Hungarian
Ügyszám:
.
988/B/2009
Előadó alkotmánybíró: Lenkovics Barnabás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 988/B/2009. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2011/2037
.
A döntés kelte: Budapest, 10/25/2011
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
    Az    Alkotmánybíróság    jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos  vizsgálatára  irányuló  indítvány  tárgyában  —  dr.
    Dienes-Oehm  Egon és dr. Pokol Béla alkotmánybírók  párhuzamos
    indokolásával — meghozta a következő
                                   
                             határozatot:


    1.    Az   Alkotmánybíróság   az   egyes   címek   és   rangok
    megszüntetéséről szóló 1947. évi IV. törvény 3. § (1)  és  (2)
    bekezdése    alkotmányellenességének    megállapítására     és
    megsemmisítésére irányuló — az Alkotmány 8. § (2) bekezdésének
    és  az 54. § (1) bekezdésének sérelmére alapított — indítványt
    elutasítja.
    2.    Az   Alkotmánybíróság   az   egyes   címek   és   rangok
    megszüntetéséről szóló 1947. évi IV. törvény 3. § (1)  és  (2)
    bekezdése    alkotmányellenességének    megállapítására     és
    megsemmisítésére irányuló — az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének
    sérelmére alapított — indítványt visszautasítja.
                                     
                                 Indokolás

      I.
      Az  indítványozó  az  egyes címek és  rangok  megszüntetéséről
      szóló 1947. évi IV. törvény (a továbbiakban: Tv.) 3. § (1)  és
      (2)   bekezdése   alkotmányellenességének  megállapítását   és
      megsemmisítését   kérte   utólagos   normakontroll   indítvány
      keretében az Alkotmánybíróságtól.
      Az   indítványozó  szerint  a  nemesi  előnév   (nemesi   cím)
      használatának  általános  érvényű, differenciálatlan  törvényi
      tiltása sérti a jogbiztonság követelményét [Alkotmány 2. § (1)
      bekezdés],   valamint   az  emberi  méltósághoz   való   jogot
      [Alkotmány 54. § (1) bekezdés] is. Ez utóbbit azzal,  hogy  az
      alapvető  jog  lényeges  tartalmát — az  Alkotmány  8.  §  (2)
      bekezdésével ellentétesen — korlátozza.
      Indokolásában  az  indítványozó  arra  mutatott  rá,  hogy   a
      névviseléshez való jog, mint az emberi méltóságból  [Alkotmány
      54. § (1) bekezdés] levezetett jog elidegeníthetetlen, illetve
      —  a névválasztás és a névváltoztatás jogával ellentétben — az
      állam  által nem korlátozható. Utalt arra, hogy a névhasználat
      a    hivatalos   társadalmi   viszonyokon   túl    az    egyén
      magánszférájába is tartozik, ezért — a hivatalos  viszonyokban
      való   tiltással   ellentétben  —  a  magánviszonyokban   való
      használat  tiltása  nem  alkotmányos. Álláspontja  szerint  az
      állam  indokolatlanul és aránytalanul avatkozik be a személyek
      magánszférájába  azzal, hogy általános névhasználati  tilalmat
      ír  elő, ezért az Alkotmány 8. §-át is sérti. Utalt arra, hogy
      a  sérelmezett  szabályozás megalkotásához már  a  keletkezése
      idején  sem fűződött elfogadható „állami és társadalmi érdek”,
      „szabályozási szükségesség, jogi kényszerűség”. Végül előadta,
      hogy  a  történelmi, családi „(ön)azonossági igények  bizonyos
      körű  elfogadása  senkinek a jogait nem  sértené”.  Mindezekre
      tekintettel  az  indítványozó a nemesi  címek  magánhasználati
      alkalmazásának  tilalmára  vonatkozó  jogszabályi  rendelkezés
      megsemmisítését kérte.
      Az  indítványozó a jogbiztonság követelményének sérelmére tett
      ugyan  utalást [az indítványban megjelölte az Alkotmány  2.  §
      (1)  bekezdését],  arra vonatkozóan azonban érdemi  indokolást
      nem terjesztett elő.
      Az  Alkotmánybíróság beszerezte a közigazgatási és igazságügyi
      miniszter véleményét.
      II.
      1. Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezései:
      „2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
      „8.  §  (2)  A  Magyar Köztársaságban az alapvető  jogokra  és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat törvény  állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
      „54.   §   (1)   A   Magyar  Köztársaságban  minden   embernek
      veleszületett  joga  van az élethez és az emberi  méltósághoz,
      amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”
      2. A Tv.-nek az indítvánnyal támadott rendelkezése:
      „3.  § (1) A jelen törvény 1. §-ában említett rangjelző címek,
      valamint a vitéz cím használata tilos.
      (2)  Nemesi előnévnek, nemesi címernek és jelvénynek,  vagy  a
      nemesi   nemzetségi   származásra   utaló   kifejezésnek   (de
      genere...) használata tilos.”
      III.
      Az indítvány nem megalapozott.
      1.   Az  Alkotmánybíróság  mindenekelőtt  észlelte,  hogy   az
      1161/B/2008. AB határozatban (ABH 2009, 2399.; a továbbiakban:
      Abh.) már vizsgálta a támadott jogszabályi rendelkezést, ezért
      először azt kellett eldöntenie, hogy az indítvány nem irányul-
      e „ítélt dologra”.
      Az   Alkotmánybíróság   ideiglenes   ügyrendjéről   és   annak
      közzétételéről   szóló,   többször  módosított   és   egységes
      szerkezetbe   foglalt  2/2009.  (I.  12.)  Tü   határozat   (a
      továbbiakban: Ügyrend, ABK 2009. január, 3.) 31. §  c)  pontja
      értelmében „ítélt dolog” címén az eljárás megszüntetésének van
      helye, ha az indítvány az Alkotmánybíróság által érdemben  már
      elbírált    jogszabállyal   azonos   jogszabály   (jogszabályi
      rendelkezés)  felülvizsgálatára irányul és az indítványozó  az
      Alkotmánynak  ugyanarra a §-ára, illetőleg alkotmányos  elvére
      (értékére)  —  ezen  belül — azonos alkotmányos  összefüggésre
      hivatkozva kéri az alkotmánysértés megállapítását.
      Az Abh. tárgyát képező korábbi indítvány ugyan az Alkotmány 8.
      §-a  és  az 54. §-a szempontjából vizsgálta a jelen ügyben  is
      támadott  jogszabályi rendelkezést, azonban az  Abh.  ebben  a
      tekintetben  az  indítványokat —  mivel  azok  indokolást  nem
      tartalmaztak   —  érdemi  vizsgálat  nélkül  visszautasította.
      Tekintettel  arra,  hogy  az Abh. az  alkotmányossági  kérdést
      érdemben  nem döntötte el, ezért „ítélt dolog” nem állapítható
      meg, így az Alkotmánybíróság a vizsgálatot az alábbiak szerint
      folytatta le.
      2.  Az  indítványozó  azt sérelmezte,  hogy  a  hatályos  jogi
      szabályozás az emberi méltóságból levezetett névjogot sérti.
      2.1.  Az  Alkotmánybíróság  az  emberi  méltósághoz  való  jog
      közelebbi  tartalmáról a 64/1991. (XII. 17.)  AB  határozatban
      kimondta,  hogy „az emberi méltósághoz való jog  azt  jelenti,
      hogy van az egyén autonómiájának, önrendelkezésének egy olyan,
      mindenki más rendelkezése alól kivont magja, amelynél fogva az
      ember  alany  marad,  s nem válhat eszközzé  vagy  tárggyá.  A
      méltósághoz  való  jognak ez a felfogása különbözteti  meg  az
      embert  a jogi személyektől, amelyek teljesen szabályozás  alá
      vonhatók,  nincs érinthetetlen lényegük. A méltóság az  emberi
      élettel  eleve  együtt  járó minőség,  amely  oszthatatlan  és
      korlátozhatatlan” (ABH 1991, 297, 308-309.).
      Később  az 58/2001. (XII. 7.) AB határozatban (a továbbiakban:
      Abh2.)  az  Alkotmánybíróság kimondta, hogy  „minden  embernek
      elidegeníthetetlen joga van az (ön)azonosságát kifejező  saját
      névhez  és  annak  viseléséhez, ez a jog az  állam  által  nem
      korlátozható.  A  névjog az Alkotmány 54. §  (1)  bekezdésében
      foglalt  emberi méltóságból levezethető alapvető jog,  melynek
      egyes elemei — így különösen a névválasztás, a névváltoztatás,
      a    névmódosítás   —   a   jogalkotó   által    alkotmányosan
      korlátozhatók” (ABH 2001, 527, 542.).
      Az  Alkotmánybíróság értelmezésében az „általános személyiségi
      jog »anyajog«, azaz olyan szubszidiárius alapjog, amelyet mind
      az   Alkotmánybíróság,   mind  a  bíróságok   minden   esetben
      felhívhatnak az egyén autonómiájának védelmére,  ha  az  adott
      tényállásra  a  konkrét,  nevesített  alapjogok   egyike   sem
      alkalmazható” [8/1990. (IV. 23.) AB határozat, ABH  1990,  42,
      44,  45.].  A  Polgári  Törvénykönyvről szóló  1959.  évi  IV.
      törvény (a továbbiakban: Ptk.) helyezi törvényi oltalom alá az
      emberi  személyiséget a maga teljességében egy generálklauzula
      keretében (Ptk. 75. §).
      Ennek  részeként  a  névviseléshez való jog  mint  alanyi  jog
      általános   szabályait  a  Ptk.  [77.  §  (1)-(4)  bekezdések]
      tartalmazza,  speciális szabályai pedig külön törvényekben  [a
      szerzői  jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény, a  találmányok
      szabadalmi  oltalmáról  szóló 1995.  évi  XXXIII.  törvény,  a
      házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952.  évi  IV.
      törvény, az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról  és  a
      névviselésről  szóló 1982. évi 17. törvényerejű  rendelet]  és
      más alkotmányos jogszabályokban találhatók.
      A  névjog  szerteágazó  joganyagához mérten  az  Abh2.-ben  az
      Alkotmánybíróság  kimondta,  hogy  „mindössze  a  névjog  első
      tartományához  tartozó  saját  névhez  való  jog  élvez  olyan
      abszolút  alkotmányossági védelmet, amelynél a korlátozhatóság
      kérdése  fel  sem  merülhet. Ebben az  esetben  ugyanis  olyan
      alapjogról  van szó, amelynél a kizárólagosságot,  a  mindenki
      mástól  való  megkülönböztetés esélyét kell  biztosítani.  (…)
      Minden  embernek kell, hogy legyen saját neve és ez a név  nem
      helyettesíthető   sem   számmal,   sem   kóddal,   sem   egyéb
      szimbólummal.   (…)  A  saját  névhez  való   jog   tehát   az
      önazonossághoz  való jog alapvető eleme,  így  olyan  alapvető
      jog,   amely   a  születéssel  keletkezik,  az   állam   által
      elvonhatatlan   és   —   lényeges   tartalmát    tekintve    —
      korlátozhatatlan. Ugyanilyen megítélést és védelmet  kaphat  a
      saját  név viseléséhez való jog is, amely a saját névhez  való
      jognak   kifelé,  mások  felé  való  megjelenítése.  Tartalmát
      tekintve  azt  fejezi  ki,  hogy  a  meglévő  —  állam   által
      regisztrált  —  neve senkitől sem vehető el,  s  az  állam  az
      érintett  beleegyezése  nélkül a nevet nem  is  változtathatja
      meg. Vagyis a saját név viselésének a joga is korlátozhatatlan
      alapvető jog” (ABH 2001, 527, 542.).
      2.2.  A  jelen  indítványban foglalt alkotmányossági  probléma
      kapcsán az Alkotmánybíróságnak azt kellett eldöntenie, hogy  a
      „névjog”  alkotmányos alapjogi tartalmába  mi  tartozik  bele,
      továbbá,  hogy  ezt  a tartalmat sérti-e a  támadott  törvényi
      rendelkezés.
      Az  Abh2.-ben az Alkotmánybíróság hangsúlyozta: azt a kérdést,
      „mi  minősül  névnek,  és hogy a saját  névhez  való  jogot  a
      személy  milyen tárgyi körben gyakorolhatja, a közfelfogás,  a
      nyelvtudomány és a társadalmi-történeti hagyományok alapján az
      állam jogosult meghatározni. A névválasztás tekintetében ezért
      az állam nagyobb önállóságot élvez, itt felállíthat korlátokat
      s ezek a korlátok és korlátozások éppen abból fakadnak, hogy a
      névválasztás   is  tradíció-kötött,  s  ez,  illetőleg   mások
      jogainak  védelme  és érvényesíthetősége is kényszerítheti  az
      államot a beavatkozásra” (ABH 2001, 527, 543.).
      Az   anyakönyvekről,   a  házasságkötési   eljárásról   és   a
      névviselésről  szóló  1982. évi 17. törvényerejű  rendelet  (a
      továbbiakban:  Avtvr.)  27. § (1) bekezdése  szerint  hatósági
      eljárásban,  igazolásban,  igazolványban,  nyilvántartásban  a
      magyar   állampolgár  a  születési,  illetőleg   a   házassági
      anyakönyv szerint őt megillető születési vagy házassági  nevet
      viseli.
      Az  Avtvr. 27/A. § (1) – (3) bekezdései értelmében a születési
      név  az  a  név,  amely  az érintettet a születési  anyakönyvi
      bejegyzés  alapján  megilleti. A magyar állampolgár  születési
      neve  családi  és  utónévből áll.  A  családi  név  egy-  vagy
      kéttagú,  a  kéttagú családi név tagjait kötőjel  köti  össze.
      Anyakönyvezni egy vagy két utónevet lehet. Az Avtvr.  27/B.  §
      (1)  –  (2) bekezdései alapján a házassági név az a név, amely
      az   érintettet  a  házassági  anyakönyvi  bejegyzés   alapján
      megilleti.  A  házasságot kötő személy a  Csjt.-ben  felsorolt
      házassági névviselési formák közül választhat házassági nevet,
      mely  családi  nevekből  képzett  része  egy  vagy  legfeljebb
      kéttagú lehet.
      Emellett  az Avtvr. 31. § (4) bekezdése kifejezetten kimondja,
      hogy   a  születési  és  a  házassági  név  anyakönyvezésekor,
      valamint   az  anyakönyvi  kivonat  kiállításakor   a   doktor
      megjelölés  bejegyzése  megengedett  ugyan,  azonban   a   Tv.
      szabályaival  ellentétes  más  adatok  bejegyzését  meg   kell
      tagadni.
      Ezekből  a  tényekből az a következtetés vonható le,  hogy  az
      államnak  —  ha a saját név viselésének alkotmányos  alapjogát
      biztosította  —  akkor  azon belül már  lehetősége  van  annak
      eldöntésére,  hogy  mit  tekint az  egyes  személyek  nevének,
      továbbá,    hogy   a   név   megválasztásának,    viselésének,
      megváltoztatásának   szabályait  miként   határozza   meg.   A
      névviselés   alanyi  jogának  tartalmát,  annak  határait   az
      alkotmányos jogszabályok határozzák meg.
      A  fent bemutatott szabályozási környezetben tehát a Tv. által
      felsorolt  nemesi előnevek, illetve címek ma már  a  hivatalos
      névnek  nem  részei. Különösen fontos ez abból a  szempontból,
      hogy   a  Tv.-t  megelőző  korokban  az  előnévhez  és  címhez
      előjogok,  többletjogosítványok  kapcsolódtak  és  a  támadott
      törvény  éppen az ebből fakadó társadalmi egyenlőtlenségnek  a
      megszüntetését   célozta.   (A   nemesi   cím   adományozható,
      örökölhető  és  visszavonható volt, a  vele  járó  közjogi  és
      magánjogi kiváltságokkal együtt. Ugyanakkor a kormánytanácsosi
      és kormányfőtanácsosi címek kitüntetésként adott címek voltak,
      azaz  nem  a közszolgálati jogviszonyokhoz tapadtak, emiatt  a
      mai  —  közszolgálati  jogviszonyhoz  tapadó  —  címekkel  nem
      hasonlíthatóak össze.)
      Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az emberi  méltósághoz
      való   jogból  levezetett,  a  saját  név  viseléséhez  fűződő
      alkotmányos alapjognak a fent kifejtett tartalmát  a  támadott
      jogszabályi  rendelkezés nem sérti. Emiatt az Alkotmánybíróság
      az  indítványt ebben a vonatkozásban elutasította. Tekintettel
      arra,  hogy  az  Alkotmánybíróság a névjog mint  alapvető  jog
      lényeges    tartalma   sérelmének   megállapítására   irányuló
      indítványt   elutasította,  ezért  az  ehhez  kapcsolódó,   az
      Alkotmány  8.  §  (2)  bekezdésére  alapított  indítványt   is
      elutasította.
      2.3.   Az  Alkotmánybíróság  ugyanakkor  a  címek  és   rangok
      használata  tilalmának terjedelme vonatkozásában  szükségesnek
      tartja felhívni a figyelmet a következőkre:
      A  törvény  a  nemesi rangok megszűnéséről,  illetve  a  címek
      viselésére  adott  engedélyek  hatályvesztéséről  rendelkezik,
      amely — az alább kifejtésre kerülő érveket is figyelembe  véve
      —  elsősorban  anyakönyvi,  állami  nyilvántartási  célzatúnak
      tekintendő.
      A   törvény   indokolásából,  illetve  a   fenti   jogszabályi
      rendelkezésekből kitűnik, hogy a Tv. valójában az egyes  címek
      és rangok hivatalos viszonyokban való használatának tilalmáról
      rendelkezik.  Ezt támasztja alá az is, hogy a törvény  4.  §-a
      úgy   szól:  „annak  végrehajtásáról  az  anyakönyvi  ügyekért
      felelős  miniszter  gondoskodik”. Az  sem  hagyható  figyelmen
      kívül,  hogy  a jogszabály lex imperfecta, azaz a jogalkotó  a
      tilalom megszegéséhez szankciót vagy más jogkövetkezményt  nem
      fűz.  Éppen  ezért a tilalom betartása a magánhasználatban,  a
      magánérintkezésben  nem  kényszeríthető  ki.   Az   állam   az
      anyakönyvi       hatósági      nyilvántartás      vezetőjeként
      meghatározhatja, hogy az anyakönyvbe milyen adatok kerülhetnek
      bejegyzésre.  A nyilvántartásba vett név funkciója  elsősorban
      az,   hogy  a  személy  a  közérintkezésben,  tehát  hivatalos
      kapcsolataiban  ezen  a néven jelenjen meg.  Ettől  elkülönülő
      kérdés,  hogy a személy a magánszférájában milyen  nevet  (pl.
      becenevet, álnevet, felvett nevet stb.) használ vagy mások  őt
      milyen névvel illetik (pl. ragadványnév).
      Ezt  a fenti értelmezést támasztja alá a törvény nemzetgyűlési
      vitájában a törvényjavaslat előterjesztőjének expozéja is:  „a
      közéleti és magánéleti szélesebb körű használatra nézve  pedig
      egy  kezdeményező  lépést tesz meg: példát  nyújt  arra,  hogy
      amint a hivatali eljárásban, a közéletben ezeket a rangokat és
      címeket  eltörli,  úgy  a társadalom a magánéletben  is  vigye
      tovább  ezt  a törvényhozás kezdeményezésétől indíttatva.  (…)
      Meg  kell  tehát elégednünk azzal, hogy a törvényhozás  emelje
      fel   szavát,  iktassa  törvénybe  és  legalább   a   hivatali
      használatban  garantálja azt, hogy  ezek  a  címek  és  rangok
      csakugyan   eltöröltetnek.  Ez  nyilvánvalóan   indítóan   hat
      társadalmi   életünkre,   a   magánérintkezésre   is,    tehát
      valószínűleg  olyan szokás kezdődik meg a magyar társadalomban
      a  demokrácia előhaladásával párhuzamosan, hogy ezek a  rangok
      és címek a magánéletben is kikopnak (…)”.
      A  fent  kifejtettekből tehát az a következtetés  vonható  le,
      hogy   a   Tv.  nyomán  a  nemesi  címeknek  és  rangoknak   a
      privátszférában, azaz a magánérintkezésben a mellőzése elvárt,
      de  a használata nem tilalmazott. A magánérintkezésben történő
      névhasználat  a  privátautonómia része, az államnak  ellenőrző
      funkciója ebben a körben nincs, jogvédelmi funkciója  pedig  a
      névjog  sérelmének eseteire korlátozódik.  Az  állam  pl.  nem
      tilthatja meg, hogy az egyén — akár személyes érdeklődésből  —
      családja történetét felkutassa és az ennek során fellelt címet
      vagy  rangot  a  magánérintkezésben  használja,  azonban   azt
      hivatalos névként nem ismerheti el, nem is védheti és  nem  is
      tarthatja nyilván. Ezen túlmenően — nyilvántartás hiányában  —
      nem  is  vizsgálhatja  azt  sem,  hogy  az  adott  személy   a
      magánérintkezésben a címet vagy rangot jogosan vagy jogtalanul
      használja.  Ugyanakkor szükséges hangsúlyozni, hogy  a  nemesi
      címek  és  rangok  magánhasználatban való  alkalmazásához  sem
      közjogi,   sem   magánjogi   elő-   vagy   többletjogok    nem
      kapcsolódhatnak.  A jogalkalmazónak a feladata,  hogy  esetről
      esetre  eldöntse, hol húzódik a magánhasználat határa,  milyen
      helyzetekben  van szó hivatalos használatról,  illetőleg  hogy
      egy adott névhasználat jogsértő-e.
      3.  Az  indítványozó  az Alkotmány 2.  §  (1)  bekezdésének  a
      sérelmét   is   megjelölte   az  indítványában,   azonban   az
      alkotmányellenesség indokát nem fejtette ki.
      Az  Abtv.  22.  §  (2)  bekezdése szerint az  Alkotmánybíróság
      határozott  kérelem  alapján jár  el,  mely  kérelemben  három
      feltételnek kell együttesen fennállnia: egyrészt a  kérelemnek
      tartalmaznia  kell  a  sérelmezett  jogszabályi  rendelkezést,
      továbbá  az  Alkotmány  érintett szakaszát,  valamint  azt  az
      indokot,  amely  alapján az indítványozó  az  alkotmánysértést
      fennállónak    véli.    Az   Alkotmánybíróság    a    tartalmi
      követelményeknek meg nem felelő indítványt — mivel az érdemben
      nem  bírálható  el — visszautasítja [18/1993.  (III.  19.)  AB
      határozat,  ABH  1993,  161, 171.]. Az Alkotmánybíróság  jelen
      ügyben  megállapította, hogy az indítványozó nem jelölte  meg,
      hogy  a  Tv.  támadott  rendelkezései  szerinte  milyen  okból
      alkotmányellenesek. Mivel a fenti indítványi elem érdemben nem
      bírálható el, ezért azt az Alkotmánybíróság — az Ügyrend 29. §
      d)  pontja  alapján,  mint érdemi vizsgálatra  alkalmatlant  —
      visszautasította.
                               Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke

             Dr. Balogh Elemér                   Dr. Balsai istván
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Bihari Mihály                 Dr. Bragyova András
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Dienes-Oehm Egon                 Dr. Holló András
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Kiss László                      Dr. Kovács Péter
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Lenkovics Barnabás               Dr. Lévay Miklós
             előadó  alkotmánybíró                   alkotmánybíró

             Dr. Pokol Béla                      Dr. Stumpf István
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Szalay Péter                     Dr. Szívós Mária
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró
        Dr. Dienes-Oehm Egon alkotmánybíró párhuzamos indokolása
        Egyetértek a határozat rendelkező részével és kizárólag  annak
        az indokolásához fűzök kiegészítő megjegyzést.
        1. A határozat indokolásának 2.2. pontja helytállóan állapítja
        meg,  hogy a tárgyban megjelölt törvény által felsorolt nemesi
        előnevek,  illetve  címek már a hivatalos névnek  nem  részei,
        továbbá  azt  is,  hogy  az  emberi  méltósághoz  való  jogból
        levezetett, a saját név viseléséhez fűződő alkotmányos alapjog
        tartalmát a támadott jogszabályi rendelkezés nem sérti, miként
        a jogbiztonságot sem. Következésképpen egyetértek az Alkotmány
        8.  §  (2) bekezdésének és az 54. § (1) bekezdésének sérelmére
        alapított indítvány elutasításával, illetőleg az Alkotmány  2.
        §     (1)     bekezdése    sérelmére    alapított    indítvány
        visszautasításával.
        2. Összességében el tudom fogadni a határozat indokolásának  a
        2.3.  pontjában  kifejtett  azt  az  okfejtését  is,  amelynek
        lényege:  a magánérintkezésben a nemesi címeknek és  rangoknak
        való  használata nem tilalmazott, jóllehet az  1947.  évi  IV.
        törvény eredetileg e használat mellőzését elvárta volna.
        E  törvény indokolásának és a miniszteri expozénak a határozat
        indokolásában való eltúlzott szövegszerű idézése azonban azt a
        látszatot   kelti,  mintha  a  törvényhozó   akkori   erkölcsi
        megítélésének ma is érvényesülnie kellene a magánviszonyokban,
        azaz   a   formális  tiltás  teljesüléséhez  mai   viszonyaink
        közepette ugyanolyan társadalmi érdek és elvárás fűződne.  Már
        pedig  ilyen  érdek és elvárás már nem létezik,  illetőleg  az
        1947.  évi IV. törvény által formálisan tilalmazott rangok  és
        címek a magánéletből nem koptak ki.
        Egyetértek  a  határozat indokolása 2.3. részének idevonatkozó
        lényegi  megállapításával, mely szerint: „A magánérintkezésben
        történő  névhasználat a privát autonómia  része,  az  államnak
        ellenőrző funkciója ebben a körben nincs, jogvédelmi funkciója
        pedig a névjog sérelmének eseteire korlátozódik”.
        Mindebből, továbbá az indítványozó azon okfejtéséből, hogy: „A
        nemesi  előnévnek (címnek) a magánszférában történő,  formális
        törvényi  előírásba ütköző használata a jogsértés  kellemetlen
        ténye-tudata   miatt   sértheti   az   amúgy   törvénytisztelő
        (állam)polgár  emberi  méltóságát,  de  sértheti   az   emberi
        méltóságát   a  magánszférájára  indokolatlanul  nagymértékben
        (általános) tilalomhoz társuló, negatív minősítés – szintén  –
        kellemetlen  érzése  is.”, az alábbi, a határozat  indokolását
        kiegészítő következtetés adódik:
        A    névhasználat    demokratikus    viszonyoknak    megfelelő
        rendezésével    megállapítható,   hogy   –    az    időközbeni
        jogfejlődéssel is összhangban – jelenlegi körülményeink között
        az  sem  lett  volna, vagy nem lenne alkotmányellenes,  ha  az
        1947.  évi IV. törvény már korábban hatályát vesztette  volna,
        vagy a jövőben hatályát vesztené.
        Budapest, 2011. október 25.
                                                       Dr. Dienes-Oehm
        Egon

        alkotmánybíró
        Dr. Pokol Béla alkotmánybíró párhuzamos indokolása
        A határozat rendelkező részével egyetértek, de az indokolásnak
        az ’általános személyiségi jog’ fogalmára alapozását nem tudom
        elfogadni. Ez a jog nem szerepel az Alkotmányban,  és  csak  a
        hazai  alkotmánybíráskodás kezdetének bizonytalanságai folytán
        került  be  az  alkotmánybírósági gyakorlatba. A 8/1990.  (IV.
        23.)  AB  határozat értelmezte tévesen úgy az emberi  méltóság
        sérthetetlenségét  –  mely eredetileg a megaláztatás  tilalmát
        jelentette,  és a közvélemény előtt ma is ez a  tartalom  adja
        ennek   pátoszát  –  mint  az  „általános  személyiségi   jog”
        megfogalmazását,  majd ennek segítségével  egy  sor  magánjogi
        jogosítványt  mint  alkotmányos  alapjogot  olvasott  bele  az
        Alkotmányba.  Ezzel a megoldással az egyszerű  törvényhozással
        szabadon  alkotható és módosítható tárgyköröket  az  Alkotmány
        felhatalmazása nélkül az alkotmánybírák ellenőrzése alá vonta,
        és  ezzel  a  demokratikus törvényhozás szabadságát önkényesen
        korlátozta.
        Ha  az  elemzés  középpontjába vonjuk a  „személy”  mellett  a
        „személyiség”  fogalmának, majd az általános személyiségi  jog
        eszméjének  kialakulását a német jogi  területeken  –  ahonnan
        ezek  átkerültek hozzánk -, akkor röviden a következőket lehet
        megállapítani.
        (A személyiség előtérbe kerülése a személy helyett) Az 1800-as
        évek   végén   a   Savigny   által   jogképességre   szűkített
        személyfelfogás  helyett  a  teljes  ember  jogba   behozatala
        figyelhető  meg,  de  most már nem az „ember”-szóhasználattal,
        hanem  a személyiség (Persönlichkeit) középpontba állításával.
        Miközben  a  személy  fogalmát az európai jogi  gondolkodás  a
        rómaiaktól  vette  át,  még ha csak a  státusokra  szétosztott
        formában is, a személyiség ott nem merült fel, és ez az  1700-
        as  évek  végi  felvilágosodás  szóalkotása  volt.  E  szó  és
        tartalmának kialakulása a korábbi „hivatali autoritás”  helyén
        indult  meg,  amint  az  ország főembereinek  (király  és  más
        főméltóságok)   addigi  hivatalából  és  származásából   eredő
        méltósága  helyére a saját teljesítményének nagyságát  kezdték
        állítani.   Értelme,   képességei  és   az   ebből   létrejövő
        teljesítményei adják személyi nagyságát, és pl. a porosz  Nagy
        Frigyes  ebben  az  időben mint a királyi személyiség  mintája
        jelent  meg a felvilágosodás szellemi közvéleményében, mint  a
        „Nagy” jelző is ezt mutatta. Ez a kezdet vezetett oda, hogy az
        autoritás helyett a személyiség és ennek foka vált a megítélés
        mércéjévé,  ám  míg  a  „személy”  jelző  már  minden   embert
        megilletett, addig ez egy magasabb értéket mutató  jelző  volt
        eleinte. Csak a kivételes ember lehetett személyiség e fogalom
        elterjedésének kezdetekor, pl. e korszak másik, a  személyiség
        szintjét  elérő  értékeltje Goethe volt.  A  korszak  szellemi
        légkörében  terjedő  fogalmat  ezután  Kant  vezette   be   az
        etikájába  arra  a  személyre, aki el  tud  szakadni  a  külső
        természeti  kényszerektől,  és a  szabadságig  el  tud  jutni:
        „Semmi  más, mint a személyiség az, amely az átfogó  természet
        összes  mechanizmusaitól független tud  lenni,  és  az  érzéki
        világhoz tartozó személyi részét a személyiség maga alá  tudja
        vetni, miközben ő az intellektuális világhoz tartozik”.  Tehát
        a   személy  jogi  fogalma  Kantnál  maradt  még,  de  mint  a
        szabadságra  való  képesség jelzője és  értékelője  az  etikai
        mérceként  már  a  személyiség lépett be. Ez  azonban  azt  is
        jelentette,  hogy  az  összes ember és  ezek  egyenlő  mértékű
        jogban  megjelenése még csak egy alsóbb világot jelent,  és  a
        felső  szférába  belépés, illetve vele a  szabadság,  csak  az
        egyszerű emberek tömegétől elkülönített személyiségek – etikai
        szintű  –  kiválóságainál érhető el.  Ezzel  a  felvilágosodás
        által   korábban  végrehajtott,  minden  embernek  a   személy
        fogalmába   beemelése,   és  a  szabadság   mindenki   számára
        deklarálása, kihívás elé került. Ezután évtizedek  teltek  még
        el,  amíg  a  jogászok  a személyiség etikai  fogalmából  jogi
        fogalmat hoztak létre, és csak nyolcvan évvel Kant e műve után
        1866-ban jelent meg Georg Carl Neuener könyve „Wesen und Arten
        der  Privatrechstverhältnisse” címmel,  amely  behozta  ezt  a
        jogba   a  következő  módon:  „A  személyiség  joga  alatt   a
        személynek azt a jogát értjük, hogy önmaga mint cél  lehessen,
        és  mint  öncélt tudja magát a világ elé állítani  és  önmagát
        megvalósítani”    (idézi   Hattenahuer    Grundbegriffe    des
        Privatrechts  2000,13.p.).  A mai  német  alkotmány  híres  2.
        cikkelye („Recht auf die freie Entfaltung der Persönlichkeit”)
        ezt  tartalmazza,  már alkotmányi rangot adva  ennek.  Neuener
        ennél  a  megfogalmazásnál politikai formulákhoz nyúlt vissza,
        így  innen  a  homályosság és a jog szempontjából  nyilvánvaló
        pontatlanság   a  megfogalmazásban.  Ez  a  formula   lett   a
        személyiségi   jog,  és  eredetileg  –  még   Neuener   előtti
        megfogalmazásban   –  az  1848-as  Paulskirchei   Nemzetgyűlés
        alkotmánytervezetében  is szerepelt, de  az  soha  nem  lépett
        hatályba.   Így   az   alkotmányos-politikai   szóhasználatban
        meggyökeresedés után került át a feszesebb fogalmakkal dolgozó
        magánjogba  a  német  jogi  területeken,  de  azóta  is  ilyen
        pontatlan  maradt, ám ez másrészt meghagyta a formula  korábbi
        alkotmányjogi pátoszát.
        (Az  általános  személyiségi jog) Ez a fogalom a  személyiségi
        jog  feletti  fél  évszázados elméleti vita  után  merült  fel
        Gierkénél  az 1890-es évek elején, harcolva a BGB  tervezetébe
        belefoglalásért,  ám  végül  ez  nem  sikerült.  „Személyiségi
        jogoknak nevezzük azokat a jogokat, melyek alanyuknak a  saját
        személyiségi szférája egy része feletti uralmat biztosítják. E
        névvel  az  ember  saját személye feletti jogait  nevezik,  és
        ezzel  a  sajátos  tárgyra utalással  elhatárolják  ezeket  az
        összes  többi  jogtól. (…) A személyiségi  jogok  különböznek,
        mint  különös  szintű  magánjogi jogosítványok  a  személyiség
        általános  jogától,  mely a jogrend egésze  által  biztosított
        abban  az  igényben áll, hogy mindenkor mint személyt ismerjék
        el”  (Gierke,  Deutsche Privatrecht 702.p., idézi  Hattenhauer
        14.p.)  Itt tehát a személyiségi jogok sokasága merül fel  már
        Gierkénél, és ezek mellett az általános személyiségi jog  mint
        „a    jogi   érintkezésekben   személyként   (személyiségként)
        elismerésre  való igény”. Ennek pontatlanságát  érezte  Gierke
        is,  és azt írta még, hogy az általános személyiségi jog  csak
        egy  szubszidiárius jelleggel bíró jog, és ha a törvények  nem
        biztosítanak jogvédelmet, akkor az általános személyiségi  jog
        ad egy pótlólagos alapot arra, hogy a gyakorlatban a bíróságok
        a  személyiség  védelmének  új  formáját  találják  meg,  erre
        támaszkodva.  Ám  a BGB alkotói elvetették  ezt,  és  maradtak
        Savigny  jogképesség  fogalmánál  ehelyett.  (Igaz,  a   német
        alkotmánybíróság aztán 1957-ban egy döntésében  mégis  behozta
        az  általános  személyiségi  jog fogalmát!)  Az  1900-as  évek
        elején  mindenesetre  Gierkével szemben az  volt  az  uralkodó
        vélemény,  hogy  a  személy  és a személyiség  ugyanaz,  és  a
        személy  fogalmába bevették egyszerűen a személyiséget  is,  a
        kanti  plusz  feltüntetése nélkül. Pl. Eduard Hölder  1905-ben
        írta ezt: „A személy és a személyiség fogalmát sok szempontból
        ugyanabban az értelemben használjuk”. Ezzel szemben  a  svájci
        Eugen Huber, aki a személyiségi jog nagy híve volt, beemelte a
        svájci   polgári   törvénykönyvbe  ezt,   és   a   természetes
        személyekről  szóló  cím alatt egy külön  kezdő  szakaszban  a
        „személyiség  joga” (Recht der Persönlichkeit) áll.  De  hozzá
        kell  tenni  ehhez,  hogy gyakorlati haszna  nem  igazán  volt
        ennek, és az ez alapján kialakított svájci gyakorlat nem  tért
        el   a  némettől.  (A  személyi  jog  részben  a  „Természetes
        személyek”  címben  a  jogképességet, a cselekvőképességet,  a
        nagykorúságot, az ítélőképességet, a rokonságot, a sógorságot,
        a lakóhelyet és a személyiség védelmét helyezte el Huber.)
        Az  emberi  méltóság sérthetetlenségének elve és az „általános
        személyiségi   jog”   téves   azonosítása   aztán   a   magyar
        alkotmánybíráskodás  kezdetén  a  8/1990-es  AB-döntésben  egy
        korábbi  német  alkotmánybírósági döntés hibás  értelmezéséből
        eredt.  A  német  alkotmányban  egy  sor  konkrétan  rögzített
        szabadságjog szerepel, amelyek különböző oldalról  biztosítják
        az  egyén  cselekvési és gondolkodási szabadságát. Az alapjogi
        rész  első  cikkelyeiben  azonban  két  olyan  rendelkezés  is
        található,  amelyek  általánosságukban  túlmennek  a   konkrét
        szabadságjogokon. Az említett 1. cikkely az  "emberi  méltóság
        sérthetetlenségét" rögzíti, a 2. cikkely (1) bekezdése pedig a
        "személyiség szabad kifejlesztéséhez való jogot" deklarálja. A
        német  szövetségi  alkotmánybíróság 1957-ben  az  un.  "Elfes-
        ítéletében"  (Wilhelm  Elfes ügyében) arra  a  következtetésre
        jutott, hogy az utóbbira alapozva, de kiegészítő jelleggel  az
        emberi  méltóság sérthetetlenségét is ide vonva összekapcsolja
        a  két  cikkelyt  egy "általános cselekvési  szabadságjogban",
        vagy  más  elnevezésben „általános személyiségi jogban”  (lásd
        ennek   levezetését   a   német   alkotmánybírósági   döntések
        gyűjteményében:  BVerfGe 65, 1. in: Schwabe:  1988:  38/a).  A
        magyar    alkotmánybíróság   "általános   személyiségi    jog"
        elnevezésben vette át ezt a 8/1990.-es határozatában, és mivel
        a   hazai   alkotmányban  nem  szerepelt  a  németek   számára
        középponti      jelentőségű     „személyiség      mindenoldalú
        kifejlesztéséhez  való  jog” ezért az  általános  személyiségi
        jogot  az  emberi  méltóság sérthetetlenségével  azonosította,
        mivel  ez  megtalálható  volt benne. „Az  Alkotmánybíróság  az
        emberi  méltósághoz való jogot az ún. „általános  személyiségi
        jog”   egyik   megfogalmazásának  tekinti  (…)  Az   általános
        személyiségi jog „anyajog”, azaz olyan szubszidiárius alapjog,
        amelyet  mind  az  Alkotmánybíróság, mind a  bíróságok  minden
        esetben felhívhatnak az egyén autonómiájának védelmére, ha  az
        adott  tényállásra  konkrét, nevesített  alapjogok  egyik  sem
        alkalmazható” (8/1990. (IV. 23.) AB határozat, ABH  1990,  42,
        44,  45.). Ezzel az átértelmezéssel azonban eltorzította  ezt,
        és annak eredeti tartalmát, a megaláztatás tilalmát eltüntetve
        egy teljesen más gondolati körbe tolta át. Így pl. ennek egyik
        következménye lett, hogy az emberi méltóságot egyes  esetekben
        sértő   jogszabályi  megoldásokat  nem  a  megaláztatás  miatt
        minősítette   alkotmányellenesnek,  hanem  önálló  alkotmányos
        alapjogokká stilizálta az egyes magánjogi jogosítványokat,  és
        ettől   kezdve  az  eredeti  szabályozás  szerinti   magánjogi
        házassági  jogot,  vagy  névviselési  jogot  mint  alkotmányos
        névjogot  stb.  emelte be az alkotmányos jogok közé.  Számomra
        nagyon  fontos  a  demokratikus törvényhozás önállósága  –  de
        ugyanígy  a  magánjogi dogmatika és a többi  jogági  dogmatika
        eddigi   vívmányainak   megőrzése   is   -,   és   ezért    az
        alkotmánybíráskodási „imperializmus” nem fogadható el.
        A    22/1992.   (IV.   10.)   AB   határozatban   például   az
        Alkotmánybíróság   a  katonákra  és  más  fegyveres   testület
        tagjaira   fennálló   szabályt,  hogy   házasságkötésükhöz   a
        parancsnokuk  előzetes engedélye kellett, az  emberi  méltóság
        sérthetetlenségének  eredeti  tartalma  szerint  ezt  mint   a
        megaláztatás    tilalmába    ütközőt    minősíthette     volna
        alkotmányellenesnek. Ezzel szemben ez a határozat az általános
        személyiségi  joggá  átformált emberi  méltóságból  egy  külön
        alkotmányos  házassági jogot konstruált  (l.  ABH  1992,  122,
        123.),  de  ugyanígy  előtte az 57/1991  AB  határozatban  egy
        „vérségi leszármazás kiderítéséhez való jogot” (ABH 1991, 272-
        279.), majd így került sor az egyszerű magánjogi névjogból egy
        „alkotmányos  névjog” létrehozására az 58/2001  (XII.  7.)  AB
        határozatban (ABH 2001, 527-529.). Az eredetileg „megaláztatás
        tilalmát”  jelentő emberi méltóság azonban ezen az úton  olyan
        tartalmak  alkotmányellenessé nyilvánításához is utat  nyitott
        az  általános személyiségi joggá átértelmezéssel  –  és  ebből
        széles  terjedelemmel  az  alkotmányos  alapjogok  sokaságának
        létrehozásával  -, melyek sokszor semmilyen megaláztatást  sem
        jelentenek, és erre a kiüresített emberi méltóságra hivatkozva
        az  Alkotmánybíróság ellenőrzése alá vonta a különböző  jogági
        szabályozásokat és dogmatikai megoldásokat, illetve ugyanígy a
        törvényhozó szabadságát mondvacsinált indokokkal korlátozza.
        Nem  lehet tehát elfogadni az „általános személyiségi  jogból”
        levezetett  ’alkotmányos  névjog’  korlátait,  és  e  téren  a
        magánjogi    szabályozásnak    és    azt    törvénnyé    emelő
        törvényhozásnak  nem  lehet gátat szabni „alkotmányos  névjog”
        előírásaival.  Ha  valamelyik szabályozás aztán  pl.  megalázó
        lenne,  akkor  az emberi méltóság sérthetetlenségének  eredeti
        értelmével  ezzel  szemben  fel lehetne  lépni,  vagy  ha  más
        alkotmányos  alapjoggal szemben áll, akkor annak  alapján,  de
        önálló alkotmányos névjog ezeken túl nem konstruálható.
        A  jelen esetben ennek az érvelésnek az a következménye,  hogy
        pl.  a  nemesi  címeket  és ezek szabad használatát  hivatalos
        névhasználatként  vagy éppen ezek megtiltását  a  törvényhozás
        szabad döntésére lehet bízni. Ahogy a mostani határozattal  az
        Alkotmánybíróság  elismeri,  hogy  a  nemesi   címek   1947-es
        megszüntetése   nem  tekinthető  ma  sem  alkotmányellenesnek,
        ugyanúgy  ennek másik oldalát is fontos hangsúlyozni:  amíg  a
        nemesi  címek viselésének esetleges visszaállítása, vagy  akár
        ezek ismételt adományozásának megteremtése nem jelentene plusz
        jogosítványokat és kiváltságokat az ezekkel nem rendelkezőkkel
        szemben, addig ez az egyenlőségi jogot sem sértené, így ezen a
        címen    sem    kellene    tartani    az    alkotmányellenessé
        nyilvánítástól.
        Egyetértve tehát a határozat rendelkező részével, miszerint  a
        nemesi  címek  megszüntetéséről szóló 1947.  évi  IV.  törvény
        vitatott rendelkezései nem alkotmányellenesek, a fenti érvelés
        arra   mutat   rá,  hogy  e  téren  nagy  szabadsága   van   a
        törvényhozónak,  és  akár  megszüntetheti,  akár   vissza   is
        állíthatja   a  nemesi  címek  viselését,  sőt   ezek   újbóli
        adományozásának  rendszerét  is,  amíg  ezek  nem   jelentenek
        kiváltságokat   és   plusz  jogosítványokat   az   ezzel   nem
        rendelkezőkkel szemben.
        Budapest, 2011. október 25.
                                                    Dr. Pokol Béla
                                                   alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        988/B/2009
        Date of the decision:
        .
        10/25/2011
        .
        .