A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítása, valamint jogszabály
alkotmányellenességének megállapítása és megsemmisítése iránt
benyújtott indítvány alapján meghozta az alábbi
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja: az Alkotmány 70. §
(1) bekezdését sértő – mulasztásban megnyilvánuló –
alkotmányellenes helyzet jött létre annak következtében, hogy
az Országgyűlés nem alkotta meg azokat a rendelkezéseket,
amelyek a választás napján külföldön tartózkodó, az Alkotmány
alapján választójogosultsággal rendelkező állampolgárok
számára az országgyűlési képviselők választásán aktív
választójoguk gyakorlásának, illetőleg az országos
népszavazáson való részvételük módját és garanciáit
szabályozzák.
Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy
jogalkotási kötelezettségének haladéktalanul tegyen eleget,
figyelemmel az országos népszavazásokkal, illetőleg
országgyűlési képviselő választásokkal kapcsolatos
határidőkre.
2. Az Alkotmánybíróság – hivatalból eljárva –
megállapítja, hogy az Alkotmány 71. § (1) bekezdésében
szabályozott választási alapelv érvényesülését sértő,
alkotmányellenes helyzet keletkezett annak következtében,
hogy a törvényhozó a választási eljárásról szóló 1997. évi C.
törvényben nem alkotta meg a külképviseleti szavazás
tekintetében a szavazás titkosságát biztosító garanciális
rendelkezéseket.
Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy
jogalkotási kötelezettségének az 1. pontban meghatározottak
szerint tegyen eleget.
3. Az Alkotmánybíróság a választási eljárásról szóló
1997. évi C. törvény 99/N. és 99/O. §-a
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó az Országgyűlés népszavazást
elrendelő 46/2004. (V. 18.) OGY határozat ellen benyújtott
jogorvoslati kérelmében, azzal összefüggésben kérte azt is,
hogy az Alkotmánybíróság állapítson meg mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet is azért, mert az
Országgyűlés nem alkotta meg azokat a szabályokat, amelyek
biztosítják a szavazás napján külföldön tartózkodó
választópolgárok számára aktív választójoguk gyakorlásának
feltételeit, továbbá ugyanezen indítványában kérte a
választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 99/N-99/O. §-ai alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését.
Az Alkotmánybíróság az országos népszavazás elrendeléséről
szóló határozat ellen benyújtott jogorvoslati kérelmet
elkülönítette és külön eljárásban bírálja el. Így ebben az
eljárásban – a választási és népszavazási eljárást
általánosan érintő – mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására és az utólagos
normakontrollra irányuló indítványban felvetett
alkotmányossági problémákat vizsgálta az Alkotmánybíróság.
2. A mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására irányuló kérelmében az indítványozó
rámutatott arra, hogy a választójog gyakorlásához a
választójog anyagi jogi szabályainak meghatározásán túl
kifejezett eljárási szabályok is szükségesek, mert ezek
nélkül a választópolgár ténylegesen nem tudja leadni a
szavazatát. Az Alkotmány 70. § (1) bekezdésének – az Európai
Unióhoz történő csatlakozásról szóló nemzetközi egyezményt
kihirdető törvény hatályba lépésének napján, 2004. május 1-
jén hatályba lépett – új rendelkezése alapján az
országgyűlési képviselők választásán, az országos
népszavazáson részt vehetnek azok a választópolgárok is, akik
a szavazás napján nem tartózkodnak a Magyar Köztársaság
területén. A Ve. hatályos szabályai csak az európai
parlamenti képviselők választása tekintetében állapítanak meg
eljárási szabályokat ezen állampolgároknak a szavazásban való
részvételére. Az indítványozó álláspontja szerint a szavazás
napján külföldön tartózkodó választópolgárok aktív
választójogát sérti az, hogy az Országgyűlés az országgyűlési
képviselők választása és az országos népszavazás esetében nem
szabályozta a szavazásban való részvételük rendjét.
3. Az indítvány szerint a Ve. 99/N-99/O. §-ai sértik az
Alkotmány 71. § (1) bekezdésében szabályozott titkosság
követelményét. A Ve. e szabályai szerint az európai
parlamenti képviselők választásán a szavazás napján külföldön
tartózkodó választópolgárok a Magyar Köztársaság
külképviseletein adják le szavazatukat, amennyiben
felvételüket kérik a külképviselet külképviseleti
névjegyzékébe. Abban az esetben, ha csak egy választópolgár
kéri a felvételét a külképviselet névjegyzékébe – figyelembe
véve a szavazatszámláló bizottság tagjait is – legfeljebb öt
választópolgár fog szavazni a külképviseleten, azaz húsz
százalékos valószínűséggel kiszámítható egy választópolgár
szavazata. Az indítványozó – a 20/1990. (X. 4.) AB
határozatra hivatkozással – fejti ki azt az álláspontját,
hogy a választójog titkossága nem abszolút követelmény, a
szükségesség/arányosság tesztje szerint korlátozható, azonban
ez a teszt magában foglalja azt is, hogy a törvényhozó a
korlátozás során köteles az adott cél elérésére alkalmas,
legenyhébb eszközt választani. A törvényhozónak ebben az
esetben lehetősége lett volna az alkotmányos demokráciákban
széles körben alkalmazott, a választás titkosságát kevésbé
korlátozó eszközt választani a szavazás rendjének
szabályozása során.
Az indítványozó rámutat arra is, hogy a vitatott
rendelkezések alkotmányellenességét nem érinti az sem, hogy
az Országgyűlés 2004. május 24-i ülésnapján a Ve. olyan
módosítását fogadta el, amely szerint az európai parlamenti
képviselők 2004. évi választásán a Ve. 99/O. §-a nem
alkalmazandó, a 99/N. § szabályait pedig azzal az eltéréssel
rendeli alkalmazni, hogy az összes külképviseleten leadott
szavazatok számlálását együttesen az Országos Választási
Bizottság hatáskörébe utalja. Ez a szabályozás csak átmeneti,
egyszeri választás lebonyolítására vonatkozik, a vitatott
szabályok továbbra is hatályban maradtak.
II.
Az Alkotmánybíróság e határozatát az alábbi jogszabályi
rendelkezésekre alapította:
1. Az Alkotmánynak az indítványozó által felhívott
szabályai:
„70. § (1) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt megillet az a
jog, hogy az országgyűlési képviselők választásán választó és
választható legyen, valamint országos népszavazásban és népi
kezdeményezésben részt vegyen.”
„71. § (1) Az országgyűlési képviselőket, az Európai
Parlament képviselőit, a helyi önkormányzati képviselőket,
valamint a polgármestert és a fővárosi főpolgármestert a
választópolgárok általános és egyenlő választójog alapján,
közvetlen és titkos szavazással választják.”
2. A Ve.-nek az indítványozó által vitatott
rendelkezései:
„99/N. § (1) A külképviseleti szavazás akkor lehetséges, ha
azt a fogadó állam nem ellenzi. Nem kerül sor szavazásra azon
a külképviseleten, amelynek névjegyzékében egyetlen
választópolgár sem szerepel.
(2) A külképviseleti névjegyzékbe felvett választópolgár a
külképviseleten, vagy ha a külképviselet épülete nem alkalmas
a szavazás lebonyolítására, a külképviselet által biztosított
egyéb helyiségben szavazhat. A 61. § (3) bekezdését nem kell
alkalmazni. Minden szavazóhelyiségben legalább egy
szavazófülkét kell kialakítani és legalább egy urnát kell
felállítani.
(3) A külképviseleten a magyarországi szavazás napján,
helyi idő szerint 6 és 19 óra között lehet szavazni. Azokon a
külképviseleteken, ahol az időeltolódás a közép-európai
időhöz képest – 1 óra (greenwichi időzóna), a helyi idő
szerinti 6 óra és a közép-európai idő szerinti 19 óra között
lehet szavazni. Az amerikai kontinensen létesített
külképviseleteken a magyarországi szavazást megelőző napon,
helyi idő szerint 6 és 19 óra között lehet szavazni.
(4) Szavazni személyesen lehet. A külképviseleten működő
szavazatszámláló bizottság – az útlevél vagy a
személyazonosság megállapítására alkalmas, magyar hatóság
által kiállított igazolvány alapján – megállapítja a szavazni
kívánó polgár személyazonosságát és azt, hogy szerepel-e a
külképviseleti névjegyzékben. Vissza kell utasítani azt, aki
személyazonosságát a fenti módon nem tudja igazolni, vagy nem
szerepel a külképviseleti névjegyzéken.
(5) Ha a külképviseleten a szavazás lezárását megelőző
óráig egyetlen választópolgár sem szavaz, az elsőként szavazó
választópolgár a szavazatszámláló bizottság tagja is lehet.
(6) A szavazást akkor is le kell zárni, ha a külképviseleti
névjegyzéken szereplő valamennyi választópolgár leadta
szavazatát.”
„99/O. § (1) A külképviseleti szavazás eredményéről készült
jegyzőkönyvet a külképviseleti választási iroda vezetője –
elektronikus úton – haladéktalanul továbbítja az Országos
Választási Irodához. A jegyzőkönyv elektronikus úton
továbbított adatait az adatlapok adataival megegyező módon
kell kezelni, a külképviseleti választás eredményéről nem
kell külön adatlapot kiállítani.
(2) Az Országos Választási Iroda az (1) bekezdés szerinti
adatokat úgy tárolja, hogy csak a szavazás magyarországi
lezárását követően válhassanak hozzáférhetővé. A szavazás
magyarországi lezárását követően ezeket az adatokat az
Országos Választási Iroda mint a választás nem hiteles
eredményét tartalmazó tájékoztató adatokat hozza
nyilvánosságra.
(3) A külképviseleti szavazás eredményéről készült
jegyzőkönyvet és az egyéb választási iratokat – az (5)
bekezdésben foglalt jegyzőkönyv kivételével – a
külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság elnöke
haladéktalanul az Országos Választási Bizottsághoz szállítja.
(4) A választás eredményét a szavazatszámláló bizottságok
és a külképviseleteken működő szavazatszámláló bizottságok –
a (3) bekezdés szerint az Országos Választási Bizottsághoz
eljuttatott – jegyzőkönyvei alapján az Országos Választási
Bizottság állapítja meg a jegyzőkönyvek beérkezését követően.
(5) A külképviseleti szavazás eredményéről kiállított
jegyzőkönyv egy példánya a külképviseleten – a szavazás
magyarországi lezárását követően – három napig megtekinthető.
Ezt követően a jegyzőkönyvet az Országos Választási Irodához
kell továbbítani.
(6) A külképviseleti szavazás választási iratait az
Országos Választási Irodában a 75. § (3) bekezdése szerint
kell kezelni.”
III.
Az indítvány alapján az Alkotmánybíróság elsőként azt
vizsgálta, hogy megállapítható-e a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség amiatt, mert a Ve. nem állapította meg a
szavazás napján külföldön tartózkodó választópolgárok
szavazásának rendjére vonatkozó eljárási szabályokat az
országgyűlési képviselői választások és az országos
népszavazás esetén.
Az Alkotmánybíróságnak a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló hatáskörét az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 49. §-a szabályozza. Az Abtv. 49. § (1)
bekezdése szerint, ha az Alkotmánybíróság hivatalból vagy
bárki indítványára azt állapítja meg, hogy a jogalkotó szerv
a jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát
elmulasztotta, és ezzel alkotmányellenességet idézett elő, a
mulasztást elkövető szervet – határidő megjelölésével –
felhívja feladatának teljesítésére. Az Alkotmánybíróság
allandó gyakorlata szerint a jogalkotó szerv jogalkotási
kötelezettségének konkrét jogszabályi felhatalmazás nélkül is
köteles eleget tenni, ha az alkotmányellenes helyzet – a jogi
szabályozás iránti igény – annak nyomán állott elő, hogy az
állam jogszabályi úton avatkozott bizonyos életviszonyokba,
és ezáltal az állampolgárok egy csoportját megfosztotta
alkotmányos jogai érvényesítésének lehetőségétől [22/1990.
(X. 16.) AB határozat, ABH 1990, 83, 86.]. Az
Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet állapít meg akkor is, ha alapjog
érvényesüléséhez szükséges jogszabályi garanciák hiányoznak
[37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 227, 232.].
Az Alkotmánybíróság korábban már foglalkozott a szavazás
napján külföldön tartózkodó választópolgárok aktív
választójogának gyakorlására vonatkozó jogi szabályozás
alkotmányossági kérdéseivel. A 3/1990. (III. 4.) AB
határozatában alkotmányellenesnek minősítette és
megsemmisítette az országgyűlési képviselők választásáról
szóló 1989. évi XXXIV. törvénynek azt a rendelkezését, amely
kimondta, hogy a választásban akadályozott az, aki a
választás napján külföldön tartózkodik. A határozat
indokolásában kifejtette, hogy a szabály nem alkotmányellenes
azon állampolgárok tekintetében, akiknek nincs magyarországi
lakóhelyük, de sérti azoknak a magyar állampolgároknak az
Alkotmány 70. § (1) bekezdésében biztosított alapvető jogát,
akik belföldi lakóhellyel rendelkeznek, csak a választás
napján tartózkodnak külföldön. „Az átmeneti külföldön
tartózkodás ugyanis a modern hírközlési és közlekedési
viszonyok mellett nem képezheti akadályát az állampolgári
jogok gyakorlásának.” (ABH 1990, 25, 26.)
E határozatában az Alkotmánybíróság felhívta a jogalkotó
figyelmét a következőkre is:
„A törvényi rendelkezés részbeni megsemmisítése folytán
joghézag keletkezett, mivel a választási törvényben nincs
rendelkezés arra vonatkozóan, hogy a választás napján
külföldön tartózkodó magyar állampolgárok a választási
jogukat hogyan gyakorolhatják. Erre tekintettel az
Országgyűlésnek ezt a joghézagot – lehetőség szerint már a
jelen választásokra kiható hatállyal – a választás
titkosságának követelményét szem előtt tartva jogalkotással
kellene pótolni.” (ABH 1990, 25, 26-27.)
Az Országgyűlés akkor a szabályozás hiánya miatt létrejött
alkotmányellenes helyzetet úgy oldotta meg, hogy az Alkotmány
módosításával szűkítette az aktív választójoggal rendelkező
magyar állampolgárok körét, a Magyar Köztársaság
Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról
rendelkező 1994. évi LXI. törvény 2. § (1) bekezdésével
ugyanis a következőképpen módosította az Alkotmány 70. § (1)
bekezdését:
„(1) A Magyar Köztársaság területén élő minden nagykorú
magyar állampolgárnak joga van ahhoz, hogy az országgyűlési
és a helyi önkormányzati, továbbá a kisebbségi önkormányzati
választásokon választható és – ha a választás, illetőleg
népszavazás napján az ország területén tartózkodik – választó
legyen, valamint országos vagy helyi népszavazásban és népi
kezdeményezésben részt vegyen.”
Az Alkotmány 70. § (1) bekezdésének ilyen tartalmú
módosítására tekintettel a Ve. megalkotása során nem merült
fel a külföldön történő szavazás rendjére vonatkozó
szabályozás igénye.
Az Alkotmány 70. § (1) bekezdésének a Magyar Köztársaság
Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról
rendelkező 2002. évi LXI. törvény 7. §-a által megállapított
– 2004. május 1-jén hatályba lépett – hatályos rendelkezése
az aktív választójog korábbi alkotmányi korlátozását
megszüntette, minden Magyarországon lakóhellyel rendelkező
nagykorú magyar állampolgár számára biztosítja mind az aktív
választójogot, mind az országos népszavazásban való részvétel
jogát. Így az aktív választójog és az országos népszavazásban
való részvétel joga az Alkotmány 70. § (1) bekezdése alapján
megilleti azokat a magyarországi lakóhellyel rendelkező
nagykorú magyar állampolgárokat is, akik a szavazás napján
külföldön tartózkodnak.
Az Alkotmány 70. § (1) bekezdésében szabályozott aktív
választójog és a népszavazásban való részvétel joga olyan
alkotmányos alapvető jog, amely akkor képes érvényesülésre,
ha az állam biztosítja gyakorlásának feltételeit, törvény
szabályozza gyakorlásuk módját, garanciarendszerét. A
szabályozás hiánya lehetetlenné teszi a választópolgárok
számára alapvető joguk gyakorlását.
A Ve. csak az Európai Parlament tagjainak választásáról szóló
2003. évi CXIII. törvény (a továbbiakban: Epvt.) 20. §-ával
beiktatott, új XI/A. fejezetében tartalmaz szabályokat a
szavazás napján külföldön tartózkodó választópolgárok aktív
választójogának gyakorlására nézve. E szabályok azonban csak
az Európai Parlament tagjainak választása során
alkalmazandók, az országgyűlési képviselők választására és az
országos népszavazásra nem irányadók.
A külföldön történő szavazás szabályainak hiánya az Alkotmány
70. § (1) bekezdése alapján választójogosultsággal rendelkező
állampolgárokat kizár alapvető jogaik gyakorlásának
lehetőségéből. Ezért megállapítható, hogy az Alkotmány 70. §
(1) bekezdését sértő alkotmányellenes helyzet keletkezett
annak következtében, hogy a jogalkotó nem teremtette meg az
összhangot az Alkotmány 70. § (1) bekezdésének új
rendelkezése és a Ve. között, nem alkotta meg azokat az
eljárási szabályokat, amelyek a választójogosultság
Alkotmányban történő kiszélesítésére tekintettel minden
választópolgár számára biztosítják a választójog
gyakorlásának feltételeit.
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság – az indítványnak
helyt adva – a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
fennállását megállapította, kimondta: az Alkotmány 70. § (1)
bekezdését sértő alkotmányellenes helyzet jött létre annak
következtében, hogy az Országgyűlés nem alkotta meg azokat a
rendelkezéseket, amelyek a választás napján külföldön
tartózkodó, az Alkotmány alapján választójogosultsággal
rendelkező állampolgárok számára az országgyűlési képviselők
választásán aktív választójoguk gyakorlásának, illetőleg az
országos népszavazáson való részvételük módját és garanciáit
szabályozzák.
Az Alkotmánybíróság a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítása mellett az Abtv. 49. §-ában
foglaltaknak megfelelően felhívta az Országgyűlést
jogalkotási feladatának teljesítésére. Az Alkotmánybíróság a
jogalkotási feladat teljesítésére irányuló felhívását –
eddigi gyakorlatától eltérően – arra tekintettel határozta
meg, hogy e határozat meghozatalának időpontjában több
országos népszavazás elrendelésére irányuló, illetőleg
időközi választási eljárás van folyamatban. Elkerülendő azt,
hogy e népszavazások, illetőleg a szükségessé váló időközi
választások lebonyolítására – a szabályozás hiányossága miatt
– alkotmányellenes helyzetben kerüljön sor, valamint
figyelemmel a mulasztás megszüntetésére irányuló
törvényjavaslat országgyűlési tárgyalásának előrehaladott
voltára, az Alkotmánybíróság arra hívta fel az Országgyűlést,
hogy jogalkotási feladatának az országos népszavazással és az
országgyűlési képviselők választásával (az országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III.
törvény 14-16. §, Ve. 115. §) kapcsolatos törvényi
határidőkre is tekintettel haladéktalanul tegyen eleget.
IV.
1. Az indítvány alapján az Alkotmánybíróság vizsgálta a
Ve. 99/N. és 99/O. §-ai alkotmányosságát is. Az
indítványozónak – a 20/1990. (X. 4.) AB határozatra (ABH
1990, 69, 71.) hivatkozással – kifejtett álláspontja szerint
a vitatott szabályok azért sértik az Alkotmány 71. § (1)
bekezdését, mert a törvényhozó – mivel nem a cél eléréséhez
szükséges legenyhébb módszert választotta – abban az esetben,
ha csak egy választópolgár kérte a külképviseleti
névjegyzékbe való felvételét, aránytalanul korlátozza a
választójog titkosságát.
Az indítvány részben megalapozott.
Az Alkotmány 71. § (1) bekezdésében szabályozott szavazás
titkossága önmagában nem alapvető jog, hanem a választások
egyik alapelve, a választójog, illetőleg a népszavazáshoz
való alkotmányos alapjog gyakorlásának, a választások
demokratizmusának az Alkotmányban szabályozott egyik eljárási
garanciája. Ezért az Alkotmányban szabályozott alapvető
jogokat korlátozó jogszabályok alkotmányosságának
megítélésére az Alkotmánybíróság által kimunkált un.
„szükségesség/arányosság” teszt alkalmazásával a szavazás
rendjére vonatkozó választási eljárási szabályok
alkotmányellenessége a szavazás titkosságának sérelme miatt
nem ítélhető meg.
A szavazás titkosságát szabályozó 71. § (1) bekezdés az
Alkotmány „A választások alapelvei” címet viselő XIII.
fejezetében nyert elhelyezést. Az Alkotmány 71. § (1)
bekezdése a választási rendszer klasszikus alapelveit –
általános és egyenlő választójog, közvetlen és titkos
szavazás – tartalmazza, a demokratikus választási rendszerrel
szemben támasztott azon alkotmányos követelményeket
fogalmazza meg, amelyek érvényesüléséhez szükséges
garanciarendszert a választási rendszer kialakítása, jogi
szabályozása és működése során biztosítani kell.
A szavazás titkosságának követelménye azt jelenti, hogy az
egyes választópolgárok által leadott szavazat tartalma
semmilyen körülmények között nem kerülhet nyilvánosságra. Ez
az alkotmányos alapelv azt a követelményt támasztja az
állammal szemben, hogy a szavazás rendjére és a szavazatok
számlálására, összesítésére olyan szabályokat köteles
alkotni, és a szavazáskor olyan feltételeket köteles
biztosítani, amelyek garantálják, hogy a választópolgár által
leadott szavazat tartalma mások számára ne legyen
megismerhető, illetőleg megállapítható.
Az Alkotmány a választójogosultságra és a választási
alapelvekre vonatkozó szabályokon túl nem tartalmaz
rendelkezéseket a választási rendszerre nézve, a 71. § (3)-
(4) bekezdésében a törvényhozásra bízza a választási
rendszerre vonatkozó szabályok megalkotását, így a választási
alapelvek garanciarendszerének kialakítását is. Ennek
megfelelően az Országgyűlésnek széles mozgástere van a
választási szabályok megalkotásában.
„[…] [A]z Országgyűlés széles döntési szabadsággal
rendelkezik a választási rendszer megválasztása, a választási
eljárás szabályainak megállapítása során. A törvényhozó
szabadon határozza meg a választókerületi rendszereket, a
jelöltállítás, a szavazás és a mandátumszerzés rendjét. Az
Országgyűlés ezt a döntési szabadságát a választójogi
szabályok megalkotása során is, csak az Alkotmány keretei
között gyakorolhatja, úgy köteles ezeket a szabályokat
meghozni, hogy azok az Alkotmány rendelkezéseivel ne
ütközzenek, Alkotmányban szabályozott alapvető jogot
alkotmányellenes módon ne korlátozzanak.” (63/B/1995. AB
határozat, ABH 1996, 509, 513.)
Ennek megfelelően az Országgyűlés szabad mérlegelésének
tárgya az is, hogy a szavazás milyen módját rendeli
alkalmazni a külföldön történő szavazás esetén. Önmagában az,
hogy a törvényhozó a szavazásnak milyen rendjét szabályozza
nem alkotmányossági kérdés, alkotmányossági kérdést akkor vet
fel a szavazás, illetőleg a szavazatszámlálás törvényi
rendezése, ha szabályai az Alkotmány valamely rendelkezésével
ellentétesek.
A külképviseleti szavazás szabályait, mint az Európai
Parlament tagjainak megválasztására vonatkozó speciális
szabályokat az Epvt. iktatta be a Ve.-be, oly módon, hogy a
szavazás rendjére vonatkozó általános szabályokat adaptálta a
külképviseleten történő szavazásra. Ennek megfelelően a Ve.
99/N. §-a csak néhány speciális rendelkezést tartalmaz a
szavazás módjára nézve (a szavazás időtartama, legalább egy
szavazófülke, legalább egy urna biztosítása), a
szavazatszámlálás módját pedig nem szabályozza. A 99/A. §-
ában úgy rendelkezik, hogy a Ve. I-X. fejezet, valamint 89. §
és 93. § rendelkezéseit a XI/A. fejezetben foglalt
eltérésekkel az Európai Parlament tagjainak megválasztására
is alkalmazni kell. Ennek megfelelően a szavazás módjára és a
szavazatszámlálásra – néhány szabály kivételével – az európai
parlamenti választások során is a Ve. VIII. fejezetében
megállapított általános szabályok alkalmazandók. A
külképviseleten történő szavazás titkosságát tehát alapvetően
a választási eljárás általános szabályai garantálják. A Ve.
99/N. és 99/O. §-a nem tartalmaz olyan rendelkezést, amely
önmagában a szavazás titkosságának az Alkotmány 71. § (1)
bekezdésében szabályozott követelményét sértené.
Ezért az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Ve. 99/N. és
99/O. §-a tekintetében az Alkotmány 71. § (1) bekezdésének
sérelme nem állapítható meg, ezért a vitatott rendelkezések
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.
2. Az indítványozó álláspontja szerint az európai
parlamenti képviselők választása során a külképviseleti
szavazásra vonatkozó szabályozás azért is alkotmányellenes,
mert, ha egy külképviseleten egy választópolgár adja le a
szavazatát, a szavazatszámláló bizottság a szavazás
titkosságát sértő, nagy valószínűséggel meg tudja állapítani
a választópolgár szavazatának tartalmát.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a szavazás titkossága
a választásokkal szemben támasztott feltétlen érvényesülést
kívánó követelmény. A szavazás titkosságát az államnak minden
körülmények között biztosítania kell. A szavazás titkosságát
sérti az is, ha a szavazatok számlálása során rekonstruálható
a választópolgár által leadott szavazat tartalma, a
szavazatszámláló bizottság meg tudja állapítani, hogy a
választópolgár milyen szavazatot adott le.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a külképviseleti
szavazás hatályos szabályozása valóban magában rejti az
indítványozó által felvetett alkotmányossági problémát. A
külképviseleti szavazás esetén a szavazásra – még akkor is,
ha arra alapvetően a szavazás általános szabályai az
irányadók – a hazai szavazás kialakult és szigorúan
ellenőrzött rendjétől eltérő, rendkívüli körülmények között
kerül sor. A külképviseleti szavazás során kisszámú – nem
tekinthető kivételes helyzetnek az sem, hogy csak egyetlen –
szavazó adja le a szavazatát. Ezért a külképviseleti szavazás
esetén a szavazás titkosságának biztosítása fokozott
garanciákat igényel. A szavazás titkossága követelményének
biztosítására már fent idézett, 3/1990. (III. 4.) AB
határozatában is felhívta az Alkotmánybíróság a jogalkotó
figyelmét. A Ve.-nek a külképviseleti szavazásra vonatkozó
szabályai nem biztosítják teljes körben a szavazás
titkosságának garanciáit. Így nem biztosított a szavazás
titkossága az indítványozó által felvetett esetben sem,
amikor a külképviseleten csak egy választópolgár adja le
szavazatát. Ebben az esetben a szavazás rendjére vonatkozó
szabályok lehetőséget adnak arra, hogy a szavazatszedő
bizottság a szavazatszámlálás során rekonstruálja a
választópolgár által leadott szavazat tartalmát. A
választópolgár szavazatának tartalmára való következtetést
lehetővé teszi a leadott szavazatok kis száma, a kisszámú
szavazat miatt nyomon követhető a szavazatok leadásának
sorrendje. (A Ve. 64. §-a alapján elsőként az urna
lezárásakor és az ellenőrző lap elhelyezésekor jelenlévő
választópolgár adja le a szavazatát, a 99/N. § (5) bekezdése
alapján a szavazatszámláló bizottság tagja csak akkor lehet
elsőként szavazó választópolgár, ha a szavazás lezárását
megelőző óráig egyetlen választópolgár sem szavazott.)
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a választópolgár
által leadott szavazat megismerhetősége az ilyen esetekben a
szavazás titkosságának sérelmét eredményezi.
A törvényhozó ezt az alkotmányossági problémát a 2004. évi
európai parlamenti választások esetében megoldotta. A
választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény
módosításáról rendelkező 2004. évi XLIII. törvény új 172. §-
sal egészítette ki a Ve.-t. Ebben úgy rendelkezett, hogy a
2004. évi európai parlamenti választásokon szavazatszedő
bizottságok nem működnek. Az urna felbontását és a szavazatok
számlálását, a külképviseleti szavazás eredményének
megállapítását az Országos Választási Bizottság három erre
kijelölt tagjának hatáskörébe utalta. Ez a szabályozás csak
egyszeri alkalommal, a 2004. évi európai parlamenti
választások alkalmával volt alkalmazandó, a 2004. évi
választások lezárultával hatályát vesztette.
Következésképpen a szavazás titkosságának garanciarendszere a
Ve.-nek a külképviseleti szavazásra vonatkozó hatályos
szabályozásában hiányos, amely hiányosság a következő európai
parlamenti választások során a titkosság elvének sérelmét
eredményezheti.
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság – hivatalból eljárva –
megállapította, hogy az Alkotmány 71. § (1) bekezdésében
szabályozott választási alapelv érvényesülését sértő,
alkotmányellenes helyzet keletkezett annak következtében,
hogy a törvényhozó a külképviseleti szavazás szabályozása
során nem alkotta meg a szavazás titkosságát biztosító
garanciális rendelkezéseket.
Egyúttal felhívta a jogalkotót arra, hogy jogalkotási
kötelezettségének a rendelkező rész 1. pontjában
meghatározottak szerint tegyen eleget.
Az Alkotmánybíróság a határozat Magyar Közlönyben történő
közzétételét a választópolgárok széles körét érintő volta
miatta rendelte el.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
előadó alkotmánybíró
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |