknek,
      fennállnak-e a Nekt. 61. § (1) bekezdése módosításának a  Nekt.
      1.  §  (2)  bekezdésében  foglalt feltételei,  az  Országgyűlés
      hatáskörébe tartozik.” (ABK 2006. január, 6, 8-9.)

      Az   Abh.-ban  felülvizsgált  OVB  határozat  olyan  időpontban
      született,  amikor  a  Nektm. még nem lépett  hatályba.  Így  e
      határozatban  az  Alkotmánybíróságnak azt  kellett  vizsgálnia,
      hogy  a  Nektm.  hatályba lépésével változott-e –  az  Abh.-ban
      értelmezett   szabályozáshoz  képest  –  az  OVB   hatáskörének
      terjedelme.

      Az  Alkotmánybíróság  megítélése szerint  a  Nekt.  61.  §  (2)
      bekezdésének   módosítása   az   aláírásgyűjtő   hitelesítésére
      irányuló eljárást nem érintette.
      A  korábbi szabályozás szerint az összegyűjtött aláírásokat  az
      Országgyűlés  elnökéhez kellett benyújtani és  az  Országgyűlés
      döntésének  előkészítése során, a Kormány feladata volt  a  MTA
      elnöke  állásfoglalásának kikérése. (Ez történt a hunok nemzeti
      kisebbségként  való  elismerésére irányuló  népi  kezdeményezés
      tárgyában  lefolytatott  eljárásban. Ld.:  Országgyűlési  Napló
      2005. 217. ülésnap)
      A  Nektm. annyiban módosította a 61. § (2) bekezdését, hogy  az
      aláírásokat tartalmazó aláírásgyűjtő íveket nem az Országgyűlés
      elnökéhez, hanem az OVB-hez kell benyújtani, és az OVB eljárása
      során köteles beszerezni az MTA elnökének állásfoglalását.

      A Nekt.-nek ez az új rendelkezése pusztán arra kötelezi az OVB-
      t,  hogy  szerezze  be  az MTA állásfoglalását,  nem  tartalmaz
      rendelkezést  arra  nézve,  hogy az  OVB-nek  az  eljárás  mely
      szakaszában  kell  megkeresnie  állásfoglalás  végett  az   MTA
      elnökét.  A népi kezdeményezésre irányuló eljárásnak két  olyan
      szakasza van, amelyben az OVB elé kerül az ügy. Az első szakasz
      a  népi kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív hitelesítése,
      a második szakasz az összegyűjtött aláírások benyújtása után az
      aláírások   ellenőrzése   és  az  aláírt   aláírásgyűjtő   ívek
      megküldése  az Országgyűlésnek. A Nekt. 61. § (2)  bekezdésének
      második mondatának szövegéből nem következik az, hogy az OVB az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését megelőzően köteles az MTA elnöke
      állásfoglalásának  kikérésére, az OVB  e  kötelezettségének  az
      összegyűjtött  aláírásoknak az Országgyűlés  elé  terjeszteséig
      bármikor  eleget  tehet. A Nekt. hivatkozott  rendelkezése  nem
      tartalmaz utalást arra nézve sem, hogy az aláírásgyűjtő ív és a
      kérdés  hitelesítése során az OVB-nek döntését az MTA elnökének
      állásfoglalására  figyelemmel  kell  meghoznia,  nem   biztosít
      hatáskört  az  OVB-nek  arra, hogy az állásfoglalás  alapján  a
      Nekt.  1.  §  (2)  bekezdésében foglalt feltételek  fennállását
      vizsgálja.  Az  OVB  hatásköre a népi kezdeményezésre  irányuló
      eljárásban    technikai   jellegű.    Az    aláírásgyűjtő    ív
      hitelesítésének  az  a funkciója, hogy az  OVB  előzetesen,  az
      aláírásgyűjtés   megkezdése   előtt   ellenőrizze,   hogy    az
      aláírásgyűjtő   ív   hitelesítésre   benyújtott   mintapéldánya
      megfelel-e  a  törvényben előírt garanciális  követelményeknek,
      alkalmas-e  arra, hogy a megfelelő számú aláírás  összegyűjtése
      után az Országgyűlés népi kezdeményezésként megtárgyalja azt. A
      népi   kezdeményezés   teljesíthetőségéről   való   döntés   az
      Országgyűlés   hatáskörébe  tartozik.  A  Nekt.   61.   §   (2)
      bekezdésének  az  indítványozó által felvetett  értelmezése,  –
      mely  szerint az aláírásgyűjtő ív hitelesítése során az OVB  az
      MTA állásfoglalása alapján vizsgálni köteles azt is, hogy az  a
      népcsoport,  amelynek  tagjai  „bizonyság”-ot  kívánnak   tenni
      kisebbséghez  tartozásukról,  megfelel-e  a  Nekt.  1.  §   (2)
      bekezdésében meghatározott feltételeknek, – az Országgyűlést  a
      népi   kezdeményezés  tárgyában  megillető   döntési   hatáskör
      korlátozását jelentené.

      Mindezek  alapján  az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  a
      Nekt. 61. § (2) bekezdésének módosítása nem változtatta meg  az
      OVB-t  az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítése  során
      megillető   hatáskör  terjedelmét.  A  Nekt.-nek  a   Nektm.-el
      módosított  61. § (2) bekezdése sem jogosítja fel  az  OVB-t  a
      Nekt. 1. § (2) bekezdésében foglalt feltételek vizsgálatára,  e
      rendelkezésből  az OVB-nek csak az a kötelezettsége  származik,
      hogy  az  MTA elnökének állásfoglalását beszerezze  és  a  népi
      kezdeményezést   az  MTA  elnökének  állásfoglalásával   együtt
      terjessze az Országgyűlés elé.

      A fentieket figyelembe véve az Alkotmánybíróság megállapította,
      hogy  az  OVB  nem követett el törvénysértést akkor,  amikor  a
      84/2006.   (X.   20.)  OVB  határozatában  az   MTA   elnökének
      állásfoglalása alapján érdemben nem vizsgálta a Nekt. 1. §  (2)
      bekezdésében  foglalt  feltételek meglétét.  A  kifogásolt  OVB
      határozat  megfelel a Nekt. 61. § (2) bekezdésén  alapuló  népi
      kezdeményezés  támogatására  kezdeményezett  aláírásgyűjtő   ív
      mintapéldányának  hitelesítésére  az  Nsztv.-ben   szabályozott
      törvényi előírásoknak, ezért azt helybenhagyta.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
               Dr. Balogh Elemér            Dr. Bragyova András
               alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                       
               Dr. Erdei Árpád              Dr. Harmathy Attila
               alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                       
               Dr. Holló András                  Dr. Kiss László
               előadó alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                       
               Dr. Kovács Péter             Dr. Kukorelli István
               alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                       
                              Dr. Paczolay Péter
                                 alkotmánybíró
        Dr. Kovács Péter alkotmánybíró különvéleménye

                                      I.

        Akárcsak a 2/2006. (I. 30.) AB határozathoz (ABK 2006.  január,
        6.)  fűzött  különvéleményemben, a jelen határozat esetében  is
        úgy vélem, hogy a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló
        1993. évi LXXVII. törvényben (a továbbiakban: Nekt.) nevesített
        kisebbségek  felsorolásának bővítésére  irányuló  kezdeményezés
        esetében   az   Országos   Választási   Bizottságnak   az   ún.
        bizonyságtételre     vonatkozó    aláírásgyűjtés     kérdésének
        hitelesítése  során  csak mutatis mutandis kell  alkalmaznia  a
        választási   eljárásról  szóló  1997.   évi   C.   törvény   (a
        továbbiakban: Ve.) szabályait. Tekintettel arra, hogy  a  Nekt.
        módosítása  bevezette az Magyar Tudományos  Akadémia  elnökének
        állásfoglalását  a  kisebbség fogalma  törvényi  kritériumainak
        teljesüléséről,   és   mivel   az   OVB-nek   eljárásában   már
        rendelkezésére  állt az MTA elnökének az állásfoglalása  arról,
        hogy bizonyosan nem teljesül az orosz kisebbség esetében az ún.
        egy  évszázados magyarországi jelenlét kritériuma,  nyilvánvaló
        volt,  hogy  a kezdeményezés – az esetleg összegyűlő  aláírások
        dacára   –   sem   vezethet  pozitív   döntésre,   a   közösség
        kisebbségkénti jogi elismerésére.

        Nézetem  szerint  a Nekt. említett módosítása következtében  az
        OVB  hatáskörébe  tartozik a törvényi feltételek  fennállásának
        vizsgálata  és ennek hiányában a feltett kérdés hitelesítésének
        elutasítása.

        Ettől független kérdés, hogy az ilyen természetű eljárásban  az
        OVB-t  a Ve. szerint megillető jogosítványok terjedelme körüli,
        ismétlődő   vitákból  (amelyek  különböző   intenzitással,   de
        egyértelműen megjelentek például az ún. „égei makedón”,  „hun”,
        zsidó    kisebbség    elismerésére   irányuló   kezdeményezések
        megítélésekor) a törvényhozó milyen következtetést von le.

        Budapest, 2006. június 19.
                                                       Dr. Kovács Péter
                                                          alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          27/2006. (VI. 21.)
          Date of the decision:
          .
          06/19/2006
          .
          .