A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Tata Város Önkormányzati
Képviselő-testületének a távhőszolgáltatásról szóló 25/2007.
(VII. 1.) rendelete 17/A. § (3)-(4) bekezdése, 17/B. § (1) és
(4)-(5) bekezdése, valamint 18. § (6) bekezdése
alkotmányellenes, ezért azokat megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A Közép-dunántúli Regionális Közigazgatási Hivatal vezetője
(a továbbiakban: hivatalvezető) — miután törvényességi
észrevételének a képviselő-testület nem adott helyt — a helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban:
Ötv.) 99. § (2) bekezdés a) pontja alapján, az
Alkotmánybíróságnál kezdeményezte Tata Város Önkormányzati
Képviselő-testületének a távhőszolgáltatásról szóló 25/2007.
(VII. 1.) rendelete (a továbbiakban: Ör.) 17/A. § (3)-
(4) bekezdése, 17/B. § (1) és (4)-(5) bekezdése, valamint 18. §
(6) bekezdése alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését. A hivatalvezető szerint az Ör. támadott
rendelkezései magasabb szintű jogszabályokba ütköznek, s ezért
sértik az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdését, valamint
ellentétesek az Alkotmány 2. § (1) bekezdésben foglalt
jogállamiság elvével.
1. Az Ör.-nek az indítványozó által támadott 17/A. § (3)-
(4) bekezdése, illetve 17/B. § (1) és (4)-(5) bekezdése a
távfűtésről történő leválásra vonatkozó rendelkezéseket
tartalmaz. E rendelkezésekkel kapcsolatban az indítványozó azt
állította, hogy a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII.
törvény (a továbbiakban: Tszt.), valamint e törvény
végrehajtásáról szóló 157/2005. (VIII. 15.) Korm. rendelet (a
továbbiakban: Tsztvhr.) nem hatalmazzák fel a helyi
önkormányzatot arra, hogy a távfűtésről történő leválást, a
közüzemi szerződés felmondása kapcsán a szolgáltató és a
felhasználó jogait és kötelezettségeit rendeletében
szabályozza. Felhatalmazás hiányában pedig a helyi önkormányzat
a magasabb szintű jogszabályok (Tszt., Tsztvhr.) által
szabályozott tárgykörben nem alkothat rendeleti szabályozást.
Az indítványozó kifejtette továbbá, hogy a Tszt. 37. § (1)
bekezdése alapján általános, míg a 37. § (3) bekezdése szerint
egyedi közüzemi szerződés jön létre. A Polgári Törvénykönyvről
szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 226. § (1)
bekezdése értelmében: „jogszabály meghatározhatja a szerződés
egyes tartalmi elemeit, és kimondhatja, hogy ezek a
szerződésnek akkor is részei, ha a felek eltérően
rendelkeznek”. Ezzel kapcsolatban az indítványozó hivatkozott
arra, hogy a Ptk. alkalmazásában a helyi önkormányzat rendelete
a Ptk. 685. § a) pontja értelmében, vagyis csak „törvény
felhatalmazása alapján, annak keretei között” minősül
jogszabálynak. Ennek következtében a helyi önkormányzat
kizárólag erre vonatkozó törvényi felhatalmazás alapján lenne
jogosult rendeletében a Tszt. által szabályozott szerződéses
viszonyokba beavatkozni.
Minderre tekintettel a hivatalvezető kérte az
Alkotmánybíróságtól, hogy az Ör. 17/A. § (3)-(4) bekezdését,
illetve 17/B. § (1) és (4)-(5) bekezdését — magasabb szintű
jogszabályba ütközésük miatt — az Alkotmány 44/A. §
(2) bekezdése és 2. § (1) bekezdése alapján semmisítse meg.
2. Az indítványozó kifogásolta az Ör. 18. § (6) bekezdését
is, mely meghatározza, hogy a „távhőszolgáltatás fejlesztésére
kijelölt területek határán belül” „minden új létesítmény
kialakításakor, vagy a már meglévő energiaellátó rendszer
átalakításakor” „helyi emisszióval nem járó rendszereket kell
alkalmazni”. Ezzel kapcsolatban az indítványozó hivatkozott a
környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi
LIII. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 48. § (1) bekezdésére,
mely kizárólag arra ad felhatalmazást, hogy „a települési
önkormányzat képviselő-testülete, illetőleg a fővárosi
önkormányzat esetén a fővárosi közgyűlés önkormányzati
rendeletben — törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott
módon és mértékben — illetékességi területére a más
jogszabályokban előírtaknál kizárólag nagyobb mértékben
korlátozó környezetvédelmi előírásokat” határozzon meg. Bár a
helyi önkormányzatok a Kvtv. alapján jogosultak arra, hogy a
más jogszabályokban előírtaknál nagyobb mértékben korlátozó
környezetvédelmi előírásokat határozzanak meg, de az
indítványozó szerint e törvényi felhatalmazás csak a magasabb
szintű jogszabályok (Tszt., Korm.r.1., stb.) keretei között ad
a helyi önkormányzatoknak rendeletalkotási hatáskört. A helyi
önkormányzat túllépte a Kvtv. által biztosított
rendeletalkotási hatáskörét akkor, amikor a távhőszolgáltatás
fejlesztésére kijelölt területek határán belül minden új
létesítmény kialakításakor, vagy a már meglévő energiaellátó
rendszerek átalakításakor kötelezővé tette a helyi emisszióval
nem járó rendszerek alkalmazását.
A hivatalvezető egyebekben hivatkozott arra, hogy a levegő
védelmével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 21/2001. (II.
14.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm.r.) 23. §
(3) bekezdés a) pontja a települési önkormányzat jegyzőjét
hatalmazza fel, hogy „környezetvédelmi hatósági hatáskörében az
egy háztartásban élő személy(ek) mindennapi szükségleteinek
kielégítésére, otthona fenntartására szolgáló tevékenység és az
ahhoz használt berendezés; a családi ház, illetve az egy vagy
több lakás ellátására szolgáló, az 500 kW névleges bemenő
hőteljesítményt meg nem haladó tüzelő- és egyéb, kizárólag
füstgázt kibocsátó berendezés (a továbbiakban együtt:
háztartási tevékenység) forrásaival”, kapcsolatos
levegőtisztaság-védelmi ügyekben eljárjon. A Korm.r. 23. §
(4) bekezdés i) pontja alapján „a település jegyzője a
hatáskörébe tartozó légszennyező részére határozattal — külön
jogszabályban meghatározott — kibocsátási határértéket írhat
elő”. E rendelkezésekre tekintettel a hivatalvezető szerint a
helyi önkormányzat képviselő testülete a jegyző hatáskörébe
tartozó kérdéseket nem szabályozhatja, hatáskörét nem vonhatja
el.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„44/A. § (1) A helyi képviselőtestület:
a) önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz és igazgat,
döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül,
(…)
(2) A helyi képviselőtestület a feladatkörében rendeletet
alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű
jogszabállyal.”
2. Az Ör. érintett rendelkezései:
„17/A. § (3) A felhasználó a közüzemi szerződés felmondása
iránti szándékát írásban köteles a távhőszolgáltatónak
bejelenteni. A távhőszolgáltató 15 napon belül köteles a
felmondás feltételeiről, az előírt eljárásról a felhasználót
mrásban tájékoztatni. Felmondás esetén a távhőszolgáltató a
Tszt. 38. § (2) bekezdésében előírt feltételek meglétét
jogosult vizsgálni.
(4) Amennyiben a felhasználási helyet magában foglaló
ingatlannak több tulajdonosa van (társasház, szövetkezeti
ingatlan, a Ptk. 139. §-a szerinti közös tulajdon) a
felhasználó köteles biztosítani a Tszt. 38. § (2) bekezdés a)
pontjában foglaltaknak megfelelő hozzájárulások meglétét és
erről köteles a távhőszolgáltató részére felelős nyilatkozatot
tenni.”
„17/B. § (1) A Tszt. 38. § (5) bekezdésében foglaltak az
egyedi közüzemi szerződés módosítására is irányadóak.
(4) Épületrész leválása esetén meg kell szüntetni az
épületrészben a távhő igénybevételének lehetőségét. A hőleadó
berendezéseket le kell választani az épület felhasználói
rendszeréről és az átmenő vezetékeket hőszigeteléssel, kell
ellátni. Ezzel egyidőben az épület üzemben maradó felhasználói
berendezésein — beleértve a hőközpontot is — az annak megfelelő
működését biztosító, a leválasztás miatt szükséges
átalakításokat, beszabályozásokat is el kell végezni. Az
előzőek megvalósításához szükséges munkálatokat az
ingatlantulajdonos tulajdonában lévő felhasználói
berendezéseken a felhasználó köteles elvégeztetni.
(5) A (4) bekezdésben foglalt munkálatokról a felhasználó
arra jogosult által készített tervet és műszaki leírást köteles
a távhőszolgáltató rendelkezésére bocsátani, amelyeknek az
épület teljes fűtési rendszerére ki kell terjednie. Az épület
üzemben maradó fűtési rendszerét — beleértve a hőközpontot is —
érintően a tervnek tartalmaznia kell a megváltozott
hőszükséglet mértékére vonatkozó számításokat, a leválasztás
miatt szükséges átalakításokat, a beszabályozási tervet.
Amennyiben a terv szerint az átalakítás jogszabályba, műszaki
előírásba ütközik, vagy más felhasználó, díjfizető részére való
szolgáltatást akadályozza, a távhőszolgáltató 15 napon belül
köteles álláspontját a felhasználóval írásban közölni. A terv
módosítása a felhasználó feladata.”
„18. § (6) A távhőszolgáltatás fejlesztésére kijelölt
területek határán belül, — amelyeket a 4. sz. melléklet
tartalmaz — minden új létesítmény kialakításakor, vagy a már
meglévő energiaellátó rendszer átalakításakor a levegő
védelmével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 21/2001 (II.
14.) Korm. rendelet rendelkezései alapján a helyi emisszióval
nem járó rendszereket kell alkalmazni.”
III.
Az indítvány megalapozott.
1. A helyi önkormányzat rendeletalkotási hatáskörét az
Alkotmány 44/A. §-a, valamint az Ötv. 16. §-a határozza meg.
Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés a) pontja alapján a helyi
képviselő-testület önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz és
igazgat. Az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése ugyanakkor
kimondja, hogy a helyi képviselő-testület rendelete nem lehet
magasabb szintű jogszabállyal ellentétes. Az Ötv. 16. § (1)
bekezdése pedig úgy rendelkezik, hogy a helyi képviselő-
testület törvény által nem szabályozott helyi társadalmi
viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján,
annak végrehajtására rendeletet alkot.
Az Alkotmánybíróság 21/2009. (II. 26.) AB határozatában,
22/2009. (II. 26.) AB határozatában, illetve 59/2009. (V. 22.)
AB határozatában — a Tszt.-t Tszt.2.-ként megjelölve —
kifejtette:
„A távhőszolgáltatás helyi közszolgáltatás, a Tszt.2. 6. § (1)
bekezdése alapján a távhőszolgáltatással ellátott létesítmények
távhőellátásának biztosítása a települési önkormányzat
kötelezettsége. Így, mint minden közüzemi szolgáltatásra, a
távhőszolgáltatásra is irányadók a polgári jognak a közüzemi
szolgáltatásokra vonatkozó általános érvényű jogszabályi
előírásai, és a távhőszolgáltatás sajátosságaira tekintettel a
szolgáltatás biztonságának, a fogyasztók érdekeinek védelmében,
valamint más energiaellátást szabályozó jogszabályi
előírásokkal való összhang biztosítása érdekében külön törvény,
a Tszt.2. határozza meg a távhőszolgáltatás speciális
szabályait. A távhőszolgáltatás biztosítása tehát olyan helyi
közfeladat, amely törvényi szabályozás alatt áll. Erre
tekintettel az önkormányzat rendeletalkotási szabadsága
korlátozott, a képviselő-testületet csak a törvény
felhatalmazása alapján, a törvények keretei között illeti meg a
szabályozás joga.
A települési önkormányzat rendeletalkotási hatáskörébe tartozó
szabályozási tárgyköröket a Tszt.2. 6. § (2) bekezdése,
valamint 52. § (2) bekezdése határozza meg, a 60. § (3)
bekezdése kifejezetten kimondja azt is, hogy a képviselő-
testület e szabályok keretei között alkot rendeletet.
A Tszt.2. 6. § (2) bekezdés c) pontja alapján a képviselő-
testület arra rendelkezik felhatalmazással, hogy rendeletében
kijelölje azokat a területeket, ahol területfejlesztési,
környezetvédelmi és levegőtisztaság-védelmi szempontok alapján
a távhőszolgáltatás fejlesztése célszerű. A Tszt.2.
rendeletalkotási felhatalmazást tartalmazó rendelkezései
alapján a képviselő-testületnek arra nincs felhatalmazása, hogy
rendeletében kötelezővé tegye a távhőszolgáltatás
igénybevételét és megtiltsa a közüzemi szerződés felmondását.
A távhőszolgáltatás — különösen a lakossági felhasználók
tekintetében — természetes monopolhelyzetet élvező
szolgáltatás, ezért a távhőszolgáltatás szabályozásában
kitüntetett szerepe van a fogyasztók védelmének.
Amint arra a Tszt.2. indoklása is rámutat, a fogyasztóvédelem
egyik fontos eleme a szolgáltatás igénybevevőjének az a joga,
hogy a közüzemi szerződést felmondhatja. Ezért a Tszt.2. a
felhasználó jogaként szabályozza az általános közüzemi
szerződés felmondását, azzal, hogy a 38. §-a részletesen
szabályozza a felmondás feltételeit, ezzel biztosítva azt, hogy
a szerződés felmondása más felhasználók jogait ne korlátozza,
azok tulajdonában kárt ne okozzon, illetőleg ne veszélyeztesse
a szolgáltatói és a felhasználói rendszer zavartalan működését.
A Tszt.2. ugyanezen §-a lehetőséget ad a törvényi feltételek
betartása mellett, távhővel ellátott épületben, épületrészben a
távhőszolgáltatás igénybevételének megszüntetésére is.” (ABK
2009. február, 147, 150.; 151, 153.; 2009. május, 580, 582-
583.)
Az Alkotmánybíróság tehát korábbi határozataiban a Tszt.
rendelkezései alapján megállapította, hogy a távhőszolgáltatás
biztosítása olyan helyi közfeladat, amely törvényi szabályozás
alatt áll, s ezért a helyi önkormányzat képviselő-testületét
csak a törvény felhatalmazása alapján, a törvények keretei
között illeti meg a szabályozás joga. A Tszt. rendelkezései
alapján a képviselő-testületnek nincs arra felhatalmazása, hogy
rendeletében kötelezővé tegye a távhőszolgáltatás
igénybevételét és megtiltsa a közüzemi szerződés felmondását.
2. Az Ör. 17/A-17/B. §-ai a távfűtésről történő leválást
szabályozzák. Ezen belül az Ör. 17/A. § (3) bekezdése a
közüzemi szerződés felmondásának feltételeit határozza meg. Az
Ör. 17/A. § (4) bekezdése a felhasználót kötelezi arra, hogy a
szerződés felmondásához szükséges hozzájárulásokat beszerezze,
s erről a távhőszolgáltató részére felelős nyilatkozatot
tegyen. Az Ör. 17/B. § (1) bekezdése az általános közüzemi
szerződés módosítására vonatkozó törvényi feltételeket [Tszt.
38. § (5) bekezdés] az egyedi közüzemi szerződésre is
kiterjeszti, ezáltal korlátozva az egyedi közüzemi szerződés
módosításának lehetőségét. Az Ör. 17/B. § (4)-(5) bekezdése az
épületrész leválását köti feltételekhez: munkálatok
elvégzéséhez, illetve e munkálatokról terv és műszaki leírás
készíttetéséhez, melyek költségeit a felhasználóra hárítja.
Az Ör. 17/A-17/B. §-a tehát a távhő felhasználói számára olyan
kötelezettségeket, illetve feltételeket állapít meg, amelyek
megnehezítik a távfűtésről történő leválást, illetve a közüzemi
szerződés módosítását, ezáltal korlátozza a hőellátó rendszerek
kialakítását, illetve átalakítását.
Az Alkotmánybíróság 59/2009. (V. 22.) AB határozatában
megállapította: „A Tszt. fentiekben hivatkozott 6. § (2)
bekezdése, 52. § (2) bekezdése, illetve 60. § (3) bekezdése
alapján a helyi képviselő-testületnek nincs felhatalmazása
arra, hogy rendeletében a hőellátó rendszerek kialakítását,
átalakítását korlátozza, s az érintettek számára
távhőszolgáltatás igénybevételét tegye kötelezővé.” (ABK 2009.
május, 580, 583.) Erre figyelemmel az Ör. 17/A-17/B. §-ai,
melyek a távhő felhasználói számára megnehezítik a távfűtésről
történő leválást, valamint a közüzemi szerződés módosítását, s
ilyenformán kötelezettséget teremtenek a távhőszolgáltatás
igénybevételére, ellentétesek a Tszt. 38. §-ával, mely a
felhasználó jogaként szabályozza az általános, illetve az
egyedi közüzemi szerződés felmondását, a távhőszolgáltatás
vételezésének megszüntetését. Ezért az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy az Ör.-nek a Tszt. szabályaival ellentétes
17/A-17/B. §-ai az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésébe ütköznek,
s erre figyelemmel az Ör. e rendelkezéseit megsemmisítette.
3. Az Ör. 18. §-ának a hivatalvezető által támadott (6)
bekezdése szerint a „távhőszolgáltatás fejlesztésére kijelölt
területek határán belül, — amelyeket a 4. sz. melléklet
tartalmaz — minden új létesítmény kialakításakor, vagy a már
meglévő energiaellátó rendszer átalakításakor a levegő
védelmével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 21/2001 (II.
14.) Korm. rendelet rendelkezései alapján a helyi emisszióval
nem járó rendszereket kell alkalmazni.”
Az Ör. e rendelkezése szinte szó szerint megegyezik azzal a
helyi önkormányzat által alkotott rendelkezéssel, amelyet az
Alkotmánybíróság 59/2009. (V. 22.) AB határozatában (ABK 2009.
május, 580.) magasabb szintű jogszabályba (Tszt.) ütközés miatt
az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése alapján megsemmisített. E
korábbi határozatában az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
a helyi önkormányzat nem kapott felhatalmazást arra, hogy
rendeletében bizonyos energiaellátó rendszerek, így például a
helyi emisszióval nem járó rendszerek alkalmazását kötelezővé
tegye. Az Alkotmánybíróság arra is rámutatott, hogy a helyi
emisszióval nem járó energiaellátó rendszerek alkalmazására
való kötelezés elsősorban a távhőszolgáltatás igénybevételére
vonatkozó kötelezettséget tartalmaz, hiszen a távhővel ellátott
területeken gyakorlati okokból legtöbbször egyedül a
távhőszolgáltatás képez helyi emisszióval nem járó hőenergia-
ellátást. Mindezek alapján az Ör. 18. § (6) bekezdése, amely
meghatározott, távhővel ellátott területen helyi emisszióval
nem járó rendszerek, s közvetve távfűtés igénybevételére
kötelez, ellentétes a Tszt. 38. §-ában foglalt rendelkezéssel,
mely a felhasználó jogaként állapítja meg a közüzemi szerződés
felmondását, a távhőszolgáltatás igénybevételének
megszüntetését. Ezért az Ör.-nek a Tszt.-vel ellentétes 18. §
(6) bekezdése az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésébe ütközik, s
erre figyelemmel az Alkotmánybíróság az Ör. e rendelkezését
megsemmisítette.
Mivel az Alkotmánybíróság az Ör. 17/A. § (3)-(4) bekezdése,
17/B. § (1) és (4)-(5) bekezdése, valamint 18. § (6) bekezdése
alkotmányellenességét a fentiek alapján megállapította —
állandó gyakorlatának megfelelően — az indítványokban felhívott
további alkotmányi rendelkezéssel [az Alkotmány 2. §
(1) bekezdésével] fennálló ellentétet már nem vizsgálta.
[61/1997. (XI. 19.) AB határozat, ABH 1997, 361, 364.; 16/2000.
(V. 24.) AB határozat, ABH 2000, 425, 429.; 56/2001. (XI. 29.)
AB határozat, ABH 2001, 478, 482.; 35/2002. (VII. 19.) AB
határozat, ABH 2002, 199, 213.; 4/2004. (II. 20.) AB határozat,
ABH 2004, 66, 72.; 9/2005. (III. 31.) AB határozat, ABH 2005,
627, 636.].
Az Ör. megsemmisített rendelkezései az Alkotmánybíróságról
szóló 1989. évi XXXII. törvény 42. § (1) bekezdése alapján e
határozatnak a Magyar Közlönyben történő közzététele napján
vesztik hatályukat.
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Trócsányi László
előadó alkotmánybíró
. |