Hungarian
Ügyszám:
.
16/B/2008
Előadó alkotmánybíró: Paczolay Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 73/2009. (VII. 10.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2009/735
.
A döntés kelte: Budapest, 07/07/2009
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára  irányuló indítvány tárgyában — dr. Balogh  Elemér
    alkotmánybíró különvéleményével — meghozta a következő

                             határozatot:

     Az  Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy az  adózás  rendjéről
    szóló  2003.  évi  XCII. törvény 134.  §  (1)  bekezdése  „–  a
    magánszemély   járuléktartozása  kivételével   –”   szövegrésze
    alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti.

     Az  adózás  rendjéről  szóló 2003. évi XCII.  törvény  134.  §
    (1) bekezdése az alábbi szöveggel marad hatályban:
     „134.  §  (1) Az adóhatóság a magánszemély kérelme alapján  az
    őt    terhelő    adótartozást,   valamint   a   bírság-    vagy
    pótléktartozást   mérsékelheti  vagy   elengedheti,   ha   azok
    megfizetése  az adózó és a vele együtt élő közeli hozzátartozók
    megélhetését súlyosan veszélyezteti.”

    Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      Az    Alkotmánybírósághoz   előterjesztett   indítványában   az
      indítványozó az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII.  törvény
      (a  továbbiakban:  Art.) 134. § (1) bekezdése  „a  magánszemély
      járuléktartozása            kivételével”            szövegrésze
      alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte
      az Alkotmánybíróságtól.

      Érvelése szerint a támadott törvényi rendelkezés ellentétes  az
      Alkotmány   70/E.   §   (1)  bekezdésében   foglalt   szociális
      biztonsághoz  való  alkotmányos  joggal,  valamint   sérti   az
      Alkotmány  54.  § (1) bekezdésében szereplő emberi  méltósághoz
      való  jogot,  mivel  a  magánszemély  járulék  tartozásának  az
      elengedését vagy mérséklését akkor sem teszi lehetővé, ha annak
      megfizetése  az adózó és a vele együtt élő közeli hozzátartozók
      megélhetését  súlyosan  veszélyezteti.  Az  indítványozó  utalt
      arra, hogy a megélhetés veszélyeztetettsége szempontjából nincs
      különbség  a magánszemélyt terhelő járulék, illetve adótartozás
      között, bármelyik ellehetetlenítheti az adózó és a vele  együtt
      élő közeli hozzátartozó megélhetését.

      Az     indítványozó    arra    is    hivatkozott,    hogy     a
      társadalombiztosítási  rendszer  működését  nemcsak  a  járulék
      befizetések,  de más adó jellegű közterhek (pl. az egészségügyi
      hozzájárulás)  is  biztosítják, amelyek  elengedésére  az  Art.
      134. § (1) bekezdése értelmében lehetőség van, amennyiben az az
      adózó  vagy a vele együtt élő közeli hozzátartozók megélhetését
      súlyosan veszélyezteti.

      Az  indítványozó — utalva a társadalombiztosítás ellátásaira és
      a   magánnyugdíjra  jogosultakról,  valamint  e  szolgáltatások
      fedezetéről  szóló  1997.  évi LXXX. törvény  (a  továbbiakban:
      Tbj.)  39.  §-ára — kifejtette, hogy a „tb járulék közteherként
      kerül  megállapításra, bevallásra, befizetésre  és  beszedésre”
      így  irányadó  rá az Alkotmány 70/I. §-ában foglalt  alkotmányi
      rendelkezés,  a közteher meg kell, hogy feleljen a kötelezettek
      jövedelmi és vagyoni viszonyainak.

      Az indítványozó álláspontja szerint a magánszemélyt terhelő, az
      Art.  134. § (1) bekezdésében felhívott, a kötelezettek vagyoni
      és   jövedelmi   helyzetét  teljesen  figyelmen   kívül   hagyó
      járulékfizetési kötelezettség alapján keletkező járuléktartozás
      mérséklésére, illetve elengedésére vonatkozó tilalom  sérti  az
      Alkotmány   70/I.   §-ában   foglalt  arányos   közteherviselés
      alkotmányi rendelkezését.

      Az  indítványozó  az  Alkotmány  70/A.  §  (1)  bekezdésének  a
      sérelmét  is  állította,  mivel  véleménye  szerint   az   Art.
      kifogásolt   rendelkezése   nem   kezeli   egyenlő    méltóságú
      személyként  azokat,  akiknek  járuléktartozásuk  van  azokkal,
      akiknek  más köztartozásuk áll fenn. Véleménye szerint az  Art.
      támadott  rendelkezése  a  szerint  tesz  megkülönböztetést   a
      kötelezettek között, hogy milyen típusú köztartozásuk áll fenn,
      ami   sérti   a  hátrányos  megkülönböztetés  tilalmát   előíró
      alkotmányi rendelkezést.

      Nézete szerint az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdése biztosítja  a
      minimális megélhetéshez való jogot, amely kapcsolatban  áll  az
      Alkotmány   54.   §   (1)  bekezdésében  meghatározott   emberi
      méltósághoz  való joggal, mivel „az emberhez méltó élet  anyagi
      alapfeltételeit  biztosítja”. Az Art. 134. §  (1)  bekezdésében
      foglalt különbségtétel az indítványozó szerint sérti az  emberi
      méltósághoz való alkotmányos jogot is.

      Az  indítványozó az Alkotmány 8. § (2) bekezdésének a  sérelmét
      is  állította,  mivel  álláspontja  szerint  az  Art.  támadott
      rendelkezése a szociális biztonsághoz és az emberi  méltósághoz
      való alkotmányos alapjogok lényeges tartalmát korlátozza.

                                    II.

       1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:

       „8.  § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
      és   elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek   tiszteletben
      tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
       (2)   A   Magyar   Köztársaságban  az  alapvető   jogokra   és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”

       „54.   §   (1)   A   Magyar  Köztársaságban  minden   embernek
      veleszületett  joga  van az élethez és az  emberi  méltósághoz,
      amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”

       „70/A.  §  (1)  A  Magyar Köztársaság biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
      allampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
       (2)   Az   embereknek  az  (1)  bekezdés  szerinti   bármilyen
      hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
       (3)  A  Magyar  Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását  az
      esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó  intézkedésekkel  is
      segíti.”

       „70/E.  § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk  van
      a   szociális   biztonsághoz;  öregség,  betegség,  rokkantság,
      özvegység,   árvaság   és   önhibájukon   kívül   bekövetkezett
      munkanélküliség  esetén a megélhetésükhöz  szükséges  ellátásra
      jogosultak.
       (2)   A   Magyar  Köztársaság  az  ellátáshoz  való  jogot   a
      társadalombiztosítás   útján   és   a   szociális   intézmények
      rendszerével valósítja meg.”

       „70/I.  §  Minden  természetes személy, jogi személy  és  jogi
      személyiséggel  nem rendelkező szervezet köteles  jövedelmi  és
      vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni.”

       2. Az Art. indítvánnyal érintett és vizsgálatba bevont
      rendelkezései:

       „134.  §  (1) Az adóhatóság a magánszemély kérelme alapján  az
      őt    terhelő   adótartozást   —   a   magánszemélyt    terhelő
      járuléktartozás  kivételével  —,  valamint   a   bírság-   vagy
      pótléktartozást   mérsékelheti  vagy   elengedheti,   ha   azok
      megfizetése  az adózó és a vele együtt élő közeli hozzátartozók
      megélhetését súlyosan veszélyezteti.
       (2)  Az adóhatóság az (1) bekezdésben foglaltakon túl — a (4)-
      (5)  bekezdésben foglaltak kivételével — más személy adóját nem
      engedheti el, és nem mérsékelheti.
       (3)  Az  adóhatóság  a  pótlék- és  bírságtartozást  kivételes
      méltányosságból mérsékelheti (elengedheti) különösen akkor,  ha
      annak   megfizetése   a  vállalkozási  tevékenységet   folytató
      magánszemély,  jogi  személy vagy egyéb szervezet  gazdálkodási
      tevékenységét ellehetetlenítené. Az adóhatóság a mérséklést  az
      adótartozás   egy  részének  (vagy  egészének)   megfizetéséhez
      kötheti.
       (4)
       (5)  Az  adópolitikáért felelős miniszter elrendeli az illeték
      megállapításának mellőzését, ha ezt az állampolgárok  szélesebb
      körét érintő rendkívüli esemény, elemi csapás indokolja.”

                                   III.

       Az indítvány megalapozott.

       1.  Az  Alkotmánybíróság elsőként azt  vizsgálta,  sérti-e  az
      Art.  támadott  szabálya az Alkotmány 54.  §  (1)  bekezdésében
      biztosított emberi méltósághoz való jogot.
       Az  Alkotmánybíróság a 314/B/2002. AB határozatában (ABH 2007,
      1403.;  a  továbbiakban: Abh.) utólagos absztrakt normakontroll
      hatáskörben  eljárva  az Alkotmány 54. §  (1)  bekezdésének  az
      élethez  való jogra vonatkozó szabálya, a 70/A. § (1) bekezdése
      valamint  70/E. § (1) bekezdése alapján már vizsgálta  az  Art.
      134.   §   (1)   bekezdése  „a  magánszemély   járuléktartozása
      kivételével” szövegrésze alkotmányellenességét, és elutasította
      az    alkotmányellenesség   megállapítására   és   a   támadott
      rendelkezés megsemmisítésére irányuló indítványt.
       Az  Abh.  egy olyan, 2002. április 17-én benyújtott indítványt
      bírált  el,  amely eredetileg a régi Art., az adózás  rendjéről
      szóló  1990.  évi XCI. törvény magánszemély járuléktartozásának
      elengedését  1998.  január  1-jétől  tiltó,  azonos   szabályát
      támadta. Az indítványozó azt kifogásolta, hogy a régi Art.  82.
      §  (1)  bekezdése  kizáró szabálya alapján a  Tbj.  39.  §  (2)
      bekezdésében     szabályozott     11     százalékos     mértékű
      egészségbiztosítási járulék elengedését sem  kérhetik  az  arra
      rászorulók.  Ez  az indítvány értelemszerűen nem hivatkozhatott
      az   indítvány   benyújtását  követően  a   jogi   környezetben
      bekövetkezett   változásokra  sem,  így   az   Alkotmánybíróság
      elutasító  döntése  ezekre  a  változásokra  nem  is   lehetett
      figyelemmel.
       Az  Alkotmánybíróság gyakorlata értelmében a vizsgálat tárgyát
      képező    egyes    rendelkezések   alkotmányossága    általában
      értékelhetetlen  a  jogszabály  kontextusából   kiragadva.   Az
      elszigetelt  vizsgálat  eredménye  más  összefüggésbe  helyezve
      érvényét  vesztheti. [Így foglalt állást az Alkotmánybíróság  a
      16/1991. (IV. 20.) AB határozatban, ABH 1991, 58, 60.]
       Megállapítható,  hogy  az  indítványozó   az   Art.   134.   §
      (1)  bekezdésének kifogásolt szövegrészét az  Alkotmány  54.  §
      (1)  bekezdésére hivatkozással, de más alkotmányos  összefüggés
      alapján  támadta,  mint  ami  az Abh.-ban  elbírálásra  került,
      továbbá  az Alkotmány 8. § (2) bekezdésének és 70/I.  §-ának  a
      sérelmét  is  állította. Mivel az indítvány  a  fent  megjelölt
      alkotmányi   rendelkezések  tekintetében  nem  minősül   „ítélt
      dolognak”,  az Alkotmánybíróság tartalmi vizsgálatot folytatott
      le.

       2.  A  Tbj.  39. § (2) bekezdése – 1998. január  1-jétől  –  a
      biztosítottnak,  vagy  biztosított eltartott  hozzátartozójának
      nem minősülő, egészségügyi szolgáltatásra más szabályok alapján
      sem  jogosult személyek járulékfizetési kötelezettségéről szól.
      A törvény ezzel fenntartotta az 1997. január 1-jével bevezetett
      –   az   egészségügyi  hozzájárulás  bevezetéséhez   kötődő   –
      egészségbiztosítási járulék fizetésének szabályát [lásd:  1975.
      évi  II. törvény a társadalombiztosításról (a továbbiakban: T.)
      119. § (2) bekezdés].
       Mind  a  jogintézmény  bevezetésekor,  mind  a  Tbj.  hatályba
      lépésekor   a   biztosított  személy  eltartott  hozzátartozója
      egészségügyi    szolgáltatásra   volt    jogosult;    eltartott
      hozzátartozónak   kellett  tekinteni  a   biztosított   kiskorú
      gyermekét,   valamint   azt   a   háztartásában   élő    közeli
      hozzátartozóját  [Ptk. 685. § b) pont], akinek  havi  jövedelme
      nem  volt,  vagy  az  egy  bizonyos összeghatár  (eredetileg  a
      naptári  év  első napján érvényes minimális bér összege)  alatt
      maradt. Ezen a helyzeten a Tbj. érintett szabályainak többszöri
      módosítása   sem   változtatott:   2007.   március   30-ig    a
      biztosítottnak    minősülő    személyek    eltartott     közeli
      hozzátartozója  egészségügyi  szolgáltatásra  volt  jogosult  –
      vagyis  járulékfizetési  kötelezettség  nem  terhelte,   ha   a
      jövedelme havonta nem haladta meg a minimálbér 30 százalékát.
       2007.  április  1-jétől ez a helyzet alapvetően  megváltozott:
      az   egészségügyi  szolgáltatásra  jogosultak  köre  jelentősen
      szűkült  [lásd:  a Magyar Köztársaság 2007. évi  költségvetését
      megalapozó egyes törvények módosításáról szóló 2006. évi  CXXI.
      törvény 14. §-át]. Más megfogalmazásban ez azt jelenti, hogy az
      eltartott   közeli  hozzátartozók  is  kötelesek   egészségügyi
      szolgáltatási járulékot fizetni a természetbeni ellátásra  való
      jogosultságuk  megszerzése érdekében – akkor is,  ha  semmilyen
      jövedelmük  nincs,  feltéve, hogy a Tbj. más szabályai  alapján
      nem   jogosultak   egészségügyi  szolgáltatásra.   A   fizetési
      kötelezettség  eredetileg  a minimálbér  9  százaléka  volt;  a
      törvény  alapján a járulékfizetést a kötelezett helyett bármely
      más  személy  vagy  szerv  is teljesítheti,  pl.  az  eltartott
      nagykorú közeli hozzátartozó helyett az eltartó. 2008. január 1-
      jétől  a  járulék  mértéke havi 4350 forint, napi  összege  145
      forint, 2009. január 1-jétől 4500 illetve 150 forint.
       Az  Art.  134.  §  (1)  bekezdését ebben a  megváltozott  jogi
      környezetben kell vizsgálni.

       3.  A  Tbj.  más szabályai közül az Art. 134. § (1)  bekezdése
      jogi  környezetéhez  tartozik az is,  hogy  a  Tbj.  értelmében
      egészségügyi  szolgáltatásra jogosult az a személy  is,  aki  a
      szociális  igazgatásról és szociális ellátásokról  szóló  1993.
      évi  III.  törvény  (a  továbbiakban:  Szt.)  54.  §-a  alapján
      szociálisan  rászorult [Tbj. 16. § (1)  bekezdés  o)  pont].  E
      szabály   értelmében  a  jegyző  az  egészségügyi  szolgáltatás
      igénybevétele   céljából  annak  a  személynek  állapítja   meg
      szociális  rászorultságát, akinek családjában az egy főre  jutó
      havi   jövedelem  az  öregségi  nyugdíj  mindenkori   legkisebb
      összegének  120%-át  nem  haladja meg, és  családjának  vagyona
      nincs,  vagy  aki egyedül élő és jövedelme az öregségi  nyugdíj
      mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg.
       Ehhez  hasonló  szabályt 1997. január 1-jétől kell  alkalmazni
      az  Szt.  alapján.  Az  Szt-nek az  egészségügyi  természetbeni
      ellátások     finanszírozásának     változásával     összefüggő
      törvénymódosításokról szóló 1996. évi LXXXIX. törvény 1. §-ával
      megállapított  54.  §  (1)  bekezdése  értelmében  egészségügyi
      szolgáltatás   igénybevételére   jogosító   igazolványra   volt
      jogosult az a személy, aki nem volt biztosított, nem minősült a
      biztosított  eltartott  hozzátartozójának,  továbbá  a  T.  más
      szabályai alapján sem volt jogosult egészségügyi ellátásra,  és
      „a  T. 119. § (2) bekezdésében előírt járulékot megfizetni  nem
      képes”.  Az Szt. eredetileg lehetővé, de nem kötelezővé  tette,
      hogy „a rászorultság elbírálásánál az önkormányzat rendelete  a
      vagyoni helyzet figyelembevételét is” előírja [Szt. 54.  §  (2)
      bekezdés].
       Az  Szt.  54.  §-a többször módosult, de abban azonos  maradt,
      hogy  az érintett személy szociális rászorultsága a családjában
      egy   főre   jutó  havi  jövedelem  mértékétől  és  a  családja
      vagyonától függ.
       Az  Szt.  54.  §-a jelenleg hatályos szabályai a  rászorultság
      elbírálásánál nem adnak lehetőséget arra, hogy a jegyző  egyéni
      szempontokat,  jövedelmi  és vagyoni  viszonyokat  mérlegeljen,
      vagy  méltányosságot gyakoroljon: az Szt. szabályai  értelmében
      csak  az  egy főre jutó havi jövedelem összege számít,  továbbá
      az,  hogy az érintett személy „családjának vagyona nincs” [Szt.
      54.  § (1) bekezdés a), b) pontok]. Az Szt. 54. § (1) bekezdése
      alapján  a  bármilyen vagyonnal vagy a törvényben meghatározott
      jövedelemnél magasabb összegű jövedelemmel rendelkező családban
      ilők   szociális   rászorultság  igazolásáról   nem   kaphatnak
      egészségügyi szolgáltatásra jogosító hatósági bizonyítványt. [A
      jövedelem és a vagyon, valamint a család fogalmát az Szt. 4.  §
      (1) bekezdés a,) b) és c) pontja határozza meg.]

       4.  Az  Alkotmánybíróság többször vizsgálta a Tbj. 39.  §  (2)
      bekezdése   alkotmányellenességét,  az   indítványokat   minden
      esetben  elutasította [először: 1371/B/1997. AB határozat,  ABH
      1998, 831.]. A jelen ügyben nem is az a kérdés, hogy a Tbj. 39.
      § (2) bekezdése ellentétes-e az Alkotmány valamely szabályával.
      A  jelen ügyben, a 2008. január 8-án benyújtott indítványban az
      indítványozó   azt  veti  fel,  hogy  a  most   hatályos   jogi
      környezetben,   az   Art.   kivételt   nem   engedő    szabálya
      következtében az eltartott közeli hozzátartozók járulékfizetési
      kötelezettsége, az ennek alapján esetleg keletkező, őt  terhelő
      adótartozás  megfizetése nemcsak az adózó, hanem a vele  együtt
      élő   közeli  hozzátartozók  megélhetését  is  olyan   súlyosan
      veszélyeztetheti,  amely az emberi méltóságot  sérti.  A  jelen
      ügyben  az Alkotmánybíróságnak nem kell állást foglalnia arról,
      hogy  az  érinthetetlen  emberi  méltóságból  következik-e   az
      emberhez   méltó  létezés  minimális  feltételeihez   szükséges
      jövedelem   adómentesen   hagyása:  a   konkrét   esetben   nem
      jövedelemadó  szabályról  van szó,  hanem  egy  olyan  hatósági
      eljárásra   vonatkozó   rendelkezésről,  amely   adómérséklésre
      irányul, az adóhatóság döntése alapján.
       Az  Art. 134. §-a szerinti fizetési könnyítések kérelmezésénél
      a  fizetési  nehézségekre való hivatkozás esetén az  adóhatóság
      méltányossági   jogkörben,   az   adózó   jövedelemi,   vagyoni
      viszonyainak  mérlegelése után hozza  meg  az  érdemi  döntést;
      akkor  mentesítheti az adózót a tartozás megfizetése  alól,  ha
      kérelme  indokoltságát bizonyítottnak látja,  vagyis  az  adózó
      bizonyítja,   hogy  körülményei  a  méltányosság  feltételeinek
      megfelelnek.   A   fizetési  kötelezettség  mérséklésére   vagy
      elengedésére  csak  ténylegesen fennálló tartozás  tekintetében
      kerülhet sor.
       A  jelen ügyben ezért elég abból kiindulni, hogy az Art. abban
      az  esetben  is  tiltja  a járuléktartozás  elengedését,  ha  a
      tartozás  „megfizetése  az adózó és a vele  együtt  élő  közeli
      hozzátartozók     megélhetését     súlyosan     veszélyezteti”,
      bizonyíthatóan.  Más megfogalmazásban ez azt jelenti,  hogy  az
      Art. kivételt nem engedő, vizsgált szabálya – a Tbj. 39. §  (2)
      bekezdése,    a    Tbj.   egészségügyi   szolgáltatásra    való
      jogosultságot meghatározó egyes szabályai és az  Szt.  54.  §-a
      együttes  hatásaként  –  a járulékfizetési  kötelezettséggel  a
      fentiek szerint érintett személyek (és velük együtt élő  közeli
      hozzátartozóik)   megélhetésének  súlyos  veszélyeztetését   is
      kifejezetten  megengedi. Az ismertetett szabályozási  környezet
      lényeges  elemei,  hogy  az egészségügyi szolgáltatási  járulék
      fizetése   kötelező,  nem  választástól  függ;   az   eltartott
      hozzátartozó járulékfizetési kötelezettség alóli mentesülésénél
      nem  a  kötelezett jövedelmi viszonyait kell figyelembe  venni,
      hanem  a  családja vagyoni, jövedelmi viszonyait  is;  az  Szt.
      ebben   a   körben,   az   egészségügyi   szolgáltatásra   való
      rászorultságnál,  nem  ad mérlegelési  lehetőséget,  kizáró  ok
      példának  okáért,  ha  az érintett személy családjának  vagyona
      van.
       Az  Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben az Alkotmány 54. §  (1)
      bekezdése  és  az Art. 134. § (1) bekezdése összhangjáról  kell
      döntenie.  Az emberi méltósághoz való jogot az Alkotmánybíróság
      számos  határozatban értelmezte, többször más alapvető jogokkal
      kapcsolatban.     Egy-egy    indítvány     elbírálásánál     az
      Alkotmánybíróság  értelemszerűen  felhasználja  mindazokat   az
      érveket  és  megállapításokat, amelyek a tartalmi összefüggésbe
      hozható korábbi döntésénél irányadók voltak.
       Az  Alkotmánybíróság  32/1998.  (VI.  25.)  AB  határozata   a
      rendelkező részben állapította meg: „az Alkotmány 70/E.  §-ában
      meghatározott  szociális  biztonsághoz  való  jog  a  szociális
      ellátások összessége által nyújtandó olyan megélhetési  minimum
      állami  biztosítását  tartalmazza,  amely  elengedhetetlen   az
      emberi  méltósághoz  való  jog  megvalósulásához.”  (ABH  1998,
      252.).  Habár  a  jelen  esetben nem arról  van  szó,  hogy  az
      államnak  milyen tevőleges feladatai, kötelezettségei vannak  a
      szociális   biztonsághoz  való  jogot,  a  szociális  ellátások
      összességét  illetően,  az  megállapítható,  hogy   az   emberi
      méltóság védelme megköveteli azt is, hogy az állam tartózkodjon
      olyan  intézkedések törvénybe foglalásától, amelyek alkalmazása
      —   a   jogszabályi  környezetből  felismerhetően  —   súlyosan
      veszélyezteti  a  magánszemély és  a  vele  együtt  élő  közeli
      hozzátartozók  megélhetését. Az Art. 134. §  (1)  bekezdése,  a
      vizsgált szabályozási környezetben, ilyen – az Alkotmány 54.  §
      (1) bekezdésével ellentétes – szabállyá vált.
       Az    Art.   134.   §   (1)   bekezdése   alkotmányellenessége
      többféleképpen  is megszüntethető. Más eredményre  vezethet  az
      alkotmánybírósági  vizsgálódás,  ha  akár  a  Tbj.  39.  §  (2)
      bekezdése, akár az Szt. 54. §-a más – megengedőbb – szabályokat
      tartalmaz. A jelen esetben az Alkotmánybíróságnak az  indítvány
      alapján az Art. 134. § (1) bekezdéséről kellett döntenie.
       Az  Art.  134.  §  (1)  bekezdésének az a  szövegrésze,  amely
      kivételt   nem  tűrő  módon  tiltja  a  magánszemélyt   terhelő
      mindenfajta  járuléktartozás – ezek között a  Tbj.  39.  §  (2)
      bekezdése  szerinti, eltartott hozzátartozók  által  vagy  után
      fizetendő   egészségügyi   szolgáltatási   járuléktartozás    –
      mérséklését vagy elengedését, ellentétes az Alkotmány 54. § (1)
      bekezdésével.  A  jogalkotó szabadságában áll annak  eldöntése,
      hogy alkot-e új, a járuléktartozások mérséklésére, elengedésére
      vonatkozó   olyan,   az  Alkotmány  54.  §   (1)   bekezdésével
      összhangban álló szabályozást, amely a járulékbevételeket – más
      jogi környezetben – jobban védi, mint a többi adótartozást.

       5.  Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint, ha az
      indítvánnyal  támadott jogszabályt vagy  annak  egy  részét  az
      Alkotmány valamely rendelkezésébe ütközőnek minősíti, és  ezért
      azt  megsemmisíti,  akkor  a további  alkotmányi  rendelkezések
      sérelmét  —  a  már  megsemmisített jogszabályi  rendelkezéssel
      összefüggésben   —  érdemben  nem  vizsgálja  [többek   között:
      64/1991. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991, 297, 307.; 44/1995.
      (VI.  30.) AB határozat, 34/2002. (VII. 11.) AB határozat,  ABH
      2002,  579,  582.; 99/2008. (VII. 3.) AB határozat,  ABK  2008.
      június,   929,   933.].   E   gyakorlatának   megfelelően    az
      Alkotmánybíróság  nem vizsgálta az Art. 134.  §  (1)  bekezdése
      támadott  rendelkezéseinek az Alkotmány  8.  §  (2)  bekezdése,
      70/A.  §-a,  70/E.  §-a  és  70/I.  §-a  szabályaira  alapított
      alkotmányellenességét.

       A  határozat  Magyar Közlönyben történő közzététele  az  Abtv.
      41. §-án alapul.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke,
                             előadó alkotmánybíró

                   Dr. Balogh Elemér    Dr. Bragyova András
                   alkotmánybíró              alkotmánybíró

                   Dr. Holló András         Dr. Kiss László
                   alkotmánybíró              alkotmánybíró

                   Dr. Kovács Péter  Dr. Lenkovics Barnabás
                   alkotmánybíró              alkotmánybíró

                   Dr. Lévay Miklós    Dr. Trócsányi László
                   alkotmánybíró              alkotmánybíró
        Dr. Balogh Elemér alkotmánybíró különvéleménye

         1.  Nem  értek egyet a többségi határozat rendelkező  részében
        foglalt  döntéssel,  az  Art. 134.  §  (1)  bekezdésének  „—  a
        magánszemélyt    terhelő   járuléktartozás    kivételével    —”
        szövegrésze   megsemmisítésével,   és   azt   ezt   alátámasztó
        indokolással.

         A  határozat  rendelkező része megállapította az Art.  134.  §
        (1) bekezdése „— a magánszemély járuléktartozása kivételével —”
        szövegrésze   alkotmányellenességét,  és  ex   nunc   hatállyal
        megsemmisítette  azt. A megsemmisítésre a határozat  indokolása
        szerint  azért került sor, mert a támadott törvényi rendelkezés
        sérti  az  Alkotmány  54.  §  (1) bekezdésében  foglalt  emberi
        méltósághoz való alkotmányos alapjogot.

         Az  indokolás abból indul ki, hogy a Tbj. 39. § (2) bekezdése,
        a   Tbj.   egészségügyi   szolgáltatásra   való   jogosultságot
        meghatározó  egyes  szabályai  és  az  Szt.  54.  §-a  együttes
        hatásaként   az  Art.  indítvánnyal  támadott  rendelkezése   —
        kivételt nem tűrő módon — abban az esetben is kötelezővé  teszi
        a  magánszemélyt terhelő járuléktartozás megfizetését, ha az az
        adózó  és  a  vele együtt élő közeli hozzátartozók megélhetését
        súlyosan veszélyezteti.

         Az   indokolás   részletesen   bemutatja   a   Tbj.   39.    §
        (2)  bekezdésének  a szabályozását, ismerteti  az  egészségügyi
        szolgáltatásra   jogosultak   körében   és   az    egészségügyi
        szolgáltatási  járulék  alapjában,  valamint  annak  mértékében
        bekövetkezett jogszabályi változásokat, továbbá az Szt. 54.  §-
        át és ennek tartalmi módosulásait.

         A    határozat   indokolása   az   Art.   támadott    törvényi
        rendelkezésének  fent  hivatkozott „szabályozási  környezetére”
        (az  ezt  tartalommal  kitöltő alkotmányos  vizsgálatba  bevont
        törvényi rendelkezésekre) vonatkozóan azt kifogásolja, hogy:

        —  az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetése kötelező, nem
        választástól függ;

        —    az   eltartott   nagykorú   hozzátartozó   járulékfizetési
        kötelezettség  alóli  mentesülésénél  nem  csak  a   kötelezett
        jövedelmi  viszonyait kell figyelembe venni, hanem  a  családja
        vagyoni és jövedelmi viszonyait is;

        —  az  Szt. az egészségügyi szolgáltatásra való rászorultságnál
        nem  ad  mérlegelési  lehetőséget, kizáró  ok  pl.  az,  ha  az
        érintett személy családjának vagyona van.

         A  határozat  indokolása tehát lényegében azért állapítja  meg
        az  Art.  támadott  rendelkezésének az emberi méltósághoz  való
        alapjogot  sértő  alkotmányellenességét,  mert  az  a  vizsgált
        szabályozási környezetben alkotmányellenessé vált.

         Az  indokolás  rámutat  arra, hogy amennyiben  a  Tbj.  39.  §
        (2)  bekezdésének,  illetve az Szt. 54. §-ának  a  szabályozása
        „megengedőbb” lenne, akkor az Art. támadott rendelkezésének  az
        alkotmányossági vizsgálata is más eredményre vezetett volna.

         2.  Véleményem  szerint az Art. 134. § (1) bekezdése  támadott
        rendelkezésének  utólagos  absztrakt normakontroll  hatáskörben
        történő  elbírálása során az Alkotmánybíróság nem terjeszthette
        volna  ki  az  alkotmányossági vizsgálatot a Tbj.  és  az  Szt.
        indokolásban   bemutatott   szabályozására,   és   a   támadott
        rendelkezés „szabályozási környezetével” összefüggő alkotmányos
        kifogásokat   nem  vehette  volna  figyelembe  a  megsemmisítés
        indokaként.

         Egyetértek  a határozat indokolásában felhívott 16/1991.  (IV.
        20.)    AB   határozat   azon   megállapításával,   hogy    egy
        törvénytervezet      szövegéből      kiragadott       kifejezés
        alkotmányosságát  önmagában  nem, hanem  csak  a  törvényszöveg
        teljes  kontextusában lehet megítélni. A jelen esetben  azonban
        álláspontom  szerint  nem  erről  van  szó.  Az  Art.  134.   §
        (1)  bekezdésének  támadott  szövegrésze  helyett  a  határozat
        kiterjesztette   az   alkotmányossági   vizsgálatot   annak   a
        „szabályozási   környezetére”,   azaz   olyan   más    törvényi
        rendelkezésekre (Tbj. 39. § (2) bekezdés, Szt. 54. §),  amelyet
        az indítványozó nem támadott.

         Egyetértek  a  határozat indokolásának azon  megállapításával,
        hogy  a  vizsgált  ügyben az Alkotmánybíróságnak  nem  ennek  a
        „szabályozási környezetnek”, hanem az Art. 134. § (1) bekezdése
        kifogásolt   szövegrészének  (mint  az  adóhatóság  eljárásában
        érvényesülő szabálynak) az alkotmányosságáról kellett döntenie.

         Ebből  azonban  véleményem szerint épp az következik,  hogy  a
        „szabályozási   környezettel”   összefüggésben   megfogalmazott
        alkotmányossági kifogások nem eredményezhetik az Art.  támadott
        rendelkezésének  az  indokolásban  kifejtett  indokok  melletti
        alkotmányellenességét.

         Fontosnak   érzem,  hogy  az  Art.  134.  §  (1)  bekezdésének
        kifogásolt     szövegrésze     a     magánszemélyt      terhelő
        járuléktartozásról  rendelkezik, így a  már  többször  említett
        Dszabályozási   környezet”  nem  csak  a  Tbj.   és   az   Szt.
        indokolásban  bemutatott törvényi rendelkezéseit, hanem  minden
        egyéb   olyan,   a   magánszemély  által  fizetendő   járulékot
        szabályozó  rendelkezést is érint, amelyet a támadott  törvényi
        szabályozással összefüggésben a határozat nem vizsgált.

         Ebből   következően  az  Art.  kifogásolt  szabályozásának   a
        megsemmisítése   olyan,  a  magánszemélyt   terhelő   járulékok
        kérelemre   történő   mérséklését  (ennek   az   adózó   általi
        kezdeményezését) is lehetővé teszi, amelyeket az indítvány  nem
        érintett,  és  amelyekre nézve nem állnak fenn az  indokolásban
        kifejtett alkotmányossági érvek.

         3.   A   határozat   indokolása  a  vizsgált   járulékfizetési
        kötelezettség alóli mentesülés törvényi feltételrendszerét  nem
        különíti el a már felhalmozott (a kötelezettek által megfizetni
        elmulasztott)     járuléktartozás     méltányosságból      való
        elengedésének    az    adóeljárásban   (hatósági    eljárásban)
        érvényesülő szabályától.

         Álláspontom szerint a Tbj. 39. § (2) bekezdésével, továbbá  az
        Szt.  54.  §-ával  —  mint az Art. támadott szabályozásának  az
        alkotmányos  vizsgálatba bevont „szabályozási környezetével”  —
        összefüggésben problematizált alkotmányossági kérdések  nem  az
        Art.   kifogásolt   szabályozására,   hanem   az   egészségügyi
        szolgáltatási   járulék   hatályos  anyagi   jogi   szabályaira
        (kötelezetti   kör,   a  járulékfizetési  kötelezettség   alóli
        mentesülés  esetkörei,  az  egészségügyi  szolgáltatásra   való
        rászorultság   megállapításának  törvényi   feltételei,   etc.)
        vonatkoznak.

         Álláspontom  szerint  az  Alkotmány  54.  §  (1)  bekezdésében
        foglalt   emberi   méltóság  védelmét,  a  vizsgált   járulékot
        szabályozó anyagi jogi szabályoknak kell garantálni, és  nem  a
        törvényes    járulékfizetési   kötelezettség    elmulasztásából
        keletkező  járuléktartozás méltányosságból  való  mérséklésére,
        illetve  elengedésére  vonatkozó az  adóeljárásban  érvényesülő
        szabályozáson kell „számon kérni”.

         Az   Alkotmánybíróság  a  határozat  indokolásában   felhívott
        314/B/2002.  AB  határozatában már vizsgálta az  Art.  támadott
        rendelkezését  az  Alkotmány  54. §  (1)  bekezdésében  foglalt
        emberi  élethez  való jog alapján, és az alkotmányos  kapcsolat
        hiányára   alapítottan  elutasította  az  említett  rendelkezés
        alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
        irányuló indítványt.

         A  határozat indokolásában az Alkotmánybíróság megállapította,
        hogy az indítványozó által támadott rendelkezés nem a szociális
        biztonságról,  a megélhetéshez szükséges anyagi ellátásra  való
        jogosultságról szól, ebből következően nem áll alkotmányjogilag
        értékelhető  kapcsolatban az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében
        foglalt szociális biztonsághoz való joggal.

         A  határozat indokolása arra is rámutatott, hogy mi az  indoka
        annak,  hogy  a kifogásolt rendelkezés a magánszemélyt  terhelő
        adótartozás és járuléktartozás között különbséget  tesz  és  ez
        utóbbi  mérséklését,  illetve elengedését nem  teszi  lehetővé.
        Ezek  a különbségek attól függetlenül fennállnak, hogy az  Art.
        134.  §  (1) bekezdésében foglalt feltétel (az adózó és a  vele
        együtt   élő  közeli  hozzátartozó  megélhetésének   a   súlyos
        veszélyeztetettsége) azonos.

         Véleményem   szerint   a   jelen   ügyben   a   res   iudicata
        megállapíthatóságának  hiányában is figyelemmel  kellett  volna
        lenni  a  314/B/2002. AB határozat indokolásában kifejtettekre,
        amelyek szerintem a jelen ügyben is irányadók.

         Álláspontom szerint a törvényalkotó diszkrecionális  jogkörébe
        tartozik annak a megállapítása, hogy engedélyezi-e, és ha igen,
        akkor   milyen  feltételek  mellett  a  törvényi  kötelezettség
        megszegésével  megfizetni elmulasztott különféle  [nem  csak  a
        Tbj. 39. § (2) bekezdésében szabályozott] magánszemélyt terhelő
        járuléktartozások   kérelemre  történő   mérséklését,   illetve
        elengedését.

         Abban  az  esetben,  ha a törvényalkotó  engedélyezné  a  Tbj.
        39.  §  (2)  bekezdésében szabályozott és  az  Alkotmánybíróság
        által    vizsgált    járulék   megfizetésének   elmulasztásából
        felhalmozott  járuléktartozás méltányosságból való mérséklését,
        illetve elengedését, ezzel más jogosultak ellátásától vonna  el
        forrást,   illetve   a   hátralékosok   által   igénybe    vett
        szolgáltatásokat     helyettük    más,    a     járulékfizetési
        kötelezettséget ténylegesen teljesítő személyek fizetnék meg.

         A  törvényalkotónak úgy kell kialakítania az egyes járulékokra
        vonatkozó  szabályozást, hogy a jövedelmi és vagyoni viszonyaik
        miatt   annak  megfizetésére  nem  képes  kötelezettek  számára
        biztosítsa a mentesülés lehetőségét. Véleményem szerint  nem  a
        már  felhalmozott  járuléktartozás mérséklése  vagy  elengedése
        jelent  megoldást  az  indokolásban bemutatott  alkotmányossági
        problémára,  hanem  olyan  anyagi jogi  szabályok  megalkotása,
        amelyek elejét veszik az ilyen tartozások felhalmozódásának.

         Véleményem    szerint   tehát   az   indokolásban    kifejtett
        alkotmányossági  probléma megfelelő indítvány alapján  az  Art.
        bemutatott   „szabályozási  környezetének”   a   Tbj.   39.   §
        (2)   bekezdésének   és   az  Szt.  54.   §-ának   a   törvényi
        rendelkezésein keresztül lett volna elbírálható, és nem az Art.
        134. § (1) bekezdésén át.

         4.  Nem  értek egyet a határozat indokolásában kifejtett  azon
        megállapítással, hogy az Art. támadott rendelkezése  az  emberi
        méltósághoz  való jog „érinthetetlen tartalmát”  korlátozza,  s
        mint ilyen alkotmányellenes.

         Az  Alkotmánybíróság  64/1991.  (XII.  17.)  AB  határozatában
        foglaltak  szerint (ABH 1991, 308, 312.) az emberi  méltósághoz
        való  jog csak az emberi státusz meghatározójaként, az  élethez
        való  joggal  fennálló egységben abszolút és  korlátozhatatlan.
        Anyajog  mivoltából  levezetett egyes részjogai,  mint  pl.  az
        önrendelkezéshez,  az  önazonossághoz  való  jog   azonban   az
        Alkotmány  8.  §  (2) bekezdése szerint bármely más  alapjoghoz
        hasonlóan korlátozhatók (879/B/1992. AB végzés, ABH 1996,  397,
        401.).

         A  vizsgált esetben az emberi méltósághoz való jog az  élethez
        való  alapjogtól különváltan (azzal nem egységben) jelenik meg,
        így az esetleges korlátozás alkotmányossága az élet és méltóság
        alapjogának  „érinthetetlen lényege” korlátozásán  keresztül  a
        vizsgált esetben szerintem nem állapítható meg.

         Nem  értek  egyet a többségi határozat indokolásában kifejtett
        azon   állásponttal  sem,  hogy  az  állam  az  Art.   134.   §
        (1)  bekezdésének megsemmisített szövegrészében olyan  szabályt
        alkotott,  amelyen  keresztül  az emberi  méltóság  alkotmányos
        alapjogának oltalma alatt álló létminimum (megélhetési minimum)
        joga   sérül,  azaz  a  magánszemélyt  terhelő  járuléktartozás
        mérséklésének,  illetve elengedésének a  tilalmával  az  emberi
        méltóság  alapjogából  levezethető megélhetési  minimumot  vont
        járulékfizetési kötelezettség (közteherviselési  kötelezettség)
        alá a törvényalkotó.

         Az  Alkotmánybíróság eddigi gyakorlata az említett megélhetési
        minimum    kérdését    az   állam   objektív   intézményvédelmi
        kötelezettsége oldaláról vizsgálta az Alkotmány  70/E.  §-a  és
        54. § (1) bekezdése összefüggésében.

         Az   Alkotmánybíróság  kimondta,  hogy  a  rászorulókról  való
        gondoskodás nem a szociális jogok tekintetében fennálló  alanyi
        jog,   hanem   állami  feladat.  Az  államnak  az  Alkotmányból
        levezethető kötelezettsége az intézményi háttér biztosítása,  a
        társadalombiztosítás  és  a szociális támogatások  rendszerének
        megszervezése  és működtetése [32/1991. (VI. 6.) AB  határozat,
        ABH 1991, 146, 163.].

         A  42/2000.  (XI.  8.)  AB  határozat rendelkező  részében  az
        Alkotmánybíróság — a korábbi gyakorlatra alapítva — a következő
        megállapításokat  tette: „Az Alkotmány 70/E.  §  (1)  bekezdése
        szerinti  szociális biztonsághoz való jog a szociális ellátások
        összessége   által   nyújtandó   megélhetési   minimum   állami
        biztosítását  tartalmazza. A megélhetési minimum garantálásából
        konkrétan   meghatározott  részjogok  (...),  mint  alkotmányos
        alapjogok   nem   vezethetők  le.  E   tekintetben   az   állam
        kötelezettsége   és   ebből  következően  a   felelőssége   nem
        állapítható meg.

         Az  Alkotmány  70/E.  §  (2)  bekezdése  alapján  az  állam  a
        polgárok   megélhetéshez  szükséges  ellátásra   való   jogának
        realizálása   érdekében  társadalombiztosítási   és   szociális
        intézményi   rendszert  köteles  létrehozni,   fenntartani   és
        működtetni.   A   megélhetési  minimumot  biztosító   szociális
        ellátások   rendszerének  kialakításakor  alapvető   alkotmányi
        követelmény   az   emberi  élet  és  méltóság  védelme.   Ennek
        megfelelően   az   állam  köteles  az   emberi   lét   alapvető
        feltételeiről (...) gondoskodni.” (ABH 2000, 329.)

         A  676/E/2000.  AB határozat a következőképpen  összegezte  az
        Alkotmánybíróság  irányadó gyakorlatát. „Az Alkotmánybíróság  —
        az  Alkotmány rendelkezéseit értelmező hatáskörében  eljárva  —
        mondta  ki:  »[a]z  alkotmányossági mérce  ezzel  —  az  emberi
        méltósághoz  való  jog  bevonása  folytán  —  a  70/E.  §   (1)
        bekezdésének     elvontságából    (szociális     ellátórendszer
        fenntartása a megélhetéshez szükséges ellátás biztosítására)  a
        minőség   tekintetében   is   konkréttá   vált:   a   szociális
        intézményrendszer   keretében   nyújtandó   ellátásnak    olyan
        minimumot   kell  nyújtania,  hogy  az  biztosítsa  az   emberi
        méltósághoz  való jog megvalósulását.« [42/2000.  (XI.  8.)  AB
        határozat,  ABH  2000,  329, 334.] Az  Alkotmány  70/E.  §-ában
        meghatározott szociális biztonsághoz való jog tehát — az emberi
        méltósághoz  való jog megvalósulásának alkotmányos követelménye
        által  meghatározottan — jelenti az emberi  státus,  az  emberi
        létfeltételek  mindazon  összetevőit  (segélyezési,   ellátási,
        gondozási formákat), amelyeket az állam a törvényalkotás  útján
        biztosítani  köteles. Ennek megfelelően a jogalkotó  számára  a
        törvények  szabályozásának elfogadása során az a  kötelezettség
        fakad,  hogy  a betegségük, rokkantságuk miatt erre  rászorulók
        részére   a   megélhetéshez  szükséges  ellátást  a   szociális
        intézmények   rendszerével  biztosítsa.  A  törvényhozónak   az
        ellátási  formákat gazdasági, intézményi, egészségügyi  és  más
        szempontokra  figyelemmel,  az  emberi  méltósághoz  való   jog
        sérelme  nélkül  kell  kialakítania.  Az  államnak  a  polgárok
        szociális biztonsága tekintetében fennálló kötelezettségeit,  a
        szociális  gondoskodás, az ellátás jogintézményeit és  mértékét
        az  Alkotmány  nem  határozza  meg.  »Az  alkotmányi  előírások
        megvalósítása  —  számos  feltételtől  függően  —  változó   és
        folyamatos  törvényhozási,  jogalkalmazási,  önkormányzati   és
        társadalmi feladat.« (1588/B/1991. AB határozat, ABH 1994, 510,
        511.)

         E  szabadságot  azonban korlátozhatja a társadalom  mindenkori
        helyzete,  s  végső  soron  határait  megszabják  az  Alkotmány
        rendelkezései.  A  jogalkotó tehát a  gazdaság  helyzetére,  az
        ellátó  rendszerek  teherbírására  tekintettel  alakíthatja   a
        szociális   ellátások  körét,  mindaddig,  amíg   valamely   az
        Alkotmányban  rögzített  elv (pl. a  diszkrimináció  tilalmának
        elve) nem sérül. Az Alkotmánynak tehát a 17. § és a 70/E.  §-ai
        általános  jelleggel nevesítik az államnak a polgárok szociális
        biztonsága  tekintetében  fennálló kötelezettségeit  (szociális
        ellátórendszer fenntartása), de nem jelentenek alanyi jogot egy
        bizonyos    meghatározott   jövedelem   megszerzéséhez,    vagy
        életszínvonal  fenntartásához. Az Alkotmány a szociális  ellátó
        rendszerek    működésére   vonatkozó   alapvető   elveket    és
        szempontokat nem határozza meg. Az egyes ellátások feltételeit,
        mértékét,  és  ennek  megfelelően  —  az  esetenként  eltérő  —
        rászorultság  és  megélhetéshez szükséges ellátás  tartalmát  a
        külön törvények határozzák meg (pl. a szociális igazgatásról és
        szociális   ellátásokról  szóló  1993.  évi  III.  törvény,   a
        gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi
        XXXI.  törvény). A szociális biztonság megvalósulása  érdekében
        alkotott  jogszabályok  és egyéb jogi eszközök  határozzák  meg
        tehát,    hogy    a    szociális    gondoskodást    megvalósító
        szolgáltatásokból, juttatásokból stb., mely feltételek  megléte
        esetén,   mely   személyi  kör  részesülhet.   Ezen   keresztül
        konkretizálódik  az  Alkotmány  17.  §  és  a   70/E.   §-aiban
        általánosan előírt állami kötelezettség. Az Alkotmánybíróság  a
        fentiekre figyelemmel hangsúlyozza, hogy a jogszabály,  illetve
        a  jogalkotó  szabadon határozhatja meg a  rászorultaknak  járó
        ellátás  feltételeit  és mértékét is,  mindaddig  amíg  ezek  a
        feltételek más alkotmányos rendelkezéseket nem sértenek.”  (ABH
        2005, 926, 929.).

         Az  Alkotmánybíróság idézett határozataiból is megállapítható,
        hogy   sem   az   Alkotmány  70/E.  §-ából,  sem   az   54.   §
        (1)  bekezdéséből  nem vezethető le olyan alkotmányos  alapjog,
        amely egy konkrét ellátási forma igénylését tenné lehetővé,  és
        a  törvényalkotó  —  az  Alkotmány keretein  belül  —  szabadon
        mérlegelhet   abban  a  kérdésben,  hogy  az  egyes   ellátások
        igénybevételét  milyen törvényi feltételekhez  köti.  Az  állam
        objektív intézményvédelmi kötelezettsége arra terjed ki, hogy a
        társadalombiztosítás  területén  egy  működő  és   fenntartható
        intézményrendszert  alakítson ki és  tartson  fenn/működtessen,
        ebből   az  alkotmányos  kötelezettségből  azonban  álláspontom
        szerint  nem vezethető le az állam oldalán olyan kötelezettség,
        hogy  a  magánszemélyek  által  felhalmozott  járuléktartozások
        kérelemre  történő  mérséklését, illetve  elengedését  lehetővé
        tegye.

         A     magánszemély    által    felhalmozott    járuléktartozás
        méltányossági    alapon    történő    mérséklésének,    illetve
        elengedésének   az   adóeljárásban  az  adózó   által   történő
        kezdeményezése  (az ehhez való jog) az emberi méltósághoz  való
        alapjogból megítélésem szerint nem vezethető le, erre  senkinek
        sincs az Alkotmány említett rendelkezéséből eredő alapjoga.  Az
        emberi méltósághoz való alapjog ilyen irányú kiterjesztését nem
        látom alkotmányos érvekkel alátámaszthatónak.

         Az   Art.   alkotmányos   vizsgálatba   bevont   „szabályozási
        környezetén”  túlmenően álláspontom szerint azt  is  figyelembe
        kellett  volna venni, hogy a szociálisan rászoruló  személyeket
        megillető,  az  állam  által  más  jogszabályokban  biztosított
        ellátásokra  és  juttatásokra tekintettel  a  vizsgált  járulék
        esetében  valóban kényszerítően következik-e az emberi méltóság
        alapjogából  olyan  „alanyi jog”, amely egy konkrét,  az  állam
        objektív  intézményvédelmi  kötelezettségéből  fakadó   ellátás
        fedezetét     képező     köztehertartozás     (járuléktartozás)
        méltányossági  alapon való mérséklésének, illetve elengedésének
        a  kezdeményezését teszi lehetővé. Különösen indokoltnak láttam
        volna  a fenti szempont figyelembe vételét arra is tekintettel,
        hogy  az  Art.  alkotmányos  vizsgálatba  bevont  „szabályozási
        környezete” széles körű mentességet biztosít a szociálisan erre
        rászorulók számára a vizsgált járulék megfizetése alól.

         Összegezve:    Megítélésem   szerint    az    Art.    támadott
        rendelkezésének   a   „szabályozási   környezetét”   az   ehhez
        kapcsolódó  alkotmányossági  problémákat  nem  lehetett   volna
        együtt  kezelni  és  együttesen elbírálni az Art.  indítványban
        kifogásolt   rendelkezésével,  és  olyan  alkotmányos   érvekre
        alapítani   annak   megsemmisítését,   amelyek   az    említett
        „szabályozási   környezetre”  vonatkoznak.  Az  Art.   támadott
        rendelkezésének  a „szabályozási környezetét”  alkotó  Tbj.  és
        Szt.  rendelkezések — erre irányuló megfelelő indítvány alapján
        —  az  indokolásban foglalt alkotmányossági szempontok  szerint
        természetesen  vizsgálhatók.  Álláspontom  szerint  azonban  az
        Alkotmány  54.  §  (1) bekezdésében foglalt emberi  méltósághoz
        való  jog  és  az  Art.  magánszemélyt terhelő  járuléktartozás
        mérséklését,  illetve elengedését tiltó szabálya  között  nincs
        alkotmányjogilag  értékelhető kapcsolat, ebből  következően  az
        Art.  támadott  rendelkezése nem is  sérti  ezt  az  alkotmányi
        rendelkezést. Erre tekintettel véleményem szerint az indítványt
        el kellett volna utasítani.

         Budapest, 2009. július 7.
                                                      Dr. Balogh Elemér
                                                          alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          73/2009. (VII. 10.)
          Date of the decision:
          .
          07/07/2009
          .
          .