Hungarian
Ügyszám:
.
IV/00140/2013
Első irat érkezett: 01/30/2013
.
Az ügy tárgya: a Kúria Gfv. VII.30.104/2012/5. számú ítélete ellen benyújtott alkotmányjogi panasz
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 04/26/2013
.
Előadó alkotmánybíró: Stumpf István Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó az Abtv. 27. §-a alapján a Kúria Gfv. VII.30.104/2012/5. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kezdeményezte.
Az indítványozó bánatpénz megfizetése iránt indított pert egy gazdasági társaság ellen. A keresetet a Kúria ítéletében jogerősen elutasította.
Az indítványozó szerint az Alaptörvény M) cikkéből eredő szerződéses szabadság elvét sérti, hogy a Kúria a szerződő felek által szándéknyilatkozatban kikötött bánatpénzt a felek szándéka ellenére kötbérnek minősítette. Álláspontja szerint a Kúria ítélete sérti a XXVIII. cikkben biztosított tisztességes eljáráshoz való jogot is, mert a Kúria nem indokolta kellőképpen a döntését, és iratellenes következtetéseket vont le. .
.
Támadott jogi aktus:
    Kúria Gfv. VII.30.104/2012/5. számú ítélete
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
M) cikk
XXVIII. cikk

.
A döntés száma: 3221/2013. (XII. 2.) AB végzés
.
ABH oldalszáma: 2013/2561
.
Az ABH 2013 tárgymutatója: alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés (Abtv. 29. §)
.
A döntés kelte: Budapest, 11/19/2013
.
.
Testületi ülések napirendjén:
.
Testületi ülések napirendjén:
2013.11.12 9:30:00 2. öttagú tanács
2013.11.18 17:00:00 2. öttagú tanács

.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
    Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
    v é g z é s t:

    Az Alkotmánybíróság a Kúria Gfv.VII.30.104/ 2012/5. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
    I n d o k o l á s

    [1] 1. A külföldi székhelyű gazdasági társaság indítványozó 2013. január 30-án alkotmányjogi panaszt terjesztett elő.
    [2] Az indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. §-a alapján a Kúria Gfv.VII.30.104/2012/5. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte.
    [3] Az indítványozó előadta, hogy az alapügyben bánatpénz megfizetése iránt terjesztett elő keresetet, illetve azzal szemben az alperes viszontkeresetet. Az első fokon eljáró Fővárosi Bíróság Gazdasági Kollégiuma 14.G.40042/2009/48. számú ítéletével mind a keresetet, mind a viszontkeresetet elutasította. A másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtábla 13.Gf.40.261/2011/9. számú ítéletével a kereseti kérelemnek megfelelően kötelezte az alperest a felperes által követelt bánatpénz és járulékai megfizetésére. Majd ezt követően a Kúria Gfv.VII.30. 104/2012/5. számú ítéletével a másodfokú ítéletet a felülvizsgálati kérelemmel támadott részében hatályon kívül helyezte és az első fokú ítéletet helybenhagyta. Az indítványozó az alkotmányjogi panaszában azt kifogásolta, hogy a Kúria „a szerződő felek által szerződéses kötelezettségként kikötött bánatpénzt a szerződő felek szerződéses akaratától és a szerződés szellemétől eltérően kötbérnek minősítette”. Ezáltal az indítványozó szerint a Kúria megsértette az Alaptörvény M) cikkéből levezethető szerződéses szabadság elvét. Továbbá az Alaptörvény XXVIII. cikkében foglalt tisztességes eljárás követelményével ellentétesen járt el a Kúria, amikor az indítványozó állítása szerint az ügyiratok kellő ismeretének hiányában, indokolás nélkül, iratellenesen hozta meg ítéletét.

    [4] 2. Az Alkotmánybíróság elsőként, az alkotmányjogi panasz befogadhatóságának törvényi feltételei fennállását vizsgálta meg.

    [5] 2.1. Az Abtv. 27. §-a értelmében az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés d) pontja alapján alaptörvény-ellenes bírói döntéssel szemben az egyedi ügyben érintett személy vagy szervezet alkotmányjogi panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz, ha az ügy érdemében hozott döntés vagy a bírósági eljárást befejező egyéb döntés az indítványozó Alaptörvényben biztosított jogát sérti, és az indítványozó a jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, vagy jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva. Az indítványozó alkotmányjogi panaszát a Kúria számára jogsérelmet okozó ítélete ellen nyújtotta be, amellyel szemben nem volt további jogorvoslatnak helye, tehát e tekintetben az alkotmányjogi panasz a törvényi feltételeknek megfelelt.
    [6] Az Abtv. 30. § (1) bekezdése értelmében az alkotmányjogi panasz benyújtására a sérelmezett döntés kézbesítésétől számított hatvan napon belül van lehetőség. Az indítványozó a Kúria ítéletét jogi képviselője útján 2012. december 4-én vette kézhez. Az alkotmányjogi panasz 2013. január 30-án érkezett az Alkotmánybíróságra. Az alkotmányjogi panasz előterjesztésére tehát a törvényes határidőn belül került sor.
    [7] Az Abtv. 52. §-a értelmében az indítványnak határozott kérelmet kell tartalmaznia. Az indítványozó megjelölte az Abtv. 27. §-át, melyre alapozva nyújtotta be alkotmányjogi panaszát, valamint kifejezett kérelmet terjesztett elő a sérelmezett bírósági döntés alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére vonatkozóan. Megjelölte az Alaptörvény hivatkozott rendelkezéseit, amelyekkel szemben – álláspontja szerint – az alaptörvény-ellenesség fennáll. Az alkotmányjogi panasz e tekintetben is megfelelt a törvényi feltételeknek.

    [8] 2.2. Az Abtv. 29. §-a az alkotmányjogi panasz befogadhatóságának további, alternatív jellegű tartalmi feltételeiként határozza meg, hogy az alkotmányjogi panasz a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet tartalmazzon, vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést vessen fel. Az Alkotmánybíróság e feltételekkel összefüggésben arra emlékeztet, hogy az Alkotmánybíróság az Alaptörvény 24. cikk (1) bekezdésének értelmében az Alaptörvény védelmének legfőbb szerve. Ennek megfelelően az Alkotmánybíróság az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdésének d) pontja alapján a bírói döntéseket az alkotmányosság szempontjából ellenőrizheti, és jogköre a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség vizsgálatára és kiküszöbölésére korlátozódik, ezért a bírói döntés irányának, a bizonyítékok bírói mérlegelésének és értékelésének, illetve a bírósági eljárás teljes egészének ismételt felülbírálatára már nem rendelkezik hatáskörrel {elsőként lásd: 3231/2012. (IX. 28.) AB végzés, Indokolás [4]; ezt követően megerősítette: 3392/2012. (XII. 30.) AB végzés, Indokolás [6]; 3017/2013. (I. 28.) AB végzés, Indokolás [3]}. Az Alkotmánybíróság az Abtv. 27. §-ában szabályozott hatáskörében eljárva a bírói döntés és az Alaptörvény összhangját biztosítja. Ebből következően a bírói döntés alaptörvény-ellenességének vizsgálata során az Alkotmánybíróság attól is tartózkodik, hogy a bíróságok felülbírálati jogköréhez tartozó, szakjogi vagy kizárólag törvényértelmezési kérdésekben állást foglaljon {elsőként lásd: 3003/2012. (VI. 21.) AB végzés, Indokolás [4]; ezt követően megerősítette: 3065/2012 (VII. 26.) AB végzés, Indokolás [5]; 3391/2012. (XII. 30.) AB végzés, Indokolás [25]; 7/2013. (III. 1.) AB határozat, Indokolás [33]}. Mindezeknek megfelelően az Abtv. 27. §-a úgy rendelkezik, hogy alkotmányjogi panasszal az egyedi ügyben érintett személy, vagy szervezet akkor fordulhat az Alkotmánybírósághoz, ha az ügy érdemében hozott döntés vagy bírósági eljárást befejező egyéb döntés az indítványozó Alaptörvényben biztosított jogát sérti, és az indítványozó a jogorvoslati lehetőségét már kimerítette, vagy jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva. A bírói döntéssel szemben benyújtott alkotmányjogi panasz így nem tekinthető hagyományos értelemben vett jogorvoslatnak, ugyanis az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panasz intézményén keresztül is kizárólag az Alaptörvényt és az abban elismert jogokat oltalmazza {erről lásd: 3325/2012. (XI. 12.) AB végzés, Indokolás [13]}.
    [9] Az indítványozó beadványa alapján megállapítható, hogy a panaszában megjelölt, általa alapjogsérelemként leírt aggályok valójában a bírói törvényértelmezés helyességét, valamint a bíróság által mindezekből levont következtetéseket vitatják. Az alkotmányjogi panasz ily módon a Kúria ítéletétől eltérő eredményű törvényértelmezésre irányul.
    [10] Az indítványozó az alkotmányjogi panaszban felhívott alaptörvényi rendelkezések sérelmét erre az érvelésre alapítja. Az Alkotmánybíróság fentiekben ismertetett, következetes álláspontja értelmében azonban önmagában mind a szakjogi szabályok alkalmazásának felülvizsgálata, mind az alapügy tényállásának értékelése az Alkotmánybíróság Alaptörvényben biztosított alkotmányossági szempontú vizsgálati jogkörén kívül esik.
    [11] A fentiekre figyelemmel az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványozó alkotmányjogi panasza sem a Kúria eljárását, sem ítélete érdemét érintően nem tartalmazott kifejezetten olyan kérelmet, amely alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés, vagy amely a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség vizsgálatának kezdeményezésére irányult volna.
    [12] Az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panasz befogadhatóságának vizsgálata alapján arra a következtetésre jutott, hogy az alkotmányjogi panasz az Abtv. 29. §-ában foglalt követelménynek nem felel meg. Az Alkotmánybíróság ezért az alkotmányjogi panaszt az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) pontja alapján, figyelemmel az Abtv. 56. § (3) bekezdésére is, visszautasította.
        Dr. Balogh Elemér s. k.,
        tanácsvezető alkotmánybíró
        .
        Dr. Paczolay Péter s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Stumpf István s. k.,
        előadó alkotmánybíró
        Dr. Pokol Béla s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Szívós Mária s. k.,
        alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        01/30/2013
        .
        Number of the Decision:
        .
        3221/2013. (XII. 2.)
        Date of the decision:
        .
        11/19/2013
        .
        .