A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság a legfőbb ügyésznek a magánszemélyek
jövedelemadójáról szóló 1989. évi XLV. törvénynek a
szakszervezeti tagdíj megkülönböztetett helyzetére
vonatkozó rendelkezése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére benyújtott indítványa
tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a magánszemélyek
jövedelemadójáról szóló 1989. évi XLV. törvény 34. §
(1) bekezdésének e ) pontja alkotmányellenes, ezért ezt
a rendelkezést 1990. december 31-ei hatállyal
megsemmisíti.
Ezt a határozatát az Alkotmánybíróság a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A legfőbb ügyész 1990. július 18-án kelt indítványában
annak megállapítását kérte, hogy a magánszemélyek
jövedelemadójáról szóló 1989. évi XLV. törvény 34. §
(1) bekezdésének e ) pontja, mely az adóalap
megállapításakor az összjövedelemből levonható tételek
között felsorolja az adóévben a magánszemélytől levont
vagy általa befizetett szakszervezeti tagdíjat,
ellentétes az Alkotmány 4. §-ával, melynek értelmében: A
szakszervezetek és más érdekképviseleti szervek védik és
képviselik a munkavállalók, a szövetkezeti tagok és a
vállalkozók érdekeit. Az indítványozó szerint ezen
alkotmányi rendelkezés értelmében az érdekképviseleti
szervek egymás közötti viszonyában kiemelt
érdekképviseleti szerv jelenleg nincs, ezért adójogi
szempontból sem lehet az Alkotmány megsértése nélkül
közöttük olyan különbséget tenni, amely az egyik
érdekképviseleti szerv tagjának a - többieket meg nem
illető - anyagi előnyt biztosít.
II.
Az Alkotmánybíróság az ügyben álláspontja kifejtésére
kérte fel a pénzügymi nisztert, a Magyar Szakszervezetek
Országos Szövetségének elnökét és a Független
Szakszervezetek Demokratikus Ligájának elnökét.
1. A Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára felhívta
a figyelmet arra, hogy a magánszemélyek jövedelemadójáról
szóló 1989. évi XLV. törvény 1. számú mellékletének
III/4. pontja a költségelszámolást alkalmazó személyek,
valamint az e törvény hatálya alá tartozó vállalkozók
részére lehetővé teszi az érdekképviseleti szervek
fenntartásához nyújtott hozzájárulás és tagdíj összegének
költségkénti elszámolását, ami az adóalapnak ezen
összeggel való csökkentését jelenti. Véleménye szerint a
kifogásolt rendelkezés megsemmisítése éppen az olyan
szakszervezeti tagok vonatkozásában lenne diszkriminatív,
akiknek csak munkaviszonyból származó jövedelmük van,
hiszen az ilyen magánszemélyek semmilyen érdekképviseleti
szerv fenntartásához történő hozzájárulásuk elszámolása
tekintetében nem élvezhetnének kedvezményt.
2. A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége elnökének
álláspontja szerint a szakszervezeti tagdíj
adómentességének az Alkotmány 4. §-a alapján való
támadása téves, mert a szakszervezeti tagdíj
adómentességének ügye nem alkotmányjogi kérdés, hanem a
szuverén adóztató állam erre feljogosított szerve szabad
döntésének tárgya. Abban a törvényalkotónak az a döntése
fejeződik ki, hogy a szakszervezetek szerveződését és
működését a tagjaik által fizetendő tagdíj
adómentességével is elősegíti. A tagdíj adómentessége
egyben az adójogszabályok által más esetekben elismert
célt is szolgált, mivel a tagdíjakból képződő összeg a
szakszervezeti alapszervezeteknél maradva szociális
segélyezési és egyéb jóléti, kulturális stb. kiadás
forrása volt. E vélemény utalt arra, hogy a vállalkozási
nyereségadóról szóló 1988. évi IX. törvény 7. §-ának
(1) bekezdése alapján mind a munkáltatók, mind pedig a
vállalkozók érdekképviseleti szervei részére fizetett
tagdíj és fenntartási költség szintén adómentes. E
szervek esetében tehát a jogalkotó pusztán az
önszerveződést minősítette kedvezményre jogosítónak.
3. A Független Szakszervezetek Demokratikus Ligájának
véleménye szerint a munka világában a felek jogi
értelemben vett egyenlőségén túl valóságos
esélyegyenlőségük megteremtésére is szükség van. A
gyengébb, megosztottabb, kiszolgáltatottabb
munkavállalókat olyan helyzetbe kell hozni, hogy
szerződőképes szociális partnerekké válhassanak. Ezért
fontos közérdek, hogy a munkavállalók szervezettek
legyenek. Ezzel szemben a szakszervezeti tagdíjak
adómentességének megszüntetése figyelemmel a folyamatosan
romló szociális körülményekre is a nehéz körülmények
között szerveződő és dolgozó új szakszervezeteket
hátrányos helyzetbe hozná.
4. Az Alkotmánybírósághoz eljuttatott véleményében a
Textilipari Dolgozók Szakszervezetének főtitkára kifejti,
hogy a bérből és fizetésből élő munkavállalók a
társadalom legkiszolgáltatottabbjai, s e
kiszolgáltatottság ellen szerveződnek szakszervezeti
csoportokba, hogy így biztosítsanak maguknak garanciákat
és jogvé delmet. Megítélése szerint a jogi személyek, a
magánvállalkozók érdekképviseleti szervezetei és a
munkavállalók szakszervezeti tagdíjai adójogi szempontból
azonos vagy hasonló elbírálás alá esnek, ezért nem
kifogásolható a szakszervezeti tagdíjak adómentességének
megállapítása.
III.
Az Alkotmánybíróság a beérkezett észrevételeket
tájékoztatásul megküldte az indítványozó legfőbb
ügyésznek és egyidejűleg kérte nyilatkozatát arról, hogy
tekintettel a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló
1989. évi XLV. törvény 1. számú mellékletének III/4.
pontjában és a vállalkozási nyereségadóról szóló 1988.
évi IX. tör vény 7. §-ának (1) bekezdésében foglalt
kedvezményekre, mely érdekképviseleti szervekre nézve
látja fennállni a szakszervezetek és az érdekképviseletek
közötti alkotmányellenes megkülönböztetést.
A legfőbb ügyész válaszában kifejtette, hogy a
munkavállalók érdekképviseletét jelenleg a
szakszervezetek, a munkástanácsok és a nem szakszervezet
elnevezésű, társadalmi szervezetként bejegyzett más
munkavállalói érdekképviseleti szervezetek ( pl. a Magyar
Bírói Egyesület, az Ügyészek Országos Egyesülete stb. )
látják el. Közülük az 1989. évi XLV. törvény 34. § (1)
bekezdés e ) pontja az adóalap megállapításánál csak a
szakszervezeteknek fizetett tagdíj levonását teszi
lehetővé. Ez a rendelkezés véleménye szerint a
munkaviszonyban álló és más jövedelemmel nem rendelkező
magánszemélyek esetében a munkavállalói érdekvédelmi
szervezetek között alkotmánysértő diszkriminatív
megkülönböztetést tesz.
IV.
Az Alkotmánybíróság 1990. október 30-án tartott teljes
ülésén részt vett és felszólalt az indítványozó legfőbb
ügyész, illetve a Pénzügyminisztérium, a Magyar
Szakszervezetek Országos Szövetsége, valamint a Független
Szakszervezetek Demokratikus Ligája meghívott
képviselője.
V.
1. Az Alkotmánybíróság az indítványozó nyilatkozata
alapján azt vizsgálta, hogy a kifogásolt rendelkezés
megvalósítja-e a munkavállalói érdekképviseletet ellátó
szervezetek megkülönböztetését és ha igen, ezt
alkotmányos indokok alátámasztják-e. Az Alkotmánybíróság
abból indult ki, az Alkotmány 4. §- ában szabályozott
munkavállalói érdekképviseletet jelenleg részben
szakszervezetek, részben pedig más elnevezéssel
( munkástanács, egylet stb. ) bejegyzett és működő
társadalmi szervezetek látnak el.
2. Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése értelmében a
Magyar Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó
minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári
jogokat, bármely megkülönböztetés nélkül. Ugyanakkor az
Alkotmánybíróság a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló
1989. évi XLV. törvény 34. § (3) bekezdés a ) és b )
pontjában foglalt rendelkezések megsemmisítésére irányuló
kérelem elutasításáról szóló 9/1990. ( IV. 25. ) AB
határozatában ( MK. 36. szám ) megállapította, hogy az
adóztatás szempontjából a diszkrimináció tilalma nem
jelenti azt, hogy minden megkülönböztetés tilos.
Megengedett megkülönböztetés alapja lehet, ha a
magánszemély jövedelméből közösségi célokra fordít. Ezen
az alapon az Alkotmánynak megfelelően teszi lehetővé az
1989. évi XLV. törvény 34. § (1) bekezdésének a ), b )
és d ) pontja az alapítvány, a közérdekű
kötelezettségvállalás, illetve a településfejlesztési
hozzájárulás céljára fordított összeg levonását az
összjövedelemből. A szakszervezeti tagság is lehet olyan
közösségi cél, amely indokolhatja a pozitív
diszkriminációt. A szakszervezetek ugyanis az Alkotmány
70/C. §-ában foglalt gazdasági érdekek védelme, valamint
a sztrájkjog gyakorlása terén kitüntetett szerepet
játszanak. E funkciójuk közvetlenül kapcsolódik az
Alkotmány preambulumában szereplő szociális piacgazdaság
megvalósításához. Ennyiben a szakszervezetek léte és
működése a tagok magánérdekein túlmutató közérdeket is
szolgál. Ez a körülmény indokolhatja a szakszervezeti
tagdíjak adójogi szempontból megkülönböztetett kezelését.
3. Ugyanakkor az Alkotmánybíróság az Alkotmány
70/A. §-ának értelmezéséről szóló 21/1990. ( X. 4. ) AB
határozatban ( MK. 98. szám ) kimondta, hogy ha adott
szabályozási koncepción belül eltérő szabályozás
vonatkozik valamely csoportra, ez a megkülönböztetés
tilalmába ütközik, kivéve ha az eltérésnek kellő súlyú
alkotmányos indoka van. A munkavállalók szakszervezeteken
kívüli szervezetei ( pl. a munkástanácsok ) eltérő
szabályozásának - a kedvezmény hiányának - az
Alkotmánybíróság megítélése szerint nincs alkotmányos
indoka, így az sérti az Alkotmány 70/A. §-át.
4. Az alkotmánysértés kiküszöbölése a jogalkotó részéről
történhetne az adókedvezménynek valamennyi munkavállalói
érdekképviseleti szervezetre való kiterjesztésével. Az
Alkotmánybíróság azonban nem rendelkezvén jogalkotó
hatáskörrel csak oly módon tudja az alkotmányellenes
állapotot megszüntetni, hogy megsemmisíti a
szakszervezetek önmagában nem alkotmánysértő
kedvezményezését is.
5. Tekintettel arra, hogy a megsemmisítés olyan
rendelkezésre vonatkozik, amely a kedvezményezett
szervezetek tekintetében nem alkotmánysértő, hanem az
alkotmányellenesség a különböző munkavállalói
érdekképviseleti szervek közötti indokolatlan
különbségtételben nyilvánul meg, az Alkotmánybíróság az
1989. évi XXXII. törvény 43. § (4) bekezdésének
alkalmazásával azt 1990. december 31-i hatállyal mondta
ki, mert ez a határidő lehetővé teszi a jogbiztonság
fenntartását, és megfelelő időt biztosít a kérdés új
szabályozásához.
Dr. Sólyom László
előadó alkotmánybíró
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |