A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítvány
ügyében meghozta az alábbi
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az Alkotmány 70/A. §
(1) bekezdésében megfogalmazott tilalom - amennyiben a
különbségtétel sérti az emberi méltósághoz való jogot -
kiterjed az egész jogrendszerre.
Az Alkotmánybíróság a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló
1991. évi XC. törvény 6. § (1) bekezdés a ) pontja,
valamint a 7. § (1) g ) pontja alkotmányellenességének
megállapítására vonatkozó indítványt, és e jogszabályhely
megsemmisítése iránti kérelmet elutasítja.
E határozatát az Alkotmánybíróság a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
1. Az indítványozó álláspontja szerint az Alkotmány 70/A. §-
át sérti a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi
XC. törvény ( továbbiakban: Szja. ) 6. § (1) bekezdésének
a ) pontja. Eszerint bevételnek minősül az az egyébként nem
adómentes összeg, amelyet a társas vállalkozás tagjának,
vagy a munkáltató alkalmazottjának ( ideértve a szövetkezet
tagját is ) nyújtott hitel ( kölcsön ) visszafizetéséből
elenged, illetőleg az az összeg, amelyet a társaság tagja
helyett fizet vissza. Éppen ezért nem élvez adómentességet a
7. § (1) bek. g ) pontja szerint.
Az indítványozó szerint ez hátrányos megkülönböztetés az
adósok között hitelezőik szerint. Azok ugyanis, akik a
pénzintézettől felvett hitelt idő előtt visszafizetik,
engedményt kapnak, - és ez nem számít adóköteles
jövedelemnek -; a munkáltatói kölcsön elengedése, illetve a
társaság tagja helyetti visszafizetése viszont az érintett
törvényhely szerint már adóköteles jövedelem.
2. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az indítvány nem
megalapozott.
Az Alkotmány 70/I. §-a az állampolgárok egyik alapvető
kötelezettségeként mondja ki, hogy mindenki köteles
jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez
hozzájárulni. E hozzájárulás módját és mértékét az adókról,
az illetékekről, a vámokról stb. szóló törvények állapítják
meg. Az említett törvények megalkotása során az Országgyűlés
rendszerint kedvezményeket is nyújt a jogszabály
címzettjeinek meghatározott köre számára, illetőleg bizonyos
tevékenységfajtákra vagy árucikkekre. Amíg azonban a
közterhekhez való hozzájárulás az állampolgároknak az
Alkotmányból eredő alapvető kötelezettsége, addig a
kötelezettség alóli mentesülésre vagy bizonyos mértékű
kedvezményre senkinek sincs az Alkotmányon alapuló alanyi
joga.
A mentességek és kedvezmények meghatározásánál a jogalkotót
széleskörű mérlegelési jog illeti meg. Ennek gyakorlása
során tekintettel lehet bizonyos, az Alkotmányban is
nevesített jogokra - pl. az egészséges környezethez vagy a
szociális biztonsághoz való jogra - de ezen túlmenően
érvényre juttathat az Alkotmányból közvetlenül le nem
vezethető, esetenként rövid távra irányadó
gazdaságpolitikai, életszínvonal politikai, szociálpolitikai
és egyéb célkitűzéseket. Ekként tehát, noha a jogalkotót a
mentességek és kedvezmények megállapításánál is kötik az
Alkotmányban meghatározott jogi korlátok, a jogalkotói
mérlegelésnél nem a jogi, hanem az egyéb szempontok játsszák
a meghatározó szerepet, s ebből eredően az esetleges
helytelen, a társadalom érdekeivel ellentétes tartalmú
mérlegelés is elsődlegesen politikai felelősséget von maga
után.
A kifejtettekből következik, hogy a kedvezményekre vonatkozó
jogszabályi rendelkezések alkotmányossági felülvizsgálata
során az Alkotmánybíróság hatáskörébe kizárólag annak
ellenőrzése tartozik: a jogalkotó mérlegelési jogának
gyakorlása során nem került-e ellentétbe az Alkotmány
valamely rendelkezésével, s az Alkotmánybíróság nem jogosult
a jogalkotói mérlegelés célszerűségi - pl. gazdaságpolitikai
- szempontú felülbírálatára.
3. Az Alkotmánybíróság már több határozatában foglalkozott
az Alkotmány 70/A. §-ának értelmezésével. Bár a
jogegyenlőség fogalma csupán a hivatkozott § (3)
bekezdésének szövegében lelhető fel, a jogegyenlőség
követelménye jelen van a 70/A. § valamennyi szabályában.
A jogegyenlőség lényege, hogy az állam, mint közhatalom, s
mint jogalkotó köteles egyenlő elbánást biztosítani a
területén tartózkodó minden személy számára. Ebben az
összefüggésben nem tehet különbséget közöttük faj, szín,
nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti
vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb
helyzet szerint.
Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében foglalt tilalom nem
csak az emberi, illetve az alapvető állampolgári jogokra
irányadó, hanem e tilalom - amennyiben a különbségtétel
sérti az emberi méltósághoz való jogot - kiterjed az egész
jogrendszerre, ide értve azokat a jogokat is, amelyek nem
tartoznak az emberi jogok, illetőleg az alapvető
állampolgári jogok közé.
A jogegyenlőség nem jelenti a természetes személyeknek a
jogon kívüli szempontok szerinti egyenlőségét is. Az ember,
mint a társadalom tagja hivatása, képzettsége, kereseti
viszonyai stb. szerint különbözhet és ténylegesen különbözik
is más emberektől.
Az állam joga, - s egyben bizonyos körben kötelezettsége is
-, hogy a jogalkotás során figyelembe vegye az emberek
között ténylegesen meglévő különbségeket. Az Alkotmány
70/A. § (1) bekezdése ugyanis nem bármifajta
különbségtételt tilt, - egy ilyen általános tilalom
összeegyeztethetetlen lenne a jog rendeltetésével -
hanem csupán az emberi méltósághoz való jogot sértő
megkülönböztetéseket.
Ezzel kapcsolatban az Alkotmánybíróság nyomatékosan rámutat:
az Alkotmány hivatkozott rendelkezésének a vagyoni helyzet
szerinti különbségtételt tiltó szabályát is csak ekként
szabad értelmezni. Amikor tehát az Alkotmány 70/I. §-a
kifejezetten a vagyoni viszonyoknak megfelelő
közteherviselést írja elő, ez nem jelent az alaptörvényen
belüli ellentétet a 70/A. § (1) bekezdésével. Sem a
jogegyenlőségből, sem a hátrányos megkülönböztetés
tilalmából nem következik ugyanis, hogy
- vagyoni helyzetére való tekintet nélkül mindenki azonos
mértékben lenne köteles hozzájárulni a közterhekhez,
illetőleg
- az állam bizonyos, kifejezetten a hátrányos szociális
helyzet ellensúlyozását szolgáló jogok ( pl. a szociális
bérlakás kiutalására való jogosultság ) , segélyek vagy
kedvezmények szabályozásánál ne vehetné figyelembe az
érintett személyek vagyoni helyzetét.
4. Az elbírált ügyben az Alkotmánybíróság arra a
következtetésre jutott, hogy az indítványozó által
sérelmezett adókedvezmény-szabály sem az Alkotmány 70/A. §-
ával, sem egyéb rendelkezésével nem áll ellentétben.
Magánszemély ugyanis hitelt ( kölcsönt ) kaphat
pénzintézettől, munkáltatójától és másik magánszemélytől
( pl. hozzátartozójától ). Ha a hitelező a hitel egy részét
elengedi, az az adós szempontjából mindhárom relációban
jövedelemnek számít és elvileg adókötelezettség alá esik. A
jogalkotó pénzügypolitikai megfontolásból - annak érdekében,
hogy az adósokat ösztönözze a pénzintézetektől felvett hitel
határidő előtti visszafizetésére - a hitelnek a pénzintézet
által elengedett részét adómentessé minősítette. Ez
kétségtelenül különbségtételt jelent a két másik
hitelkonstrukcióhoz képest, ám e különbségtétel a
kifejtettek szerint nem alkotmányellenes, s ezért az
Alkotmánybíróság az indítványt elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza
előadó alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |