Hungarian
Ügyszám:
.
933/E/2006
Előadó alkotmánybíró: Paczolay Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 37/2007. (VI. 12.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/457
.
A döntés kelte: Budapest, 06/11/2007
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

       Az   Alkotmánybíróság  alkotmányjogi  panasz,   valamint   –
    hivatalból     eljárva     –     mulasztásban     megnyilvánuló
    alkotmányellenesség   megállapítása   tárgyában   meghozta    a
    következő

                             határozatot:

      1.  Az  Alkotmánybíróság hivatalból eljárva megállapítja:  az
    Országgyűlés     jogalkotói     feladatának     elmulasztásával
    alkotmányellenes  helyzetet  idézett  elő   azáltal,   hogy   a
    társadalombiztosítási  nyugellátásról szóló  1997.  évi  LXXXI.
    törvény  53.  § (1) bekezdésében meghatározott özvegyi  nyugdíj
    feléledésének szabályozása során nem biztosította az  Alkotmány
    13.  §  (1)  bekezdéséből levezethető garanciális követelmények
    érvényesülését.

       Az   Alkotmánybíróság   felhívja  az   Országgyűlést,   hogy
    jogalkotási kötelezettségének 2007. december 31. napjáig tegyen
    eleget.

      2. Az Alkotmánybíróság a társadalombiztosítási nyugellátásról
    szóló  1997.  évi  LXXXI. törvény 53.  §  (1)  bekezdésének  a)
    pontjába  foglalt  „1993.  március  1-jétől  tíz  éven  belül,”
    szövegrész    alkotmányellenességének    megállapítására     és
    megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt elutasítja.

      Az  Alkotmánybíróság ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

        Az  indítványozó  kiegészített és módosított  beadványában  a
      társadalombiztosítási  nyugellátásról szóló  1997.  évi  LXXXI.
      törvény  (a  továbbiakban:  Tny.) 53.  §  (1)  bekezdésének  a)
      pontjába  foglalt  „1993.  március  1-jétől  tíz  éven  belül,”
      szövegrész  ellen élt alkotmányjogi panasszal.  Az  indítványra
      okot  adó  konkrét  esetben,  a Fővárosi  Munkaügyi  Bíróság  a
      32.M.2365/2006/6.   számú  határozattal  jogerősen   befejezett
      ügyben a Tny. említett rendelkezésére alapítottan utasította el
      az  indítványozó  keresetét. A perben az indítványozó  annak  a
      társadalombiztosítási határozatnak a bírósági  felülvizsgálatát
      kérte, amely özvegyi nyugdíj feléledése iránti, 2006. január 6-
      án  előterjesztett  igényét elutasította.  Az  indítványozó  az
      igényt   az   1993.  január  17-én  elhunyt  házastársa   jogán
      terjesztette elő.

         Az   indítványozó  szerint  sérti  az  Alkotmány  2.  §  (1)
      bekezdésében  meghatározott  jogállamiságot,  hogy  az  özvegyi
      nyugdíj     feléledésére    meghatározott    időtartamot     „a
      társadalombiztosításról   szóló   1975.   évi    II.    törvény
      módosításáról és kiegészítéséről” szóló 1993. évi VIII. törvény
      (a továbbiakban: Tm.) 19. §-a – házastársának halálát követően,
      1993.    március   1-i   hatállyal   –   úgy   módosította    a
      társadalombiztosításról  szóló  1975.  évi   II.   törvény   (a
      továbbiakban: T.) 60. § (2) bekezdését, hogy tizenöt évről  tíz
      évre  csökkentette az özvegyi nyugdíj feléledésére nyitva  álló
      határidőt. Ezt a rendelkezést a T. helyébe lépő Tny. 53. §  (1)
      bekezdése  tartalmi változás nélkül vette át, és a rendelkezést
      a bírósági eljárásban az indítványozó ügyében is alkalmazták.

       Az indítványozó szerint az időtartam módosításakor a jogalkotó
      nem  volt  tekintettel azon személyek várományára,  akik  1993.
      március  1.  napja  előtt özvegyültek meg, azonban  saját  jogú
      öregségi nyugdíjra csak 2003. március 1. napja – azaz több mint
      tíz, de kevesebb, mint tizenöt év – után szerezhettek jogot.

       A kifogásolt szövegrész megsemmisítése mellett az indítványozó
      kérte,  hogy az Alkotmánybíróság mondja ki: az alkotmányellenes
      jogszabály a konkrét ügyben nem alkalmazható.

                                    II.

       1. Az Alkotmány vonatkozó rendelkezései:

        „2.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.
       (…)
        13.  § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
      jogot.”

       2. A Tny. kifogásolt rendelkezése:

        „53.  §  (1)  Feléled az özvegyi nyugdíja  annak,  akinek  az
      özvegyi  nyugdíja  nem házasságkötés miatt  szűnt  meg,  ha  az
      özvegyi nyugdíjra jogosító feltételek valamelyike
        a)  a házastárs 1993. március 1-je előtt bekövetkezett halála
      esetén 1993. március 1-jétől tíz éven belül,
        b)  a  házastárs  1993. február 28-át követően  bekövetkezett
      halála  esetén az özvegyi nyugdíj megszűnését követő  tíz  éven
      belül
      bekövetkezik.
        (2)  Az  (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben a feléledési
      idő   nem  haladhatja  meg  az  özvegyi  nyugdíj  megállapítása
      időpontjában irányadó tizenöt évet.”

           3.  A T. 1993. március 1-je előtt hatályban volt szabályai
      szerint:

        „60. § (1) Állandó özvegyi nyugdíjra az egyéb feltételek  (T.
      59. §) mellett az jogosult, aki házastársa halálakor
       a) a hatvanadik, nő az ötvenötödik életévét betöltötte, vagy
       b) rokkant, vagy
        c)  házastársa  jogán  legalább  két  árvaellátásra  jogosult
      gyermek eltartásáról gondoskodik.
        (2) Állandó özvegyi nyugdíj jár akkor is, ha az erre jogosító
      feltételek valamelyike a házastárs halálától számított  tizenöt
      éven belül bekövetkezik.
       (…)
           68. § (1) Feléled az özvegyi nyugdíjra jogosultsága annak,
      akinek  az özvegyi nyugdíja nem házasságkötés miatt szűnt  meg,
      ha  az  özvegyi  nyugdíjra jogosító feltételek  valamelyike  az
      vzvegyi  nyugdíj  megszűnésétől számított  tizenöt  éven  belül
      bekövetkezik.”

                                   III.

       Az alkotmányjogi panasz nem megalapozott.

         1.   Az   indítványozó  2006.  április   7-én   fordult   az
      Alkotmánybírósághoz,     a     Nyugdíjfolyósító     Igazgatóság
      igazgatójának   2006.  március  21-én  kelt,  özvegyi   nyugdíj
      feléledése  iránti  igényt  elutasító  másodfokú  határozatával
      összefüggésben. Az Alkotmánybíróság főtitkárának tájékoztatását
      követően, 2006. október 10-én alkotmányjogi panaszát a Tny.-nek
      a  Fővárosi  Munkaügyi Bíróság 32.M.2365/2006/6.  számú,  2006.
      augusztus 31-én kelt határozatával jogerősen befejezett  ügyben
      alkalmazott  53.  § (1) bekezdésének a) pontjával  kapcsolatban
      tartotta  fenn.  Erre  tekintettel az alkotmányjogi  panasz  az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.)  48.  §  (2)  bekezdésében  meghatározott
      határidőn belül érkezett az Alkotmánybíróságra.

        2. Az Alkotmánybíróság korábbi határozatában már vizsgálta  a
      Tny.  53.  §  (1)  és  (2)  bekezdésének  alkotmányosságát   az
      Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésével  összefüggésben.  Ezért  az
      Alkotmánybíróság azt vizsgálta, hogy az indítvány ítélt dologra
      irányul-e. Az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak
      közzétételéről   szóló,  módosított  és  egységes   szerkezetbe
      foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065.) 31. §
      c)  pontja  szerint, ha az indítvány az Alkotmánybíróság  által
      érdemben   már   elbírált   jogszabállyal   azonos   jogszabály
      (jogszabályi  rendelkezés)  felülvizsgálatára  irányul,  és  az
      indítványozó  az  Alkotmánynak  ugyanarra  a  §-ára,  illetőleg
      alkotmányos elvére (értékére) – ezen belül – azonos alkotmányos
      összefüggésre hivatkozva kéri az alkotmánysértést megállapítani
      („ítélt  dolog”), az Alkotmánybíróság az eljárást  megszünteti.
      Amennyiben   azonban   az  újabb  indítványt   más   okból,   a
      rendelkezésnek   más  alkotmányossági  összefüggésére   történő
      hivatkozással,  vagy tartalmilag más rendelkezés megjelölésével
      terjesztik  elő, az Alkotmánybíróság az újabb indítvány  érdemi
      vizsgálatába   bocsátkozik.   Az  elbírálásnál   értelemszerűen
      felhasználja mindazokat az érveket és megállapításokat, amelyek
      a  tartalmi összefüggésbe hozható korábbi döntésénél  irányadók
      voltak (652/B/1997. AB határozat, ABH 1997, 752, 754–755.).

        A  966/B/1997.  AB  határozatban (a  továbbiakban:  Abh.)  az
      Alkotmánybíróság   az   Alkotmány   2.   §   (1)   bekezdésével
      összefüggésben azt vizsgálta, hogy sérül-e a jogállamiság  elve
      azáltal, hogy a jogalkotó csak meghatározott időtartamon  belül
      ismeri el az özvegyi nyugdíj-jogosultság feléledését (ABH 2001,
      959,  962.); a határozat az özvegyi nyugdíj feléledésére nyitva
      álló  határidő  módosításának alkotmányosságát  nem  vizsgálta.
      Mivel  tehát  jelen esetben az indítványozó az Abh.-tól  eltérő
      alkotmányjogi összefüggésre alapozva állítja az Alkotmány 2.  §
      (1) bekezdésének sérelmét, a kérdés nem minősül ítélt dolognak,
      így az Alkotmánybíróság az eljárást érdemben folytatta le.

        3.  A  Tny. 53. §-a az özvegyi nyugdíj feléledésének  számos,
      egymástól elkülönülő esetét tartalmazza, részben attól függően,
      hogy  az  özvegyi  nyugdíj milyen okból szűnt meg.  Azoknak  az
      eseteknek  egy  részében, amelyekben  az  özvegyi  nyugdíj  nem
      házasságkötés  miatt szűnt meg, az özvegyi  nyugdíj  feléledése
      két tényezőnek a függvénye: a házastárs halálának az időpontja,
      valamint  az  az  időtartam, amely a  házastárs  halála  és  az
      özvegyi  nyugdíj-jogosultság feltételeinek  teljesítése  között
      telik  el. Ez az időtartam 1993. március 1-je előtt tizenöt  év
      volt  a  T. 60. § (2) bekezdése alapján. A Tm. 19. §-a  ezt  az
      időtartamot (a hatálybalépéstől, 1993. március 1-től számított)
      tíz évre módosította.

        Az  Abh.  megállapította, hogy „az Alkotmány rendelkezéseiből
      nem  következik  az,  hogy az özvegység tényénél  fogva  minden
      magyar  állampolgárnak alanyi joga lenne özvegyi nyugdíjra.  Az
      özvegyi   nyugdíj  ugyanis  a  társadalombiztosítás   keretében
      biztosított  hozzátartozói nyugellátás, amely nem  azonosítható
      az  Alkotmány  70/E.  §  (1)  bekezdésében  szereplő  özvegység
      esetére  szóló, megélhetéshez szükséges ellátáshoz való joggal,
      hanem  annak  csupán  egyik lehetséges – a társadalombiztosítás
      rendszerében  megvalósuló – formája”  (ABH  2001,  959,  961.).
      Ebből  következően  a  jogalkotó széles  mérlegelési  jogkörrel
      rendelkezik   az   özvegyi   nyugdíj,   illetve   feléledésének
      szabályozása  során.  A jogalkotó mérlegelési  körébe  tartozik
      annak  meghatározása  is,  hogy hány  évben  állapítja  meg  az
      özvegyi nyugdíj feléledésére nyitva álló határidőt. Az, hogy  a
      Tny.  53 § (1) bekezdése a feléledési idő tartamát tíz, és  nem
      tizenöt  évben  határozza  meg,  önmagában  nem  ellentétes  az
      Alkotmány 2. § (1) bekezdésével. A Tny. alkotmányjogi panaszban
      támadott  szövegrészéből  a  feléledési  idő  csökkentésének  a
      módjára nem lehet következtetést levonni. A jelen alkotmányjogi
      panasz   elbírálásától  különálló,  ebben  a  hatáskörben   nem
      vizsgálható kérdés az átmeneti szabályok indítványban  állított
      teljes    hiányának   alkotmányossági   megítélése.    Minderre
      tekintettel   az  Alkotmánybíróság  az  alkotmányjogi   panaszt
      elutasította.

         4.  Az  Alkotmánybíróság  –  hivatalból  eljárva  –  azt  is
      vizsgálta,  hogy  sérti-e az Alkotmány 13. §  (1)  bekezdésében
      meghatározott tulajdonhoz való jogot az, hogy a Tm.  19.  §-val
      bevezetett   módosítás  hatálya  azokra  is   kiterjedt,   akik
      házastársa a Tm. hatályba lépése előtt halt meg.

       A társadalombiztosítási jogalkotást megítélő alkotmánybírósági
      gyakorlat  visszatérő  megállapítása,  hogy  a  szerzett  jogok
      megvonása   sérti   a   jogállamisághoz  szervesen   kapcsolódó
      jogbiztonság elvét [elsőként: 11/1991. (III. 29.) AB határozat,
      ABH  1991, 34, 35.] Az Alkotmány szerint a társadalombiztosítás
      az  ellátáshoz való jog megvalósításának egyik eszköze, azaz  a
      társadalombiztosításnak  a  szerzett  jogok   garantálását   az
      ellátáshoz  való  alkotmányos  jog megvalósítására  figyelemmel
      kell  biztosítania [26/1993. (II. 29.) AB határozat, ABH  1993,
      196, 199.].

      A  vásárolt  jog  az Alkotmánybíróság gyakorlatában  eleinte  a
      szerzett jog szinonimájaként szerepelt [pl. 26/1993. (II.  29.)
      AB   határozat,  ABH  1993,  196,  199.],  ami   szó   szerinti
      jelentésében   is   arra   utal,   hogy   a   járulékfizetéssel
      ellentételezett   szolgáltatások  állnak  alkotmányos   védelem
      alatt.   Ugyanekkor   e   határozataiban  az   Alkotmánybíróság
      hangsúlyozta,  hogy  a vegyes rendszerű társadalombiztosításban
      nem  választható élesen ketté a biztosítási és a  szolidaritási
      elem.  A „vásárolt jogra” azonban csak a biztosítással fedezett
      szolgáltatások esetében lehet sikerrel hivatkozni,  viszont  az
      elemek  keveredése  miatt nem dönthető el teljes  pontossággal,
      hogy melyik mögött áll ellenszolgáltatás, és melyik mögött  nem
      [ld. ABH 1993, 196, 198.].

        A  szerzett  jog, mint általános kategória és a vásárolt  jog
      szinonim  fogalmaként  való  használata  akkor  változott  meg,
      amikor   az   Alkotmánybíróság  bevezette   a   tulajdonvédelem
      szempontjainak  alkalmazhatóságát a társadalombiztosítás  terén
      [43/1995.  (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 188.]. E határozat
      rendelkező  részében az Alkotmánybíróság elvi  éllel  állapítja
      meg,  hogy  a  jogbiztonság, mint a jogállamiság leglényegesebb
      fogalmi  eleme  és a szerzett jogok védelmének  elvi  alapja  a
      szociális   rendszerek   stabilitása   szempontjából    különös
      jelentőségű.   E  megállapítás  alátámasztására   a   határozat
      indokolása  kifejtette, hogy „a szolgáltatásokat és a  hozzájuk
      fűződő várományokat nem lehet sem alkotmányosan megfelelő indok
      nélkül,  sem  pedig  egyik napról a másikra megváltoztatni.  Az
      átmenet nélküli változáshoz különös indok szükséges. A kötelező
      biztosítási  rendszer esetében a járulékok kötelező befizetése,
      vagyis   e  vagyonelvonás  fejében  a  biztosított  a  rendszer
      fokozottabb    stabilitását   várhatja    el    (…)    Mindazon
      társadalombiztosítási   szolgáltatások   esetében,    ahol    a
      biztosítási    elem   szerepet   játszik,   a    szolgáltatások
      csökkentésének   vagy   megszüntetésének   alkotmányossága    a
      tulajdonvédelem ismérvei szerint bírálandó el” (ABH 1995,  188,
      193-195.).   A   határozat  hozzátette,  hogy  a   szolgáltatás
      megvonása  vagy  jogalapjának  kedvezőtlen  megváltoztatása  az
      alapjogi sérelem ismérvei szerint bírálható el (ABH 1995,  188,
      196.).  Azokban  az esetekben tehát, amelyekben  a  biztosítási
      elemnek van szerepe, a tulajdonvédelem alapján, azokban  pedig,
      ahol  a  biztosítási  elemnek  nincs  szerepe,  a  jogbiztonság
      alapján kell megítélni a szociális ellátásokba való beavatkozás
      alkotmányosságát.

        Az Alkotmánybíróság ezeket az alkotmányossági követelményeket
      következetesen   érvényesítette   minden   olyan    jogszabályi
      rendelkezés  alkotmányosságának elbírálása során, amikor  az  a
      kötelező  társadalombiztosítás alapján járó valamely  ellátásra
      való  jogosultságot rövid határidővel megvont vagy  korlátozott
      [Pl.  52/1995.  (IX. 15.) AB határozat, ABH  1995,  230,  233.;
      56/1995.  (IX.  15.)  AB határozat, ABH  1995,  260,  265–267.;
      5/1998. (III. 1.) AB határozat, ABH 1998, 82, 84.].

          Az   Alkotmánybíróság   gyakorlatában   a   tulajdonvédelem
      szempontjából  nincs különbség a saját jogú és a  hozzátartozói
      nyugdíjak   között.   Az  5/1998.  (III.   1.)   AB   határozat
      megállapította,  hogy „az özvegyi nyugdíj, a szülői  nyugdíj  –
      tehát   a   társadalombiztosítási  igény   –   tekintetében   a
      tulajdonvédelem szempontjából a jogszerző biztosítottal  azonos
      jogállású a biztosított hozzátartozója. A továbbiakban,  amikor
      a  biztosítottat megillető tulajdonvédelemről beszélünk ezen az
      özvegyet és a szülőt megillető tulajdonvédelmet is értjük” (ABH
      1998, 82, 86.).

        Az  Alkotmánybíróság az özvegyi nyugdíj  feléledésének  egyes
      szabályait   eddig   is  várományra  vonatkozó   rendelkezésnek
      tekintette:  a  már  hivatkozott  Abh.  értelmében  az  özvegyi
      nyugdíj feléledésének lehetősége a szolgáltatásra irányuló  jog
      megnyíltához  közel álló váromány beteljesedését szolgálja:  „a
      szolgáltatásra  irányuló jog ugyanis feltételhez  kötött,  s  a
      jogalkotó  azáltal,  hogy  a  házastárs  (élettárs)  elhunytát,
      illetve  az  özvegyi nyugdíj megszűnését követő tíz éven  belül
      elismeri a jog feléledését, egyfajta haladékot ad az özvegynek,
      ezzel biztosítva a váromány védelmét” (ABH 2001, 959, 962.).

        Jelen  esetben  a  jogalkotó nem volt  tekintettel  megfelelő
      átmeneti  rendelkezés alkotásával azokra,  akiknek  jogszerzése
      már   folyamatban   volt  a  tizenöt  évre  vonatkozó   szabály
      kedvezőtlen,  az  özvegyekre nézve hátrányos  módosításakor.  A
      jogalkotó   semmilyen,   az  érintett   özvegyek   várományának
      védelmére  vonatkozó  szabályt  nem  alkotott,  és  az  átmenet
      nélküli  módosításnak a jelen esetben nincs különös indoka.  Az
      átmeneti  rendelkezéseknek  olyan  garanciális  elemet  kellett
      volna   tartalmazniuk,  amely  biztosítja  az  özvegyi  nyugdíj
      feléledését azon özvegyek számára, akik várománya a  Tm.  által
      bevezetett módosítást megelőzően keletkezett.

        Az  özvegyi  nyugdíj nyugellátás. Az a feltételezés,  hogy  a
      házastárs  halálakor hatályban lévő szabályok szerint számíthat
      az özvegy további, nem sajátjogú nyugellátásra, hatással van az
      özvegy  egzisztenciális  döntéseire.  A  Tm.  által  bevezetett
      módosítás   a   korábbi  rendszerrel  szemben  olyan   jelentős
      változás,   amely  az  özvegy  megélhetésére  kiható   jogokat,
      várományokat érint.

        Az  Abtv. 49. § (1) bekezdése szerint, ha az Alkotmánybíróság
      hivatalból  vagy bárki indítványára azt állapítja meg,  hogy  a
      jogalkotó   szerv   a  jogszabályi  felhatalmazásból   származó
      jogalkotói      feladatát     elmulasztotta,      és      ezzel
      alkotmányellenességet  idézett  elő,  a   mulasztást   elkövető
      szervet   –  határidő  megjelölésével  –  felhívja  feladatának
      teljesítésére. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a
      jogalkotó    szerv   jogalkotási   kötelezettségének    konkrét
      jogszabályi felhatalmazás nélkül is köteles eleget tenni, ha az
      alkotmányellenes helyzet – a jogi szabályozás  iránti  igény  –
      annak  nyomán  állott  elő,  hogy  az  állam  jogszabályi  úton
      beavatkozott   bizonyos   életviszonyokba,   és   ezáltal    az
      állampolgárok  egy  csoportját megfosztotta  alkotmányos  jogai
      érvényesítésének lehetőségétől [22/1990. (X. 16.) AB határozat,
      ABH   1990,   83,   86.].   Az  Alkotmánybíróság   mulasztásban
      megnyilvánuló alkotmánysértést nemcsak akkor állapít meg, ha az
      adott  tárgykörre vonatkozóan semmilyen szabály nincs [35/1992.
      (VI.  10.) AB határozat, ABH 1992, 204, 205.], hanem akkor  is,
      ha  az  adott  szabályozási koncepción  belül  az  Alkotmányból
      levezethető tartalmú jogszabályi rendelkezés hiányzik [22/1995.
      (III.  31.)  AB  határozat, ABH 1995, 108, 113.; 29/1997.  (IV.
      29.)  AB  határozat, ABH 1997, 122, 128.; 15/1998. (V.  8.)  AB
      határozat, ABH 1998, 132, 138.].

        Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Alkotmány 13.  §
      (1)   bekezdését   sértő  alkotmányellenes   helyzetet   az   a
      törvényalkotói  mulasztás idézte elő, hogy a  Tny.  53.  §  (1)
      bekezdésének  szabályozása során nem biztosította azok  özvegyi
      nyugdíjra  vonatkozó várományát, akik jogviszonya a  Tm.  által
      bevezetett módosítást megelőzően keletkezett.

        5.  Az Alkotmánybíróság a határozat Magyar Közlönyben történő
      közzétételét  a  mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
      megállapítására tekintettel rendelte el.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                 Dr. Balogh Elemér         Dr. Bragyova András
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Holló András              Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Kovács Péter         Dr. Kukorelli István
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Lenkovics Barnabás       Dr. Lévay Miklós
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Paczolay Péter       Dr. Trócsányi László
                 előadó alkotmánybíró            alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        37/2007. (VI. 12.)
        Date of the decision:
        .
        06/11/2007
        .
        .