Hungarian
Ügyszám:
.
66/B/1993
Előadó alkotmánybíró: Szabó András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 3/1998. (II. 11.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1998/61
.
A döntés kelte: Budapest, 02/09/1998
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
                                 
        Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos  vizsgálatára irányuló indítványok és  alkotmányjogi
    panaszok tárgyában meghozta a következő

                            határozatot :
                                 
    1.  Az  Alkotmánybíróság  a közúti közlekedés  rendőrhatósági
    igazgatásáról  szóló 48/1997. (VIII. 26.) BM rendelet  16.  §
    (1)  bekezdés  a/-b/  pontja, 17. § (1) bekezdés  b/  pontja,
    valamint  17.  §  (2)-(3)  bekezdése  alkotmányellenességének
    megállapítására irányuló indítványokat elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság az államigazgatási eljárás általános
    szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény 72. § (4)  bekezdése
    alkotmányellenességének megállapítására  irányuló  indítványt
    elutasítja.

    3.  Az  Alkotmánybíróság  a közúti közlekedés  rendőrhatósági
    igazgatásáról szóló 20/1990. (VIII. 6.) BM rendelet 5. §  (1)
    bekezdés c/ pontja és 5. § (2) bekezdése, illetőleg 5. §  (3)
    bekezdése  konkrét  ügyben  való  alkalmazásával  kapcsolatos
    alkotmányjogi      panaszokat      elutasítja,      illetőleg
    visszautasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                Indokolás

      A   közúti  közlekedés  rendőrhatósági  igazgatásáról   szóló
      20/1990.  (VIII.  6.)  BM  rendelet  (a  továbbiakban:  BMr.)
      szabályozásával  kapcsolatban  több  indítvány  érkezett   az
      Alkotmánybírósághoz.  Az  Alkotmánybíróság  az  indítványokat
      egyesítette és egy eljárás keretében bírálta el.

      Az  Alkotmánybíróság eljárása során figyelemmel volt  arra  a
      lényeges körülményre, hogy a kifogásolt miniszteri rendeletet
      — 1998. január 1-jei hatállyal — új szabályozás váltotta fel.
      A   közúti   igazgatás  rendőrhatósági  igazgatásáról   szóló
      48/1997.  (VIII.  26.) BM rendelet (a továbbiakban:  hatályos
      BMr.)   a   korábbihoz  képest  tartalmilag  részben   eltérő
      rendelkezéseket  tartalmaz, s ezáltal az  indítványozók  több
      kifogását  meghaladottá, tárgytalanná teszi. A hatályos  BMr.
      ugyanis megteremti azokat a jogi garanciákat, amelyek korábbi
      hiányos volta az indítványok előterjesztését eredményezte.

      A  jogszabályi  változásokra figyelemmel az  Alkotmánybíróság
      eljárása   során   a   hatályos  BMr.  azon  rendelkezéseinek
      alkotmányosságát vizsgálta, amelyek a korábban hatályban volt
      BMr.  szabályaival tartalmilag megegyeznek. (Ez  az  eljárási
      mód  megfelel  az  Alkotmánybíróság hosszabb  ideje  követett
      gyakorlatának: lásd pl. 324/B/1991. AB hat., ABH 1992.  464.)
      Az   Alkotmánybíróság  megvizsgálta  továbbá   azokat   —   a
      szabályozás   egészére   irányuló,   általános   jellegű    —
      alkotmányossági  kifogásokat is,  amelyek  az  új  miniszteri
      rendelet  konkrét rendelkezéseitől függetlenül  jelentőséggel
      bírnak  (pl.  a  közlekedéshez való  jog  alapjog  jellegének
      megítélése, annak szabályozási konzekvenciái).

                                   I.
                                   
      1.   Az   indítványokban   foglalt   kérdések   megítéléséhez
      nélkülözhetetlen a korábban (1997. december 31-ig)  hatályban
      volt,   továbbá   a   jelenleg  hatályos   új   rendelkezések
      bemutatása.   Az   indítványokkal  érintett  jogszabályhelyek
      tartalma a következő.

      20/1990.   (VIII.   6.)  BM  rendelet  a  közúti   közlekedés
      rendőrhatósági igazgatásáról:

      "5. § (1) A rendőrhatóság a vezetői engedélyt visszavonja, ha
      c/   a   járművezető   ellen  a  közúti  közlekedés   körében
      segítségnyújtás   elmulasztása   (Btk.   172.   §),    közúti
      veszélyeztetés  (Btk. 186. §), közúti baleset  okozása  (Btk.
      187.  §),  ittas  járművezetés (Btk.  188.  §),  járművezetés
      tiltott  átengedése  (Btk. 189. §), vagy cserbenhagyás  (Btk.
      190. §) bűncselekmény miatt indult büntető eljárás, a büntető
      eljárás jogerős befejezéséig,
      d/  a  járművezető  ellen ittas vezetés miatt  szabálysértési
      eljárás    indult,    a   szabálysértési   eljárás    jogerős
      befejezéséig,"

      "5.  § (2) Az (1) bekezdés c/ pontja alapján a közúti baleset
      okozása  (Btk. 187. §) miatt a vezetői engedélyt  akkor  kell
      visszavonni,   ha  a  bűncselekmény  tömegszerencsétlenséget,
      halált vagy halálos tömegszerencsétlenséget okozott."

      "5.  §  (3)  A vezetői engedélyt a szabálysértési  eljárásban
      alkalmazott   járművezetéstől  eltiltás  (...)   esetén   egy
      hónaptól egy évig terjedő időre lehet visszavonni."

      "6.  §  (2)  A  rendőr  a vezetői engedélyt  elveheti,  ha  a
      járművezető  a  közúti közlekedés szabályainak  megszegésével
      halálos    balesetet,    illetőleg    tömegszerencsétlenséget
      okozott."


      48/1997.   (VIII.  26.)  BM  rendelet  a  közúti   közlekedés
      rendőrhatósági igazgatásáról:

      "16. § (1) A rendőr a vezetői engedélyt a helyszínen elveszi,
      ha
      a/ a járművezető azzal gyanúsítható, hogy a közúti közlekedés
      körében   cselekményével  megvalósította  a   segítségnyújtás
      elmulasztása    (Btk.172.§),    a    közúti    veszélyeztetés
      (Btk.186.§), a járművezetés tiltott átengedése (Btk.189.  §),
      a   cserbenhagyás  (Btk.  190.  §),  közúti   baleset   során
      tömegszerencsétlenséget,  halált,  több  ember  halálát  vagy
      halálos  tömegszerencsétlenséget  okozó  (Btk.  187.  §   (2)
      bekezdés) bűncselekményt,
      b/  a  jármű vezetője ittas vezetés szabálysértés vagy  ittas
      járművezetés   bűncselekmény  (Btk.  188.  §)   elkövetésével
      alaposan gyanúsítható,"

      "17. § (1) A rendőrhatóság a vezetői engedélyt visszavonja:
      b/  a  16.  §  (1) bekezdés a/ és b/ pontjában  meghatározott
      bűncselekmények    esetén   a   büntető    eljárás    jogerős
      befejezéséig, de legfeljebb 1 évre, a 16. § (1)  bekezdés  b/
      pontjában  meghatározott szabálysértés  elkövetése  esetén  a
      szabálysértési eljárás jogerős befejezéséig, de legfeljebb  6
      hónapra,"

      "17.   §   (2)  A  szabálysértési  hatóság  —  amennyiben   a
      szabálysértési   tényállást  megállapító  jogszabály   az   e
      rendeletben  meghatározott közlekedési igazgatási  intézkedés
      alkalmazását  is lehetővé teszi — 1 hónaptól 1  évig  terjedő
      időtartamra elrendelheti a vezetői engedély, illetve egy vagy
      több    kategóriára,   járműfajtára   vonatkozó   jogosultság
      visszavonását.

      (3)  Az  (1)  bekezdés  b/  pontja esetén  az  ügyben  eljáró
      ügyészség vagy a bíróság, illetőleg a szabálysértési  hatóság
      kezdeményezésére  a  rendőrhatóság  a  vezetői  engedélyt   a
      határidő   letelte   előtt  is  visszaadja,   illetve   annak
      visszavonásától eltekint."

      1.1.   Több   indítványozó   szerint   a   vezetői   engedély
      visszavonására  vonatkozó  rendelkezések  alkotmányellenesek,
      mert  miniszteri  rendeleti szinten  kerültek  szabályozásra.
      Álláspontjukat arra alapozzák, hogy a közlekedéshez való  jog
      az  alapvető jogok körébe tartozik és ezért korlátozását — az
      Alkotmány  8.  § (2) bekezdésére figyelemmel — csak  törvényi
      szinten   lehetne   rendezni.   Előadják,   hogy   a   közúti
      közlekedésről  szóló  1988. évi I. törvény  (a  továbbiakban:
      Kötv.)  3.  §  (1) bekezdése szerint "A közúti  közlekedésben
      mindenkinek joga van részt venni ...", s a közlekedéshez való
      jog  alapjog jellegének megalapozásául az Alkotmány 58. § (1)
      bekezdésére   is  hivatkoznak  ("Mindenkit,  aki  törvényesen
      tartózkodik  Magyarország területén  ...  megillet  a  szabad
      mozgás   és   a  tartózkodási  hely  szabad  megválasztásának
      joga."). Az indítványozók a BMr. szabályozásában alapvető jog
      rendeleti szintű korlátozását látják.

      1.2. Az indítványozók részéről az egyik legvitatottabb kérdés
      az,  hogy a BMr. 5. § (1) bekezdés c/ pontjába (hatályos BMr.
      17. § (1) bek. b/ pont) foglalt vezetői engedély visszavonása
      közigazgatási   hatósági   aktusnak   vagy   büntető-eljárási
      kényszerintézkedésnek tekintendő-e. Többek véleménye  szerint
      a  vezetői  engedély visszavonása tartalmában, alkalmazásának
      és  joghatásának jellemzőiben teljes egészében  megegyezik  a
      büntető   eljárásról  szóló  1973.  évi  I.   törvényben   (a
      továbbiakban:  Be.) szabályozott kényszerintézkedésekkel.  Az
      indítványozók   szerint   a  vezetői  engedély   visszavonása
      kizárólag   a   büntető   eljárás   céljának   megvalósulását
      szolgálja, ezért az intézkedésnek a Be.-ben lenne a helye,  s
      annak  alkalmazására  csak  a bíróság  lehetne  jogosult.  Az
      indítványozók szerint a jelenlegi helyzet az Alkotmány 45.  §
      (1)  bekezdését  sérti, ugyanis "A Magyar  Köztársaságban  az
      igazságszolgáltatást ... a bíróságok gyakorolják."

      1.3. Több indítványozó a vezetői engedélynek a büntető vagy a
      szabálysértési  eljárás  megindításával  egyidejűleg  történő
      kötelező  visszavonását  (BMr. 5.  §  (1)  bek.  c/-d/  pont,
      illetőleg hatályos BMr. 17. § (1) bek. b/ pont) azért  tartja
      alkotmányellenesnek, mert az mintegy prejudikálja az érintett
      vétkességét, s így az ártatlanság vélelmének elvébe  ütközik.
      Az  Alkotmány  57.  § (2) bekezdése értelmében  ugyanis  "...
      senki  sem  tekinthető bűnösnek mindaddig,  amíg  büntetőjogi
      felelősségét   a   bíróság   jogerős   határozata   meg   nem
      állapította."

      2.    Az   egyik   indítványozó   álláspontja   szerint    az
      allamigazgatási  eljárás általános szabályairól  szóló  1957.
      évi  IV.  törvény (a továbbiakban: Áe.) 72. §  (4)  bekezdése
      alkotmányellenes,    mert   nem    teszi    lehetővé,    hogy
      szabálysértési ügyekben az elkövető a számára  sérelmes  —  a
      vezetői   engedély   visszavonásának  alapjául   szolgáló   —
      határozat   bírósági   felülvizsgálatát   kérje.   Indítványa
      megalapozásául az Alkotmány 57. § (5) bekezdésére hivatkozik,
      amely  szerint  "...  a  törvényben  meghatározottak  szerint
      mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírói, államigazgatási
      vagy  más  hatósági  döntés ellen,  amely  jogát  vagy  jogos
      érdekét sérti."

      3.  A  korábban hatályban volt BMr. rendelkezéseinek  konkrét
      ügyben  való  alkalmazásával kapcsolatban három alkotmányjogi
      panasz érkezett az Alkotmánybírósághoz.

      3.1. Az egyik panaszos a BMr. 5. § (1) bek. c/ pontja (és  az
      azzal  összefüggő  5.  § (2) bekezdés) alkotmányellenességére
      hivatkozik.  Esetében a rendőrhatóság azért  vonta  vissza  a
      vezetői  engedélyt,  mert  alapos  gyanú  utalt  arra,   hogy
      elkövette  a  halálos  közúti  baleset  gondatlan  okozásának
      vétségét  (Btk. 187. §), utóbb azonban a bíróság  felmentette
      az  ellene emelt vád alól. A panasz előterjesztője sérelmezi,
      hogy  a  vezetői  engedély visszavonásáról "éppen  a  büntető
      ügyekben  eljáró  hatóságok  nem határozhatnak."  A  panaszos
      szerint  "a jelenlegi szabályozás azáltal sérti különösen  az
      ártatlanság  vélelmét, hogy nem rendelkezik a kártalanításról
      arra  az  esetre,  ha  az eljárás a járművezetéstől  eltiltás
      nélkül fejeződik be."

      3.2.  A  BMr.  5.  §  (3) bekezdésének alkotmányellenességére
      hivatkozva  ketten  terjesztettek elő alkotmányjogi  panaszt.
      Mindkét  panaszos  a  szabálysértési  eljárásban  alkalmazott
      "járművezetéstől  eltiltás" intézkedés jogszabályi  alapjának
      hiányára  hivatkozik. Álláspontjuk szerint  a  szabálysértési
      hatóságokat  erre  a  döntésre  anyagi  jogi  jogszabály  nem
      jogosítja fel, amit az is bizonyít, hogy az általuk  vitatott
      ügyekben   a   hatóságok  döntési  jogosultságukat   a   BMr.
      hivatkozott  eljárási jogi normájára alapozták. A  panaszosok
      alkotmányellenesnek    tartják   a   rendőrhatóságok    olyan
      gyakorlatát,  amely  szerint  "a vezetői  engedély  bármilyen
      szabálysértés  miatt visszavonható" (pl. a sebességkorlátozás
      jelentős   túllépése   miatt  is.).  Véleményük   szerint   a
      szabálysértési  hatóságot  ilyen  tartalmú  döntésre   —   az
      Alkotmány  8.  § (2) bekezdésére figyelemmel — csak  törvényi
      szintű felhatalmazás jogosíthatja fel.
                                   
                                   II.
                                   
      Az  Alkotmánybíróság a határozat rendelkező részében  foglalt
      döntéseit a következőkre alapítja.

      1.1.  Az  indítványozók  a  közlekedéshez  való  jog  alapjog
      jellegét elsődlegesen a Kötv. 3. § (1) bekezdésére alapozzák.
      E szerint: "A közúti közlekedésben mindenkinek joga van részt
      venni,  a közutat és a közforgalom elől el nem zárt magánutat
      közlekedés   céljából  gyalogosként  vagy   —   meghatározott
      feltételek teljesítése esetén — járművezetőként bárki igénybe
      veheti.  Jogszabály  gyalogosok és járművezetők  közlekedését
      egyes közutakon korlátozhatja vagy kizárhatja." A hivatkozott
      rendelkezések   összevetésén  alapuló  helyes   jogértelmezés
      szerint azonban a Kötv. e §-ában nem a közlekedéshez való jog
      általános  érvényű deklarálásáról van szó, hanem a közlekedés
      területével,  annak használatával kapcsolatos kérdésekről.  A
      jogalkotó  azt  kívánja kiemelni, hogy  senkinek  nincs  joga
      közutat és magánutat önkényesen kivonni a közhasználat  alól;
      tilos   bárki   szabad   mozgását   indokolatlanul   gátolni,
      lehetetlenné  tenni. Az Alkotmánybíróság álláspontja  szerint
      tehát  az  indítványozók téves jogértelmezésén  alapul  az  a
      vélemény, amely  a közlekedésben való részvétel jogát a Kötv.
      3 § (1) bekezdésének tartalmából próbálja levezetni.

      Az  Alkotmány 58. §-a rögzíti a szabad mozgás, a tartózkodási
      hely  szabad  megválasztásának jogát. Az  Alkotmánybíróság  a
      60/1993.  (XI.  29.)  AB  határozatban  értelmezte  a  szabad
      mozgáshoz   való  jog  alkotmányos  tartalmát,  a  következők
      szerint:  "A  szabad  mozgáshoz való jog a helyváltoztatáshoz
      való jog szabadságát jelenti. A magyar alkotmány a közlekedés
      szabadságát  külön nem nevesíti, de a szabad  mozgáshoz  való
      jog   magában   foglalja  a  járművön  vagy   járművel   való
      helyváltoztatás, a közlekedés szabadságát is." (ABH 1993. 509-
      510.)  Mivel a szabad mozgás joga alapvető jog, az  Alkotmány
      8.  §  (2) bekezdése szerint az e jogra vonatkozó szabályokat
      csak  törvény  állapíthatja  meg.  Az  Alkotmánybíróság  több
      döntésében  —  így a 64/1991. (XII. 17.) és a  27/1993.  (IV.
      29.)  AB  határozatokban  is  —  kifejtette,  hogy  "Valamely
      alapjog  tartalmának  meghatározása és lényeges  garanciáinak
      meghatározása  csakis  törvényben  történhet,  törvény   kell
      továbbá az alapjog közvetlen és jelentős korlátozásához is."

      A  szabad  mozgáshoz  való jog, a közlekedés  szabadsága  nem
      fogható     fel     abszolút    jellegű,     korlátozhatatlan
      jogosultságként.  A  jogalkotó  a  kellő  indokok  alapján  —
      alapvetően   a   közúti  közlekedés  valamennyi   résztvevője
      életének,  biztonságának védelme érdekében  —  határozza  meg
      azokat   a   szabályokat,  amelyek  a  közúti   közlekedésben
      résztvevő  személyekre vonatkoznak. Így a gépjárművet  vezető
      személytől  megkívánja,  hogy vezetésre  alkalmas  állapotban
      legyen, az előírt vezetői engedéllyel rendelkezzen, a  közúti
      közlekedés   rendjére   vonatkozó   jogszabályi   előírásokat
      betartsa  (Kötv.  5. § (2) bek., 6-7. §-ok).  A  jogalkotó  a
      közlekedés rendjét szabályozó előírások betartását  különböző
      —  igazgatási, szabálysértési, büntető — szankciók  kilátásba
      helyezésével  is  elősegíteni  kívánja.  E  jogkövetkezmények
      ugyancsak  törvényi  szintű szabályozáson  alapulnak,  így  a
      Rendőrségi törvény (Rtv.), a Szabálysértési törvény  (Sztv.),
      a  Büntető  Törvénykönyv (Btk.) rendelkezésein.  A  részletes
      felsorolást mellőzve elegendő utalni pl. az Rtv.  44.  §  (1)
      bek.   d/   pontjára  (vezetői  engedély  helyszínen  történő
      elvétele), az Sztv. 116/A §-ára (ittas vezetés), vagy a  Btk.
      190.  §-ára (cserbenhagyás). A gépjárművezetők utánképzésének
      intézménye   a  Közlekedési  törvény  (Kötv.)   18.   §   (4)
      bekezdésének rendelkezésein alapul.

      A   közlekedés   szabadságát  közvetlenül   és   elsődlegesen
      korlátozó  normák  tehát  törvényi szintűek,  az  alacsonyabb
      szintű  jogforrások  e  törvények  alapján,  azok  előírásait
      részletezve    tartalmaznak   további   rendelkezéseket.    A
      rendőrségről  szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban:
      Rtv.)  a  rendőr  által  foganatosítható kényszerintézkedések
      között  lehetővé teszi a vezetői engedély helyszínen  történő
      elvételét.  Az  elvett engedélyt a rendőrség  visszavonja,  a
      vezetési jogosultságot korlátozza, stb. (Rtv. 44. § (1)  bek.
      d/  pont,  44.  §  (2)  bek.).  Az  Rtv.  a  belügyminisztert
      hatalmazza  fel,  hogy rendelettel állapítsa  meg  a  rendőri
      szervek feladat- és hatáskörét, "a közúti járművek vezetésére
      jogosító   engedély  kiadásának  ...  szabályait,   helyszíni
      elvételük és visszavonásuk feltételeit ..." (Rtv. 101. §  (1)
      bek. a/ és m/ pontok).

      E   törvényi  felhatalmazás  tartalmával  összhangban  áll  a
      belügyminiszternek   a   közúti   közlekedés   rendőrhatósági
      igazgatásáról    szóló    rendelete.   Az    Alkotmánybíróság
      állásfoglalása szerint nem alkotmányellenes az  a  körülmény,
      hogy  a  vezetői  engedély visszavonásával  összefüggő  egyes
      kérdéseket a belügyminiszter rendelete szabályozza,  mivel  a
      BMr. vitatott rendelkezései törvényi szabályozáson alapulnak,
      nem   tekinthetők  alapjogot  korlátozó  elsődleges  (primer)
      jogforrásnak.

      1.2.   Az   Alkotmánybíróság  nem  adott  helyt  azoknak   az
      indítványoknak sem, amelyek a vezetői engedély  visszavonását
      büntető-eljárásjogi   kényszerintézkedésnek    tekintik,    s
      intézményesítését csak a Be.-ben foglalt kényszerintézkedések
      közé  való  felvételével látják alkotmányosan biztosítottnak.
      Az  Alkotmánybíróság álláspontja szerint a korábban hatályban
      volt  és  a jelenleg hatályos BMr.-ben szabályozott esetekben
      (BMr. 5. § (1) - (2) bek., illetőleg hatályos BMr. 17-18.  §)
      a  vezetői  engedély  visszavonása rendőrhatósági  igazgatási
      rendelkezésnek    minősül,   mégpedig    hatósági    engedély
      visszavonásának.

      A  közúti  járművezetés  engedélyhez kötött  tevékenység.  Az
      engedélyezési   eljárás   során  a  rendőrhatóság   különböző
      feltételeket   figyelembe  véve  dönt  a   vezetői   engedély
      megadásáról és egyben pozitív kötelezettségeket is  előír  az
      engedélyt elnyerő járművezető számára. Mindez a közösségi  és
      az   egyéni   érdekek  védelmét  szolgálja.   Amennyiben   az
      engedélyező rendőrhatóság — közvetlenül vagy közvetve — olyan
      információk  birtokába  jut, amelyek arra  utalnak,  hogy  az
      engedélyezett  tevékenység gyakorlásának feltételei  már  nem
      állnak  fenn  — vagy annak hiányára alapos gyanú  utal  —  az
      engedélyt visszavonja (végleg vagy időlegesen).

      A  közlekedés  biztonságának megsértéséről a  rendőrség  több
      forrásból  is  értesülhet. Tudomást szerezhet a rendszeresen,
      feladatkörébe    tartozóan    végzett    közlekedésrendészeti
      ellenőrzéseiből (ezek hatósági ellenőrzések), a rendőri és az
      ügyészi  nyomozóhatóságok megkereséseiből,  a  szabálysértési
      hatóságok  határozataiból,  de a  bíróságok  ítéleteiből  is.
      Amennyiben   a   hatóság  tudomásra  jutott   körülmények   a
      közlekedés biztonsága szempontjából jelentőséggel  bírnak,  a
      rendőrség  megteszi a szükséges intézkedést  (pl.  a  vezetői
      engedélyt visszavonja).

      Az  indítványozók által legvitatottabb esetek azok, amikor  a
      rendőrhatóság meghatározott közlekedési bűncselekmény  alapos
      gyanúja  miatt  indított büntető eljárás  kapcsán  a  vezetői
      engedélyt visszavonja. Ezt sokan önálló szankciónak, "többlet-
      jogfosztásnak"  tekintik.  A  vezetői  engedély  visszavonása
      azonban  nem  válik büntetőjogi szankcióvá  azáltal,  hogy  a
      büntetőeljárás megindításához köti a jogszabály. Az  engedély
      visszavonása  nem előrehozott büntetés: ezt az intézkedést  a
      közlekedési   bűncselekmény  elkövetésének   alapos   gyanúja
      alapozza  meg,  s éppen erre figyelemmel a közúti  közlekedés
      biztonságának megóvása érdekében történik.

      1.3.  Több  indítványozó  szerint  a  vezetői  engedélynek  a
      büntető   vagy   a   szabálysértési  eljárás   megindításával
      egyidejűleg  történő  kötelező  visszavonása  az  ártatlanság
      vélelmének  elvébe ütközik. Az Alkotmány 57. § (2)  bekezdése
      valóban  kimondja,  hogy "... senki sem  tekinthető  bűnösnek
      mindaddig,  amíg  büntetőjogi felelősségét a bíróság  jogerős
      határozata nem állapította meg" (ezt az elvet a Be. 3. §-a is
      megismétli). Ez a tétel azonban nem értelmezhető akként, hogy
      a  hatóságok  ne  alkalmazhatnának bizonyos — alapjogokat  is
      korlátozó — intézkedéseket a gyanúsítottakkal szemben.

      Ez  a  felfogás  és gyakorlat a jog nemzetközi  normáival  is
      összhangban áll. Az Emberi Jogok Európai Egyezménye  6.  cikk
      2.  bekezdése rögzíti az ártatlanság vélelmének elvét, de  az
      5.  cikk  szerint  a gyanúsított — indokolt  esetben  —  akár
      személyes   szabadságától  is  megfosztható.  E   felfogással
      összhangban  a  hazai  jogban  az  Alkotmány  sérelme  nélkül
      szerepel  az  őrizetbe vétel, az előzetes  letartóztatás,  az
      ideiglenes kényszergyógykezelés, a lakhely elhagyási tilalom.
      Valamennyi  ilyen intézkedés alkotmányos alapjogot  korlátoz,
      természetesen megfelelő jogi, bírói biztosítékok mellett.

      A    vizsgált    esetben   a   gépjármű   vezetői    engedély
      visszavonásához  ugyancsak  több  jogi  garanciát  rendel   a
      jogalkotó.  A  hatályos BMr. a vezetői engedély ún.  kötelező
      (az eljáró hatóság mérlegelésétől független) visszavonását  —
      meghatározott   bűncselekmények  esetén  —  a  büntetőeljárás
      jogerős  befejezéséig,  de legfeljebb 1  évre,  meghatározott
      szabálysértés   elkövetése  esetén  pedig  a   szabálysértési
      eljárás  jogerős befejezéséig, de legfeljebb 6 hónapra  teszi
      lehetővé  (BMr.  17. § (1) bek. b/ pont).  További  garanciát
      jelent,  hogy a hatályos BMr. szerint: "... az ügyben  eljáró
      ügyészség  vagy  bíróság, illetőleg a szabálysértési  hatóság
      kezdeményezésére  a  rendőrhatóság  a  vezetői  engedélyt   a
      határidő   letelte   előtt  is  visszaadja,   illetve   annak
      visszavonásától eltekint." (BMr. 17. § (3) bek.)

      A  hatályos  szabályozás alkalmasnak mutatkozik  az  olyan  —
      orábban előfordult, s az indítványozók által is kifogásolt  —
      esetek  megelőzésére,  amikor  az  elkövető  a  rendőrhatóság
      vezetői  engedélyt  visszavonó határozata folytán  a  bíróság
      ítéletében  meghatározott időtartamnál  hosszabb  ideig  állt
      joghátrány  hatálya  alatt  (pl. a  bíróság  által  kiszabott
      járművezetéstől eltiltás büntetés időtartama  rövidebb  volt,
      mint  az  engedély visszavonásától a bírósági eljárás jogerős
      befejezéséig eltelt idő).

      Az    Alkotmánybíróság   állandó   gyakorlata   szerint    az
      Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi  XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.)  1., 37., 40. §-ára  és  a  42.  §  (1)
      bekezdésére    figyelemmel   a   nem   hatályos    jogszabály
      tekintetében nincs helye utólagos és elvont normakontrollnak,
      ha    annak    egyedüli   eljárási   következménye    —    az
      alkotmányellenesség megállapítása esetén is  —  a  jogszabály
      hatályvesztésének kimondása lehetne (1449/B/1992. AB hat. ABH
      1994.  564/859., 71/B/1994. AB végz. ABH 1995. 1026.).  Mivel
      az  Alkotmánybíróság  ettől eltérő körülmény fennállását  nem
      látta,     a     20/1990.    (VIII.    6.)    BM     rendelet
      alkotmányellenességének   utólagos   vizsgálatára    irányuló
      eljárást megszüntette.

      2.   Az  Alkotmánybíróság  elutasította  azt  az  indítványt,
      amelynek  előterjesztője  az Áe. 72.  §-ának  (4)  bekezdését
      azért tartja alkotmányellenesnek, mert — véleménye szerint  —
      az    kizárja    a   szabálysértési   határozatok    bírósági
      felülvizsgálatát.  Az  indítvány téves jogszabályértelmezésen
      alapul  —  helytelenül jelöli meg az Áe.-t, mint  e  tárgyban
      releváns   törvényt,  tartalmilag  pedig  időközben   —   más
      indítványok kapcsán — érdemi elbírálást nyert.

      Az  Áe. hatálya nem terjed ki a szabálysértési eljárásra (Áe.
      3.   §  (7)  bek.).  A  szabálysértési  anyagi,  eljárási  és
      végrehajtási jog egységes kódexe az 1968. évi I.  törvény  (a
      továbbiakban:  Sztv.). Az Sztv. azonban ez  idő  szerint  nem
      teszi  lehetővé  a szabálysértési határozatok bíróság  előtti
      megtámadását,   ami  a  jogállamiság  követelményeit   sértő,
      alkotmányellenes     helyzet.     Erre     figyelemmel     az
      Alkotmánybíróság  a  63/1997. (XII. 12.) AB  határozatában  a
      következők   szerint  foglalt  állást:  "Az  Alkotmánybíróság
      megállapítja,   hogy   az   Országgyűlés   elmulasztotta    a
      szabálysértési  jognak  az Alkotmány  50.  §  (2)  bekezdése,
      illetőleg  az  Alkotmány 57. § (1) bekezdése követelményeinek
      megfelelő  újraszabályozására vonatkozó jogalkotói feladatát.
      Ezért  az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy  a
      szükséges  törvényalkotást legkésőbb  1998.  december  31.-ig
      végezze   el."   (MK.  1997.  évi  111.   szám,   8328.)   Az
      Alkotmánybíróság  döntésének  végrehajtását  követően   tehát
      megnyílik  a  bírói  út  az  indítványozó  által  hivatkozott
      szabálysértés tekintetében is.

      3.  A korábban hatályban volt BMr. alkalmazásával kapcsolatos
      alkotmányjogi  panaszoknak  az  Alkotmánybíróság  nem   adott
      helyt.
      3.1. Az egyik panaszos szerint az őt ért jogsérelem a BMr. 5.
      §  (1) bekezdés c/ pontjában és 5. § (2) bekezdésében foglalt
      alkotmányellenes     rendelkezések    alkalmazása     folytán
      következett  be.  A  konkrét ügyben a BRFK Igazgatásrendészet
      Rendészeti  Osztálya  —  a panaszos  ellen  folyamatban  lévő
      büntetőeljárás  befejezéséig — a vezetői engedélyt  jogerősen
      visszavonta  (13-179/1991.  számú határozat),  amely  döntést
      utóbb   a   Fővárosi  Bíróság,  mint  másodfokú  bíróság   is
      helybenhagyott  (58.  Kf. 33.371/1992./2.).  A  rendőrhatóság
      intézkedésének  alapjául  szolgáló  büntető   ügyben   eljárt
      bíróság  végül  a  panaszost  —  bűncselekmény  hiányában   —
      felmentette az ellene emelt vád alól.

      A  Bmr.  5.  §  (1) bekezdésének c/ pontja —, amely  lehetővé
      tette  a panaszos járművezetői engedélyének a büntető eljárás
      jogerős   befejezéséig  való  visszavonását  —  ma  már   nem
      hatályos.
      Az  Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint nem  hatályos
      jogszabály  alkotmány-ellenességének  megállapítására  és   a
      jogszabály     konkrét    esetben    való    alkalmazhatósága
      meghatározására  irányuló alkotmányjogi panasz  esetén  —  az
      egyéb  törvényi  feltételek vizsgálata  mellett  —  vizsgálni
      kell,  hogy  a  nem  hatályos jogszabály alkotmányellenessége
      megállapításának   lehet-e   az  alkotmánysértés   kimondásán
      túlmenő eljárásjogi következménye.

      Az  Abtv.  43. § (4) bekezdése szerint az Alkotmánybíróság  a
      42. § (1) bekezdésében, valamint a 43. § (1)-(2) bekezdésében
      meghatározott  időponttól  eltérően  is  meghatározhatja   az
      alkotmányellenes  jogszabály  alkalmazhatóságát,  ha  ezt   a
      jogbiztonság, vagy az eljárást kezdeményező különösen  fontos
      érdeke  indokolja.  Alkotmányjogi  panasz  esetében   a   nem
      hatályos   jogszabály   alkotmányossági   vizsgálatának    az
      alkotmánysértés     megállapításán    túlmenő     eljárásjogi
      következménye a konkrét esetben való alkalmazhatóság kizárása
      lehetne.  Ennek  azonban  törvényi feltétele,  hogy  azt  "az
      eljárást  kezdeményező  különösen fontos  érdeke"  indokolja.
      (1352/D/1992. AB hat., ABH 1995. 649.) A vizsgált esetben  az
      Alkotmánybíróság  az  Abtv.  43. §  (4)  bekezdésben  foglalt
      kivételes jogosultságának gyakorlására nem látott okot, ezért
      az alkotmányjogi  panaszt elutasította.

      3.2.  A  BMr. 5. § (3) bekezdésének alkotmányosságát  vitatva
      két alkotmányjogi panasz érkezett az Alkotmánybírósághoz.  Az
      egyik   panaszost   a   Veszprém   megyei   Rendőrkapitányság
      Igazgatásrendészeti  Osztálya  a  3/11/1993.  számú   jogerős
      határozatában — sebességkorlátozás jelentős túllépése miatt —
      pénzbírsággal  sújtotta  és vezetői engedélyét  meghatározott
      időre  visszavonta.  Hasonló tartalmú  döntést  vitatott  egy
      másik  panaszos, aki a Siófoki Városi Rendőrkapitányság 2315-
      4/1992.  számú  jogerős  határozata  ellen  a  bírósághoz  is
      fordult,   a   Somogy  Megyei  Bíróság  azonban   a   3.   Pf
      .20.570/1995/3. számú ítéletében — bírósági hatáskör hiányára
      hivatkozva — a keresetet jogerősen elutasította.

      Mindkét  szabálysértési ügyben az eljárt  rendőrhatóságok  az
      Sztv.   116.   §-ában,  illetőleg  az  egyes  szabálysértések
      végrehajtásáról  szóló 17/1968. (IV. 14.) Korm.  rendelet  (a
      továbbiakban:   Sztvhr.)  62.  §  (3)  bekezdésében   foglalt
      felhatalmazás   alapján  intézkedtek,   amely   szerint:   "A
      szabálysértési  hatóság  a  közúti  közlekedés  szabálysértés
      elbírálása  alkalmával  a  külön jogszabályban  meghatározott
      közlekedési igazgatási intézkedést is megteheti."  A  vezetői
      engedély    határozott   időre   történt   visszavonását    a
      rendőrhatóságok  a  korábban hatályban volt  BMr.  5.  §  (3)
      bekezdésére  alapították.  A panaszosok  —  a  szabálysértési
      eljárás  során, a bírósági keresetben, továbbá  alkotmányjogi
      panaszukban   is  —  a  járművezetői  engedély   visszavonása
      jogszabályi   alapjának  hiányára  hivatkoznak,  álláspontjuk
      szerint önmagában a BMr. rendelkezése ilyen tartalmú döntésre
      nem jogosítja fel a rendőrhatóságot.

      Az  Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Sztv. és Sztvhr.,
      illetőleg a BMr. hivatkozott rendelkezéseinek értelmezése  és
      konkrét  esetekben  történő alkalmazása  nem  alkotmányossági
      kérdés, hanem jogalkalmazói feladat. A 35/1991. (VI. 20.)  AB
      határozatban a testület elvi éllel mutatott rá, hogy "...  az
      Alkotmánybíróságnak    sem    jogalkotási,     sem     önálló
      jogértelmezési   hatásköre   nincs,   kivéve   az   Alkotmány
      értelmezésére  vonatkozó hatáskörét." Ugyancsak  e  határozat
      szerint:  "...  a  jogalkalmazás hivatott eldönteni,  hogy  a
      konkrét    jogviszonyokban    az   ellentétet    (látszólagos
      ellentétet)  hordozó rendelkezések közül  melyik  törvényhely
      alkalmazásával   kell   eljárni."  (ABH.   1991.   176.)   Az
      Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Sztv., az Sztvhr.  és
      a   BMr.  rendelkezéseinek  jogalkalmazói  értelmezésével   a
      konkrét   jogviták   eldönthetők,  ezért   az   alkotmányjogi
      panaszokat visszautasította.
                              Dr. Lábady Tamás
                     az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
                                     
                Dr. Ádám Antal             Dr. Bagi István
                alkotmánybíró               alkotmánybíró

                Dr. Holló András           Dr. Kilényi Géza
                 alkotmánybíró               alkotmánybíró

                Dr. Németh János           Dr. Szabó András
                  alkotmánybíró          előadó alkotmánybíró

           Az aláírásban akadályozott   Az aláírásban akadályozott
                Dr. Vörös Imre             Dr. Zlinszky János
             alkotmánybíró helyett        alkotmánybíró helyett
                Dr. Lábady Tamás           Dr. Lábady Tamás
              az Alkotmánybíróság        az Alkotmánybíróság
                helyettes elnöke           helyettes elnöke

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        3/1998. (II. 11.)
        Date of the decision:
        .
        02/09/1998
        .
        .