A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítványok és alkotmányjogi
panaszok tárgyában meghozta a következő
határozatot :
1. Az Alkotmánybíróság a közúti közlekedés rendőrhatósági
igazgatásáról szóló 48/1997. (VIII. 26.) BM rendelet 16. §
(1) bekezdés a/-b/ pontja, 17. § (1) bekezdés b/ pontja,
valamint 17. § (2)-(3) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására irányuló indítványokat elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság az államigazgatási eljárás általános
szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény 72. § (4) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítására irányuló indítványt
elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság a közúti közlekedés rendőrhatósági
igazgatásáról szóló 20/1990. (VIII. 6.) BM rendelet 5. § (1)
bekezdés c/ pontja és 5. § (2) bekezdése, illetőleg 5. § (3)
bekezdése konkrét ügyben való alkalmazásával kapcsolatos
alkotmányjogi panaszokat elutasítja, illetőleg
visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
A közúti közlekedés rendőrhatósági igazgatásáról szóló
20/1990. (VIII. 6.) BM rendelet (a továbbiakban: BMr.)
szabályozásával kapcsolatban több indítvány érkezett az
Alkotmánybírósághoz. Az Alkotmánybíróság az indítványokat
egyesítette és egy eljárás keretében bírálta el.
Az Alkotmánybíróság eljárása során figyelemmel volt arra a
lényeges körülményre, hogy a kifogásolt miniszteri rendeletet
— 1998. január 1-jei hatállyal — új szabályozás váltotta fel.
A közúti igazgatás rendőrhatósági igazgatásáról szóló
48/1997. (VIII. 26.) BM rendelet (a továbbiakban: hatályos
BMr.) a korábbihoz képest tartalmilag részben eltérő
rendelkezéseket tartalmaz, s ezáltal az indítványozók több
kifogását meghaladottá, tárgytalanná teszi. A hatályos BMr.
ugyanis megteremti azokat a jogi garanciákat, amelyek korábbi
hiányos volta az indítványok előterjesztését eredményezte.
A jogszabályi változásokra figyelemmel az Alkotmánybíróság
eljárása során a hatályos BMr. azon rendelkezéseinek
alkotmányosságát vizsgálta, amelyek a korábban hatályban volt
BMr. szabályaival tartalmilag megegyeznek. (Ez az eljárási
mód megfelel az Alkotmánybíróság hosszabb ideje követett
gyakorlatának: lásd pl. 324/B/1991. AB hat., ABH 1992. 464.)
Az Alkotmánybíróság megvizsgálta továbbá azokat — a
szabályozás egészére irányuló, általános jellegű —
alkotmányossági kifogásokat is, amelyek az új miniszteri
rendelet konkrét rendelkezéseitől függetlenül jelentőséggel
bírnak (pl. a közlekedéshez való jog alapjog jellegének
megítélése, annak szabályozási konzekvenciái).
I.
1. Az indítványokban foglalt kérdések megítéléséhez
nélkülözhetetlen a korábban (1997. december 31-ig) hatályban
volt, továbbá a jelenleg hatályos új rendelkezések
bemutatása. Az indítványokkal érintett jogszabályhelyek
tartalma a következő.
20/1990. (VIII. 6.) BM rendelet a közúti közlekedés
rendőrhatósági igazgatásáról:
"5. § (1) A rendőrhatóság a vezetői engedélyt visszavonja, ha
c/ a járművezető ellen a közúti közlekedés körében
segítségnyújtás elmulasztása (Btk. 172. §), közúti
veszélyeztetés (Btk. 186. §), közúti baleset okozása (Btk.
187. §), ittas járművezetés (Btk. 188. §), járművezetés
tiltott átengedése (Btk. 189. §), vagy cserbenhagyás (Btk.
190. §) bűncselekmény miatt indult büntető eljárás, a büntető
eljárás jogerős befejezéséig,
d/ a járművezető ellen ittas vezetés miatt szabálysértési
eljárás indult, a szabálysértési eljárás jogerős
befejezéséig,"
"5. § (2) Az (1) bekezdés c/ pontja alapján a közúti baleset
okozása (Btk. 187. §) miatt a vezetői engedélyt akkor kell
visszavonni, ha a bűncselekmény tömegszerencsétlenséget,
halált vagy halálos tömegszerencsétlenséget okozott."
"5. § (3) A vezetői engedélyt a szabálysértési eljárásban
alkalmazott járművezetéstől eltiltás (...) esetén egy
hónaptól egy évig terjedő időre lehet visszavonni."
"6. § (2) A rendőr a vezetői engedélyt elveheti, ha a
járművezető a közúti közlekedés szabályainak megszegésével
halálos balesetet, illetőleg tömegszerencsétlenséget
okozott."
48/1997. (VIII. 26.) BM rendelet a közúti közlekedés
rendőrhatósági igazgatásáról:
"16. § (1) A rendőr a vezetői engedélyt a helyszínen elveszi,
ha
a/ a járművezető azzal gyanúsítható, hogy a közúti közlekedés
körében cselekményével megvalósította a segítségnyújtás
elmulasztása (Btk.172.§), a közúti veszélyeztetés
(Btk.186.§), a járművezetés tiltott átengedése (Btk.189. §),
a cserbenhagyás (Btk. 190. §), közúti baleset során
tömegszerencsétlenséget, halált, több ember halálát vagy
halálos tömegszerencsétlenséget okozó (Btk. 187. § (2)
bekezdés) bűncselekményt,
b/ a jármű vezetője ittas vezetés szabálysértés vagy ittas
járművezetés bűncselekmény (Btk. 188. §) elkövetésével
alaposan gyanúsítható,"
"17. § (1) A rendőrhatóság a vezetői engedélyt visszavonja:
b/ a 16. § (1) bekezdés a/ és b/ pontjában meghatározott
bűncselekmények esetén a büntető eljárás jogerős
befejezéséig, de legfeljebb 1 évre, a 16. § (1) bekezdés b/
pontjában meghatározott szabálysértés elkövetése esetén a
szabálysértési eljárás jogerős befejezéséig, de legfeljebb 6
hónapra,"
"17. § (2) A szabálysértési hatóság — amennyiben a
szabálysértési tényállást megállapító jogszabály az e
rendeletben meghatározott közlekedési igazgatási intézkedés
alkalmazását is lehetővé teszi — 1 hónaptól 1 évig terjedő
időtartamra elrendelheti a vezetői engedély, illetve egy vagy
több kategóriára, járműfajtára vonatkozó jogosultság
visszavonását.
(3) Az (1) bekezdés b/ pontja esetén az ügyben eljáró
ügyészség vagy a bíróság, illetőleg a szabálysértési hatóság
kezdeményezésére a rendőrhatóság a vezetői engedélyt a
határidő letelte előtt is visszaadja, illetve annak
visszavonásától eltekint."
1.1. Több indítványozó szerint a vezetői engedély
visszavonására vonatkozó rendelkezések alkotmányellenesek,
mert miniszteri rendeleti szinten kerültek szabályozásra.
Álláspontjukat arra alapozzák, hogy a közlekedéshez való jog
az alapvető jogok körébe tartozik és ezért korlátozását — az
Alkotmány 8. § (2) bekezdésére figyelemmel — csak törvényi
szinten lehetne rendezni. Előadják, hogy a közúti
közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban:
Kötv.) 3. § (1) bekezdése szerint "A közúti közlekedésben
mindenkinek joga van részt venni ...", s a közlekedéshez való
jog alapjog jellegének megalapozásául az Alkotmány 58. § (1)
bekezdésére is hivatkoznak ("Mindenkit, aki törvényesen
tartózkodik Magyarország területén ... megillet a szabad
mozgás és a tartózkodási hely szabad megválasztásának
joga."). Az indítványozók a BMr. szabályozásában alapvető jog
rendeleti szintű korlátozását látják.
1.2. Az indítványozók részéről az egyik legvitatottabb kérdés
az, hogy a BMr. 5. § (1) bekezdés c/ pontjába (hatályos BMr.
17. § (1) bek. b/ pont) foglalt vezetői engedély visszavonása
közigazgatási hatósági aktusnak vagy büntető-eljárási
kényszerintézkedésnek tekintendő-e. Többek véleménye szerint
a vezetői engedély visszavonása tartalmában, alkalmazásának
és joghatásának jellemzőiben teljes egészében megegyezik a
büntető eljárásról szóló 1973. évi I. törvényben (a
továbbiakban: Be.) szabályozott kényszerintézkedésekkel. Az
indítványozók szerint a vezetői engedély visszavonása
kizárólag a büntető eljárás céljának megvalósulását
szolgálja, ezért az intézkedésnek a Be.-ben lenne a helye, s
annak alkalmazására csak a bíróság lehetne jogosult. Az
indítványozók szerint a jelenlegi helyzet az Alkotmány 45. §
(1) bekezdését sérti, ugyanis "A Magyar Köztársaságban az
igazságszolgáltatást ... a bíróságok gyakorolják."
1.3. Több indítványozó a vezetői engedélynek a büntető vagy a
szabálysértési eljárás megindításával egyidejűleg történő
kötelező visszavonását (BMr. 5. § (1) bek. c/-d/ pont,
illetőleg hatályos BMr. 17. § (1) bek. b/ pont) azért tartja
alkotmányellenesnek, mert az mintegy prejudikálja az érintett
vétkességét, s így az ártatlanság vélelmének elvébe ütközik.
Az Alkotmány 57. § (2) bekezdése értelmében ugyanis "...
senki sem tekinthető bűnösnek mindaddig, amíg büntetőjogi
felelősségét a bíróság jogerős határozata meg nem
állapította."
2. Az egyik indítványozó álláspontja szerint az
allamigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957.
évi IV. törvény (a továbbiakban: Áe.) 72. § (4) bekezdése
alkotmányellenes, mert nem teszi lehetővé, hogy
szabálysértési ügyekben az elkövető a számára sérelmes — a
vezetői engedély visszavonásának alapjául szolgáló —
határozat bírósági felülvizsgálatát kérje. Indítványa
megalapozásául az Alkotmány 57. § (5) bekezdésére hivatkozik,
amely szerint "... a törvényben meghatározottak szerint
mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírói, államigazgatási
vagy más hatósági döntés ellen, amely jogát vagy jogos
érdekét sérti."
3. A korábban hatályban volt BMr. rendelkezéseinek konkrét
ügyben való alkalmazásával kapcsolatban három alkotmányjogi
panasz érkezett az Alkotmánybírósághoz.
3.1. Az egyik panaszos a BMr. 5. § (1) bek. c/ pontja (és az
azzal összefüggő 5. § (2) bekezdés) alkotmányellenességére
hivatkozik. Esetében a rendőrhatóság azért vonta vissza a
vezetői engedélyt, mert alapos gyanú utalt arra, hogy
elkövette a halálos közúti baleset gondatlan okozásának
vétségét (Btk. 187. §), utóbb azonban a bíróság felmentette
az ellene emelt vád alól. A panasz előterjesztője sérelmezi,
hogy a vezetői engedély visszavonásáról "éppen a büntető
ügyekben eljáró hatóságok nem határozhatnak." A panaszos
szerint "a jelenlegi szabályozás azáltal sérti különösen az
ártatlanság vélelmét, hogy nem rendelkezik a kártalanításról
arra az esetre, ha az eljárás a járművezetéstől eltiltás
nélkül fejeződik be."
3.2. A BMr. 5. § (3) bekezdésének alkotmányellenességére
hivatkozva ketten terjesztettek elő alkotmányjogi panaszt.
Mindkét panaszos a szabálysértési eljárásban alkalmazott
"járművezetéstől eltiltás" intézkedés jogszabályi alapjának
hiányára hivatkozik. Álláspontjuk szerint a szabálysértési
hatóságokat erre a döntésre anyagi jogi jogszabály nem
jogosítja fel, amit az is bizonyít, hogy az általuk vitatott
ügyekben a hatóságok döntési jogosultságukat a BMr.
hivatkozott eljárási jogi normájára alapozták. A panaszosok
alkotmányellenesnek tartják a rendőrhatóságok olyan
gyakorlatát, amely szerint "a vezetői engedély bármilyen
szabálysértés miatt visszavonható" (pl. a sebességkorlátozás
jelentős túllépése miatt is.). Véleményük szerint a
szabálysértési hatóságot ilyen tartalmú döntésre — az
Alkotmány 8. § (2) bekezdésére figyelemmel — csak törvényi
szintű felhatalmazás jogosíthatja fel.
II.
Az Alkotmánybíróság a határozat rendelkező részében foglalt
döntéseit a következőkre alapítja.
1.1. Az indítványozók a közlekedéshez való jog alapjog
jellegét elsődlegesen a Kötv. 3. § (1) bekezdésére alapozzák.
E szerint: "A közúti közlekedésben mindenkinek joga van részt
venni, a közutat és a közforgalom elől el nem zárt magánutat
közlekedés céljából gyalogosként vagy — meghatározott
feltételek teljesítése esetén — járművezetőként bárki igénybe
veheti. Jogszabály gyalogosok és járművezetők közlekedését
egyes közutakon korlátozhatja vagy kizárhatja." A hivatkozott
rendelkezések összevetésén alapuló helyes jogértelmezés
szerint azonban a Kötv. e §-ában nem a közlekedéshez való jog
általános érvényű deklarálásáról van szó, hanem a közlekedés
területével, annak használatával kapcsolatos kérdésekről. A
jogalkotó azt kívánja kiemelni, hogy senkinek nincs joga
közutat és magánutat önkényesen kivonni a közhasználat alól;
tilos bárki szabad mozgását indokolatlanul gátolni,
lehetetlenné tenni. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint
tehát az indítványozók téves jogértelmezésén alapul az a
vélemény, amely a közlekedésben való részvétel jogát a Kötv.
3 § (1) bekezdésének tartalmából próbálja levezetni.
Az Alkotmány 58. §-a rögzíti a szabad mozgás, a tartózkodási
hely szabad megválasztásának jogát. Az Alkotmánybíróság a
60/1993. (XI. 29.) AB határozatban értelmezte a szabad
mozgáshoz való jog alkotmányos tartalmát, a következők
szerint: "A szabad mozgáshoz való jog a helyváltoztatáshoz
való jog szabadságát jelenti. A magyar alkotmány a közlekedés
szabadságát külön nem nevesíti, de a szabad mozgáshoz való
jog magában foglalja a járművön vagy járművel való
helyváltoztatás, a közlekedés szabadságát is." (ABH 1993. 509-
510.) Mivel a szabad mozgás joga alapvető jog, az Alkotmány
8. § (2) bekezdése szerint az e jogra vonatkozó szabályokat
csak törvény állapíthatja meg. Az Alkotmánybíróság több
döntésében — így a 64/1991. (XII. 17.) és a 27/1993. (IV.
29.) AB határozatokban is — kifejtette, hogy "Valamely
alapjog tartalmának meghatározása és lényeges garanciáinak
meghatározása csakis törvényben történhet, törvény kell
továbbá az alapjog közvetlen és jelentős korlátozásához is."
A szabad mozgáshoz való jog, a közlekedés szabadsága nem
fogható fel abszolút jellegű, korlátozhatatlan
jogosultságként. A jogalkotó a kellő indokok alapján —
alapvetően a közúti közlekedés valamennyi résztvevője
életének, biztonságának védelme érdekében — határozza meg
azokat a szabályokat, amelyek a közúti közlekedésben
résztvevő személyekre vonatkoznak. Így a gépjárművet vezető
személytől megkívánja, hogy vezetésre alkalmas állapotban
legyen, az előírt vezetői engedéllyel rendelkezzen, a közúti
közlekedés rendjére vonatkozó jogszabályi előírásokat
betartsa (Kötv. 5. § (2) bek., 6-7. §-ok). A jogalkotó a
közlekedés rendjét szabályozó előírások betartását különböző
— igazgatási, szabálysértési, büntető — szankciók kilátásba
helyezésével is elősegíteni kívánja. E jogkövetkezmények
ugyancsak törvényi szintű szabályozáson alapulnak, így a
Rendőrségi törvény (Rtv.), a Szabálysértési törvény (Sztv.),
a Büntető Törvénykönyv (Btk.) rendelkezésein. A részletes
felsorolást mellőzve elegendő utalni pl. az Rtv. 44. § (1)
bek. d/ pontjára (vezetői engedély helyszínen történő
elvétele), az Sztv. 116/A §-ára (ittas vezetés), vagy a Btk.
190. §-ára (cserbenhagyás). A gépjárművezetők utánképzésének
intézménye a Közlekedési törvény (Kötv.) 18. § (4)
bekezdésének rendelkezésein alapul.
A közlekedés szabadságát közvetlenül és elsődlegesen
korlátozó normák tehát törvényi szintűek, az alacsonyabb
szintű jogforrások e törvények alapján, azok előírásait
részletezve tartalmaznak további rendelkezéseket. A
rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban:
Rtv.) a rendőr által foganatosítható kényszerintézkedések
között lehetővé teszi a vezetői engedély helyszínen történő
elvételét. Az elvett engedélyt a rendőrség visszavonja, a
vezetési jogosultságot korlátozza, stb. (Rtv. 44. § (1) bek.
d/ pont, 44. § (2) bek.). Az Rtv. a belügyminisztert
hatalmazza fel, hogy rendelettel állapítsa meg a rendőri
szervek feladat- és hatáskörét, "a közúti járművek vezetésére
jogosító engedély kiadásának ... szabályait, helyszíni
elvételük és visszavonásuk feltételeit ..." (Rtv. 101. § (1)
bek. a/ és m/ pontok).
E törvényi felhatalmazás tartalmával összhangban áll a
belügyminiszternek a közúti közlekedés rendőrhatósági
igazgatásáról szóló rendelete. Az Alkotmánybíróság
állásfoglalása szerint nem alkotmányellenes az a körülmény,
hogy a vezetői engedély visszavonásával összefüggő egyes
kérdéseket a belügyminiszter rendelete szabályozza, mivel a
BMr. vitatott rendelkezései törvényi szabályozáson alapulnak,
nem tekinthetők alapjogot korlátozó elsődleges (primer)
jogforrásnak.
1.2. Az Alkotmánybíróság nem adott helyt azoknak az
indítványoknak sem, amelyek a vezetői engedély visszavonását
büntető-eljárásjogi kényszerintézkedésnek tekintik, s
intézményesítését csak a Be.-ben foglalt kényszerintézkedések
közé való felvételével látják alkotmányosan biztosítottnak.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a korábban hatályban
volt és a jelenleg hatályos BMr.-ben szabályozott esetekben
(BMr. 5. § (1) - (2) bek., illetőleg hatályos BMr. 17-18. §)
a vezetői engedély visszavonása rendőrhatósági igazgatási
rendelkezésnek minősül, mégpedig hatósági engedély
visszavonásának.
A közúti járművezetés engedélyhez kötött tevékenység. Az
engedélyezési eljárás során a rendőrhatóság különböző
feltételeket figyelembe véve dönt a vezetői engedély
megadásáról és egyben pozitív kötelezettségeket is előír az
engedélyt elnyerő járművezető számára. Mindez a közösségi és
az egyéni érdekek védelmét szolgálja. Amennyiben az
engedélyező rendőrhatóság — közvetlenül vagy közvetve — olyan
információk birtokába jut, amelyek arra utalnak, hogy az
engedélyezett tevékenység gyakorlásának feltételei már nem
állnak fenn — vagy annak hiányára alapos gyanú utal — az
engedélyt visszavonja (végleg vagy időlegesen).
A közlekedés biztonságának megsértéséről a rendőrség több
forrásból is értesülhet. Tudomást szerezhet a rendszeresen,
feladatkörébe tartozóan végzett közlekedésrendészeti
ellenőrzéseiből (ezek hatósági ellenőrzések), a rendőri és az
ügyészi nyomozóhatóságok megkereséseiből, a szabálysértési
hatóságok határozataiból, de a bíróságok ítéleteiből is.
Amennyiben a hatóság tudomásra jutott körülmények a
közlekedés biztonsága szempontjából jelentőséggel bírnak, a
rendőrség megteszi a szükséges intézkedést (pl. a vezetői
engedélyt visszavonja).
Az indítványozók által legvitatottabb esetek azok, amikor a
rendőrhatóság meghatározott közlekedési bűncselekmény alapos
gyanúja miatt indított büntető eljárás kapcsán a vezetői
engedélyt visszavonja. Ezt sokan önálló szankciónak, "többlet-
jogfosztásnak" tekintik. A vezetői engedély visszavonása
azonban nem válik büntetőjogi szankcióvá azáltal, hogy a
büntetőeljárás megindításához köti a jogszabály. Az engedély
visszavonása nem előrehozott büntetés: ezt az intézkedést a
közlekedési bűncselekmény elkövetésének alapos gyanúja
alapozza meg, s éppen erre figyelemmel a közúti közlekedés
biztonságának megóvása érdekében történik.
1.3. Több indítványozó szerint a vezetői engedélynek a
büntető vagy a szabálysértési eljárás megindításával
egyidejűleg történő kötelező visszavonása az ártatlanság
vélelmének elvébe ütközik. Az Alkotmány 57. § (2) bekezdése
valóban kimondja, hogy "... senki sem tekinthető bűnösnek
mindaddig, amíg büntetőjogi felelősségét a bíróság jogerős
határozata nem állapította meg" (ezt az elvet a Be. 3. §-a is
megismétli). Ez a tétel azonban nem értelmezhető akként, hogy
a hatóságok ne alkalmazhatnának bizonyos — alapjogokat is
korlátozó — intézkedéseket a gyanúsítottakkal szemben.
Ez a felfogás és gyakorlat a jog nemzetközi normáival is
összhangban áll. Az Emberi Jogok Európai Egyezménye 6. cikk
2. bekezdése rögzíti az ártatlanság vélelmének elvét, de az
5. cikk szerint a gyanúsított — indokolt esetben — akár
személyes szabadságától is megfosztható. E felfogással
összhangban a hazai jogban az Alkotmány sérelme nélkül
szerepel az őrizetbe vétel, az előzetes letartóztatás, az
ideiglenes kényszergyógykezelés, a lakhely elhagyási tilalom.
Valamennyi ilyen intézkedés alkotmányos alapjogot korlátoz,
természetesen megfelelő jogi, bírói biztosítékok mellett.
A vizsgált esetben a gépjármű vezetői engedély
visszavonásához ugyancsak több jogi garanciát rendel a
jogalkotó. A hatályos BMr. a vezetői engedély ún. kötelező
(az eljáró hatóság mérlegelésétől független) visszavonását —
meghatározott bűncselekmények esetén — a büntetőeljárás
jogerős befejezéséig, de legfeljebb 1 évre, meghatározott
szabálysértés elkövetése esetén pedig a szabálysértési
eljárás jogerős befejezéséig, de legfeljebb 6 hónapra teszi
lehetővé (BMr. 17. § (1) bek. b/ pont). További garanciát
jelent, hogy a hatályos BMr. szerint: "... az ügyben eljáró
ügyészség vagy bíróság, illetőleg a szabálysértési hatóság
kezdeményezésére a rendőrhatóság a vezetői engedélyt a
határidő letelte előtt is visszaadja, illetve annak
visszavonásától eltekint." (BMr. 17. § (3) bek.)
A hatályos szabályozás alkalmasnak mutatkozik az olyan —
orábban előfordult, s az indítványozók által is kifogásolt —
esetek megelőzésére, amikor az elkövető a rendőrhatóság
vezetői engedélyt visszavonó határozata folytán a bíróság
ítéletében meghatározott időtartamnál hosszabb ideig állt
joghátrány hatálya alatt (pl. a bíróság által kiszabott
járművezetéstől eltiltás büntetés időtartama rövidebb volt,
mint az engedély visszavonásától a bírósági eljárás jogerős
befejezéséig eltelt idő).
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1., 37., 40. §-ára és a 42. § (1)
bekezdésére figyelemmel a nem hatályos jogszabály
tekintetében nincs helye utólagos és elvont normakontrollnak,
ha annak egyedüli eljárási következménye — az
alkotmányellenesség megállapítása esetén is — a jogszabály
hatályvesztésének kimondása lehetne (1449/B/1992. AB hat. ABH
1994. 564/859., 71/B/1994. AB végz. ABH 1995. 1026.). Mivel
az Alkotmánybíróság ettől eltérő körülmény fennállását nem
látta, a 20/1990. (VIII. 6.) BM rendelet
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló
eljárást megszüntette.
2. Az Alkotmánybíróság elutasította azt az indítványt,
amelynek előterjesztője az Áe. 72. §-ának (4) bekezdését
azért tartja alkotmányellenesnek, mert — véleménye szerint —
az kizárja a szabálysértési határozatok bírósági
felülvizsgálatát. Az indítvány téves jogszabályértelmezésen
alapul — helytelenül jelöli meg az Áe.-t, mint e tárgyban
releváns törvényt, tartalmilag pedig időközben — más
indítványok kapcsán — érdemi elbírálást nyert.
Az Áe. hatálya nem terjed ki a szabálysértési eljárásra (Áe.
3. § (7) bek.). A szabálysértési anyagi, eljárási és
végrehajtási jog egységes kódexe az 1968. évi I. törvény (a
továbbiakban: Sztv.). Az Sztv. azonban ez idő szerint nem
teszi lehetővé a szabálysértési határozatok bíróság előtti
megtámadását, ami a jogállamiság követelményeit sértő,
alkotmányellenes helyzet. Erre figyelemmel az
Alkotmánybíróság a 63/1997. (XII. 12.) AB határozatában a
következők szerint foglalt állást: "Az Alkotmánybíróság
megállapítja, hogy az Országgyűlés elmulasztotta a
szabálysértési jognak az Alkotmány 50. § (2) bekezdése,
illetőleg az Alkotmány 57. § (1) bekezdése követelményeinek
megfelelő újraszabályozására vonatkozó jogalkotói feladatát.
Ezért az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy a
szükséges törvényalkotást legkésőbb 1998. december 31.-ig
végezze el." (MK. 1997. évi 111. szám, 8328.) Az
Alkotmánybíróság döntésének végrehajtását követően tehát
megnyílik a bírói út az indítványozó által hivatkozott
szabálysértés tekintetében is.
3. A korábban hatályban volt BMr. alkalmazásával kapcsolatos
alkotmányjogi panaszoknak az Alkotmánybíróság nem adott
helyt.
3.1. Az egyik panaszos szerint az őt ért jogsérelem a BMr. 5.
§ (1) bekezdés c/ pontjában és 5. § (2) bekezdésében foglalt
alkotmányellenes rendelkezések alkalmazása folytán
következett be. A konkrét ügyben a BRFK Igazgatásrendészet
Rendészeti Osztálya — a panaszos ellen folyamatban lévő
büntetőeljárás befejezéséig — a vezetői engedélyt jogerősen
visszavonta (13-179/1991. számú határozat), amely döntést
utóbb a Fővárosi Bíróság, mint másodfokú bíróság is
helybenhagyott (58. Kf. 33.371/1992./2.). A rendőrhatóság
intézkedésének alapjául szolgáló büntető ügyben eljárt
bíróság végül a panaszost — bűncselekmény hiányában —
felmentette az ellene emelt vád alól.
A Bmr. 5. § (1) bekezdésének c/ pontja —, amely lehetővé
tette a panaszos járművezetői engedélyének a büntető eljárás
jogerős befejezéséig való visszavonását — ma már nem
hatályos.
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint nem hatályos
jogszabály alkotmány-ellenességének megállapítására és a
jogszabály konkrét esetben való alkalmazhatósága
meghatározására irányuló alkotmányjogi panasz esetén — az
egyéb törvényi feltételek vizsgálata mellett — vizsgálni
kell, hogy a nem hatályos jogszabály alkotmányellenessége
megállapításának lehet-e az alkotmánysértés kimondásán
túlmenő eljárásjogi következménye.
Az Abtv. 43. § (4) bekezdése szerint az Alkotmánybíróság a
42. § (1) bekezdésében, valamint a 43. § (1)-(2) bekezdésében
meghatározott időponttól eltérően is meghatározhatja az
alkotmányellenes jogszabály alkalmazhatóságát, ha ezt a
jogbiztonság, vagy az eljárást kezdeményező különösen fontos
érdeke indokolja. Alkotmányjogi panasz esetében a nem
hatályos jogszabály alkotmányossági vizsgálatának az
alkotmánysértés megállapításán túlmenő eljárásjogi
következménye a konkrét esetben való alkalmazhatóság kizárása
lehetne. Ennek azonban törvényi feltétele, hogy azt "az
eljárást kezdeményező különösen fontos érdeke" indokolja.
(1352/D/1992. AB hat., ABH 1995. 649.) A vizsgált esetben az
Alkotmánybíróság az Abtv. 43. § (4) bekezdésben foglalt
kivételes jogosultságának gyakorlására nem látott okot, ezért
az alkotmányjogi panaszt elutasította.
3.2. A BMr. 5. § (3) bekezdésének alkotmányosságát vitatva
két alkotmányjogi panasz érkezett az Alkotmánybírósághoz. Az
egyik panaszost a Veszprém megyei Rendőrkapitányság
Igazgatásrendészeti Osztálya a 3/11/1993. számú jogerős
határozatában — sebességkorlátozás jelentős túllépése miatt —
pénzbírsággal sújtotta és vezetői engedélyét meghatározott
időre visszavonta. Hasonló tartalmú döntést vitatott egy
másik panaszos, aki a Siófoki Városi Rendőrkapitányság 2315-
4/1992. számú jogerős határozata ellen a bírósághoz is
fordult, a Somogy Megyei Bíróság azonban a 3. Pf
.20.570/1995/3. számú ítéletében — bírósági hatáskör hiányára
hivatkozva — a keresetet jogerősen elutasította.
Mindkét szabálysértési ügyben az eljárt rendőrhatóságok az
Sztv. 116. §-ában, illetőleg az egyes szabálysértések
végrehajtásáról szóló 17/1968. (IV. 14.) Korm. rendelet (a
továbbiakban: Sztvhr.) 62. § (3) bekezdésében foglalt
felhatalmazás alapján intézkedtek, amely szerint: "A
szabálysértési hatóság a közúti közlekedés szabálysértés
elbírálása alkalmával a külön jogszabályban meghatározott
közlekedési igazgatási intézkedést is megteheti." A vezetői
engedély határozott időre történt visszavonását a
rendőrhatóságok a korábban hatályban volt BMr. 5. § (3)
bekezdésére alapították. A panaszosok — a szabálysértési
eljárás során, a bírósági keresetben, továbbá alkotmányjogi
panaszukban is — a járművezetői engedély visszavonása
jogszabályi alapjának hiányára hivatkoznak, álláspontjuk
szerint önmagában a BMr. rendelkezése ilyen tartalmú döntésre
nem jogosítja fel a rendőrhatóságot.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Sztv. és Sztvhr.,
illetőleg a BMr. hivatkozott rendelkezéseinek értelmezése és
konkrét esetekben történő alkalmazása nem alkotmányossági
kérdés, hanem jogalkalmazói feladat. A 35/1991. (VI. 20.) AB
határozatban a testület elvi éllel mutatott rá, hogy "... az
Alkotmánybíróságnak sem jogalkotási, sem önálló
jogértelmezési hatásköre nincs, kivéve az Alkotmány
értelmezésére vonatkozó hatáskörét." Ugyancsak e határozat
szerint: "... a jogalkalmazás hivatott eldönteni, hogy a
konkrét jogviszonyokban az ellentétet (látszólagos
ellentétet) hordozó rendelkezések közül melyik törvényhely
alkalmazásával kell eljárni." (ABH. 1991. 176.) Az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Sztv., az Sztvhr. és
a BMr. rendelkezéseinek jogalkalmazói értelmezésével a
konkrét jogviták eldönthetők, ezért az alkotmányjogi
panaszokat visszautasította.
Dr. Lábady Tamás
az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Bagi István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Németh János Dr. Szabó András
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Az aláírásban akadályozott Az aláírásban akadályozott
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró helyett alkotmánybíró helyett
Dr. Lábady Tamás Dr. Lábady Tamás
az Alkotmánybíróság az Alkotmánybíróság
helyettes elnöke helyettes elnöke
. |