Hungarian
Ügyszám:
.
1336/H/2007
Előadó alkotmánybíró: Paczolay Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 27/2008. (III. 12.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2008/289
.
A döntés kelte: Budapest, 03/10/2008
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az   Alkotmánybíróság   az  Országos  Választási   Bizottságnak
    országos népszavazási kezdeményezés tárgyában hozott határozata
    ellen  benyújtott kifogások alapján — dr. Bihari Mihály és  dr.
    Kukorelli  István  alkotmánybírók  párhuzamos  indokolásával  —
    meghozta a következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 435/2007.
    (X. 24.) OVB határozatát helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      1.  Az  Országos  Választási Bizottság (a  továbbiakban:  OVB.)
      435/2007.  (X.  24.) OVB határozatával úgy  döntött,  hogy  dr.
      Semjén Zsolt és dr. Navracsics Tibor frakcióvezetők valamint  a
      Kereszténydemokrata  Néppárt  és  a  Fidesz  –  Magyar  Polgári
      Szövetség  képviselőcsoportjához tartozó  további  százötvenegy
      országgyűlési képviselő által benyújtott országos  népszavazási
      kezdeményezésben   javasolt   konkrét   kérdés    hitelesítését
      megtagadja.
       Az országos népszavazásra javasolt kérdés a következő:
        „Egyetért-e  Ön  azzal,  hogy törvény  tiltsa  meg  politikai
      hirdetés  sajtó  és  szabadtéri  reklámhordozó  útján   történő
      közzétételét?”.
       Az OVB határozatában arra hivatkozott, hogy a „vizsgált kérdés
      (…)  nem  tekinthető egyértelműnek, mert a kérdés egy  egyszerű
      többséggel  elfogadott törvényre utal, azonban  tárgya  alapján
      több olyan kérdést érint, - sajtószabadság, véleménynyilvánítás
      szabadsága,  a  pártok  működése  —  amelyek  csak  kétharmados
      többséggel  elfogadott törvénnyel szabályozhatók”.  Hivatkozott
      arra  is,  hogy  a kérdés több olyan fogalmat használ,  amelyek
      köznapi  értelme  eltér a jogi definíciótól  (sajtó,  politikai
      hirdetés, szabadtéri reklámhordozó), így „a választópolgároknak
      a kezdeményezést támogató »IGEN« szavazata, illetve az e mögött
      lévő  választói  akarata nagy valószínűséggel  nem  ugyanazt  a
      tárgykört  fedi, mint amelyet az Országgyűlésnek az  eredményes
      népszavazás útján újra kell szabályoznia”.
        Végül  az  OVB hivatkozott arra is, hogy mivel az  eredményes
      népszavazás  a politikai tartalmú tömegkommunikáció betiltására
      kötelezné  az  Országgyűlést,  ezért  a  kezdeményezés  részben
      alkotmányellenes, részben lehetetlen célra irányul.
        Az  OVB  határozata a Magyar Közlöny 2007. évi 145. számában,
      2007. október 26-i dátummal jelent meg.

        2. A határozat ellen két kezdeményező országgyűlési képviselő
      nyújtott  be  közös  kifogást. A kifogás  2007.  november  9-én
      érkezett az OVB-hez, az Alkotmánybíróságnak címezve. A kifogást
      a   választási  eljárásról  szóló  1997.  évi  C.  törvény   (a
      továbbiakban:  Ve.) 130. §-ának (1) bekezdésében  meghatározott
      tizenöt  napos határidőn belül lehet előterjeszteni. A  kifogás
      határidőn belül érkezett. Az Alkotmánybíróság a kifogást a  Ve.
      130.  §  (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően soron  kívül
      bírálta el.

        2.1.  A  kifogást tevők hivatkoztak arra, hogy  a  minősített
      többséggel  elfogadott  törvények  nem  tartoznak   a   tiltott
      tárgykörbe,  így  az  a  körülmény, hogy valamilyen  kérdést  a
      jelenlévő   képviselők  kétharmadának  szavazatával  elfogadott
      törvény  szabályoz, nem akadálya népszavazás kezdeményezésének.
      Álláspontjuk  szerint az, hogy a kérdés nem utal  a  minősített
      többségre, nem sérti az egyértelműség követelményét.

        2.2.  Hasonlóan  egyértelműnek tartják a „sajtó”,  „politikai
      hirdetés”   és  „szabadtéri  reklámhordozó”  fogalmakat.   Ezek
      definícióit   törvény   tartalmazza,  így   e   fogalmak   csak
      egyféleképpen    értelmezhetők.   A    „terminus    technikusok
      egyértelmű,    világos,   felsorolás-jellegű   megfogalmazására
      figyelemmel”  kijelentik,  hogy  azok  közbeszédben   betöltött
      szerepe,  a  hozzájuk  rendelt  jelentéstartalom  semmiben  nem
      különbözik a törvényi meghatározástól.

        2.3.  A kifogást tevők tévesnek tartják az OVB azon érvelését
      is,  hogy  egy  eredményes  népszavazás  a  politikai  tartalmú
      tömegkommunikáció   betiltására  kötelezné  az   Országgyűlést.
      Szerintük egy eredményes népszavazást követően csak az időszaki
      lap,  és  a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996.  évi  I.
      törvény  (a  továbbiakban: Médiatv.) szerinti  műsorszolgáltató
      „esne  ki” a körből, de korlátlanul a jelölő szervezetek  és  a
      jelöltek   rendelkezésére  állna  a  közvetlen   és   közvetett
      tájékoztatás  minden  további  eszköze,  így  a  Ve.   szerinti
      plakátkészítés  és  -terjesztés is.  A  kérdésből  ugyanis  nem
      következik  a  sajtótermék  általi politikai  hirdetés  tilalma
      (amelybe  a  plakát  is tartozik), csak a sajtó  útján  történő
      hirdetésé.

                                    II.

       1. Az Alkotmány hivatkozott rendelkezései:

       „2. § (…)
        (2)  A  Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely  a
      népszuverenitást   választott   képviselői   útján,    valamint
      közvetlenül gyakorolja.
       (…)
        3. § (1) A Magyar Köztársaságban a pártok az Alkotmány és  az
      alkotmányos jogszabályok tiszteletben tartása mellett  szabadon
      alakulhatnak és szabadon tevékenykedhetnek.
        (2)  A  pártok  közreműködnek a népakarat  kialakításában  és
      kinyilvánításában.
       (…)
         28/C.   §  (1)  Országos  népszavazást  döntéshozatal   vagy
      véleménynyilvánítás  céljából  lehet  tartani,  a   népszavazás
      elrendelésére kötelezően vagy mérlegelés alapján kerül sor. (…)
        (4)  Mérlegelés alapján országos népszavazást a  köztársasági
      elnök,  a Kormány, az országgyűlési képviselők egyharmada  vagy
      100   000   választópolgár  kezdeményezésére  az   Országgyűlés
      rendelhet el.”

          2. A Ve. figyelembe vett rendelkezései:

       „42. § (1) A választási kampány végéig a jelölő szervezetek és
      a  jelöltek  engedély nélkül készíthetnek  plakátot.  A  plakát
      olyan  sajtóterméknek  minősül, amely  engedély  és  bejelentés
      nélkül  előállítható. Egyebekben a plakátra  a  sajtóról  szóló
      jogszabályokat kell alkalmazni.
       (…)
         130.   §   (1)   Az  Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  -  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve - az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. (…)
        (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

        3.  Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
      1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) figyelembe vett
      rendelkezései:

        „9.  §  (1)  A fakultatív népszavazás elrendelésére  irányuló
      kezdeményezést  a köztársasági elnök, a Kormány,  illetőleg  az
      országgyűlési  képviselők  egyharmada  az  Országos  Választási
      Bizottság elnökéhez nyújthatja be.
          (…)
        13.  §  (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”

        4.  A  sajtóról szóló 1986. évi II. törvény (a  továbbiakban:
      Sajtótv.) vonatkozó rendelkezései:

       „20. § E törvény alkalmazásában:
        a)  sajtó:  az időszaki lap, a rádiózásról és televíziózásról
      szóló törvény szerinti műsorszolgáltató és a hírügynökség;
       b) sajtótermék: az időszaki lap egyes lapszámai, a rádió- és a
      televízióműsor, a könyv, a röplap és az egyéb szöveges kiadvány
      -  ide nem értve a bankjegyet és az értékpapírt -, a zeneművet,
      grafikát,  rajzot vagy fotót tartalmazó kiadvány, a  térkép,  a
      nyilvános  közlésre  szánt  műsoros  filmszalag,  videokazetta,
      videolemez,  hangszalag  és  hanglemez,  továbbá  bármely   más
      tájékoztatást vagy műsort tartalmazó, nyilvános közlésre  szánt
      technikai eszköz;”

          5. A Médiatv. vonatkozó rendelkezése:

       „2. § E törvény alkalmazásában: (…)
       39. Politikai hirdetés: olyan műsorszám, amely párt, politikai
      mozgalom
        a)  választásokon való részvételének, sikeres  szereplésének,
      jelöltjének, népszavazási kezdeményezésének támogatására szólít
      fel, befolyásol,
        b)  nevét,  tevékenységét, céljait, jelszavát, emblémáját,  a
      róla alkotott képet népszerűsíti.”

           6. A gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LXIII.
      törvény (a továbbiakban: Reklámtv.) vonatkozó rendelkezése:

       „2. § E törvény alkalmazásában: (…)
        u)  Szabadtéri  reklámhordozó:  reklám  közzététele  céljából
      építményen kívül elhelyezett eszköz, kivéve az árusítás  helyén
      elhelyezett áru elérhetőségét jelző eszközöket.”

                                   III.

          A kifogás nem megalapozott.

         1.   Az  Alkotmánybíróság  hatáskörét  a  jelen  ügyben   az
      Alkotmánybíróságról  szóló 1989. évi XXXII.  törvény  1.  §  h)
      pontjának  megfelelően  a  Ve.  130.  §-a  határozza  meg.   Az
      Alkotmánybíróság  eljárása  ebben  a  hatáskörben  jogorvoslati
      természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatában,  valamint
      a  kifogásban foglaltak alapján azt vizsgálja, hogy  az  OVB  a
      kérdés  hitelesítése  során  az  Alkotmánynak  és  az  irányadó
      törvényeknek  megfelelően  járt-e el  [63/2002.  (XII.  3.)  AB
      határozat, ABH 2002, 342, 344.]. Az Alkotmánybíróság  feladatát
      e   hatáskörben   eljárva   is  alkotmányos   jogállásával   és
      rendeltetésével  összhangban látja el [25/1999.  (VII.  7.)  AB
      határozat, ABH 1999, 251, 256.].
      A népszavazási kérdés hitelesítéséről szóló határozat egyedül a
      feltett  kérdés  alkotmányos megengedettségét dönti  el.  Ehhez
      időnként szükséges, hogy az Alkotmánybíróság állást foglaljon a
      népszavazási  kérdés eredményes népszavazáson  való  elfogadása
      után      alkotandó     törvény     lehetséges      tartalmának
      alkotmányosságáról   —   de  ez  az  állásfoglalás   a   kérdés
      megengedhetőségéről   szóló  döntés   indokolásához   tartozik,
      önállóan  semmilyen alkotmányjogi kérdést nem dönt el. Ilyenkor
      az   OVB   és  az  Alkotmánybíróság  azt  vizsgálja,   hogy   a
      népszavazási   kérdés  magában  foglal-e  olyan   törvényhozási
      kötelezettséget,  amely az Alkotmánnyal tartalmilag  ellentétes
      döntéshez  vezethet, például alapjogot korlátozna; azonban  nem
      dönt egy el sem fogadott törvény alkotmányellenességéről.

        2.  Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy a kérdés
      sérti-e   az   Nsztv.  13.  §  (1)  bekezdésében  meghatározott
      követelményt, miszerint a kérdést úgy kell megfogalmazni,  hogy
      arra egyértelműen lehessen válaszolni.

        2.1.  Az egyértelműség követelményét az Alkotmánybíróság  már
      több  határozatában  értelmezte. Ezekben  kifejtette,  hogy  az
      egyértelműség   követelménye   a   népszavazáshoz   való    jog
      érvényesülésének  garanciája.  Az  egyértelműség   követelménye
      ebben az összefüggésben azt jelenti, hogy a népszavazásra szánt
      kérdésnek  egyértelműen megválaszolhatónak kell  lenni.  Ahhoz,
      hogy   a   választópolgár  a  népszavazásra  feltett   kérdésre
      egyértelműen  tudjon válaszolni, az szükséges,  hogy  a  kérdés
      világos  és  kizárólag  egyféleképpen  értelmezhető  legyen,  a
      kérdésre    „igen”-nel   vagy   „nem”-mel   lehessen    felelni
      (választópolgári  egyértelműség). Az eredményes  népszavazással
      hozott  döntés  az  Országgyűlésnek  az  Alkotmány  19.  §  (3)
      bekezdés   b)   pontjában  foglalt  jogkörének  —  Alkotmányban
      szabályozott   —  korlátozása:  az  Országgyűlés   köteles   az
      eredményes népszavazásból következő döntéseket meghozni.  Ezért
      a      kérdés     egyértelműségének     megállapításakor     az
      Alkotmánybíróságnak vizsgálnia kell azt is, hogy a  népszavazás
      eredménye  alapján  az Országgyűlés — az akkor  hatályban  lévő
      jogszabályok  szerint  —  el tudja-e  dönteni,  hogy  terheli-e
      jogalkotási kötelezettség, ha igen, milyen jogalkotásra köteles
      (jogalkotói  egyértelműség). Ugyanitt az Alkotmánybíróság  arra
      is  rámutatott,  hogy nem feltétele a népszavazásra  bocsátandó
      kérdés   egyértelműségének,  hogy  a  kérdés   a   jogszabályok
      fogalomkészletét  használja. Az  Nsztv.  13.  §  (1)  bekezdése
      ugyanis   „nem   támaszt  olyan  követelményt   a   népszavazás
      kezdeményezőivel  szemben, hogy a kérdés  megfogalmazásakor  az
      egyes  jogágak  kifejezéskészletét, a  jogszabályokban  meglévő
      fogalmakat,   illetve  az  egyes  tudományágak,   szakterületek
      terminus  technicusait vegyék alapul” [először:  51/2001.  (XI.
      29.) AB határozat, ABH 2001, 392, 396.].

        A  kérdésben  szereplő fogalmak definícióját  a  Médiatv.,  a
      Sajtótv.,  illetve a Reklámtv. tartalmazza. Ugyan  e  törvények
      nem   átfogóan,   hanem  csak  tárgyi  hatályukra   kiterjedően
      alkalmazhatók,  az  ezekben szereplő meghatározások  segítséget
      nyújtanak   a   népszavazási   kérdésben   szereplő    fogalmak
      értelmezéséhez.
        Az  e  törvényekben szereplő meghatározások  és  a  kérdésben
      szereplő  fogalmak köznapi értelemben bevett jelentései  között
      nincs  lényeges  eltérés, így nincs ok  annak  feltételezésére,
      hogy  a  közember  számára  e szavak  eleve  értelmezhetetlenek
      lennének. A jelen ügyben vizsgált népszavazási kérdés  is  csak
      egyféleképpen értelmezhető, a népszavazási kérdés azt  célozza,
      hogy párt, politikai mozgalom népszerűsítéséről szóló hirdetést
      ne    lehessen    időszaki   lapban,   a   Médiatv.    szerinti
      műsorszolgáltatóban  vagy hírügynökségben,  illetve  szabadtéri
      reklámhordozón közzétenni.

         2.2.   A   kérdés   hitelesíthetősége  szempontjából   nincs
      jelentősége annak, hogy az egyszerű vagy minősített  többséggel
      elfogadott  törvény  módosítását célozza.  Az  Alkotmánybíróság
      állandó gyakorlata szerint a kétharmados törvények nem állnak a
      többi törvény felett a jogforrási hierarchiában, s az Alkotmány
      alapján  minden  —  bármilyen szavazati aránnyal  meghozandó  —
      törvény „egyenrangú” [4/1993. (II. 12.) AB határozat, ABH 1993,
      48,  63.].  Önmagában az a körülmény, hogy a  kérdés  nem  utal
      kifejezetten   arra,   hogy  kétharmados  törvény   módosítását
      irányozza  elő, nem veti fel alappal a jogalkotói egyértelműség
      kérdését.  Ha  valamely  kérdésben  az  Országgyűlés   ügydöntő
      népszavazást rendel el, akkor a népszavazás eredményét követően
      megvizsgálja,   hogy   milyen   törvényalkotási   kötelezettség
      terheli,  és  annak  — az Nsztv. 8. § (1) bekezdése  alapján  —
      köteles  eleget tenni, függetlenül attól, hogy az adott  kérdés
      egyszerű vagy minősített többségű szabályozást igényel.

        Mindezekre  tekintettel az Alkotmánybíróság  azt  állapította
      meg, hogy a kérdés nem sérti az Nsztv. 13. § (1) bekezdését.

       3. Jelen ügyben az Alkotmánybíróság érdemben vizsgálta, hogy a
      népszavazási  kezdeményezés  szerinti  kérdés  alkotmányellenes
      tartalmú  törvény elfogadásának kikényszerítésére irányul-e:  a
      kérdésben   tartott  eredményes,  ügydöntő  népszavazás   olyan
      törvény   meghozatalához  vezetne-e,  amely  alkotmányellenesen
      korlátozná  a  pártoknak azt a jogát, hogy az Alkotmány  és  az
      alkotmányos jogszabályok tiszteletben tartása mellett  szabadon
      tevékenykedhetnek  [Alkotmány  3.  §  (1)  bekezdés],   illetve
      közreműködnek a népakarat kialakításában [Alkotmány  3.  §  (2)
      bekezdés].

        Az Alkotmány 3. § (2) bekezdése értelmében a politikai pártok
      „közreműködnek      a      népakarat     kialakításában      és
      kinyilvánításában”, ezáltal sajátos közvetítő szerepet töltenek
      be  az állam és a társadalom között [2179/B/1991. AB határozat,
      ABH 1994, 518, 520.; 22/1999. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1999,
      176,  191.].  Ez a pártoknak nem csupán joga, hanem alkotmányos
      kötelezettsége is [1/2002. (I. 11.) AB határozat, ABH 2002, 33,
      37.]. A közvetítő szerephez szükségszerűen hozzátartozik,  hogy
      a   párt   ismertesse  és  népszerűsítse  a   tevékenységét   a
      választópolgárok  számára, és ezzel  befolyásolja  a  népakarat
      kialakulását.
       A 24/1992. (IV. 21.) AB határozat rámutatott: „Az Alkotmány 3.
      §   (1)   bekezdése  a  pártok  alapításának   és   működésének
      szabadságát   az   általános  rendelkezések   körében   önálló,
      nevesített  alapjogként határozza meg és részesíti  alkotmányos
      védelemben.   Ez   az   előírás   azonban   a   pártok   szabad
      tevékenységét, s annak alkotmányos védelmét az Alkotmány és  az
      alkotmányos jogszabályok keretei között biztosítja” (ABH  1992,
      126,   128.).  Az  Alkotmánybíróság  ezért  jelen  ügyben   azt
      állapította  meg,  hogy a népszavazásra feltenni  szánt  kérdés
      alapján  meghozandó  törvény, ügydöntő népszavazás  esetén,  az
      Alkotmány  3.  § (1) és (2) bekezdésében található  jogok  —  a
      pártoknak  az  Alkotmány  említett  szabályai  értelmében  vett
      szabad  tevékenységhez való joga és a népakarat  kialakításában
      való közreműködés — korlátozásához vezetne.

        A  pártok szabad működése és a népakarat kialakításában  való
      közreműködés  nem  korlátozhatatlan jogok. Az  Alkotmánybíróság
      gyakorlata  szerint  „[a]z  állam  akkor  nyúlhat  az   alapjog
      korlátozásának eszközéhez, ha másik alapvető jog  és  szabadság
      védelme  vagy  érvényesülése, illetve egyéb  alkotmányos  érték
      védelme  más  módon  nem  érhető el. Az alapjog  korlátozásának
      alkotmányosságához tehát önmagában nem elegendő, hogy az  másik
      alapjog  vagy  szabadság  védelme vagy  egyéb  alkotmányos  cél
      érdekében  történik,  hanem  szükséges,  hogy  megfeleljen   az
      arányosság követelményeinek: az elérni kívánt cél fontossága és
      az  ennek  érdekében  okozott  alapjogsérelem  súlya  megfelelő
      arányban  legyen  egymással. A törvényhozó a  korlátozás  során
      köteles  az  adott  cél elérésére alkalmas  legenyhébb  eszközt
      alkalmazni.   Alkotmányellenes  a  jog   korlátozása,   ha   az
      kényszerítő ok nélkül, önkényesen történik vagy ha a korlátozás
      súlya  az  elérni  kívánt célhoz képest aránytalan”  [elsőként:
      30/1992. (V. 26.) AB határozat, ABH 1992, 167, 171.].

        A  népszavazási kérdés nem tesz különbséget a  kampányidőszak
      alatti  és azon kívüli politikai hirdetések között, azok sajtón
      és  szabadtéri  reklámhordozón történő  közzétételét  általános
      jelleggel  célozza megtiltani. Megjegyzendő, a Médiatv.  11.  §
      (1)  bekezdése  alapján  választási időszakon  kívül  politikai
      hirdetés   csak  már  elrendelt  népszavazással  összefüggésben
      közölhető, kampányidőszakon kívül azok közzétételét — a hatálya
      alá tartozó műsorszolgáltatók számára — a Médiatv. jelenleg sem
      teszi lehetővé.
        A  kiegyensúlyozott  tájékoztatás megvalósulása  érdekében  a
      törvényhozó   —  az  Alkotmány  keretei  között  —  korlátokat,
      feltételeket   állíthat  a  politikai  hirdetés   közzétételére
      vonatkozóan,  ez azonban nem eredményezheti a pártok  Alkotmány
      3. §-ában foglalt, említett jogainak aránytalan korlátozását.

        Eredményes,  ügydöntő népszavazás esetén — a  sajtó  fogalmát
      alapul  véve  —  nem  lehetne  politikai  hirdetést  közzétenni
      időszaki lapban, rádióban, televízióban. Igaz ugyan, hogy a Ve.
      42.   §-ában  meghatározott  „plakát”  a  sajtó  fogalmába  nem
      tartozik   bele,  de  —  tekintettel  arra,  hogy  „reklámozás”
      céljából  építményen  kívül  elhelyezett  eszköz,  és  ezért  a
      kérdésben   szereplő   „szabadtéri  reklámhordozó”   fogalmához
      sorolható — a népszavazási kezdeményezésben szereplő kérdés  az
      ilyen  módon közzé tett politikai hirdetés tiltását is célozza.
      Ugyan  a  kezdeményezés nem minden formáját  tiltaná  a  pártok
      népszerűsítésének   (továbbra  is  lehetőség   lenne   gyűlések
      szervezésére,  szórólapokra stb.), de annak  elterjedt,  széles
      körben  alkalmazott  formáit  tilalmazná,  azokat,  amelyek   —
      jellegüknél  fogva — leginkább alkalmasak a figyelemfelhívásra,
      a pártok tevékenységének bemutatására, ismertetésre.

         Ezt   alapul   véve   a  jelen  ügyben  az  Alkotmánybíróság
      megállapította, hogy a kérdésben tartandó eredményes,  ügydöntő
      népszavazás    olyan    törvény   alkotására    kötelezné    az
      Országgyűlést, amely aránytalanul korlátozná a pártok Alkotmány
      3.  §  (1) és (2) bekezdésében foglalt, arra vonatkozó  jogait,
      hogy  szabadon tevékenykedhetnek és közreműködnek  a  népakarat
      kialakításában. Emiatt az Alkotmánybíróság az OVB  hitelesítést
      megtagadó határozatát helybenhagyta.
        Az  OVB  határozatnak  azzal a részével  kapcsolatban,  amely
      szerint   a   kérdés  alapján  tartott  eredményes  népszavazás
      gyakorlatilag    a    politikai   tartalmú    tömegkommunikáció
      betiltására  kötelezné  az Országgyűlést,  az  Alkotmánybíróság
      utal  arra,  hogy  a  kérdés alapján  meghozandó,  a  politikai
      hirdetést a kérdésben foglaltak szerinti általánossággal  tiltó
      törvény a szabad véleménynyilvánításhoz való jog [Alkotmány 61.
      §   (1)   bekezdés]   aránytalan  és   ezért   alkotmányellenes
      korlátozását is eredményezhetné.

      Az  Alkotmánybíróság — figyelemmel az OVB határozatának  Magyar
      Közlönyben  való  megjelenésére — elrendelte e határozatának  a
      Magyar Közlönyben való közzétételét.
                               Dr. Bihari Mihály
                          Az Alkotmánybíróság elnöke

                   Dr. Balogh Elemér     Dr. Bragyova András
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                   Dr. Holló András          Dr. Kiss László
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                   Dr. Kovács Péter     Dr. Kukorelli István
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                   Dr. Lenkovics Barnabás   Dr. Lévay Miklós
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                   Dr. Paczolay Péter   Dr. Trócsányi László
                   előadó alkotmánybíró        alkotmánybíró
        Dr. Kukorelli István alkotmánybíró párhuzamos indokolása

         Egyetértek  a  határozattal, a kérdés nem bocsátható  országos
        népszavazásra.   A  határozat  rendelkező  részét   azonban   –
        meggyőződésem  szerint  – másként kellett  volna  indokolni.  A
        népszavazás      jogintézményével     kapcsolatos      vitatott
        alkotmányossági  kérdéseken túl jelen ügyben  az  az  alapjogot
        érintő  kérdés  merült  fel,  hogy  kinek  van  joga  politikai
        hirdetések  közzétételére.  A határozat  indokolása  szerint  a
        kérdés   alapján  megalkotandó  törvény  elsősorban  a   pártok
        Alkotmányban    biztosított   jogait   korlátozná    aránytalan
        mértékben.

            Az   Alkotmány  61.  §  (1)  bekezdése  alapján  a   Magyar
        Köztársaságban     mindenkinek    joga     van     a     szabad
        véleménynyilvánításra.   Ez  a  jog  védelemben   részesíti   a
        politikai   vélemények  közlését  és  a  politikai   hirdetések
        megjelenítését.  A  politikai  életben,  a  közügyek  nyilvános
        megvitatásában  nemcsak pártok vesznek részt.  A  politika  nem
        korlátozódik a pártpolitikára. Politikai hirdetés közzétételére
        minden  személy és közösség egyenlően jogosult, az nem a pártok
        kizárólagos joga. A népszavazásra bocsátandó kérdés sem  csupán
        a  pártok által közzétett, hanem mindenfajta politikai hirdetés
        betiltására vonatkozik.

            A  politikai kommunikáció jellemzően a nyomtatott sajtóban,
        az  elektronikus médiában, az interneten folyik,  és  politikai
        üzenetek  a közterek plakátjain is megjelennek. A most vizsgált
        kérdés  éppen  ezekről a helyszínekről tiltaná ki  a  politikai
        hirdetéseket.

         Mindezek  miatt  a  kérdés  alapján  lefolytatott  népszavazás
        eredménye nyilvánvalóan a szabad véleménynyilvánításhoz  fűződő
        alapjog   lényeges   tartalmát  sértő   törvény   megalkotására
        kötelezné     a    jogalkotót.    Álláspontom    szerint     az
        Alkotmánybíróságnak  ezzel  az  indokolással  kellett  volna  a
        435/2007. (X. 24.) OVB határozatot helybenhagynia.

        Budapest, 2008. március 10.
                                                   Dr. Kukorelli István
                                                          alkotmánybíró
        A párhuzamos indokoláshoz csatlakozom.
                                                      Dr. Bihari Mihály
                                                          alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        27/2008. (III. 12.)
        Date of the decision:
        .
        03/10/2008
        .
        .