A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendelet egyes
rendelkezései alkotmányellenességének vizsgálatára irányuló
indítvány alapján meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Debrecen Megyei
Jogú Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési
Szabályzatáról szóló 15/1997. (V. 30.) Kr. számú rendelet 19.
§ (2) második francia bekezdésében foglalt "alaptalan"
szövegrész alkotmányellenes, ezért azt a határozat
közzétételének napjával megsemmisíti. A bekezdés egyéb részei
alkotmányellenességének megállapítására irányuló indítványt
elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar
Közlönyben közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának
Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/1997. (V. 30.)
Kr. számú rendelet 19. § (2) bekezdése úgy rendelkezik, hogy:
"A Közgyűlés bármely tagjának javaslatára vita nélküli
minősített többséggel hozott határozata alapján rendbírsággal
sújthatja azt a tagját, aki,
— az adott ülésen több mint két alkalommal engedély nélkül
túllépte a részére biztosított időkeretet
— a közgyűlési ülésen alaptalan, másokat sértő, illetve a
testülethez méltatlan, nem illő kifejezést használ
— a napirendtől ismételt figyelmeztetés ellenére eltér."
2. Az indítványozók az Ör. idézett rendelkezésének
második francia bekezdését alkotmányellenesnek tartják.
Érvelésük szerint Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának
hivatkozott rendelkezése ütközik a jogállamisággal, a
többpárti demokráciával. E szabályozás — felfogásuk szerint —
sérti az Alkotmány 59. § (1) bekezdésben meghatározott jó
hírnévhez, a 61. § (1) bekezdésében meghatározott szabad
véleménynyilvánításhoz fűződő alapvető emberi jogot, a 70/A.
§ (1) bekezdésében meghatározott tiltott különbségtételre
előírt rendelkezéseket. Az indítványozók kétségesnek tartják
továbbá, hogy a fenti szabályozás az Alkotmány 2. § (1)-(2)
bekezdése, 3. § (2) bekezdése, 44. § (2) bekezdése
rendelkezéseinek megfelel-e.
II.
Az indítvány részben megalapozott.
1. "2. § (1) A Magyar Köztársaság független,
demokratikus jogállam.
(2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a
népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja."
"3. § (2) A pártok közreműködnek a népakarat kialakításában
és kinyilvánításában."
"8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja."
"59. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkit megillet a jó
hírnévhez, a magánlakás sérthetetlenségéhez, valamint a
magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog."
"61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű
adatokat megismerje, illetőleg terjessze."
"70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen
hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti."
2. Az indítványozók által megjelölt alkotmányi
rendelkezések elemzésénél nem mellőzhető az önkormányzás
jogának vizsgálata. Ezzel összefüggésben az Alkotmánybíróság
a l8/1993. (III. 19.) AB határozatában megállapította: "Az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint a választópolgárok
közösségének a helyi önkormányzáshoz való alapvető joga az
önkormányzati jogok anyajogát jelenti. A helyi önkormányzás
joga — noha az Alkotmány nem az un. alapvető jogok között
szabályozza —, tartalmánál fogva az alapvető jogokhoz hasonló
védelemben részesül." (ABH 1993, 167.) Az Alkotmány a 44/A. §
(1) bekezdés a) pontjában fogalmazza meg az az
önkormányzatnak azt a jogát, hogy az önkormányzati ügyekben
önállóan szabályoz és igazgat. Az Alkotmány e rendelkezése
alapján a helyi önkormányzatokat a kötelezően ellátandó
feladatok körében is megilleti a feladat ellátásában az
önálló igazgatás joga. "A törvényi szabályozás elegendő
mozgásteret kell hogy biztosítson az önkormányzat számára
ahhoz, hogy az önkormányzat az ilyen feladatok tekintetében
is szabadon dönthessen a feladat ellátásának a módjáról."
(77/1995. (XII. 21.) AB határozat ABH 1995, 395.)
Nyilvánvaló, hogy az önkormányzat és annak képviselő-
testülete csak akkor tud eleget tenni feladatainak, ha
munkájában a testület tagjainak bizalmát, s támogatását
élvezi. E feladatellátást közvetlenül érinti és befolyásolja
a testületi ülések zavartalan, nyugodt légkörben történő
lebonyolítása, amely szoros kapcsolatban áll az ülésvezetési
és rendfenntartási teendők ellátásának eredményességével és
hatékonyságával.
3. A képviselő-testületi ülés vezetése, — az Ötv. 12. §
(2) bekezdésének értelmében — a polgármester feladata. Az
ülésvezetési jogosultság magában foglalja a tanácskozás
rendjének fenntartását is. Erre a jogosítványra már csak
amiatt is szükség van, mivel a képviselő-testület áll a
hatáskör-telepítés középpontjában. "Az önkormányzati feladat-
és hatáskörök a képvi-selő-testületet illetik meg" (Ötv. 9. §
(1) bek.), amely nemcsak jogot, de kötelességet, felelősséget
is jelent. Alapvető érdek fűződik tehát ahhoz, hogy a
képviselő-testület ezzel a törvényi felhatalmazással minden,
alaptalanul zavaró körülmény nélkül élni tudjon. Az "alapvető
érdek" lényege pedig az, hogy a képviselő-testület —
különösen az Alkotmány 44/A. §-ában biztosított jogainak
gyakorlásával — maga jeleníti meg adott településen az
önkormányzatot. ("...a helyi önkormányzás jogának alanya a
közigazgatási, települési, illetve területi egység
választópolgárainak közössége, amely az önkormányzás jogát a
képviselő-testület utján vagy közvetlenül népszavazással
gyakorolja". 22/1993. (IV. 2.) AB határozat ABH 1993, 183.)
A nyugodt, zavartalan és kiegyensúlyozott testületi
működés tehát előfeltétele az önkormányzati feladatok
meghatározásának és végrehajtásának. Gátja lehet ennek az
olyan képviselői magatartás is, amely a testület tagjainak
becsmérlését jelenti, jó hírnevét, emberi méltóságát
közvetlenül érinti. Az önkormányzati jogokra, s egyben
védendő értékekre tekintettel mindez a szabad
véleménynyilvánítási jog korlátját is képezheti. A
közösségek, így az önkormányzatok képviselő-testületeinek
méltósága is alkotmányos korlátja lehet tehát a
véleménynyilvánítás szabadságának. (30/1992. (V. 26.) AB
határozat)
4. Az Alkotmánybíróság két korábbi határozata is
figyelembe vette ezt az elvet akkor, amikor a “széksértés”
intézményével összefüggésben fontos elvi következtetésekre
jutott. (43/1992. (VII. 16.) AB határozat, 49/1992. (IX. 26.)
AB határozat). E határozatok is abból indultak ki, hogy az
Ötv-ben a képviselő-testület szervezet és működés
meghatározását biztosító joga tartalmazhatja a rendbírság
kilátásba helyezését, illetve alkalmazását. Az
Alkotmánybíróság a 43/1992. (VII. 16.) AB határozatában
rámutatott arra, hogy az Alkotmány 44. § (1) bekezdése
szerint "a választópolgárok a helyi önkormányzást az általuk
választott képviselő-testület útján, illetőleg helyi
népszavazással gyakorolják" és az Ötv. 5. §-a szerint "a
választópolgárok az önkormányzati testületbe választott
képviselőik útján, és a helyi népszavazáson való
részvételükkel gyakorolják az önkormányzáshoz való közösségi
jogaikat". (ABH 1992, 375.) Az önkormányzáshoz való közösségi
jogok közvetett gyakorlása a települési képviselők
tevékenységében, a képviselő-testület munkájában jelenik meg.
Az Ötv. 8. § (1) bekezdése arra hatalmazza fel a képviselő-
testületet, hogy "működésének részletes szabályait a
szervezeti és működési szabályzatában határozza meg".
A "széksértés" intézményének szabályozása ebbe a
tárgykörbe tartozik, mivel a képviselő-testület működésére
vonatkozó rendelkezést tartalmaz. A települési képviselőnek a
képviselő-testület munkájában való részvételét korlátozó
önkormányzati rendeleti előírás azonban a képviselő
jogállását, jogai gyakorlását érinti.
A hivatkozott AB határozatok ugyanakkor — erre irányuló
kifejezett indítvány hiányában — nem vizsgálták a széksértés
(mint rendbírság) megállapításához alapul szolgáló SZMSZ-
ekben meghatározott tényállásokat abból a szempontból, hogy
azok — figyelemmel a szabad szólás- és véleménynyilvánítás
jogára — alkotmányos követelményeket is kielégítő hátteret
adnak-e a rendbírság, mint az ülés rendjének biztosítására
szolgáló rendfenntartási eszköz alkalmazásához.
III.
Indítványozók a véleménynyilvánítás jogának
korlátlanságából indulnak ki.
1. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a
véleménynyilvánítás szabadságának a demokratikus
társadalomban elengedhetetlen gyakorlása azonban — az
alkotmányos keretek között — korlátozható. Az
Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az alapjogot korlátozó
normáknak ki kell elégíteniük a szükségesség és az arányosság
követelményét. (48/1991. (IX. 26.) AB határozat ABH 1991,
206.) "Az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében megállapított
szabad véleménynyilvánítás joga azt jelenti, hogy bárki
gondolatát, meggyőződését szabadon formálhatja és azt
megfelelő keretek között kinyilváníthatja." (987/B/1990/3.AB
határozat ABH 1990, 529.)
A szabad véleménynyilvánítás jogának tartalmi összetevői
és korlátainak megjelölése sokoldalú mérlegelést igényel.
Fontos támpontokat ad azonban ehhez az Alkotmánybíróság a
30/1992. (V. 26.) AB határozatában: "valamennyi alkotmányos
alapjog tekintetében fontos kérdés, hogy azokat lehet-e és
milyen feltételekkel megszorítani, korlátozni, kollíziójuk
esetén milyen szempontok alapján kell a prioritást
meghatározni. A véleménynyilvánítás, illetve az ebbe
beletartozó sajtószabadság esetén ez a kérdés kiemelt
jelentőséget kap, mivel ezen szabadságok a plurális,
demokratikus társadalom alapvető értékei közé tartoznak.
Ippen ezért a véleménynyilvánítás szabadságának kitüntetett
szerepe van az alkotmányos alapjogok között, tulajdonképpen
"anyajoga" többféle szabadságjognak, az un. "kommunikációs"
alapjogoknak. (ABH 1992, 171.)
Történelmi tapasztalat, hogy mindannyiszor, amikor a
véleménynyilvánítás szabadságát korlátozták, sérelmet
szenvedett a társadalmi igazságosság, az emberi kreativitás,
csökkent az emberben rejlő képességek kibontakozásának
lehetősége. (ABH 1992, 171.)... Az eszmék, nézetek szabad
kifejtése, a mégoly népszerűtlen vagy sajátos elképzelések
szabad megnyilvánulása a fejlődni képes és az eleven
társadalom létezésének alapfeltétele. (ABH 1992, 171.).... Az
állam akkor nyúlhat az alapjog korlátozásának eszközéhez, ha
másik alapvető jog és szabadság védelme vagy érvényesülése,
illetve egyéb alkotmányos érték védelme más módon nem érhető
el. Az alapjog korlátozásának alkotmányosságához tehát
önmagában nem elegendő, ha az másik alapjog vagy szabadság
védelme vagy egyéb alkotmányos cél érdekében történik, hanem
szükséges, hogy megfeleljen az arányosság követelményeinek:
az elérni kívánt cél fontossága és az ennek érdekében hozott
alapjogsérelem súlya megfelelő arányban legyen egymással."
(ABH 1992, 171.).
2. "Az Alkotmány 59. § (1) bekezdése a személy
társadalmi értékelésére vonatkozó alapjogok közül csak a jó
hírnévhez való jogot nevesíti, nem kétséges azonban, hogy az
Alkotmány 54. §-a alapján az emberi méltósághoz való jog
anyagából eredő becsület is alapjogi védelem alatt áll. Bár
emberi méltósága csak a hatóságot képviselő hivatalos
személynek lehet, a társadalom kedvező értékítéletére,
megbecsülésére azonban maga a hatóság is igényt tarthat."
(36/1994. (IV. 24.) AB határozat ABH 1994, 229-230.)
A szabad véleménynyilvánítás tehát "olyan alapjog, amely
csak felelősséggel gyakorolható és a valótlan tények
közlésének elkerülése érdekében bizonyos kötelezettségekkel
jár a közvélemény alakításában hivatásszerűen résztvevő
személyek esetében...A véleménynyilvánítás szabadsága
kiterjed a becsületsértésre alkalmas, valóságnak megfelelő
tények, információk közlésére is, amely szabadságnak az
emberi méltóság, a becsület és a jó hírnév védelme külső
korlátja lehet." (36/1994. (IV. 24.) AB határozat ABH 1994,
231.)
3. Az Alkotmánybíróság megállapítja: a vizsgált esetben
határozott különbséget kell tenni a véleménynyilvánítás
szabadsága és a véleménynyilvánítás megjelenítésének formája,
módja között. A véleménynyilvánítás szabadsága — alkotmányos
alapjogként — fokozott védelmet élvez, azt csak az emberi
méltósághoz, a becsülethez és a jó hírnévhez való jogok
védelme — mint külső korlátok — korlátozhatják.
Más a helyzet azonban a vélemény külső megjelenítésének
formájával, módjával kapcsolatban. Erre nézve ugyanis a
testületnek, mint autonóm közösségnek jogában áll olyan
(ön)korlátozó rendelkezéseket alkotni, amelyek garantálhatják
a testület zavartalan működését. Ezek a helyi szabályok
gyakorlatilag olyan "tűrési határt" vonnak meg, amelyen belül
maradva még biztosítható az érdemi testületi működés. A
debreceni közgyűlés ezt a — képviselői magatartásra irányadó
W rendelkezést (mint tűrési határt rögzítő keretet) a
"közgyűlési ülésen alaptalan, másokat sértő, illetve a
testülethez méltatlan, nem illő kifejezés használatában"
vélte megfogalmazhatónak. Az önkorlátozást is magában foglaló
rendelkezés — tartalmi elemeinek többségében — akceptálandó
iránytűje lehet a képviselői viselkedésnek, magatartásnak.
Többségükben, de nem teljes egészükben. Az "alaptalan"
kifejezés ugyanis olyan tág határok közötti viszonyítási
alapot jelentene, amely parttalan, keretek közé nem
szorítható korlátozáshoz vezetne. E kifejezés tartalma
kezelhetetlen és értelmezhetetlen, ezért azt az
Alkotmánybíróság megsemmisítette. Az SZMSZ idézett
rendelkezése többi elemeinek megsemmisítésére irányuló
indítványt azonban az Alkotmánybíróság elutasította, ugyanis
a vitatott tartalmi elemek SZMSZ-be való felvétele a helyi
jogalkotó mérlegelési jogkörébe tartozik.
Jóllehet az Alkotmánybíróság arra az elvi álláspontra
helyezkedett, hogy el kell különíteni egymástól a szabad
véleménynyilvánítás jogát e jog megjelenítésének formájától
és módjától, ezzel nem állítja azt, hogy e kettő között
összefüggés sem lenne. Végletes esetben ugyanis a
véleménynyilvánítás módjának meghatározása közvetlenül
befolyásolhatja a véleménynyilvánításhoz való emberi jog
érvényesülését is. Amennyiben ugyanis a helyi szabályozás e
véleménynyilvánítási jog kifejezésének módját indokolatlanul
szigorú keretek között tartja (alacsonyan húzná meg a
"tűrési" határt), akkor közvetlenül akadályává válna az a
szabad véleménynyilvánítási jog érvényesülésének is. E
tekintetben tehát megfelelő egyensúlyt kell teremteni a
helyi, autonóm szabályozásban kifejezésre jutó önkorlátozás
és a véleménynyilvánítás módja között.
A vizsgált esetben nem látott ilyen veszélyt az
Alkotmánybíróság.
4. Az indítvány további alkotmányos jogok sérelmét is
állítja:
a) Igyekszik kapcsolatot találni a népszuverenitás
elvével. Ezzel összefüggésben az Alkotmánybíróság a 22/1993.
(IV. 2.) AB határozatában a következőket emelte ki: "Az
önkormányzáshoz való jog összefüggésben áll a népszuverenitás
elvével, de attól eltérő kategória. A népszuverenitás alanya
az ország választópolgárainak összessége, a helyi
önkormányzás alapjoga pedig az egymástól közjogilag
elkülönített települések és területi egységek
választópolgárainak közösségét illeti meg." (ABH 1993, 187.)
Közvetlen kapcsolat tehát nem mutatható ki az indítvány
tárgya és az Alkotmány 2. § (2) bekezdése között.
b) A pártok közreműködési joga (Alkotmány 3. § (2)
bekezdés) is sérül — az indítványozók szerint — akkor, ha
valamely párt képviselőjét a jelenlegi rendeleti (SZMSZ)
szabályozásra alapítva sújtja rendbírsággal a közgyűlés. A
túl alacsonyan meghúzott "tűrési határ" nem kínálhat elegendő
előfeltételeket — állítják — a demokratikus testületi
működéshez, a vélemények szabad, akár heves, indulatos, s
esetenként meggondolatlan kifejezésektől sem mentes vitákon
történő kifejtéséhez.
Az Alkotmánybíróság fent kifejtett álláspontja szerint a
pártok közreműködési joga sem sérül azáltal, ha az autonóm
szabályozás keretében megalkotott rendelkezések gátat emelnek
a szerintük politikai- és viselkedéskultúrával ütköző
véleménynyilvánítási módok elé.
c) Az indítványozók kezdeményezték annak vizsgálatát is,
hogy az SZMSZ vitatott rendelkezése nem ütközik-e az
Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében foglalt — diszkrimináció
tilalmát rögzítő szabályba. Az előző pontokban kifejtettek
szerint a közgyűlés ténylegesen nem is a szabad
véleménynyilvánítás jogát, hanem annak valamely — általa el
nem fogadható — módját korlátozta. Ezzel pedig nem sértette
meg az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében rögzített azt a
szabályt, amelynek értelmében: "A Magyar Köztársaság
biztosítja a területén tartózkodó minden személy számára az
emberi, illetve az állampolgári jogokat, bármely
megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás,
politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi
származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti
különbségtétel nélkül."
A határozatnak a Magyar Közlönyben való közzétételére
vonatkozó rendelkezés az Abtv. 41. §-án alapul.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Bagi István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Kiss László
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Németh János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró
. |