A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítványok és alkotmányjogi
panasz tárgyában meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a közalkalmazottak jogállásáról szóló
1992. évi XXXIII. törvény 30. § (1) bekezdés d) pontja,
valamint 37. § (2) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat
elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a közalkalmazottak jogállásáról szóló
1992. évi XXXIII. törvény 37. § (2) bekezdése és a
társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI.
törvény 7. § (5) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi
panaszt visszautasítja.
Indokolás
I.
1. Az Alkotmánybírósághoz indítvány érkezett a Munka
Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, a
köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény, a
közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény,
a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII.
törvény, az igazságügyi alkalmazottak szolgálati jogviszonyáról
szóló 1997. évi LXVIII. törvény, az ügyészségi szolgálati
viszonyról és az ügyészségi adatkezelésről szóló 1994. évi
LXXX. törvény módosításáról szóló 2000. évi XXXIII. törvény (a
továbbiakban: Módtv.) 11. §-a és 12. §-a
alkotmányellenességének megállapítására és visszamenőleges
hatállyal való megsemmisítésére. A Módtv. támadott
rendelkezései 2000. május 25-i hatállyal módosították a
közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény
(a továbbiakban: Kjt.) 30. § (1) bekezdésének e) pontját és 37.
§ (2) bekezdését. Az előbbi szabály lehetővé teszi a munkáltató
számára, hogy felmentéssel megszüntesse azoknak a
közalkalmazottaknak a jogviszonyát, akik a felmentés
közlésének, illetve legkésőbb a felmentési idő kezdetének
napján nyugdíjasnak minősülnek, az utóbbi rendelkezés pedig –
más esetek mellett – kizárja a végkielégítésre való
jogosultságot, ha a közalkalmazott legkésőbb a jogviszony
megszűnése időpontjában nyugdíjasnak minősül. Az indítványozó
szerint sérti a jogbiztonságot, hogy a Módtv. azonnali
hatálybaléptetésével a törvényhozó visszamenőleges hatállyal
megvonta az 1998. január 1. és 1999. augusztus 17. közötti
időpontban előrehozott öregségi nyugdíjba vonult
közalkalmazottaktól azt a munkajogi védelmet és a
közalkalmazotti jogviszonyban töltött idővel szerzett
végkielégítéshez való jogot, amelyeket a Kjt.-t korábban
módosító, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII.
törvény, a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII.
törvény, a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi
XXXIII. törvény, az igazságügyi alkalmazottak szolgálati
viszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény, az ügyészségi
szolgálati viszonyról és az ügyészségi adatkezelésről szóló
1994. évi LXXX. törvény, a bírák jogállásáról és
javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvény, valamint a
fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati
viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény módosításáról szóló
1999. évi LVI. törvény (a továbbiakban: Kjtm.) biztosított
azáltal, hogy a jogviszony előrehozott öregségi nyugdíjban való
részesülés címén történő, végkielégítés nélküli megszüntetésére
csak azon közalkalmazottak esetében kerülhetett sor, akik e
nyugellátást a Kjtm. 1999. augusztus 17-i hatályba lépését
követően vették igénybe.
Egy másik indítványozó – az Alkotmánybíróság főtitkárának
hiánypótlásra felhívását követően pontosított – alkotmányjogi
panaszában a Legfelsőbb Bíróság Mfv. II. 10.281/2001/4. számú
ítéletében alkalmazott, a társadalombiztosítási nyugellátásról
szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 7. § (5)
bekezdése és a Kjt. 37. § (2) bekezdése megsemmisítését kérte.
A Legfelsőbb Bíróság ebben az ítéletben hatályon kívül helyezte
a másodfokú bíróság ítéletének azon rendelkezését, amely a
panaszos közalkalmazotti jogviszonyát felmentéssel megszüntető
alperesi munkáltatót azért kötelezte végkielégítés
megfizetésére, mert a felperes már a Kjtm. 1999. augusztus 17-i
hatályba lépését megelőzően igénybe vette az előrehozott
öregségi nyugdíjat, ezért – figyelemmel a Kjtm. 38. § (3)
bekezdésére is – az előrehozott öregségi nyugdíjban részesülők
végkielégítésre való jogosultságát kizáró szabály a felperes
esetében nem alkalmazható. A Legfelsőbb Bíróság ítélete szerint
az előrehozott öregségi nyugdíjban részesülés a jogosultság
szempontjából irreleváns, mert a felperes közalkalmazotti
jogviszonyának 1999. augusztus 31-i hatállyal való
megszűnésekor a Tny. 7. § (5) bekezdésében foglalt korhatár
betöltése és szolgálati ideje alapján az öregségi teljes
nyugdíjra jogosulttá vált, végkielégítésre való jogosultságát a
Kjt. 37. § (2) bekezdése ezért zárja ki. Az indítványozó
szerint a támadott rendelkezések által sérül a szociális
biztonsághoz való joga, egyrészt mert a végkielégítés, valamint
a jubileumi jutalom címén indított perében ugyanazon
jogszabályok alapján három bíróság háromféle döntést hozott,
valamint a Legfelsőbb Bíróság nem vette figyelembe a Kjt. 1999.
augusztus 17-i módosítását, másrészt mert a jogerős döntést
hozó és a felülvizsgálati bíróság között értelmezési vita van
abban a kérdésben, hogy ki minősül nyugdíjasnak.
