A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottságnak az
országos népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés
aláírásgyűjtő ívének hitelesítése tárgyában hozott határozata
ellen benyújtott kifogás alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 6/2005.
(I. 13.) OVB határozatát helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A Pajzs Szövetség 2003. szeptember 29-én országos népszavazási
kezdeményezés aláírásgyűjtő íve mintapéldányának hitelesítését
kérte az Országos Választási Bizottságtól (a továbbiakban:
OVB). Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt:
„Akarja-e Ön, hogy a Magyar Köztársaság ne ismerje el az
Európai Unió alkotmányának létrehozásáról szóló nemzetközi
szerződés Magyar Köztársaságra vonatkozó, kötelező érvényű
hatályát?”
Az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítését 122/2003. (X. 27.) OVB
határozatában megtagadta, mivel álláspontja szerint „a
népszavazásra feltenni kívánt kérdés az Alkotmány 28/C. §-ában
rögzített tilalomba ütközik, mely szerint nem lehet
népszavazást tartani hatályos nemzetközi szerződésből eredő
kötelezettségről”.
A határozat ellen benyújtott kifogás nyomán lefolytatott
jogorvoslati eljárás eredményeként az Alkotmánybíróság 58/2004.
(XII. 14.) AB határozatával (a továbbiakban: Abh.)
megsemmisítette a 122/2003. (X 27.) OVB határozatot, és az OVB-
t új eljárásra utasította. Az Alkotmánybíróság határozatában –
eltérően korábbi, így például 36/2003. (VI. 26.) AB
határozatától – „arra az álláspontra helyezkedett, hogy a Bécsi
Egyezmény [a szerződések jogáról szóló, Bécsben az 1969. évi
május hó 23. napján kelt szerződés kihirdetéséről szóló 1987.
évi 12. törvényerejű rendelet] 18. Cikkének a) pontja nem zárja
ki eleve a népszavazást a már aláírt, de az Országgyűlés által
még meg nem erősített nemzetközi szerződésekhez kapcsolódóan.”
(ABH 2004, 822, 826.)
Az OVB a megismételt eljárásban megállapította, hogy az Abh.-
ban az „Alkotmánybíróság arra a következtetésre jutott, hogy
nem ellentétes a Bécsi Egyezmény 18. Cikkének a) pontjával, és
így nem tartozik az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének
b) pontjába foglalt tiltott tárgykörbe az, ha megfelelő kérdés
alapján népszavazás dönt arról, hogy az Országgyűlés
megerősítse-e az Európai Unió Alkotmányát [a továbbiakban: ASZ]
vagy sem. Az Alkotmánybíróság határozatának indokolása alapján
annak eldöntése, hogy a már aláírt nemzetközi szerződést – így
az Európai Unió alkotmányát – a Magyar Köztársaság a konkrét
tartalommal megerősíti-e vagy sem, az Alkotmány 2/A. §-a
alapján az Országgyűlés hatáskörébe tartozó feladat. A
megerősítés tárgyában hozott pozitív döntéssel ismeri el az
Országgyűlés, hogy a nemzetközi szerződést és az abból fakadó
kötelezettségeket a Magyar Köztársaság magára nézve kötelezőnek
tekinti. [… Az Abh.] kihirdetését követően az Országgyűlés
133/2004. (XII. 23.) OGY határozatával [a továbbiakban: OGYh.]
döntött az európai alkotmány létrehozásáról szóló szerződés
megerősítéséről.” Az OVB álláspontja szerint mivel az
„Országgyűlés megerősítő határozata az európai alkotmány
létrehozásáról szóló szerződésből fakadó kötelezettségek
elismerését jelenti, [ezért] az e tárgyban benyújtott
népszavazási kezdeményezés az Alkotmány 28/C. §
(5) bekezdésének b) pontjába foglalt tilalomba ütközik”. Erre
tekintettel az OVB 6/2005. (I. 13.) OVB határozatával az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését ismételten megtagadta.
II.
Az OVB határozata ellen a törvényes határidőn belül kifogást
nyújtottak be, melynek előterjesztője a határozat
megsemmisítését és az OVB új eljárás lefolytatására utasítását
kérte az Alkotmánybíróságtól. Álláspontja szerint az OVB
határozatának az indokolása helytelen, mivel az aláírásgyűjtő
ív mintapéldányán szereplő kérdés nem ütközik az Alkotmány
28/C. § (5) bekezdésének b) pontjába. „Az Országgyűlés 2004.
december 20-án megerősítette az ASZ-nak a miniszterelnök és a
külügyminiszter részéről – az Országgyűlés felhatalmazása
alapján – történt aláírását, viszont ezzel az még nem lépett
hatályba. [58/2004. AB határozat: »Nincsen ugyanis még hatályos
(aláírt, megerősített, kihirdetett és hatályba lépett)
nemzetközi szerződés, amely az Alkotmány 28/C. §
(5) bekezdésének b) pontjában megfogalmazott tiltott
népszavazási tárgykörbe tartozna, hanem pusztán egy aláírt
nemzetközi szerződés létezik.«] Tehát az AB határozatban előbb
idézett kitétel a jelenlegi helyzetre értelemszerűen a
következők szerint értendő: Az Alkotmány 28/C. §
(5) bekezdésének b) pontja a már megerősített, kihirdetett és
hatályba lépett nemzetközi szerződésekkel kapcsolatban állapít
meg népszavazási tilalmat és nem »a már aláírt, megerősített,
de még hatályba nem lépett nemzetközi szerződések
vonatkozásában«.”
A kifogás előterjesztője hivatkozott továbbá arra, hogy az Abh.-
ban az Alkotmánybíróság azt fejtette ki, hogy „önmagában abban
a kérdésben, hogy az Országgyűlés megerősítsen-e vagy sem egy
nemzetközi szerződést, kezdeményezhető és tartható
népszavazás”. (ABH 2004, 822, 828.) Bár az Országgyűlés az
OGYh.-val megerősítette az ASZ-t (mégpedig olyan időben, amikor
a megerősítéssel kapcsolatos népszavazási kezdeményezés
aláírásgyűjtő ívének a hitelesítése folyamatban volt), „a
párhuzamosan futó két eljárás közötti prioritás a mérvadó. Az
Alkotmánybíróság 52/1997. (X. 14.) AB határozatában
megállapítja: »A közvetlen hatalomgyakorlás a népszuverenitás
gyakorlásának kivételes formája, amely azonban kivételes
megvalósulása eseteiben a képviseleti hatalomgyakorlás fölött
áll.« Az EU Alkotmány ratifikálásával kapcsolatos közvetlen
hatalomgyakorlás a »kivételesen megvalósuló« kategóriába
tartozik […]. Ezért attól függetlenül kiírható népszavazás az
EU Alkotmány ratifikálása ügyében, hogy az [OGYh.] kiállja-e az
alkotmányossági vizsgálatot vagy nem, hiszen kivételesen
megvalósuló közvetlen hatalomgyakorlás a képviselői
hatalomgyakorlás fölött áll, vagyis a tárgybeli esetben a
népszavazás eredménye vagy megerősíti – és alkotmányossá
teszi – az országgyűlési határozatot, vagy arra kötelezi az
Országgyűlést, hogy [az OGYh.-t] visszavonja, és a népszavazás
eredményét iktassa törvénybe.”
A kifogás előterjesztőjének álláspontja szerint az OVB
„időszerűtlenség miatt utasította el a hitelesítést” akkor,
amikor arra hivatkozott, hogy az Abh. kihirdetése után az
Országgyűlés az OGYh.-val döntött az ASZ megerősítéséről, és
ennek következtében a népszavazási kezdeményezés már az
Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének b) pontjába foglalt
tilalomba ütközik. Kifejtette továbbá: „[e]gy jogszerűen folyó,
a képviseleti hatalomgyakorlás fölött álló, közvetlen
hatalomgyakorlásra vonatkozó eljárást szüntetett meg az [OVB]
6/2005. (I. 13.) sz. határozata. Egy olyan eljárást szüntetett
meg az [OVB], amit a kezdeményező időben indított el, az
eljárás folyamán semmi jogsértést nem követett el, és kérése
teljesítésének nem volt – részére felróható okból – sem jogi,
sem egyéb akadálya. Ez a határozat súlyosan sérti az Alkotmány
2. § (2) bekezdésében meghatározott alapelvet, amely szerint
»minden hatalom a népé« és az országos népszavazásról és népi
kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény [a továbbiakban:
Nsztv.] Preambulumában meghatározott »alkotmányos alapelvet«,
mi szerint »A demokratikus hatalomgyakorlás része, hogy az
ország sorsát érintő legfontosabb ügyek eldöntésében, illetőleg
a képviseleti döntések befolyásolásában vagy megváltoztatásában
a nép közvetlenül, szavazás útján is részt vehessen.« Ez a
határozat sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
meghatározott alapelvet, mi szerint: »A Magyar Köztársaság
független, demokratikus jogállam.«”
III.
Az Alkotmánybíróság a 6/2005. (I. 13.) OVB határozat ellen
benyújtott kifogást az Alkotmány, a választási eljárásról szóló
1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) és az Nsztv. alábbi
rendelkezései alapján vizsgálta meg:
1. Alkotmány
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.
(2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a
népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja.”
„28/B. § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgya
az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
„28/C. § (2) Országos népszavazást kell tartani legalább
200 000 választópolgár kezdeményezésére.
(3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az eredményes
népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre kötelező.
[…]
(5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
[…]
b) hatályos nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről,
illetve az e kötelezettségeket tartalmazó törvények
tartalmáról,”
2. Ve.
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet - az Alkotmánybírósághoz
címezve - az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
[...]
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az
Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
3. Nsztv.
„10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
követelményeknek,
d) az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
IV.
A kifogás nem megalapozott, ezért az Alkotmánybíróság az OVB
6/2005. (I. 13.) OVB határozatának rendelkező részét, az
aláírásgyűjtő ív hitelesítésének megtagadását helybenhagyta, ám
az OVB határozatában kifejtettektől eltérő indokolással.
1. Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § h) pontjában foglaltaknak megfelelően
a Ve. 130. §-a határozza meg.
Az Alkotmánybíróság az OVB határozatai ellen benyújtott
kifogások elbírálása során kialakította következetes
gyakorlatát. Az Alkotmánybíróság a kifogás alapján lefolytatott
jogorvoslati eljárásban azt vizsgálja, hogy a beérkezett
kifogás megfelel-e a Ve. 78. § (2) bekezdésében, illetve 130. §
(1) bekezdésében foglalt feltételeknek és az OVB az
aláírásgyűjtő ív hitelesítési eljárásában az Alkotmánynak és az
irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el. Eljárása során az
Alkotmánybíróság e feladatát alkotmányos jogállásával és
rendeltetésével összhangban látja el. [25/1999. (VII. 7.) AB
határozat, ABH 1999. 251, 256.]
Az Alkotmánybíróság a jelen ügyben megállapította, hogy a
kifogás megfelel a törvényi feltételeknek, ezért azt a Ve.
130. § (3) bekezdése alapján érdemben bírálta el.
2. A népszavazásra feltenni kívánt kérdés azt kívánja elérni,
hogy a Magyar Köztársaság ne ismerje el nemzetközi síkon, hogy
az ASZ mint nemzetközi szerződés reá nézve kötelező hatállyal
rendelkezik. Az Alkotmány 28/B. § (1) bekezdése, az Nsztv.,
valamint az ASZ megerősítésekor hatályos, a nemzetközi
szerződésekkel kapcsolatos eljárásáról szóló 1982. évi 27.
törvényerejű rendelet (a továbbiakban: Nsztvr.) alapján a
kérdés tartalmilag tehát arra irányul, hogy a Magyar
Köztársaság Országgyűlése ne erősítse meg az ASZ-t.
2.1. Az ASZ-t az Európai Unió tagállamainak képviselői 2004.
október 29-én, Rómában aláírták, ezután kezdődhetett meg az
egyes tagállamokon belül az ASZ – belső jog szerinti –
megerősítése. Az ASZ IV-447. cikk (1) és (2) bekezdése szerint
a tagállamok a saját alkotmányos követelményeiknek megfelelően
erősítik meg a szerződést, és a megerősítő okiratokat az Olasz
Köztársaság kormányánál helyezik letétbe. Ha valamennyi
megerősítő okiratot letétbe helyezték, az ASZ 2006. november 1-
jén lép hatályba. Ha ezen időpontig nem helyezik letétbe
valamennyi okiratot, az ASZ az azt követő második hónap első
napján lép hatályba, hogy az utolsó aláíró állam is letétbe
helyezte megerősítő okiratát. Az ASZ aláírását követően az
egyes tagállamokban megindult az ASZ megerősítésének folyamata.
A magyar Alkotmány nemzetközi szerződés megkötésére az
Országgyűlést [19. § (3) bekezdés f) pont], a köztársasági
elnököt [30/A. § (1) bekezdés b) pont] és a Kormányt [35. §
(1) bekezdés j) pont] hatalmazza fel, az Európai Unió
vonatkozásában speciális szabályt tartalmaz még az Alkotmány
2/A. § (2) bekezdése. Az Alkotmánybíróság a 7/2005. (III. 31.)
AB határozatában (MK 2005. évi 41. szám, 1989-1998., a
továbbiakban Abh1.) értelmezte a köztársasági elnök, valamint
az Országgyűlés számára biztosított nemzetközi szerződéskötési
hatáskör egymáshoz való viszonyát. Mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet állapított meg továbbá az Abh1. (csakúgy,
mint az OGYh.) elfogadásának idején hatályos, Nsztvr.-hez
kapcsolódóan.
Az Nsztvr. 10. §-a szerint: „(1) Megerősítést igényelnek a
Magyar Népköztársaság nemzetközi kapcsolatai szempontjából
kiemelkedő fontosságú, valamint azok a nemzetközi szerződések,
amelyek megkötésével kapcsolatban törvény vagy törvényerejű
rendelet alkotása, módosítása vagy hatályon kívül helyezése
szükséges, továbbá amelyeket az abban foglalt rendelkezések
vagy a szerződő felek erre vonatkozó külön megállapodása
alapján meg kell erősíteni.
(2) Az Országgyűlés határozattal erősíti meg a Magyar
Népköztársaság nemzetközi kapcsolatai szempontjából kiemelkedő
fontosságú nemzetközi szerződéseket.” A 13. § pedig akként
rendelkezett a szerződés kihirdetéséről, hogy egyrészt az
Országgyűlés által megerősített nemzetközi szerződéseket
törvénnyel kell kihirdetni, másrészt viszont a kihirdetésre a
nemzetközi szerződés hatálybalépésével egyidejűleg vagy azt
követően kerülhet sor. Ha a hatálybalépéshez a szerződésben
előírt feltételek már teljesültek, de a szerződés nem ezzel
egyidejűleg, hanem egy meghatározott későbbi időpontban lép
hatályba, a szerződés ezen időpont előtt is kihirdethető volt.
Mindezek alapján fogadta el az Országgyűlés 2004. december 20-
án az OGYh.-t, és ezek indokolják, hogy az ASZ törvényben
történő kihirdetése még nem történt meg.
A fenti tények alapján áll fenn az a kettősség, hogy bár az ASZ-
hoz kapcsolódó nemzetközi kötelezettségvállalás már megtörtént
(az Országgyűlés megerősítette az ASZ-t, és a megerősítő
okiratot a külügyminiszter az Olasz Köztársaság Kormányánál
letétbe helyezte), de a belső jogrendbe történő beemelésére
ezideig még nem került sor.
Az indítványozó álláspontja szerint mivel az ASZ-t csak
megerősítette az Országgyűlés, ám az még nem lépett hatályba, a
népszavazási kezdeményezés nem ütközik az Alkotmány 28/C. §
(5) bekezdésének b) pontjában megfogalmazott tilalomba.
Indítványában kifejtette továbbá azt a meggyőződését, hogy
mivel az ASZ megerősítéséről való döntés országgyűlési
hatáskör, ezért e kérdésben a jelen körülmények között is
dönthet népszavazás, és az Országgyűlés a szerződés hatályba
lépéséig megváltoztathatja a megerősítésről szóló döntését
(vagyis népszavazás eredménye kötelezheti erre az
Országgyűlést).
Az Abh.-ban az Alkotmánybíróság arra mutatott rá, hogy „az
Alkotmánynak és az Nsztv.-nek megfelelő népszavazási
kezdeményezés esetén tartható népszavazás a már aláírt, de még
nem megerősített nemzetközi szerződés megerősítésének a
kérdésében. […] A megerősítés tárgyában hozott pozitív
(megerősítő) döntéssel ismeri el az Országgyűlés, hogy a
nemzetközi szerződést, és az abból fakadó kötelezettségeket a
Magyar Köztársaság magára nézve kötelezőnek tekinti. […] Az
Alkotmány 28/B. § (1) bekezdése szerint népszavazás az
Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdésben tartható. Mivel a
nemzetközi szerződés megerősítése az Országgyűlés hatáskörébe
tartozó kérdés, amely döntés tartalmára (megerősítés vagy meg
nem erősítés) nézve az Országgyűlést semmiféle, nemzetközi
szerződésből fakadó kötelezettség sem terheli, ezért önmagában
abban a kérdésben, hogy az Országgyűlés megerősítsen-e vagy sem
egy nemzetközi szerződést, kezdeményezhető és tartható
népszavazás.” (ABH 2004, I. kötet, 822, 826, 827-828.)
A hatályos magyar jogrendszerben tehát tartható, de nem
kötelező népszavazást tartani valamely nemzetközi szerződés
megerősítésének a kérdésében.
2.2. A jelen esetben az ASZ Országgyűlés általi megerősítése új
helyzetet teremtett az Abh. elfogadásakor fennálló helyzethez
képest. Az Országgyűlés döntésével – és a csatlakozási okirat
letétbe helyezésével – ugyanis a Magyar Köztársaság kifejezte,
hogy az ASZ-t, mint nemzetközi szerződést és az abból fakadó
kötelezettségeket magára nézve kötelezőnek ismeri el.
A nemzetközi szerződés megerősítéséről szóló országgyűlési
döntés nem tekinthető ugyanolyan döntésnek, mint az, amelyet az
Országgyűlés egyéb hatáskörében eljárva hoz (például elfogad
vagy módosít valamely törvényt). Azzal ugyanis, hogy az
Országgyűlés megerősít egy nemzetközi szerződést (és a
megerősítő okiratot a megfelelő helyen letétbe helyezik), a
Magyar Köztársaság elismeri a szerződésnek a – Bécsi Egyezmény
szerinti – kötelező hatályát a Magyar Köztársaság tekintetében,
nemzetközi síkon megtörténik tehát a kötelezettségvállalás,
melynek hatályosulása a nemzetközi jog általános, illetve az
adott szerződés szabályai alapján történik. Ahogy arra az
Alkotmánybíróság az Abh1.-ben is rámutatott: „A nemzetközi
kötelezettségvállalás végrehajtása, (…) a jogállamiságot, ezen
belül a nemzetközi jogi kötelezettségek jóhiszemű teljesítését
magába foglaló Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből, valamint a
nemzetközi jog és belső jog összhangját megkövetelő 7. § (1)
bekezdésből fakadó kötelesség, amely attól a pillanattól
fennáll, amikortól a nemzetközi szerződés (nemzetközi jogi
értelemben) kötelezi Magyarországot.” (MK 2005. évi 41. szám,
1989, 1991.) A nemzetközi kötelezettségvállalás tényét és létét
nem érinti tehát az, hogy maga a nemzetközi szerződés hatályba
lépett-e már vagy sem. Az állam által már megerősített, de
hatályba még nem lépett nemzetközi szerződés „tárgyát és
célját” is védelemben részesíti a Bécsi Egyezmény: a 18. Cikk
b) pontja alapján az állam a szerződés hatályba lépéséig is
tartózkodni köteles mindazon cselekményektől, amelyek ezeket
meghiúsítanák.
A megerősítés egyszeri jogi aktus, a megerősítő okirat letétbe
helyezését követően – a nemzetközi jogban általánosan bevett
gyakorlat alapján – nincs mód annak visszavonására, hanem csak
– meghatározott esetekben és feltételekkel – a szerződésből
való kilépésre, illetve – szűk körben – az érvénytelenségre
való hivatkozásra van lehetőség (Bécsi Egyezmény 2. cím, 46-
53. Cikk). A nemzetközi szerződés megerősítését követően az
abból való kilépésre már nemcsak a hatályos belső jog
szabályait kell alkalmazni (korábban az Nsztvr.-t, 2005. július
1-jétől pedig a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos
eljárásról szóló 2005. évi L. törvényt), hanem az adott
szerződés, illetve a Bécsi Egyezmény vonatkozó rendelkezéseit
is.
Mivel az ASZ-t az Országgyűlés 2004. december 20-án már
megerősítette, és a megerősítő okiratot a Magyar Köztársaság
külügyminisztere 2004. december 30-án az Olasz Köztársaság
Kormányánál letétbe helyezte, így a megerősítés kérdésében
ismételten már nem dönthet az Országgyűlés, a nemzetközi
kötelezettségvállalás megtörténtével (megerősítő okirat letétbe
helyezése) az ASZ megerősítésének ténye már nem változtatható
meg. Az Országgyűlés az ASZ megerősítését követően a
megerősítés kérdésében ismételten tehát már nem dönthet.
3. Az Alkotmánybíróság – következetes gyakorlata alapján – a
kifogást elbíráló jogorvoslati eljárásában arra is választ
keres, hogy az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítési eljárásában
az Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek megfelelően járt-e
el. [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 256.;
51/2001. (XI. 29.) AB határozat, ABH 2001, 392, 394., 52/2001.
(XI. 29.) AB határozat, ABH 2001, 399, 401., 53/2001. (XI. 29.)
AB határozat, ABH 2001. 414, 416.] A Ve. 117. §-a alapján az
OVB a jogszabályi feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet,
illetőleg kérdést a benyújtástól számított harminc napon belül
hitelesíti. E rendelkezés alapján az OVB-nek a népszavazásra
bocsátandó kérdés tekintetében meg kell vizsgálnia, hogy azok
valamennyi jogszabályi feltételnek megfelelnek-e. Az
Alkotmánybíróság ebből következően – hasonlóan az 56/2004.
(XII. 14.) AB határozatához (ABH 2004, 788.) és 57/2004.
(XII. 14.) AB határozatához (ABH 2004, 809) – azt vizsgálta,
hogy a népszavazásra bocsátandó kérdés – nemcsak az OVB
határozatában szereplő, hanem további szempontokat is
figyelembe véve – megfelel-e az alkotmányi és törvényi
feltételeknek.
Az Alkotmány 28/C. § (3) bekezdése alapján a kötelezendően
elrendelendő, eredményes népszavazáson hozott döntést az
Országgyűlés köteles végrehajtani. A jelen népszavazási
kezdeményezés alapján tartott, eredményes, a kérdést
többségében támogató népszavazás azonban olyan tartalmú döntés
meghozatalára – a szerződésnek a Magyar Köztársaságra vonatkozó
kötelező hatályát elismerő határozatának a megváltoztatására és
ennek következtében a már letétbe helyezett megerősítő okirat
visszavonására – kényszerítené az Országgyűlést, amelyet az nem
hozhat, mivel a nemzetközi szerződések megkötésére vonatkozó
hatályos nemzetközi szerződés ilyen típusú nemzetközi jogi
aktust nem ismer el. Jelen esetben tehát az ASZ mint nemzetközi
szerződés megerősítéséről (kötelező hatályának elismeréséről)
való döntés olyan, eredetileg az Országgyűlés hatáskörébe
tartozó döntés, amelyet azonban maga az Országgyűlés is csak
egyszer hozhat meg. Amint a kötelező hatály elismerése
nemzetközi síkon megtörtént, annak felmondására (így pl. a
szerződésből való kilépésre) már egyéb, szigorú szabályok
vonatkoznak, a továbbiakban nem tekinthető tehát a döntés a
szerződés kötelező hatályának elismerése kérdésében való
döntésnek. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint jelen ügyben
a probléma nem az, hogy a népszavazási kezdeményezés ellentétes
az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének b) pontjával, mivel
nemzetközi szerződésből fakadó kötelezettségekre irányul, és
így az Alkotmány által tiltott népszavazási tárgykörbe
tartozik, hanem az, hogy a nemzetközi szerződés megerősítéséről
(hatályának elismeréséről) szóló döntés olyan egyszeri döntés,
amelyre az Országgyűlésnek az adott szerződés vonatkozásában a
megerősítés esetén csak egyszer, annak meghozataláig van
hatásköre. (Természetesen ha az Országgyűlés valamely
nemzetközi szerződést nem erősít meg, utóbb meggondolhatja
magát, dönthet annak megerősítéséről, vagy eredményes
népszavazás kényszerítheti erre.) A megerősítés a nemzetközi
szerződés kötelező hatálya elismerése folyamatának befejezését
és lezárását jelenti. A megerősítés tekintetében – a konkrét
nemzetközi szerződés vonatkozásában – az Országgyűlésnek ezután
már nincs hatásköre. Így a jelen népszavazási kezdeményezés
kapcsán – az Alkotmány 28/C. § (3) bekezdésére és 28/C. §
(5) bekezdésének b) pontjára is tekintettel – a kifogás
elbírálásának időpontjában már hiányzik az Alkotmány 28/B. §
(1) bekezdésében foglalt azon feltétel, hogy a népszavazás
tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet. A
kötelező hatály elismerésének megtörténtét követően a
nemzetközi szerződés kötelező hatályának elismerése vagy el nem
ismerése tárgyában a hatályos magyar jogszabályok szerint nem
tartható népszavazás.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az OVB 6/2005. (I. 13.)
OVB határozatát a jelen határozatba foglalt indokok alapján
helybenhagyta.
Az Alkotmánybíróság határozatának közzétételét az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 41. §-ára,
valamint az OVB határozatnak a Magyar Közlönyben való
megjelenésére tekintettel rendelte el.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke,
előadó alkotmánybíró
Dr. Bagi István Dr. Balogh Elemér
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bragyova András Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |