English
Hungarian
Ügyszám:
.
103/B/1992
Előadó alkotmánybíró: Lábady Tamás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 34/1994. (VI. 24.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1994/177
.
A döntés kelte: Budapest, 06/22/1994
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

      Az Alkotmánybíróság  jogszabályok  és  az  állami  irányítás
      egyéb   jogi    eszköze   alkotmányellenességének   utólagos
      megállapítása és  megsemmisítése iránti  indítvány tárgyában
      meghozta a következő

                             határozatot :

      1. Az  Alkotmánybíróság a  levéltári anyag  védelméről és  a
      levéltárakról szóló,  módosított 1969. évi 27. tvr. 10/A. §-
      ában, továbbá  14. §  (2) bekezdésében foglalt rendelkezések
      alkotmányellenességének megállapítására  irányuló indítványt
      és megsemmisítésük iránti kérelmet elutasítja.

      Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy  a  levéltári  anyag
      védelméről és  a levéltárakról  szóló  1969.  évi  27.  tvr.
      végrehajtása  tárgyában   meghozott  30/1969.  (IX.  2.)  MT
      rendelet 13. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezés és ennek
      felhatalmazása alapján a 130/1971. (M.K. 10.) MM utasítással
      kiadott, a  Levéltárak  Ügyviteli  Szabályzatának  XVII.  és
      XVIII.  fejezetében   foglalt   rendelkezések,   továbbá   a
      Szabályzat 136.  §-a és 160. § (2) bekezdés e) és f) pontjai
      alkotmányellenesek, ezért ezeket megsemmisíti.

      2.    Az     Alkotmánybíróság    megállapítja,     hogy    a
      közgyűjteményekben folytatható  kutatások egyes  kérdéseiről
      szóló 118/1989.  (XI.  22.)  MT  rendelet  alkotmányellenes,
      ezért azt megsemmisíti.

      3. Az  Alkotmánybíróság megállapítja,  hogy az államtitokról
      és a  szolgálati titokról  szóló 1987.  évi  5.  tvr.  és  a
      végrehajtása  tárgyában   kiadott  17/1987.   (VI.  9.)   MT
      rendelet, továbbá annak melléklete alkotmányellenes, ezért e
      jogszabályokat megsemmisíti.

      A megsemmisített  jogszabályok és rendelkezések 1995. június
      30-án vesztik hatályukat.

      Az Alkotmánybíróság  ezt a  határozatát a  Magyar Közlönyben
      közzéteszi.
                                 Indokolás

                                     I.

        1. Az  indítványozó a  Magyar Dolgozók  Pártja  (MDP)  és  a
        Magyar  Szocialista   Munkáspárt   (MSZMP)   pártiratai   (a
        továbbiakban:   pártdokumentumok)   levéltári   kezelésének,
        megismerésének,  tudományos   kutatásának  lehetőségeit   és
        korlátait  meghatározó   különböző  jogszabályok  és  állami
        irányítás egyéb jogi eszközeinek alkotmányossági vizsgálatát
        kérte.

        Álláspontja  szerint  a  levéltári  anyag  védelméről  és  a
        levéltárakról szóló  módosított 1969.  évi 27.  törvényerejű
        rendelet  (a   továbbiakban:  Ltvr.  )  10/A.  §-ának  az  a
        szabálya,  amely   szerint  a   művelődési  és   közoktatási
        miniszter   gondoskodik    az    egykori    pártdokumentumok
        kezeléséről   és    kutathatóságáról,   továbbá    a   Ltvr.
        végrehajtásáról szóló  30/1969.  (IX.  2.)  MT  rendelet  (a
        továbbiakban: Lvhr. ) 13. § (2) bekezdése, amely a levéltári
        kutatás  részletes  szabályainak  meghatározását  szintén  a
        művelődési     és     közoktatási     miniszterre     bízza,
        alkotmányellenes, a  védett  levéltári  anyagokra  vonatkozó
        kutatási  engedélyek   kiadására  és  az  ezzel  kapcsolatos
        jogorvoslati  lehetőségekre   vonatkozó  szabályozás   pedig
        "önkényes" [Ltvr. 14. § (2) bekezdés].

        A Levéltárak Ügyviteli Szabályzatát (a továbbiakban: LÜSZ. )
        kiadó 130/1971.  (MK 10.) MM utasítás 109-110, és 122. §-ai,
        amelyek  a   levéltári  kutatást   engedélyhez   kötik,   az
        indítványozó   szerint   ugyancsak   alkotmányellenesek.   A
        szabályzat  136.  §  (1)  bekezdése,  valamint  160.  §  (2)
        bekezdésének  f)   pontja  azért   összeegyeztethetetlen  az
        Alkotmánnyal, mert  dokumentumok másolását  e  rendelkezések
        külön engedélyhez  kötik. Végül ugyane bekezdés e) pontja az
        indítványozó  nézete  szerint  alkotmányellenes  módon  tesz
        különbséget  az  1945  előtt  és  után  keletkezett  iratok,
        illetve a  magyar és  a külföldi állampolgárok között. Utalt
        az indítványozó  arra is,  hogy a  miniszteri  utasítás  nem
        jogszabály,   így    jogokat   és    kötelezettségeket   sem
        állapíthatna  meg,   azért  az  -  már  formai  okból  is  -
        alkotmányellenes.

        Az   indítványozó   megítélése   szerint   az   Alkotmánnyal
        összeegyeztethetetlen    továbbá     a    közgyűjteményekben
        folytatható   kutatások  egyes   kérdéseiről szóló 118/1989.
        ( XI. 22. )  MT  rendelet ( a   továbbiakban: R. ) 3. §  (2)
        bekezdése, amely a 30 évnél nem régebbi és nem titkos iratok
        kutatását  engedélyhez köti;  a 4. § (1) bekezdés a) pontja,
        amely  a  30  évnél  korábban   keletkezett,  bármely  szerv
        államtitkot,   szolgálati  titkot,  üzemi  titkot tartalmazó
        iratait    kutatási     korlátozás     alá    vonja;      és
        alkotmányellenesnek tartja azt is, hogy e bekezdés d) pontja
        a "külpolitikai érdekeket" érintő iratokra 50  éves kutatási
        korlátozást   ír   elő,    amennyiben   azok   felhasználása
        külpolitikai érdekeket sértene.

        Alkotmányellenes  az   indítványozó  véleménye   szerint  az
        államtitokról és  a szolgálati  titokról szóló  1987. évi 5.
        tvr. (  a továbbiakban:  Ttvr. )  3. §  (1) bekezdésének  b)
        pontja,  amely   -   egyebek   között   -   feljogosítja   a
        Magyarországon  működő   több  ezer   társadalmi   szervezet
        vezetőit arra,  hogy adatokat,  dokumentumokat  államtitokká
        nyilvánítsanak. Az  indítványozó  alkotmányossági  aggályait
        fogalmazta meg  azzal kapcsolatban  is,  hogy  a  Ttvr.  nem
        tartalmazza a  különböző minőségű  és jogi meghatározottságú
        titok-kategóriák    jogállamban     elfogadható    törvényes
        definícióját.

        A kifogásolt rendelkezések az indítványban foglaltak szerint
        ellentétesek az  Alkotmány 61.  § (1)  bekezdésével, 70/G. §
        (1) bekezdésével, továbbá az Alkotmány 8. § (2) bekezdésével
        is, ezért  az indítványozó  kérte  a  sérelmezett  szabályok
        alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését.

        Az Alkotmány  8. §  (2) bekezdése  úgy rendelkezik,  hogy az
        alapvető jogokra  és  kötelességekre  vonatkozó  szabályokat
        törvény  állapítja  meg,  alapvető  jog  lényeges  tartalmát
        azonban nem  korlátozhatja.  Az  Alkotmány  61.  §-ának  (1)
        bekezdése  szerint   mindenkinek  joga   van  arra,  hogy  a
        közérdekű  adatokat   megismerje,  illetőleg  terjessze.  Az
        Alkotmány  70/G.   §-a  pedig   kimondja,  hogy   a   Magyar
        Köztársaság tiszteletben  tartja és  támogatja a  tudományos
        élet szabadságát,  tudományos igazságok  kérdésében dönteni,
        kutatások tudományos értékét megállapítani pedig kizárólag a
        tudomány művelői jogosultak.

        Az Alkotmánybíróság  az indítvány  elbírálásakor figyelemmel
        volt még  az Alkotmány  2. §  (1)  bekezdésében  foglalt,  a
        jogállamiságot  deklaráló   rendelkezésre,  a   8.   §   (1)
        bekezdésének szabályára,  amely szerint a Magyar Köztársaság
        elismeri  az   ember  sérthetetlen   és   elidegeníthetetlen
        alapvető jogait,  ezek tiszteletben  tartása és  védelme  az
        állam elsőrendű  kötelessége, továbbá az Alkotmány 59. § (1)
        bekezdésére is, amely a személyes adatok védelméhez való jog
        alkotmányos alapjogát fogalmazza meg. Végül tekintettel volt
        az  Alkotmánybíróság   az  Alkotmány   70/K.  §-ban  foglalt
        rendelkezésre, amely  szerint az  alapvető jogok, továbbá az
        azokkal kapcsolatban hozott állami döntések elleni kifogások
        érvényesítése bírósági útra tartozik.

                                    II.

        1.  A  támadott  rendelkezések  közül  az  Ltvr.  10/A.  §-a
        kimondja, hogy  az 1948-89  között működött  Magyar Dolgozók
        Pártja (MDP)  és a  Magyar  Szocialista  Munkáspárt  (MSZMP)
        szerveinek iratai - az MDP és az MSZMP tagnyilvántartásainak
        kivételével   -   a   magyar   állam   tulajdonát   képezik.
        Kezelésükről   és    kutathatóságukról   a   művelődési   és
        közoktatási miniszter gondoskodik.

        Az Ltvr.  14. §  (2) bekezdésének  utolsó mondata  a  védett
        levéltári anyagokra vonatkozó kutatási engedélyek kiadásáról
        és az  ezzel kapcsolatos jogorvoslati lehetőségről tartalmaz
        rendelkezést. Eszerint,  vitás esetben  a tudományos kutatás
        engedélyezése felől  a Kormány  által kijelölt  szerv, egyéb
        kérdésekben pedig  a bíróság dönt. A végrehajtási jogszabály
        (Lvhr.)  20.   §  (3)   bekezdése  a   tudományos  kutatások
        engedélyezése   kérdésében    felmerült   vitában    döntési
        jogosultsággal  a   művelődési  és   közoktatási  minisztert
        jogosítja fel.

        Az Lvhr.  13. § (2) bekezdése a miniszternek adott általános
        felhatalmazást tovább részletezi, annak kimondásával, hogy a
        levéltárak  működésének,   feladataik   ellátásának   és   a
        levéltári kutatásnak  részletes szabályait  a művelődési  és
        közoktatási miniszter  a levéltárak ügyviteli szabályzatában
        állapítja meg.

        2. Az indítványozó által kifogásolt LÜSZ. - amelynek kiadása
        az Lvhr.  alapján történt  - a  levéltárak felügyeletére  és
        irányítására vonatkozó  általános rendelkezéseket  tartalmaz
        és   megállapítja    az   ezekkel   kapcsolatos   szervezeti
        szabályokat. Meghatározza  mind az  országos, mind  pedig  a
        helyi   levéltárak,    valamint    a    szaklevéltárak    és
        fióklevéltárak  különböző  jogi  kategóriáit,  a  levéltárak
        feladatait, illetékességi-  és gyűjtőköreit.  Tartalmazza  a
        levéltári   anyag   feldolgozásának   és   nyilvántartásának
        szabályait  és   a  levéltárak   igazgatásával   kapcsolatos
        jogkörök  leírását.   Külön  fejezetben,   "Tájékoztatás   a
        levéltári anyag  alapján" címmel (XVII. fejezet, 101-107. §)
        fogalmazza meg  a LÜSZ.  a levéltáraknak azt a kötelességét,
        hogy  az   általuk  őrzött   anyagból  milyen  tájékoztatást
        kötelesek nyújtani  szerveknek és  személyeknek,  illetőleg,
        hogy  az   információ-adásnak  milyen   korlátai  vannak.  A
        szabályzat "Kutatás  a  levéltári  anyagban"  című  fejezete
        (XVIII. fejezet,  108-128. §) igen széles körben tartalmaz a
        kutatás jogát  érintő rendelkezéseket,  az utasítás 123. §-a
        pedig még  a kutató  büntetőjogi felelősségének  határait is
        megvonja.  A   védett   levéltári   anyagokkal   kapcsolatos
        igazgatási és  kutathatósági szabályok  is itt  helyezkednek
        el. A  LÜSZ.  136.  §-a  a  levéltári  anyag  reprodukálását
        igazgatói engedélyhez  köti, aki  a 160.  § (2)  bekezdés f)
        pontja szerint  ezt a jogkörét, továbbá az e) pont szerint -
        különleges esetekben  - a  kutatás engedélyezésére vonatkozó
        jogosultságát másra nem ruházhatja át.

        3. Az  indítványozó által  sérelmezett,  a  közgyűjteményben
        folytatható kutatások  egyes kérdéseiről  szóló R.  3. § (2)
        bekezdése szerint  a kutatás  naptári évét  megelőző 30 éven
        belül  keletkezett   iratok  csak  akkor  kutathatók,  ha  a
        kutatáshoz az  a szerv,  amelynek  működése  során  az  irat
        keletkezett, illetőleg  jogutódja -  nem magyar  állampolgár
        kutató esetében  ezen kívül  a  Külügyminisztérium  is  -  a
        közgyűjtemény megkeresésére,  a kutató  személyére  szólóan,
        előzetesen írásban  hozzájárult. Az  R. 4. § (1) bekezdés a)
        és d) pontjai pedig úgy rendelkeznek, hogy a kutatás naptári
        évét megelőző  30 évnél  korábban keletkezett  iratok  közül
        kutatási korlátozás  alá esnek,  és csak  az illetékes szerv
        írásos, a  kutató személyére szóló előzetes hozzájárulásával
        kutathatók bármely  szerv államtitkot,  szolgálati titkot és
        üzemi titkot  tartalmazó iratai; továbbá a keletkezésük évét
        követő 50  év elteltéig  a külállamokkal,  ezek  szerveivel,
        valamint  a   területükön  működő   magyar   egyesületekkel,
        társaságokkal   kapcsolatos    azok   az   iratok,   amelyek
        felhasználása     külpolitikai      érdeket     sért,      a
        Büntetésvégrehajtás Országos Parancsnoksága és a felügyelete
        alá tartozó  büntető-végrehajtási szervek  iratai, az  1939.
        január   1.   után   államosított,   külföldi   érdekeltségű
        vállalatok és  a 100  holdon felüli birtokok iratai, továbbá
        valamennyi  szerv   személyzeti  iratai.  A  rendeletnek  az
        indítványban tételesen  meg  nem  jelölt,  kifejezetten  nem
        támadott  további   szabályai  is   kutatási  korlátozásokat
        állapítanak meg,  ezért az  Alkotmánybíróság  az  indítványt
        ezekre is  kiterjedtnek  tekintette  és  az  alkotmányossági
        vizsgálatot az R. egésze tekintetében lefolytatta.

        4.  Az   indítványban  kifogásolt,  az  államtitokról  és  a
        szolgálati titokról  szóló Ttvr. 3. § (1) bekezdés b) pontja
        alapján az  államtitoknak tekintendő  adatok meghatározására
        az   Országgyűlés    elnöke,   a   köztársasági   elnök,   a
        Miniszterelnök, a  miniszter, a Legfelsőbb Bíróság elnöke, a
        legfőbb   ügyész,   országos   hatáskörű   szerv   vezetője,
        társadalmi szervezet országos központjának vezetője, illetve
        a szövetkezetek országos érdekképviseleti szervének vezetője
        jogosult.

        Az Alkotmánybíróság  az indítványban  foglalt,  a  jogállami
        szabályozással  összeegyeztethetetlennek  tartott  általános
        kifogásokra,  továbbá   a  szoros  tartalmi  összefüggésekre
        figyelemmel lefolytatta  az alkotmányossági  vizsgálatot  az
        államtitokról és  szolgálati titokról  szóló Ttvr.,  továbbá
        ennek végrehajtására  kiadott 17/1987.  (VI. 9.) MT rendelet
        (a továbbiakban:  Tvhr. )  egészére. A vizsgált jogszabályok
        számos rendelkezése  ugyanis koherens  kapcsolatban  áll  az
        indítványban előadott  elvi alkotmányossági aggályokkal. Így
        mindenek  előtt  a  Ttvr.  3.  §  (1)  bekezdése,  amely  az
        államtitoknak minősülő  adatokat a "fontos érdek" sérelmének
        kategóriájával általánosítja; a 3. § (1) bekezdés a) pontja,
        amely   a   Ttvr.   mellett   "más   jogszabály"   -nak   is
        felhatalmazást biztosít  arra,  hogy  adatokat  államtitokká
        minősítsen; a 3. § (2) bekezdése, amely az államtitokköröket
        csak példálózóan  sorolja fel, mert a felsorolást megelőzően
        az "államtitok  különösen" rendelkezést tartalmazza; a 4. §-
        a, amely  a szolgálati  titokká minősítésre  jogosult alanyi
        kört -  az államtitokra  vonatkozó  rendelkezésekkel  azonos
        szabályozási  technikával   -  széleskörűen  határozza  meg,
        ugyanakkor az  adatok  tárgyi  körére  nézve  még  példálózó
        felsorolást sem  tartalmaz; a Ttvr. 5. §-a, amely a 3. § (1)
        bekezdés  b)   pontjában  felsorolt   személyeket  arra   is
        feljogosítja,  hogy   saját   szervezetükre,   illetőleg   a
        közvetlenül    alájuk    rendelt    szervekre    nézve    is
        államtitokköröket és  szolgálati titokköröket határoznak meg
        és  vizsgáljanak   felül,  sőt   a  miniszternek   (országos
        hatáskörű szerv  vezetőjének) arra  nézve is  felhatalmazást
        ad, hogy  "az ágazati  irányítása alá  tartozó tevékenységek
        tekintetében" államtitokkört  állapítson meg;  7. §-a, amely
        lehetővé teszi, hogy az állam- és szolgálati titok korlátlan
        ideig megőrizze  e minőségét,  - e  kérdésben  kizárólag  és
        korlátozás nélkül a titokká minősítő jogosult dönteni, aki a
        Tvhr. mellékletének  3. pontja  szerint a  minősítés időbeli
        hatályát   jogosult    a    "visszavonásig"    megjelöléssel
        meghatározni.

        A  Tvhr.,   amelynek  melléklete   a  titkos  ügyiratkezelés
        szervezetét  és   rendjét  (ún.   TÜK  ügyiratkezelést)   is
        tartalmazza, a  Ttvr. számos ismertetett rendelkezését veszi
        át  és   azokhoz  részletszabályokat  fűz;  a  Tvhr.  önálló
        alkalmazása nem  is lehetséges. Ezért az Alkotmánybíróság az
        alkotmányossági   vizsgálatot    e   jogszabályra,   továbbá
        mellékletére is kiterjesztette.

                                    III.

        Az Alkotmánybíróság  elöljáróban a  kutatás szabadságának  a
        személyes  adatok   védelmével  való   összefüggését  és  az
        információszabadsághoz   fűződő   kapcsolatát   illetően   a
        következőkre mutat rá.

        1. Az  Alkotmány 70/G.  §-a a  tudományos élet szabadságának
        tiszteletben tartása  és támogatása  kimondásával  és  annak
        deklarálásával, hogy  tudományos igazságok kérdésében állást
        foglalni csak  maga  a  tudomány  lehet  kompetens,  nemcsak
        alapvető jogállami  és  alkotmányos  értéket  nyilvánít  ki,
        hanem szubjektív jogként fogalmazza meg a tudományos alkotás
        szabadságát, továbbá a tudományos ismeretek megszerzésének -
        magának a  kutatásnak -  és tanításának szabadságát, mint az
        ún. kommunikációs  alapjogok egyik  aspektusát. A tudományos
        élet  szabadsága   tehát  magába   foglalja   a   tudományos
        kutatáshoz  és   a   tudományos   igazságok   és   ismeretek
        terjesztéséhez való  szabadságjogot, amely tágabb értelemben
        a véleménynyilvánítási  szabadsághoz  kapcsolódik,  egyúttal
        tartalmazza az  államnak azt  a kötelezettségét, hogy tartsa
        tiszteletben  és   biztosítsa  a   tudományos  élet   teljes
        függetlenségét, a tudomány tisztaságát, elfogulatlanságát és
        pártatlanságát. A  tudományos élet  szabadságához fűződő jog
        elvileg ugyan  mindenkit megillet,  a szabadságjog tényleges
        jogosultjai  azonban   csak  a  tudomány  művelői.  Ebben  a
        kérdésben viszont, ti. a tudományos minőség meghatározásában
        - a  tudomány autonómiája  folytán  -  ugyancsak  egyedül  a
        tudomány művelői jogosultak dönteni.

        Minden  tudomány  alapvető  célja  az  igazság  keresése,  a
        megismerés,  a  tudomány  épülése.  Az  államnak  tudományos
        igazságok  kérdésében   semlegesnek  kell   lennie,  viszont
        alkotmányos követelményként  feltétlenül  garantálnia  kell,
        hogy  a   tudomány  művelői  a  tudományos  kutatások  és  a
        tudományos   ismeretek   terjesztésének   szabadságjogát   -
        alkotmányos keretek  között - gyakorolhassák. Ezért az állam
        a tudományos alkotás és ismeretszerzés, továbbá a tudományos
        tanítás szabadságát  csak olyan korlátozásoknak vetheti alá,
        amely a  kommunikációs szabadságjogok korlátozásával szemben
        támasztott  alkotmányos   követelményeknek  megfelel.  Mivel
        tágabb értelemben a tudomány szabadsága általánosságban is a
        véleménynyilvánítási    szabadsághoz    tartozik,    az    a
        véleménynyilvánítás  szabadságából  eredő  külön  nevesített
        alanyi jogokkal  azonos alkotmányos  védelemben részesül  az
        állami beavatkozások és korlátozások ellen.

        Mindannyiszor, amikor a történelem során az állam a tudomány
        szabadságát  politikai,   ideológiai,  vallási   vagy  egyéb
        korlátozásnak  vetette   alá,   az   az   egész   társadalom
        fejlődésének  béklyójává   vált.  Történelmi   tapasztalaton
        nyugvó  igazság,   hogy  a  tudomány  szabadsága  a  haladás
        alapvető  biztosítéka   és  az  az  egyéni  autonómiával  is
        szorosan összefügg.  A tudományos tételek, megállapítások és
        igazságok szabad  keresése, továbbá  a tudományos  eszmék és
        nézetek  szabad   áramlása  így   az  egész  társadalom,  az
        emberiség,  fejlődésének   alapfeltétele  és  az  individuum
        szabad kibontakozásának is egyik biztosítéka.

        Mivel   a    tudományos    élet    szabadsága    a    szabad
        véleménynyilvánításhoz  való   alkotmányos   alapjog   egyik
        megnyilvánulása, az  Alkotmánybíróságnak a 30/1992. (V. 26.)
        AB határozatában  tett, a  szabad  kommunikáció  kitüntetett
        szerepére vonatkozó megállapításai az Alkotmány 70/G. §-ában
        biztosított szabadságjoggal  kapcsolatban is  irányadók (ABH
        1992,  178.).   Így  általában   a  tudomány,  a  tudományos
        ismeretszerzés és  a tudományos tanítás szabadsága, noha nem
        korlátozhatatlan,  de   mindenképpen   olyan   szabadságjog,
        amelynek csak  kivételes korlátozó  rendelkezésekkel szemben
        kell  engednie,  olyanokkal,  amelyek  közvetlenül  valamely
        alapjog  érvényesítésére   és  védelmére   szolgálnak,  vagy
        amelyek valamely  elvont alkotmányos  érték  (pl.  törvényen
        alapuló titokvédelem)  feltétlen  érvényesülését  hivatottak
        biztosítani. Ilyen  szóba jöhető  és az indítvány elbírálása
        szempontjából is releváns korlátozások különösen a személyes
        adatok védelméhez  fűződő alapjog,  továbbá  az  egyes,  nem
        személyes adatnak  minősülő adatokhoz való hozzáférhetőséget
        tiltó,  közérdekű   -  törvénybe   foglalt  -   titoktartási
        rendelkezések.

        2. Az  Alkotmány 59.  § (1)  bekezdése  a  személyes  adatok
        védelméhez való  jogot  alkotmányos  alapjogként  fogalmazza
        meg. Az  Alkotmánybíróság a személyes adatok védelméhez való
        jogot állandó  gyakorlata szerint  nem  hagyományos  védelmi
        jogként, hanem  annak  aktív  oldalát  is  figyelembe  véve,
        információs önrendelkezési  jogként értelmezi  és alkalmazza
        [15/1991. (IV.  13.) AB  határozat (ABH  1991, 41-42.)].  Az
        Alkotmány  59.  §-ában  biztosított  jognak  eszerint  az  a
        tartalma,  hogy   mindenki   maga   rendelkezhet   személyes
        adatainak feltárásáról és felhasználásáról.

        A  személyes   adatok  védelméről   és  a  közérdekű  adatok
        nyilvánosságáról, illetőleg  ezeknek az alkotmányos jogoknak
        törvényi biztosításáról  az  1992.  évi  LXIII.  törvény  (a
        továbbiakban: Avtv.)  rendelkezik. E  törvény 2. § 1. pontja
        szerint   személyes   adat   a   meghatározott   természetes
        személlyel kapcsolatba  hozható  adat,  továbbá  az  adatból
        levonható, az  érintettre vonatkozó következtetés. A 2. § 3.
        pontja  szerint  pedig  a  közérdekű  adat  az  állami  vagy
        önkormányzati  szerv  kezelésében  levő,  a  személyes  adat
        fogalma alá  nem eső és a törvényben meghatározott kivételek
        körébe nem tartozó adat.

        A levéltári kutatások körében és az indítvánnyal speciálisan
        érintett pártdokumentumok tudományos feltárását és elemzését
        illetően  -   az  alkotmányos   adatvédelmi  korlátozásokkal
        összefüggésben -  az Alkotmánybíróságnak  azt is  vizsgálnia
        kellett, hogy a természetes személyekkel kapcsolatba hozható
        adatok   védelmére    irányadó    rendelkezések    mennyiben
        alkalmazandók   a    jogi   személyekre   vonatkozó   adatok
        feltárására és  felhasználására. Az Alkotmánybíróság állandó
        gyakorlata szerint  [ 21/1990.  (X. 4.)  AB  határozat  (ABH
        1990, 77.);  7/1991. (II. 28.) AB határozat (ABH 1991, 25.),
        28/1991. (VI.  3.)  AB  határozat  (ABH  1991,  114.)  ]  az
        alapjogok rendszerint a jogi személyekre is vonatkoznak, így
        az alapjogok alkotmányos védelmét általában a jogi személyek
        is érvényesíthetik.

        Az Európa  Tanács 1981-ben  kelt és 1985-ben hatályba lépett
        Adatvédelmi Egyezményének  (No  108)  3.  cikk  2.  pont  b)
        alpontjában foglalt értelmező szabálya szerint az egyezményt
        alkalmazni    kell     személycsoportokra,     társaságokra,
        alapítványokra, egyesületekre,  testületekre és  minden más,
        közvetlenül vagy közvetve személyekből álló szervezetre is.

        A Polgári  Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 75. §
        (2) bekezdése  úgy rendelkezik,  hogy  a  személyhez  fűződő
        jogok védelmére  vonatkozó szabályokat a jogi személyekre is
        alkalmazni kell,  kivéve ha  a védelem  - jellegénél fogva -
        csak a  magánszemélyeket illeti meg. A törvény 81. §-a pedig
        kimondja, hogy személyhez fűződő jogot sért az is, aki üzemi
        vagy  üzleti  titok  birtokába  jut  és  azt  jogosulatlanul
        nyilvánosságra hozza, vagy azzal egyéb módon visszaél.

        E  rendelkezésekre   és  az   Alkotmánybíróság  gyakorlatára
        figyelemmel,  az   Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint  a
        demokratikus pártok,  amelyek  közhatalmat  közvetlenül  nem
        gyakorolhatnak [Alkotmány 3. § (3) bekezdése], hasonlóan más
        jogi személyekhez, alkotmányos és törvényes korlátok között,
        pártirataik körében  is hivatkozhatnak  a  személyes  adatok
        védelmére. Az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény,
        valamint a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló 1989.
        évi XXXIII.  törvény az  egyesülési szabadság  gyakorlásának
        meghatározott  körében   (pl.  gazdálkodás,  alapszabály)  a
        nyilvánosságot   előírja,    egyébként   azonban    csak   a
        demokratikus  és   önkormányzati  elven   alapuló   működést
        követeli meg.

        Tekintettel  viszont   a  volt   MDP-nek  és   MSZMP-nek  az
        államhatalomban betöltött  szerepére, a  pártdokumentumok  a
        jogállami fordulatot  követő  állami  tulajdonba  vétele  és
        kutathatósága más  alkotmányos megítélés  alá esik,  mert az
        említett  pártok   közhatalmat   gyakoroltak.   Irataik   és
        dokumentumaik a  személyes adatok  mellett számos  közérdekű
        adatot  tartalmaznak,   a  jelenkori   történeti   kutatások
        nélkülözhetetlen   forrásai   közé   tartoznak.   Ezeket   a
        szempontokat    az     alapjogi    korlátozás    alkotmányos
        megítélésekor nem lehet figyelmen kívül hagyni, vagyis ebben
        a  körben   a  személyes  adatok  védelméhez  való  jogot  a
        közérdekű   adatok    megismeréséhez   fűződő    alkotmányos
        alapjoggal összefüggésben kell vizsgálni.

        Az  információszabadságot,   és   ezzel   összefüggésben   a
        tudományos kutatás  szabadságát a  személyes adatok védelmét
        biztosító alkotmányos alapjog - mind az adatok megismerését,
        mind pedig nyilvánosságra hozatalát illetően - korlátozhatja
        ugyan, a korlátozásnak azonban meg kell felelnie az alapjogi
        korlátozásokkal  szemben  általában  támasztott  alkotmányos
        követelményeknek. Az egymással versengő alapjogok körében az
        Avtv. 32.  §-a  úgy  rendelkezik,  hogy  tudományos  kutatás
        céljára felvett  vagy tárolt  személyes adat csak tudományos
        célra használható  fel.  A  személyes  adatot  -  mihelyt  a
        tudományos cél megengedi - anonimizálni kell. Addig is külön
        kell tárolni  azokat az adatokat, amelyek meghatározott vagy
        meghatározható természetes személy azonosítására alkalmasak.
        Ezek az  adatok  egyéb  adatokkal  csak  akkor  kapcsolhatók
        össze, ha  az a  kutatás  céljára  szükséges.  A  tudományos
        kutatást végző  szerv vagy  személy  személyes  adatot  csak
        akkor hozhat  nyilvánosságra a törvény rendelkezése szerint,
        ha az  érintett abba  beleegyezett,  vagy  az  a  történelmi
        eseményekről     folytatott      kutatások     eredményeinek
        bemutatásához szükséges.

        E törvényi  rendelkezés a  kutatás szabadságát  tehát  akkor
        korlátozza,  ha  a  kutatás  a  tudomány  körén  kívül  áll,
        illetőleg annyiban, hogy a kutatás szakaszában ismertté vált
        személyes adat  - kivéve  az  érintett  beleegyezését  és  a
        történelmi folyamat bemutatásához feltétlenül szükséges kört
        - nem  válhat bárki számára hozzáférhetővé, azaz nem hozható
        nyilvánosságra.

        A    történeti     értéket    képviselő     pártdokumentumok
        kutathatóságát  és   levéltári  kezelésének,  megismerésének
        kérdéseit  szabályozó  rendelkezéseket  az  Alkotmánybíróság
        ezekbe  az   alkotmányossági  összefüggésekbe   helyezte  és
        alkotmányosságukat ebben a relációban bírálta el.

        3. Az  Alkotmány 61.  § (1)  bekezdése  a  közérdekű  adatok
        megismerésére vonatkozó  jogot  is  alkotmányos  alapjogként
        garantálja, amely  a kommunikációs alapjogok jogegyütteséből
        az informáltsághoz való jogot, az információk megszerzésének
        szabadságát  és  állami  elismerését,  továbbá  biztosítását
        jelenti.  Az   információkhoz   való   hozzáférhetőség,   az
        információk szabad  áramlása különösen  a közhatalom  és  az
        állam szervei tevékenységének átláthatósága körében alapvető
        jelentőségű.    A     közérdekű    adatok     nyilvánossága,
        megismerhetősége gyakran  előkérdése és  feltétele a  szabad
        véleménynyilvánításhoz való jog gyakorolhatóságának és azzal
        más vonatkozásban is szorosan összefügg.

        Ugyanilyen    koherens     kapcsolat     áll     fenn     az
        információszabadság és a tudományos megismerés, a tudományos
        kutatás  és   tanítás  szabadsága   között.  Az  információk
        megszerezhetősége, megismerhetősége  gyakran -  különösen  a
        levéltári  anyagok  és  dokumentumok  körében  -  kutatások,
        többnyire tudományos  kutatások keretében  történik meg, így
        az  Alkotmány   a  szabad  információszerzés  garantálásával
        közvetve  már  az  ebbe  beletartozó  tudományos  megismerés
        szabadságát is biztosítja és védelemben részesíti.

        Ahogy  az   Alkotmánybíróság  a   32/1992.   (V.   29.)   AB
        határozatában kifejtette,  a közérdekű  információkhoz  való
        szabad   hozzáférés    a   közhatalmat    gyakorló   szervek
        tevékenysége  ellenőrizhetőségének  alkotmányos  biztosítéka
        (ABH 1992,  183.). A  nyilvánosság a közhatalom demokratikus
        működésének a  próbája. A  közérdekű adatok megismerhetősége
        tehát a  közhatalom, a  közügyek intézésének  áttetszőségét,
        mint  alapvető   demokratikus  intézmény   garantálását   is
        jelenti. A közérdekű adatok nyilvánossága és az azokhoz való
        hozzáférhetőség ezért  az Alkotmány  2. §  (1)  bekezdésében
        deklarált  demokratikus  jogállamiság  alapvető  alkotmányos
        biztosítéka.  E  szempont  jelentőségét  fogalmazza  meg  az
        Európa Tanács 1982-es Nyilatkozata az információszabadságról
        annak  kimondásával,   hogy   a   tagállamok   célja   nyílt
        információpolitika  folytatása   a   közhatalmi   szférában,
        beleértve az információhoz való hozzáférést, hogy a polgárok
        jobban  megértsék   a  politikai,  szociális,  gazdasági  és
        kulturális  kérdéseket   és  hogy  fokozódjon  képességük  e
        tárgykörök szabad megvitatására (8. II. c. pont).

        Mind a  közérdekű adatok nyilvánosságának, mind a tudományos
        kutatás szabadságának alkotmányos korlátokat szabnak azonban
        a törvényi  követelményeknek  és  az  alapjogok  alkotmányos
        korlátozásának megfelelő  titoktartási rendelkezések.  Ilyen
        korlátozást tartalmaz  az Avtv.  19. §  (3) bekezdése, amely
        szerint valamely  adatot törvényi  felhatalmazás alapján  az
        arra  jogosult   szerv  állam-   vagy   szolgálati   titokká
        nyilváníthat és  az aktanyilvánosságot  törvény  honvédelmi,
        nemzetbiztonsági,   bűnüldözési    bűnmegelőzési,   központi
        pénzügyi    vagy     devizapolitikai    érdekből,    külügyi
        kapcsolatokra, nemzetközi szervezetekkel való kapcsolatokra,
        végül  bírósági   eljárásra  tekintettel  is  korlátozhatja.
        Hasonló  rendelkezést   tartalamaz  az   1993.   évi   XXXI.
        törvénnyel kihirdetett  Európai  Emberi  Jogi  Egyezmény  (a
        továbbiakban:  Egyezmény)  10.  Cikkének  2.  pontja,  amely
        szerint az  információszabadság gyakorlása  csak  törvényben
        meghatározott,   olyan   alakszerűségeknek,   feltételeknek,
        korlátozásoknak  vagy   szankcióknak  vethető  alá,  amelyek
        szükséges  intézkedéseknek   minősülnek   egy   demokratikus
        társadalomban a  nemzetbiztonság, a területi sértetlenség, a
        közbiztonság,  a   zavargás  vagy   bűnözés  megelőzése,   a
        közegészség vagy  az erkölcsök védelme, mások jóhírneve vagy
        jogai   védelme,    a    bizalmas    értesülés    közlésének
        megakadályozása   vagy    a   bíróságok   tekintélyének   és
        pártatlanságának fenntartása céljából.

        Az  információszabadság   korlátozása   tehát   csak   akkor
        fogadható el  alkotmányosan indokoltnak,  ha azt más alapjog
        érvényesülése  kényszerítően   indokolja,  illetőleg  ha  az
        alapjogi korlátozást  a fenti  szempontok  elkerülhetetlenül
        szükségessé  teszik.   Az   információk   visszatartása,   a
        nyilvánosságtól való  elzárása így  éppúgy alá  van vetve az
        alapjogi korlátozásokkal  szemben támasztott alkotmányossági
        követelményeknek,  mint   a  tudomány  szabadságát  csonkító
        bármely korlátozó  rendelkezés. A  szükségtelen, elkerülhető
        és a  korlátozással elérni  kívánt célhoz  képest aránytalan
        korlátozás     alkotmányosan     megengedhetetlen,     ezért
        alkotmányellenes.

        Az Alkotmánybíróság  e körülményekre figyelemmel a közérdekű
        adatokhoz  való   hozzáférhetőséget,  a   közérdekű   adatok
        kiadását    tiltó     titoktartási    rendelkezéseket     az
        információszabadság  és   a   tudományos   élet   szabadsága
        kontextusában vizsgálta.

                                    IV.

        Az Alkotmánybíróság  az indítványokat  az  alábbiak  szerint
        megalapozottnak, illetőleg megalapozatlannak találta.

        1. Az  Ltvr. 10/A. §-ának az a rendelkezése, amely szerint a
        pártdokumentumok   kezeléséről    és   kutathatóságáról    a
        művelődési  és   közoktatási   miniszter   gondoskodik,   az
        Alkotmánynak  az   indítványban  felhívott  rendelkezéseivel
        értékelhető összefüggésben  nincs és  a jogszabályi megoldás
        az  Alkotmány   egyéb  szabályait   sem  sérti.  A  támadott
        felhatalmazás összhangban áll az Ltvr. 3. §-ával, amelyet az
        indítványozó nem kifogásolt, és amely általánosságban mondja
        ki, hogy  a levéltári  anyag védelmét a Kormány a művelődési
        és közoktatási miniszter útján biztosítja és felügyeli.

        Ezek a  rendelkezések  igazgatási  és  hatásköri  szabályok,
        amelyek nemcsak  felhatalmazzák a minisztert, hanem egyúttal
        kötelezik is  - általánosságban  és a  volt pártdokumentumok
        tekintetében  speciálisan   -,  hogy   a  levéltári  anyagok
        védelmét,   kezelését   és   kutathatóságát   -   miniszteri
        felelősséggel   -    biztosítsa.   A    végrehajtó   hatalom
        feladatmeghatározó   és    hatáskör-telepítő   szabálya   az
        Alkotmány 70/G.  §-ában garantált  alkotmányos  szabadságjog
        objektív,  intézményi  oldalának  egyik  konkretizálása;  az
        állam köteles  a levéltári  értékű iratok és egyéb anyagok -
        közöttük  a   volt  pártdokumentumok   -   megőrzéséről   és
        kezeléséről gondoskodni,  hogy azok  a történeti, tudományos
        kutatások rendelkezésére  álljanak. A  múlt dokumentumai, az
        írásos történeti  anyagok archiválásának a biztosítása és az
        archívumok igazgatása  tárgyánál fogva  a  kulturális  tárca
        feladatkörébe tartozik,  ezért e  feladatok teljesítésére  a
        művelődési- és  közoktatási miniszternek adott felhatalmazás
        nem alkotmányellenes,  így az Alkotmánybíróság az indítványt
        e körben megalapozatlannak találta és elutasította.

        2. Az  indítványnak a  védett levéltári  anyagok  tudományos
        kutatásának  biztosításával,  megtagadásával,  illetőleg  az
        ennek   során    felmerülő   vitás   kérdések   eldöntésével
        kapcsolatos alkotmányos  kifogása ugyancsak  megalapozatlan.
        Az Ltvr.  14. §  (2) bekezdése  főszabályként azt  írja elő,
        hogy a  védett  levéltári  anyagban  a  tudományos  kutatást
        lehetővé   kell   tenni;   a   felsorolt   kivételek   miatt
        keletkezhető    engedélyezési    vitában    pedig    döntési
        jogosultsággal a  Kormány által  kijelölt szervet - az Lvhr.
        20. § (3) bekezdése a művelődési és közoktatási minisztert -
        ruházza fel, egyéb kérdésekben viszont közvetlenül megnyitja
        a  bírói   utat,  illetőleg  a  bíróság  döntési  hatáskörét
        állapítja meg.

        A kifogásolt rendelkezés - alkotmányos normatartalma szerint
        - ugyancsak  hatáskör-telepítő szabály,  amely a  bírósághoz
        fordulás alanyi  jogát nem  zárja ki  és nem  ellentétes  az
        Alkotmány 70/K.  §-ával sem, amely szerint az alapvető jogok
        megsértése miatt keletkezett igények, továbbá a kötelességek
        teljesítésével kapcsolatban  hozott állami  döntések  elleni
        kifogások bíróság előtt érvényesíthetők.

        Az Ltvr.  11. §  (2) bekezdése  és 13. § (1) bekezdése a nem
        levéltárként  működő   más  szervek  kezelésében,  illetőleg
        magántulajdonban levő  levéltárba tartozó archív iratokat és
        egyéb dokumentumokat  minősíti védett  levéltári anyagnak. A
        sérelmezett rendelkezés szerint ezek kutatásával kapcsolatos
        vitás kérdésekben, ha a vita az engedélyezésre vonatkozik, a
        miniszter, minden  más vita tekintetében pedig közvetlenül a
        bíróság dönt.  Ez utóbbi  körben a  kifogásolt rendelkezés a
        jogvitában  érintett  személynek  az  Alkotmány  57.  §  (1)
        bekezdésében biztosított  azt az alkotmányos alapjogát, hogy
        ügyét bíróság  elé vigye [9/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH
        1992,  67.]   direkt  módon   lehetővé  teszi;   az   előbbi
        vonatkozásában  pedig   az  1991.   évi   XXVI.   törvénnyel
        módosított,    az    államigazgatási    eljárás    általános
        szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény 72. § (1) bekezdése
        alapján -  közigazgatási per  keretében -  van  lehetőség  a
        bíróság igénybevételére, mert a fél a sérelmezett miniszteri
        határozat bírósági  felülvizsgálatát kérheti.  Alapvető  jog
        sérelme,  vagy   az  Alkotmány   egyéb   rendelkezésének   a
        megsértése tehát  a támadott rendelkezéssel kapcsolatban nem
        állapítható meg;  annak a kérdésnek az eldöntése pedig, hogy
        a jogalkotó  a  közigazgatási  és  bírói  út  kettősségével,
        "önkényes" hatáskör-elosztási  szabályokat  állapított  meg,
        nem   tartozik    az   Alkotmánybíróság    hatáskörébe.   Az
        Alkotmánybíróságnak  a  jogszabályok  technikai  megoldásai,
        célszerűségi  és   helyességi  szempontjai   vizsgálatára  -
        amennyiben azok  alkotmányossági kérdéseket nem vetnek fel -
        hatásköre nincs.  Ezért  az  Alkotmánybíróság  e  kifogásolt
        rendelkezéssel kapcsolatos  indítványt is  megalapozatlannak
        találta és elutasította.

        3. Az  Lvhr. 13.  §  (2)  bekezdése  elleni  alkotmányossági
        kifogás megalapozott.  A támadott rendelkezés a miniszternek
        adott általános  felhatalmazást tovább  részletezi - egyebek
        között -  annak kimondásával,  hogy  a  levéltári  kutatások
        részletes szabályait  a  miniszter  a  levéltárak  Ügyviteli
        Szabályzatában  állapítja  meg.  A  miniszter  az  ügyviteli
        szabályzatot   jogszabálynak    nem   minősülő    miniszteri
        utasításban adja  ki. A  jogalkotásról szóló  1987. évi  XI.
        törvény (a továbbiakban: Jat.) 49. § (1) bekezdése szerint a
        miniszter   -    jogszabályban   meghatározott    irányítási
        jogkörében -  kizárólag a  közvetlen irányítása  alá tartozó
        szervek tevékenységét  szabályozó utasítást adhat ki. A Jat.
        -ban biztosított e felhatalmazás alapján a miniszternek csak
        a levéltár  belső, az  ügyintézés  és  az  ügyvitel  rendjét
        szabályozó, de  a kutatási szolgáltatások igénybevételére ki
        nem  terjedő  utasítás  kiadására  van  joga;  a  tudományos
        kutatás   szabadságjogát    érintő   szabályozásra    adott,
        miniszteri   utasítás    kiadására    vonatkozó    rendeleti
        felhatalmazás azonban már az Alkotmány 8. § (2) bekezdésének
        a sérelmét jelenti, így a felhatalmazás alkotmányellenes.

        Az Alkotmány  70/G. §-ából  fakadó objektív,  a szabadságjog
        alkotmányos biztosítása  érdekében az állam kötelezettségeit
        tartalmazó rendelkezések  önmagukban  nem  követelik  meg  a
        törvényi szintű  szabályozást. Ahogy azt az Alkotmánybíróság
        64/1991.  (XII.   17.)  AB  határozatában  (ABH  1991,  260,
        264.)kifejtette, nem mindenfajta összefüggés az alapjogokkal
        követeli  meg,  hogy  a  szabályozandó  kérdésekről  törvény
        rendelkezzen.  Az  alapjogokkal  való  közvetett  és  távoli
        összefüggések szabályozására  elegendő a rendeleti szint is.
        Ez a  szint  azonban  már  feltétlenül  szabályozási  szint,
        vagyis  a  rendelet  jogszabálynak  nem  minősülő  utasítás,
        állami  irányítás   egyéb  eszköze   szabályozására  további
        felhatalmazást  nem   adhat.  Ezért   a  levéltári   kutatás
        szabályainak  miniszteri   utasítással  való   meghatározása
        alkotmányellenes,   így    az   erre   vonatkozó   rendeleti
        felhatalmazást az Alkotmánybíróság megsemmisítette.

        4. Az  Lvhr. 13. § (2) bekezdésében foglalt alkotmányellenes
        felhatalmazás kontextusában a 130/1971. (MK 10.) MM utasítás
        mellékleteként kiadott  LÜSZ. is  - abban a körben, amelyben
        rendelkezései az alapjoghoz kapcsolódnak - alkotmányellenes,
        ezért az  Alkotmánybíróság, mint  az állami  irányítás egyéb
        jogi eszközét, a LÜSZ. vizsgált szabályait megsemmisítette.

        A LÜSZ.  vonatkozó fejezetei,  a XVII.  és XVIII. fejezetek,
        továbbá az  indítvánnyal kifogásolt 136. §-a, illetőleg 160.
        § (2) bekezdés e) és f) pontjai az alkotmányellenesnek ítélt
        rendeleti felhatalmazáson  túlmenően is  széles szabályozási
        kört fognak  át és jogszabályi minőség nélkül tartalmaznak a
        kutatás jogát  érintő rendelkezéseket.  A LÜSZ.  -nek azok a
        szabályai,   amelyek    a   levéltáraknak   arra   vonatkozó
        kötelezettségeit tartalmazzák,  hogy azok  az általuk őrzött
        anyagból    milyen    tájékoztatást    kötelesek    nyújtani
        személyeknek és  szerveknek, továbbá  amelyek az információ-
        adás korlátairól  rendelkeznek, úgyszintén  a LÜSZ.  -nek  a
        kutatás jogát érintő további szabályzati tételei és a védett
        levéltári  anyagok  kutathatóságára  vonatkozó  szabályai  -
        mivel  jogokra  és  kötelezettségekre  vonatkoznak  -  olyan
        normaanyagok, amelyek  legalább a  Jat.  7.  és  8.  §-aiban
        meghatározott rendeleti szintű szabályozást igényelnek. Ezek
        a  szabályzati   előírások  nem   az   ügyintézés   rendjét,
        technikáját meghatározó  ügyviteli szabályok,  hanem jogokat
        és kötelezettségeket  érintő -  sőt  alapjogot  korlátozó  -
        rendelkezések, amelyek  ki nem  hirdetett, jogszabályi szint
        alatti normába nem foglalhatók. A formai alkotmányellenesség
        itt egyben  tartalmi alkotmányellenességet is jelent, mert a
        ki nem  hirdetett, meg nem ismerhető, nem jogszabályi szintű
        normák, ha  azok az állampolgárok jogait és kötelezettségeit
        érintik, ellentétesek  az Alkotmány  2. §  (1)  bekezdésében
        deklarált jogállamisággal  és sértik  az annak  fő  tartalmi
        elemét adó  jogbiztonságot. A  miniszteri utasítás  és azzal
        kibocsátott ügyviteli  szabályzat nem  jogforrás,  ezért  az
        Alkotmánybíróság a  LÜSZ. állampolgári  jogokat érintő és az
        ügyintézési, ügyviteli  szabályokon túlmenő  rendelkezéseket
        magába  foglaló   fejezeteit   és   sérelmezett   szabályait
        alkotmányellenesnek ítélte és megsemmisítette.

        5.   Megalapozottnak    találta   az    Alkotmánybíróság   a
        közgyűjteményekben folytatható  kutatások egyes  kérdéseiről
        szóló R.  kifogásolt rendelkezései  ellen irányuló támadást.
        Az  Alkotmánybíróság  az  alkotmányossági  vizsgálatot  -  a
        szoros  összefüggésre   és   az   egységes   alkotmányossági
        megítélésre tekintettel  - a jogszabály egészére lefolytatta
        és megállapította,  hogy az  R. formai okból - a jogforrási,
        szabályozási  szint   be  nem   tartás  miatt   -  egészében
        alkotmányellenes, a  formai alkotmányellenesség  ugyanis  az
        Alkotmány  8.   §  (2)  bekezdése  összefüggésében  tartalmi
        alkotmányellenességet is jelent.

        Az R.  szabályozási tárgyköre  két kérdéscsoportra  irányul.
        Egyfelől azt  szabályozza, hogy  a közgyűjteményekben milyen
        tárgyú (tartalmú),  korú (keletkezési  évű)  archív  anyagok
        kutathatók,   másfelől    pedig   azt,   hogy   ki,   milyen
        feltételekkel és  milyen  engedélyezési  processzus  alapján
        kutathat.  Ezek   a  kondíciók   igen  intenzív  és  lényegi
        kapcsolatban vannak az Alkotmány 70/G. §-a által alapjogként
        biztosított tudományos  élet szabadságával, hiszen eleve azt
        határozzák meg, hogy levéltári és közgyűjteményi kutatást ki
        végezhet és  a kutató milyen tárgyú iratokat kutathat. Az R.
        egész szabályozási koncepciója alapjog közvetlen és jelentős
        korlátozására  vonatkozik,   míg  párhuzamosan   egy   másik
        alapjog, a  személyes adatok  védelméhez  fűződő  jog  egyes
        garanciáit állapítja meg.

        Az egész  engedélyezési processzus kizárólagos közigazgatási
        hatáskörbe utalása  alkotmányosan eleve aggályos, mert nincs
        összhangban az  Alkotmány 70/G.  § (2)  bekezdésében foglalt
        azzal a rendelkezéssel, amely szerint tudományos kérdésekben
        dönteni  -  így  a  tudományos  kutatói  minőség  kérdésében
        állástfoglalni -  egyedül a  tudomány képviselői jogosultak.
        Ezen túlmenően  azonban a  jogszabály  egésze  az  Alkotmány
        70/G. §  (1) bekezdésében  biztosított,  a  tudományos  élet
        szabadságára  vonatkozó   alapjog  közvetlen   és   jelentős
        korlátozását eredményező rendelkezéseket tartalmaz, amelyhez
        az Alkotmány  8. §  (2) bekezdése  alapján  törvényi  szintű
        szabályozás szükséges.

        Mind  a  kutatás  engedélyezését,  mind  pedig  korlátait  -
        figyelemmel arra,  hogy a  szabályozás korlátozható  alapjog
        érvényesítéséről szól -, továbbá a jogosultságok és korlátok
        lényeges  garanciáit,  tekintve  hogy  ezek  alapvető  jogra
        vonatkozó közvetlen szabályokat határoznak meg, az Alkotmány
        8. §  (2) bekezdése  alapján törvénybe  kell foglalni, ám az
        alapvető jog lényeges tartalmát még az sem korlátozhatja.

        Nem  tekinthető   megalapozottnak   és   alkotmányosan   nem
        támasztható alá  az indítványozónak az az álláspontja, amely
        szerint alkotmányos  követelmény lenne  a közgyűjteményeknek
        és  a   levéltáraknak  a   nyilvánosság   előtti   korlátlan
        megnyitása (a  kutatás szabadságának korlátlan biztosítása).
        Kétségtelen,  hogy  az  Alkotmány  61.  §  (1)  bekezdésében
        biztosított információszabadság,  s a  70/G. § (1) bekezdése
        szerinti -  a tudományos  kutatáshoz való  jogot  is  magába
        foglaló  -   tudományos  élet   szabadsága  a  levéltári  és
        közgyűjteményi  kutatásokra   is  vonatkozik.  A  levéltárak
        azonban  -   amelyek  maguk   is  tudományos  intézmények  -
        archiválják  és   őrzik  mindazokat  az  iratokat,  kép-  és
        hanganyagokat, továbbá  gépi feldolgozás  során  keletkezett
        egyéb  adatokat,  amelyek  jelentőségüknél  fogva  történeti
        értékűek és  ezért állandó  megőrzést  igényelnek.  Ezek  az
        anyagok -  teljességüknél fogva - szükségképpen tartalmaznak
        személyes adatokat  és olyan,  egyébként közérdekű  adatokat
        is, amelyek  a  törvényes  titokvédelem  körébe  esnek.  Nem
        hagyható figyelmen  kívül az  sem, hogy az archivált anyagok
        technikailag rendszerint  alkalmatlanok  az  anonimizálásra,
        azaz a  személyes adatoktól  való  megfosztásuk  lehetetlen.
        Tartalmuk     ugyanakkor     többnyire     meghaladja     az
        aktanyilvánosság  megszokott  és  alkotmányosan  biztosított
        körét.  Az   őrzött  anyagok  fizikai  megóvása  is  sajátos
        korlátozásokat tesz szükségessé.

        Utal  az   Alkotmánybíróság  arra,  hogy  az  Európa  Tanács
        tagállamaiban az  aktanyilvánosság általában  nem vonatkozik
        az  ún.   munkadokumentumokra.  A  belső  használatra  szánt
        munkaanyagok,    emlékeztetők,     tervezetek,     vázlatok,
        javaslatok, a szervezeten belül váltott levelek, általában a
        döntéselőkészítés   körében    alkotott   iratok,    amelyek
        nyilvánosságra   hozatala    jelentősen   hátráltathatja   a
        köztisztviselőket  feladataik   teljesítésében,  rendszerint
        mentesek  a   nyilvánosság  alól.   Éppenséggel  garanciális
        intézménye  a   köztisztviselői   munka   színvonalának   és
        hatékonyságának, hogy  a köztisztviselők  döntéselőkészítése
        szabadon, informálisan és a nyilvánosság nyomásától mentesen
        folyik. Ezért  az aktanyilvánosság a közbülső munkaanyagokra
        nem, hanem  csak a végeredményre vonatkozik. A levéltárakban
        archivált   anyagok   ugyanakkor   a   teljes   döntéshozási
        folyamatot   dokumentálják,   vagyis   az   őrzött   anyagok
        tartalmazzák a nem közérdekű adatokat is. A közérdekű és nem
        közérdekű adatok technikai szétválasztása pedig ugyanúgy nem
        lehetséges  a   levéltárakban,  mint   a  személyes   adatok
        anonimizálása.

        Ezekre  a   körülményekre  tekintettel  az  európai  államok
        kortársi levéltári  joggyakorlata  a  levéltári  kutatásokat
        sajátos korlátozásoknak  - egyebek mellett általában harminc
        éves időkorlátozásnak  -  veti  alá,  s  ezek  a  szempontok
        kényszerítő okai  a  levéltári  kutatások  engedélyezésének,
        tudományos   kontrolljának    és   az    információszabadság
        alkotmányos korlátozásának is.

        Erre figyelemmel téves az indítványozónak az az álláspontja,
        hogy a  kutatói minőség  megkövetelése  is  alkotmányellenes
        követelmény. Az  Alkotmány 70/G.  § (1) bekezdése alapján az
        állam  a   tudományos   élet   szabadságát   garantálja.   A
        kommunikációs  alapjogok   e   nevesített   szabadságjogának
        sajátja -  ahogy erre  az Alkotmánybíróság  fentebb utalt -,
        hogy a  benne foglalt  állami  kötelezettséggel,  alkotmányi
        feladattal szemben  az alanyi  jogok jogosultjai  a tudomány
        művelői.  Vagyis  a  tudományos  élet  szabadsága  mindenkit
        megillet ugyan,  azaz mindenkire  vonatkozik, a szabadságjog
        konkrét jogosultjai  ugyanakkor meghatározhatók.  A tudomány
        szabadsága -  másik alapvető  jog és  szabadság védelme vagy
        érvényesülése, illetve  egyéb alkotmányos  érték garantálása
        érdekében -  még ebben  a meghatározható jogosulti körben is
        korlátozható. A  korlátozásnak azonban  meg kell felelnie az
        alapjogi  korlátozásokkal   szemben   fennálló   alkotmányos
        követelményeknek, így  mindenekelőtt annak, hogy az alapjogi
        korlátozást csak  törvény eszközölheti, s az nem vonatkozhat
        az alapjog  lényeges  tartalmára.  Mivel  a  vizsgált  norma
        törvénynél alacsonyabb szintű jogszabály, s mivel az alapjog
        közvetlen és  jelentős korlátozásához alkotmányosan törvényi
        szintű szabályozás  szükséges,  az  Alkotmánybíróság  az  R.
        alkotmányellenességét megállapította és a teljes jogszabályt
        megsemmisítette.

        6. Az  államtitokról és a szolgálati titokról szóló Ttvr. és
        végrehajtási rendelete,  a Tvhr.  az  indítvánnyal  érintett
        körön túl  is számos  alkotmányossági problémát  vet fel, az
        Alkotmánybíróság az  alkotmányossági vizsgálatot  ezért és a
        szoros  tartalmi   összefüggésre  tekintettel  folytatta  le
        mindkét jogszabály egészére nézve.

        A közérdekű adatok megismeréséhez való alkotmányos jog, mint
        a kommunikációs alapjogok egyik nevesített joga - ahogy erre
        az   Alkotmánybíróság    a   fentiekben    utalt    -    nem
        korlátozhatatlan    alapjog     ugyan,    de     a    szabad
        véleménynyilvánításhoz   való    jog   gyakorlásának   egyik
        feltételeként és  annak  részeként  kitüntetett  alkotmányos
        védelemben   részesül.    Ez   azt    jelenti,    hogy    az
        információszabadságot korlátozó  törvényeket is megszorítóan
        kell értelmezni,  mert az  információszabadság, a közhatalom
        gyakorlásának  nyilvánossága,   az  állam  és  a  végrehajtó
        hatalom  tevékenységének   átláthatósága,  ellenőrizhetősége
        feltétele a  bírálat jogának,  a  kritika  szabadságának,  a
        szabad véleménynyilvánításnak.  Ez az  alapjog  tehát  -  az
        alkotmányos korlátok megítélésével összefüggésben - legalább
        annyi alkotmányos  védelmet  élvez,  mint  az  "anyajog",  a
        véleménynyilvánítás  szabadságjoga.  A  nyílt,  áttetsző  és
        ellenőrizhető közhatalmi  tevékenység, általában  az  állami
        szervek és a végrehajtó hatalom nyilvánosság előtti működése
        a    demokratizmus     egyik    alapköve,     a    jogállami
        államberendezkedés garanciája. A nyilvánosság próbája nélkül
        az állam  polgáraitól  "elidegenedett  gépezetté",  működése
        kiszámíthatatlanná,     előreláthatatlanná,     kifejezetten
        veszélyessé    válik,     mert    az    állam    működésének
        átláthatatlansága fokozott  veszélyt jelent  az  alkotmányos
        szabadságjogokra. Ezért az Alkotmánybíróság a Ttvr. és Tvhr.
        alkotmányosságának  az   elbírálásánál  ezekre  az  alapvető
        jogállami szempontokra is figyelemmel volt.

        Az Alkotmány  8. § (2) bekezdése szerint az alapvető jogokra
        és kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja
        meg,   alapvető   jog   lényeges   tartalmát   azonban   nem
        korlátozhatja. A Ttvr. 3. § (1) bekezdés a) pontja a törvény
        mellett  "más   jogszabály"-t  is   feljogosít  arra,   hogy
        államtitokköröket  állapítson  meg.  Ez  a  felhatalmazás  a
        formai    alkotmányellenességen     túl    tartalmilag    is
        alkotmányellenes, mert  az Alkotmány idézett rendelkezésével
        kifejezetten szembeállva  lehetővé  teszi,  hogy  törvénynél
        alacsonyabb  szintű  jogszabály  is  megállapítson  alapjogi
        korlátozást.     Valamely     adatkörnek     államtitokkörré
        nyilvánítása minden  esetben közvetlenül  érinti a közérdekű
        adatok megismeréséhez  való alkotmányos  jogot, a  szoros és
        intenzív  összefüggés   folytán  az  ilyen  korlátozás  csak
        törvényi szinten történhet. Az Egyezmény idézett 10. Cikk 2.
        pontja  szerint   az  információszabadság   csak  törvényben
        meghatározott    alakszerűségeknek,     feltételeknek     és
        korlátozásoknak vethető alá.

        A Ttvr.  3. §  (1) bekezdés b) pontja az adatok államtitokká
        nyilvánítására jogosultak  személyi körét  olyan személyekre
        is kiterjeszti,  akik közhatalmi jogkörrel nem rendelkeznek.
        Ez a  szabály a  jogállam alapvető  elvét, a joguralmi-elvet
        sérti,   így    az   Alkotmány   2.   §   (1)   bekezdésével
        összeegyeztethetetlen.  A   nem   állami   közérdekű   adat,
        illetőleg a  nem állami  szervek által titkosított közérdekű
        adat   fogalmilag    sem   minősülhet    államtitoknak.   Az
        államtitoknak a  közhatalomtól  való  elválasztása  sérti  a
        jogbiztonságot és  azon túl is különleges veszélyt jelent az
        információszabadságra.

        A Ttvr.  3. §  (2) bekezdése - az államtitok-körök példálózó
        felsorolásával - az államtitokká minősítésre jogosultaknak -
        a felsorolás  megengedhetetlenül széles körén kívül - szinte
        teljes körű  mérlegelési  lehetőséget  biztosít  arra,  hogy
        közérdekű  adatokat  titkosítsanak.  Közérdekű  adatoknak  a
        nyilvánosság    előli     elzárhatósága,    a     titkosítás
        diszkrecionális   jogkörbe   utalása   -   ahogy   erre   az
        Alkotmánybíróság a  32/1992. (V.  29.) AB határozatában (ABH
        1992, 184-185.)  rámutatott  -  önmagában  alkotmányellenes,
        mert az  a közérdekű adatok megismerésének jogát alkotmányos
        garanciák nélkül  korlátozza. Az  ilyen alapjogi  korlátozás
        nem elkerülhetetlen  és nem  áll  arányban  a  korlátozással
        elérni kívánt  céllal, ezért alkotmányosan megengedhetetlen.
        Az  államtitokká   nyilvánításra   jogosultak   a   vizsgált
        rendelkezés   alapján   szabad   belátással   csorbíthatják,
        szűkíthetik  az   információszabadságot,  ezzel  az  alapjog
        lényeges  tartalmát   érintő  korlátozó   intézkedéseket  is
        hozhatnak, így  az erre  való feljogosítás az Alkotmány 8. §
        (2) bekezdésébe ütközik, ezért alkotmányellenes.

        Az Európai  Emberi Jogi  Bíróság az  Egyezmény 10.  Cikk  2.
        pontjában meghatározott  "necessary in a democratic society"
        zsinórmértékét szabja  az  információszabadság  korlátjaként
        (pl.  Weber   v.  Switzerland,   1990),   de   a   szükséges
        korlátozások a titokvédelem körében csak az európai országok
        elismert   titokköreihez    -   így   a   honvédelemhez,   a
        nemzetbiztonsághoz,    a     külügyi    kapcsolatokhoz,    a
        közbiztonsághoz,  a   bűnmegelőzéshez,  bizalmas   pénzügyi-
        államháztartási   adatokhoz,    bírósági   eljárásokhoz    -
        kapcsolódnak.

        A Ttvr.  4. § (1) bekezdése megengedhetetlenül széles körben
        határozza  meg   az  ún.   szolgálati  titokká   minősítésre
        jogosultak   alanyai    körét,   ugyanakkor    tárgyi   kört
        egyáltalában nem állapít meg, ezzel a titkosítást az alanyok
        teljes  diszkréciójába   utalja.  Az   alapjogi   korlátozás
        alkotmányossága minimálisan  feltételezi a  korlátozó  norma
        tartalmi    megállapíthatóságát.    A    szolgálati    titok
        meghatározatlan minősége,  teljes  fogalmi  tisztázatlansága
        önmagában is  alkotmányellenes, mert  az  nem  felel  meg  a
        jogállamiság lényegét  adó jogbiztonság  [Alkotmány 2. § (1)
        bekezdése] követelményének,  egyúttal kifejezetten  sérti az
        Alkotmány  8.  §  (1)  bekezdése  és  61.  §  (1)  bekezdése
        kontextusában az  állam  alapjogvédelmi  kötelezettségét.  A
        felhívott alkotmányi  rendelkezés szerint  az alapvető jogok
        tiszteletben  tartása   és  védelme   az   állam   elsőrendű
        kötelessége.   A    közérdekű   adatok   megismerésének   és
        terjesztésének alapjoga  közvetlenül és  lényegesen sérül  a
        minden  törvényi   garanciát  nélkülöző,   teljesen   szabad
        belátáson alapuló titkosítási felhatalmazással. A szolgálati
        titok körébe  tartozó adat  a közérdekű adatok megismerésére
        és  a   személyes  adatok   védelmére  vonatkozó   alapjogok
        relációjában   alkotmányosan    értelmezhetetlen   és   mert
        definiálatlan,    az     Alkotmány    intézményrendszereiben
        meghatározhatatlan.  Az  államnak  az  Alkotmány  8.  §  (1)
        bekezdésében  foglalt   alkotmányos  kötelezettsége   -   az
        alapjogi   jogvédelem   garantálása   -   ilyen   fogalmilag
        tisztázatlan, bizonytalan  jogi kategóriákkal megkerülhetővé
        válik.

        Az Alkotmánybíróság  idézett határozatában  (ABH 1992, 185.)
        kimondta,  hogy   a  közhatalmi   szervek  kezelésében  levő
        információ csak  akkor nem  tekinthető közérdekűnek,  ha  az
        személyes adat.  A közérdekű információk kiadását pedig csak
        az alapjogi  korlátozással  szemben  támasztott  alkotmányos
        követelmények fennállása  esetén lehet  megtagadni. Valamely
        szervezet tevékenységére,  működésére vonatkozó adat - ha az
        nem személyes  adat -  tehát csak  akkor titkosítható, ha az
        adat titkosítása  elkerülhetetlenül szükséges, mert valamely
        más alapjog  vagy alkotmányos  érték érvényesítése érdekében
        az mellőzhetetlen. Ha pedig az adat személyes adat, az állam
        alapjogvédelmi kötelezettsége arra vonatkozik, hogy törvényi
        úton szabja  meg a versengő alapjogok alkotmányos védelmének
        és korlátainak  a kereteit. Ennek során a meghatározó ismérv
        az  arányosság  szempontja,  vagyis  az,  hogy  az  alapjogi
        korlátozásnak a  korlátozással elérni kívánt céllal arányban
        kell  állnia.   A  vizsgált   szabályozás  ehelyett  nem  az
        alkotmányos  okból   védelmet  igénylő   adatok   megóvására
        vonatkozik, hanem  a diszkrecionális  jogkörben  titkosított
        adatok megismerhetőségét  zárja  ki  kategorikusan,  azaz  a
        közérdekű  adatok  nyilvánosságához  való  jogot  korlátozza
        alkotmányos indokok nélkül, így az alkotmányellenes.

        A Ttvr.  7. §  (1) bekezdése értelmében a titokkörbe tartozó
        adatot minősíteni  kell, a  (2) bekezdés  alapján pedig  fel
        kell  tüntetni  a  minősítés  érvényeségi  idejét.  A  Tvhr.
        mellékletének 3. pontja szerint ez történhet "visszavonásig"
        meghatározással is,  azaz akár  az  idők  végezetéig.  Ez  a
        szabályozás lehetővé  teszi, hogy  az információ megismerése
        elől  elvont   adat  korlátlan   ideig  megőrizze   "titkos"
        minőségét, ugyanakkor  e  kérdésben  -  ugyancsak  korlátozó
        ismérvek nélkül  -  egyedül  a  titkossá  minősítő  jogosult
        diszkrecionális  jogkörében   dönteni.  Ez   a  szabályozási
        konstrukció az  Alkotmány 61. § (1) bekezdésében biztosított
        alapjog  lényeges   tartalmát  érinti,   mert  a   közérdekű
        információt végérvényesen  elvonja a  megismerhetőség  elől,
        márpedig alkotmányos alapjog lényeges tartalmát az Alkotmány
        8. § (2) bekezdése alapján törvény sem korlátozhatja.

        A  Ttvr.   korábbi  rendelkezései  a  vizsgált  norma  eddig
        elemzett és  alkotmányellenesnek ítélt megoldásaira épülnek,
        így  a   Ttvr.   alkotmányellenessége   egyes   szabályainak
        megsemmisítésével   nem    szüntethető   meg,    ezért    az
        Alkotmánybíróság a teljes jogszabályt megsemmisítette.

        Mivel  a  Tvhr.  és  mellékletének  önálló  alkalmazása  nem
        lehetséges,  ugyanakkor   a  Ttvr.  számos  alkotmányellenes
        rendelkezését    átveszi     és    azokhoz    fűz    -    az
        információszabadság   rendeleti   korlátozását   jelentő   -
        részletszabályozást,  az   Alkotmánybíróság  a  végrehajtási
        rendelet  alkotmányellenességét  is  megállapította  és  azt
        egészében megsemmisítette.

                                     V.

        Összegezve,  az   Alkotmánybíróság  megállapítja,   hogy   a
        tudományos élet  szabadsága, a  személyes adatok  védelméhez
        való  jog,   továbbá  az  információszabadság  joga  egymást
        feltételezve és  egymást kölcsönösen  korlátozva érvényesülő
        alapjogok. A  tudományos élet  szabadsága az  államra azt  a
        kötelezettséget  rója,   hogy  az   alkotmányosan   indokolt
        kényszerítő  korlátok   -  különösen   a  személyes   adatok
        oltalmazása és  az állam  vitális érdekébe tartozó, alapvető
        biztonságához  fűződő,   törvényben  meghatározott   és  egy
        demokratikus társadalomban szükséges korlátozásnak minősülő,
        az  európai  normák  szerinti  titokkörökbe  tartozó  titkos
        adatok  védelme   -  kivételével  a  tudományos  kutatás,  a
        tudományos megismerés  és  tanítás  szabadságát  garantálja,
        kutató  és   kutató  között   ne  diszkrimináljon,   továbbá
        tudományos megállapítások  és  igazságok  kérdésében  legyen
        semleges.

        A pártdokumentumok  tudományos  megismerését  -  alkotmányos
        korlátok  között  -  az  állam  köteles  lehetővé  tenni  és
        biztosítani. A levéltári és közgyűjteményi kutatások során a
        tudományos  kutatói   minőség  megkövetelése   és  a  kötött
        mérlegelésen    alapuló     engedélyezési    eljárás     nem
        alkotmányellenes.  A   kutató  és   a   kutatás   tudományos
        minősítése  kérdésében   azonban  csak  a  tudomány  művelői
        jogosultak állástfoglalni.

        Az  információszabadság  és  a  tudományos  élet  szabadsága
        jogszabálynak nem  minősülő, miniszteri  utasításban  még  a
        részletrendelkezések tekintetében  sem szabályozható,  akkor
        sem, ha  a szabályozás az alapjogokkal közvetlen és intenzív
        kapcsolatban nincs. Az alapjogokkal való közvetett és távoli
        összefüggés  szabályozása  is  legalább  rendeleti  szintet,
        jogszabályi rendezést követel.

        Adatok és  adatcsoportok államtitokkörré  minősítése  minden
        esetben közvetlenül  és lényegesen érinti a közérdekű adatok
        megismeréséhez  fűződő   alapjogot,  azért   az  alkotmányos
        titokvédelem szabályozása kizárólag csak törvényhozási tárgy
        lehet.  Mivel  az  ilyen  törvény  mindenképpen  az  alapjog
        közvetlen  és   jelentős  korlátozásával   jár,  alkotmányos
        követelmény a  korlátozás kényszerítő  oka  és  az,  hogy  a
        korlátozás a vele elérni kívánt céllal arányban álljon.

        A   szolgálati    titok   alkotmányosan    értelmezhetetlen,
        definiálatlan,   meghatározatlan    minőségű    szabályozása
        alkotmányellenes.   A   törvényhozás   feladata,   hogy   az
        alkotmányos titokvédelem  törvényi szabályainak  megalkotása
        során a  korlátozó normatartalmat  megállapítsa, a különféle
        titok-kategóriákat  fogalmilag   tisztázza,  az   állam-  és
        szolgálati titok,  a hivatali-, üzemi-, üzleti és magántitok
        kategóriái  között   alkotmányosan  is  értelmezhető  rendet
        teremtsen. Ennek  során a  törvényhozónak  figyelemmel  kell
        lennie a  szabályozásban  szükségképpen  felmerülő  alapjogi
        kolliziókra; a versengő alapjogok: az információszabadság, a
        tudományos élet  szabadsága, a  személyes adatok  védelmének
        joga; ugyanakkor az alapjogok korlátozásánál fontos szerepet
        játszanak az  Egyezmény 10.  Cikk 2. pontjában elismert, egy
        demokratikus társadalomban  szükségesnek minősülő  korlátozó
        intézkedések is.

        A    hatályos    szabályozás    ezeknek    az    alkotmányos
        követelményeknek nem  felel meg, ezért az Alkotmánybíróság a
        támadott és  vizsgált rendelkezéseket  - a  rendelkező  rész
        által érintett  körben -  az Alkotmánybíróságról szóló 1989.
        évi XXXII.  törvény (a továbbiakban: Abtv. ) 40. §-a alapján
        megsemmisítette. Mivel  a megsemmisítés  az  újraszabályozás
        feladatát hárítja  a törvényhozóra,  az  Alkotmánybíróság  a
        megsemmisítés időpontját az Abtv. 43. § (4) bekezdés alapján
        a  jövőre   vonatkozóan  állapította   meg,  megfelelő  időt
        biztosítva arra,  hogy a  törvényhozó jogalkotási  feladatát
        teljesítse.

        A határozat közzétételére vonatkozó rendelkezés az Abtv. 41.
        §-án alapszik.
                               Dr. Sólyom László
                           az Alkotmánybíróság elnöke

                     Dr. Ádám Antal        Dr. Kilényi Géza
                      alkotmánybíró          alkotmánybíró

                                Dr. Lábady Tamás
                              előadó alkotmánybíró

                               Dr. Schmidt Péter
                                 alkotmánybíró

             Dr. Szabó András                Dr. Tersztyánszky Ödön
               alkotmánybíró                       alkotmánybíró

                    Dr. Vörös Imre        Dr. Zlinszky János
                     alkotmánybíró           alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Provisions of legal regulations on the protection of archives dating from 1969, namely governmental decrees concerning research in public archives, as well as decrees regulating classified materials
          Number of the Decision:
          .
          34/1994. (VI. 24.)
          Date of the decision:
          .
          06/22/1994
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1994-2-010?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .