A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenessége
megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárás
tárgyában meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság a szövetkezetekről szóló 1992. évi I.
törvény 65. §-a és a szövetkezetekről szóló 1992. évi I.
törvény hatálybalépéséről és az átmeneti szabályokról szóló
1992. évi II. törvény 55. §-a alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat
elutasítja.
Az Alkotmánybíróság a szövetkezetekről szóló 1992. évi I.
törvény 65. § (1) bekezdése "a fegyelmi felelősségre
vonatkozó szabályok kivételével" szövegrésze vonatkozásában
az eljárást megszünteti.
Indokolás
I.
1. Az indítványok szerint a szövetkezetekről szóló 1992.
évi I. törvény hatálybalépéséről és az átmeneti szabályokról
szóló 1992. évi II. törvény ( a továbbiakban Ámt. ) azáltal,
hogy az 55. § rendelkezése alapján a hatályba lépése
napjával, azaz 1992. január 20-ával a szövetkezet és tagja
közötti, korábbi jogszabályok szerint kötött
munkamegállapodásokat átalakítja a szövetkezetekről szóló
1992. évi I. törvény ( a továbbiakban Sztv. ) 65. §-a
szerinti munkaszerződéssé, a felek akaratától függetlenül
munkaszerződést hoz létre, mely a szerződéskötés Ptk.-ban és
a Munka Törvénykönyvében megfogalmazott szabadságába
ütközik.
2. A munkamegállapodásoknak az Ámt. hatályba léptetésével
egyidejűleg munkaszerződéssé történő átalakítása sérti
továbbá az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdésében megfogalmazott
munka és a foglalkozás szabad megválasztásához való jogot.
Ugyanis a dolgozó nem szabad elhatározásából dönt
munkájáról, jövőjéről, nem saját akaratelhatározása alapján
és az új alapszabály elfogadása után felálló munkaszervezet
ismeretében alakítja át - a szövetkezettel egyetértésben -
korábbi munkamegállapodását munkaszerződéssé.
3. Az azonnali hatállyal történt átalakítás sérti az
Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésébe foglalt szociális
ellátáshoz való jogot is. Eme alapjog sérelme azáltal
valósul meg, hogy bár az Ámt. a jogviszonyokat azonnali
hatállyal munkaszerződéssé alakítja át, egyes olyan korábbi,
szövetkezetekre vonatkozó jogszabályokat tart hatályban
átmenetileg ( Ámt. 2. § (2) , (3) bekezdések ) , melyek a
foglalkoztatás szüneteltetését lehetővé teszik. Míg a
foglalkoztatás szünetelésének idejére a korábbi szabályozás
szerint a szövetkezeti tag munkavállalóként munkanélküli
ellátásban részesült, az új szabályozás szerint, mint
munkaviszonyban álló számára - a még hatályban tartott
jogszabályok alapján elrendelt szüneteltetés idejére - a
munkaügyi központ munkanélküli járadékot nem fizet. Az
indítványozó jogértelemzése szerint a munkavállaló tag tehát
sem munkabért, sem járadékot nem kap, így ellátatlan marad.
4. Egy indítványozó szerint a szövetkezetek önállóságát
elismerő alkotmányos tételt [ 12. § (1) bekezdés ] sérti az,
hogy a Szvt. 65. §-a szerint a szövetkezet és a tagja
közötti munkavégzésre irányuló jogviszonyokra a Munka
Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvényt ( a
továbbiakban : Munka Törvénykönyve ) a fegyelmi
felelősségre vonatkozó szabályok kivételével kell
alkalmazni. A szövetkezetnél dolgozó tagokkal szemben a
munkáltatónak így nincs módja fegyelmi intézkedést tenni,
ezért az Szvt. 65. §-a a munkavállalótagot egyoldalúan
megvédi munkáltatójának fegyelmi intézkedései ellen.
II.
1. A Szvt. eredeti 65. § (1) bekezdése szerint : "A
szövetkezet és a tagja között létrejött munkaviszony jellegű
jogviszonyra a Munka Törvénykönyve - a felelősségre
vonatkozó szabályok kivételével, a szövetkezeti
önkormányzati szabályzat és az ezeknek megfelelően megkötött
szerződések az irányadók. " A 65. § (2) bekezdése értelmében
a szövetkezet alkalmazottainak munkaviszonyára a Munka
Törvénykönyvét kell alkalmazni.
2. Az 1994. május 7-én hatályba lépett, az Szvt.
módosításáról szóló 1994. évi XLIV. törvény ( a továbbiakban
Szvtm. ) 9. §-a az Szvt. korábbi 65. §-a helyére az
indítvány által felülvizsgálni kért korábbi rendelkezéssel
( az alkotmányossági probléma szempontjából ) azonos alábbi
rendelkezést léptette : "A szövetkezet és tagja között
létrejött munkaviszony jellegű jogviszonyra, valamint a
szövetkezet alkalmazottainak munkaviszonyára a Munka
Törvénykönyvét kell alkalmazni. "
Az Ámt. 55. §-a a következőképpen rendelkezett : "A
szövetkezet és tagja között a korábbi jogszabályok alapján
kötött munkamegállapodás az Szvt. 65. §-ában meghatározott
szerződéssé alakul át. " Az átalakulás időpontja - eltérő
rendelkezés hiányában - 1992. január 20-a, az Ámt. hatályba
lépésének napja volt.
3. Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos megállapítására irányuló eljárásban hatályban lévő
jogszabályok vizsgálatára szorítkozik. Ez alól állandóan
követett gyakorlata szerint akkor tesz kivételt, ha a
jogszabály vizsgálatára bírói kezdeményezés, illetve
alkotmányjogi panasz keretében kerül sor.
Az indítványozók egyike, a Kecskeméti Városi Bíróság
bírája a per tárgyalásának egyidejű felfüggesztése mellett
kezdeményezte az Ámt. 55. §-a és az Szvt. 65. § (1) bekezdés
felülvizsgálatát. Az Alkotmánybíróság azonban emellett
tekintettel volt arra is, hogy az Szvt.-nek az Szvtm.-mel
megállapított új szabálya a korábbival - az indítványok
által felvetett alkotmányossági probléma szempontjából -
azonos rendelkezést tartalmaz, valamint arra is, hogy a 65.
§ (1) bekezdésének alkotmányellenességét az Ámt. 55. §-án
keresztül állították az indítványozók. Ezt a jogszabályi
rendelkezést azonban nem érte módosítás. Az Alkotmánybíróság
a fentiek miatt az Szvt. új 65. §-a vonatkozásában folytatta
le az alkotmányossági vizsgálatot.
4. Az Alkotmánynak az indítványokkal érintett
rendelkezései a következők :
A 70/B. § (1) bekezdése szerint "A Magyar Köztársaságban
mindenkinek joga van a munkához, a munka és a foglalkozás
szabad megválasztásához. " A 70/E. § (1) bekezdése alapján
"A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van a szociális
biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság, árvaság és
önhibájukon kívül bekövetkezett munkanélküliség esetén a
megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak. "
Annak ellenére, hogy az Alkotmány kifejezetten nem szól a
szerződési szabadságról, az Alkotmánybíróság a szerződési
szabadságot több határozatában [ 432/B/1992. , 32/1991.
( VI. 6. ) AB határozat, 43/1991. ( VII. 12. ) AB
határozat ] az Alkotmány által védett olyan jognak fogta
fel, melynek garanciáit a Ptk. tartalmazza.
III.
Az Alkotmánybíróság az indítványokat nem találta
megalapozottnak.
1. Az Alkotmánybíróság nem találta megalapozottnak a
szerződési szabadság sérelmére alapított indítványozói
érveléseket.
1.1. A szerződési szabadság a klasszikus polgári jogi
értelemben a szerződés megkötése vagy meg nem kötése közötti
választásban, a szerződő fél kiválasztásának, a szerződési
típus megválasztásának és a szerződés tartalma
meghatározásának a szabadságát jelenti. Olyan intézmény,
mely meghatározott közgazdasági teória terméke, konkrét
megjelenési formája az állami beavatkozás terjedelmétől és
intenzitásától függ.
1.2. Az Alkotmány nem nevesít szerződési szabadság néven
alkotmányos tételként alapvető jogot. Az Alkotmánybíróság
felfogásában a szerződési szabadság az alkotmány által
védett jog, melynek garanciáit a Ptk. tartalmazza [ 32/1991.
( VI. 6. ) AB határozat ABH 1991, 153; 432/B/1992 ABH 1992,
608. ] Abból a tényből, hogy sem az Alkotmány, sem az
Alkotmánybíróság nem ismeri el a szerződési szabadságot
alapvető jogként vagy állampolgári jogként, következik az,
hogy a szerződési szabadságra nem vonatkozik az Alkotmány 8.
§ (2) bekezdésébe foglalt, alapvető jogok lényeges tartalma
korlátozására vonatkozó tilalom. Következik továbbá az is,
hogy, bár az Alkotmánybíróság a szerződési szabadságot
önálló alkotmányos jognak fogja fel és ezáltal védelemben
részesíti, ez a védelem más, az Alkotmány által nevesített
alapvető jogokon, alkotmányos intézményeken keresztül jut
érvényre. Közvetlenül a szerződési szabadságra, mint
alkotmányos jogra, az alapvető jogok megsértéséhez hasonló
alkotmánysérelem azonban nem alapozható.
Alkotmánysértés megállapításához az kell, hogy a
szerződési szabadsággal ( mint absztrakt joggal ) szoros
kapcsolatban álló, a szerződési szabadságot megvalósító,
magában foglaló alapvető jog vagy alkotmányos intézmény
sérelme is megvalósuljon. A szerződési szabadságnak a
említettnél enyhébb korlátozása közvetlen alkotmánysértést
általában nem alapoz meg.
Ezen alapvető jogok, államcélok, alkotmányos értékek
sem biztosítanak azonban az Alkotmányon nyugvó alanyi jogot
a jogintézmények szabályozásának változatlanságához.
1.3. A munkaviszony létesítésére irányuló szerződés - a
munkaszerződés - létrehozása kapcsán a szerződési
szabadságnak ( mint jogági fogalomnak ) a polgári jogi
jogviszonyok testére szabott, 1.1. pontban felsorolt
alkotóelemei eltérően érvényesülnek. Mind a korábban
hatályban volt Munka Törvénykönyve ( 1967. évi II.
törvény ), mind az azóta hatályba lépett új kódex ( 1992.
évi XXII. törvény ) a munkajogot, mint önálló jogágat
szabályozza és definiálja. A Ptk. szabályainak alkalmazására
joghézag esetén is legfeljebb "analogia legis" útján
kerülhet sor.
A munkaviszony jogi szabályozása döntően kogens vagy
legalábbis relatíve kogens jogszabályi rendelkezésekkel
történik. A szerződő partner kiválasztásának szabadsága
csaknem teljes, korlátozást a kötelező képesítési előírások
jelenthetnek. A szerződés típusának kiválasztása és
tartalmának meghatározása során a munkáltató és a
munkavállaló szerződéskötési szabadságának terjedelme jóval
szűkebb, az állami beavatkozás köre a jogviszony jellegéből
adódóan sokkal tágabb, mint a polgári jogi jogviszonyok
kialakítása során. A kogens szabályok a felek akaratától
függetlenül a szerződés részei, a relatíve kogens szabályok
pedig akkor nem válnak a szerződés részeivé, ha helyettük a
felek a munkavállalóra nézve kedvezőbb szabályokban egyeznek
meg.
1.4. A munkaviszonyok jogi szabályozásának konkrét
meghatározása, a szabályozás módosítása ( amennyiben az az
Alkotmányban foglalt alapvető alkotmányos jogok,
szabadságok, intézmények sérelme nélkül történik )
széleskörű társadalmi egyeztetést igénylő gazdaságpolitikai
döntés, mikéntje a jogalkotói mérlegelés körébe tartozik. A
már fennálló szerződések tartalmának jogszabályi
megváltoztatása kétségtelenül erősebb korlátozása az
abszrakt értelemben felfogott szerződési szabadságnak és a
munkaviszonyok szabályozása során is olyan kivételes
eszköznek tekintendő, mellyel csak fontos okból, kellő súlyú
társadalmi - gazdasági igény kielégítése során lehet élni.
Mindaddig azonban, amíg a - gazdaságpolitikailag egyébként
semleges - Alkotmány biztosította alapvető jogok 1.2.
pontban említett sérelme nem valósul meg, e gazdaság- és
társadalompolitikai döntés(ek) felülvizsgálatára
alkotmánybírósági szinten nincs lehetőség.
1.5. Az Alkotmánybíróság emellett a következők megjegyzését
tartja fontosnak.
1.5.1. A munkáltatóra nézve hátrányos azonnali hatályú
jogszabályi munkaszerződésmódosítás nem ismeretlen a magyar
joggyakorlatban. Az új, 1992-ben megalkotott Munka
Törvénykönyve a hatályba lépésekor már fennálló
munkaviszonyokra nézve is a korábbinál kedvezőbb
szabadságfeltételeket biztosított, mely a munkáltatóra a
korábbinál hátrányosabb feltételek alkalmazását jelenti.
1.5.2. A Munka Törvénykönyve hatályának a
munkamegállapodásokra való kiterjesztése elsősorban a munkát
végző tag tekintetében és az ő javára garanciális elemekkel
bővítette a jogviszonyt, egyebekben annak alapszerkezetét
érintetlenül hagyta. Ez utóbbi megállapítás kialakításakor
az Alkotmánybíróság az alábbiakra volt tekintettel :
Egyrészt a termelő típusú szövetkezetek és tagjaik
közötti munkamegállapodások az Szvt. hatályba lépése előtt a
szövetkezeti tagsági jogviszony keretén belül ugyan, de a
más munkáltatókkal létesített munkaviszonyhoz hasonló, azzal
szinte azonos jogviszonyt hoztak létre. A munkát a
szövetkezeti tag meghatározott munkakörben és munkahelyen,
utasításra, rendszeres díjazás mellett végezte.
Másrészt a korábbi szabályozás szerint tehát a taggal
kötött, munkavégzésre irányuló megállapodás során a
szövetkezeti tagok döntő többsége gazdasági tevékenységét a
szövetkezeten belül, a szövetkezet által biztosított
munkavégzés keretén belül fejtette ki, egzisztenciája is
erre épült. A szövetkezettel alkalmazotti viszonyban álló
munkavállaló munkaviszonya és a munkamegállapodást kötő tag
munkavégzésre vonatkozó jogviszonya lényeges elemekben
megegyeztek, az alkalmazottak foglalkoztatását a
szövetkezeti jogi szabályozás is általános jellegűnek és a
tagfoglalkoztatással egyenértékűnek tekintette. ( Az
eltérés esetleg abban állott, hogy a tagi munkamegállapodás
a szorosan vett munkaviszonyra koncentrált és az egyéb
vagyoni, "háztáji" viszonyok rendezése külön
megállapodásokra maradt, míg az alkalmazotti munkaszerződés
magába foglalta ezeket a viszonyokat, juttatásokat is. )
A garanciális jellegű jogviszonybővítés éppen a
szövetkezeti munkaviszony terén létező szerződési szabadság
terjedelmét, fokát érintette. A szövetkezeti tagok
munkamegállapodásainak részletes szabályait megállapító
jogszabály [ 7/1977. ( III. 12. ) MT rendelet ] a
szövetkezet számára az egyoldalú szerződésmódosítás
lehetőségét is megadta, taxatíve felsorolt feltételek
fennállta esetén ( 76/A. § ) . Az Ámt. hatályba lépésekor
hatályos ( és az alkotmányossági vizsgálat alá vont
rendelkezés értelmében alkalmazni rendelt ) Munka
Törvénykönyve ( 1967. évi II. tv. ) 24. §-ában mondta ki
azt, hogy a munkaszerződés csak a felek megegyezése alapján
módosítható.
1.6. Az Alkotmánybíróság ezekre tekintettel tehát úgy látta,
hogy a szerződési szabadság sérelmére tekintettel
alkotmányellenesség megállapítására nincs lehetőség.
2. Az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdésébe foglalt munka és a
foglalkozás szabad megválasztásához való alapjogba való
ütközés kapcsán az Alkotmánybíróság az alábbiakat
állapította meg.
2.1. A 70/B. § (1) bekezdésébe foglalt alapjogba, mely
lényegéből fakadóan csak természetes személyeket illet meg,
bármely munka, hivatás, foglalkozás megválasztásának és
gyakorlásának szabadsága beletartozik. Ehhez képest a
vállalkozáshoz való jog a foglalkozás szabad
megválasztásához való jog egyik aspektusa, annak a különös
szintjén történő megfogalmazása [ 21/1994. ( IV. 16. ) AB
határozat ABK 1994. április, 164. , illetve 54/1993.
( X. 13. ) AB határozat ABH 1993, 340. ], amely bárkinek
( tehát nemcsak természetes személyeknek ) biztosítja a
vállalkozási, üzleti tevékenység kifejtését. A munka és a
foglalkozás szabad megválasztásához való alapjog azonban nem
alanyi jogot garantál meghatározott foglalkozás
folytatásához, tevékenység végzéséhez. A munkavállaló a
munkaszerződés megkötésével az állami közhatalmi elemek
meghatározó részvételével megteremtett feltételrendszerbe, a
közjogi elemekkel átszőtt, jórészt kogens jellegű munkajog
rendszerébe lép be. E szerződés megkötésének szabadságát a
korábban kifejtettek szerint nem korlátozzák a
feltételrendszert meghatározó, a munkára, a munka
díjazására, a munka és pihenőidőre, valamint a munkaviszony
egyéb lényeges elemeire vonatkozó jogszabályok. Ezek a
jogszabályi rendelkezések törvény erejénél fogva részei a
munkaszerződésnek, az alapjog gyakorlására ezek keretei
között kerülhet sor. Ezen keretek konkrét tartalmára azonban
ebből az alkotmányos tételből részletekbe menő
következtetéseket nem lehet levonni.
2.2. A munka és a foglalkozás szabad megválasztásához való
jognak, mint második generációs ún. gazdasági és szociális
jognak a garanciái nem elsősorban az állami cselekvés
korlátozására épített politikai és jogi természetű
garanciák, hanem érvényesüléséhez politikai és társadalmi
biztosítékokra van szükség : hátterében megfelelő gazdaság-
és foglalkoztatáspolitikában, a munkahelyek teremtésében
megnyilvánuló aktív állami cselekvésrendszer áll. Az
államnak kötelessége e jog gyakorlásához szükséges
feltételrendszer létrehozása, ennek konkrét meghatározása
során azonban bár nem korlátlan, de nagyfokú szabadsággal
rendelkezik. Az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdése nem
garantálja azt, hogy az állam mindenkinek munkát köteles
biztosítani és azt sem garantálja, hogy a munka jogi
szabályozására vonatkozó jogszabályok változatlanok
maradnak. A jogalkotónak az Ámt. 55. §-ába foglalt döntése,
mely a szabályozási tárgyát képező, már fennálló
munkavégzésre irányuló jogviszonyokat azonnali hatállyal
megváltoztatta ( azon túl, hogy a jogviszony lényeges
tartalmi elemeit változatlanul hagyta ) éppen a munkához
való jog gyakorlását segítette elő, a jog változatlan,
folyamatos gyakorlásának lehetőségét biztosító jogszabályi
háttér megteremtésével. A jogalkotó ugyanis nem azt a -
másik lehetséges - megoldást választotta, hogy a
munkamegállapodásokat megszűntnek nyilvánítja, aminek révén
az érintettek munkahelyüket elvesztették volna. A
munkamegállapodások munkaszerződéssé való átváltoztatásával
a jogalkotó megőrizte a munkahelyet, a munkavállaló
munkaviszonyának folyamatosságát, amelyben értelemszerűen
nyitva áll a munkavállaló számára az "új" munkaviszony
felmondásának lehetősége, amennyiben az átminősítéssel
teremtett munkajogi helyzettel nincs megelégedve.
Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdése
tekintetében a fentiek alapján nem állapított meg
alkotmánysértést.
2.3. Az Alkotmánybíróság a döntése meghozatala alkalmával
azt is figyelembe vette, hogy az Országgyűlés a Szvt. és az
Ámt. megalkotásával az Alkotmány 12. §-ában foglalt,
önkéntes társuláson alapuló szövetkezés elvére építő, a
piacgazdaság alkotmányos követelményével ( Alkotmány 9. §
(1) bekezdés ) összhangban álló szövetkezeti modell
jogszabályi hátterének megteremtésére törekedett, olyan
társadalmi méretű változás jogszabályi kereteit alakította
ki, mely az érintett jogalanyok jogviszonyainak bizonyos
mértékű átalakításával járt. A munkavállalás
feltételrendszere átalakításának ilyen módja a szövetkezet
döntési szabadságát is érintette ugyan, de a munkához való
jog vonatkozásában annak - minthogy a munkához, a munka és
foglalkozás szabad megválasztásához való alapjognak nem
alanya - alkotmányos sérelmet nem okozott.
Az Alkotmánybíróság tekintettel volt arra is, hogy
csupán átmenetileg ( néhány hónapra ) jelentkező rendkívüli
helyzet megoldásáról volt szó és a szövetkezet döntési
szabadságának ilyen rövid, átmeneti időre történő
korlátozása arányban áll a piacgazdaság kialakításának
feladatát megfogalmazó államcéllal [ Alkotmány 9. § (1)
bekezdés ] és alkotmányos értékekkel ( Preambulum ).
3. Az Alkotmánybíróság nem találta megalapozottnak az
Alkotmány 70/E. §-ába foglalt szociális ellátáshoz való jog
sérelmét állító indítványozói állításokat, melyek lényege,
hogy - az indítványozói jogértelmezés mellett - a tárgyalt
jogviszonyok azonnali hatályú átalakítása folytán a
foglalkoztatás szünetelésének hatálya alá eső tag sem
munkabért, sem munkanélküli járadékot nem kap és így
ellátatlan marad.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az indítvány érvelése
téves jogértelmezésen alapul.
3.1. Az 1992. január 20-án hatályba lépett Ámt. 2. § (2) és
(3) bekezdése úgy rendelkezett, hogy szabályait és a
törvényben megjelölt korábbi szövetkezeti jogszabályokat
1992. június 30-ig, a mezőgazdasági és az ipari
szövetkezetekre 1992. december 30-ig lehet alkalmazni. A
jogalkotó ezzel figyelembe vette azt a tényt, hogy a
szövetkezetek átalakulása hosszabb ideig tartó folyamat és
az ez idő alatt fellépő jogi problémák csak akkor oldhatók
meg, ha a régi és az új viszonyok együttes jelenlétével az
azokra vonatkozó jogi szabályozás is számot vet, azaz
átmenetileg mindkét szabályozás a tárgyába tartozó kérdések
jogi hátteréül szolgál. Ez azonban nem jelentheti azt, hogy
egymással ellentétes vagy egymást kizáró szabályok
egyidejűleg alkalmazhatók.
3.2. Az Ámt. korábbi jogszabályok alkalmazását megengedő
általános szabályához [ Ámt. 2. § (2) és (3) bekezdése ]
képest a munkamegállapodásokat munkaviszony-jellegű
jogviszonyra irányuló szerződéssé átalakító szabálya ( Ámt.
55. §-a ) különös szabályként érvényesül és mint ilyen
lerontja az általános szabály hatályát. Az Ámt. hatályba
lépését követően tehát a foglalkoztatás szünetelésére akkor
sem volt jogi lehetőség, ha a hatályban fenntartott,
továbbra is alkalmazni rendelt ágazati szövetkezeti
jogszabály ( vagy az annak alapján elfogadott régebbi
szövetkezeti szabályzat ) ezt megengedte. Az Ámt. 55. § a
foglalkoztatás szüneteltetése intézményének alkalmazását -
azzal, hogy a munkavégzés-jellegű jogviszonyokra a Munka
Törvénykönyvét rendelte alkalmazni, amely a szüneteltetés
intézményét nem ismeri - külön hatályon kívül helyezés
nélkül kizárta. Az Ámt. általános szabályának és az ez alóli
kivételt engedő szabálynak a fentieken túlmenő értelmezése
azonban nem elsősorban az Alkotmánybíróság, hanem a
jogalkalmazó szervek feladata. Az Alkotmánybíróság
véleményével azonos jogértelmezési álláspontra helyezkedett
egyébként a Legfelsőbb Bíróság is két eseti döntésében ( BH
1993, 11. 710. sz. eset; BH 1994, 1.54. sz. eset ) .
3.3. Az Alkotmánybíróság a továbbiakban rámutat arra is,
hogy a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek
ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvénynek az 1991. évi
LXXXIX. törvény 27. §-ával módosított 58. § (5) bekezdése az
Szvt. és az Ámt. hatályba lépésekor már nem ismerte a
munkavégzési kötelezettséggel járó szövetkezeti tagsági
viszony intézményét, így nem adott lehetőséget a
munkanélküli járadék folyósítására azon a címen, hogy a
szövetkezeti tagnak a foglakoztatását a szövetkezet
szüneteltette. ( A módosítás 1991. december 29-én lépett
hatályba. ) Ezen új szabályozás értelmében a munkanélküli
járadék folyósításának feltétele a munkaviszony jellegű
jogviszony megszűnése. Az Ámt. 55. §-ába foglalt rendelkezés
hiányában a szövetkezetnek valóban lett volna lehetősége úgy
szüneteltetnie a tag foglalkoztatását, hogy az máshonnan
ellátást nem kaphatott volna. Az Ámt.-be foglalt szabályozás
éppen azt a célt szolgálta, hogy a szövetkezet azon tagja,
amelyik a szövetkezet gazdasági tevékenysége szempontjából
feleslegessé vált, ellátatlan ne maradjon, hiszen az új
szabályozás : a munkaviszonnyá való átminősítés alapján
számára vagy az állásidőre jutó díjazást kell kifizetni,
vagy a munkaviszony jellegű jogviszonyát felmondani, ekkor
viszont munkanélküli járadékra, illetve végkielégítésre
válik jogosulttá. A szabályozás : az Ámt. 55. §-a az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint nem tekinthető
alkotmánysértőnek.
Éppen ellenkezőleg : kifejezetten a munkaviszony
jellegű jogviszonyban munkavállalói pozíciót elfoglaló
szerződő fél munkanélküli ellátásra jogosító körülményeiben
beállott lényeges változás, valamint az önhibán kívüli
munkanélküliség esetére járó megfelelő ellátás biztosítására
vonatkozó alkotmányos kötelezettség ( Alkotmány 70/E. § (1)
bekezdése ) teljesítése indította a jogalkotót az
alkotmányossági vizsgálat alá vont szabályozási környezet
kialakítására. A munkavállaló éppen az Ámt. 55. §-ának
rendelkezése híján maradt volna ellátatlan.
3.4. Az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésébe foglalt szociális
ellátáshoz való jog sérelmére, illetve a munkavállaló
szociális ellátatlanságára utaló indítványozói érvelés így -
az indítványozó téves jogértelmezése miatt - nem tekinthető
megalapozottnak. Az Ámt. kifogásolt szabályának
hatálybalépése és a szövetkezetek tényleges átalakulása
közötti időben a foglalkoztatás szüneteltetésére már nem
volt jogi lehetőség. A szövetkezet mint munkáltató
érdekkörében felmerült okból történő munkaidő kiesésre
( állásidő ) korábban a munkaviszonyra vonatkozó jogszabály
által meghatározott térítés járt. A hatályos szabályozás
szerint ( Munka Törvénykönyve 150. § (1) bekezdés ) a
munkavállalót a kiesett munkaidőre személyi alapbére illeti
meg. A munkavállaló ennek megfelelően nem marad ellátatlan,
így az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésének sérelme fel sem
merül. Az Alkotmánybíróság ezért az Alkotmány 70/E. § (1)
bekezdése tekintetében nem állapított meg
alkotmányellenességet.
IV.
Az Szvt. 65. § (1) bekezdésének "a fegyelmi
felelősségre vonatkozó szabályok kivételével" szövegrésze
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítvány tárgyában az Alkotmánybíróság az eljárást
megszüntette. Az Szvt.-nek a fegyelmi szabályok alkalmazását
megtiltó rendelkezésével előálló jogi helyzet egyébként az
Ámt. hatálybalépése és az új Munka Törvénykönyve
hatálybalépése, 1992. január 20. és 1992. július 1. között
állt fenn. Ez alatt az átmeneti időszak alatt a szövetkezet
mint munkáltató valóban nem alkalmazhatott fegyelmi
büntetésként elbocsátást. Az Szvtm. 9. §-a értelmében
azonban az Szvt. korábbi 65. §-ának az indítványozó által
támadott szövegrésze hatályát vesztette, így e tekintetben
az Alkotmánybíróság az eljárást megszüntetését látta
indokoltnak.
Mindezen indokok alapján az Alkotmánybíróság a
rendelkező részben foglaltak szerint határozott.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre
előadó alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |