A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítvány alapján
meghozta a következő:
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a bíróságok szervezetéről és
igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény 27. § (2)
bekezdése, 31. § (1) bekezdés a) pontja, 31. § (2) bekezdése,
32. § (4)-(5)-(6) bekezdései, 33. § (1) bekezdése, 105. §-a
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság az alkotmányértelmezésre irányuló
indítványt visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz indítvány érkezett a bíróságok
szervezetéről és igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény (a
továbbiakban: Bsz.) egyes rendelkezései alkotmányellenességének
vizsgálatára az alábbiak szerint:
1. A Bsz. 31. §-a szabályozza, hogy mely esetekben kell a
jogegységi eljárást lefolytatni. Az indítványozó úgy vélte,
hogy a jogegységi határozat kezdeményezésére jogosultak körén
belül a legfőbb ügyész – az Alkotmánnyal össze nem egyeztethető
módon – csak korlátozott jogosítványokkal rendelkezik. Az
Alkotmány 51. § (1) bekezdése értelmében a legfőbb ügyész és az
ügyészség gondoskodik az állampolgárok jogainak védelméről. Az
indítványozó szerint a legfőbb ügyész alkotmányos
feladatellátásával az állna összhangban, ha a jogegységi
eljárás kezdeményezésére egyébként jogosultakkal azonos
szabályozás vonatkozna rá.
2. Az indítványozó a jogegységi határozat közzétételére
vonatkozóan is kérelmet terjesztett elő. Kifejtette, hogy a
jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban:
Jat.) még a korábbi “eszközök”, az irányelvek és az elvi
döntések Magyar Közlönyben való közzétételéről rendelkezik, a
jogegységi határozatról nem. Ezért a törvények között nincs
összhang. A Bsz. 32. § (5) bekezdése szerint a Legfelsőbb
Bíróság jogegységi határozatát és a jogegységi tanács által
kiválasztott elvi bírósági határozatot hivatalos gyűjteményében
közzéteszi. Az indítványozó szerint a Jat. “Hivatalos lapok”
című fejezetében ilyen kiadvány nem szerepel, a Jat. alapján a
Bírósági Határozatok nem minősülnek hivatalos gyűjteménynek. A
Bsz. és a Jat. között ezért ellentmondás feszül.
3. A Bsz. 32. § (6) bekezdése értelmében a jogegységi
határozatnak – ha törvény kivételt nem tesz – a felekre
kiterjedő hatálya nincs. Az indítványozó szerint e rendelkezés
ellentétes az Alkotmány 47. § (2) bekezdésével, hiszen az
Alkotmány kimondja, hogy a jogegységi határozat a bíróságokra
kötelező. Az indítványozó kifejti, hogy a Bsz. szerint, ha a
Legfelsőbb Bíróság egyik tanácsa jogkérdésben el kíván térni a
másik ítélkező tanács határozatától, akkor jogegységi eljárást
kell kezdeményeznie, és a jogegységi határozat meghozataláig a
saját eljárását felfüggeszti. Az indítványozó szerint ebben az
esetben konkrét ügyekben indult eljárásokról van szó,
amelyekben az így meghozott jogegységi határozat közvetlenül
hatályosul. Ugyan így kihat a felekre a jogegységi határozat
akkor is, ha jogegységi határozatra hivatkozva kezdeményezik a
jogerős döntés felülvizsgálatát.
4. Az indítványozó a jogegységi határozat mellett kifogást
terjesztett elő az “elvi bírósági határozatok”-kal szemben is.
A Bsz. 27. § (2) bekezdése szerint a Legfelsőbb Bíróság
jogegységi határozatokat hoz és elvi bírósági határozatokat
tesz közzé, a 31. § (5) bekezdése pedig az elvi bírósági
határozatok hivatalos gyűjteményben való közzétételéről
rendelkezik. Az indítványozó szerint az Alkotmány nem ismeri az
elvi bírósági határozatot, mint a Legfelsőbb Bíróság által a
jogalkalmazás egységének biztosításához alkalmazható eszközt. A
Bsz. nem rendelkezik arról az eljárásról, amely alapján a
jogegységi tanács e határozatokat kiválasztja, nincs szabály
arról, hogy ezek a bíróságokra kötelezők-e? Az indítványozó
szerint e kérdés alkotmányos rendezést igényel, e nélkül a Bsz.
fenti rendelkezései a jogbiztonságot sértik.
Az indítványozó álláspontja szerint – a fentiekhez hasonló okok
miatt – alkotmányellenes a Bsz. 33. § (1) bekezdése. Ennek
értelmében a kollégium az egységes bírói gyakorlat biztosítása
érdekében elemzi a bíróságok gyakorlatát, és véleményt
nyilvánít a vitás jogalkalmazási kérdésekben. Az indítványozó e
rendelkezésből a véleménynyilvánításra vonatkozó szövegrész
megsemmisítését kérte. Kifejtette, hogy a gyakorlatban e
véleménynyilvánítás a kollégiumi “irányítás” eszköze, a
Bírósági Határozatokban “ajánlás” és “vélemény” címszó alatt
közzétetteket a bíróságok kötelező módon alkalmazzák. Az
indítványozó szerint az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével, a 7. §
(2) bekezdésével és a 47. § (2) bekezdésével egyaránt
ellentétesek a Bsz.-ben nevesített jogegységi határozaton
kívüli eszközök.
5. A Bsz. 105. §-a szerint az e törvény hatálybalépését
megelőzően hozott irányelvek, elvi döntések és kollégiumi
állásfoglalások az eltérő iránymutatást tartalmazó jogegységi
határozat meghozataláig alkalmazhatók. Az indítványozó szerint
a jogbiztonságot sérti, hogy az átmeneti alkalmazhatóság
tekintetében a Bsz. nem tartalmaz végső határidőt (ahogy teszi
a 106. §-ában az igazságügyminiszteri rendeletekkel). E
rendelkezéssel kapcsolatban továbbá kifejtette, hogy a
kollégiumi állásfoglalások alkalmazhatóságának még az időleges
fenntartása is alkotmányellenes, mert azok kibocsátása – a
jogbiztonságot sértő módon – az akkori Alkotmánnyal is
ellentétes volt.
Az indítványozó több, a gyakorlatból vett példát is felhozott
arra vonatkozóan, hogy a jogegységi határozatok (illetve a
korábbi irányelvek, elvi döntések) miként hatályosulnak a bírói
gyakorlatban.
6. Az indítványozó, összegezve álláspontját, arra a
következtetésre jutott, hogy az általa felvetett
alkotmányossági problémák (alkotmánysértések) elvi alapja a
hatalommegosztás elvének a bírói függetlenség elvével való
összeegyeztetése. Az indítványozó ezért kérte, hogy az
Alkotmánybíróság a Bsz. alkotmányossági vizsgálata során –
különös tekintettel a bíróságokra kötelező
törvényértelmezésekre – jelölje ki a bírói függetlenség
határait.
II.
1. Az Alkotmány vonatkozó rendelkezései szerint:
“2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
“7. § (2) A jogalkotás rendjét törvény szabályozza, amelynek
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.”
“47. § (2) A Legfelsőbb Bíróság biztosítja a bíróságok
jogalkalmazásának egységét, jogegységi határozatai a
bíróságokra kötelezőek.”
“50. § (3) A bírák függetlenek és csak a törvénynek vannak
alárendelve. A bírák nem lehetnek tagjai pártnak és politikai
tevékenységet nem folytathatnak.”
“51. § (1) A Magyar Köztársaság legfőbb ügyésze és az
ügyészség gondoskodik az állampolgárok jogainak a védelméről,
valamint az alkotmányos rendet, az ország biztonságát és
függetlenségét sértő vagy veszélyeztető minden cselekmény
következetes üldözéséről.”
2. A Bsz. indítvánnyal érintett szabályai szerint:
“27. § (1) A bírósági jogalkalmazás egységének biztosítása a
Legfelsőbb Bíróság feladata.
(2) A Legfelsőbb Bíróság az (1) bekezdésben meghatározott
feladatának ellátása körében jogegységi határozatokat hoz, és
elvi bírósági határozatokat tesz közzé.”
“29. § (1) Jogegységi eljárásnak van helye, ha
a) a joggyakorlat továbbfejlesztése vagy az egységes
ítélkezési gyakorlat biztosítása érdekében elvi kérdésben
jogegységi határozat meghozatala szükséges,
b) a Legfelsőbb Bíróság valamely tanácsa jogkérdésben el
kíván térni a Legfelsőbb Bíróság másik ítélkező tanácsának
határozatától.
(2) Az (1) bekezdés b) pontjában említett esetben a
Legfelsőbb Bíróság tanácsa kezdeményezi a jogegységi eljárást,
és a jogegységi határozat meghozataláig az eljárást
felfüggeszti.”
“31. § (1) Jogegységi eljárást kell lefolytatni,
a) ha azt Legfelsőbb Bíróság elnöke vagy kollégiumvezetője,
illetőleg – a (2) bekezdésben meghatározott körben – a legfőbb
ügyész indítványozza, továbbá
b) a 29. § (1) bekezdésének b) pontjában említett esetben.
(2) A legfőbb ügyész jogegységi eljárást indítványozhat
büntetőeljárásban, továbbá polgári eljárásban akkor, ha az
eljárás megindítására vagy az abban való részvételre külön
jogszabály feljogosítja.
32. § (1) A jogegységi határozat hozatalára irányuló
indítványban az indítványozónak meg kell jelölnie, hogy milyen
kérdésekben és mely okokból kéri a jogegységi tanács
határozatának meghozatalát.
(2) Az indítvány alapján a jogegységi tanács elnöke tűzi ki az
ülés határnapját. A jogegységi tanács ülésére az indítványozót
és a legfőbb ügyészt meg kell hívni.
(3) Az ülést az elnök vezeti, az indítványozó és a legfőbb
ügyész felszólalhat.
(4) Az indítvány alapján a jogegységi tanács határozatot hoz. A
jogegységi határozatát "A Magyar Köztársaság nevében" hozza és
azt a Magyar Közlönyben közzé kell tenni.
(5) A Legfelsőbb Bíróság jogegységi határozatát és a jogegységi
tanács által kiválasztott elvi bírósági határozatot hivatalos
gyűjteményében közzéteszi.
(6) A jogegységi határozatnak – ha törvény kivételt nem tesz –
a felekre kiterjedő hatálya nincs.
(7) A Törvény a jogegységi eljárásra vonatkozóan további
szabályokat állapíthat meg.
(8) A jogegységi eljárásra vonatkozó ügyviteli rendelkezéseket
a Legfelsőbb Bíróság ügyviteli szabályzata állapítja meg.”
“33. § (1) A kollégium az egységes ítélkezési gyakorlat
biztosítása érdekében elemzi a bíróságok gyakorlatát, és
véleményt nyilvánít a vitás jogalkalmazási kérdésekben.”
“105. § Az e törvény hatálybalépését megelőzően hozott
irányelvek, elvi döntések és kollégiumi állásfoglalások az
eltérő iránymutatást tartalmazó jogegységi határozat
meghozataláig alkalmazhatók.”
3. A Jat. irányadó rendelkezései értelmében:
“57. § (1) A Magyar Köztársaság hivatalos lapja a Magyar
Közlöny.
(2) A Magyar Közlöny tartalmazza a jogszabályokat, a nemzetközi
szerződéseket, az Országgyűlés és a Kormány határozatait és
jogi iránymutatásait, a Legfelsőbb Bíróság irányelveit, és elvi
döntéseit, valamint a személyi kérdésekben hozott döntéseket,
ideértve a Kormány által adományozott kitüntetéseket is.
(3) Jogszabály, illetőleg a Miniszterelnök a Magyar Közlönyben
más közlemény közzétételét is elrendelheti.”
“61. § (3) E törvény nem érinti az Alkotmányjogi Tanács
jogkörét, továbbá a Legfelsőbb Bíróságnak az Alkotmány 47. §-a,
illetőleg a bíróságokról szóló 1972. évi IV. törvény 45-49. §-a
alapján kibocsátott irányelvét, elvi döntését, állásfoglalását
és egyéb iránymutatását.”
III.
Az indítvány megalapozatlan.
1. Az Alkotmánybíróság a legfőbb ügyész jogegységi eljárás
kezdeményezésére irányadó jogának vizsgálata kapcsán az alábbi
következtetésre jutott. A Bsz. 29. § (1) bekezdés b) pontja, és
a 31. §-a szerint jogegységi eljárást kell lefolytatni, ha azt
a Legfelsőbb Bíróság elnöke, vagy kollégiumvezetője
kezdeményezi, továbbá ha a Legfelsőbb Bíróság valamely tanácsa
jogkérdésben el kíván térni a másik ítélkező tanács
határozatától. A legfőbb ügyész indítványára lefolytatandó
jogegységi eljárás tekintetében a Bsz. 31. § (1) bekezdés a)
pontja és 31. § (2) bekezdése alapján akkor kell jogegységi
eljárást lefolytatatni, ha a legfőbb ügyész azt
büntetőeljárásban indítványozza, polgári eljárásban pedig
akkor, ha az eljárás megindítására vagy az abban való
részvételre külön jogszabály feljogosítja. Az indítványozó úgy
véli, hogy a polgári eljárásra vonatkozó, a büntetőeljárástól
eltérő rendelkezés az Alkotmány 51. § (1) bekezdésébe ütközik,
hiszen ezen alkotmányi szabály alapján a legfőbb ügyész és az
ügyészség alkotmányos feladata – a különböző eljárásokra
tekintet nélkül – az állampolgárok jogainak védelme.
Az Alkotmánybíróság mindenek előtt azt jegyzi meg, hogy az
állampolgárok jogainak védelme nemcsak az ügyészség, hanem
valamennyi alkotmányos szerv feladata. Az Alkotmány 8. § (1)
bekezdése szerint az állam elsőrendű kötelessége az ember
sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogainak
tiszteletben tartása és védelme. Az Alkotmány 8. § (1)-(2)
bekezdései és 19. § (3) bekezdés b) pontja alapján az
Országgyűlés köteles megalkotni az alapjogok érvényesüléséhez
szükséges törvényeket; az Alkotmány 35. § (1) bekezdés a)
pontja a Kormány tekintetében fogalmazza meg az állampolgárok
jogainak védelmét, és biztosítását; a köztársasági elnök az
Alkotmány 29. §-a szerinti, az államszervezet demokratikus
működése feletti őrködés alkotmányos előírása alapján vesz
részt az Alkotmány 8. § (1) bekezdésébe foglaltak
érvényesítésében. Az állampolgárok jogainak védelmét az
Alkotmánybíróság az Alkotmány 32/A. § (1) bekezdése szerint a
jogszabályok alkotmányossági vizsgálata és a törvénnyel
hatáskörébe utalt egyéb feladatok ellátása útján, az
állampolgári jogok országgyűlési biztosai az Alkotmány 32/B. §-
ába foglalt szabályok alapján látják el.
Az ügyészségre irányadó, az Alkotmány 51. § (1) bekezdésébe
foglalt szabállyal azonos rendelkezést tartalmaz az Alkotmány
50. § (1) bekezdése a bíróságok tekintetében is, e rendelkezés
– többek között – kimondja, hogy a bíróságok védik és
biztosítják az állampolgárok jogait és törvényes érdekeit.
Tehát az állampolgári jogok védelme általános, valamennyi
alkotmányos szervre irányadó rendelkezés, amelyet a különböző
államhatalmi ágak, az állam különböző szervezetei feladat-és
hatáskörükbe tartozó módon látnak el.
Az ügyészség alkotmányos jogállását az Alkotmány XI. fejezete
szabályozza. Az Alkotmány e rendelkezéseiből is megállapítható,
hogy az ügyészség alkotmányos feladatellátása különválik az
állam büntetőhatalmának gyakorlása és az egyéb eljárások
tekintetében. Az Alkotmány az 51. § (2) bekezdésében konkrét
feladat-meghatározást tartalmaz: “az ügyészség törvényben
meghatározott jogokat gyakorol a nyomozással összefüggésben,
képviseli a vádat a bírósági eljárásban, továbbá felügyeletet
gyakorol a büntetés-végrehajtás törvényessége felett.” Az
Alkotmány 51. § (3) bekezdése szerint az ügyészség e fő
funkciói mellett egyéb feladatokat is elláthat. E szerint: “az
ügyészség közreműködik annak biztosításában, hogy a társadalom
valamennyi szervezete, minden állami szerv és állampolgár
megtartsa a törvényeket. Törvénysértés esetén – törvényben
meghatározott esetekben és módon – fellép a törvényesség
védelmében.”
Az Alkotmánybíróság az 1/1994. (I. 7.) AB határozatában
rámutatott arra, hogy az Alkotmány 51. § (3) bekezdése bizonyos
polgári peres és nemperes eljárásokban való ügyészi részvételt,
és a bíróság hatáskörébe tartozó egyes eljárásokban való
közreműködés jogát elvileg megalapozza és alkotmányossá teszi.
(ABH 1994. 29., 34.) Ugyanakkor e határozat – a fél perbeli
rendelkezési jogának védelme miatt – a rendelkező részben
mondta ki, hogy a polgári eljárásban az ügyész általános
perindítási, fellépési, fellebbezési és a jogerős ítélet
felülvizsgálatára irányuló általános indítványozási joga
alkotmányellenes. (ABH 1994. 29.)
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a Bsz.-ben a legfőbb
ügyésznek a jogegységi eljárás kezdeményezésére irányuló joga
összhangban van az ügyészség – fentebb ismertetett –
alkotmányos jogállásával. A Bsz. 31. § (2) bekezdése szerint a
legfőbb ügyész büntetőeljárásban általános indítványozási
joggal rendelkezik a jogegységi eljárás kezdeményezésére, míg a
polgári eljárásban akkor, ha más jogszabályok által joga van az
adott eljárás megindítására vagy abban való részvételre. Így a
polgári eljárás körében a legfőbb ügyész jogegységi eljárás
kezdeményezésére azokban az esetekben jogosult, ha az önálló
ügyészi részvétel egyébként is biztosított (lényegében azokban
az ügycsoportokban, amelyekre a jogszabály által feljogosított
feladatellátás során “rálát”). De mindez a “korlát” csak a
jogegységi eljárás indítványozására vonatkozik. Egyébiránt a
Bsz. 32. § (2) bekezdése kimondja, hogy a jogegységi tanács
ülésére a legfőbb ügyészt – ha nem ő volt az indítványozó akkor
is – meg kell hívni. A Bsz. 32. § (3) bekezdése értelmében
pedig az ülésen a legfőbb ügyész felszólalhat.
A Bsz. 32. § (2) és (3) bekezdései megfelelő szabályok arra
vonatkozóan polgári eljárásokban is, hogy a legfőbb ügyész az
egységes ítélkezési gyakorlat biztosítása, a bírói joggyakorlat
továbbfejlesztése, vagy éppen a vitás jogkérdések eldöntésekor
a jogegységi eljárásról értesüljön, a felszólalás jogával élve
részt vegyen a döntés kialakításában.
Az Alkotmánybíróság a fentiek miatt a Bsz. 31. § (1) bekezdés
a) pontja és 31. § (2) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére vonatkozó indítványt
elutasította.
2. Az indítvány a Jat. és a Bsz. közötti ellentmondás
vizsgálata tárgyában két kérelmet tartalmaz. Egyrészt a
jogbiztonság szempontjából az indítványozó azt veti fel, hogy a
Jat. a Magyar Közlönyben való közzététel tekintetében a
Legfelsőbb Bíróság irányelveit és elvi döntéseit jelöli meg nem
pedig a jogegységi határozatot, másrészt azt, hogy a Jat.-nak a
hivatalos lapok felsorolására vonatkozó fejezete nem
tartalmazza a Bsz. 32. § (5) bekezdésében jelölt hivatalos
gyűjteményt. Az indítvány e tekintetben is megalapozatlan.
2.1. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az, hogy a Jat. nem
követte az Alkotmány azon módosítását amely jelenleg a
jogegységi határozatot jelöli meg a bírói jogalkalmazás
egységesítésére szolgáló eszközként, sem a Jat., sem a Bsz.
vonatkozó rendelkezését nem teszi alkotmányellenessé. A Bsz.
32. § (4) bekezdése szerint a Legfelsőbb Bíróság a jogegységi
határozatát a Magyar Köztársaság nevében hozza, és azt a Magyar
Közlönyben közzé kell tenni. E rendelkezéssel a jogbiztonság
szempontjából releváns – a jogegységi határozat
megismerhetőségére és előrelátható alkalmazására vonatkozó –
követelmény teljesül. A Bsz. 32. § (4) bekezdése tehát a
jogszabályokhoz hasonló módon rendeli közzétenni a jogegységi
határozatot, ezáltal a címzettek [az Alkotmány 47. § (2)
bekezdése szerint a bíróság] és egyéb érdekeltek a Legfelsőbb
Bíróság döntéséről megfelelő módon tudomást szerezhetnek.
Ezen túl kétségtelen, hogy a Jat. 57. § (2) bekezdése továbbra
is a Legfelsőbb Bíróság irányelveinek és elvi döntéseinek a
közzétételéről rendelkezik, de a Bsz. és a Jat. közötti ezen
formális ellentmondást maga az Alkotmány 47. § (2) bekezdése
oldja fel a jogegységi határozat nevesítésével. Az Alkotmány
alapján a Jat. megfelelő tartalommal értelmezhető, a Bsz. 32. §
(4) bekezdése pedig épp a jogbiztonság érdekében rendeli el a
jogegységi határozat Magyar Közlönyben való közzétételét.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint tehát az, hogy a Jat.
57. § (2) bekezdésének módosítása elmaradt, önmagában nem olyan
súlyú probléma, amely alapján akár e rendelkezés, akár a Bsz.
32. § (4) bekezdésének alkotmányellenessége – az Alkotmány 2. §
(1) bekezdése alapján – megállapítható lenne. Az
Alkotmánybíróság ezért az indítványt e tekintetben
elutasította.
2.2. A Jat. a “ Hivatalos lapok” IV. fejezetében a Magyar
Közlönyt, a Határozatok Tárát, a minisztérium és országos
hatáskörű szerv hivatalos lapját, illetve a hivatalos
jogszabálygyűjteményeket jelöli meg. A Bsz. 32. § (5) bekezdése
szerint a Legfelsőbb Bíróság jogegységi határozatát és a
jogegységi tanács által kiválasztott elvi bírósági határozatot
hivatalos gyűjteményében közzéteszi.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint valóban helytálló az az
indítványozói észrevétel, hogy a Jat. akár a Magyar Közlönyben
való közzététel, akár a hivatalos lapok megjelölése
tekintetében nem igazodott az egyéb törvényi változásokhoz, és
a Jat. ezen rendelkezéseit csak más jogszabályok “együttes
olvasata” útján lehet a hatályos joggal összhangban értelmezni.
Azonban az Alkotmánynak sem a jogalkotási törvény meghozatalára
irányadó 7. § (2) bekezdéséből, sem más rendelkezéseiből nem
következik, hogy csak olyan elnevezésű hivatalos lapok
jelenhetnek meg, amelyeket a Jat. felsorol. A hatályos jogban a
Jat. IV. fejezetében foglaltakon kívül a különböző állami
szervek által kiadott hivatalos lapoknak jelenleg többféle
fajtája és formája létezik. Pusztán emiatt azonban sem a Jat.,
sem pedig a Jat. tárgykörébe is tartozó más törvények
alkotmányellenességét nem lehet megállapítani. Mivel a
“hivatalos lapok” kizárólagos Jat.-beli szabályozása az
Alkotmányból nem következik, legfeljebb az azonos szintű
jogszabályok (jelen esetben a Bsz. és a Jat.) közötti
ellentmondás problémája merülhet fel. Az erre vonatkozó
alkotmánybírósági gyakorlat szerint “azonban meghatározott
életviszonyok, illetőleg tényállások ellentétes – vagy az
értelmezéstől függően ellentétes – törvényi rendezése önmagában
nem jelent alkotmányellenességet. Az ilyen rendezés
alkotmányellenessé csak akkor válik, ha az egyben az Alkotmány
valamely rendelkezésének a sérelmével is együtt jár, vagyis, ha
az ellentétes tartalmú szabályozás anyagi
alkotmányellenességhez vezet, tehát például ha a rendelkezések
valamelyike meg nem engedett diszkriminációt, egyéb
alkotmányellenes helyzet megteremtését, vagy alkotmányos
alapjog korlátozását eredményezi. Két (vagy több) törvényi
rendelkezés esetleges kollíziója folytán előálló értelmezési
nehézség azonban magába véve még nem elegendő feltétele az
alkotmányellenesség megállapításának.” [35/1991. (VI. 20.) AB
határozat ABH 1991. 175, 176.]
Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság a Bsz. 32. § (5)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítására irányuló
kérelmet elutasította.
3. Az indítványozó a Bsz. 32. § (6) bekezdése vizsgálatát is
kérte. A Bsz. 32. § (6) bekezdése kimondja, hogy a jogegységi
határozatnak – ha a törvény kivételt nem tesz – a felekre
kiterjedő hatálya nincs. Az indítványozó szerint e rendelkezés
az Alkotmány 47. § (2) bekezdésébe ütközik. Kifejtette továbbá,
hogy a Bsz. 32. § (6) bekezdésével ellentétben a Bsz. 29. § (2)
bekezdése és az eljárási törvények több olyan rendelkezést
tartalmaznak, amelyből mégiscsak az következik, hogy a
jogegységi határozat a felekre közvetlenül kihat. Az
indítványozó kérte az alkotmányellenesség megszüntetését, a
törvényen belüli ellentmondás feloldását.
3.1. Az Alkotmány 47. § (2) bekezdése szerint a Legfelsőbb
Bíróság jogegységi határozatai a bíróságokra általános
érvénnyel kötelezőek. Az Alkotmány e rendelkezéséből
következően a jogegységi határozat hatálya a felekre a bírói
jogalkalmazás útján – a kötelezően előírt jogértelmezésen
alapuló ítélet közvetítésével – szükségképpen kihat. A
jogegységi határozatnak ez, az Alkotmány 47. § (2) bekezdéséből
következő általános – a bíróságokra kötelező – érvénye, a
meghozatalát követően érvényesülhet. Ettől különböznek az
eljárási törvényekbe foglalt azon esetek, amikor a jogegységi
határozat közvetlenül érinti (érintheti) az alapul fekvő ügyet
(ügyeket) is.
3.2. A Bsz. 29. § (1) bekezdés b) pontja szerint jogegységi
eljárásnak van helye akkor is, ha a Legfelsőbb Bíróság valamely
tanácsa jogkérdésben el kíván térni a Legfelsőbb Bíróság másik
tanácsának határozatától. Ilyenkor a Bsz. 29. § (2) bekezdése
szerint a jogegységi határozat meghozataláig az eljárást
felfüggeszti. Ugyan ezt a szabályt tartalmazza a polgári
eljárásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.)
274. § (6) bekezdése a felülvizsgálati eljáráshoz kapcsolódva,
és a továbbiakról úgy rendelkezik, hogy: “a jogegységi eljárás
befejezése után a bíróság a jogkérdést elvi jelleggel eldöntő
jogegységi határozatnak megfelelő határozatot hoz.”
Szintén az adott – már elbírált – ügyet érinti a jogegységi
határozat, ha a tartalma szerinti jogszabály-értelmezésre
tekintettel a már létrejött jogviszonyok egyfajta
felülvizsgálatára nyílik lehetőség. Ennek módja a jogegységi
határozat miatt kezdeményezhető perújítás [lásd: a
büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. törvény 276. § (5)
bekezdés b) pont].
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a jogegységi határozat
rendkívüli jogorvoslat (perújítás, felülvizsgálati eljárás)
formában történő továbbhatása az Alkotmány 47. § (2)
bekezdéséből (“a bíróságokra kötelező” szövegrészből)
következik, így azzal nem áll ellentétben.
3.3. A fentiektől eltérő az az eset, amikor a jogegységi tanács
maga rendezheti a jogegységi eljárás alapjául szolgáló
jogviszonyt, konkrét ügyet. A hatályos jogban egy ilyen esetkör
van, amelyet a büntetőeljárásról szóló – többször módosított –
1973. évi I. törvény (a továbbiakban: Be.) szabályoz. A Be.
291/K. § (2) bekezdése értelmében: “Ha az elvi kérdésben adott
iránymutatásból következően a jogegységi határozattal érintett
jogerős bírósági határozatnak a terhelt büntetőjogi
felelősségét megállapító rendelkezése törvénysértő, a
jogegységi tanács a törvénysértő rendelkezést hatályon kívül
helyezi, és a terheltet felmenti, illetve az eljárást
megszünteti. Ha a terhelt fogva van, a fogva tartást is
megszünteti.” A 291/K. § (3) bekezdése pedig úgy szól, hogy “A
jogegységi tanács a határozatát tizenöt napon belül közli a
legfőbb ügyésszel, és azzal a terhelttel, akit felmentettek,
vagy akivel szemben az eljárást megszüntették. Ha az
alapeljárásban a vádat magánvádló képviselte, a határozatot
vele is közölni kell.”
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a Be.-ben található
fent idézett kivétel és az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe
foglalt jogállamiságból eredő jogbiztonság között szoros
összefüggés van. A büntető ügyekben megfogalmazott, a Be.
291/K. § (2) bekezdése szerinti szabály mögött – az Alkotmány
57. § (4) bekezdéséből is következő – nullum crimen sine lege
és nulla poena sine lege alapelvek érvényesülése is állhat.
3.4. A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
a Bsz. 32. § (6) bekezdésébe foglalt – “ha a törvény kivételt
nem tesz” – kitétel a hatályos jogi megoldásokban nem
ellentétes az Alkotmány 47. § (2) bekezdésével, mivel
megteremti a lehetőségét annak, hogy – a bírói döntések útján a
későbbiekben egyébként is hatályosuló – jogegységi határozat
jogkövetkezményeit a jogbiztonságra tekintettel rendezni
lehessen. Ugyanakkor az Alkotmánybíróság e probléma kapcsán
rámutat arra, hogy a Bsz. 32. § (6) bekezdésébe foglalt
felhatalmazás nem teremt korlátlan lehetőséget arra, hogy a
jogegységi határozatnak a felekre közvetlenül kiható hatálya
intézményessé váljon. Az eljárási törvények, vagy más
jogszabályok ilyen tartalmú módosítása, kiegészítése esetén az
Alkotmánybíróságnak – erre irányuló indítvány alapján –
esetenként kell vizsgálnia, hogy a jogegységi határozat feleket
közvetlenül érintő hatálya nem sért-e alkotmányos jogot, vagy
alapelvet (pl. hogy a jogbiztonságot szolgálja-e, nem töri-e át
alkotmánysértő módon a jogerő intézményét), illetve vizsgálnia
kell azt, hogy meg van-e a kellő súlyú alkotmányos indoka az
adott kivételnek.
Az Alkotmánybíróság a föntiek alapján a Bsz. 32. § (6)
bekezdésének megsemmisítésére irányuló kérelmet elutasította.
4. Az indítványozó alkotmányossági vizsgálat iránti kérelmet
terjesztett elő a Bsz.-ben nevesített “elvi bírósági
határozatokkal” szemben is. A Bsz. 27. § (1) bekezdése szerint
a Legfelsőbb Bíróság feladata a bírósági jogalkalmazás
egységének biztosítása, a Bsz. 27. § (2) bekezdése értelmében
pedig e feladatának ellátása körében a Legfelsőbb Bíróság
jogegységi határozatot hoz és elvi bírósági határozatot tesz
közzé. A Bsz. 31. § (5) bekezdése az elvi bírósági határozat
hivatalos gyűjteményben való közzétételéről rendelkezik. Az
indítványozó véleménye szerint az Alkotmány csak a jogegységi
határozatot ismeri, ezért kéri a fenti rendelkezésekből az elvi
bírósági határozat szövegrész megsemmisítését. Véleménye, hogy
az elvi bírósági határozat ítélkezési gyakorlatot egységesítő
szerepe alkotmányos rendezést igényelne, e nélkül a Bsz.
vonatkozó szabályai a jogbiztonságot sértik.
Hasonló következtetésre jutott az indítványozó a Bsz. 33. § (1)
bekezdésében szereplő kollégiumi vélemény tekintetében is
4.1. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a Bsz. 27. § (2)
bekezdése és 32. § (5) bekezdése nem alkotmánysértő. Az
Alkotmány 47. § (2) bekezdése a Legfelsőbb Bíróság feladatává
teszi annak biztosítását, hogy a bíróságok jogalkalmazása
egységes legyen. Az Alkotmány e rendelkezése nem zárja ki, hogy
a Legfelsőbb Bíróság ezen alkotmányos feladatellátása érdekében
törvény – a jogegységi határozaton kívül – a feladatellátás
módjait kiegészítse. Ezt tette a Bsz., amikor az elvi bírósági
határozatok közzétételéről rendelkezett. A Bsz. rendelkezései
alapján megállapítható, hogy az elvi bírósági határozatok
közzétételének szabályozása lehetőséget kíván nyújtani
bármelyik bíró illetve bíróság számára, hogy bekapcsolódhasson
a bírósági jogalkalmazás egységét is szolgáló joggyakorlat
továbbfejlesztésének legfelsőbb bírósági feladatába. Mindez az
Alkotmány 47. § (2) bekezdésével nem áll ellentétben.
Az indítványozó a jogbiztonság sérelmét is felveti a
tekintetben, hogy a Bsz. nem rendelkezik arról az eljárásról,
amely alapján az elvi bírósági határozat közzétételre kerül.
A Bsz. 28. § (1) bekezdése szerint: “Ha az ítélőtábla, a megyei
bíróság vagy a helyi bíróság tanácsa, illetőleg egyesbírája
valamely elvi kérdésben határozott és a határozata jogerőre
emelkedett, köteles az elvi jelentőségű határozatot a bíróság
elnökének bemutatni”. A 28. § (2) bekezdés pedig a
következőképpen rendelkezik: “Az ítélőtábla, a megyei bíróság
elnöke, a kollégiumvezetője, valamint a helyi bíróság elnöke
köteles a vezetése alatt álló bíróságok ítélkezését
folyamatosan figyelemmel kísérni. Ha az (1) bekezdés szerinti
határozatból, a bíróság által elintézett ügyekből, a
bíróságokon lefolytatott vizsgálat alkalmával vagy más módon
arról szerzett tudomást, hogy a vezetése, illetőleg a
felügyelete alatt álló bíróságnál elvi kérdésben ellentétes
gyakorlat alakult ki, vagy ellentétes elvi alapokon nyugvó
jogerős határozatokat hoztak, erről köteles a magasabb szintű
bíróság elnökét – a határozatok, illetőleg a szükséghez képest
az egyéb iratok felterjesztésével – tájékoztatni.”
A Bsz. – idézett – 28. §-a szerinti rendelkezésekből kiderül,
hogy a bírósági szervezeti törvény hangsúlyt helyez az elvi
kérdések egységes megítélésére, és ennek érdekében a bírósági
szervezetrendszeren belül szabályozza azt a “mechanizmust”
amelynek útján az elvi kérdést eldöntő bírósági határozatok
eljutnak a magasabb bírói fórumokhoz, végső soron a Legfelsőbb
Bírósághoz. Tehát az elvi határozatokkal kapcsolatos eljárás a
Bsz.-ben szabályozást nyert. Amennyiben az elvi bírósági
határozat a Legfelsőbb Bíróság elé kerül, a Legfelsőbb Bíróság
Alkotmányban rögzített feladatellátása, és az ebből fakadó
jogai az irányadóak: nevezetesen a bíróságok jogalkalmazásának
az egységesítése. Amennyiben a Legfelsőbb Bíróság szükségesnek
tartja, hogy valamely bírósági határozatban kifejtett elvi
álláspont az ítélkezési gyakorlatban széleskörűen ismertté
váljon, lehetősége van az adott határozatot közzétenni. Ezáltal
a bírói gyakorlatot megfelelően orientálhatja. A Bsz. a
közzétett elvi bírósági határozatok követéséről nem szól, nem
tartalmaz olyan rendelkezést, mint amilyet az Alkotmány a
jogegységi határozat vonatkozásában.
A Bsz. vonatkozó szabályaiból azonban az következik, hogy ha az
elvi kérdések eldöntése során ellentétes gyakorlat alakul ki,
akkor jogegységi eljárás kezdeményezésének van helye. Erre
nyilván akkor is sor kerülhet, ha az ellentétes gyakorlat
amiatt alakul ki, mert a bíróságok a korábban közzétett elvi
bírósági határozatot nem követik. Az ennek kapcsán született
jogegységi határozat viszont a bíróságokra már kötelező. Tehát
az elvi bírósági határozat közzétételének törvényi lehetősége
nem okoz jogbizonytalanságot, mert az – a jogegységi
határozattal ellentétben – nem kötelező.
Mindezen indokok alapján az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg,
hogy a Bsz. 27. § (2) bekezdésében és 32. § (5) bekezdésében
szereplő “elvi bírósági határozat” közzététele sem az Alkotmány
47. § (2) bekezdését, sem az Alkotmány 2. § (1) bekezdése
szerinti jogbiztonság követelményét nem sérti, ezért az
Alkotmánybíróság a Bsz. 27. § (2) bekezdése és 32. § (5)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló kérelmet elutasította.
4.2. A Bsz. 33. §-a a kollégium szerepét szabályozza a
jogegységi eljárásban. Az (1) bekezdés szerint a kollégium az
egységes ítélkezési gyakorlat biztosítása érdekében elemzi a
bíróságok gyakorlatát, és véleményt nyilvánít a vitás
jogalkalmazási kérdésekben. Az Alkotmánybíróság megítélése
szerint e rendelkezés sem sérti a jogbiztonságot. A Bsz. 33. §
(1) bekezdésében nem arról van szó, hogy a Legfelsőbb Bíróság
vagy a megyei bíróságok kollégiumai végérvényesen és kötelező
erővel döntenek egyes szakmai kérdésekben. A jogalkalmazási
kérdésekben való kollégiumi véleménynyilvánítás Bsz.-be foglalt
szabálya csupán a vitás kérdések eldöntését elősegítő
rendelkezés. Ezt támasztja alá a Bsz. 33. § (2) és (3)
bekezdése is, amely ezzel kapcsolatban a kollégiumvezetőknek
javaslati, illetve kezdeményezési jogot biztosít a jogegységi
eljárás megindítására. Erre akkor is sor kerülhet – a törvény
szóhasználata szerint “szükség esetén” – ha a jogalkalmazás
egységesítéséhez a kollégiumi vélemény nem elégséges. A Bsz.
33. §-a a kollégium szerepét átláthatóan rendezi a jogegységi
eljárásban, és az egységes ítélkezési gyakorlat biztosításában,
ezért az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével nem áll ellentéten.
Az Alkotmánybíróság e kérdéskörrel kapcsolatban végül
megjegyzi, hogy a különböző bíróknak és bíróságoknak a Bsz. 33.
§ (1) bekezdése szerinti kollégiumi véleményhez való viszonya
kívül esik az alkotmányossági vizsgálat körén.
A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság a Bsz. 33. § (1)
bekezdésének megsemmisítésére irányuló kérelmet is
elutasította.
5. A Bsz. 105. §-ával kapcsolatban az indítványozó az Alkotmány
2. § (1) bekezdéséből eredő jogbiztonság sérelmét állítja az
alábbiak miatt:
5.1. A Bsz. 105. §-a a jogegységi határozat és az ítélkezési
gyakorlat egységesítésére szolgáló korábbi eszközök viszonyát
rendezi. Ennek értelmében a Bsz. hatálybalépését megelőzően
hozott irányelvek, elvi döntések és kollégiumi állásfoglalások
az eltérő iránymutatást tartalmazó jogegységi határozat
meghozataláig alkalmazhatók. A Bsz. 106. §-a értelmében az
igazságügyminiszter köteles e törvény hatálybalépésétől
számított egy éven belül a bíróságokra vonatkozó
igazságügyminiszteri rendeleteket felülvizsgálni, és e törvény
végrehajtásához szükséges mértékben azokat módosítani,
illetőleg hatályon kívül helyezni.
Az indítványozó álláspontja szerint alkotmányellenes, a
jogbiztonságot sérti, hogy az irányelvek, elvi döntések és
kollégiumi állásfoglalások továbbélésének – az
igazságügyminiszteri rendeletekhez hasonlóan – nincs végső
határideje.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint nem sérti a
jogbiztonságot az irányelvek, elvi döntések és kollégiumi
állásfoglalások továbbélése az eltérő tartalmú jogegységi
határozatig. Kétségtelen, hogy az egységes ítélkezési gyakorlat
biztosítása érdekében a jogegységi határozat egy új “minőséget”
jelent a korábbi viszonylag tagolt szakmai irányítási
eszközrendszerhez képest. A korábbi irányelvek, elvi döntések
és kollégiumi állásfoglalások tömeges, határidőhöz kötött
felülvizsgálatát azonban semmi nem indokolja, ennek
szükségessége az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből nem
következik. Az irányelvek, elvi döntések és kollégiumi
állásfoglalások egykori kiadásának megfelelő alkotmányos és
törvényi (1972. évi IV. törvény 46. § és 49. §-ai) alapja volt,
meghozataluk – ugyan úgy ahogy a jogegységi határozat esetében
–, a Legfelsőbb Bíróság jogkörébe tartozott.
Az Alkotmánybíróság a fenti indokok alapján a Bsz. 105. §-ának
megsemmisítésére irányuló kérelmet elutasította.
5.2. Az indítványozó a Bsz. 105. §-ával kapcsolatban kifejtette
még, hogy a kollégiumi állásfoglalások a korábbi Alkotmány-
szöveggel is ellentétesek voltak, ezért azok időleges
továbbélése e miatt is alkotmánysértő.
Az Alkotmánybíróság a jogszabályok alkotmányossági vizsgálata
során az elbíráláskor hatályos alkotmányszöveghez van kötve. A
hatályos Alkotmánnyal vetette össze az Alkotmánybíróság a
27/1991. (V. 20.) AB határozatában a korábbi államosítási
jogszabályokat (ABH 1991. 73.,); a népszavazásra vonatkozó
Alkotmány-kiegészítést követően az új alkotmányi rendelkezések
váltak irányadóvá az e tárgykört szabályozó korábbi törvény
alkotmányossági vizsgálata során [lásd: 52/1997. (X. 14.) AB
határozatban (ABH 1997. 331.)].
Az Alkotmány 47. § (2) bekezdésének hatályos szövegét az 1997.
évi LIX alkotmánymódosító törvény 9. §-a állapította meg. Ezért
az Alkotmánybíróság nem foglalkozott érdemben azzal, hogy a
kollégiumi állásfoglalások összhangban álltak-e az Alkotmány
47. § (2) bekezdésének 1997. október 1. előtt hatályban volt
rendelkezéseivel. A korábbi, az ítélkezési gyakorlat
egységesítését biztosító eszközök továbbélését pedig az
Alkotmánybíróság a föntiekben nem találta alkotmánysértőnek.
Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság az indítványt e
részében is elutasította.
6. Az indítványozó végül azt kérte az Alkotmánybíróságtól, hogy
a Bsz. előzőekben részletezett – rendelkezéseinek vizsgálata
során a két alkotmányos alapelv, nevezetesen: a
hatalommegosztás elvének és a bírói függetlenség elvének
összevetése eredményeként jelölje ki a bírói függetlenség
határait.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az indítványozó ez
irányú kérelme – tartalma szerint – az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésének és az 50. § (3) bekezdésének értelmezésére
irányul. Az Alkotmánybíróság absztrakt alkotmányértelmezésre
irányuló hatáskörét az Abtv. 1. § g) pontja, 21. § (6)
bekezdése, és 51. §-a szabályozza. Az Abtv. 21. § (6) bekezdése
szerint ezt az eljárást nem kezdeményezheti bárki, csak az ott
meghatározott közjogi szervek-és tisztséget viselők. Mivel az
alkotmányértelmezésre irányuló indítvány nem jogosulttól
érkezett, ezért az Alkotmánybíróság azt – érdemi vizsgálat
nélkül – visszautasította.
Az Alkotmánybíróság e határozatának a Magyar Közlönyben való
közzétételét az ügy jelentőségére tekintettel rendelte el.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tesztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |