A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására, valamint állami irányítás
egyéb jogi eszköze alkotmányellenessége utólagos vizsgálatára
irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a Magyarországi Zsidó Hitközségek
Szövetségén kívüli zsidó egyházak tekintetében a volt egyházi
ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésével, illetőleg az
abból származó pénzbeli igény járadékká alakításával
összefüggésben benyújtott, mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványt
elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a Magyar Köztársaság Kormánya és a
Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége között 1998. október
1-jén létrejött Megállapodás közzétételéről szóló 1058/1999.
(V. 28.) Korm. határozat alkotmányellenessége megállapítására
irányuló indítványt visszautasítja.
3. Az Alkotmánybíróság a Magyar Köztársaság Kormánya és a
Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége között 2000.
december 21-én aláírt megállapodás közzétételéről szóló
1045/2001. (IV. 20.) Korm. határozat alkotmányellenessége
megállapítására irányuló indítványt visszautasítja
Indokolás
I.
A lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról
szóló 1990. évi IV. törvény alapján 2004-ben bejegyzett egyház
(a továbbiakban: indítványozó) beadványában három kérelmet
terjesztett az Alkotmánybíróság elé.
Az indítványozó kezdeményezte a Magyar Köztársaság Kormánya és
a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége között 1998.
október 1-jén létrejött Megállapodás közzétételéről szóló
1058/1999. (V. 28.) Korm. határozat (a továbbiakban:
Korm.hat.1.), valamint a Magyar Köztársaság Kormánya és a
Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége között 2000.
december 21-én aláírt megállapodás közzétételéről szóló
1045/2001. (IV. 20.) Korm. határozat (a továbbiakban:
Korm.hat.2.) alkotmányellenessége megállapítását és
megsemmisítését. Álláspontja szerint e két Korm. határozat
2004. június 15-ével vált alkotmányellenessé, amikor
bejegyezték a — Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségétől
(a továbbiakban: MAZSIHISZ) független — Egységes Magyarországi
Izraelita Hitközség (statusquo ante) zsidó egyházat (a
továbbiakban: EMIH). Mivel a Kormány ezt követően nem
módosította a támadott, a Kormány és a MAZSIHISZ között
létrejött megállapodásokat közzétevő Korm.hat.1-et és
Korm.hat.2-őt, ezért azok az indítványozó szerint sértik az
Alkotmány 60. § (1)-(3) bekezdéseiben foglalt, a vallás szabad
gyakorlásához fűződő jogot és az állam és az egyház
elválasztásának elvét, továbbá az Alkotmány 70/A. §-ában
megfogalmazott diszkrimináció tilalmát.
Az indítványozó a Korm.hat.1. alkotmányellenességét abban
látja, hogy „az örökjáradék alapjául szolgáló, a MAZSIHISZ
által lajstromba vett ingatlanokat a zsidó közösség egésze
használta és azok jogellenes elvételével a zsidó közösség
egésze szenvedett kárt. (…) 2004. június 15.-től kezdve már
nemcsak a MAZSIHISZ, de az EMIH is képviseli a zsidó
közösséget. A Kormány így nem teheti meg, hogy kárpótolja –
támogatja a MAZSIHISZ-hez tartozó zsidók hitéletét, de
diszkriminálja pl. az EMIH híveit”.
Az indítványozó a Korm.hat.2. alkotmányellenességét arra
alapította, hogy a Kormány és a MAZSIHISZ által kötött
megállapodásban „a Kormány elismerte, hogy a MAZSIHISZ a
hitéleti, közszolgálati, közéleti és társadalmi feladatok
területén széles és egyedülálló hatáskörrel rendelkezik és e
feladatok ellátására az állam anyagi támogatásban részesíti a
MAZSIHISZ-t. (…) [A] megállapodás szövegében ugyan nem fordul
elő a kizárólagos jelző, ám a szövegben megfogalmazott
széleskörű hatáskör, valamint a változtatásnak a MAZSIHISZ
egyetértéséhez való kötése ezt az értelmezést támogatja”.
Az indítványozó mulasztásban megnyilvánuló, az Alkotmány 60. §
(3) és 70/A. § (1) bekezdéseinek sérelmét jelentő
alkotmányellenesség megállapítását is kérte amiatt, hogy a
Kormány „az EMIH megalakulását követően nem módosította” a
kifogásolt Korm. határozatokat és „az EMIH többszöri
megkeresésére is visszautasította, hogy megállapodást kössön
vele (…), így az EMIH-t — egyebek között — az egyházak hitéleti
támogatását biztosító örökjáradékból is diszkriminatív módon
kizárta”.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„60. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára.
(2) Ez a jog magában foglalja a vallás vagy más lelkiismereti
meggyőződés szabad megválasztását vagy elfogadását, és azt a
szabadságot, hogy vallását és meggyőződését mindenki vallásos
cselekmények, szertartások végzése útján vagy egyéb módon akár
egyénileg, akár másokkal együttesen nyilvánosan vagy
magánkörben kinyilváníthassa vagy kinyilvánítását mellőzze,
gyakorolhassa vagy taníthassa.
(3) A Magyar Köztársaságban az egyház az államtól elválasztva
működik.
(…)
70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”
2. Az indítvánnyal támadott Korm.hat.1.:
„A Kormány
1. e határozat mellékleteként közzéteszi a Magyar Köztársaság
Kormánya és a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége között
1998. október 1-jén létrejött Megállapodást;
2. felhívja az érintett minisztereket, hogy a Megállapodásban
foglaltak végrehajtásáról gondoskodjanak.
Felelős: érintett miniszterek
Határidő: folyamatos”.
3. Az indítvánnyal támadott Korm.hat.2.:
„A Kormány
1. e határozat mellékleteként közzéteszi a Magyar Köztársaság
Kormánya és a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége között
2000. december 21-én aláírt megállapodást;
2. felhívja az érintett minisztereket, hogy a megállapodásban
foglaltak végrehajtásáról gondoskodjanak.
Felelős: érintett miniszterek
Határidő: folyamatos”.
III.
Az indítványok nem megalapozottak.
1. Az Alkotmánybíróság elsőként a Korm.hat.1. és a Korm.hat.2.
alkotmányosságának vizsgálhatósága kérdésében foglalt állást.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § b) pontja értelmében az
Alkotmánybíróság hatáskörébe a jogszabály, valamint az állami
irányítás egyéb jogi eszköze alkotmányellenességének utólagos
vizsgálata tartozik. A jogalkotásról szóló 1987. évi XI.
törvény (a továbbiakban: Jat.) 46. § (1) bekezdése szerint a
Kormány — állami irányítás egyéb jogi eszközeként —
határozatban szabályozza az általa irányított szervek
feladatait, a saját működését és határozatban állapítja meg a
feladatkörébe tartozó terveket. A Jat. 46. § (2) bekezdése
rögzíti, hogy e hivatkozott rendelkezés nem érinti az egyedi
határozat meghozatalára vonatkozó jogot.
Az Alkotmánybíróság következetesen érvényesített gyakorlata,
hogy a „hatáskör vizsgálatánál nem az aktus elnevezése, hanem a
benne foglalt rendelkezések jogi jellege az irányadó”.
„Önmagában véve (…) az, hogy valamely aktust olyan elnevezés
alatt bocsátanak ki, amelyet a Jat. a jogszabályok vagy az
állami irányítás egyéb jogi eszközei megjelölésére használ, még
nem szükségképpen alapozza meg az adott aktus felülvizsgálatára
nézve az Alkotmánybíróság hatáskörét” [52/1993. (X. 7.) AB
végzés, ABH 1993, 407, 408.].
Az Alkotmánybíróság megvizsgálta, hogy a támadott Korm.
határozatok a Jat. 46. § (1) bekezdése alapján az állami
irányítás egyéb jogi eszközei körébe tartozó normatív
határozatnak minősülnek-e. Az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy a Korm.hat.1. az egyházak hitéleti és közcélú
tevékenységének anyagi feltételeiről szóló 1997. évi CXXIV.
törvény 3. § (1) és (4) bekezdésében foglalt feladat
végrehajtásaként hozott, a MAZSIHISZ által nem természetben
visszakért ingatlanokra vonatkozó pénzbeli igény járadékká való
átalakításáról szóló konkrét megállapodás. A Korm.hat.2. pedig
a Kormány és a MAZSIHISZ együttműködésének kereteit meghatározó
megállapodás. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy egyik
Korm. határozatnak sem tulajdonítható a Jat. 46. § (1)
bekezdésében taxatíve meghatározott, normatív tartalom: Mivel
sem a Korm.hat.1., sem a Korm.hat.2. nem tekinthető állami
irányítás egyéb jogi eszközének, ezért az Alkotmánybíróság az
indítványt ebben a részében — hatáskörének hiányára tekintettel
— visszautasította.
2. Az indítványozó mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítását is kérte. Az
Alkotmánybíróság erre vonatkozó hatáskörét az Abtv. 49. §-a
szabályozza, mely szerint mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására akkor kerülhet sor, ha a
jogalkotó szerv a jogszabályi felhatalmazásból származó
jogalkotói feladatát elmulasztotta és ezzel
alkotmányellenességet idézett elő. Az Alkotmánybíróság
következetes gyakorlata értelmében e két feltételnek (a
jogalkotói feladat elmulasztásának és az ebből következő
alkotmányellenes helyzetnek) együttesen kell fennállnia
[22/1990. (X. 16.) AB határozat, ABH 1990, 83, 86.; 37/1992.
(VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 227, 232.]. Az
Alkotmánybíróság azt is hangsúlyozta, hogy a jogalkotói feladat
elmulasztása önmagában nem feltétlenül jelent
alkotmányellenességet [14/1996. (IV. 24.) AB határozat, ABH
1996, 56, 58-59.; 479/E/1997. AB határozat, ABH 1998, 967, 968-
969.; 1080/D/1997. AB határozat, ABH 1998, 1045, 1046.;
10/2001. (IV. 12.) AB határozat, ABH 2001, 123, 131.], a
mulasztásból eredő alkotmányellenes helyzetet pedig minden
esetben konkrét vizsgálat eredményeként lehet csak
megállapítani [35/2004. (X. 6.) AB határozat, ABH 2004, 504,
508.].
A fentiekre tekintettel az indítvány alapján az
Alkotmánybíróság megvizsgálta, hogy a volt egyházi ingatlanok
tulajdoni helyzetének rendezésével, illetőleg az abból származó
pénzbeli igény járadékká alakításával kapcsolatban volt-e
olyan, a Kormányt terhelő jogalkotói feladat, melynek
elmulasztása alkotmányellenességet eredményezett.
A volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezéséről
szóló 1991. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Etv.) 1991.
július 30-án lépett hatályba. Az Etv. értelmében a volt egyházi
tulajdonban álló — meghatározott feltételek szerinti —
ingatlanokat a törvény hatálybalépését követő 90 napon,
illetőleg az azt követő 10 éven belül lehetett visszaigényelni
[1. § (1) bekezdés, 11. § (1)-(2) bekezdés]. 1998. január 15-én
lépett hatályba a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének
rendezéséről szóló 1991. évi XXXII. törvény módosításáról szóló
1997. évi CXXV. törvény, melynek 7. § (2) bekezdése kimondta,
hogy hatálybalépésével egyidejűleg az Etv. alapján az
ingatlanigénylés lehetősége megszűnik. 1998. január 15-ével az
igénylési folyamat lezárult. Az EMIH tehát — nem működő, be nem
jegyzett egyházként — nem volt abban a helyzetben, hogy a
jogelődjétől kártalanítás nélkül állami tulajdonba került
ingatlan(oka)t a jogszabályban rendelkezésre álló határidőben
igényelje. A Kormány viszont az indítványozó által sérelmezett
„örökjáradék” megállapításakor az Etv. alapján keletkezett
pénzbeli kártalanítási igények járadékká alakításának — az
egyházak hitéleti és közcélú tevékenységének anyagi
feltételeiről szóló 1997. évi CXXIV. törvény 3. § (4)
bekezdésében számára meghatározott — feladatát hajtotta végre.
A törvényi szabályok alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatát az indítványozó nem kezdeményezte, és nem állította
azt sem, hogy az Országgyűlés mint jogalkotó szerv mulasztotta
el jogalkotói feladatát.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
2004-ben bejegyzett egyház tekintetében nem állapítható meg
olyan jogalkotói feladat, melynek elmulasztásával a Kormány
alkotmányellenes állapotot idézhetett volna elő, ezért az
indítványt ebben a részében elutasította.
Az Alkotmánybíróság az indítvány kapcsán megjegyzi, hogy a volt
egyházi tulajdonokkal kapcsolatos esetleges egyedi vagyoni
igények elbírálására nincs hatásköre.
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter
előadó alkotmánybíró
. |