A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottságnak
országos népszavazási kezdeményezés tárgyában hozott határozata
ellen benyújtott kifogások alapján — dr. Bihari Mihály és dr.
Kukorelli István alkotmánybírók párhuzamos indokolásával —
meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 435/2007.
(X. 24.) OVB határozatát helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB.)
435/2007. (X. 24.) OVB határozatával úgy döntött, hogy dr.
Semjén Zsolt és dr. Navracsics Tibor frakcióvezetők valamint a
Kereszténydemokrata Néppárt és a Fidesz – Magyar Polgári
Szövetség képviselőcsoportjához tartozó további százötvenegy
országgyűlési képviselő által benyújtott országos népszavazási
kezdeményezésben javasolt konkrét kérdés hitelesítését
megtagadja.
Az országos népszavazásra javasolt kérdés a következő:
„Egyetért-e Ön azzal, hogy törvény tiltsa meg politikai
hirdetés sajtó és szabadtéri reklámhordozó útján történő
közzétételét?”.
Az OVB határozatában arra hivatkozott, hogy a „vizsgált kérdés
(…) nem tekinthető egyértelműnek, mert a kérdés egy egyszerű
többséggel elfogadott törvényre utal, azonban tárgya alapján
több olyan kérdést érint, - sajtószabadság, véleménynyilvánítás
szabadsága, a pártok működése — amelyek csak kétharmados
többséggel elfogadott törvénnyel szabályozhatók”. Hivatkozott
arra is, hogy a kérdés több olyan fogalmat használ, amelyek
köznapi értelme eltér a jogi definíciótól (sajtó, politikai
hirdetés, szabadtéri reklámhordozó), így „a választópolgároknak
a kezdeményezést támogató »IGEN« szavazata, illetve az e mögött
lévő választói akarata nagy valószínűséggel nem ugyanazt a
tárgykört fedi, mint amelyet az Országgyűlésnek az eredményes
népszavazás útján újra kell szabályoznia”.
Végül az OVB hivatkozott arra is, hogy mivel az eredményes
népszavazás a politikai tartalmú tömegkommunikáció betiltására
kötelezné az Országgyűlést, ezért a kezdeményezés részben
alkotmányellenes, részben lehetetlen célra irányul.
Az OVB határozata a Magyar Közlöny 2007. évi 145. számában,
2007. október 26-i dátummal jelent meg.
2. A határozat ellen két kezdeményező országgyűlési képviselő
nyújtott be közös kifogást. A kifogás 2007. november 9-én
érkezett az OVB-hez, az Alkotmánybíróságnak címezve. A kifogást
a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 130. §-ának (1) bekezdésében meghatározott
tizenöt napos határidőn belül lehet előterjeszteni. A kifogás
határidőn belül érkezett. Az Alkotmánybíróság a kifogást a Ve.
130. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően soron kívül
bírálta el.
2.1. A kifogást tevők hivatkoztak arra, hogy a minősített
többséggel elfogadott törvények nem tartoznak a tiltott
tárgykörbe, így az a körülmény, hogy valamilyen kérdést a
jelenlévő képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott
törvény szabályoz, nem akadálya népszavazás kezdeményezésének.
Álláspontjuk szerint az, hogy a kérdés nem utal a minősített
többségre, nem sérti az egyértelműség követelményét.
2.2. Hasonlóan egyértelműnek tartják a „sajtó”, „politikai
hirdetés” és „szabadtéri reklámhordozó” fogalmakat. Ezek
definícióit törvény tartalmazza, így e fogalmak csak
egyféleképpen értelmezhetők. A „terminus technikusok
egyértelmű, világos, felsorolás-jellegű megfogalmazására
figyelemmel” kijelentik, hogy azok közbeszédben betöltött
szerepe, a hozzájuk rendelt jelentéstartalom semmiben nem
különbözik a törvényi meghatározástól.
2.3. A kifogást tevők tévesnek tartják az OVB azon érvelését
is, hogy egy eredményes népszavazás a politikai tartalmú
tömegkommunikáció betiltására kötelezné az Országgyűlést.
Szerintük egy eredményes népszavazást követően csak az időszaki
lap, és a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I.
törvény (a továbbiakban: Médiatv.) szerinti műsorszolgáltató
„esne ki” a körből, de korlátlanul a jelölő szervezetek és a
jelöltek rendelkezésére állna a közvetlen és közvetett
tájékoztatás minden további eszköze, így a Ve. szerinti
plakátkészítés és -terjesztés is. A kérdésből ugyanis nem
következik a sajtótermék általi politikai hirdetés tilalma
(amelybe a plakát is tartozik), csak a sajtó útján történő
hirdetésé.
II.
1. Az Alkotmány hivatkozott rendelkezései:
„2. § (…)
(2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a
népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja.
(…)
3. § (1) A Magyar Köztársaságban a pártok az Alkotmány és az
alkotmányos jogszabályok tiszteletben tartása mellett szabadon
alakulhatnak és szabadon tevékenykedhetnek.
(2) A pártok közreműködnek a népakarat kialakításában és
kinyilvánításában.
(…)
28/C. § (1) Országos népszavazást döntéshozatal vagy
véleménynyilvánítás céljából lehet tartani, a népszavazás
elrendelésére kötelezően vagy mérlegelés alapján kerül sor. (…)
(4) Mérlegelés alapján országos népszavazást a köztársasági
elnök, a Kormány, az országgyűlési képviselők egyharmada vagy
100 000 választópolgár kezdeményezésére az Országgyűlés
rendelhet el.”
2. A Ve. figyelembe vett rendelkezései:
„42. § (1) A választási kampány végéig a jelölő szervezetek és
a jelöltek engedély nélkül készíthetnek plakátot. A plakát
olyan sajtóterméknek minősül, amely engedély és bejelentés
nélkül előállítható. Egyebekben a plakátra a sajtóról szóló
jogszabályokat kell alkalmazni.
(…)
130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet - az Alkotmánybírósághoz
címezve - az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. (…)
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az
Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
3. Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) figyelembe vett
rendelkezései:
„9. § (1) A fakultatív népszavazás elrendelésére irányuló
kezdeményezést a köztársasági elnök, a Kormány, illetőleg az
országgyűlési képviselők egyharmada az Országos Választási
Bizottság elnökéhez nyújthatja be.
(…)
13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy kell
megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
4. A sajtóról szóló 1986. évi II. törvény (a továbbiakban:
Sajtótv.) vonatkozó rendelkezései:
„20. § E törvény alkalmazásában:
a) sajtó: az időszaki lap, a rádiózásról és televíziózásról
szóló törvény szerinti műsorszolgáltató és a hírügynökség;
b) sajtótermék: az időszaki lap egyes lapszámai, a rádió- és a
televízióműsor, a könyv, a röplap és az egyéb szöveges kiadvány
- ide nem értve a bankjegyet és az értékpapírt -, a zeneművet,
grafikát, rajzot vagy fotót tartalmazó kiadvány, a térkép, a
nyilvános közlésre szánt műsoros filmszalag, videokazetta,
videolemez, hangszalag és hanglemez, továbbá bármely más
tájékoztatást vagy műsort tartalmazó, nyilvános közlésre szánt
technikai eszköz;”
5. A Médiatv. vonatkozó rendelkezése:
„2. § E törvény alkalmazásában: (…)
39. Politikai hirdetés: olyan műsorszám, amely párt, politikai
mozgalom
a) választásokon való részvételének, sikeres szereplésének,
jelöltjének, népszavazási kezdeményezésének támogatására szólít
fel, befolyásol,
b) nevét, tevékenységét, céljait, jelszavát, emblémáját, a
róla alkotott képet népszerűsíti.”
6. A gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LXIII.
törvény (a továbbiakban: Reklámtv.) vonatkozó rendelkezése:
„2. § E törvény alkalmazásában: (…)
u) Szabadtéri reklámhordozó: reklám közzététele céljából
építményen kívül elhelyezett eszköz, kivéve az árusítás helyén
elhelyezett áru elérhetőségét jelző eszközöket.”
III.
A kifogás nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság hatáskörét a jelen ügyben az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § h)
pontjának megfelelően a Ve. 130. §-a határozza meg. Az
Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben jogorvoslati
természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatában, valamint
a kifogásban foglaltak alapján azt vizsgálja, hogy az OVB a
kérdés hitelesítése során az Alkotmánynak és az irányadó
törvényeknek megfelelően járt-e el [63/2002. (XII. 3.) AB
határozat, ABH 2002, 342, 344.]. Az Alkotmánybíróság feladatát
e hatáskörben eljárva is alkotmányos jogállásával és
rendeltetésével összhangban látja el [25/1999. (VII. 7.) AB
határozat, ABH 1999, 251, 256.].
A népszavazási kérdés hitelesítéséről szóló határozat egyedül a
feltett kérdés alkotmányos megengedettségét dönti el. Ehhez
időnként szükséges, hogy az Alkotmánybíróság állást foglaljon a
népszavazási kérdés eredményes népszavazáson való elfogadása
után alkotandó törvény lehetséges tartalmának
alkotmányosságáról — de ez az állásfoglalás a kérdés
megengedhetőségéről szóló döntés indokolásához tartozik,
önállóan semmilyen alkotmányjogi kérdést nem dönt el. Ilyenkor
az OVB és az Alkotmánybíróság azt vizsgálja, hogy a
népszavazási kérdés magában foglal-e olyan törvényhozási
kötelezettséget, amely az Alkotmánnyal tartalmilag ellentétes
döntéshez vezethet, például alapjogot korlátozna; azonban nem
dönt egy el sem fogadott törvény alkotmányellenességéről.
2. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy a kérdés
sérti-e az Nsztv. 13. § (1) bekezdésében meghatározott
követelményt, miszerint a kérdést úgy kell megfogalmazni, hogy
arra egyértelműen lehessen válaszolni.
2.1. Az egyértelműség követelményét az Alkotmánybíróság már
több határozatában értelmezte. Ezekben kifejtette, hogy az
egyértelműség követelménye a népszavazáshoz való jog
érvényesülésének garanciája. Az egyértelműség követelménye
ebben az összefüggésben azt jelenti, hogy a népszavazásra szánt
kérdésnek egyértelműen megválaszolhatónak kell lenni. Ahhoz,
hogy a választópolgár a népszavazásra feltett kérdésre
egyértelműen tudjon válaszolni, az szükséges, hogy a kérdés
világos és kizárólag egyféleképpen értelmezhető legyen, a
kérdésre „igen”-nel vagy „nem”-mel lehessen felelni
(választópolgári egyértelműség). Az eredményes népszavazással
hozott döntés az Országgyűlésnek az Alkotmány 19. § (3)
bekezdés b) pontjában foglalt jogkörének — Alkotmányban
szabályozott — korlátozása: az Országgyűlés köteles az
eredményes népszavazásból következő döntéseket meghozni. Ezért
a kérdés egyértelműségének megállapításakor az
Alkotmánybíróságnak vizsgálnia kell azt is, hogy a népszavazás
eredménye alapján az Országgyűlés — az akkor hatályban lévő
jogszabályok szerint — el tudja-e dönteni, hogy terheli-e
jogalkotási kötelezettség, ha igen, milyen jogalkotásra köteles
(jogalkotói egyértelműség). Ugyanitt az Alkotmánybíróság arra
is rámutatott, hogy nem feltétele a népszavazásra bocsátandó
kérdés egyértelműségének, hogy a kérdés a jogszabályok
fogalomkészletét használja. Az Nsztv. 13. § (1) bekezdése
ugyanis „nem támaszt olyan követelményt a népszavazás
kezdeményezőivel szemben, hogy a kérdés megfogalmazásakor az
egyes jogágak kifejezéskészletét, a jogszabályokban meglévő
fogalmakat, illetve az egyes tudományágak, szakterületek
terminus technicusait vegyék alapul” [először: 51/2001. (XI.
29.) AB határozat, ABH 2001, 392, 396.].
A kérdésben szereplő fogalmak definícióját a Médiatv., a
Sajtótv., illetve a Reklámtv. tartalmazza. Ugyan e törvények
nem átfogóan, hanem csak tárgyi hatályukra kiterjedően
alkalmazhatók, az ezekben szereplő meghatározások segítséget
nyújtanak a népszavazási kérdésben szereplő fogalmak
értelmezéséhez.
Az e törvényekben szereplő meghatározások és a kérdésben
szereplő fogalmak köznapi értelemben bevett jelentései között
nincs lényeges eltérés, így nincs ok annak feltételezésére,
hogy a közember számára e szavak eleve értelmezhetetlenek
lennének. A jelen ügyben vizsgált népszavazási kérdés is csak
egyféleképpen értelmezhető, a népszavazási kérdés azt célozza,
hogy párt, politikai mozgalom népszerűsítéséről szóló hirdetést
ne lehessen időszaki lapban, a Médiatv. szerinti
műsorszolgáltatóban vagy hírügynökségben, illetve szabadtéri
reklámhordozón közzétenni.
2.2. A kérdés hitelesíthetősége szempontjából nincs
jelentősége annak, hogy az egyszerű vagy minősített többséggel
elfogadott törvény módosítását célozza. Az Alkotmánybíróság
állandó gyakorlata szerint a kétharmados törvények nem állnak a
többi törvény felett a jogforrási hierarchiában, s az Alkotmány
alapján minden — bármilyen szavazati aránnyal meghozandó —
törvény „egyenrangú” [4/1993. (II. 12.) AB határozat, ABH 1993,
48, 63.]. Önmagában az a körülmény, hogy a kérdés nem utal
kifejezetten arra, hogy kétharmados törvény módosítását
irányozza elő, nem veti fel alappal a jogalkotói egyértelműség
kérdését. Ha valamely kérdésben az Országgyűlés ügydöntő
népszavazást rendel el, akkor a népszavazás eredményét követően
megvizsgálja, hogy milyen törvényalkotási kötelezettség
terheli, és annak — az Nsztv. 8. § (1) bekezdése alapján —
köteles eleget tenni, függetlenül attól, hogy az adott kérdés
egyszerű vagy minősített többségű szabályozást igényel.
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság azt állapította
meg, hogy a kérdés nem sérti az Nsztv. 13. § (1) bekezdését.
3. Jelen ügyben az Alkotmánybíróság érdemben vizsgálta, hogy a
népszavazási kezdeményezés szerinti kérdés alkotmányellenes
tartalmú törvény elfogadásának kikényszerítésére irányul-e: a
kérdésben tartott eredményes, ügydöntő népszavazás olyan
törvény meghozatalához vezetne-e, amely alkotmányellenesen
korlátozná a pártoknak azt a jogát, hogy az Alkotmány és az
alkotmányos jogszabályok tiszteletben tartása mellett szabadon
tevékenykedhetnek [Alkotmány 3. § (1) bekezdés], illetve
közreműködnek a népakarat kialakításában [Alkotmány 3. § (2)
bekezdés].
Az Alkotmány 3. § (2) bekezdése értelmében a politikai pártok
„közreműködnek a népakarat kialakításában és
kinyilvánításában”, ezáltal sajátos közvetítő szerepet töltenek
be az állam és a társadalom között [2179/B/1991. AB határozat,
ABH 1994, 518, 520.; 22/1999. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1999,
176, 191.]. Ez a pártoknak nem csupán joga, hanem alkotmányos
kötelezettsége is [1/2002. (I. 11.) AB határozat, ABH 2002, 33,
37.]. A közvetítő szerephez szükségszerűen hozzátartozik, hogy
a párt ismertesse és népszerűsítse a tevékenységét a
választópolgárok számára, és ezzel befolyásolja a népakarat
kialakulását.
A 24/1992. (IV. 21.) AB határozat rámutatott: „Az Alkotmány 3.
§ (1) bekezdése a pártok alapításának és működésének
szabadságát az általános rendelkezések körében önálló,
nevesített alapjogként határozza meg és részesíti alkotmányos
védelemben. Ez az előírás azonban a pártok szabad
tevékenységét, s annak alkotmányos védelmét az Alkotmány és az
alkotmányos jogszabályok keretei között biztosítja” (ABH 1992,
126, 128.). Az Alkotmánybíróság ezért jelen ügyben azt
állapította meg, hogy a népszavazásra feltenni szánt kérdés
alapján meghozandó törvény, ügydöntő népszavazás esetén, az
Alkotmány 3. § (1) és (2) bekezdésében található jogok — a
pártoknak az Alkotmány említett szabályai értelmében vett
szabad tevékenységhez való joga és a népakarat kialakításában
való közreműködés — korlátozásához vezetne.
A pártok szabad működése és a népakarat kialakításában való
közreműködés nem korlátozhatatlan jogok. Az Alkotmánybíróság
gyakorlata szerint „[a]z állam akkor nyúlhat az alapjog
korlátozásának eszközéhez, ha másik alapvető jog és szabadság
védelme vagy érvényesülése, illetve egyéb alkotmányos érték
védelme más módon nem érhető el. Az alapjog korlátozásának
alkotmányosságához tehát önmagában nem elegendő, hogy az másik
alapjog vagy szabadság védelme vagy egyéb alkotmányos cél
érdekében történik, hanem szükséges, hogy megfeleljen az
arányosság követelményeinek: az elérni kívánt cél fontossága és
az ennek érdekében okozott alapjogsérelem súlya megfelelő
arányban legyen egymással. A törvényhozó a korlátozás során
köteles az adott cél elérésére alkalmas legenyhébb eszközt
alkalmazni. Alkotmányellenes a jog korlátozása, ha az
kényszerítő ok nélkül, önkényesen történik vagy ha a korlátozás
súlya az elérni kívánt célhoz képest aránytalan” [elsőként:
30/1992. (V. 26.) AB határozat, ABH 1992, 167, 171.].
A népszavazási kérdés nem tesz különbséget a kampányidőszak
alatti és azon kívüli politikai hirdetések között, azok sajtón
és szabadtéri reklámhordozón történő közzétételét általános
jelleggel célozza megtiltani. Megjegyzendő, a Médiatv. 11. §
(1) bekezdése alapján választási időszakon kívül politikai
hirdetés csak már elrendelt népszavazással összefüggésben
közölhető, kampányidőszakon kívül azok közzétételét — a hatálya
alá tartozó műsorszolgáltatók számára — a Médiatv. jelenleg sem
teszi lehetővé.
A kiegyensúlyozott tájékoztatás megvalósulása érdekében a
törvényhozó — az Alkotmány keretei között — korlátokat,
feltételeket állíthat a politikai hirdetés közzétételére
vonatkozóan, ez azonban nem eredményezheti a pártok Alkotmány
3. §-ában foglalt, említett jogainak aránytalan korlátozását.
Eredményes, ügydöntő népszavazás esetén — a sajtó fogalmát
alapul véve — nem lehetne politikai hirdetést közzétenni
időszaki lapban, rádióban, televízióban. Igaz ugyan, hogy a Ve.
42. §-ában meghatározott „plakát” a sajtó fogalmába nem
tartozik bele, de — tekintettel arra, hogy „reklámozás”
céljából építményen kívül elhelyezett eszköz, és ezért a
kérdésben szereplő „szabadtéri reklámhordozó” fogalmához
sorolható — a népszavazási kezdeményezésben szereplő kérdés az
ilyen módon közzé tett politikai hirdetés tiltását is célozza.
Ugyan a kezdeményezés nem minden formáját tiltaná a pártok
népszerűsítésének (továbbra is lehetőség lenne gyűlések
szervezésére, szórólapokra stb.), de annak elterjedt, széles
körben alkalmazott formáit tilalmazná, azokat, amelyek —
jellegüknél fogva — leginkább alkalmasak a figyelemfelhívásra,
a pártok tevékenységének bemutatására, ismertetésre.
Ezt alapul véve a jelen ügyben az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy a kérdésben tartandó eredményes, ügydöntő
népszavazás olyan törvény alkotására kötelezné az
Országgyűlést, amely aránytalanul korlátozná a pártok Alkotmány
3. § (1) és (2) bekezdésében foglalt, arra vonatkozó jogait,
hogy szabadon tevékenykedhetnek és közreműködnek a népakarat
kialakításában. Emiatt az Alkotmánybíróság az OVB hitelesítést
megtagadó határozatát helybenhagyta.
Az OVB határozatnak azzal a részével kapcsolatban, amely
szerint a kérdés alapján tartott eredményes népszavazás
gyakorlatilag a politikai tartalmú tömegkommunikáció
betiltására kötelezné az Országgyűlést, az Alkotmánybíróság
utal arra, hogy a kérdés alapján meghozandó, a politikai
hirdetést a kérdésben foglaltak szerinti általánossággal tiltó
törvény a szabad véleménynyilvánításhoz való jog [Alkotmány 61.
§ (1) bekezdés] aránytalan és ezért alkotmányellenes
korlátozását is eredményezhetné.
Az Alkotmánybíróság — figyelemmel az OVB határozatának Magyar
Közlönyben való megjelenésére — elrendelte e határozatának a
Magyar Közlönyben való közzétételét.
Dr. Bihari Mihály
Az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter Dr. Trócsányi László
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István alkotmánybíró párhuzamos indokolása
Egyetértek a határozattal, a kérdés nem bocsátható országos
népszavazásra. A határozat rendelkező részét azonban –
meggyőződésem szerint – másként kellett volna indokolni. A
népszavazás jogintézményével kapcsolatos vitatott
alkotmányossági kérdéseken túl jelen ügyben az az alapjogot
érintő kérdés merült fel, hogy kinek van joga politikai
hirdetések közzétételére. A határozat indokolása szerint a
kérdés alapján megalkotandó törvény elsősorban a pártok
Alkotmányban biztosított jogait korlátozná aránytalan
mértékben.
Az Alkotmány 61. § (1) bekezdése alapján a Magyar
Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad
véleménynyilvánításra. Ez a jog védelemben részesíti a
politikai vélemények közlését és a politikai hirdetések
megjelenítését. A politikai életben, a közügyek nyilvános
megvitatásában nemcsak pártok vesznek részt. A politika nem
korlátozódik a pártpolitikára. Politikai hirdetés közzétételére
minden személy és közösség egyenlően jogosult, az nem a pártok
kizárólagos joga. A népszavazásra bocsátandó kérdés sem csupán
a pártok által közzétett, hanem mindenfajta politikai hirdetés
betiltására vonatkozik.
A politikai kommunikáció jellemzően a nyomtatott sajtóban,
az elektronikus médiában, az interneten folyik, és politikai
üzenetek a közterek plakátjain is megjelennek. A most vizsgált
kérdés éppen ezekről a helyszínekről tiltaná ki a politikai
hirdetéseket.
Mindezek miatt a kérdés alapján lefolytatott népszavazás
eredménye nyilvánvalóan a szabad véleménynyilvánításhoz fűződő
alapjog lényeges tartalmát sértő törvény megalkotására
kötelezné a jogalkotót. Álláspontom szerint az
Alkotmánybíróságnak ezzel az indokolással kellett volna a
435/2007. (X. 24.) OVB határozatot helybenhagynia.
Budapest, 2008. március 10.
Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró
A párhuzamos indokoláshoz csatlakozom.
Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró
. |