Hungarian
Ügyszám:
.
647/B/2008
Előadó alkotmánybíró: Kovács Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 647/B/2008. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2008/3354
.
A döntés kelte: Budapest, 11/17/2008
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az       Alkotmánybíróság      mulasztásban       megnyilvánuló
    alkotmányellenesség megállapítására, valamint állami  irányítás
    egyéb  jogi  eszköze alkotmányellenessége utólagos vizsgálatára
    irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő

                             határozatot:

    1.   Az  Alkotmánybíróság  a  Magyarországi  Zsidó  Hitközségek
    Szövetségén  kívüli zsidó egyházak tekintetében a volt  egyházi
    ingatlanok  tulajdoni  helyzetének rendezésével,  illetőleg  az
    abból    származó   pénzbeli   igény   járadékká   alakításával
    összefüggésben    benyújtott,    mulasztásban     megnyilvánuló
    alkotmányellenesség    megállapítására   irányuló    indítványt
    elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság  a Magyar Köztársaság  Kormánya  és  a
    Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége között 1998. október
    1-jén  létrejött  Megállapodás közzétételéről szóló  1058/1999.
    (V.  28.)  Korm. határozat alkotmányellenessége megállapítására
    irányuló indítványt visszautasítja.

    3.  Az  Alkotmánybíróság  a Magyar Köztársaság  Kormánya  és  a
    Magyarországi   Zsidó  Hitközségek  Szövetsége   között   2000.
    december   21-én   aláírt  megállapodás  közzétételéről   szóló
    1045/2001.   (IV.  20.)  Korm.  határozat  alkotmányellenessége
    megállapítására irányuló indítványt visszautasítja
                                 Indokolás

                                    I.

      A  lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról
      szóló  1990. évi IV. törvény alapján 2004-ben bejegyzett egyház
      (a  továbbiakban:  indítványozó)  beadványában  három  kérelmet
      terjesztett az Alkotmánybíróság elé.
      Az  indítványozó kezdeményezte a Magyar Köztársaság Kormánya és
      a  Magyarországi  Zsidó  Hitközségek  Szövetsége  között  1998.
      október  1-jén  létrejött  Megállapodás  közzétételéről   szóló
      1058/1999.   (V.   28.)   Korm.  határozat   (a   továbbiakban:
      Korm.hat.1.),  valamint  a  Magyar Köztársaság  Kormánya  és  a
      Magyarországi   Zsidó  Hitközségek  Szövetsége   között   2000.
      december   21-én   aláírt  megállapodás  közzétételéről   szóló
      1045/2001.   (IV.   20.)  Korm.  határozat   (a   továbbiakban:
      Korm.hat.2.)     alkotmányellenessége     megállapítását     és
      megsemmisítését.  Álláspontja szerint  e  két  Korm.  határozat
      2004.    június   15-ével   vált   alkotmányellenessé,   amikor
      bejegyezték  a  — Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségétől
      (a  továbbiakban: MAZSIHISZ) független — Egységes Magyarországi
      Izraelita   Hitközség  (statusquo  ante)  zsidó   egyházat   (a
      továbbiakban:   EMIH).  Mivel  a  Kormány  ezt   követően   nem
      módosította  a  támadott,  a  Kormány  és  a  MAZSIHISZ  között
      létrejött    megállapodásokat   közzétevő   Korm.hat.1-et    és
      Korm.hat.2-őt,  ezért azok az indítványozó  szerint  sértik  az
      Alkotmány 60. § (1)-(3) bekezdéseiben foglalt, a vallás  szabad
      gyakorlásához   fűződő  jogot  és  az  állam   és   az   egyház
      elválasztásának  elvét,  továbbá  az  Alkotmány  70/A.   §-ában
      megfogalmazott diszkrimináció tilalmát.
      Az   indítványozó  a  Korm.hat.1.  alkotmányellenességét  abban
      látja,  hogy  „az  örökjáradék alapjául szolgáló,  a  MAZSIHISZ
      által  lajstromba  vett  ingatlanokat a zsidó  közösség  egésze
      használta  és  azok  jogellenes elvételével  a  zsidó  közösség
      egésze  szenvedett  kárt. (…) 2004. június 15.-től  kezdve  már
      nemcsak   a  MAZSIHISZ,  de  az  EMIH  is  képviseli  a   zsidó
      közösséget.  A  Kormány így nem teheti meg, hogy  kárpótolja  –
      támogatja   a   MAZSIHISZ-hez  tartozó  zsidók  hitéletét,   de
      diszkriminálja pl. az EMIH híveit”.
      Az   indítványozó  a  Korm.hat.2.  alkotmányellenességét   arra
      alapította,  hogy  a  Kormány  és  a  MAZSIHISZ  által   kötött
      megállapodásban  „a  Kormány  elismerte,  hogy  a  MAZSIHISZ  a
      hitéleti,   közszolgálati,  közéleti  és  társadalmi  feladatok
      területén  széles és egyedülálló hatáskörrel rendelkezik  és  e
      feladatok  ellátására az állam anyagi támogatásban részesíti  a
      MAZSIHISZ-t. (…) [A] megállapodás szövegében ugyan  nem  fordul
      elő   a   kizárólagos  jelző,  ám  a  szövegben  megfogalmazott
      széleskörű  hatáskör,  valamint a  változtatásnak  a  MAZSIHISZ
      egyetértéséhez való kötése ezt az értelmezést támogatja”.
      Az indítványozó mulasztásban megnyilvánuló, az Alkotmány 60.  §
      (3)   és   70/A.   §   (1)   bekezdéseinek   sérelmét   jelentő
      alkotmányellenesség  megállapítását is  kérte  amiatt,  hogy  a
      Kormány  „az  EMIH  megalakulását követően nem  módosította”  a
      kifogásolt   Korm.   határozatokat  és   „az   EMIH   többszöri
      megkeresésére  is  visszautasította, hogy megállapodást  kössön
      vele (…), így az EMIH-t — egyebek között — az egyházak hitéleti
      támogatását  biztosító örökjáradékból is  diszkriminatív  módon
      kizárta”.

                                    II.

      1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:

      „60.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban mindenkinek  joga  van  a
      gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára.
      (2)  Ez  a jog magában foglalja a vallás vagy más lelkiismereti
      meggyőződés szabad megválasztását vagy elfogadását,  és  azt  a
      szabadságot,  hogy vallását és meggyőződését mindenki  vallásos
      cselekmények, szertartások végzése útján vagy egyéb módon  akár
      egyénileg,   akár   másokkal   együttesen   nyilvánosan    vagy
      magánkörben  kinyilváníthassa  vagy  kinyilvánítását  mellőzze,
      gyakorolhassa vagy taníthassa.
      (3)  A  Magyar Köztársaságban az egyház az államtól elválasztva
      működik.
      (…)
      70/A.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
      állampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”

      2. Az indítvánnyal támadott Korm.hat.1.:
      „A Kormány
      1.  e  határozat mellékleteként közzéteszi a Magyar Köztársaság
      Kormánya és a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége között
      1998. október 1-jén létrejött Megállapodást;
      2.  felhívja  az érintett minisztereket, hogy a Megállapodásban
      foglaltak végrehajtásáról gondoskodjanak.
      Felelős: érintett miniszterek
      Határidő: folyamatos”.

      3. Az indítvánnyal támadott Korm.hat.2.:
      „A Kormány
      1.  e  határozat mellékleteként közzéteszi a Magyar Köztársaság
      Kormánya és a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége között
      2000. december 21-én aláírt megállapodást;
      2.  felhívja  az érintett minisztereket, hogy a megállapodásban
      foglaltak végrehajtásáról gondoskodjanak.
      Felelős: érintett miniszterek
      Határidő: folyamatos”.

                                   III.

      Az indítványok nem megalapozottak.

      1.  Az Alkotmánybíróság elsőként a Korm.hat.1. és a Korm.hat.2.
      alkotmányosságának vizsgálhatósága kérdésében foglalt állást.
      Az  Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
      továbbiakban:   Abtv.)   1.   §   b)   pontja   értelmében   az
      Alkotmánybíróság hatáskörébe a jogszabály, valamint  az  állami
      irányítás  egyéb jogi eszköze alkotmányellenességének  utólagos
      vizsgálata  tartozik.  A  jogalkotásról  szóló  1987.  évi  XI.
      törvény  (a továbbiakban: Jat.) 46. § (1) bekezdése  szerint  a
      Kormány   —   állami   irányítás  egyéb  jogi   eszközeként   —
      határozatban   szabályozza   az   általa   irányított   szervek
      feladatait, a saját működését és határozatban állapítja  meg  a
      feladatkörébe  tartozó terveket. A Jat.  46.  §  (2)  bekezdése
      rögzíti,  hogy e hivatkozott rendelkezés nem érinti  az  egyedi
      határozat meghozatalára vonatkozó jogot.
      Az  Alkotmánybíróság  következetesen érvényesített  gyakorlata,
      hogy a „hatáskör vizsgálatánál nem az aktus elnevezése, hanem a
      benne   foglalt   rendelkezések  jogi  jellege  az   irányadó”.
      „Önmagában  véve  (…) az, hogy valamely aktust olyan  elnevezés
      alatt  bocsátanak  ki,  amelyet a Jat. a jogszabályok  vagy  az
      állami irányítás egyéb jogi eszközei megjelölésére használ, még
      nem szükségképpen alapozza meg az adott aktus felülvizsgálatára
      nézve  az  Alkotmánybíróság hatáskörét” [52/1993.  (X.  7.)  AB
      végzés, ABH 1993, 407, 408.].
      Az   Alkotmánybíróság  megvizsgálta,  hogy  a  támadott   Korm.
      határozatok  a  Jat.  46.  § (1) bekezdése  alapján  az  állami
      irányítás   egyéb   jogi  eszközei  körébe   tartozó   normatív
      határozatnak  minősülnek-e. Az Alkotmánybíróság megállapította,
      hogy   a   Korm.hat.1.   az  egyházak   hitéleti   és   közcélú
      tevékenységének  anyagi feltételeiről szóló  1997.  évi  CXXIV.
      törvény   3.   §  (1)  és  (4)  bekezdésében  foglalt   feladat
      végrehajtásaként  hozott, a MAZSIHISZ  által  nem  természetben
      visszakért ingatlanokra vonatkozó pénzbeli igény járadékká való
      átalakításáról szóló konkrét megállapodás. A Korm.hat.2.  pedig
      a Kormány és a MAZSIHISZ együttműködésének kereteit meghatározó
      megállapodás.  Az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  egyik
      Korm.  határozatnak  sem  tulajdonítható  a  Jat.  46.  §   (1)
      bekezdésében  taxatíve meghatározott, normatív tartalom:  Mivel
      sem  a  Korm.hat.1.,  sem a Korm.hat.2. nem  tekinthető  állami
      irányítás  egyéb jogi eszközének, ezért az Alkotmánybíróság  az
      indítványt ebben a részében — hatáskörének hiányára tekintettel
      — visszautasította.

      2.      Az      indítványozó     mulasztásban     megnyilvánuló
      alkotmányellenesség     megállapítását     is     kérte.     Az
      Alkotmánybíróság  erre vonatkozó hatáskörét az  Abtv.  49.  §-a
      szabályozza,    mely    szerint   mulasztásban    megnyilvánuló
      alkotmányellenesség megállapítására akkor kerülhet  sor,  ha  a
      jogalkotó   szerv   a  jogszabályi  felhatalmazásból   származó
      jogalkotói      feladatát      elmulasztotta      és      ezzel
      alkotmányellenességet   idézett   elő.   Az    Alkotmánybíróság
      következetes   gyakorlata  értelmében  e  két  feltételnek   (a
      jogalkotói  feladat  elmulasztásának  és  az  ebből   következő
      alkotmányellenes   helyzetnek)   együttesen   kell   fennállnia
      [22/1990.  (X.  16.) AB határozat, ABH 1990, 83, 86.;  37/1992.
      (VI.   10.)   AB   határozat,  ABH   1992,   227,   232.].   Az
      Alkotmánybíróság azt is hangsúlyozta, hogy a jogalkotói feladat
      elmulasztása      önmagában     nem     feltétlenül      jelent
      alkotmányellenességet  [14/1996. (IV. 24.)  AB  határozat,  ABH
      1996, 56, 58-59.; 479/E/1997. AB határozat, ABH 1998, 967, 968-
      969.;   1080/D/1997.  AB  határozat,  ABH  1998,  1045,  1046.;
      10/2001.  (IV.  12.)  AB határozat, ABH  2001,  123,  131.],  a
      mulasztásból  eredő  alkotmányellenes  helyzetet  pedig  minden
      esetben    konkrét   vizsgálat   eredményeként    lehet    csak
      megállapítani  [35/2004. (X. 6.) AB határozat, ABH  2004,  504,
      508.].
      A    fentiekre    tekintettel   az   indítvány    alapján    az
      Alkotmánybíróság  megvizsgálta, hogy a volt egyházi  ingatlanok
      tulajdoni helyzetének rendezésével, illetőleg az abból származó
      pénzbeli  igény  járadékká  alakításával  kapcsolatban   volt-e
      olyan,   a   Kormányt  terhelő  jogalkotói   feladat,   melynek
      elmulasztása alkotmányellenességet eredményezett.
      A  volt  egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének  rendezéséről
      szóló  1991.  évi XXXII. törvény (a továbbiakban:  Etv.)  1991.
      július 30-án lépett hatályba. Az Etv. értelmében a volt egyházi
      tulajdonban   álló  —  meghatározott  feltételek   szerinti   —
      ingatlanokat  a  törvény  hatálybalépését  követő   90   napon,
      illetőleg  az azt követő 10 éven belül lehetett visszaigényelni
      [1. § (1) bekezdés, 11. § (1)-(2) bekezdés]. 1998. január 15-én
      lépett hatályba a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének
      rendezéséről szóló 1991. évi XXXII. törvény módosításáról szóló
      1997.  évi  CXXV. törvény, melynek 7. § (2) bekezdése kimondta,
      hogy   hatálybalépésével  egyidejűleg  az   Etv.   alapján   az
      ingatlanigénylés lehetősége megszűnik. 1998. január 15-ével  az
      igénylési folyamat lezárult. Az EMIH tehát — nem működő, be nem
      jegyzett  egyházként  — nem volt abban  a  helyzetben,  hogy  a
      jogelődjétől  kártalanítás  nélkül  állami  tulajdonba   került
      ingatlan(oka)t  a jogszabályban rendelkezésre álló  határidőben
      igényelje.  A Kormány viszont az indítványozó által sérelmezett
      „örökjáradék”  megállapításakor  az  Etv.  alapján  keletkezett
      pénzbeli  kártalanítási  igények járadékká  alakításának  —  az
      egyházak    hitéleti   és   közcélú   tevékenységének    anyagi
      feltételeiről  szóló  1997.  évi  CXXIV.  törvény  3.   §   (4)
      bekezdésében számára meghatározott — feladatát hajtotta  végre.
      A    törvényi   szabályok   alkotmányellenességének    utólagos
      vizsgálatát az indítványozó nem kezdeményezte, és nem állította
      azt  sem, hogy az Országgyűlés mint jogalkotó szerv mulasztotta
      el jogalkotói feladatát.
      Mindezek  alapján  az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  a
      2004-ben  bejegyzett  egyház tekintetében nem  állapítható  meg
      olyan  jogalkotói  feladat, melynek elmulasztásával  a  Kormány
      alkotmányellenes  állapotot  idézhetett  volna  elő,  ezért  az
      indítványt ebben a részében elutasította.
      Az Alkotmánybíróság az indítvány kapcsán megjegyzi, hogy a volt
      egyházi  tulajdonokkal  kapcsolatos  esetleges  egyedi  vagyoni
      igények elbírálására nincs hatásköre.
                 Dr. Holló András             Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró

                               Dr. Kovács Péter
                             előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        647/B/2008
        Date of the decision:
        .
        11/17/2008
        .
        .