A döntés szövege: 
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN! 
 
Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottságnak  az 
országos    népszavazás   kitűzésére   irányuló   kezdeményezés 
aláírásgyűjtő  ívének hitelesítése tárgyában hozott  határozata 
ellen benyújtott kifogás alapján meghozta a következő 
 
                         határozatot: 
 
Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási  Bizottság  6/2005. 
(I. 13.) OVB határozatát helybenhagyja. 
 
Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben 
közzéteszi.
 
                           Indokolás 
                                
                              I. 
                                
A  Pajzs Szövetség 2003. szeptember 29-én országos népszavazási 
kezdeményezés  aláírásgyűjtő íve mintapéldányának hitelesítését 
kérte  az  Országos  Választási Bizottságtól  (a  továbbiakban: 
OVB). Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt: 
„Akarja-e  Ön,  hogy  a Magyar Köztársaság  ne  ismerje  el  az 
Európai  Unió  alkotmányának  létrehozásáról  szóló  nemzetközi 
szerződés  Magyar  Köztársaságra  vonatkozó,  kötelező  érvényű 
hatályát?” 
Az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítését 122/2003. (X. 27.) OVB 
határozatában   megtagadta,  mivel   álláspontja   szerint   „a 
népszavazásra feltenni kívánt kérdés az Alkotmány 28/C.  §-ában 
rögzített   tilalomba   ütközik,   mely   szerint   nem   lehet 
népszavazást  tartani  hatályos nemzetközi  szerződésből  eredő 
kötelezettségről”. 
A   határozat  ellen  benyújtott  kifogás  nyomán  lefolytatott 
jogorvoslati eljárás eredményeként az Alkotmánybíróság 58/2004. 
(XII.    14.)   AB   határozatával   (a   továbbiakban:   Abh.) 
megsemmisítette a 122/2003. (X 27.) OVB határozatot, és az OVB- 
t  új eljárásra utasította. Az Alkotmánybíróság határozatában – 
eltérően   korábbi,   így  például  36/2003.   (VI.   26.)   AB 
határozatától – „arra az álláspontra helyezkedett, hogy a Bécsi 
Egyezmény  [a szerződések jogáról szóló, Bécsben az  1969.  évi 
május  hó 23. napján kelt szerződés kihirdetéséről szóló  1987. 
évi 12. törvényerejű rendelet] 18. Cikkének a) pontja nem zárja 
ki  eleve a népszavazást a már aláírt, de az Országgyűlés által 
még  meg nem erősített nemzetközi szerződésekhez kapcsolódóan.” 
(ABH 2004, 822, 826.) 
Az  OVB a megismételt eljárásban megállapította, hogy az  Abh.- 
ban  az  „Alkotmánybíróság arra a következtetésre jutott,  hogy 
nem ellentétes a Bécsi Egyezmény 18. Cikkének a) pontjával,  és 
így   nem  tartozik  az  Alkotmány  28/C.  §  (5)  bekezdésének 
b)  pontjába foglalt tiltott tárgykörbe az, ha megfelelő kérdés 
alapján   népszavazás   dönt  arról,   hogy   az   Országgyűlés 
megerősítse-e az Európai Unió Alkotmányát [a továbbiakban: ASZ] 
vagy  sem. Az Alkotmánybíróság határozatának indokolása alapján 
annak eldöntése, hogy a már aláírt nemzetközi szerződést –  így 
az  Európai Unió alkotmányát – a Magyar Köztársaság  a  konkrét 
tartalommal  megerősíti-e  vagy  sem,  az  Alkotmány  2/A.  §-a 
alapján   az   Országgyűlés  hatáskörébe  tartozó  feladat.   A 
megerősítés  tárgyában hozott pozitív döntéssel  ismeri  el  az 
Országgyűlés, hogy a nemzetközi szerződést és az  abból  fakadó 
kötelezettségeket a Magyar Köztársaság magára nézve kötelezőnek 
tekinti.  […  Az  Abh.] kihirdetését követően  az  Országgyűlés 
133/2004. (XII. 23.) OGY határozatával [a továbbiakban:  OGYh.] 
döntött  az  európai alkotmány létrehozásáról  szóló  szerződés 
megerősítéséről.”   Az  OVB  álláspontja   szerint   mivel   az 
„Országgyűlés   megerősítő  határozata  az  európai   alkotmány 
létrehozásáról   szóló   szerződésből  fakadó   kötelezettségek 
elismerését   jelenti,   [ezért]  az  e   tárgyban   benyújtott 
népszavazási    kezdeményezés    az    Alkotmány    28/C.     § 
(5)  bekezdésének b) pontjába foglalt tilalomba ütközik”.  Erre 
tekintettel  az  OVB  6/2005. (I.  13.)  OVB  határozatával  az 
aláírásgyűjtő ív hitelesítését ismételten megtagadta. 
                                
                              II. 
                                
Az  OVB  határozata ellen a törvényes határidőn belül  kifogást 
nyújtottak    be,    melynek   előterjesztője    a    határozat 
megsemmisítését és az OVB új eljárás lefolytatására  utasítását 
kérte  az  Alkotmánybíróságtól.  Álláspontja  szerint  az   OVB 
határozatának  az indokolása helytelen, mivel az  aláírásgyűjtő 
ív  mintapéldányán  szereplő kérdés nem  ütközik  az  Alkotmány 
28/C.  §  (5) bekezdésének b) pontjába. „Az Országgyűlés  2004. 
december 20-án megerősítette az ASZ-nak a miniszterelnök  és  a 
külügyminiszter  részéről  –  az  Országgyűlés   felhatalmazása 
alapján  –  történt aláírását, viszont ezzel az még nem  lépett 
hatályba. [58/2004. AB határozat: »Nincsen ugyanis még hatályos 
(aláírt,   megerősített,  kihirdetett   és   hatályba   lépett) 
nemzetközi    szerződés,   amely   az   Alkotmány    28/C.    § 
(5)    bekezdésének   b)   pontjában   megfogalmazott   tiltott 
népszavazási  tárgykörbe  tartozna, hanem  pusztán  egy  aláírt 
nemzetközi szerződés létezik.«] Tehát az AB határozatban  előbb 
idézett   kitétel   a  jelenlegi  helyzetre  értelemszerűen   a 
következők    szerint   értendő:   Az   Alkotmány    28/C.    § 
(5)  bekezdésének b) pontja a már megerősített, kihirdetett  és 
hatályba lépett nemzetközi szerződésekkel kapcsolatban  állapít 
meg  népszavazási tilalmat és nem »a már aláírt,  megerősített, 
de    még    hatályba   nem   lépett   nemzetközi   szerződések 
vonatkozásában«.” 
A kifogás előterjesztője hivatkozott továbbá arra, hogy az Abh.- 
ban  az Alkotmánybíróság azt fejtette ki, hogy „önmagában abban 
a  kérdésben, hogy az Országgyűlés megerősítsen-e vagy sem  egy 
nemzetközi    szerződést,    kezdeményezhető    és     tartható 
népszavazás”.  (ABH  2004, 822, 828.) Bár  az  Országgyűlés  az 
OGYh.-val megerősítette az ASZ-t (mégpedig olyan időben, amikor 
a   megerősítéssel   kapcsolatos   népszavazási   kezdeményezés 
aláírásgyűjtő  ívének  a  hitelesítése  folyamatban  volt),  „a 
párhuzamosan futó két eljárás közötti prioritás a  mérvadó.  Az 
Alkotmánybíróság    52/1997.   (X.   14.)   AB    határozatában 
megállapítja:  »A közvetlen hatalomgyakorlás a  népszuverenitás 
gyakorlásának   kivételes  formája,  amely  azonban   kivételes 
megvalósulása  eseteiben a képviseleti hatalomgyakorlás  fölött 
áll.«  Az  EU  Alkotmány ratifikálásával kapcsolatos  közvetlen 
hatalomgyakorlás   a   »kivételesen  megvalósuló«   kategóriába 
tartozik  […]. Ezért attól függetlenül kiírható népszavazás  az 
EU Alkotmány ratifikálása ügyében, hogy az [OGYh.] kiállja-e az 
alkotmányossági   vizsgálatot  vagy  nem,  hiszen   kivételesen 
megvalósuló    közvetlen    hatalomgyakorlás    a    képviselői 
hatalomgyakorlás  fölött  áll, vagyis  a  tárgybeli  esetben  a 
népszavazás   eredménye  vagy  megerősíti  –  és  alkotmányossá 
teszi  –  az  országgyűlési határozatot, vagy arra kötelezi  az 
Országgyűlést, hogy [az OGYh.-t] visszavonja, és a  népszavazás 
eredményét iktassa törvénybe.” 
A   kifogás  előterjesztőjének  álláspontja  szerint   az   OVB 
„időszerűtlenség  miatt  utasította el a  hitelesítést”  akkor, 
amikor  arra  hivatkozott,  hogy az Abh.  kihirdetése  után  az 
Országgyűlés  az  OGYh.-val döntött az ASZ megerősítéséről,  és 
ennek   következtében  a  népszavazási  kezdeményezés  már   az 
Alkotmány   28/C.  §  (5)  bekezdésének  b)  pontjába   foglalt 
tilalomba ütközik. Kifejtette továbbá: „[e]gy jogszerűen folyó, 
a   képviseleti   hatalomgyakorlás   fölött   álló,   közvetlen 
hatalomgyakorlásra vonatkozó eljárást szüntetett meg  az  [OVB] 
6/2005.  (I. 13.) sz. határozata. Egy olyan eljárást szüntetett 
meg  az  [OVB],  amit  a kezdeményező időben  indított  el,  az 
eljárás  folyamán semmi jogsértést nem követett el,  és  kérése 
teljesítésének nem volt – részére felróható okból –  sem  jogi, 
sem  egyéb akadálya. Ez a határozat súlyosan sérti az Alkotmány 
2.  §  (2) bekezdésében meghatározott alapelvet, amely  szerint 
»minden  hatalom a népé« és az országos népszavazásról és  népi 
kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény [a  továbbiakban: 
Nsztv.]  Preambulumában meghatározott »alkotmányos  alapelvet«, 
mi  szerint  »A  demokratikus hatalomgyakorlás része,  hogy  az 
ország sorsát érintő legfontosabb ügyek eldöntésében, illetőleg 
a képviseleti döntések befolyásolásában vagy megváltoztatásában 
a  nép  közvetlenül, szavazás útján is részt  vehessen.«  Ez  a 
határozat   sérti   az   Alkotmány  2.   §   (1)   bekezdésében 
meghatározott  alapelvet,  mi szerint:  »A  Magyar  Köztársaság 
független, demokratikus jogállam.«” 
                                
                             III. 
 
Az  Alkotmánybíróság  a 6/2005. (I. 13.)  OVB  határozat  ellen 
benyújtott kifogást az Alkotmány, a választási eljárásról szóló 
1997.  évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) és az Nsztv. alábbi 
rendelkezései alapján vizsgálta meg: 
 
1. Alkotmány 
„2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus 
jogállam. 
(2)  A  Magyar  Köztársaságban minden hatalom a népé,  amely  a 
népszuverenitást   választott   képviselői   útján,    valamint 
közvetlenül gyakorolja.” 
 
„28/B.  § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgya 
az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.” 
 
„28/C.  §  (2)  Országos  népszavazást  kell  tartani  legalább 
200 000 választópolgár kezdeményezésére. 
(3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az eredményes 
népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre kötelező. 
[…] 
(5) Nem lehet országos népszavazást tartani: 
[…] 
b)  hatályos  nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről, 
illetve    az   e   kötelezettségeket   tartalmazó    törvények 
tartalmáról,” 
 
2. Ve. 
„130.   §   (1)   Az   Országos  Választási   Bizottságnak   az 
aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével 
kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét 
követő  tizenöt  napon  belül lehet  -  az  Alkotmánybírósághoz 
címezve - az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. 
[...] 
(3)  Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az 
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az 
Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti, 
és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az 
Országgyűlést új eljárásra utasítja.” 
 
3. Nsztv. 
„10.   §   Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az 
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha 
a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe, 
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani, 
c)  a  kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt 
követelményeknek, 
d)  az  aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási  eljárásról 
szóló törvényben foglalt követelményeknek.” 
 
                              IV. 
 
A  kifogás nem megalapozott, ezért az Alkotmánybíróság  az  OVB 
6/2005.  (I.  13.)  OVB  határozatának  rendelkező  részét,  az 
aláírásgyűjtő ív hitelesítésének megtagadását helybenhagyta, ám 
az OVB határozatában kifejtettektől eltérő indokolással. 
1. Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét az 
Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a 
továbbiakban: Abtv.) 1. § h) pontjában foglaltaknak megfelelően 
a Ve. 130. §-a határozza meg. 
Az   Alkotmánybíróság  az  OVB  határozatai  ellen   benyújtott 
kifogások    elbírálása    során   kialakította    következetes 
gyakorlatát. Az Alkotmánybíróság a kifogás alapján lefolytatott 
jogorvoslati  eljárásban  azt  vizsgálja,  hogy  a   beérkezett 
kifogás megfelel-e a Ve. 78. § (2) bekezdésében, illetve 130. § 
(1)   bekezdésében  foglalt  feltételeknek   és   az   OVB   az 
aláírásgyűjtő ív hitelesítési eljárásában az Alkotmánynak és az 
irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el. Eljárása során  az 
Alkotmánybíróság  e  feladatát  alkotmányos   jogállásával   és 
rendeltetésével összhangban látja el. [25/1999.  (VII.  7.)  AB 
határozat, ABH 1999. 251, 256.] 
Az  Alkotmánybíróság  a  jelen ügyben  megállapította,  hogy  a 
kifogás  megfelel a törvényi feltételeknek,  ezért  azt  a  Ve. 
130. § (3) bekezdése alapján érdemben bírálta el. 
 
2.  A  népszavazásra feltenni kívánt kérdés azt kívánja elérni, 
hogy  a Magyar Köztársaság ne ismerje el nemzetközi síkon, hogy 
az  ASZ  mint nemzetközi szerződés reá nézve kötelező hatállyal 
rendelkezik.  Az  Alkotmány 28/B. § (1) bekezdése,  az  Nsztv., 
valamint   az   ASZ  megerősítésekor  hatályos,  a   nemzetközi 
szerződésekkel  kapcsolatos eljárásáról  szóló  1982.  évi  27. 
törvényerejű  rendelet  (a  továbbiakban:  Nsztvr.)  alapján  a 
kérdés   tartalmilag  tehát  arra  irányul,   hogy   a   Magyar 
Köztársaság Országgyűlése ne erősítse meg az ASZ-t. 
 
2.1.  Az  ASZ-t az Európai Unió tagállamainak képviselői  2004. 
október  29-én,  Rómában aláírták, ezután kezdődhetett  meg  az 
egyes  tagállamokon  belül  az  ASZ  –  belső  jog  szerinti  – 
megerősítése. Az ASZ IV-447. cikk (1) és (2) bekezdése  szerint 
a  tagállamok a saját alkotmányos követelményeiknek megfelelően 
erősítik meg a szerződést, és a megerősítő okiratokat az  Olasz 
Köztársaság   kormányánál  helyezik  letétbe.   Ha   valamennyi 
megerősítő okiratot letétbe helyezték, az ASZ 2006. november 1- 
jén  lép  hatályba.  Ha  ezen időpontig  nem  helyezik  letétbe 
valamennyi  okiratot, az ASZ az azt követő második  hónap  első 
napján  lép  hatályba, hogy az utolsó aláíró állam  is  letétbe 
helyezte  megerősítő  okiratát. Az ASZ  aláírását  követően  az 
egyes tagállamokban megindult az ASZ megerősítésének folyamata. 
A   magyar   Alkotmány  nemzetközi  szerződés  megkötésére   az 
Országgyűlést  [19.  §  (3) bekezdés f) pont],  a  köztársasági 
elnököt  [30/A.  § (1) bekezdés b) pont] és a Kormányt  [35.  § 
(1)   bekezdés  j)  pont]  hatalmazza  fel,  az  Európai   Unió 
vonatkozásában  speciális szabályt tartalmaz még  az  Alkotmány 
2/A.  § (2) bekezdése. Az Alkotmánybíróság a 7/2005. (III. 31.) 
AB  határozatában  (MK  2005.  évi  41.  szám,  1989-1998.,   a 
továbbiakban  Abh1.) értelmezte a köztársasági elnök,  valamint 
az  Országgyűlés számára biztosított nemzetközi szerződéskötési 
hatáskör  egymáshoz való viszonyát. Mulasztásban  megnyilvánuló 
alkotmányellenességet állapított meg továbbá az Abh1. (csakúgy, 
mint  az  OGYh.)  elfogadásának  idején  hatályos,  Nsztvr.-hez 
kapcsolódóan. 
Az  Nsztvr.  10.  §-a szerint: „(1) Megerősítést  igényelnek  a 
Magyar   Népköztársaság  nemzetközi  kapcsolatai  szempontjából 
kiemelkedő  fontosságú, valamint azok a nemzetközi szerződések, 
amelyek  megkötésével  kapcsolatban törvény  vagy  törvényerejű 
rendelet  alkotása,  módosítása vagy hatályon  kívül  helyezése 
szükséges,  továbbá  amelyeket az abban  foglalt  rendelkezések 
vagy  a  szerződő  felek  erre  vonatkozó  külön  megállapodása 
alapján meg kell erősíteni. 
(2)   Az   Országgyűlés  határozattal  erősíti  meg  a   Magyar 
Népköztársaság nemzetközi kapcsolatai szempontjából  kiemelkedő 
fontosságú  nemzetközi szerződéseket.” A  13.  §  pedig  akként 
rendelkezett  a  szerződés  kihirdetéséről,  hogy  egyrészt  az 
Országgyűlés   által   megerősített  nemzetközi   szerződéseket 
törvénnyel  kell kihirdetni, másrészt viszont a kihirdetésre  a 
nemzetközi  szerződés  hatálybalépésével egyidejűleg  vagy  azt 
követően  kerülhet  sor. Ha a hatálybalépéshez  a  szerződésben 
előírt  feltételek  már teljesültek, de a szerződés  nem  ezzel 
egyidejűleg,  hanem  egy meghatározott későbbi  időpontban  lép 
hatályba, a szerződés ezen időpont előtt is kihirdethető volt. 
Mindezek alapján fogadta el az Országgyűlés 2004. december  20- 
án  az  OGYh.-t,  és  ezek indokolják, hogy az  ASZ  törvényben 
történő kihirdetése még nem történt meg. 
A fenti tények alapján áll fenn az a kettősség, hogy bár az ASZ- 
hoz  kapcsolódó nemzetközi kötelezettségvállalás már megtörtént 
(az  Országgyűlés  megerősítette  az  ASZ-t,  és  a  megerősítő 
okiratot  a  külügyminiszter az Olasz  Köztársaság  Kormányánál 
letétbe  helyezte),  de a belső jogrendbe  történő  beemelésére 
ezideig még nem került sor. 
Az   indítványozó  álláspontja  szerint  mivel  az  ASZ-t  csak 
megerősítette az Országgyűlés, ám az még nem lépett hatályba, a 
népszavazási  kezdeményezés nem ütközik az  Alkotmány  28/C.  § 
(5)   bekezdésének   b)  pontjában  megfogalmazott   tilalomba. 
Indítványában  kifejtette  továbbá azt  a  meggyőződését,  hogy 
mivel   az   ASZ   megerősítéséről  való  döntés  országgyűlési 
hatáskör,  ezért  e  kérdésben a jelen  körülmények  között  is 
dönthet  népszavazás, és az Országgyűlés a  szerződés  hatályba 
lépéséig  megváltoztathatja  a  megerősítésről  szóló  döntését 
(vagyis    népszavazás    eredménye   kötelezheti    erre    az 
Országgyűlést). 
Az  Abh.-ban  az Alkotmánybíróság arra mutatott  rá,  hogy  „az 
Alkotmánynak    és   az   Nsztv.-nek   megfelelő   népszavazási 
kezdeményezés esetén tartható népszavazás a már aláírt, de  még 
nem   megerősített   nemzetközi  szerződés  megerősítésének   a 
kérdésében.   […]  A  megerősítés  tárgyában   hozott   pozitív 
(megerősítő)  döntéssel  ismeri  el  az  Országgyűlés,  hogy  a 
nemzetközi  szerződést, és az abból fakadó kötelezettségeket  a 
Magyar  Köztársaság magára nézve kötelezőnek  tekinti.  […]  Az 
Alkotmány   28/B.  §  (1)  bekezdése  szerint  népszavazás   az 
Országgyűlés  hatáskörébe tartozó kérdésben tartható.  Mivel  a 
nemzetközi  szerződés megerősítése az Országgyűlés  hatáskörébe 
tartozó  kérdés, amely döntés tartalmára (megerősítés vagy  meg 
nem  erősítés)  nézve  az Országgyűlést  semmiféle,  nemzetközi 
szerződésből fakadó kötelezettség sem terheli, ezért  önmagában 
abban a kérdésben, hogy az Országgyűlés megerősítsen-e vagy sem 
egy   nemzetközi   szerződést,  kezdeményezhető   és   tartható 
népszavazás.” (ABH 2004, I. kötet, 822, 826, 827-828.) 
A   hatályos  magyar  jogrendszerben  tehát  tartható,  de  nem 
kötelező  népszavazást  tartani valamely  nemzetközi  szerződés 
megerősítésének a kérdésében. 
 
2.2. A jelen esetben az ASZ Országgyűlés általi megerősítése új 
helyzetet  teremtett az Abh. elfogadásakor fennálló  helyzethez 
képest.  Az Országgyűlés döntésével – és a csatlakozási  okirat 
letétbe  helyezésével – ugyanis a Magyar Köztársaság kifejezte, 
hogy  az  ASZ-t, mint nemzetközi szerződést és az abból  fakadó 
kötelezettségeket magára nézve kötelezőnek ismeri el. 
A  nemzetközi  szerződés  megerősítéséről  szóló  országgyűlési 
döntés nem tekinthető ugyanolyan döntésnek, mint az, amelyet az 
Országgyűlés  egyéb hatáskörében eljárva hoz  (például  elfogad 
vagy  módosít  valamely  törvényt).  Azzal  ugyanis,  hogy   az 
Országgyűlés   megerősít  egy  nemzetközi  szerződést   (és   a 
megerősítő  okiratot  a megfelelő helyen letétbe  helyezik),  a 
Magyar  Köztársaság elismeri a szerződésnek a – Bécsi Egyezmény 
szerinti – kötelező hatályát a Magyar Köztársaság tekintetében, 
nemzetközi  síkon  megtörténik tehát  a  kötelezettségvállalás, 
melynek  hatályosulása a nemzetközi jog általános,  illetve  az 
adott  szerződés  szabályai alapján  történik.  Ahogy  arra  az 
Alkotmánybíróság  az  Abh1.-ben is  rámutatott:  „A  nemzetközi 
kötelezettségvállalás végrehajtása, (…) a jogállamiságot,  ezen 
belül  a nemzetközi jogi kötelezettségek jóhiszemű teljesítését 
magába  foglaló  Alkotmány  2. § (1) bekezdéséből,  valamint  a 
nemzetközi jog és belső jog összhangját megkövetelő  7.  §  (1) 
bekezdésből   fakadó  kötelesség,  amely  attól  a  pillanattól 
fennáll,  amikortól  a  nemzetközi szerződés  (nemzetközi  jogi 
értelemben) kötelezi Magyarországot.” (MK 2005. évi  41.  szám, 
1989, 1991.) A nemzetközi kötelezettségvállalás tényét és létét 
nem  érinti tehát az, hogy maga a nemzetközi szerződés hatályba 
lépett-e  már  vagy  sem. Az állam által már  megerősített,  de 
hatályba  még  nem  lépett  nemzetközi  szerződés  „tárgyát  és 
célját”  is védelemben részesíti a Bécsi Egyezmény: a 18.  Cikk 
b)  pontja  alapján az állam a szerződés hatályba  lépéséig  is 
tartózkodni  köteles mindazon cselekményektől,  amelyek  ezeket 
meghiúsítanák. 
A  megerősítés egyszeri jogi aktus, a megerősítő okirat letétbe 
helyezését  követően – a nemzetközi jogban  általánosan  bevett 
gyakorlat alapján – nincs mód annak visszavonására, hanem  csak 
–  meghatározott  esetekben és feltételekkel –  a  szerződésből 
való  kilépésre,  illetve – szűk körben –  az  érvénytelenségre 
való  hivatkozásra van lehetőség (Bécsi Egyezmény 2.  cím,  46- 
53.  Cikk).  A nemzetközi szerződés megerősítését  követően  az 
abból   való  kilépésre  már  nemcsak  a  hatályos  belső   jog 
szabályait kell alkalmazni (korábban az Nsztvr.-t, 2005. július 
1-jétől   pedig   a   nemzetközi   szerződésekkel   kapcsolatos 
eljárásról  szóló  2005.  évi  L.  törvényt),  hanem  az  adott 
szerződés,  illetve a Bécsi Egyezmény vonatkozó  rendelkezéseit 
is. 
Mivel  az  ASZ-t  az  Országgyűlés  2004.  december  20-án  már 
megerősítette,  és  a megerősítő okiratot a Magyar  Köztársaság 
külügyminisztere  2004.  december 30-án  az  Olasz  Köztársaság 
Kormányánál  letétbe  helyezte, így  a  megerősítés  kérdésében 
ismételten  már  nem  dönthet  az  Országgyűlés,  a  nemzetközi 
kötelezettségvállalás megtörténtével (megerősítő okirat letétbe 
helyezése)  az  ASZ megerősítésének ténye már nem változtatható 
meg.   Az   Országgyűlés  az  ASZ  megerősítését   követően   a 
megerősítés kérdésében ismételten tehát már nem dönthet. 
 
3.  Az Alkotmánybíróság – következetes gyakorlata alapján  –  a 
kifogást  elbíráló  jogorvoslati eljárásában  arra  is  választ 
keres, hogy az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítési eljárásában 
az  Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek megfelelően járt-e 
el.  [25/1999.  (VII. 7.) AB határozat, ABH  1999,  251,  256.; 
51/2001.  (XI. 29.) AB határozat, ABH 2001, 392, 394., 52/2001. 
(XI. 29.) AB határozat, ABH 2001, 399, 401., 53/2001. (XI. 29.) 
AB  határozat, ABH 2001. 414, 416.] A Ve. 117. §-a  alapján  az 
OVB  a  jogszabályi feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, 
illetőleg kérdést a benyújtástól számított harminc napon  belül 
hitelesíti.  E  rendelkezés alapján az OVB-nek a  népszavazásra 
bocsátandó kérdés tekintetében meg kell vizsgálnia,  hogy  azok 
valamennyi    jogszabályi   feltételnek    megfelelnek-e.    Az 
Alkotmánybíróság  ebből  következően –  hasonlóan  az  56/2004. 
(XII.  14.)  AB  határozatához (ABH  2004,  788.)  és  57/2004. 
(XII.  14.)  AB határozatához (ABH 2004, 809) – azt  vizsgálta, 
hogy  a  népszavazásra  bocsátandó  kérdés  –  nemcsak  az  OVB 
határozatában   szereplő,   hanem   további   szempontokat   is 
figyelembe   véve  –  megfelel-e  az  alkotmányi  és   törvényi 
feltételeknek. 
Az  Alkotmány  28/C.  § (3) bekezdése alapján  a  kötelezendően 
elrendelendő,  eredményes  népszavazáson  hozott   döntést   az 
Országgyűlés   köteles  végrehajtani.  A   jelen   népszavazási 
kezdeményezés   alapján   tartott,   eredményes,   a    kérdést 
többségében támogató népszavazás azonban olyan tartalmú  döntés 
meghozatalára – a szerződésnek a Magyar Köztársaságra vonatkozó 
kötelező hatályát elismerő határozatának a megváltoztatására és 
ennek  következtében a már letétbe helyezett megerősítő  okirat 
visszavonására – kényszerítené az Országgyűlést, amelyet az nem 
hozhat,  mivel  a nemzetközi szerződések megkötésére  vonatkozó 
hatályos  nemzetközi  szerződés ilyen  típusú  nemzetközi  jogi 
aktust nem ismer el. Jelen esetben tehát az ASZ mint nemzetközi 
szerződés  megerősítéséről (kötelező hatályának  elismeréséről) 
való  döntés  olyan,  eredetileg  az  Országgyűlés  hatáskörébe 
tartozó  döntés, amelyet azonban maga az Országgyűlés  is  csak 
egyszer   hozhat  meg.  Amint  a  kötelező  hatály   elismerése 
nemzetközi  síkon  megtörtént, annak felmondására  (így  pl.  a 
szerződésből  való  kilépésre)  már  egyéb,  szigorú  szabályok 
vonatkoznak,  a továbbiakban nem tekinthető tehát  a  döntés  a 
szerződés   kötelező  hatályának  elismerése  kérdésében   való 
döntésnek. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint jelen ügyben 
a probléma nem az, hogy a népszavazási kezdeményezés ellentétes 
az  Alkotmány  28/C.  § (5) bekezdésének  b)  pontjával,  mivel 
nemzetközi  szerződésből fakadó kötelezettségekre  irányul,  és 
így   az   Alkotmány  által  tiltott  népszavazási   tárgykörbe 
tartozik, hanem az, hogy a nemzetközi szerződés megerősítéséről 
(hatályának elismeréséről) szóló döntés olyan egyszeri  döntés, 
amelyre az Országgyűlésnek az adott szerződés vonatkozásában  a 
megerősítés  esetén  csak  egyszer,  annak  meghozataláig   van 
hatásköre.   (Természetesen   ha   az   Országgyűlés   valamely 
nemzetközi  szerződést  nem  erősít meg,  utóbb  meggondolhatja 
magát,   dönthet   annak   megerősítéséről,   vagy   eredményes 
népszavazás  kényszerítheti erre.) A megerősítés  a  nemzetközi 
szerződés  kötelező hatálya elismerése folyamatának befejezését 
és  lezárását jelenti. A megerősítés tekintetében –  a  konkrét 
nemzetközi szerződés vonatkozásában – az Országgyűlésnek ezután 
már  nincs  hatásköre.  Így a jelen népszavazási  kezdeményezés 
kapcsán  –  az  Alkotmány 28/C. § (3) bekezdésére  és  28/C.  § 
(5)  bekezdésének  b)  pontjára  is  tekintettel  –  a  kifogás 
elbírálásának  időpontjában már hiányzik az Alkotmány  28/B.  § 
(1)  bekezdésében  foglalt azon feltétel,  hogy  a  népszavazás 
tárgya  az  Országgyűlés hatáskörébe tartozó  kérdés  lehet.  A 
kötelező   hatály   elismerésének   megtörténtét   követően   a 
nemzetközi szerződés kötelező hatályának elismerése vagy el nem 
ismerése  tárgyában a hatályos magyar jogszabályok szerint  nem 
tartható népszavazás. 
 
Mindezek  alapján az Alkotmánybíróság az OVB 6/2005.  (I.  13.) 
OVB  határozatát  a jelen határozatba foglalt  indokok  alapján 
helybenhagyta. 
Az     Alkotmánybíróság    határozatának    közzétételét     az 
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  41.  §-ára, 
valamint   az   OVB  határozatnak  a  Magyar  Közlönyben   való 
megjelenésére tekintettel rendelte el.
 
                       Dr. Bihari Mihály 
                  az Alkotmánybíróság elnöke, 
                     előadó alkotmánybíró 
                                
  Dr. Bagi István                          Dr. Balogh Elemér 
  alkotmánybíró                                alkotmánybíró 
                                
  Dr. Bragyova András                        Dr. Erdei Árpád 
  alkotmánybíró                                alkotmánybíró 
                                
  Dr. Harmathy Attila                       Dr. Holló András 
  alkotmánybíró                                alkotmánybíró 
                                
  Dr. Kiss László                           Dr. Kovács Péter 
  alkotmánybíró                                alkotmánybíró 
                                
  Dr. Kukorelli István    Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva 
  alkotmánybíró                                alkotmánybíró
 
. |