Egy további indítványozó az Alkotmány 70/A. §-ának sérelmére
hivatkozással kezdeményezte a Kjt. 37. § (2) bekezdés második
mondata alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését. Álláspontja szerint a támadott rendelkezésben
a törvényhozó egyéb helyzet szerint, önkényes különbségtételt
alkalmazott a felmentéssel megszüntetett jogviszonyú
közalkalmazottak között azzal, hogy a legkésőbb a
közalkalmazotti jogviszony megszűnésének időpontjában
nyugdíjasnak minősülőket kizárta a végkielégítésre jogosultak
közül. Míg a végkielégítés tekintetében alkalmazott különbség
az önhiba, azaz – egészségügyi ok kivételével – tartós
alkalmatlanság és nem megfelelő munkavégzés esetében
alkotmányosan védhető, a nyugdíjasok, azon belül különösen a
rokkantsági nyugdíjasok kizárása nem indokolható. Az
indítványozó – vitatva a jogalkotó által a nyugdíjasok
jogosultságának megvonásával kapcsolatban felhozott indokokat –
kifejtette, hogy a végkielégítés mértékének a munkaviszonyban
töltött időhöz való igazodása alátámasztja, hogy a juttatás a
huzamos, akár több évtizedes munkavégzés elismerése (s nem
lehet összefüggésbe hozni a munkakereséssel töltött idővel),
ezért nincs ésszerű indoka a nyugdíjasok kizárásának. A
támadott szabály ugyanakkor alkotmányellenes különbségtételt
tesz a munkavégzésre egészségügyi okból fakadóan alkalmatlanná
vált közalkalmazottak között is: a rokkantsági nyugdíj
megállapítását megelőzően – a Kjt. 30. § (1) bekezdés d) pontja
alapján – felmentettek jogosulttá válnak a végkielégítésre, a
rokkantsági nyugdíj igénybevétele miatt felmentettek viszont
nem, így a jogosultság esetlegesen egy munkáltatói döntéstől, a
munkáltató anyagi helyzetétől válik függővé. E szabályozás
folytán előáll továbbá az a képtelen helyzet is, hogy aki
betegebb, ezért a munkaerő-piacon esélytelenebb (a 67%
munkaképesség-csökkenéssel rendelkező), nem jogosult
végkielégítésre, szemben pl. az 50%-ban munkaképesség-csökkent,
rokkantsági nyugdíjra nem jogosult személlyel. A rokkantsági
nyugdíjasok esetében egyébként sem fogadható el a jogalkotó
érvelése, miszerint a jövőben már nem kell számolni a
munkanélküliségből fakadó egzisztenciális kényszerrel, hiszen
állapotjavulás esetén a nyugdíj folyósítását megszüntetik, s a
munkaerőpiacról évekig kiszorult személyeknek jóval kisebb az
esélye az elhelyezkedésre.
Az Alkotmánybíróság az indítványokat a támadott rendelkezések
részbeni azonosságára tekintettel az Alkotmánybíróság
ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló,
módosított és egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.)
Tü. határozat (a továbbiakban: Ügyrend, ABH 2003, 2065.) 28. §
(1) bekezdése alapján egyesítette és egy eljárásban bírálta el.
2. Az Alkotmánybíróság eljárása során észlelte, hogy az
utólagos absztrakt normakontrollra irányuló egyik indítvány
benyújtását követően a Kjt.-nek a Módtv. támadott 11. §-ával
módosított 30. § (1) bekezdés e) pontját 2007. szeptember 1-jei
hatállyal módosította a közalkalmazottak jogállásáról szóló
1992. évi XXXIII. törvény módosításáról szóló 2007. évi C.
törvény 13. §-a, amelynek alapján a nyugdíjasnak minősülés,
mint felmentési indok az e) pontból a d) pontba került át, a
Módtv. 12. §-ával megállapított 37. § (2) bekezdését pedig, a
harmadik mondat hatályon kívül helyezésével a Munka
Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, valamint az
ezzel összefüggő törvények jogharmonizációs célú módosításáról
szóló 2003. évi XX. törvény 31. § (1) bekezdés a) pontja
módosította. Mivel az indítványozó által sérelmezett
jogszabályok tartalmát e módosítások nem érintették, az
Alkotmánybíróság a vizsgálatot az elbíráláskor hatályos
szabályokra vonatkozóan végezte el.
3. Az Alkotmánybíróság eljárása során – álláspontja kifejtése
végett – beszerezte a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi
miniszter, valamint a belügyminiszter véleményét.
II.
Az indítványok elbírálása során figyelembe vett jogszabályok:
1. Az Alkotmány rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”
„70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van
a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság,
özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett
munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra
jogosultak.
(2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a
társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények
rendszerével valósítja meg.”
2. A Kjt.-nek az alkotmányjogi panasszal támadott
rendelkezése:
„37. § (2) Nem jogosult végkielégítésre a közalkalmazott, ha
felmentésére – az egészségügyi okot kivéve – tartós
alkalmatlansága vagy nem megfelelő munkavégzése miatt került
sor. Nem jár továbbá végkielégítés a közalkalmazottnak, ha
legkésőbb a közalkalmazotti jogviszony megszűnésének
időpontjában nyugdíjra jogosult (37/B. §). Nem jogosult továbbá
végkielégítésre az a közalkalmazott, akinek közalkalmazotti
jogviszonya a 25/A. § (1) bekezdése szerint szűnt meg és az új
munkáltatóval a 25/A. § (3) bekezdés szerint munkaviszonyt
létesít.”
A Kjt. jelenleg hatályos rendelkezései:
„30. § (1) A munkáltató a közalkalmazotti jogviszonyt – a
30/A-30/B. §-ban foglalt korlátozással – felmentéssel akkor
szüntetheti meg, ha
d) a közalkalmazott a felmentés közlésének, illetőleg
legkésőbb a felmentési idő kezdetének napján nyugdíjasnak
minősül (37/B. §); illetve”
„37. § (2) Nem jogosult végkielégítésre a közalkalmazott, ha
felmentésére – az egészségügyi okot kivéve – tartós
alkalmatlansága vagy nem megfelelő munkavégzése miatt került
sor. Nem jár továbbá végkielégítés a közalkalmazottnak, ha
legkésőbb a közalkalmazotti jogviszony megszűnésének
időpontjában nyugdíjasnak minősül [37/B. §].”
3. A Tny. rendelkezése:
„7. § (5) A (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően a férfi
öregségi nyugdíj korhatára, amennyiben
a) 1938. január 1-je előtt született, a 60.,
b) 1938-ban született, a 61.
betöltött életév.”
III.
Az indítványok megalapozatlanok, az alkotmányjogi panasz
érdemi elbírálásra alkalmatlan.
1. A végkielégítés jogintézménye szabályozásának, a
jogosultság törvényi feltételei megváltoztatásának
alkotmányosságával az Alkotmánybíróság már több határozatában
foglalkozott. Az 1399/B/1995. AB határozatában megállapította:
„A végkielégítés munkajogi jogintézmény. A végkielégítéshez
való jog – a munkához, az egyenlő munkáért egyenlő bérhez, a
munkához igazodó jövedelemhez való jog alkotmányos
garantálásával szemben – nem szerepel az Alkotmány XII.
fejezetében felsorolt alapvető jogok között.” (ABH 1996, 589,
590.) Az Alkotmánybíróság más határozataiban is megállapította,
hogy a végkielégítéshez való jog nem része az alapvető jogok
katalógusának, ezért a végkielégítés feltételeinek
meghatározásánál a jogalkotót széleskörű mérlegelési jog illeti
meg, alkotmányellenesség csak egészen szélsőséges esetben
állapítható meg. [2180/B/1991. AB határozat, ABH 1992, 559,
562.; 2264/B/1991. AB határozat, ABH 1992, 567, 568.;
397/B/1994. AB határozat, ABH 1994, 712, 714-715.; 1399/B/1995.
AB határozat, ABH 1996, 589, 590.; 1221/B/1992. AB határozat,
ABH 1993, 610, 611.]
1.1. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta meg, sérti-e
az Alkotmány 70/A. §-át az, hogy a törvényhozó a nyugdíjban
részesülő közalkalmazottak felmentése esetén nem biztosította a
végkielégítéshez való jogot. Az Alkotmánybíróság számos
határozatában értelmezte az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdését.
Kialakult gyakorlata szerint az Alkotmány e rendelkezését a
jogegyenlőség általános elvét megfogalmazó alkotmányi
követelményként értelmezte. Az Alkotmánybíróság kimondta, hogy
az alkotmányi tilalom elsősorban az alkotmányos alapjogok
tekintetében tett megkülönböztetésekre terjed ki; abban az
esetben, ha a megkülönböztetés nem emberi jog vagy alapvető jog
tekintetében történt, az eltérő szabályozás
alkotmányellenessége akkor állapítható meg, ha az emberi
méltósághoz való jogot sérti. Az Alkotmánybíróság eddigi
gyakorlata során ez utóbbi körben akkor ítélte
alkotmányellenesnek a jogalanyok közötti megkülönböztetést, ha
a jogalkotó önkényesen, ésszerű indok nélkül tett különbséget
az azonos szabályozási kör alá vont jogalanyok között. [9/1990.
(IV. 25.) AB határozat, ABH 1990, 46, 48.; 21/1990. (X. 4.) AB
határozat, ABH 1990, 73, 77-78.; 61/1992. (XI. 20.) AB
határozat, ABH 1992, 280, 281-282.; 35/1994. (VI. 24.) AB
határozat, ABH 1994, 197, 203-204.; 30/1997. (IV. 29.) AB
határozat, ABH 1997, 130, 138-140.; 39/1999. (XII. 21.) AB
határozat, ABH 1999, 325, 342-344.; 39/2001. (X. 19.) AB
határozat, ABH 2001, 691, 696.]
Az Alkotmánybíróság gyakorlata értelmében ugyanakkor az
eltérő ismérvek ellenére történt homogén csoportképzéssel is
sérülhet az egyenlő méltóságú személyként kezelés alkotmányos
követelménye. [22/1996. (VI. 25.) AB határozat, ABH 1996, 89,
96.; 32/2005. (IX. 15.) AB határozat, ABH 2005, 329, 339.]
Alkotmányellenességhez eszerint nem csak az vezet, ha adott
szabályozási koncepción belül valamely (azonos helyzetben lévő)
csoportra – alkotmányos indok nélkül – eltérő szabályozás
vonatkozik, hanem hátrányos megkülönböztetés az is, ha az adott
szabályozási koncepció alkotmányossági szempontból lényegesen
eltérő helyzetben lévő csoportokra azonosan vonatkozik, vagyis
e körülményt figyelmen kívül hagyja. Ha az ilyen
hátrányokozásnak nem ismerhető fel a tárgyilagos mérlegelés
szerint való ésszerű indoka – tehát önkényes –,
alkotmányellenesség állapítható meg. [6/1997. (II. 7.) AB
határozat, ABH 1997, 67, 69.; 32/2005. (IX. 15.) AB határozat,
ABH 2005, 329, 339.]
1.2. Az Alkotmánybíróságnak az egyik indítvány alapján arra a
kérdésre kellett választ adnia, megvalósul-e alkotmányellenes
különbségtétel azáltal, hogy a Kjt. 37. § (2) bekezdésében a
törvényhozó – az egészségügyi okot kivéve – tartós
alkalmatlanság vagy nem megfelelő munkavégzés miatt felmentett
közalkalmazottakkal azonosan nem biztosította a
végkielégítéshez való jogot azoknak a közalkalmazottaknak,
akiknek a felmentésére nyugdíjasnak minősülés címén került sor.
E kérdés elbírálása során az Alkotmánybíróság figyelemmel
volt a közszférában foglalkoztatottak végkielégítésének
alkotmányossági vizsgálata során tett korábbi megállapításaira
is. A 174/B/1999. AB határozatban (ABH 2005, 870, 875.) az
Alkotmánybíróság a végkielégítést a foglalkoztatási
jogviszonyoknak a jellemzően a munkáltató – tágabb értelemben
vett – működésével összefüggő ok miatti megszüntetéséhez
kötődő, mértékét illetően az illetményhez és a jogviszonyok
időtartamához igazodó egyszeri juttatásként határozta meg. E
határozatában megállapította: „[r]endeltetését tekintve a
végkielégítés a munkakeresés időszakában, az ismételt
munkavállalásig terjedő időben egyfajta anyagi jellegű
támogatást jelent és a megélhetés biztosítását célozza azon
nyugellátásra nem jogosult foglalkoztatottak számára, akiknek a
jogviszonya önhibájukon kívül (tehát nem szakmai
alkalmatlanság, a szolgálatra való méltatlanná válás, stb.
miatt) kerül megszüntetésre”. A vizsgált jogintézményről az
Alkotmánybíróság a 68/2006. (XII. 6.) AB határozatban
rögzítette, hogy a végkielégítés funkciója a tisztes végelbánás
egyik eszközeként az, hogy a munkáltató oldalán felmerült okból
az adott foglalkoztatási jogviszonyból kikerülő személy
újraalkalmazásáig anyagi biztonságban legyen (ABH 2006, 740,
758.). Az Alkotmánybíróság eddigi határozataiban nem vizsgálta
a nyugdíjasok végkielégítésre való jogosultságának kérdését, a
174/B/1999. AB határozatban azonban rámutatott: a törvényhozó
„egységesen nem jogosítja a végkielégítésre azokat, akik
nyugdíjjogosultságot szereztek, hiszen ebben az esetben a
foglalkoztatottak további megélhetése a nyugellátás
folyósításából eredően biztosított”.
A jelen szabályozás vizsgálata során az Alkotmánybíróság
abból indult ki, hogy a vizsgálni kért jogalanyi körbe tartozó
közalkalmazottak jogviszonyának felmentéssel való
megszüntetése, valamint a végkielégítésből való kizárásuk is
alapvetően más okok alapján történik. A Kjt. 30. § (1) bekezdés
c) pontja alapján, azaz a munkaköri feladatok ellátására
szakmai szempontból tartós alkalmatlanná válás, illetve nem
megfelelő munkavégzés miatt felmentettek esetében a
végkielégítés kizárásánál a törvényhozó arra volt figyelemmel,
hogy a jogviszony rendeltetését a kötelem munkateljesítésre
szerződött alanya személyével, képességeivel, szakmai
felkészültségével, tudásával, munkaköri feladatai ellátásának
minőségével, mennyiségével, stb. összefüggésben felmerült ok, a
munkavégzés elégtelensége miatt nem tudja betölteni. E
jogalanyi kör esetében a törvényhozó a jogviszony lezárásakor
kizárólag a felmentési idő alatti, munkavégzés alóli mentesítés
intézménye (Kjt. 33. §) révén kívánt anyagi támogatást
biztosítani az ismételt munkavállalásig, megélhetést biztosító
jövedelemszerzésig terjedő időre. Ezzel szemben a jogviszonynak
a munkáltató tágabb értelemben vett működésével összefüggő
okból való megszüntetése esetén a törvényhozó a munkavégzés
alóli mentesítés és a végkielégítés együttes biztosításával
nyújt fokozott védelmet az adott munkáltató keretében tovább
nem foglalkoztatható jogalanyok számára a munkahely elvesztése
miatt bekövetkező anyagi és egzisztenciális hátrányok
csökkentésére, illetve kiküszöbölésére. Ennyiben a
végkielégítés, mint a tisztes végelbánás eszköze valóban olyan
jogintézmény, amelynek funkcióját illetően kimutatható az
anyagi elismerés, az adott munkáltatónál viszonylag hosszabb
ideje fennálló jogviszony felszámolásakor a foglalkoztatási
jogviszonyra vonatkozó követelményeknek megfelelően teljesített
munkavégzés honorálása is. Ebből azonban nem következik az,
hogy a törvényhozó az utóbbi körbe sorolható jogalanyok közül
mindenki, így a nyugdíjasok számára is köteles végkielégítést
biztosítani. A nyugdíjasnak minősülő közalkalmazottak
végkielégítésre való jogosultságának kizárása a szakmai ok
miatti alkalmatlanság és az elégtelen munkavégzés miatt
felmentettektől eltérő indokokon alapul. A közalkalmazotti
jogviszonynak a nyugdíjra való jogosultság miatti megszüntetése
jellemzően a közalkalmazotti pálya végleges, egyes esetekben
(rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj) előre meg nem
határozhatóan időleges, vagy végleges lezárulását jelenti. A
nyugdíjasnak minősülő közalkalmazottak (Kjt. 37/B. §)
megélhetése a jogviszony megszűnését követően a
társadalombiztosítási nyugdíjrendszer keretében folyósított
nyugellátások révén biztosított, így esetükben nem állnak fenn
az elsősorban a munkanélküliséggel, a létfenntartást szolgáló
rendszeres jövedelem elvesztésével járó hátrányok
kiküszöbölésére létrehozott, alapvetően szociális
megfontolásokon alapuló jogintézmény alkalmazásának okai.
Ennek alapján megállapítható, hogy az eltérő ismérvek
ellenére történt homogén csoportképzés tárgyilagos mérlegelés
szerinti ésszerű indokokon alapul, a törvényhozó nem sértette
meg az egyenlő méltóságú személyként kezelés alkotmányos
követelményét, ezért az Alkotmánybíróság az indítványt
elutasította.
1.3. Választ kellett adnia az Alkotmánybíróságnak arra a
kérdésre is, alkotmányellenes diszkriminációt valósít-e meg a
támadott szabályozás azzal, hogy a felmentett közalkalmazottak
közül az egészségügyi alkalmatlanság címén megszüntetett
jogviszonyú közalkalmazottakat jogosítja a végkielégítésre, a
rokkantsági nyugdíjban részesülők számára viszont nem
biztosítja e jogot.
A Kjt. a munkakörük ellátására egészségi állapotuk romlása
miatt alkalmatlanná vált közalkalmazottak foglalkoztatásban
tartására garanciális rendelkezéseket tartalmaz: jogszerű
felmentésükre csak akkor kerülhet sor, ha a munkáltató nem tud
az egészségi állapotuknak megfelelő foglalkoztatási ajánlatot
tenni, vagy azt a közalkalmazott nem fogadja el (Kjt. 30/A. §,
30/C. §–30/E. §). Ebben az esetben az adott munkáltató
keretében történő továbbfoglalkoztatás egészségügyi ok miatti
ellehetetlenülése, illetve a munkáltató irányítása alatt álló,
illetve a fenntartó által fenntartott más, a Kjt. hatálya alá
tartozó munkáltatónál történő munkavégzés kizártsága alapozza
meg a jogviszony felmentéssel történő megszüntetését.
(Megjegyzi az Alkotmánybíróság, hogy – az indítványozó
érvelésével szemben – nem állítható, hogy az e címen történő
felmentés a munkáltató diszkrecionális döntésén múlna: a
keresőképtelen közalkalmazottat felmentési tilalom védi, a
keresőképes, de munkakörét egészségügyi állapota miatt ellátni
képtelen, rokkantsági nyugdíjban nem részesülő közalkalmazott
esetében pedig a munkáltató a továbbfoglalkoztatás
lehetőségének vizsgálatára, ennek hiányában a közalkalmazott
felmentésére kényszerül.)
A közalkalmazotti jogviszonyból származó kötelezettségek
ellátására egészségi állapotuk változása miatt képtelenné vált
közalkalmazottak közös tulajdonsága, hogy jogviszonyuk a
megváltozott egészségi állapotuk miatt válik
fenntarthatatlanná. E személyek közül azonban egyesek eltérő
helyzetbe kerülnek azáltal, hogy egészségi állapotuk miatt
csupán az adott munkáltató által felkínált és biztosítható
keretek közötti munkavégzés válik lehetetlenné, míg mások
munkaképessége olyan mértékben csökken, amely az azonos, vagy
közel azonos feltételek melletti további munkavégzést, kereső
tevékenység folytatását más munkáltató keretében sem teszi
lehetővé. (Ez az indoka annak, hogy az állam a megélhetéshez
szükséges ellátásukat a társadalombiztosítás rendszerében
folyósított, a Tny. 23. §-a szerinti ellátással biztosítja.) A
fenti okok miatt – szolgálati idejükre is tekintettel –
rokkantsági nyugdíjra jogosulttá vált és azt ténylegesen
igénybe vevő jogalanyok íly módon alkotmányossági szempontból
eltérő helyzetben vannak azoktól a jogalanyoktól, akik
jövedelemszerző tevékenységükben lényegesen kevésbé
korlátozottak: munkaképességüket más, de a korábbihoz hasonló
foglalkoztatási keretek között hasznosítani tudják. Erre
tekintettel megállapítható, hogy az egészségügyi ok miatt
felmentett és a rokkantsági nyugdíjban részesülés miatt
felmentett, azonos szabályozási körbe nem tartozó jogalanyok
végkielégítésre való jogosultságának eltérő szabályozása nem
sérti az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdését, ezért az
Alkotmánybíróság a Kjt. 37. § (2) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt e vonatkozásban is elutasította.
1.4. Az Alkotmánybíróság hangsúlyozza, hogy a végkielégítés
nem a foglalkoztatási jogviszonyban töltött hosszabb idő
jutalma (a közalkalmazotti pályaút honorálását a jubileumi
jutalom szolgálja), s nem minősül a foglalkoztatási jogviszony
ideje alatt bekövetkezett munkaképtelenségre tekintettel
nyújtott szociális ellátási formának sem. A jogintézmény
elsődleges célja, hogy a foglalkoztatási jogviszonyaikból
önhibán kívül „kikerült”, a létfenntartáshoz szükséges
jövedelmet – korukat és egészségi állapotukat tekintve – a
jövőben is munkavégzéssel biztosítani kívánó és arra képes
személyek számára átmenetileg biztosítsa a megélhetést. A
rokkantsági nyugdíjban részesülés címén felmentett, a
későbbiekben állapotjavulás miatt rokkantsági nyugdíjra való
jogosultságukat elvesztő jogalanyok munkaerőpiacra való
visszatérésével kapcsolatos nehézségei megoldásáról az állam az
Alkotmány 70/E. §-ában szabályozott szociális biztonsághoz való
jog érvényesülését szolgáló jogintézményeken keresztül
gondoskodik.
2. Az Alkotmánybíróság az utólagos normakontrollra irányuló
további indítvány tartalmi vizsgálata előtt utal arra, hogy az
Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint, „ha az
indítványozó egy új rendelkezés tartalmának
alkotmányellenességét állítja, akkor az Alkotmánybíróság nem az
új rendelkezést hatályba léptető, hanem a módosítás révén az új
rendelkezést magába foglaló (inkorporáló) jogszabály
alkotmányellenességét vizsgálja meg”. [8/2003. (III. 14.) AB
határozat, ABH 2003, 74, 81.; 67/2006. (XI. 29.) AB határozat,
ABH 2006, 971, 977.] Az Alkotmánybíróság erre tekintettel a
jelen ügyben sem az Módtv.-nek az egyik indítványozó által
megjelölt rendelkezéseire, hanem az ezt inkorporáló törvényi
rendelkezésekre nézve folytatta le az alkotmányossági
vizsgálatot.
A Kjt. 30. § (1) bekezdés d) pontja a munkáltató számára
lehetővé teszi a közalkalmazotti jogviszony felmentéssel
történő megszüntetését, ha a közalkalmazott a felmentés
közlésének, illetőleg legkésőbb a felmentési idő kezdetének
napján nyugdíjasnak minősül. A Kjt. alkalmazása szempontjából
nyugdíjasnak minősülőket a Kjt. 37/B. §-a szabályozza, amely
szerint – többek között – nyugdíjasnak tekintendő az
előrehozott öregségi nyugdíjban részesülő, valamint – az egyes
munkaügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2007. évi
CLXXIX. törvény 21. §-a nyomán – az előrehozott öregségi
nyugdíjjogosultság feltételeivel rendelkező, felmentését erre
tekintettel írásban kezdeményező közalkalmazott is [Kjt. 37/B.
§ (1) bekezdés d) pont, (3) bekezdés]. A Kjt. 37. § (2)
bekezdésének második mondata a legkésőbb a közalkalmazotti
jogviszony megszűnése időpontjában nyugdíjasnak minősülő
közalkalmazott számára nem biztosít végkielégítésre való
jogosultságot. Az egyik indítványozó ezt a szabályozást azért
tartja az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből levezetett
jogbiztonság követelményébe ütközőnek, mert a Módtv.-vel
bevezetett, 2000. május 25-től hatályos szabályozás
visszamenőlegesen vonta el azon közalkalmazottak „munkajogi
védelmét” és végkielégítéshez való jogát, akik 1998. január 1.
és 1999. augusztus 17. közötti időpontban előrehozott öregségi
nyugdíjat vettek igénybe. A Módtv. hatályba lépése előtti, a
Kjtm. által bevezetett, 1999. augusztus 17-től hatályos
szabályozás ugyanis, amely az előrehozott öregségi nyugdíjban
részesülés címén történő felmentést lehetővé tette és az e
jogcímen felmentettek végkielégítéshez való jogát kizárta, csak
azon közalkalmazottak tekintetében volt alkalmazható, akik az
előrehozott öregségi nyugdíjat a Kjtm. hatálybalépését követően
vették igénybe.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
indítványozó az általa támadott rendelkezések tartalmát
önmagában nem tartja alkotmányellenesnek, hanem azoknak
hatályba lépését kifogásolja az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből
származó jogbiztonság sérelmére hivatkozva. A Kjt. Módtv.-vel
bevezetett szabályait hatályba léptető rendelkezéseket (Módtv.
23. §) az indítványozó nem támadta, a megsemmisíteni kért
szabályokkal bevezetett rendelkezések pedig az előrehozott
öregségi nyugdíjban részesülők felmentése és végkielégítéshez
való joga tekintetében nem hoztak változást. Az indítványozó
által felvetett alkotmányossági probléma ebből következően nem
hozható összefüggésbe a Kjt. vizsgált rendelkezéseivel. Az
érdemi összefüggés hiánya az Alkotmánybíróság gyakorlata
szerint az indítvány elutasítását eredményezi [35/1994. (VI.
24.) AB határozat, ABH 1994, 716, 717.; 108/B/1992. AB
határozat, ABH 1994, 523, 524.], ezért az Alkotmánybíróság az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe ütközés miatti
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványt
elutasította.
3. Az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszként benyújtott
indítvány kapcsán elsőként azt vizsgálta, hogy az megfelel-e az
Abtv. 48. §-ában foglalt feltételeknek.
Az Abtv. 48. § (1) bekezdése értelmében az Alkotmányban
biztosított jogainak megsértése miatt alkotmányjogi panasszal
fordulhat az Alkotmánybírósághoz az, akinek a jogsérelme az
alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán következett be,
is egyéb jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, illetőleg
más jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva. Az Abtv.
48. § (2) bekezdése szerint az alkotmányjogi panaszt a jogerős
határozat kézbesítésétől számított hatvan napon belül lehet
írásban benyújtani. Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata
szerint az Abtv. 48. § (1) és (2) bekezdésében foglaltakat
együttesen kell értelmezni és figyelembe venni. [23/1991. (V.
18.) AB végzés, ABH 1991, 361, 362.; 41/1998. (X. 2.) AB
határozat, ABH 1998, 306, 309.] Ebből következően az Abtv. 48.
§ (1) bekezdése szerinti jogorvoslatokon is csak azokat a
jogorvoslatokat kell érteni, amelyek az ügy jogerős
befejezéséig terjeszthetők elő. Az alkotmányjogi panaszra
megállapított határidő számítása szempontjából tehát a
rendkívüli jogorvoslatokat figyelmen kívül kell hagyni.
Mindazonáltal lehetséges, hogy a kifogásolt alapjogsértés a
rendkívüli jogorvoslati eljárás során következik be. Mind a
polgári, mind a büntető felülvizsgálati rendkívüli eljárás
során törvényi lehetőség van ugyanis arra, hogy a
felülvizsgálati bíróság a jogerős határozatot hozó bíróság
álláspontjától eltérő érdemi álláspontot foglaljon el. Ha a
felülvizsgálati bíróság határozata az ügyet ilyen módon zárja
le jogerősen, az alkotmányjogi panasz benyújtására megszabott
törvényi határidő a felülvizsgálat tárgyában hozott határozat
kézbesítésétől veszi kezdetét, mert az alkotmányjogi panasz
benyújtására jogosult a felülvizsgálat tárgyában hozott
határozat folytán kerül csak abba a helyzetbe, hogy az ügyében
alkalmazott jogszabály alkotmányellenességét és az emiatt
bekövetkezett alkotmányos alapjogsértést állítsa és panaszolja.
Ezért ilyen esetben, kivételesen az alkotmányjogi panasz
benyújtására megszabott, az Abtv. 48. § (2) bekezdése szerinti
törvényi határidő a felülvizsgálat tárgyában hozott határozat
kézbesítésétől számított hatvan nap. [41/1998. (X. 2.) AB
határozat, ABH 1998, 306, 311.; 1094/D/2001. AB határozat, ABH
2005, 1033, 1036.]
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Legfelsőbb Bíróság
felülvizsgálati ítéletében az alperesi munkáltatót
végkielégítés megfizetésére kötelező jogerős ítéleti
rendelkezést hatályon kívül helyezte, és a munkaügyi bíróságnak
a panaszos keresetét elutasító ítéletét hagyta helyben. A
Legfelsőbb Bíróság ítéletét az indítványozó 2002. április 8-án
vette kézhez, alkotmányjogi panaszát pedig az arra nyitva álló
hatvan napos határidőn belül, 2002. június 4-én terjesztette
elő. Az indítványozó azonban az alkotmányjogi panaszban
kizárólag olyan kérdésekben kérte az Alkotmánybíróság
eljárását, amelyek nem tartoznak az Alkotmánybíróság
hatáskörébe. Az Alkotmánybíróság a 277/D/1995. AB határozatában
(ABH 2001, 780, 788.) megállapította, hogy „az Alkotmány 32/A.
§ (1) bekezdése az Alkotmánybíróság feladatául főszabályként a
jogszabályok alkotmányosságának felülvizsgálatát jelöli meg.
Ezzel a feladatmeghatározással összhangban áll az Abtv. 48. §-
ával szabályozott jogintézmény tartalma, amelynek megfelelően
az alkotmánybírósági eljárás középpontjában az alkotmányjogi
panasszal kapcsolatos eljárás során is az alkalmazott
jogszabály alkotmányosságának vizsgálata szerepel. Az
Alkotmánybíróság következetes gyakorlata az, hogy az
alkotmányjogi panaszok esetében csak azt vizsgálja, hogy a
konkrét ügyben alkalmazandó jogszabály sérti-e az Alkotmány
valamely rendelkezését. A jogszabály bírói alkalmazásának
vizsgálatára és az eseti bírói döntés felülvizsgálatára az
Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre. [78/D/1993. AB végzés, ABH
1994, 904.; 1313/D/1993. AB végzés, ABH 1994, 935.]”
Az indítványozó az ügyében alkalmazott törvényi
rendelkezésekkel kapcsolatban az eljárt bíróságok közötti
értelmezési vitát és a Legfelsőbb Bíróság téves jogértelmezését
panaszolja, s ezzel összefüggésben állítja az Alkotmány 70/E. §-
ának sérelmét. Az alkotmányjogi panasz tehát nem norma
vizsgálatára, hanem a norma eseti jogalkalmazói értelmezésének
felülvizsgálatára irányul. Mivel az Alkotmánybíróságnak sem az
Alkotmány 32/A. §-ának (1) bekezdése, sem az Abtv. 1. §-ában
foglalt hatásköri szabályok, de más törvény rendelkezései
alapján sincs hatásköre a kért vizsgálat lefolytatására, az
Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt az Ügyrend 29. § b)
pontja alapján visszautasította.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |