A döntés szövege:
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában — dr.
Dienes-Oehm Egon és dr. Pokol Béla alkotmánybírók párhuzamos
indokolásával — meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság az egyes címek és rangok
megszüntetéséről szóló 1947. évi IV. törvény 3. § (1) és (2)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló — az Alkotmány 8. § (2) bekezdésének
és az 54. § (1) bekezdésének sérelmére alapított — indítványt
elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság az egyes címek és rangok
megszüntetéséről szóló 1947. évi IV. törvény 3. § (1) és (2)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló — az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének
sérelmére alapított — indítványt visszautasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó az egyes címek és rangok megszüntetéséről
szóló 1947. évi IV. törvény (a továbbiakban: Tv.) 3. § (1) és
(2) bekezdése alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését kérte utólagos normakontroll indítvány
keretében az Alkotmánybíróságtól.
Az indítványozó szerint a nemesi előnév (nemesi cím)
használatának általános érvényű, differenciálatlan törvényi
tiltása sérti a jogbiztonság követelményét [Alkotmány 2. § (1)
bekezdés], valamint az emberi méltósághoz való jogot
[Alkotmány 54. § (1) bekezdés] is. Ez utóbbit azzal, hogy az
alapvető jog lényeges tartalmát — az Alkotmány 8. § (2)
bekezdésével ellentétesen — korlátozza.
Indokolásában az indítványozó arra mutatott rá, hogy a
névviseléshez való jog, mint az emberi méltóságból [Alkotmány
54. § (1) bekezdés] levezetett jog elidegeníthetetlen, illetve
— a névválasztás és a névváltoztatás jogával ellentétben — az
állam által nem korlátozható. Utalt arra, hogy a névhasználat
a hivatalos társadalmi viszonyokon túl az egyén
magánszférájába is tartozik, ezért — a hivatalos viszonyokban
való tiltással ellentétben — a magánviszonyokban való
használat tiltása nem alkotmányos. Álláspontja szerint az
állam indokolatlanul és aránytalanul avatkozik be a személyek
magánszférájába azzal, hogy általános névhasználati tilalmat
ír elő, ezért az Alkotmány 8. §-át is sérti. Utalt arra, hogy
a sérelmezett szabályozás megalkotásához már a keletkezése
idején sem fűződött elfogadható „állami és társadalmi érdek”,
„szabályozási szükségesség, jogi kényszerűség”. Végül előadta,
hogy a történelmi, családi „(ön)azonossági igények bizonyos
körű elfogadása senkinek a jogait nem sértené”. Mindezekre
tekintettel az indítványozó a nemesi címek magánhasználati
alkalmazásának tilalmára vonatkozó jogszabályi rendelkezés
megsemmisítését kérte.
Az indítványozó a jogbiztonság követelményének sérelmére tett
ugyan utalást [az indítványban megjelölte az Alkotmány 2. §
(1) bekezdését], arra vonatkozóan azonban érdemi indokolást
nem terjesztett elő.
Az Alkotmánybíróság beszerezte a közigazgatási és igazságügyi
miniszter véleményét.
II.
1. Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„8. § (2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
„54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”
2. A Tv.-nek az indítvánnyal támadott rendelkezése:
„3. § (1) A jelen törvény 1. §-ában említett rangjelző címek,
valamint a vitéz cím használata tilos.
(2) Nemesi előnévnek, nemesi címernek és jelvénynek, vagy a
nemesi nemzetségi származásra utaló kifejezésnek (de
genere...) használata tilos.”
III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság mindenekelőtt észlelte, hogy az
1161/B/2008. AB határozatban (ABH 2009, 2399.; a továbbiakban:
Abh.) már vizsgálta a támadott jogszabályi rendelkezést, ezért
először azt kellett eldöntenie, hogy az indítvány nem irányul-
e „ítélt dologra”.
Az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak
közzétételéről szóló, többször módosított és egységes
szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü határozat (a
továbbiakban: Ügyrend, ABK 2009. január, 3.) 31. § c) pontja
értelmében „ítélt dolog” címén az eljárás megszüntetésének van
helye, ha az indítvány az Alkotmánybíróság által érdemben már
elbírált jogszabállyal azonos jogszabály (jogszabályi
rendelkezés) felülvizsgálatára irányul és az indítványozó az
Alkotmánynak ugyanarra a §-ára, illetőleg alkotmányos elvére
(értékére) — ezen belül — azonos alkotmányos összefüggésre
hivatkozva kéri az alkotmánysértés megállapítását.
Az Abh. tárgyát képező korábbi indítvány ugyan az Alkotmány 8.
§-a és az 54. §-a szempontjából vizsgálta a jelen ügyben is
támadott jogszabályi rendelkezést, azonban az Abh. ebben a
tekintetben az indítványokat — mivel azok indokolást nem
tartalmaztak — érdemi vizsgálat nélkül visszautasította.
Tekintettel arra, hogy az Abh. az alkotmányossági kérdést
érdemben nem döntötte el, ezért „ítélt dolog” nem állapítható
meg, így az Alkotmánybíróság a vizsgálatot az alábbiak szerint
folytatta le.
2. Az indítványozó azt sérelmezte, hogy a hatályos jogi
szabályozás az emberi méltóságból levezetett névjogot sérti.
2.1. Az Alkotmánybíróság az emberi méltósághoz való jog
közelebbi tartalmáról a 64/1991. (XII. 17.) AB határozatban
kimondta, hogy „az emberi méltósághoz való jog azt jelenti,
hogy van az egyén autonómiájának, önrendelkezésének egy olyan,
mindenki más rendelkezése alól kivont magja, amelynél fogva az
ember alany marad, s nem válhat eszközzé vagy tárggyá. A
méltósághoz való jognak ez a felfogása különbözteti meg az
embert a jogi személyektől, amelyek teljesen szabályozás alá
vonhatók, nincs érinthetetlen lényegük. A méltóság az emberi
élettel eleve együtt járó minőség, amely oszthatatlan és
korlátozhatatlan” (ABH 1991, 297, 308-309.).
Később az 58/2001. (XII. 7.) AB határozatban (a továbbiakban:
Abh2.) az Alkotmánybíróság kimondta, hogy „minden embernek
elidegeníthetetlen joga van az (ön)azonosságát kifejező saját
névhez és annak viseléséhez, ez a jog az állam által nem
korlátozható. A névjog az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében
foglalt emberi méltóságból levezethető alapvető jog, melynek
egyes elemei — így különösen a névválasztás, a névváltoztatás,
a névmódosítás — a jogalkotó által alkotmányosan
korlátozhatók” (ABH 2001, 527, 542.).
Az Alkotmánybíróság értelmezésében az „általános személyiségi
jog »anyajog«, azaz olyan szubszidiárius alapjog, amelyet mind
az Alkotmánybíróság, mind a bíróságok minden esetben
felhívhatnak az egyén autonómiájának védelmére, ha az adott
tényállásra a konkrét, nevesített alapjogok egyike sem
alkalmazható” [8/1990. (IV. 23.) AB határozat, ABH 1990, 42,
44, 45.]. A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV.
törvény (a továbbiakban: Ptk.) helyezi törvényi oltalom alá az
emberi személyiséget a maga teljességében egy generálklauzula
keretében (Ptk. 75. §).
Ennek részeként a névviseléshez való jog mint alanyi jog
általános szabályait a Ptk. [77. § (1)-(4) bekezdések]
tartalmazza, speciális szabályai pedig külön törvényekben [a
szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény, a találmányok
szabadalmi oltalmáról szóló 1995. évi XXXIII. törvény, a
házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi IV.
törvény, az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a
névviselésről szóló 1982. évi 17. törvényerejű rendelet] és
más alkotmányos jogszabályokban találhatók.
A névjog szerteágazó joganyagához mérten az Abh2.-ben az
Alkotmánybíróság kimondta, hogy „mindössze a névjog első
tartományához tartozó saját névhez való jog élvez olyan
abszolút alkotmányossági védelmet, amelynél a korlátozhatóság
kérdése fel sem merülhet. Ebben az esetben ugyanis olyan
alapjogról van szó, amelynél a kizárólagosságot, a mindenki
mástól való megkülönböztetés esélyét kell biztosítani. (…)
Minden embernek kell, hogy legyen saját neve és ez a név nem
helyettesíthető sem számmal, sem kóddal, sem egyéb
szimbólummal. (…) A saját névhez való jog tehát az
önazonossághoz való jog alapvető eleme, így olyan alapvető
jog, amely a születéssel keletkezik, az állam által
elvonhatatlan és — lényeges tartalmát tekintve —
korlátozhatatlan. Ugyanilyen megítélést és védelmet kaphat a
saját név viseléséhez való jog is, amely a saját névhez való
jognak kifelé, mások felé való megjelenítése. Tartalmát
tekintve azt fejezi ki, hogy a meglévő — állam által
regisztrált — neve senkitől sem vehető el, s az állam az
érintett beleegyezése nélkül a nevet nem is változtathatja
meg. Vagyis a saját név viselésének a joga is korlátozhatatlan
alapvető jog” (ABH 2001, 527, 542.).
2.2. A jelen indítványban foglalt alkotmányossági probléma
kapcsán az Alkotmánybíróságnak azt kellett eldöntenie, hogy a
„névjog” alkotmányos alapjogi tartalmába mi tartozik bele,
továbbá, hogy ezt a tartalmat sérti-e a támadott törvényi
rendelkezés.
Az Abh2.-ben az Alkotmánybíróság hangsúlyozta: azt a kérdést,
„mi minősül névnek, és hogy a saját névhez való jogot a
személy milyen tárgyi körben gyakorolhatja, a közfelfogás, a
nyelvtudomány és a társadalmi-történeti hagyományok alapján az
állam jogosult meghatározni. A névválasztás tekintetében ezért
az állam nagyobb önállóságot élvez, itt felállíthat korlátokat
s ezek a korlátok és korlátozások éppen abból fakadnak, hogy a
névválasztás is tradíció-kötött, s ez, illetőleg mások
jogainak védelme és érvényesíthetősége is kényszerítheti az
államot a beavatkozásra” (ABH 2001, 527, 543.).
Az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a
névviselésről szóló 1982. évi 17. törvényerejű rendelet (a
továbbiakban: Avtvr.) 27. § (1) bekezdése szerint hatósági
eljárásban, igazolásban, igazolványban, nyilvántartásban a
magyar állampolgár a születési, illetőleg a házassági
anyakönyv szerint őt megillető születési vagy házassági nevet
viseli.
Az Avtvr. 27/A. § (1) – (3) bekezdései értelmében a születési
név az a név, amely az érintettet a születési anyakönyvi
bejegyzés alapján megilleti. A magyar állampolgár születési
neve családi és utónévből áll. A családi név egy- vagy
kéttagú, a kéttagú családi név tagjait kötőjel köti össze.
Anyakönyvezni egy vagy két utónevet lehet. Az Avtvr. 27/B. §
(1) – (2) bekezdései alapján a házassági név az a név, amely
az érintettet a házassági anyakönyvi bejegyzés alapján
megilleti. A házasságot kötő személy a Csjt.-ben felsorolt
házassági névviselési formák közül választhat házassági nevet,
mely családi nevekből képzett része egy vagy legfeljebb
kéttagú lehet.
Emellett az Avtvr. 31. § (4) bekezdése kifejezetten kimondja,
hogy a születési és a házassági név anyakönyvezésekor,
valamint az anyakönyvi kivonat kiállításakor a doktor
megjelölés bejegyzése megengedett ugyan, azonban a Tv.
szabályaival ellentétes más adatok bejegyzését meg kell
tagadni.
Ezekből a tényekből az a következtetés vonható le, hogy az
államnak — ha a saját név viselésének alkotmányos alapjogát
biztosította — akkor azon belül már lehetősége van annak
eldöntésére, hogy mit tekint az egyes személyek nevének,
továbbá, hogy a név megválasztásának, viselésének,
megváltoztatásának szabályait miként határozza meg. A
névviselés alanyi jogának tartalmát, annak határait az
alkotmányos jogszabályok határozzák meg.
A fent bemutatott szabályozási környezetben tehát a Tv. által
felsorolt nemesi előnevek, illetve címek ma már a hivatalos
névnek nem részei. Különösen fontos ez abból a szempontból,
hogy a Tv.-t megelőző korokban az előnévhez és címhez
előjogok, többletjogosítványok kapcsolódtak és a támadott
törvény éppen az ebből fakadó társadalmi egyenlőtlenségnek a
megszüntetését célozta. (A nemesi cím adományozható,
örökölhető és visszavonható volt, a vele járó közjogi és
magánjogi kiváltságokkal együtt. Ugyanakkor a kormánytanácsosi
és kormányfőtanácsosi címek kitüntetésként adott címek voltak,
azaz nem a közszolgálati jogviszonyokhoz tapadtak, emiatt a
mai — közszolgálati jogviszonyhoz tapadó — címekkel nem
hasonlíthatóak össze.)
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az emberi méltósághoz
való jogból levezetett, a saját név viseléséhez fűződő
alkotmányos alapjognak a fent kifejtett tartalmát a támadott
jogszabályi rendelkezés nem sérti. Emiatt az Alkotmánybíróság
az indítványt ebben a vonatkozásban elutasította. Tekintettel
arra, hogy az Alkotmánybíróság a névjog mint alapvető jog
lényeges tartalma sérelmének megállapítására irányuló
indítványt elutasította, ezért az ehhez kapcsolódó, az
Alkotmány 8. § (2) bekezdésére alapított indítványt is
elutasította.
2.3. Az Alkotmánybíróság ugyanakkor a címek és rangok
használata tilalmának terjedelme vonatkozásában szükségesnek
tartja felhívni a figyelmet a következőkre:
A törvény a nemesi rangok megszűnéséről, illetve a címek
viselésére adott engedélyek hatályvesztéséről rendelkezik,
amely — az alább kifejtésre kerülő érveket is figyelembe véve
— elsősorban anyakönyvi, állami nyilvántartási célzatúnak
tekintendő.
A törvény indokolásából, illetve a fenti jogszabályi
rendelkezésekből kitűnik, hogy a Tv. valójában az egyes címek
és rangok hivatalos viszonyokban való használatának tilalmáról
rendelkezik. Ezt támasztja alá az is, hogy a törvény 4. §-a
úgy szól: „annak végrehajtásáról az anyakönyvi ügyekért
felelős miniszter gondoskodik”. Az sem hagyható figyelmen
kívül, hogy a jogszabály lex imperfecta, azaz a jogalkotó a
tilalom megszegéséhez szankciót vagy más jogkövetkezményt nem
fűz. Éppen ezért a tilalom betartása a magánhasználatban, a
magánérintkezésben nem kényszeríthető ki. Az állam az
anyakönyvi hatósági nyilvántartás vezetőjeként
meghatározhatja, hogy az anyakönyvbe milyen adatok kerülhetnek
bejegyzésre. A nyilvántartásba vett név funkciója elsősorban
az, hogy a személy a közérintkezésben, tehát hivatalos
kapcsolataiban ezen a néven jelenjen meg. Ettől elkülönülő
kérdés, hogy a személy a magánszférájában milyen nevet (pl.
becenevet, álnevet, felvett nevet stb.) használ vagy mások őt
milyen névvel illetik (pl. ragadványnév).
Ezt a fenti értelmezést támasztja alá a törvény nemzetgyűlési
vitájában a törvényjavaslat előterjesztőjének expozéja is: „a
közéleti és magánéleti szélesebb körű használatra nézve pedig
egy kezdeményező lépést tesz meg: példát nyújt arra, hogy
amint a hivatali eljárásban, a közéletben ezeket a rangokat és
címeket eltörli, úgy a társadalom a magánéletben is vigye
tovább ezt a törvényhozás kezdeményezésétől indíttatva. (…)
Meg kell tehát elégednünk azzal, hogy a törvényhozás emelje
fel szavát, iktassa törvénybe és legalább a hivatali
használatban garantálja azt, hogy ezek a címek és rangok
csakugyan eltöröltetnek. Ez nyilvánvalóan indítóan hat
társadalmi életünkre, a magánérintkezésre is, tehát
valószínűleg olyan szokás kezdődik meg a magyar társadalomban
a demokrácia előhaladásával párhuzamosan, hogy ezek a rangok
és címek a magánéletben is kikopnak (…)”.
A fent kifejtettekből tehát az a következtetés vonható le,
hogy a Tv. nyomán a nemesi címeknek és rangoknak a
privátszférában, azaz a magánérintkezésben a mellőzése elvárt,
de a használata nem tilalmazott. A magánérintkezésben történő
névhasználat a privátautonómia része, az államnak ellenőrző
funkciója ebben a körben nincs, jogvédelmi funkciója pedig a
névjog sérelmének eseteire korlátozódik. Az állam pl. nem
tilthatja meg, hogy az egyén — akár személyes érdeklődésből —
családja történetét felkutassa és az ennek során fellelt címet
vagy rangot a magánérintkezésben használja, azonban azt
hivatalos névként nem ismerheti el, nem is védheti és nem is
tarthatja nyilván. Ezen túlmenően — nyilvántartás hiányában —
nem is vizsgálhatja azt sem, hogy az adott személy a
magánérintkezésben a címet vagy rangot jogosan vagy jogtalanul
használja. Ugyanakkor szükséges hangsúlyozni, hogy a nemesi
címek és rangok magánhasználatban való alkalmazásához sem
közjogi, sem magánjogi elő- vagy többletjogok nem
kapcsolódhatnak. A jogalkalmazónak a feladata, hogy esetről
esetre eldöntse, hol húzódik a magánhasználat határa, milyen
helyzetekben van szó hivatalos használatról, illetőleg hogy
egy adott névhasználat jogsértő-e.
3. Az indítványozó az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének a
sérelmét is megjelölte az indítványában, azonban az
alkotmányellenesség indokát nem fejtette ki.
Az Abtv. 22. § (2) bekezdése szerint az Alkotmánybíróság
határozott kérelem alapján jár el, mely kérelemben három
feltételnek kell együttesen fennállnia: egyrészt a kérelemnek
tartalmaznia kell a sérelmezett jogszabályi rendelkezést,
továbbá az Alkotmány érintett szakaszát, valamint azt az
indokot, amely alapján az indítványozó az alkotmánysértést
fennállónak véli. Az Alkotmánybíróság a tartalmi
követelményeknek meg nem felelő indítványt — mivel az érdemben
nem bírálható el — visszautasítja [18/1993. (III. 19.) AB
határozat, ABH 1993, 161, 171.]. Az Alkotmánybíróság jelen
ügyben megállapította, hogy az indítványozó nem jelölte meg,
hogy a Tv. támadott rendelkezései szerinte milyen okból
alkotmányellenesek. Mivel a fenti indítványi elem érdemben nem
bírálható el, ezért azt az Alkotmánybíróság — az Ügyrend 29. §
d) pontja alapján, mint érdemi vizsgálatra alkalmatlant —
visszautasította.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Balsai istván
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bihari Mihály Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Dienes-Oehm Egon Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Pokol Béla Dr. Stumpf István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szalay Péter Dr. Szívós Mária
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Dienes-Oehm Egon alkotmánybíró párhuzamos indokolása
Egyetértek a határozat rendelkező részével és kizárólag annak
az indokolásához fűzök kiegészítő megjegyzést.
1. A határozat indokolásának 2.2. pontja helytállóan állapítja
meg, hogy a tárgyban megjelölt törvény által felsorolt nemesi
előnevek, illetve címek már a hivatalos névnek nem részei,
továbbá azt is, hogy az emberi méltósághoz való jogból
levezetett, a saját név viseléséhez fűződő alkotmányos alapjog
tartalmát a támadott jogszabályi rendelkezés nem sérti, miként
a jogbiztonságot sem. Következésképpen egyetértek az Alkotmány
8. § (2) bekezdésének és az 54. § (1) bekezdésének sérelmére
alapított indítvány elutasításával, illetőleg az Alkotmány 2.
§ (1) bekezdése sérelmére alapított indítvány
visszautasításával.
2. Összességében el tudom fogadni a határozat indokolásának a
2.3. pontjában kifejtett azt az okfejtését is, amelynek
lényege: a magánérintkezésben a nemesi címeknek és rangoknak
való használata nem tilalmazott, jóllehet az 1947. évi IV.
törvény eredetileg e használat mellőzését elvárta volna.
E törvény indokolásának és a miniszteri expozénak a határozat
indokolásában való eltúlzott szövegszerű idézése azonban azt a
látszatot kelti, mintha a törvényhozó akkori erkölcsi
megítélésének ma is érvényesülnie kellene a magánviszonyokban,
azaz a formális tiltás teljesüléséhez mai viszonyaink
közepette ugyanolyan társadalmi érdek és elvárás fűződne. Már
pedig ilyen érdek és elvárás már nem létezik, illetőleg az
1947. évi IV. törvény által formálisan tilalmazott rangok és
címek a magánéletből nem koptak ki.
Egyetértek a határozat indokolása 2.3. részének idevonatkozó
lényegi megállapításával, mely szerint: „A magánérintkezésben
történő névhasználat a privát autonómia része, az államnak
ellenőrző funkciója ebben a körben nincs, jogvédelmi funkciója
pedig a névjog sérelmének eseteire korlátozódik”.
Mindebből, továbbá az indítványozó azon okfejtéséből, hogy: „A
nemesi előnévnek (címnek) a magánszférában történő, formális
törvényi előírásba ütköző használata a jogsértés kellemetlen
ténye-tudata miatt sértheti az amúgy törvénytisztelő
(állam)polgár emberi méltóságát, de sértheti az emberi
méltóságát a magánszférájára indokolatlanul nagymértékben
(általános) tilalomhoz társuló, negatív minősítés – szintén –
kellemetlen érzése is.”, az alábbi, a határozat indokolását
kiegészítő következtetés adódik:
A névhasználat demokratikus viszonyoknak megfelelő
rendezésével megállapítható, hogy – az időközbeni
jogfejlődéssel is összhangban – jelenlegi körülményeink között
az sem lett volna, vagy nem lenne alkotmányellenes, ha az
1947. évi IV. törvény már korábban hatályát vesztette volna,
vagy a jövőben hatályát vesztené.
Budapest, 2011. október 25.
Dr. Dienes-Oehm
Egon
alkotmánybíró
Dr. Pokol Béla alkotmánybíró párhuzamos indokolása
A határozat rendelkező részével egyetértek, de az indokolásnak
az ’általános személyiségi jog’ fogalmára alapozását nem tudom
elfogadni. Ez a jog nem szerepel az Alkotmányban, és csak a
hazai alkotmánybíráskodás kezdetének bizonytalanságai folytán
került be az alkotmánybírósági gyakorlatba. A 8/1990. (IV.
23.) AB határozat értelmezte tévesen úgy az emberi méltóság
sérthetetlenségét – mely eredetileg a megaláztatás tilalmát
jelentette, és a közvélemény előtt ma is ez a tartalom adja
ennek pátoszát – mint az „általános személyiségi jog”
megfogalmazását, majd ennek segítségével egy sor magánjogi
jogosítványt mint alkotmányos alapjogot olvasott bele az
Alkotmányba. Ezzel a megoldással az egyszerű törvényhozással
szabadon alkotható és módosítható tárgyköröket az Alkotmány
felhatalmazása nélkül az alkotmánybírák ellenőrzése alá vonta,
és ezzel a demokratikus törvényhozás szabadságát önkényesen
korlátozta.
Ha az elemzés középpontjába vonjuk a „személy” mellett a
„személyiség” fogalmának, majd az általános személyiségi jog
eszméjének kialakulását a német jogi területeken – ahonnan
ezek átkerültek hozzánk -, akkor röviden a következőket lehet
megállapítani.
(A személyiség előtérbe kerülése a személy helyett) Az 1800-as
évek végén a Savigny által jogképességre szűkített
személyfelfogás helyett a teljes ember jogba behozatala
figyelhető meg, de most már nem az „ember”-szóhasználattal,
hanem a személyiség (Persönlichkeit) középpontba állításával.
Miközben a személy fogalmát az európai jogi gondolkodás a
rómaiaktól vette át, még ha csak a státusokra szétosztott
formában is, a személyiség ott nem merült fel, és ez az 1700-
as évek végi felvilágosodás szóalkotása volt. E szó és
tartalmának kialakulása a korábbi „hivatali autoritás” helyén
indult meg, amint az ország főembereinek (király és más
főméltóságok) addigi hivatalából és származásából eredő
méltósága helyére a saját teljesítményének nagyságát kezdték
állítani. Értelme, képességei és az ebből létrejövő
teljesítményei adják személyi nagyságát, és pl. a porosz Nagy
Frigyes ebben az időben mint a királyi személyiség mintája
jelent meg a felvilágosodás szellemi közvéleményében, mint a
„Nagy” jelző is ezt mutatta. Ez a kezdet vezetett oda, hogy az
autoritás helyett a személyiség és ennek foka vált a megítélés
mércéjévé, ám míg a „személy” jelző már minden embert
megilletett, addig ez egy magasabb értéket mutató jelző volt
eleinte. Csak a kivételes ember lehetett személyiség e fogalom
elterjedésének kezdetekor, pl. e korszak másik, a személyiség
szintjét elérő értékeltje Goethe volt. A korszak szellemi
légkörében terjedő fogalmat ezután Kant vezette be az
etikájába arra a személyre, aki el tud szakadni a külső
természeti kényszerektől, és a szabadságig el tud jutni:
„Semmi más, mint a személyiség az, amely az átfogó természet
összes mechanizmusaitól független tud lenni, és az érzéki
világhoz tartozó személyi részét a személyiség maga alá tudja
vetni, miközben ő az intellektuális világhoz tartozik”. Tehát
a személy jogi fogalma Kantnál maradt még, de mint a
szabadságra való képesség jelzője és értékelője az etikai
mérceként már a személyiség lépett be. Ez azonban azt is
jelentette, hogy az összes ember és ezek egyenlő mértékű
jogban megjelenése még csak egy alsóbb világot jelent, és a
felső szférába belépés, illetve vele a szabadság, csak az
egyszerű emberek tömegétől elkülönített személyiségek – etikai
szintű – kiválóságainál érhető el. Ezzel a felvilágosodás
által korábban végrehajtott, minden embernek a személy
fogalmába beemelése, és a szabadság mindenki számára
deklarálása, kihívás elé került. Ezután évtizedek teltek még
el, amíg a jogászok a személyiség etikai fogalmából jogi
fogalmat hoztak létre, és csak nyolcvan évvel Kant e műve után
1866-ban jelent meg Georg Carl Neuener könyve „Wesen und Arten
der Privatrechstverhältnisse” címmel, amely behozta ezt a
jogba a következő módon: „A személyiség joga alatt a
személynek azt a jogát értjük, hogy önmaga mint cél lehessen,
és mint öncélt tudja magát a világ elé állítani és önmagát
megvalósítani” (idézi Hattenahuer Grundbegriffe des
Privatrechts 2000,13.p.). A mai német alkotmány híres 2.
cikkelye („Recht auf die freie Entfaltung der Persönlichkeit”)
ezt tartalmazza, már alkotmányi rangot adva ennek. Neuener
ennél a megfogalmazásnál politikai formulákhoz nyúlt vissza,
így innen a homályosság és a jog szempontjából nyilvánvaló
pontatlanság a megfogalmazásban. Ez a formula lett a
személyiségi jog, és eredetileg – még Neuener előtti
megfogalmazásban – az 1848-as Paulskirchei Nemzetgyűlés
alkotmánytervezetében is szerepelt, de az soha nem lépett
hatályba. Így az alkotmányos-politikai szóhasználatban
meggyökeresedés után került át a feszesebb fogalmakkal dolgozó
magánjogba a német jogi területeken, de azóta is ilyen
pontatlan maradt, ám ez másrészt meghagyta a formula korábbi
alkotmányjogi pátoszát.
(Az általános személyiségi jog) Ez a fogalom a személyiségi
jog feletti fél évszázados elméleti vita után merült fel
Gierkénél az 1890-es évek elején, harcolva a BGB tervezetébe
belefoglalásért, ám végül ez nem sikerült. „Személyiségi
jogoknak nevezzük azokat a jogokat, melyek alanyuknak a saját
személyiségi szférája egy része feletti uralmat biztosítják. E
névvel az ember saját személye feletti jogait nevezik, és
ezzel a sajátos tárgyra utalással elhatárolják ezeket az
összes többi jogtól. (…) A személyiségi jogok különböznek,
mint különös szintű magánjogi jogosítványok a személyiség
általános jogától, mely a jogrend egésze által biztosított
abban az igényben áll, hogy mindenkor mint személyt ismerjék
el” (Gierke, Deutsche Privatrecht 702.p., idézi Hattenhauer
14.p.) Itt tehát a személyiségi jogok sokasága merül fel már
Gierkénél, és ezek mellett az általános személyiségi jog mint
„a jogi érintkezésekben személyként (személyiségként)
elismerésre való igény”. Ennek pontatlanságát érezte Gierke
is, és azt írta még, hogy az általános személyiségi jog csak
egy szubszidiárius jelleggel bíró jog, és ha a törvények nem
biztosítanak jogvédelmet, akkor az általános személyiségi jog
ad egy pótlólagos alapot arra, hogy a gyakorlatban a bíróságok
a személyiség védelmének új formáját találják meg, erre
támaszkodva. Ám a BGB alkotói elvetették ezt, és maradtak
Savigny jogképesség fogalmánál ehelyett. (Igaz, a német
alkotmánybíróság aztán 1957-ban egy döntésében mégis behozta
az általános személyiségi jog fogalmát!) Az 1900-as évek
elején mindenesetre Gierkével szemben az volt az uralkodó
vélemény, hogy a személy és a személyiség ugyanaz, és a
személy fogalmába bevették egyszerűen a személyiséget is, a
kanti plusz feltüntetése nélkül. Pl. Eduard Hölder 1905-ben
írta ezt: „A személy és a személyiség fogalmát sok szempontból
ugyanabban az értelemben használjuk”. Ezzel szemben a svájci
Eugen Huber, aki a személyiségi jog nagy híve volt, beemelte a
svájci polgári törvénykönyvbe ezt, és a természetes
személyekről szóló cím alatt egy külön kezdő szakaszban a
„személyiség joga” (Recht der Persönlichkeit) áll. De hozzá
kell tenni ehhez, hogy gyakorlati haszna nem igazán volt
ennek, és az ez alapján kialakított svájci gyakorlat nem tért
el a némettől. (A személyi jog részben a „Természetes
személyek” címben a jogképességet, a cselekvőképességet, a
nagykorúságot, az ítélőképességet, a rokonságot, a sógorságot,
a lakóhelyet és a személyiség védelmét helyezte el Huber.)
Az emberi méltóság sérthetetlenségének elve és az „általános
személyiségi jog” téves azonosítása aztán a magyar
alkotmánybíráskodás kezdetén a 8/1990-es AB-döntésben egy
korábbi német alkotmánybírósági döntés hibás értelmezéséből
eredt. A német alkotmányban egy sor konkrétan rögzített
szabadságjog szerepel, amelyek különböző oldalról biztosítják
az egyén cselekvési és gondolkodási szabadságát. Az alapjogi
rész első cikkelyeiben azonban két olyan rendelkezés is
található, amelyek általánosságukban túlmennek a konkrét
szabadságjogokon. Az említett 1. cikkely az "emberi méltóság
sérthetetlenségét" rögzíti, a 2. cikkely (1) bekezdése pedig a
"személyiség szabad kifejlesztéséhez való jogot" deklarálja. A
német szövetségi alkotmánybíróság 1957-ben az un. "Elfes-
ítéletében" (Wilhelm Elfes ügyében) arra a következtetésre
jutott, hogy az utóbbira alapozva, de kiegészítő jelleggel az
emberi méltóság sérthetetlenségét is ide vonva összekapcsolja
a két cikkelyt egy "általános cselekvési szabadságjogban",
vagy más elnevezésben „általános személyiségi jogban” (lásd
ennek levezetését a német alkotmánybírósági döntések
gyűjteményében: BVerfGe 65, 1. in: Schwabe: 1988: 38/a). A
magyar alkotmánybíróság "általános személyiségi jog"
elnevezésben vette át ezt a 8/1990.-es határozatában, és mivel
a hazai alkotmányban nem szerepelt a németek számára
középponti jelentőségű „személyiség mindenoldalú
kifejlesztéséhez való jog” ezért az általános személyiségi
jogot az emberi méltóság sérthetetlenségével azonosította,
mivel ez megtalálható volt benne. „Az Alkotmánybíróság az
emberi méltósághoz való jogot az ún. „általános személyiségi
jog” egyik megfogalmazásának tekinti (…) Az általános
személyiségi jog „anyajog”, azaz olyan szubszidiárius alapjog,
amelyet mind az Alkotmánybíróság, mind a bíróságok minden
esetben felhívhatnak az egyén autonómiájának védelmére, ha az
adott tényállásra konkrét, nevesített alapjogok egyik sem
alkalmazható” (8/1990. (IV. 23.) AB határozat, ABH 1990, 42,
44, 45.). Ezzel az átértelmezéssel azonban eltorzította ezt,
és annak eredeti tartalmát, a megaláztatás tilalmát eltüntetve
egy teljesen más gondolati körbe tolta át. Így pl. ennek egyik
következménye lett, hogy az emberi méltóságot egyes esetekben
sértő jogszabályi megoldásokat nem a megaláztatás miatt
minősítette alkotmányellenesnek, hanem önálló alkotmányos
alapjogokká stilizálta az egyes magánjogi jogosítványokat, és
ettől kezdve az eredeti szabályozás szerinti magánjogi
házassági jogot, vagy névviselési jogot mint alkotmányos
névjogot stb. emelte be az alkotmányos jogok közé. Számomra
nagyon fontos a demokratikus törvényhozás önállósága – de
ugyanígy a magánjogi dogmatika és a többi jogági dogmatika
eddigi vívmányainak megőrzése is -, és ezért az
alkotmánybíráskodási „imperializmus” nem fogadható el.
A 22/1992. (IV. 10.) AB határozatban például az
Alkotmánybíróság a katonákra és más fegyveres testület
tagjaira fennálló szabályt, hogy házasságkötésükhöz a
parancsnokuk előzetes engedélye kellett, az emberi méltóság
sérthetetlenségének eredeti tartalma szerint ezt mint a
megaláztatás tilalmába ütközőt minősíthette volna
alkotmányellenesnek. Ezzel szemben ez a határozat az általános
személyiségi joggá átformált emberi méltóságból egy külön
alkotmányos házassági jogot konstruált (l. ABH 1992, 122,
123.), de ugyanígy előtte az 57/1991 AB határozatban egy
„vérségi leszármazás kiderítéséhez való jogot” (ABH 1991, 272-
279.), majd így került sor az egyszerű magánjogi névjogból egy
„alkotmányos névjog” létrehozására az 58/2001 (XII. 7.) AB
határozatban (ABH 2001, 527-529.). Az eredetileg „megaláztatás
tilalmát” jelentő emberi méltóság azonban ezen az úton olyan
tartalmak alkotmányellenessé nyilvánításához is utat nyitott
az általános személyiségi joggá átértelmezéssel – és ebből
széles terjedelemmel az alkotmányos alapjogok sokaságának
létrehozásával -, melyek sokszor semmilyen megaláztatást sem
jelentenek, és erre a kiüresített emberi méltóságra hivatkozva
az Alkotmánybíróság ellenőrzése alá vonta a különböző jogági
szabályozásokat és dogmatikai megoldásokat, illetve ugyanígy a
törvényhozó szabadságát mondvacsinált indokokkal korlátozza.
Nem lehet tehát elfogadni az „általános személyiségi jogból”
levezetett ’alkotmányos névjog’ korlátait, és e téren a
magánjogi szabályozásnak és azt törvénnyé emelő
törvényhozásnak nem lehet gátat szabni „alkotmányos névjog”
előírásaival. Ha valamelyik szabályozás aztán pl. megalázó
lenne, akkor az emberi méltóság sérthetetlenségének eredeti
értelmével ezzel szemben fel lehetne lépni, vagy ha más
alkotmányos alapjoggal szemben áll, akkor annak alapján, de
önálló alkotmányos névjog ezeken túl nem konstruálható.
A jelen esetben ennek az érvelésnek az a következménye, hogy
pl. a nemesi címeket és ezek szabad használatát hivatalos
névhasználatként vagy éppen ezek megtiltását a törvényhozás
szabad döntésére lehet bízni. Ahogy a mostani határozattal az
Alkotmánybíróság elismeri, hogy a nemesi címek 1947-es
megszüntetése nem tekinthető ma sem alkotmányellenesnek,
ugyanúgy ennek másik oldalát is fontos hangsúlyozni: amíg a
nemesi címek viselésének esetleges visszaállítása, vagy akár
ezek ismételt adományozásának megteremtése nem jelentene plusz
jogosítványokat és kiváltságokat az ezekkel nem rendelkezőkkel
szemben, addig ez az egyenlőségi jogot sem sértené, így ezen a
címen sem kellene tartani az alkotmányellenessé
nyilvánítástól.
Egyetértve tehát a határozat rendelkező részével, miszerint a
nemesi címek megszüntetéséről szóló 1947. évi IV. törvény
vitatott rendelkezései nem alkotmányellenesek, a fenti érvelés
arra mutat rá, hogy e téren nagy szabadsága van a
törvényhozónak, és akár megszüntetheti, akár vissza is
állíthatja a nemesi címek viselését, sőt ezek újbóli
adományozásának rendszerét is, amíg ezek nem jelentenek
kiváltságokat és plusz jogosítványokat az ezzel nem
rendelkezőkkel szemben.
Budapest, 2011. október 25.
Dr. Pokol Béla
alkotmánybíró
. |