Hungarian
Ügyszám:
.
914/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Sólyom László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 24/1990. (XI. 8.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1990/115
.
A döntés kelte: Budapest, 10/30/1990
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az Alkotmánybíróság  a legfőbb ügyésznek a magánszemélyek
    jövedelemadójáról  szóló  1989.  évi  XLV.  törvénynek  a
    szakszervezeti   tagdíj    megkülönböztetett   helyzetére
    vonatkozó      rendelkezése       alkotmányellenességének
    megállapítására és megsemmisítésére benyújtott indítványa
    tárgyában meghozta a következő

                          határozatot:

    Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy  a magánszemélyek
    jövedelemadójáról szóló  1989. évi  XLV.  törvény  34.  §
    (1)   bekezdésének e ) pontja alkotmányellenes, ezért ezt
    a   rendelkezést    1990.   december    31-ei   hatállyal
    megsemmisíti.

    Ezt a határozatát az Alkotmánybíróság a Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                              Indokolás

                                 I.

      A legfőbb  ügyész 1990.  július 18-án  kelt indítványában
      annak  megállapítását   kérte,  hogy   a   magánszemélyek
      jövedelemadójáról szóló  1989. évi  XLV.  törvény  34.  §
      (1)  bekezdésének   e )   pontja,   mely    az    adóalap
      megállapításakor az  összjövedelemből  levonható  tételek
      között felsorolja  az adóévben  a magánszemélytől  levont
      vagy   általa    befizetett   szakszervezeti    tagdíjat,
      ellentétes az  Alkotmány 4. §-ával, melynek értelmében: A
      szakszervezetek és  más érdekképviseleti szervek védik és
      képviselik a  munkavállalók, a  szövetkezeti tagok  és  a
      vállalkozók  érdekeit.   Az  indítványozó   szerint  ezen
      alkotmányi  rendelkezés  értelmében  az  érdekképviseleti
      szervek    egymás     közötti     viszonyában     kiemelt
      érdekképviseleti  szerv  jelenleg  nincs,  ezért  adójogi
      szempontból sem  lehet  az  Alkotmány  megsértése  nélkül
      közöttük  olyan   különbséget  tenni,   amely  az   egyik
      érdekképviseleti szerv  tagjának a  - többieket  meg  nem
      illető - anyagi előnyt biztosít.

                                 II.

      Az Alkotmánybíróság  az  ügyben  álláspontja  kifejtésére
      kérte fel  a pénzügymi nisztert, a Magyar Szakszervezetek
      Országos   Szövetségének    elnökét   és    a   Független
      Szakszervezetek Demokratikus Ligájának elnökét.

      1. A  Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára felhívta
      a figyelmet arra, hogy a magánszemélyek jövedelemadójáról
      szóló 1989.  évi  XLV.  törvény  1.  számú  mellékletének
      III/4. pontja  a költségelszámolást  alkalmazó személyek,
      valamint az  e törvény  hatálya alá  tartozó  vállalkozók
      részére  lehetővé   teszi  az   érdekképviseleti  szervek
      fenntartásához nyújtott hozzájárulás és tagdíj összegének
      költségkénti  elszámolását,   ami  az   adóalapnak   ezen
      összeggel való  csökkentését jelenti. Véleménye szerint a
      kifogásolt  rendelkezés  megsemmisítése  éppen  az  olyan
      szakszervezeti tagok vonatkozásában lenne diszkriminatív,
      akiknek csak  munkaviszonyból  származó  jövedelmük  van,
      hiszen az ilyen magánszemélyek semmilyen érdekképviseleti
      szerv fenntartásához  történő hozzájárulásuk  elszámolása
      tekintetében nem élvezhetnének kedvezményt.

      2. A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége elnökének
      álláspontja    szerint     a    szakszervezeti     tagdíj
      adómentességének  az   Alkotmány  4.   §-a  alapján  való
      támadása   téves,    mert   a    szakszervezeti    tagdíj
      adómentességének ügye  nem alkotmányjogi  kérdés, hanem a
      szuverén adóztató  állam erre feljogosított szerve szabad
      döntésének tárgya.  Abban a törvényalkotónak az a döntése
      fejeződik ki,  hogy a  szakszervezetek  szerveződését  és
      működését    a    tagjaik    által    fizetendő    tagdíj
      adómentességével is  elősegíti.  A  tagdíj  adómentessége
      egyben az  adójogszabályok által  más esetekben  elismert
      célt is  szolgált, mivel  a tagdíjakból  képződő összeg a
      szakszervezeti   alapszervezeteknél   maradva   szociális
      segélyezési  és  egyéb  jóléti,  kulturális  stb.  kiadás
      forrása volt.  E vélemény utalt arra, hogy a vállalkozási
      nyereségadóról szóló  1988. évi  IX.  törvény  7.  §-ának
      (1)   bekezdése  alapján mind a munkáltatók, mind pedig a
      vállalkozók  érdekképviseleti  szervei  részére  fizetett
      tagdíj  és   fenntartási  költség  szintén  adómentes.  E
      szervek   esetében   tehát   a   jogalkotó   pusztán   az
      önszerveződést minősítette kedvezményre jogosítónak.

      3. A  Független  Szakszervezetek  Demokratikus  Ligájának
      véleménye  szerint   a  munka   világában  a  felek  jogi
      értelemben    vett     egyenlőségén     túl     valóságos
      esélyegyenlőségük  megteremtésére   is  szükség   van.  A
      gyengébb,        megosztottabb,        kiszolgáltatottabb
      munkavállalókat  olyan   helyzetbe   kell   hozni,   hogy
      szerződőképes szociális  partnerekké  válhassanak.  Ezért
      fontos  közérdek,   hogy  a   munkavállalók  szervezettek
      legyenek.  Ezzel   szemben  a   szakszervezeti   tagdíjak
      adómentességének megszüntetése figyelemmel a folyamatosan
      romló szociális  körülményekre  is  a  nehéz  körülmények
      között  szerveződő   és  dolgozó   új   szakszervezeteket
      hátrányos helyzetbe hozná.

      4.  Az  Alkotmánybírósághoz  eljuttatott  véleményében  a
      Textilipari Dolgozók Szakszervezetének főtitkára kifejti,
      hogy  a   bérből  és   fizetésből  élő   munkavállalók  a
      társadalom      legkiszolgáltatottabbjai,       s       e
      kiszolgáltatottság  ellen   szerveződnek   szakszervezeti
      csoportokba, hogy  így biztosítsanak maguknak garanciákat
      és jogvé  delmet. Megítélése  szerint a jogi személyek, a
      magánvállalkozók  érdekképviseleti   szervezetei   és   a
      munkavállalók szakszervezeti tagdíjai adójogi szempontból
      azonos  vagy  hasonló  elbírálás  alá  esnek,  ezért  nem
      kifogásolható a  szakszervezeti tagdíjak adómentességének
      megállapítása.

                                III.

      Az   Alkotmánybíróság    a   beérkezett    észrevételeket
      tájékoztatásul   megküldte    az   indítványozó   legfőbb
      ügyésznek és  egyidejűleg kérte nyilatkozatát arról, hogy
      tekintettel  a   magánszemélyek  jövedelemadójáról  szóló
      1989. évi  XLV. törvény  1.  számú  mellékletének  III/4.
      pontjában és  a vállalkozási  nyereségadóról szóló  1988.
      évi IX.  tör vény  7. §-ának  (1)  bekezdésében   foglalt
      kedvezményekre,  mely  érdekképviseleti  szervekre  nézve
      látja fennállni a szakszervezetek és az érdekképviseletek
      közötti alkotmányellenes megkülönböztetést.

      A  legfőbb   ügyész   válaszában   kifejtette,   hogy   a
      munkavállalók      érdekképviseletét      jelenleg      a
      szakszervezetek, a  munkástanácsok és a nem szakszervezet
      elnevezésű,  társadalmi   szervezetként  bejegyzett   más
      munkavállalói érdekképviseleti szervezetek ( pl. a Magyar
      Bírói Egyesület,  az Ügyészek  Országos Egyesülete stb. )
      látják el.  Közülük az 1989. évi XLV. törvény 34.  §  (1)
      bekezdés e )  pontja az  adóalap megállapításánál  csak a
      szakszervezeteknek  fizetett   tagdíj   levonását   teszi
      lehetővé.  Ez   a   rendelkezés   véleménye   szerint   a
      munkaviszonyban álló  és más  jövedelemmel nem rendelkező
      magánszemélyek  esetében   a  munkavállalói  érdekvédelmi
      szervezetek    között    alkotmánysértő    diszkriminatív
      megkülönböztetést tesz.

                                 IV.

      Az Alkotmánybíróság  1990. október  30-án tartott  teljes
      ülésén részt  vett és  felszólalt az indítványozó legfőbb
      ügyész,   illetve   a   Pénzügyminisztérium,   a   Magyar
      Szakszervezetek Országos Szövetsége, valamint a Független
      Szakszervezetek     Demokratikus     Ligája     meghívott
      képviselője.

                                 V.

      1.  Az   Alkotmánybíróság  az  indítványozó  nyilatkozata
      alapján azt  vizsgálta,  hogy  a  kifogásolt  rendelkezés
      megvalósítja-e a  munkavállalói érdekképviseletet  ellátó
      szervezetek   megkülönböztetését    és   ha   igen,   ezt
      alkotmányos indokok  alátámasztják-e. Az Alkotmánybíróság
      abból indult  ki, az  Alkotmány 4.  §- ában  szabályozott
      munkavállalói    érdekképviseletet    jelenleg    részben
      szakszervezetek,   részben    pedig   más    elnevezéssel
      ( munkástanács,  egylet   stb. )  bejegyzett   és  működő
      társadalmi szervezetek látnak el.

      2. Az  Alkotmány 70/A.  § (1)  bekezdése   értelmében   a
      Magyar  Köztársaság  biztosítja  a  területén  tartózkodó
      minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári
      jogokat, bármely  megkülönböztetés nélkül.  Ugyanakkor az
      Alkotmánybíróság a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló
      1989. évi  XLV.   törvény  34. §  (3) bekezdés a ) és b )
      pontjában foglalt rendelkezések megsemmisítésére irányuló
      kérelem  elutasításáról  szóló  9/1990.  ( IV.  25. )  AB
      határozatában ( MK.  36. szám )  megállapította, hogy  az
      adóztatás  szempontjából  a  diszkrimináció  tilalma  nem
      jelenti azt, hogy minden megkülönböztetés tilos.

      Megengedett   megkülönböztetés   alapja   lehet,   ha   a
      magánszemély jövedelméből  közösségi célokra fordít. Ezen
      az alapon  az Alkotmánynak  megfelelően teszi lehetővé az
      1989. évi  XLV. törvény 34.  §  (1) bekezdésének a ), b )
      és   d )    pontja    az    alapítvány,    a    közérdekű
      kötelezettségvállalás,  illetve   a  településfejlesztési
      hozzájárulás  céljára   fordított  összeg   levonását  az
      összjövedelemből. A  szakszervezeti tagság is lehet olyan
      közösségi   cél,    amely    indokolhatja    a    pozitív
      diszkriminációt. A  szakszervezetek ugyanis  az Alkotmány
      70/C. §-ában  foglalt gazdasági érdekek védelme, valamint
      a  sztrájkjog   gyakorlása  terén   kitüntetett  szerepet
      játszanak.  E   funkciójuk  közvetlenül   kapcsolódik  az
      Alkotmány preambulumában  szereplő szociális piacgazdaság
      megvalósításához.  Ennyiben  a  szakszervezetek  léte  és
      működése a  tagok magánérdekein  túlmutató közérdeket  is
      szolgál. Ez  a körülmény  indokolhatja  a  szakszervezeti
      tagdíjak adójogi szempontból megkülönböztetett kezelését.

      3.   Ugyanakkor    az   Alkotmánybíróság   az   Alkotmány
      70/A. §-ának értelmezéséről  szóló 21/1990.  ( X. 4. ) AB
      határozatban ( MK.  98. szám )  kimondta, hogy  ha  adott
      szabályozási   koncepción    belül   eltérő   szabályozás
      vonatkozik  valamely  csoportra,  ez  a  megkülönböztetés
      tilalmába ütközik,  kivéve ha  az eltérésnek  kellő súlyú
      alkotmányos indoka van. A munkavállalók szakszervezeteken
      kívüli  szervezetei   ( pl.  a   munkástanácsok )  eltérő
      szabályozásának   -   a   kedvezmény   hiányának   -   az
      Alkotmánybíróság  megítélése  szerint  nincs  alkotmányos
      indoka, így az sérti az Alkotmány 70/A. §-át.

      4. Az  alkotmánysértés kiküszöbölése a jogalkotó részéről
      történhetne az  adókedvezménynek valamennyi munkavállalói
      érdekképviseleti szervezetre  való  kiterjesztésével.  Az
      Alkotmánybíróság  azonban   nem  rendelkezvén   jogalkotó
      hatáskörrel csak  oly  módon  tudja  az  alkotmányellenes
      állapotot    megszüntetni,     hogy    megsemmisíti     a
      szakszervezetek     önmagában      nem     alkotmánysértő
      kedvezményezését is.

      5.  Tekintettel   arra,  hogy   a   megsemmisítés   olyan
      rendelkezésre   vonatkozik,   amely   a   kedvezményezett
      szervezetek tekintetében  nem  alkotmánysértő,  hanem  az
      alkotmányellenesség     a     különböző     munkavállalói
      érdekképviseleti     szervek     közötti     indokolatlan
      különbségtételben nyilvánul  meg, az  Alkotmánybíróság az
      1989.   évi    XXXII.  törvény  43.  §  (4)  bekezdésének
      alkalmazásával azt  1990. december  31-i hatállyal mondta
      ki, mert  ez a  határidő lehetővé  teszi  a  jogbiztonság
      fenntartását, és  megfelelő időt  biztosít  a  kérdés  új
      szabályozásához.
                            Dr. Sólyom László
                          előadó alkotmánybíró
                       az Alkotmánybíróság elnöke

               Dr. Ádám Antal              Dr. Herczegh Géza
                alkotmánybíró                alkotmánybíró

               Dr. Kilényi Géza            Dr. Lábady Tamás
                alkotmánybíró                alkotmánybíró

               Dr. Schmidt Péter           Dr. Szabó András
                 alkotmánybíró              alkotmánybíró

               Dr. Tersztyánszky Ödön      Dr. Vörös Imre
                   alkotmánybíró            alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        24/1990. (XI. 8.)
        Date of the decision:
        .
        10/30/1990
        .
        .