Hungarian
Ügyszám:
.
90/H/2005
Előadó alkotmánybíró: Bihari Mihály Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 1/2006. (I. 30.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2006/39
.
A döntés kelte: Budapest, 01/30/2006
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottságnak  az
    országos    népszavazás   kitűzésére   irányuló   kezdeményezés
    aláírásgyűjtő  ívének hitelesítése tárgyában hozott  határozata
    ellen benyújtott kifogás alapján meghozta a következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási  Bizottság  6/2005.
    (I. 13.) OVB határozatát helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.
                                     
      A  Pajzs Szövetség 2003. szeptember 29-én országos népszavazási
      kezdeményezés  aláírásgyűjtő íve mintapéldányának hitelesítését
      kérte  az  Országos  Választási Bizottságtól  (a  továbbiakban:
      OVB). Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt:
      „Akarja-e  Ön,  hogy  a Magyar Köztársaság  ne  ismerje  el  az
      Európai  Unió  alkotmányának  létrehozásáról  szóló  nemzetközi
      szerződés  Magyar  Köztársaságra  vonatkozó,  kötelező  érvényű
      hatályát?”
      Az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítését 122/2003. (X. 27.) OVB
      határozatában   megtagadta,  mivel   álláspontja   szerint   „a
      népszavazásra feltenni kívánt kérdés az Alkotmány 28/C.  §-ában
      rögzített   tilalomba   ütközik,   mely   szerint   nem   lehet
      népszavazást  tartani  hatályos nemzetközi  szerződésből  eredő
      kötelezettségről”.
      A   határozat  ellen  benyújtott  kifogás  nyomán  lefolytatott
      jogorvoslati eljárás eredményeként az Alkotmánybíróság 58/2004.
      (XII.    14.)   AB   határozatával   (a   továbbiakban:   Abh.)
      megsemmisítette a 122/2003. (X 27.) OVB határozatot, és az OVB-
      t  új eljárásra utasította. Az Alkotmánybíróság határozatában –
      eltérően   korábbi,   így  például  36/2003.   (VI.   26.)   AB
      határozatától – „arra az álláspontra helyezkedett, hogy a Bécsi
      Egyezmény  [a szerződések jogáról szóló, Bécsben az  1969.  évi
      május  hó 23. napján kelt szerződés kihirdetéséről szóló  1987.
      évi 12. törvényerejű rendelet] 18. Cikkének a) pontja nem zárja
      ki  eleve a népszavazást a már aláírt, de az Országgyűlés által
      még  meg nem erősített nemzetközi szerződésekhez kapcsolódóan.”
      (ABH 2004, 822, 826.)
      Az  OVB a megismételt eljárásban megállapította, hogy az  Abh.-
      ban  az  „Alkotmánybíróság arra a következtetésre jutott,  hogy
      nem ellentétes a Bécsi Egyezmény 18. Cikkének a) pontjával,  és
      így   nem  tartozik  az  Alkotmány  28/C.  §  (5)  bekezdésének
      b)  pontjába foglalt tiltott tárgykörbe az, ha megfelelő kérdés
      alapján   népszavazás   dönt  arról,   hogy   az   Országgyűlés
      megerősítse-e az Európai Unió Alkotmányát [a továbbiakban: ASZ]
      vagy  sem. Az Alkotmánybíróság határozatának indokolása alapján
      annak eldöntése, hogy a már aláírt nemzetközi szerződést –  így
      az  Európai Unió alkotmányát – a Magyar Köztársaság  a  konkrét
      tartalommal  megerősíti-e  vagy  sem,  az  Alkotmány  2/A.  §-a
      alapján   az   Országgyűlés  hatáskörébe  tartozó  feladat.   A
      megerősítés  tárgyában hozott pozitív döntéssel  ismeri  el  az
      Országgyűlés, hogy a nemzetközi szerződést és az  abból  fakadó
      kötelezettségeket a Magyar Köztársaság magára nézve kötelezőnek
      tekinti.  […  Az  Abh.] kihirdetését követően  az  Országgyűlés
      133/2004. (XII. 23.) OGY határozatával [a továbbiakban:  OGYh.]
      döntött  az  európai alkotmány létrehozásáról  szóló  szerződés
      megerősítéséről.”   Az  OVB  álláspontja   szerint   mivel   az
      „Országgyűlés   megerősítő  határozata  az  európai   alkotmány
      létrehozásáról   szóló   szerződésből  fakadó   kötelezettségek
      elismerését   jelenti,   [ezért]  az  e   tárgyban   benyújtott
      népszavazási    kezdeményezés    az    Alkotmány    28/C.     §
      (5)  bekezdésének b) pontjába foglalt tilalomba ütközik”.  Erre
      tekintettel  az  OVB  6/2005. (I.  13.)  OVB  határozatával  az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését ismételten megtagadta.
                                     
                                    II.
                                     
      Az  OVB  határozata ellen a törvényes határidőn belül  kifogást
      nyújtottak    be,    melynek   előterjesztője    a    határozat
      megsemmisítését és az OVB új eljárás lefolytatására  utasítását
      kérte  az  Alkotmánybíróságtól.  Álláspontja  szerint  az   OVB
      határozatának  az indokolása helytelen, mivel az  aláírásgyűjtő
      ív  mintapéldányán  szereplő kérdés nem  ütközik  az  Alkotmány
      28/C.  §  (5) bekezdésének b) pontjába. „Az Országgyűlés  2004.
      december 20-án megerősítette az ASZ-nak a miniszterelnök  és  a
      külügyminiszter  részéről  –  az  Országgyűlés   felhatalmazása
      alapján  –  történt aláírását, viszont ezzel az még nem  lépett
      hatályba. [58/2004. AB határozat: »Nincsen ugyanis még hatályos
      (aláírt,   megerősített,  kihirdetett   és   hatályba   lépett)
      nemzetközi    szerződés,   amely   az   Alkotmány    28/C.    §
      (5)    bekezdésének   b)   pontjában   megfogalmazott   tiltott
      népszavazási  tárgykörbe  tartozna, hanem  pusztán  egy  aláírt
      nemzetközi szerződés létezik.«] Tehát az AB határozatban  előbb
      idézett   kitétel   a  jelenlegi  helyzetre  értelemszerűen   a
      következők    szerint   értendő:   Az   Alkotmány    28/C.    §
      (5)  bekezdésének b) pontja a már megerősített, kihirdetett  és
      hatályba lépett nemzetközi szerződésekkel kapcsolatban  állapít
      meg  népszavazási tilalmat és nem »a már aláírt,  megerősített,
      de    még    hatályba   nem   lépett   nemzetközi   szerződések
      vonatkozásában«.”
      A kifogás előterjesztője hivatkozott továbbá arra, hogy az Abh.-
      ban  az Alkotmánybíróság azt fejtette ki, hogy „önmagában abban
      a  kérdésben, hogy az Országgyűlés megerősítsen-e vagy sem  egy
      nemzetközi    szerződést,    kezdeményezhető    és     tartható
      népszavazás”.  (ABH  2004, 822, 828.) Bár  az  Országgyűlés  az
      OGYh.-val megerősítette az ASZ-t (mégpedig olyan időben, amikor
      a   megerősítéssel   kapcsolatos   népszavazási   kezdeményezés
      aláírásgyűjtő  ívének  a  hitelesítése  folyamatban  volt),  „a
      párhuzamosan futó két eljárás közötti prioritás a  mérvadó.  Az
      Alkotmánybíróság    52/1997.   (X.   14.)   AB    határozatában
      megállapítja:  »A közvetlen hatalomgyakorlás a  népszuverenitás
      gyakorlásának   kivételes  formája,  amely  azonban   kivételes
      megvalósulása  eseteiben a képviseleti hatalomgyakorlás  fölött
      áll.«  Az  EU  Alkotmány ratifikálásával kapcsolatos  közvetlen
      hatalomgyakorlás   a   »kivételesen  megvalósuló«   kategóriába
      tartozik  […]. Ezért attól függetlenül kiírható népszavazás  az
      EU Alkotmány ratifikálása ügyében, hogy az [OGYh.] kiállja-e az
      alkotmányossági   vizsgálatot  vagy  nem,  hiszen   kivételesen
      megvalósuló    közvetlen    hatalomgyakorlás    a    képviselői
      hatalomgyakorlás  fölött  áll, vagyis  a  tárgybeli  esetben  a
      népszavazás   eredménye  vagy  megerősíti  –  és  alkotmányossá
      teszi  –  az  országgyűlési határozatot, vagy arra kötelezi  az
      Országgyűlést, hogy [az OGYh.-t] visszavonja, és a  népszavazás
      eredményét iktassa törvénybe.”
      A   kifogás  előterjesztőjének  álláspontja  szerint   az   OVB
      „időszerűtlenség  miatt  utasította el a  hitelesítést”  akkor,
      amikor  arra  hivatkozott,  hogy az Abh.  kihirdetése  után  az
      Országgyűlés  az  OGYh.-val döntött az ASZ megerősítéséről,  és
      ennek   következtében  a  népszavazási  kezdeményezés  már   az
      Alkotmány   28/C.  §  (5)  bekezdésének  b)  pontjába   foglalt
      tilalomba ütközik. Kifejtette továbbá: „[e]gy jogszerűen folyó,
      a   képviseleti   hatalomgyakorlás   fölött   álló,   közvetlen
      hatalomgyakorlásra vonatkozó eljárást szüntetett meg  az  [OVB]
      6/2005.  (I. 13.) sz. határozata. Egy olyan eljárást szüntetett
      meg  az  [OVB],  amit  a kezdeményező időben  indított  el,  az
      eljárás  folyamán semmi jogsértést nem követett el,  és  kérése
      teljesítésének nem volt – részére felróható okból –  sem  jogi,
      sem  egyéb akadálya. Ez a határozat súlyosan sérti az Alkotmány
      2.  §  (2) bekezdésében meghatározott alapelvet, amely  szerint
      »minden  hatalom a népé« és az országos népszavazásról és  népi
      kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény [a  továbbiakban:
      Nsztv.]  Preambulumában meghatározott »alkotmányos  alapelvet«,
      mi  szerint  »A  demokratikus hatalomgyakorlás része,  hogy  az
      ország sorsát érintő legfontosabb ügyek eldöntésében, illetőleg
      a képviseleti döntések befolyásolásában vagy megváltoztatásában
      a  nép  közvetlenül, szavazás útján is részt  vehessen.«  Ez  a
      határozat   sérti   az   Alkotmány  2.   §   (1)   bekezdésében
      meghatározott  alapelvet,  mi szerint:  »A  Magyar  Köztársaság
      független, demokratikus jogállam.«”
                                     
                                   III.

      Az  Alkotmánybíróság  a 6/2005. (I. 13.)  OVB  határozat  ellen
      benyújtott kifogást az Alkotmány, a választási eljárásról szóló
      1997.  évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) és az Nsztv. alábbi
      rendelkezései alapján vizsgálta meg:

      1. Alkotmány
      „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.
      (2)  A  Magyar  Köztársaságban minden hatalom a népé,  amely  a
      népszuverenitást   választott   képviselői   útján,    valamint
      közvetlenül gyakorolja.”

      „28/B.  § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgya
      az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”

      „28/C.  §  (2)  Országos  népszavazást  kell  tartani  legalább
      200 000 választópolgár kezdeményezésére.
      (3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az eredményes
      népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre kötelező.
      […]
      (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
      […]
      b)  hatályos  nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről,
      illetve    az   e   kötelezettségeket   tartalmazó    törvények
      tartalmáról,”

      2. Ve.
      „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási   Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  -  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve - az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
      [...]
      (3)  Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

      3. Nsztv.
      „10.   §   Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
      a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
      b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
      c)  a  kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
      d)  az  aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási  eljárásról
      szóló törvényben foglalt követelményeknek.”

                                    IV.

      A  kifogás nem megalapozott, ezért az Alkotmánybíróság  az  OVB
      6/2005.  (I.  13.)  OVB  határozatának  rendelkező  részét,  az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítésének megtagadását helybenhagyta, ám
      az OVB határozatában kifejtettektől eltérő indokolással.
      1. Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban: Abtv.) 1. § h) pontjában foglaltaknak megfelelően
      a Ve. 130. §-a határozza meg.
      Az   Alkotmánybíróság  az  OVB  határozatai  ellen   benyújtott
      kifogások    elbírálása    során   kialakította    következetes
      gyakorlatát. Az Alkotmánybíróság a kifogás alapján lefolytatott
      jogorvoslati  eljárásban  azt  vizsgálja,  hogy  a   beérkezett
      kifogás megfelel-e a Ve. 78. § (2) bekezdésében, illetve 130. §
      (1)   bekezdésében  foglalt  feltételeknek   és   az   OVB   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítési eljárásában az Alkotmánynak és az
      irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el. Eljárása során  az
      Alkotmánybíróság  e  feladatát  alkotmányos   jogállásával   és
      rendeltetésével összhangban látja el. [25/1999.  (VII.  7.)  AB
      határozat, ABH 1999. 251, 256.]
      Az  Alkotmánybíróság  a  jelen ügyben  megállapította,  hogy  a
      kifogás  megfelel a törvényi feltételeknek,  ezért  azt  a  Ve.
      130. § (3) bekezdése alapján érdemben bírálta el.

      2.  A  népszavazásra feltenni kívánt kérdés azt kívánja elérni,
      hogy  a Magyar Köztársaság ne ismerje el nemzetközi síkon, hogy
      az  ASZ  mint nemzetközi szerződés reá nézve kötelező hatállyal
      rendelkezik.  Az  Alkotmány 28/B. § (1) bekezdése,  az  Nsztv.,
      valamint   az   ASZ  megerősítésekor  hatályos,  a   nemzetközi
      szerződésekkel  kapcsolatos eljárásáról  szóló  1982.  évi  27.
      törvényerejű  rendelet  (a  továbbiakban:  Nsztvr.)  alapján  a
      kérdés   tartalmilag  tehát  arra  irányul,   hogy   a   Magyar
      Köztársaság Országgyűlése ne erősítse meg az ASZ-t.

      2.1.  Az  ASZ-t az Európai Unió tagállamainak képviselői  2004.
      október  29-én,  Rómában aláírták, ezután kezdődhetett  meg  az
      egyes  tagállamokon  belül  az  ASZ  –  belső  jog  szerinti  –
      megerősítése. Az ASZ IV-447. cikk (1) és (2) bekezdése  szerint
      a  tagállamok a saját alkotmányos követelményeiknek megfelelően
      erősítik meg a szerződést, és a megerősítő okiratokat az  Olasz
      Köztársaság   kormányánál  helyezik  letétbe.   Ha   valamennyi
      megerősítő okiratot letétbe helyezték, az ASZ 2006. november 1-
      jén  lép  hatályba.  Ha  ezen időpontig  nem  helyezik  letétbe
      valamennyi  okiratot, az ASZ az azt követő második  hónap  első
      napján  lép  hatályba, hogy az utolsó aláíró állam  is  letétbe
      helyezte  megerősítő  okiratát. Az ASZ  aláírását  követően  az
      egyes tagállamokban megindult az ASZ megerősítésének folyamata.
      A   magyar   Alkotmány  nemzetközi  szerződés  megkötésére   az
      Országgyűlést  [19.  §  (3) bekezdés f) pont],  a  köztársasági
      elnököt  [30/A.  § (1) bekezdés b) pont] és a Kormányt  [35.  §
      (1)   bekezdés  j)  pont]  hatalmazza  fel,  az  Európai   Unió
      vonatkozásában  speciális szabályt tartalmaz még  az  Alkotmány
      2/A.  § (2) bekezdése. Az Alkotmánybíróság a 7/2005. (III. 31.)
      AB  határozatában  (MK  2005.  évi  41.  szám,  1989-1998.,   a
      továbbiakban  Abh1.) értelmezte a köztársasági elnök,  valamint
      az  Országgyűlés számára biztosított nemzetközi szerződéskötési
      hatáskör  egymáshoz való viszonyát. Mulasztásban  megnyilvánuló
      alkotmányellenességet állapított meg továbbá az Abh1. (csakúgy,
      mint  az  OGYh.)  elfogadásának  idején  hatályos,  Nsztvr.-hez
      kapcsolódóan.
      Az  Nsztvr.  10.  §-a szerint: „(1) Megerősítést  igényelnek  a
      Magyar   Népköztársaság  nemzetközi  kapcsolatai  szempontjából
      kiemelkedő  fontosságú, valamint azok a nemzetközi szerződések,
      amelyek  megkötésével  kapcsolatban törvény  vagy  törvényerejű
      rendelet  alkotása,  módosítása vagy hatályon  kívül  helyezése
      szükséges,  továbbá  amelyeket az abban  foglalt  rendelkezések
      vagy  a  szerződő  felek  erre  vonatkozó  külön  megállapodása
      alapján meg kell erősíteni.
      (2)   Az   Országgyűlés  határozattal  erősíti  meg  a   Magyar
      Népköztársaság nemzetközi kapcsolatai szempontjából  kiemelkedő
      fontosságú  nemzetközi szerződéseket.” A  13.  §  pedig  akként
      rendelkezett  a  szerződés  kihirdetéséről,  hogy  egyrészt  az
      Országgyűlés   által   megerősített  nemzetközi   szerződéseket
      törvénnyel  kell kihirdetni, másrészt viszont a kihirdetésre  a
      nemzetközi  szerződés  hatálybalépésével egyidejűleg  vagy  azt
      követően  kerülhet  sor. Ha a hatálybalépéshez  a  szerződésben
      előírt  feltételek  már teljesültek, de a szerződés  nem  ezzel
      egyidejűleg,  hanem  egy meghatározott későbbi  időpontban  lép
      hatályba, a szerződés ezen időpont előtt is kihirdethető volt.
      Mindezek alapján fogadta el az Országgyűlés 2004. december  20-
      án  az  OGYh.-t,  és  ezek indokolják, hogy az  ASZ  törvényben
      történő kihirdetése még nem történt meg.
      A fenti tények alapján áll fenn az a kettősség, hogy bár az ASZ-
      hoz  kapcsolódó nemzetközi kötelezettségvállalás már megtörtént
      (az  Országgyűlés  megerősítette  az  ASZ-t,  és  a  megerősítő
      okiratot  a  külügyminiszter az Olasz  Köztársaság  Kormányánál
      letétbe  helyezte),  de a belső jogrendbe  történő  beemelésére
      ezideig még nem került sor.
      Az   indítványozó  álláspontja  szerint  mivel  az  ASZ-t  csak
      megerősítette az Országgyűlés, ám az még nem lépett hatályba, a
      népszavazási  kezdeményezés nem ütközik az  Alkotmány  28/C.  §
      (5)   bekezdésének   b)  pontjában  megfogalmazott   tilalomba.
      Indítványában  kifejtette  továbbá azt  a  meggyőződését,  hogy
      mivel   az   ASZ   megerősítéséről  való  döntés  országgyűlési
      hatáskör,  ezért  e  kérdésben a jelen  körülmények  között  is
      dönthet  népszavazás, és az Országgyűlés a  szerződés  hatályba
      lépéséig  megváltoztathatja  a  megerősítésről  szóló  döntését
      (vagyis    népszavazás    eredménye   kötelezheti    erre    az
      Országgyűlést).
      Az  Abh.-ban  az Alkotmánybíróság arra mutatott  rá,  hogy  „az
      Alkotmánynak    és   az   Nsztv.-nek   megfelelő   népszavazási
      kezdeményezés esetén tartható népszavazás a már aláírt, de  még
      nem   megerősített   nemzetközi  szerződés  megerősítésének   a
      kérdésében.   […]  A  megerősítés  tárgyában   hozott   pozitív
      (megerősítő)  döntéssel  ismeri  el  az  Országgyűlés,  hogy  a
      nemzetközi  szerződést, és az abból fakadó kötelezettségeket  a
      Magyar  Köztársaság magára nézve kötelezőnek  tekinti.  […]  Az
      Alkotmány   28/B.  §  (1)  bekezdése  szerint  népszavazás   az
      Országgyűlés  hatáskörébe tartozó kérdésben tartható.  Mivel  a
      nemzetközi  szerződés megerősítése az Országgyűlés  hatáskörébe
      tartozó  kérdés, amely döntés tartalmára (megerősítés vagy  meg
      nem  erősítés)  nézve  az Országgyűlést  semmiféle,  nemzetközi
      szerződésből fakadó kötelezettség sem terheli, ezért  önmagában
      abban a kérdésben, hogy az Országgyűlés megerősítsen-e vagy sem
      egy   nemzetközi   szerződést,  kezdeményezhető   és   tartható
      népszavazás.” (ABH 2004, I. kötet, 822, 826, 827-828.)
      A   hatályos  magyar  jogrendszerben  tehát  tartható,  de  nem
      kötelező  népszavazást  tartani valamely  nemzetközi  szerződés
      megerősítésének a kérdésében.

      2.2. A jelen esetben az ASZ Országgyűlés általi megerősítése új
      helyzetet  teremtett az Abh. elfogadásakor fennálló  helyzethez
      képest.  Az Országgyűlés döntésével – és a csatlakozási  okirat
      letétbe  helyezésével – ugyanis a Magyar Köztársaság kifejezte,
      hogy  az  ASZ-t, mint nemzetközi szerződést és az abból  fakadó
      kötelezettségeket magára nézve kötelezőnek ismeri el.
      A  nemzetközi  szerződés  megerősítéséről  szóló  országgyűlési
      döntés nem tekinthető ugyanolyan döntésnek, mint az, amelyet az
      Országgyűlés  egyéb hatáskörében eljárva hoz  (például  elfogad
      vagy  módosít  valamely  törvényt).  Azzal  ugyanis,  hogy   az
      Országgyűlés   megerősít  egy  nemzetközi  szerződést   (és   a
      megerősítő  okiratot  a megfelelő helyen letétbe  helyezik),  a
      Magyar  Köztársaság elismeri a szerződésnek a – Bécsi Egyezmény
      szerinti – kötelező hatályát a Magyar Köztársaság tekintetében,
      nemzetközi  síkon  megtörténik tehát  a  kötelezettségvállalás,
      melynek  hatályosulása a nemzetközi jog általános,  illetve  az
      adott  szerződés  szabályai alapján  történik.  Ahogy  arra  az
      Alkotmánybíróság  az  Abh1.-ben is  rámutatott:  „A  nemzetközi
      kötelezettségvállalás végrehajtása, (…) a jogállamiságot,  ezen
      belül  a nemzetközi jogi kötelezettségek jóhiszemű teljesítését
      magába  foglaló  Alkotmány  2. § (1) bekezdéséből,  valamint  a
      nemzetközi jog és belső jog összhangját megkövetelő  7.  §  (1)
      bekezdésből   fakadó  kötelesség,  amely  attól  a  pillanattól
      fennáll,  amikortól  a  nemzetközi szerződés  (nemzetközi  jogi
      értelemben) kötelezi Magyarországot.” (MK 2005. évi  41.  szám,
      1989, 1991.) A nemzetközi kötelezettségvállalás tényét és létét
      nem  érinti tehát az, hogy maga a nemzetközi szerződés hatályba
      lépett-e  már  vagy  sem. Az állam által már  megerősített,  de
      hatályba  még  nem  lépett  nemzetközi  szerződés  „tárgyát  és
      célját”  is védelemben részesíti a Bécsi Egyezmény: a 18.  Cikk
      b)  pontja  alapján az állam a szerződés hatályba  lépéséig  is
      tartózkodni  köteles mindazon cselekményektől,  amelyek  ezeket
      meghiúsítanák.
      A  megerősítés egyszeri jogi aktus, a megerősítő okirat letétbe
      helyezését  követően – a nemzetközi jogban  általánosan  bevett
      gyakorlat alapján – nincs mód annak visszavonására, hanem  csak
      –  meghatározott  esetekben és feltételekkel –  a  szerződésből
      való  kilépésre,  illetve – szűk körben –  az  érvénytelenségre
      való  hivatkozásra van lehetőség (Bécsi Egyezmény 2.  cím,  46-
      53.  Cikk).  A nemzetközi szerződés megerősítését  követően  az
      abból   való  kilépésre  már  nemcsak  a  hatályos  belső   jog
      szabályait kell alkalmazni (korábban az Nsztvr.-t, 2005. július
      1-jétől   pedig   a   nemzetközi   szerződésekkel   kapcsolatos
      eljárásról  szóló  2005.  évi  L.  törvényt),  hanem  az  adott
      szerződés,  illetve a Bécsi Egyezmény vonatkozó  rendelkezéseit
      is.
      Mivel  az  ASZ-t  az  Országgyűlés  2004.  december  20-án  már
      megerősítette,  és  a megerősítő okiratot a Magyar  Köztársaság
      külügyminisztere  2004.  december 30-án  az  Olasz  Köztársaság
      Kormányánál  letétbe  helyezte, így  a  megerősítés  kérdésében
      ismételten  már  nem  dönthet  az  Országgyűlés,  a  nemzetközi
      kötelezettségvállalás megtörténtével (megerősítő okirat letétbe
      helyezése)  az  ASZ megerősítésének ténye már nem változtatható
      meg.   Az   Országgyűlés  az  ASZ  megerősítését   követően   a
      megerősítés kérdésében ismételten tehát már nem dönthet.

      3.  Az Alkotmánybíróság – következetes gyakorlata alapján  –  a
      kifogást  elbíráló  jogorvoslati eljárásában  arra  is  választ
      keres, hogy az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítési eljárásában
      az  Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek megfelelően járt-e
      el.  [25/1999.  (VII. 7.) AB határozat, ABH  1999,  251,  256.;
      51/2001.  (XI. 29.) AB határozat, ABH 2001, 392, 394., 52/2001.
      (XI. 29.) AB határozat, ABH 2001, 399, 401., 53/2001. (XI. 29.)
      AB  határozat, ABH 2001. 414, 416.] A Ve. 117. §-a  alapján  az
      OVB  a  jogszabályi feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet,
      illetőleg kérdést a benyújtástól számított harminc napon  belül
      hitelesíti.  E  rendelkezés alapján az OVB-nek a  népszavazásra
      bocsátandó kérdés tekintetében meg kell vizsgálnia,  hogy  azok
      valamennyi    jogszabályi   feltételnek    megfelelnek-e.    Az
      Alkotmánybíróság  ebből  következően –  hasonlóan  az  56/2004.
      (XII.  14.)  AB  határozatához (ABH  2004,  788.)  és  57/2004.
      (XII.  14.)  AB határozatához (ABH 2004, 809) – azt  vizsgálta,
      hogy  a  népszavazásra  bocsátandó  kérdés  –  nemcsak  az  OVB
      határozatában   szereplő,   hanem   további   szempontokat   is
      figyelembe   véve  –  megfelel-e  az  alkotmányi  és   törvényi
      feltételeknek.
      Az  Alkotmány  28/C.  § (3) bekezdése alapján  a  kötelezendően
      elrendelendő,  eredményes  népszavazáson  hozott   döntést   az
      Országgyűlés   köteles  végrehajtani.  A   jelen   népszavazási
      kezdeményezés   alapján   tartott,   eredményes,   a    kérdést
      többségében támogató népszavazás azonban olyan tartalmú  döntés
      meghozatalára – a szerződésnek a Magyar Köztársaságra vonatkozó
      kötelező hatályát elismerő határozatának a megváltoztatására és
      ennek  következtében a már letétbe helyezett megerősítő  okirat
      visszavonására – kényszerítené az Országgyűlést, amelyet az nem
      hozhat,  mivel  a nemzetközi szerződések megkötésére  vonatkozó
      hatályos  nemzetközi  szerződés ilyen  típusú  nemzetközi  jogi
      aktust nem ismer el. Jelen esetben tehát az ASZ mint nemzetközi
      szerződés  megerősítéséről (kötelező hatályának  elismeréséről)
      való  döntés  olyan,  eredetileg  az  Országgyűlés  hatáskörébe
      tartozó  döntés, amelyet azonban maga az Országgyűlés  is  csak
      egyszer   hozhat  meg.  Amint  a  kötelező  hatály   elismerése
      nemzetközi  síkon  megtörtént, annak felmondására  (így  pl.  a
      szerződésből  való  kilépésre)  már  egyéb,  szigorú  szabályok
      vonatkoznak,  a továbbiakban nem tekinthető tehát  a  döntés  a
      szerződés   kötelező  hatályának  elismerése  kérdésében   való
      döntésnek. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint jelen ügyben
      a probléma nem az, hogy a népszavazási kezdeményezés ellentétes
      az  Alkotmány  28/C.  § (5) bekezdésének  b)  pontjával,  mivel
      nemzetközi  szerződésből fakadó kötelezettségekre  irányul,  és
      így   az   Alkotmány  által  tiltott  népszavazási   tárgykörbe
      tartozik, hanem az, hogy a nemzetközi szerződés megerősítéséről
      (hatályának elismeréséről) szóló döntés olyan egyszeri  döntés,
      amelyre az Országgyűlésnek az adott szerződés vonatkozásában  a
      megerősítés  esetén  csak  egyszer,  annak  meghozataláig   van
      hatásköre.   (Természetesen   ha   az   Országgyűlés   valamely
      nemzetközi  szerződést  nem  erősít meg,  utóbb  meggondolhatja
      magát,   dönthet   annak   megerősítéséről,   vagy   eredményes
      népszavazás  kényszerítheti erre.) A megerősítés  a  nemzetközi
      szerződés  kötelező hatálya elismerése folyamatának befejezését
      és  lezárását jelenti. A megerősítés tekintetében –  a  konkrét
      nemzetközi szerződés vonatkozásában – az Országgyűlésnek ezután
      már  nincs  hatásköre.  Így a jelen népszavazási  kezdeményezés
      kapcsán  –  az  Alkotmány 28/C. § (3) bekezdésére  és  28/C.  §
      (5)  bekezdésének  b)  pontjára  is  tekintettel  –  a  kifogás
      elbírálásának  időpontjában már hiányzik az Alkotmány  28/B.  §
      (1)  bekezdésében  foglalt azon feltétel,  hogy  a  népszavazás
      tárgya  az  Országgyűlés hatáskörébe tartozó  kérdés  lehet.  A
      kötelező   hatály   elismerésének   megtörténtét   követően   a
      nemzetközi szerződés kötelező hatályának elismerése vagy el nem
      ismerése  tárgyában a hatályos magyar jogszabályok szerint  nem
      tartható népszavazás.

      Mindezek  alapján az Alkotmánybíróság az OVB 6/2005.  (I.  13.)
      OVB  határozatát  a jelen határozatba foglalt  indokok  alapján
      helybenhagyta.
      Az     Alkotmánybíróság    határozatának    közzétételét     az
      Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  41.  §-ára,
      valamint   az   OVB  határozatnak  a  Magyar  Közlönyben   való
      megjelenésére tekintettel rendelte el.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke,
                             előadó alkotmánybíró
                                       
          Dr. Bagi István                          Dr. Balogh Elemér
          alkotmánybíró                                alkotmánybíró
                                       
          Dr. Bragyova András                        Dr. Erdei Árpád
          alkotmánybíró                                alkotmánybíró
                                       
          Dr. Harmathy Attila                       Dr. Holló András
          alkotmánybíró                                alkotmánybíró
                                       
          Dr. Kiss László                           Dr. Kovács Péter
          alkotmánybíró                                alkotmánybíró
                                       
          Dr. Kukorelli István    Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
          alkotmánybíró                                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        1/2006. (I. 30.)
        Date of the decision:
        .
        01/30/2006
        .
        .