| A döntés szövege:                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
 Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
 utólagos  megállapítására   és   megsemmisítésére   irányuló
 indítvány alapján  - Dr.  Kilényi Géza,  Dr. Szabó András és
 Dr.  Zlinszky   János  alkotmánybírók   különvéleményével  -
 meghozta a következő
 
 határozatot :
 
 Az Alkotmánybíróság  a társadalombiztosításról  szóló  1975.
 évi    II.     törvény     38/A.     §     (3)     bekezdése
 alkotmányellenességének  megállapítása   és   megsemmisítése
 iránt benyújtott indítványt elutasítja.
                          Indokolás
 I.
 
 Indítványozó a  társadalombiztosításról szóló  1975. évi II.
 törvény ( a  továbbiakban :   Tb  tv.  )  38/A.  §-ának  (3)
 bekezdésében  foglalt   rendelkezés  alkotmányellenességének
 megállapítását kérte.
 
 A Tb  tv. 38/A.  §-a  a  nyugellátás,  baleseti  nyugellátás
 évenkénti rendszeres emeléséről rendelkezik. Eszerint  :
 
 " (1)    A     Nyugdíjbiztosítási    Alap     és     az
 Egészségbiztosítási Alap  kiadásának minősülő  nyugellátást,
 baleseti nyugellátást - megállapításuk naptári évét követően
 - évente  a tárgyévet megelőző naptári év nettó átlagkereset
 tényleges növekedésének  megfelelően, két  alkalommal január
 hónapban és  - januári  visszamenőleges hatállyal  -  július
 hónapban kell emelni.
 
 (2)  A  nyugellátás,  baleseti  nyugellátás  évenkénti
 rendszeres emelésének végrehajtásához szükséges tényadatot -
 a  tárgyévet   megelőző  naptári   évben  megvalósult  nettó
 átlagkereset-növekedés mértékére  vonatkozó számadatot  -  a
 Központi Statisztikai  Hivatal hivatalos  lapjában évenként,
 legkésőbb május hónap 15. napjáig közzé kell tenni.
 
 (3)  A   Kormány  felhatalmazást   kap  arra,  hogy  a
 Nyugdíjbiztosítási és az Egészségbiztosítási Önkormányzattal
 egyetértésben,  rendeletben   állapítsa  meg   az   esedékes
 emelések  mértékét,   az  emelés   legkisebb  és  legnagyobb
 összegét, a végrehajtás szabályait. "
 
 Indítványozó álláspontja szerint a (3) bekezdése, amely arra
 ad felhatalmazást  a Kormánynak,  hogy  az  esedékes  emelés
 mértékének  meghatározása   során,  meghatározza  az  emelés
 legkisebb és  legnagyobb mértékét,  sérti az Alkotmány 70/A.
 §-át,    alkotmányellenes    megkülönböztetést    tartalmazó
 jogszabály megalkotására szóló felhatalmazást tartalmaz.
 
 II.
 
 Az indítvány nem megalapozott.
 
 Az  Alkotmánybíróság  már  több  határozatában  vizsgálta  a
 nyugdíjemelés és a nyugdíjak értékállandóságának megóvásával
 kapcsolatos alkotmányossági kérdéseket. [ 26/1993.  (IV.29.)
 AB   határozat  ABH   1993, 196.  -219. ;   1067/B/1993.  AB
 határozat ABH  1996, 446.  -451. ]  E határozataiban  többek
 között  állást   foglalt  az  indítványozó  által  felvetett
 alkotmányossági kérdésben is.
 
 A 26/1993.  (IV. 29.)  AB határozatában - nem a Tb tv. 38/A.
 §-ának alkotmányossági vizsgálata kapcsán - hanem a 18/1992.
 (III. 11.)  OGY határozat,  valamint az  57/1992. (III. 25.)
 Korm.   rendelet    egyes    rendelkezéseivel    kapcsolatos
 alkotmányossági  vizsgálat   során  kifejtette  álláspontját
 azzal kapcsolatosan is, hogy sérti-e az Alkotmány 70/A. §-át
 a nyugellátások  emelésének az  a  módja,  amely  az  emelés
 mértékét százalékosan  határozza meg,  azzal, hogy  egyúttal
 meghatározza az emelés legkisebb és legnagyobb mértékét is.
 
 E  határozatának   indokolásában  rámutatott  arra,  hogy  a
 társadalombiztosítás  rendszere   csak  részben   működik  a
 "vásárolt jog"  elve alapján,  másrészt szociális szempontok
 működtetik. "A  társadalombiztosítás és  ezen belül  az  ún.
 nyugdíjbiztosítás   is    tehát   olyan   vegyes   rendszerű
 biztosítás,   amelynek    tartalma    nem    kizárólag    az
 ellenszolgáltatásért szerzett  jogosultság, amely  tehát nem
 kizárólag piaci  mechanizmusok alapján  működő újraelosztást
 valósít  meg,   hanem  amelyen   belül  különféle  szociális
 szempontok is érvényesülnek. " ( ABH 1993, 198. )
 
 Az   Alkotmány   70/E.   §-ának   értelmezése   alapján   az
 Alkotmánybíróság  megállapította   azt  is,  hogy  a  vegyes
 rendszerű      társadalombiztosítás       önmagában      nem
 alkotmányellenes  mindaddig,   ameddig  az   állam  a   jogi
 szabályozással úgy  működteti azt,  hogy a  biztosítás útján
 szerzett jogokat,  továbbá a szociális biztonsághoz való jog
 tartalmi elemét  adó ellátáshoz  való jogot  nem sérti.  "Az
 arányok önkényes  megváltoztatása ( pl. a magasabb nyugdíjak
 nominális  csökkentése   az  alacsonyabb  összegű  nyugdíjak
 szociális  szempontú   emelése   érdekében )   azonban   már
 alkotmányellenes volna. "  ( ABH 1993, 199. -200. )
 
 A 26/1993.  (IV. 29.)  AB határozatban  az  Alkotmánybíróság
 kifejtette, hogy  az Alkotmány  70/A. § (1) bekezdéséből nem
 következik  az   államnak  a   nyugdíjak  arányos  emelésére
 vonatkozó kötelezettsége.  Megállapította,  hogy  az  emelés
 legkisebb mértékének  meghatározása a  kisnyugdíjasok javára
 pozitív   diszkrimináció    alkalmazását   jelenti,    amely
 kifejezetten  összhangban  áll  az  Alkotmány  70/A.  §  (3)
 bekezdésében foglalt rendelkezéssel, illetőleg a 70/E. § (1)
 bekezdésében  megfogalmazott   követelménnyel.   Ez   utóbbi
 rendelkezésben az  Alkotmány a  szociális biztonsághoz  való
 jog alatt az állampolgárok megélhetéséhez szükséges ellátási
 jogosultságát   nevesíti,   amely   nem   az   életszínvonal
 megőrzésére vonatkozó  jogosultságot, hanem - összefüggésben
 az Alkotmány  17. §-ával  - a  szociális ellátásra vonatkozó
 állami kötelezettséget emeli alkotmányos tétellé.
 
 "A  nyugdíjak   nominális  maximálása   a  vegyes  rendszerű
 társadalombiztosításon   belül    alapvetően   a   szociális
 vonatkozás kifejeződése. Mivel a társadalombiztosítás - és a
 költségvetés -  lehetőségei korlátozottak,  a  megélhetéshez
 szükséges ellátási jog biztosítása pedig az államnak a 70/E.
 §-ból     folyó      alkotmányos     kötelezettsége,     nem
 alkotmányellenes,  hogy   az  állam   az  alacsony   összegű
 nyugdíjak emelését - legalább részben - a magasabb nyugdíjak
 emelésének nominálisan maximált technikájával valósítja meg.
 " ( ABH 1993, 201. -202. )
 
 Az   Alkotmánybíróság    eddigi   következetes   gyakorlatát
 figyelembe   véve   megállapítható,   hogy   önmagában   nem
 tekinthető az Alkotmány 70/A. §-ába ütközőnek a Tb tv. 38/A.
 § (3)  bekezdésében foglalt  azon szabály  sem, amely  ilyen
 szabályozási mód  alkalmazására -  az  emelés  legkisebb  és
 legnagyobb mértékének  meghatározására - ad felhatalmazást a
 Kormánynak. A  nyugdíjemelés felső határának alkotmányossága
 a Tb  tv. 38/A.  § (3)  bekezdésének felhatalmazása  alapján
 elfogadott  kormányrendelet   tekintetében  vizsgálható.  Az
 Alkotmánybíróság korábbi határozatában kifejtett álláspontja
 szerint a  magasabb összegű  nyugdíjak emelésének  nominális
 maximálása olyan technikai kérdés, amely csak szélső esetben
 vethet fel  alkotmányossági problémát, nevezetesen akkor, ha
 a magasabb  nyugdíjak tekintetében a jogalkotó a biztosítási
 elemet -  önkényesen - teljesen figyelmen kívül hagyná, vagy
 csak aránytalanul venné figyelembe.  ( ABH 1993, 202. )
 
 Az indítványozó  által  vitatott  rendelkezésben  a  Kormány
 számára adott  felhatalmazás - a nyugdíjemelés mértékének és
 végrehajtási módjának  szabályozására -  nem  tekinthető  az
 alapvető jogra  vonatkozó  olyan  szabályozásnak,  amely  az
 Alkotmány 8.  § (2)  bekezdése alapján törvényi szabályozást
 igényelne. ( 64/1991. (XII. 17.) AB hat. , ABH 1991, 300. )
 
 Mindezekre tekintettel  az Alkotmánybíróság a Tb tv. 38/A. §
 (3)  bekezdése  alkotmányellenességének  megállapítására  és
 megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.
                      Dr. Sólyom LászlóDr. Kilényi Géza alkotmánybíró különvéleményeaz Alkotmánybíróság elnöke
 
 Dr. Ádám Antal
 alkotmánybíró
 
 Dr. Holló András
 előadó alkotmánybíró
 
 Dr. Kilényi Géza                  Dr. Lábady Tamás
 alkotmánybíró                    alkotmánybíró
 
 Dr. Szabó András           Dr. Tersztyánszky Ödön
 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
 
 Dr. Vörös Imre               Dr. Zlinszky János
 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
 
 A  határozat   indokolása  helytállóan   mutat  rá  :    "az
 Alkotmánybíróság  már   több   határozatában   vizsgálta   a
 nyugdíjemelés és a nyugdíjak értékállandóságának megóvásával
 kapcsolatos alkotmányossági kérdéseket. " Miként a határozat
 is  számos   vonatkozásban  visszautal  a  testület  korábbi
 döntéseire, én  sem tehetek  mást, mint kivonatosan utalok a
 26/1993. (IV.  29.) AB  határozathoz fűzött  különvéleményem
 lényegére, amely  - mivel  álláspontom időközben  semmit nem
 változott - nem teszi lehetővé számomra, hogy alkotmányosnak
 tudjam elfogadni  a  nyugdíjemelés  mértékének  maximálására
 irányuló rendelkezést.
 
 Az  Alkotmányból   eredően  az  államot  nem  terheli  olyan
 kötelezettség, hogy  maradéktalanul garantálja akár a bérek,
 akár a  nyugdíjak reálértékének  megőrzését. Ilyen garanciát
 egyetlen  ország   sem  tud   vállalni,  különösen  nem  két
 számjegyű  infláció   mellett.   Realitásként   kell   tehát
 tudomásul  venni,  hogy  a  nyugdíjak  emelésére  fordítható
 összeg  nagyságát  az  államháztartás  mindenkori  teherbíró
 képessége - az Országgyűlés maximális jószándéka ellenére is
 - korlátok  közé szorítja.  Határozottan vallottam és vallom
 azonban :   az e célra rendelkezésre álló összeget fel lehet
 osztani    alkotmányosan     és    alkotmányellenesen;    az
 államháztartás  pillanatnyi   szorult  helyzete   tehát  sem
 elégséges oka,  sem  alkotmányosan  elfogadható  indoka  nem
 lehet az  alkotmányellenes jogi  szabályozásnak, miként  nem
 fogadható el  alkotmányos indokként  a  szolidaritás  elvére
 való hivatkozás sem.
 
 Azok  ugyanis,   akik  viszonylag   magas  -   de  csak  más
 nyugdíjakhoz viszonyítottan magas, ámde aktív korukban elért
 jövedelmük töredékét  kitevő összegű  - nyugdíjjal  vonultak
 nyugalomba, e  nyugdíjukat  nem  kegydíjként  kapják,  hanem
 járadékfizetéssel  "vásárolt   jogként"  jutottak  hozzá.  E
 személyek  a  szolidaritás  elvárható  mértékét  maximálisan
 teljesítették azáltal,  hogy magas  összegű nyugdíjjáradékot
 fizettek,  ugyanakkor   a  részükre   folyósítható   nyugdíj
 összegét egyfelől  a járulékplafon,  másfelől  a  drasztikus
 mértékű degresszivitás radikálisan korlátozza.
 
 Senki sem  vitatja el  az állam  arra irányuló jogát, hogy a
 legkedvezőtlenebb helyzetben  lévő -  legalacsonyabb összegű
 ellátásban   részesülő    -   nyugdíjasok   javára   pozitív
 diszkriminációt   alkalmazzon   a   nyugdíjemelésnél,   azaz
 nyugdíjukat az  általánosnál nagyobb  mértékben  emelje.  Az
 ehhez szükséges  összeget azonban  nem lehet  más  nyugdíjas
 csoport jogfosztása révén előteremteni. Önként kínálkozik az
 a felosztási  mód, hogy a törvényalkotó a rendelkezésre álló
 összeg egy részét a pozitív diszkrimináció céljára különítse
 el, a  fennmaradó  összegből  viszont  az  emelés  maximális
 mértékének meghatározása  nélkül hajtsa  végre  a  nyugdíjak
 emelését.
 
 Az  emelés   maximumának  meghatározása   ugyanis  mind   az
 Alkotmány 13. §-ának (1) bekezdését, mind a 70/A. §-ának (1)
 bekezdését sérti.
 
 Budapest, 1997. május 27.
 Dr. Kilényi Géza
 alkotmánybíró
 
 Dr. Szabó András alkotmánybíró  és
 Dr. Zlinszky János alkotmánybíró különvéleménye
 
 Egyetértve    Dr.     Kilényi    Géza    alkotmánybíró    úr
 különvéleményében foglaltakkal, magunk is visszautalunk arra
 a különvéleményre,  amelyet  a  jelen  határozatban  idézett
 26/1993. (IV. 29.) AB határozathoz fűztünk. Ott kifejtettük,
 hogy a  társadalombiztosítási járulék  fizetésével  szerzett
 járadékra   ( nyugdíjra )   való   jog   a   tulajdonvédelem
 alkotmányos szabályai  alá  tartozó  jog,  annak  elvonására
 tehát csak  a  tulajdonvédelem  tiszteletben  tartásával  az
 Alkotmány 13. § szabályai szerint kerülhet sor.
 
 Ezzel szemben  a  létminimumot  kitevő  ellátásra  való  jog
 szociális szolidaritáson  alapuló jog.  Arra a  jövedelmi és
 vagyoni  viszonyaik   egybevetése  alapján   rászorulók   az
 Alkotmány 70/E.  § alapján  jogosultak. Az  ilyen  ellátásra
 érvényes az  Alkotmány 70/E.  § (2)  bekezdése, mely szerint
 azt a  Magyar Köztársaság  a társadalombiztosítás útján és a
 szociális  intézmények   rendszerével  valósítja  meg.  Hogy
 melyikkel  milyen  arányban,  abban  a  törvényhozónak  nagy
 szabadsága  van.   ( Vesd  össze  a  31/1993.  (V.  21.)  AB
 határozattal és  az ahhoz fűzött párhuzamos indokolásban már
 kifejtettekkel. )
 
 A   két    tétel   egybevetéséből    következik,   hogy    a
 társadalombiztosítás  mai   rendszerében  csak   a   nyugdíj
 megállapításáig érvényesülhet a szolidaritás és a biztosítás
 kettős elve,  amint érvényesül  is. Jelentős járadékfizetési
 többlet terheli a rendszerben a magasabb keresetűeket. Ehhez
 képest  a   magasabb  keresetűek   nyugdíja  a   nyugdíjalap
 számításának   jelentős    degresszivitásával,   elvonással,
 leértékeléssel és  több más csökkentő tényező, többek közt a
 járadékplafon, közrehatásával  kerül megállapításra. Annak a
 szociális  biztonság  alkotmányos  ígéretéhez  mai  nyugdíj-
 megállapítások esetén  már  csak  annyi  köze  van,  hogy  a
 nyugdíjbavonulók biztonsággal  ismerik előre  azt a jelentős
 életnívócsökkentést, amely  őket   éppen gondozásra  szoruló
 éveikben elháríthatatlanul érni fogja. A rendszer a magasabb
 keresetűek  szolidaritási  hozzájárulását  a  nyugdíjjárulék
 fizetésekor   is    és   a   nyugdíj   megállapításakor   is
 nagymértékben  igénybe   veszi,  hozzájárulásukból   viszont
 nyugdíjat juttat  bizonyos minimumon  olyanoknak is, akiknek
 előzetes  befizetése   nem  volt  vagy  az  a  megállapított
 nyugdíjat csak részben ellentételezi.
 
 Az ilyen módon összegszerűen megállapított nyugdíjak azonban
 már  bekerülnek   a   tulajdonvédelem   körébe.   Kivált   a
 magasabbak, amelyekben a szolidaritás az elmondottak szerint
 csak negatív  irányban érvényesül  :   amit  kapnak,  azt  a
 biztosításként kötelezően  befizetett  járadékuk  egy  része
 után kapják, nyugdíjukat a járadékkal túlfizették. A nyugdíj
 tulajdonvédelme  azt   jelenti,  hogy  a  társadalom  anyagi
 helyzetének általános  elnehezülését, vagyoni  és  jövedelmi
 viszonyainak     romlását      nem     lehet     egyszerűen,
 kiszolgáltatottságukkal  visszaélve,  a  nyugdíjasokra  vagy
 azok  egy   csoportjára  hárítani,   s  különösen   nem   az
 úgynevezett "magas nyugdíjasokra".
 
 A   26/1993.    (VI.   28.)    AB    határozathoz    csatolt
 különvéleményben már  foglalkoztunk  az  állami  juttatások,
 támogatások   rendszerének   lebontásából   eredő   nyugdíj-
 értékcsökkenéssel. Ma viszont a nyugdíjakat, csakúgy, mint a
 béreket    és     fizetéseket,    elsősorban    a    tudatos
 forintleértékelés hatása érinti.
 
 Ha az  állam a  költségvetés terheit  pénzrontással  kívánja
 enyhíteni és  arra megszerzi  a törvényhozás hozzájárulását,
 ez a  nyugdíjak vonalán vagyonelvonásként, vagyondézsmaként,
 a  szolidaritás   terheivel  megállapított,   de   tulajdoni
 jelleggel védendő  nyugdíjak  elvonásaként  jelentkezik.  Az
 ellentételezés a  nyugdíjasokat olyan  arányban illetné meg,
 amilyen arányban a bérből és fizetésből élőket.
 
 A bérből  és fizetésből  élők,  valamint  a  pénztartalékkal
 rendelkezők  sem   kapják  meg   az  infláció,   az   állami
 pénzértékrontás teljes ellentételezését, hisz a költségvetés
 a  pénzrontással   haszonhoz,  terhei  csökkentéséhez  kíván
 jutni. Ha a pénz értékromlása következtében a csökkenő bérek
 és járadékok  révén az  állampolgárok egy része a létminimum
 alá süllyed,  mert nem  tudja más forrásból ellentételezni a
 veszteséget, az  Alkotmány 70/E. § (2) bekezdése alapján jár
 részére -  valamelyik ott  megjelölt forráson  keresztül - a
 létminimum biztosítása.  Az Alkotmány azonban sem a béreknél
 nem írja  elő ennek  forrását, sem  azt nem  írja elő,  hogy
 ennek nyugdíjasok  esetében a  többi  nyugdíjas  ellátásának
 terhére  kell   történnie,  amint  a  minimálbéreket  sem  a
 magasabb bérből  és fizetésből  élők terhére  biztosítja  az
 állam.   ( Adó-   és  bérrendezési   intézkedéseiben  inkább
 fordított irányt látszik érvényesíteni. )
 
 A létminimum biztosításának nem a nyugdíjasok szolidaritása,
 hanem   a    társadalom   szolidaritása    keretében    kell
 megvalósulnia. Önmagában  az, hogy  valakinek a  nyugdíja  a
 létminimum alatt  kerül megállapításra,  vagy az inflációnak
 meg nem  felelő emelés  miatt oda  süllyed, nem  is jelenti,
 hogy rászorul  és jogosult  erre a  szolidaritásra :   lehet
 vagyona, megtakarítása,  önkéntes  biztosítása,  őt  eltartó
 házastársa. A  létminimum viszont  az Alkotmány  szerint  az
 önhibáján kívül rászorulónak jár.
 
 A nyugdíjemelés  alsó határának  megállapítása  sok  mindent
 kifejezhet :  lehet pénzügyi oka, lehet társadalmi hangulati
 oka, célozhatja  a járadékok  alsó szintjének  emelését  is.
 Azonban sem meg nem oldja a létminimum biztosítását, sem nem
 szolgálja azt  feltétlenül ( hiszen  juttathat kisnyugdíjas,
 de gazdag személynek is. )
 
 Ilyen körülmények  között nem  helytálló  a  határozat  azon
 álláspontja, mely  szerint a  Kormány joga  a  nyugdíjemelés
 felső  határának  megállapítására  a  szolidaritás  jegyében
 alkotmányosan védett  tulajdoni igény  elvonására arányos és
 szükséges intézkedési  jogosultság.  A nyugdíjak emelésére a
 pénzromlás  következtében   az  állam  a  járadékok  egyenlő
 értékállósága    ( értékvesztése )    körében    jogállamban
 vagyonvédelmi de  adósi kötelezettsége  körében is  köteles.
 Mégpedig minden  nyugdíj, minden  egyszer már a szolidaritás
 szabályai   szerint   megállapított   járadék   és   ellátás
 vonatkozásában,  hátrányos   megkülönböztetés   nélkül.   Ha
 esetleg a  létminimumra  való  jog  miatt  alkalmaz  pozitív
 előnyt,  azt   a  rászoruló,   nem  pedig   a   kisnyugdíjas
 vonatkozásában, és nem a többi nyugdíjas terhére, vagy egyes
 nyugdíjas rétegek terhére, hanem az állampolgárok összessége
 terhére, a  közteherviselés szabályai  szerint, az Alkotmány
 70/I. §  szabályának szigorú  figyelembe  vételével  köteles
 tenni.
 
 A támadott  törvényes  rendelkezés  semmi  biztosítékot  nem
 tartalmaz mindezen  alkotmányos szempontok  érvényesülésére.
 Egyszerűen felhatalmazást  ad  a  Kormánynak  arra,  hogy  a
 pénzromlás   hatását   egyes   nyugdíjas   rétegeknél   akár
 egyáltalán ne,  vagy csökkentett mértékben hárítsa el. Ebben
 a felhatalmazásban  még csak  az  úgynevezett  szolidaritási
 elem  sem  jelenik  meg,  hiszen  a  kisnyugdíjak  minimális
 emelésének és  a magasabb  nyugdíjak emelése  felső határhoz
 kötésének nem  kell együtt  megtörténnie,  nem  kell  azonos
 eredményt hoznia,  költségvetésileg egyenleget  adnia :    a
 Kormánynak arra  is joga nyílik, hogy a nyugdíj-értékállóság
 felső határának megállapításával minden kedvezés nélkül csak
 elvonást alkalmazzon,  akár alsó  határ megállapítása nélkül
 is !  Ez  egyértelműen  vagyondézsma,  ami  sem  a  jogállam
 általános elveinek,  sem a  szociális biztonságnak,  sem  az
 alkotmányos  tulajdonvédelemnek   nem   felel   meg   -   de
 szolidaritási  ( tévesen   értelmezett )  elem  sincs  benne
 biztosítva,  a   felső  határ   megállapítása  ugyanis   nem
 feltétlenül  szolgálja   sem  a   kisnyugdíjasokat,  sem   a
 létminimum alá süllyedőket.
 
 Az is  lehetséges -  a mai  piaci viszonyok között - hogy az
 alsó nyugdíjemelési mérték kedvezménye olyanokat érint, akik
 egyéb vagyoni  helyzetük miatt  lényegesen kevésbé szorulnak
 rá az emelésre, mint azok, akiknek nyugdíja emelését a felső
 határ megállapításával a Kormány nem biztosítja. A lehetőség
 nemcsak  hamisan   értelmezett,  alkalmatlan   szolidaritási
 eszköz, hanem  az arányosság  és szükségesség mértékének sem
 felel meg a tulajdonelvonás vonatkozásában.
 
 Budapest, 1997. május 27.
 
 Dr. Szabó András            Dr. Zlinszky János
 alkotmánybíró                 alkotmánybíró
.
 |