Az indítvány lényege:
Az indítványozó - az Abtv. 26. § (2) bekezdése alapján - az egyes gazdaságfejlesztési célú és munkahelyteremtő beruházásokkal összefüggő közigazgatási ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról, valamint egyes nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról szóló kormányrendeletek módosításáról szóló 141/2018. (VII. 17.) Korm. rendelet (Rendelet) 5/T. §-a, valamint 2. melléklete 119. sora alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól.
A Rendelet 5/T. §-a a 2. melléklet B:119 mezőjében megjelölt telkeken a beépítés szabályait és az egyedi építési követelményeket úgy állapította meg, hogy azok a hatályos településrendezési terv és az OTÉK előírásaival ellentétesek, vagy azzal nem összeegyeztethetők is lehetnek, így lehetővé tette "a környezetre jelentős hatást gyakorló ipari és gazdasági célú építmények" megvalósulását úgy, hogy a beruházáshoz szükséges erőművek "teljesítménykorlátozás nélkül elhelyezhetőek" legyenek.
Az indítványozó előadja, hogy a kormányrendeleti kiemelés egy már folyamatban lévő beruházásra állapította meg a jogszabályi követelmények alóli eltérés lehetőségét. A nemzetgazdasági szempontból kiemelt üggyé nyilvánítás időpontjában ugyanis már épült az eredetileg logisztikai központnak tervezett gyár, amelynek - az előzetes vizsgálati eljárást lezáró döntés szerint - nem volt jelentős környezeti hatása. Az érintett ingatlanon egy már folyamatban lévő beruházás követelményeit minősítette át a jogalkotó jelentős környezeti hatással járó tevékenységre (karosszéria gyártás), amely környezeti hatásvizsgálati eljárásának lefolytatásától a kiemelés okán tekinthetett el a hatóság. Az indítványozó utal arra, hogy a gyár építése éjszaka történik, a megengedett zajhatárérték átlépésével, érvelése szerint az elkészült gyárban folytatott karosszéria gyártás is súlyosan környezetszennyező lesz, közel az otthonához. A hatásvizsgálat alóli de facto felmentés, valamint a rendkívüli zajterhelés sérti a magán- és családi élet nyugalmához való jogát és az egészséghez és egészséges környezethez való jogát. Azáltal pedig, hogy a Rendelet kivonta a beruházást a vonatkozó szabályozás alól, így eltörölte a teljesítménykorlátozást és átminősítette a már megkezdett, építési engedéllyel rendelkező beruházást, a hatóság garanciális engedélyezési eljárásának olyan fokú kiiktatását tette lehetővé, amely alaptörvény-ellenes visszalépést eredményez..
. |