A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában — dr. Balogh Elemér
alkotmánybíró különvéleményével — meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az adózás rendjéről
szóló 2003. évi XCII. törvény 134. § (1) bekezdése „– a
magánszemély járuléktartozása kivételével –” szövegrésze
alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti.
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 134. §
(1) bekezdése az alábbi szöveggel marad hatályban:
„134. § (1) Az adóhatóság a magánszemély kérelme alapján az
őt terhelő adótartozást, valamint a bírság- vagy
pótléktartozást mérsékelheti vagy elengedheti, ha azok
megfizetése az adózó és a vele együtt élő közeli hozzátartozók
megélhetését súlyosan veszélyezteti.”
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz előterjesztett indítványában az
indítványozó az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény
(a továbbiakban: Art.) 134. § (1) bekezdése „a magánszemély
járuléktartozása kivételével” szövegrésze
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte
az Alkotmánybíróságtól.
Érvelése szerint a támadott törvényi rendelkezés ellentétes az
Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében foglalt szociális
biztonsághoz való alkotmányos joggal, valamint sérti az
Alkotmány 54. § (1) bekezdésében szereplő emberi méltósághoz
való jogot, mivel a magánszemély járulék tartozásának az
elengedését vagy mérséklését akkor sem teszi lehetővé, ha annak
megfizetése az adózó és a vele együtt élő közeli hozzátartozók
megélhetését súlyosan veszélyezteti. Az indítványozó utalt
arra, hogy a megélhetés veszélyeztetettsége szempontjából nincs
különbség a magánszemélyt terhelő járulék, illetve adótartozás
között, bármelyik ellehetetlenítheti az adózó és a vele együtt
élő közeli hozzátartozó megélhetését.
Az indítványozó arra is hivatkozott, hogy a
társadalombiztosítási rendszer működését nemcsak a járulék
befizetések, de más adó jellegű közterhek (pl. az egészségügyi
hozzájárulás) is biztosítják, amelyek elengedésére az Art.
134. § (1) bekezdése értelmében lehetőség van, amennyiben az az
adózó vagy a vele együtt élő közeli hozzátartozók megélhetését
súlyosan veszélyezteti.
Az indítványozó — utalva a társadalombiztosítás ellátásaira és
a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások
fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban:
Tbj.) 39. §-ára — kifejtette, hogy a „tb járulék közteherként
kerül megállapításra, bevallásra, befizetésre és beszedésre”
így irányadó rá az Alkotmány 70/I. §-ában foglalt alkotmányi
rendelkezés, a közteher meg kell, hogy feleljen a kötelezettek
jövedelmi és vagyoni viszonyainak.
Az indítványozó álláspontja szerint a magánszemélyt terhelő, az
Art. 134. § (1) bekezdésében felhívott, a kötelezettek vagyoni
és jövedelmi helyzetét teljesen figyelmen kívül hagyó
járulékfizetési kötelezettség alapján keletkező járuléktartozás
mérséklésére, illetve elengedésére vonatkozó tilalom sérti az
Alkotmány 70/I. §-ában foglalt arányos közteherviselés
alkotmányi rendelkezését.
Az indítványozó az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésének a
sérelmét is állította, mivel véleménye szerint az Art.
kifogásolt rendelkezése nem kezeli egyenlő méltóságú
személyként azokat, akiknek járuléktartozásuk van azokkal,
akiknek más köztartozásuk áll fenn. Véleménye szerint az Art.
támadott rendelkezése a szerint tesz megkülönböztetést a
kötelezettek között, hogy milyen típusú köztartozásuk áll fenn,
ami sérti a hátrányos megkülönböztetés tilalmát előíró
alkotmányi rendelkezést.
Nézete szerint az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdése biztosítja a
minimális megélhetéshez való jogot, amely kapcsolatban áll az
Alkotmány 54. § (1) bekezdésében meghatározott emberi
méltósághoz való joggal, mivel „az emberhez méltó élet anyagi
alapfeltételeit biztosítja”. Az Art. 134. § (1) bekezdésében
foglalt különbségtétel az indítványozó szerint sérti az emberi
méltósághoz való alkotmányos jogot is.
Az indítványozó az Alkotmány 8. § (2) bekezdésének a sérelmét
is állította, mivel álláspontja szerint az Art. támadott
rendelkezése a szociális biztonsághoz és az emberi méltósághoz
való alkotmányos alapjogok lényeges tartalmát korlátozza.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
„54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”
„70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
allampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen
hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti.”
„70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van
a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság,
özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett
munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra
jogosultak.
(2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a
társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények
rendszerével valósítja meg.”
„70/I. § Minden természetes személy, jogi személy és jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles jövedelmi és
vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni.”
2. Az Art. indítvánnyal érintett és vizsgálatba bevont
rendelkezései:
„134. § (1) Az adóhatóság a magánszemély kérelme alapján az
őt terhelő adótartozást — a magánszemélyt terhelő
járuléktartozás kivételével —, valamint a bírság- vagy
pótléktartozást mérsékelheti vagy elengedheti, ha azok
megfizetése az adózó és a vele együtt élő közeli hozzátartozók
megélhetését súlyosan veszélyezteti.
(2) Az adóhatóság az (1) bekezdésben foglaltakon túl — a (4)-
(5) bekezdésben foglaltak kivételével — más személy adóját nem
engedheti el, és nem mérsékelheti.
(3) Az adóhatóság a pótlék- és bírságtartozást kivételes
méltányosságból mérsékelheti (elengedheti) különösen akkor, ha
annak megfizetése a vállalkozási tevékenységet folytató
magánszemély, jogi személy vagy egyéb szervezet gazdálkodási
tevékenységét ellehetetlenítené. Az adóhatóság a mérséklést az
adótartozás egy részének (vagy egészének) megfizetéséhez
kötheti.
(4)
(5) Az adópolitikáért felelős miniszter elrendeli az illeték
megállapításának mellőzését, ha ezt az állampolgárok szélesebb
körét érintő rendkívüli esemény, elemi csapás indokolja.”
III.
Az indítvány megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, sérti-e az
Art. támadott szabálya az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében
biztosított emberi méltósághoz való jogot.
Az Alkotmánybíróság a 314/B/2002. AB határozatában (ABH 2007,
1403.; a továbbiakban: Abh.) utólagos absztrakt normakontroll
hatáskörben eljárva az Alkotmány 54. § (1) bekezdésének az
élethez való jogra vonatkozó szabálya, a 70/A. § (1) bekezdése
valamint 70/E. § (1) bekezdése alapján már vizsgálta az Art.
134. § (1) bekezdése „a magánszemély járuléktartozása
kivételével” szövegrésze alkotmányellenességét, és elutasította
az alkotmányellenesség megállapítására és a támadott
rendelkezés megsemmisítésére irányuló indítványt.
Az Abh. egy olyan, 2002. április 17-én benyújtott indítványt
bírált el, amely eredetileg a régi Art., az adózás rendjéről
szóló 1990. évi XCI. törvény magánszemély járuléktartozásának
elengedését 1998. január 1-jétől tiltó, azonos szabályát
támadta. Az indítványozó azt kifogásolta, hogy a régi Art. 82.
§ (1) bekezdése kizáró szabálya alapján a Tbj. 39. § (2)
bekezdésében szabályozott 11 százalékos mértékű
egészségbiztosítási járulék elengedését sem kérhetik az arra
rászorulók. Ez az indítvány értelemszerűen nem hivatkozhatott
az indítvány benyújtását követően a jogi környezetben
bekövetkezett változásokra sem, így az Alkotmánybíróság
elutasító döntése ezekre a változásokra nem is lehetett
figyelemmel.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata értelmében a vizsgálat tárgyát
képező egyes rendelkezések alkotmányossága általában
értékelhetetlen a jogszabály kontextusából kiragadva. Az
elszigetelt vizsgálat eredménye más összefüggésbe helyezve
érvényét vesztheti. [Így foglalt állást az Alkotmánybíróság a
16/1991. (IV. 20.) AB határozatban, ABH 1991, 58, 60.]
Megállapítható, hogy az indítványozó az Art. 134. §
(1) bekezdésének kifogásolt szövegrészét az Alkotmány 54. §
(1) bekezdésére hivatkozással, de más alkotmányos összefüggés
alapján támadta, mint ami az Abh.-ban elbírálásra került,
továbbá az Alkotmány 8. § (2) bekezdésének és 70/I. §-ának a
sérelmét is állította. Mivel az indítvány a fent megjelölt
alkotmányi rendelkezések tekintetében nem minősül „ítélt
dolognak”, az Alkotmánybíróság tartalmi vizsgálatot folytatott
le.
2. A Tbj. 39. § (2) bekezdése – 1998. január 1-jétől – a
biztosítottnak, vagy biztosított eltartott hozzátartozójának
nem minősülő, egészségügyi szolgáltatásra más szabályok alapján
sem jogosult személyek járulékfizetési kötelezettségéről szól.
A törvény ezzel fenntartotta az 1997. január 1-jével bevezetett
– az egészségügyi hozzájárulás bevezetéséhez kötődő –
egészségbiztosítási járulék fizetésének szabályát [lásd: 1975.
évi II. törvény a társadalombiztosításról (a továbbiakban: T.)
119. § (2) bekezdés].
Mind a jogintézmény bevezetésekor, mind a Tbj. hatályba
lépésekor a biztosított személy eltartott hozzátartozója
egészségügyi szolgáltatásra volt jogosult; eltartott
hozzátartozónak kellett tekinteni a biztosított kiskorú
gyermekét, valamint azt a háztartásában élő közeli
hozzátartozóját [Ptk. 685. § b) pont], akinek havi jövedelme
nem volt, vagy az egy bizonyos összeghatár (eredetileg a
naptári év első napján érvényes minimális bér összege) alatt
maradt. Ezen a helyzeten a Tbj. érintett szabályainak többszöri
módosítása sem változtatott: 2007. március 30-ig a
biztosítottnak minősülő személyek eltartott közeli
hozzátartozója egészségügyi szolgáltatásra volt jogosult –
vagyis járulékfizetési kötelezettség nem terhelte, ha a
jövedelme havonta nem haladta meg a minimálbér 30 százalékát.
2007. április 1-jétől ez a helyzet alapvetően megváltozott:
az egészségügyi szolgáltatásra jogosultak köre jelentősen
szűkült [lásd: a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetését
megalapozó egyes törvények módosításáról szóló 2006. évi CXXI.
törvény 14. §-át]. Más megfogalmazásban ez azt jelenti, hogy az
eltartott közeli hozzátartozók is kötelesek egészségügyi
szolgáltatási járulékot fizetni a természetbeni ellátásra való
jogosultságuk megszerzése érdekében – akkor is, ha semmilyen
jövedelmük nincs, feltéve, hogy a Tbj. más szabályai alapján
nem jogosultak egészségügyi szolgáltatásra. A fizetési
kötelezettség eredetileg a minimálbér 9 százaléka volt; a
törvény alapján a járulékfizetést a kötelezett helyett bármely
más személy vagy szerv is teljesítheti, pl. az eltartott
nagykorú közeli hozzátartozó helyett az eltartó. 2008. január 1-
jétől a járulék mértéke havi 4350 forint, napi összege 145
forint, 2009. január 1-jétől 4500 illetve 150 forint.
Az Art. 134. § (1) bekezdését ebben a megváltozott jogi
környezetben kell vizsgálni.
3. A Tbj. más szabályai közül az Art. 134. § (1) bekezdése
jogi környezetéhez tartozik az is, hogy a Tbj. értelmében
egészségügyi szolgáltatásra jogosult az a személy is, aki a
szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993.
évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 54. §-a alapján
szociálisan rászorult [Tbj. 16. § (1) bekezdés o) pont]. E
szabály értelmében a jegyző az egészségügyi szolgáltatás
igénybevétele céljából annak a személynek állapítja meg
szociális rászorultságát, akinek családjában az egy főre jutó
havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb
összegének 120%-át nem haladja meg, és családjának vagyona
nincs, vagy aki egyedül élő és jövedelme az öregségi nyugdíj
mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg.
Ehhez hasonló szabályt 1997. január 1-jétől kell alkalmazni
az Szt. alapján. Az Szt-nek az egészségügyi természetbeni
ellátások finanszírozásának változásával összefüggő
törvénymódosításokról szóló 1996. évi LXXXIX. törvény 1. §-ával
megállapított 54. § (1) bekezdése értelmében egészségügyi
szolgáltatás igénybevételére jogosító igazolványra volt
jogosult az a személy, aki nem volt biztosított, nem minősült a
biztosított eltartott hozzátartozójának, továbbá a T. más
szabályai alapján sem volt jogosult egészségügyi ellátásra, és
„a T. 119. § (2) bekezdésében előírt járulékot megfizetni nem
képes”. Az Szt. eredetileg lehetővé, de nem kötelezővé tette,
hogy „a rászorultság elbírálásánál az önkormányzat rendelete a
vagyoni helyzet figyelembevételét is” előírja [Szt. 54. § (2)
bekezdés].
Az Szt. 54. §-a többször módosult, de abban azonos maradt,
hogy az érintett személy szociális rászorultsága a családjában
egy főre jutó havi jövedelem mértékétől és a családja
vagyonától függ.
Az Szt. 54. §-a jelenleg hatályos szabályai a rászorultság
elbírálásánál nem adnak lehetőséget arra, hogy a jegyző egyéni
szempontokat, jövedelmi és vagyoni viszonyokat mérlegeljen,
vagy méltányosságot gyakoroljon: az Szt. szabályai értelmében
csak az egy főre jutó havi jövedelem összege számít, továbbá
az, hogy az érintett személy „családjának vagyona nincs” [Szt.
54. § (1) bekezdés a), b) pontok]. Az Szt. 54. § (1) bekezdése
alapján a bármilyen vagyonnal vagy a törvényben meghatározott
jövedelemnél magasabb összegű jövedelemmel rendelkező családban
ilők szociális rászorultság igazolásáról nem kaphatnak
egészségügyi szolgáltatásra jogosító hatósági bizonyítványt. [A
jövedelem és a vagyon, valamint a család fogalmát az Szt. 4. §
(1) bekezdés a,) b) és c) pontja határozza meg.]
4. Az Alkotmánybíróság többször vizsgálta a Tbj. 39. § (2)
bekezdése alkotmányellenességét, az indítványokat minden
esetben elutasította [először: 1371/B/1997. AB határozat, ABH
1998, 831.]. A jelen ügyben nem is az a kérdés, hogy a Tbj. 39.
§ (2) bekezdése ellentétes-e az Alkotmány valamely szabályával.
A jelen ügyben, a 2008. január 8-án benyújtott indítványban az
indítványozó azt veti fel, hogy a most hatályos jogi
környezetben, az Art. kivételt nem engedő szabálya
következtében az eltartott közeli hozzátartozók járulékfizetési
kötelezettsége, az ennek alapján esetleg keletkező, őt terhelő
adótartozás megfizetése nemcsak az adózó, hanem a vele együtt
élő közeli hozzátartozók megélhetését is olyan súlyosan
veszélyeztetheti, amely az emberi méltóságot sérti. A jelen
ügyben az Alkotmánybíróságnak nem kell állást foglalnia arról,
hogy az érinthetetlen emberi méltóságból következik-e az
emberhez méltó létezés minimális feltételeihez szükséges
jövedelem adómentesen hagyása: a konkrét esetben nem
jövedelemadó szabályról van szó, hanem egy olyan hatósági
eljárásra vonatkozó rendelkezésről, amely adómérséklésre
irányul, az adóhatóság döntése alapján.
Az Art. 134. §-a szerinti fizetési könnyítések kérelmezésénél
a fizetési nehézségekre való hivatkozás esetén az adóhatóság
méltányossági jogkörben, az adózó jövedelemi, vagyoni
viszonyainak mérlegelése után hozza meg az érdemi döntést;
akkor mentesítheti az adózót a tartozás megfizetése alól, ha
kérelme indokoltságát bizonyítottnak látja, vagyis az adózó
bizonyítja, hogy körülményei a méltányosság feltételeinek
megfelelnek. A fizetési kötelezettség mérséklésére vagy
elengedésére csak ténylegesen fennálló tartozás tekintetében
kerülhet sor.
A jelen ügyben ezért elég abból kiindulni, hogy az Art. abban
az esetben is tiltja a járuléktartozás elengedését, ha a
tartozás „megfizetése az adózó és a vele együtt élő közeli
hozzátartozók megélhetését súlyosan veszélyezteti”,
bizonyíthatóan. Más megfogalmazásban ez azt jelenti, hogy az
Art. kivételt nem engedő, vizsgált szabálya – a Tbj. 39. § (2)
bekezdése, a Tbj. egészségügyi szolgáltatásra való
jogosultságot meghatározó egyes szabályai és az Szt. 54. §-a
együttes hatásaként – a járulékfizetési kötelezettséggel a
fentiek szerint érintett személyek (és velük együtt élő közeli
hozzátartozóik) megélhetésének súlyos veszélyeztetését is
kifejezetten megengedi. Az ismertetett szabályozási környezet
lényeges elemei, hogy az egészségügyi szolgáltatási járulék
fizetése kötelező, nem választástól függ; az eltartott
hozzátartozó járulékfizetési kötelezettség alóli mentesülésénél
nem a kötelezett jövedelmi viszonyait kell figyelembe venni,
hanem a családja vagyoni, jövedelmi viszonyait is; az Szt.
ebben a körben, az egészségügyi szolgáltatásra való
rászorultságnál, nem ad mérlegelési lehetőséget, kizáró ok
példának okáért, ha az érintett személy családjának vagyona
van.
Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben az Alkotmány 54. § (1)
bekezdése és az Art. 134. § (1) bekezdése összhangjáról kell
döntenie. Az emberi méltósághoz való jogot az Alkotmánybíróság
számos határozatban értelmezte, többször más alapvető jogokkal
kapcsolatban. Egy-egy indítvány elbírálásánál az
Alkotmánybíróság értelemszerűen felhasználja mindazokat az
érveket és megállapításokat, amelyek a tartalmi összefüggésbe
hozható korábbi döntésénél irányadók voltak.
Az Alkotmánybíróság 32/1998. (VI. 25.) AB határozata a
rendelkező részben állapította meg: „az Alkotmány 70/E. §-ában
meghatározott szociális biztonsághoz való jog a szociális
ellátások összessége által nyújtandó olyan megélhetési minimum
állami biztosítását tartalmazza, amely elengedhetetlen az
emberi méltósághoz való jog megvalósulásához.” (ABH 1998,
252.). Habár a jelen esetben nem arról van szó, hogy az
államnak milyen tevőleges feladatai, kötelezettségei vannak a
szociális biztonsághoz való jogot, a szociális ellátások
összességét illetően, az megállapítható, hogy az emberi
méltóság védelme megköveteli azt is, hogy az állam tartózkodjon
olyan intézkedések törvénybe foglalásától, amelyek alkalmazása
— a jogszabályi környezetből felismerhetően — súlyosan
veszélyezteti a magánszemély és a vele együtt élő közeli
hozzátartozók megélhetését. Az Art. 134. § (1) bekezdése, a
vizsgált szabályozási környezetben, ilyen – az Alkotmány 54. §
(1) bekezdésével ellentétes – szabállyá vált.
Az Art. 134. § (1) bekezdése alkotmányellenessége
többféleképpen is megszüntethető. Más eredményre vezethet az
alkotmánybírósági vizsgálódás, ha akár a Tbj. 39. § (2)
bekezdése, akár az Szt. 54. §-a más – megengedőbb – szabályokat
tartalmaz. A jelen esetben az Alkotmánybíróságnak az indítvány
alapján az Art. 134. § (1) bekezdéséről kellett döntenie.
Az Art. 134. § (1) bekezdésének az a szövegrésze, amely
kivételt nem tűrő módon tiltja a magánszemélyt terhelő
mindenfajta járuléktartozás – ezek között a Tbj. 39. § (2)
bekezdése szerinti, eltartott hozzátartozók által vagy után
fizetendő egészségügyi szolgáltatási járuléktartozás –
mérséklését vagy elengedését, ellentétes az Alkotmány 54. § (1)
bekezdésével. A jogalkotó szabadságában áll annak eldöntése,
hogy alkot-e új, a járuléktartozások mérséklésére, elengedésére
vonatkozó olyan, az Alkotmány 54. § (1) bekezdésével
összhangban álló szabályozást, amely a járulékbevételeket – más
jogi környezetben – jobban védi, mint a többi adótartozást.
5. Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint, ha az
indítvánnyal támadott jogszabályt vagy annak egy részét az
Alkotmány valamely rendelkezésébe ütközőnek minősíti, és ezért
azt megsemmisíti, akkor a további alkotmányi rendelkezések
sérelmét — a már megsemmisített jogszabályi rendelkezéssel
összefüggésben — érdemben nem vizsgálja [többek között:
64/1991. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991, 297, 307.; 44/1995.
(VI. 30.) AB határozat, 34/2002. (VII. 11.) AB határozat, ABH
2002, 579, 582.; 99/2008. (VII. 3.) AB határozat, ABK 2008.
június, 929, 933.]. E gyakorlatának megfelelően az
Alkotmánybíróság nem vizsgálta az Art. 134. § (1) bekezdése
támadott rendelkezéseinek az Alkotmány 8. § (2) bekezdése,
70/A. §-a, 70/E. §-a és 70/I. §-a szabályaira alapított
alkotmányellenességét.
A határozat Magyar Közlönyben történő közzététele az Abtv.
41. §-án alapul.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke,
előadó alkotmánybíró
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Balogh Elemér alkotmánybíró különvéleménye
1. Nem értek egyet a többségi határozat rendelkező részében
foglalt döntéssel, az Art. 134. § (1) bekezdésének „— a
magánszemélyt terhelő járuléktartozás kivételével —”
szövegrésze megsemmisítésével, és azt ezt alátámasztó
indokolással.
A határozat rendelkező része megállapította az Art. 134. §
(1) bekezdése „— a magánszemély járuléktartozása kivételével —”
szövegrésze alkotmányellenességét, és ex nunc hatállyal
megsemmisítette azt. A megsemmisítésre a határozat indokolása
szerint azért került sor, mert a támadott törvényi rendelkezés
sérti az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében foglalt emberi
méltósághoz való alkotmányos alapjogot.
Az indokolás abból indul ki, hogy a Tbj. 39. § (2) bekezdése,
a Tbj. egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságot
meghatározó egyes szabályai és az Szt. 54. §-a együttes
hatásaként az Art. indítvánnyal támadott rendelkezése —
kivételt nem tűrő módon — abban az esetben is kötelezővé teszi
a magánszemélyt terhelő járuléktartozás megfizetését, ha az az
adózó és a vele együtt élő közeli hozzátartozók megélhetését
súlyosan veszélyezteti.
Az indokolás részletesen bemutatja a Tbj. 39. §
(2) bekezdésének a szabályozását, ismerteti az egészségügyi
szolgáltatásra jogosultak körében és az egészségügyi
szolgáltatási járulék alapjában, valamint annak mértékében
bekövetkezett jogszabályi változásokat, továbbá az Szt. 54. §-
át és ennek tartalmi módosulásait.
A határozat indokolása az Art. támadott törvényi
rendelkezésének fent hivatkozott „szabályozási környezetére”
(az ezt tartalommal kitöltő alkotmányos vizsgálatba bevont
törvényi rendelkezésekre) vonatkozóan azt kifogásolja, hogy:
— az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetése kötelező, nem
választástól függ;
— az eltartott nagykorú hozzátartozó járulékfizetési
kötelezettség alóli mentesülésénél nem csak a kötelezett
jövedelmi viszonyait kell figyelembe venni, hanem a családja
vagyoni és jövedelmi viszonyait is;
— az Szt. az egészségügyi szolgáltatásra való rászorultságnál
nem ad mérlegelési lehetőséget, kizáró ok pl. az, ha az
érintett személy családjának vagyona van.
A határozat indokolása tehát lényegében azért állapítja meg
az Art. támadott rendelkezésének az emberi méltósághoz való
alapjogot sértő alkotmányellenességét, mert az a vizsgált
szabályozási környezetben alkotmányellenessé vált.
Az indokolás rámutat arra, hogy amennyiben a Tbj. 39. §
(2) bekezdésének, illetve az Szt. 54. §-ának a szabályozása
„megengedőbb” lenne, akkor az Art. támadott rendelkezésének az
alkotmányossági vizsgálata is más eredményre vezetett volna.
2. Véleményem szerint az Art. 134. § (1) bekezdése támadott
rendelkezésének utólagos absztrakt normakontroll hatáskörben
történő elbírálása során az Alkotmánybíróság nem terjeszthette
volna ki az alkotmányossági vizsgálatot a Tbj. és az Szt.
indokolásban bemutatott szabályozására, és a támadott
rendelkezés „szabályozási környezetével” összefüggő alkotmányos
kifogásokat nem vehette volna figyelembe a megsemmisítés
indokaként.
Egyetértek a határozat indokolásában felhívott 16/1991. (IV.
20.) AB határozat azon megállapításával, hogy egy
törvénytervezet szövegéből kiragadott kifejezés
alkotmányosságát önmagában nem, hanem csak a törvényszöveg
teljes kontextusában lehet megítélni. A jelen esetben azonban
álláspontom szerint nem erről van szó. Az Art. 134. §
(1) bekezdésének támadott szövegrésze helyett a határozat
kiterjesztette az alkotmányossági vizsgálatot annak a
„szabályozási környezetére”, azaz olyan más törvényi
rendelkezésekre (Tbj. 39. § (2) bekezdés, Szt. 54. §), amelyet
az indítványozó nem támadott.
Egyetértek a határozat indokolásának azon megállapításával,
hogy a vizsgált ügyben az Alkotmánybíróságnak nem ennek a
„szabályozási környezetnek”, hanem az Art. 134. § (1) bekezdése
kifogásolt szövegrészének (mint az adóhatóság eljárásában
érvényesülő szabálynak) az alkotmányosságáról kellett döntenie.
Ebből azonban véleményem szerint épp az következik, hogy a
„szabályozási környezettel” összefüggésben megfogalmazott
alkotmányossági kifogások nem eredményezhetik az Art. támadott
rendelkezésének az indokolásban kifejtett indokok melletti
alkotmányellenességét.
Fontosnak érzem, hogy az Art. 134. § (1) bekezdésének
kifogásolt szövegrésze a magánszemélyt terhelő
járuléktartozásról rendelkezik, így a már többször említett
Dszabályozási környezet” nem csak a Tbj. és az Szt.
indokolásban bemutatott törvényi rendelkezéseit, hanem minden
egyéb olyan, a magánszemély által fizetendő járulékot
szabályozó rendelkezést is érint, amelyet a támadott törvényi
szabályozással összefüggésben a határozat nem vizsgált.
Ebből következően az Art. kifogásolt szabályozásának a
megsemmisítése olyan, a magánszemélyt terhelő járulékok
kérelemre történő mérséklését (ennek az adózó általi
kezdeményezését) is lehetővé teszi, amelyeket az indítvány nem
érintett, és amelyekre nézve nem állnak fenn az indokolásban
kifejtett alkotmányossági érvek.
3. A határozat indokolása a vizsgált járulékfizetési
kötelezettség alóli mentesülés törvényi feltételrendszerét nem
különíti el a már felhalmozott (a kötelezettek által megfizetni
elmulasztott) járuléktartozás méltányosságból való
elengedésének az adóeljárásban (hatósági eljárásban)
érvényesülő szabályától.
Álláspontom szerint a Tbj. 39. § (2) bekezdésével, továbbá az
Szt. 54. §-ával — mint az Art. támadott szabályozásának az
alkotmányos vizsgálatba bevont „szabályozási környezetével” —
összefüggésben problematizált alkotmányossági kérdések nem az
Art. kifogásolt szabályozására, hanem az egészségügyi
szolgáltatási járulék hatályos anyagi jogi szabályaira
(kötelezetti kör, a járulékfizetési kötelezettség alóli
mentesülés esetkörei, az egészségügyi szolgáltatásra való
rászorultság megállapításának törvényi feltételei, etc.)
vonatkoznak.
Álláspontom szerint az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében
foglalt emberi méltóság védelmét, a vizsgált járulékot
szabályozó anyagi jogi szabályoknak kell garantálni, és nem a
törvényes járulékfizetési kötelezettség elmulasztásából
keletkező járuléktartozás méltányosságból való mérséklésére,
illetve elengedésére vonatkozó az adóeljárásban érvényesülő
szabályozáson kell „számon kérni”.
Az Alkotmánybíróság a határozat indokolásában felhívott
314/B/2002. AB határozatában már vizsgálta az Art. támadott
rendelkezését az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében foglalt
emberi élethez való jog alapján, és az alkotmányos kapcsolat
hiányára alapítottan elutasította az említett rendelkezés
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt.
A határozat indokolásában az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy az indítványozó által támadott rendelkezés nem a szociális
biztonságról, a megélhetéshez szükséges anyagi ellátásra való
jogosultságról szól, ebből következően nem áll alkotmányjogilag
értékelhető kapcsolatban az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében
foglalt szociális biztonsághoz való joggal.
A határozat indokolása arra is rámutatott, hogy mi az indoka
annak, hogy a kifogásolt rendelkezés a magánszemélyt terhelő
adótartozás és járuléktartozás között különbséget tesz és ez
utóbbi mérséklését, illetve elengedését nem teszi lehetővé.
Ezek a különbségek attól függetlenül fennállnak, hogy az Art.
134. § (1) bekezdésében foglalt feltétel (az adózó és a vele
együtt élő közeli hozzátartozó megélhetésének a súlyos
veszélyeztetettsége) azonos.
Véleményem szerint a jelen ügyben a res iudicata
megállapíthatóságának hiányában is figyelemmel kellett volna
lenni a 314/B/2002. AB határozat indokolásában kifejtettekre,
amelyek szerintem a jelen ügyben is irányadók.
Álláspontom szerint a törvényalkotó diszkrecionális jogkörébe
tartozik annak a megállapítása, hogy engedélyezi-e, és ha igen,
akkor milyen feltételek mellett a törvényi kötelezettség
megszegésével megfizetni elmulasztott különféle [nem csak a
Tbj. 39. § (2) bekezdésében szabályozott] magánszemélyt terhelő
járuléktartozások kérelemre történő mérséklését, illetve
elengedését.
Abban az esetben, ha a törvényalkotó engedélyezné a Tbj.
39. § (2) bekezdésében szabályozott és az Alkotmánybíróság
által vizsgált járulék megfizetésének elmulasztásából
felhalmozott járuléktartozás méltányosságból való mérséklését,
illetve elengedését, ezzel más jogosultak ellátásától vonna el
forrást, illetve a hátralékosok által igénybe vett
szolgáltatásokat helyettük más, a járulékfizetési
kötelezettséget ténylegesen teljesítő személyek fizetnék meg.
A törvényalkotónak úgy kell kialakítania az egyes járulékokra
vonatkozó szabályozást, hogy a jövedelmi és vagyoni viszonyaik
miatt annak megfizetésére nem képes kötelezettek számára
biztosítsa a mentesülés lehetőségét. Véleményem szerint nem a
már felhalmozott járuléktartozás mérséklése vagy elengedése
jelent megoldást az indokolásban bemutatott alkotmányossági
problémára, hanem olyan anyagi jogi szabályok megalkotása,
amelyek elejét veszik az ilyen tartozások felhalmozódásának.
Véleményem szerint tehát az indokolásban kifejtett
alkotmányossági probléma megfelelő indítvány alapján az Art.
bemutatott „szabályozási környezetének” a Tbj. 39. §
(2) bekezdésének és az Szt. 54. §-ának a törvényi
rendelkezésein keresztül lett volna elbírálható, és nem az Art.
134. § (1) bekezdésén át.
4. Nem értek egyet a határozat indokolásában kifejtett azon
megállapítással, hogy az Art. támadott rendelkezése az emberi
méltósághoz való jog „érinthetetlen tartalmát” korlátozza, s
mint ilyen alkotmányellenes.
Az Alkotmánybíróság 64/1991. (XII. 17.) AB határozatában
foglaltak szerint (ABH 1991, 308, 312.) az emberi méltósághoz
való jog csak az emberi státusz meghatározójaként, az élethez
való joggal fennálló egységben abszolút és korlátozhatatlan.
Anyajog mivoltából levezetett egyes részjogai, mint pl. az
önrendelkezéshez, az önazonossághoz való jog azonban az
Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerint bármely más alapjoghoz
hasonlóan korlátozhatók (879/B/1992. AB végzés, ABH 1996, 397,
401.).
A vizsgált esetben az emberi méltósághoz való jog az élethez
való alapjogtól különváltan (azzal nem egységben) jelenik meg,
így az esetleges korlátozás alkotmányossága az élet és méltóság
alapjogának „érinthetetlen lényege” korlátozásán keresztül a
vizsgált esetben szerintem nem állapítható meg.
Nem értek egyet a többségi határozat indokolásában kifejtett
azon állásponttal sem, hogy az állam az Art. 134. §
(1) bekezdésének megsemmisített szövegrészében olyan szabályt
alkotott, amelyen keresztül az emberi méltóság alkotmányos
alapjogának oltalma alatt álló létminimum (megélhetési minimum)
joga sérül, azaz a magánszemélyt terhelő járuléktartozás
mérséklésének, illetve elengedésének a tilalmával az emberi
méltóság alapjogából levezethető megélhetési minimumot vont
járulékfizetési kötelezettség (közteherviselési kötelezettség)
alá a törvényalkotó.
Az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlata az említett megélhetési
minimum kérdését az állam objektív intézményvédelmi
kötelezettsége oldaláról vizsgálta az Alkotmány 70/E. §-a és
54. § (1) bekezdése összefüggésében.
Az Alkotmánybíróság kimondta, hogy a rászorulókról való
gondoskodás nem a szociális jogok tekintetében fennálló alanyi
jog, hanem állami feladat. Az államnak az Alkotmányból
levezethető kötelezettsége az intézményi háttér biztosítása, a
társadalombiztosítás és a szociális támogatások rendszerének
megszervezése és működtetése [32/1991. (VI. 6.) AB határozat,
ABH 1991, 146, 163.].
A 42/2000. (XI. 8.) AB határozat rendelkező részében az
Alkotmánybíróság — a korábbi gyakorlatra alapítva — a következő
megállapításokat tette: „Az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdése
szerinti szociális biztonsághoz való jog a szociális ellátások
összessége által nyújtandó megélhetési minimum állami
biztosítását tartalmazza. A megélhetési minimum garantálásából
konkrétan meghatározott részjogok (...), mint alkotmányos
alapjogok nem vezethetők le. E tekintetben az állam
kötelezettsége és ebből következően a felelőssége nem
állapítható meg.
Az Alkotmány 70/E. § (2) bekezdése alapján az állam a
polgárok megélhetéshez szükséges ellátásra való jogának
realizálása érdekében társadalombiztosítási és szociális
intézményi rendszert köteles létrehozni, fenntartani és
működtetni. A megélhetési minimumot biztosító szociális
ellátások rendszerének kialakításakor alapvető alkotmányi
követelmény az emberi élet és méltóság védelme. Ennek
megfelelően az állam köteles az emberi lét alapvető
feltételeiről (...) gondoskodni.” (ABH 2000, 329.)
A 676/E/2000. AB határozat a következőképpen összegezte az
Alkotmánybíróság irányadó gyakorlatát. „Az Alkotmánybíróság —
az Alkotmány rendelkezéseit értelmező hatáskörében eljárva —
mondta ki: »[a]z alkotmányossági mérce ezzel — az emberi
méltósághoz való jog bevonása folytán — a 70/E. § (1)
bekezdésének elvontságából (szociális ellátórendszer
fenntartása a megélhetéshez szükséges ellátás biztosítására) a
minőség tekintetében is konkréttá vált: a szociális
intézményrendszer keretében nyújtandó ellátásnak olyan
minimumot kell nyújtania, hogy az biztosítsa az emberi
méltósághoz való jog megvalósulását.« [42/2000. (XI. 8.) AB
határozat, ABH 2000, 329, 334.] Az Alkotmány 70/E. §-ában
meghatározott szociális biztonsághoz való jog tehát — az emberi
méltósághoz való jog megvalósulásának alkotmányos követelménye
által meghatározottan — jelenti az emberi státus, az emberi
létfeltételek mindazon összetevőit (segélyezési, ellátási,
gondozási formákat), amelyeket az állam a törvényalkotás útján
biztosítani köteles. Ennek megfelelően a jogalkotó számára a
törvények szabályozásának elfogadása során az a kötelezettség
fakad, hogy a betegségük, rokkantságuk miatt erre rászorulók
részére a megélhetéshez szükséges ellátást a szociális
intézmények rendszerével biztosítsa. A törvényhozónak az
ellátási formákat gazdasági, intézményi, egészségügyi és más
szempontokra figyelemmel, az emberi méltósághoz való jog
sérelme nélkül kell kialakítania. Az államnak a polgárok
szociális biztonsága tekintetében fennálló kötelezettségeit, a
szociális gondoskodás, az ellátás jogintézményeit és mértékét
az Alkotmány nem határozza meg. »Az alkotmányi előírások
megvalósítása — számos feltételtől függően — változó és
folyamatos törvényhozási, jogalkalmazási, önkormányzati és
társadalmi feladat.« (1588/B/1991. AB határozat, ABH 1994, 510,
511.)
E szabadságot azonban korlátozhatja a társadalom mindenkori
helyzete, s végső soron határait megszabják az Alkotmány
rendelkezései. A jogalkotó tehát a gazdaság helyzetére, az
ellátó rendszerek teherbírására tekintettel alakíthatja a
szociális ellátások körét, mindaddig, amíg valamely az
Alkotmányban rögzített elv (pl. a diszkrimináció tilalmának
elve) nem sérül. Az Alkotmánynak tehát a 17. § és a 70/E. §-ai
általános jelleggel nevesítik az államnak a polgárok szociális
biztonsága tekintetében fennálló kötelezettségeit (szociális
ellátórendszer fenntartása), de nem jelentenek alanyi jogot egy
bizonyos meghatározott jövedelem megszerzéséhez, vagy
életszínvonal fenntartásához. Az Alkotmány a szociális ellátó
rendszerek működésére vonatkozó alapvető elveket és
szempontokat nem határozza meg. Az egyes ellátások feltételeit,
mértékét, és ennek megfelelően — az esetenként eltérő —
rászorultság és megélhetéshez szükséges ellátás tartalmát a
külön törvények határozzák meg (pl. a szociális igazgatásról és
szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, a
gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi
XXXI. törvény). A szociális biztonság megvalósulása érdekében
alkotott jogszabályok és egyéb jogi eszközök határozzák meg
tehát, hogy a szociális gondoskodást megvalósító
szolgáltatásokból, juttatásokból stb., mely feltételek megléte
esetén, mely személyi kör részesülhet. Ezen keresztül
konkretizálódik az Alkotmány 17. § és a 70/E. §-aiban
általánosan előírt állami kötelezettség. Az Alkotmánybíróság a
fentiekre figyelemmel hangsúlyozza, hogy a jogszabály, illetve
a jogalkotó szabadon határozhatja meg a rászorultaknak járó
ellátás feltételeit és mértékét is, mindaddig amíg ezek a
feltételek más alkotmányos rendelkezéseket nem sértenek.” (ABH
2005, 926, 929.).
Az Alkotmánybíróság idézett határozataiból is megállapítható,
hogy sem az Alkotmány 70/E. §-ából, sem az 54. §
(1) bekezdéséből nem vezethető le olyan alkotmányos alapjog,
amely egy konkrét ellátási forma igénylését tenné lehetővé, és
a törvényalkotó — az Alkotmány keretein belül — szabadon
mérlegelhet abban a kérdésben, hogy az egyes ellátások
igénybevételét milyen törvényi feltételekhez köti. Az állam
objektív intézményvédelmi kötelezettsége arra terjed ki, hogy a
társadalombiztosítás területén egy működő és fenntartható
intézményrendszert alakítson ki és tartson fenn/működtessen,
ebből az alkotmányos kötelezettségből azonban álláspontom
szerint nem vezethető le az állam oldalán olyan kötelezettség,
hogy a magánszemélyek által felhalmozott járuléktartozások
kérelemre történő mérséklését, illetve elengedését lehetővé
tegye.
A magánszemély által felhalmozott járuléktartozás
méltányossági alapon történő mérséklésének, illetve
elengedésének az adóeljárásban az adózó által történő
kezdeményezése (az ehhez való jog) az emberi méltósághoz való
alapjogból megítélésem szerint nem vezethető le, erre senkinek
sincs az Alkotmány említett rendelkezéséből eredő alapjoga. Az
emberi méltósághoz való alapjog ilyen irányú kiterjesztését nem
látom alkotmányos érvekkel alátámaszthatónak.
Az Art. alkotmányos vizsgálatba bevont „szabályozási
környezetén” túlmenően álláspontom szerint azt is figyelembe
kellett volna venni, hogy a szociálisan rászoruló személyeket
megillető, az állam által más jogszabályokban biztosított
ellátásokra és juttatásokra tekintettel a vizsgált járulék
esetében valóban kényszerítően következik-e az emberi méltóság
alapjogából olyan „alanyi jog”, amely egy konkrét, az állam
objektív intézményvédelmi kötelezettségéből fakadó ellátás
fedezetét képező köztehertartozás (járuléktartozás)
méltányossági alapon való mérséklésének, illetve elengedésének
a kezdeményezését teszi lehetővé. Különösen indokoltnak láttam
volna a fenti szempont figyelembe vételét arra is tekintettel,
hogy az Art. alkotmányos vizsgálatba bevont „szabályozási
környezete” széles körű mentességet biztosít a szociálisan erre
rászorulók számára a vizsgált járulék megfizetése alól.
Összegezve: Megítélésem szerint az Art. támadott
rendelkezésének a „szabályozási környezetét” az ehhez
kapcsolódó alkotmányossági problémákat nem lehetett volna
együtt kezelni és együttesen elbírálni az Art. indítványban
kifogásolt rendelkezésével, és olyan alkotmányos érvekre
alapítani annak megsemmisítését, amelyek az említett
„szabályozási környezetre” vonatkoznak. Az Art. támadott
rendelkezésének a „szabályozási környezetét” alkotó Tbj. és
Szt. rendelkezések — erre irányuló megfelelő indítvány alapján
— az indokolásban foglalt alkotmányossági szempontok szerint
természetesen vizsgálhatók. Álláspontom szerint azonban az
Alkotmány 54. § (1) bekezdésében foglalt emberi méltósághoz
való jog és az Art. magánszemélyt terhelő járuléktartozás
mérséklését, illetve elengedését tiltó szabálya között nincs
alkotmányjogilag értékelhető kapcsolat, ebből következően az
Art. támadott rendelkezése nem is sérti ezt az alkotmányi
rendelkezést. Erre tekintettel véleményem szerint az indítványt
el kellett volna utasítani.
Budapest, 2009. július 7.
Dr. Balogh Elemér
alkotmánybíró
. |