Hungarian
Ügyszám:
.
351/B/2005
Előadó alkotmánybíró: Bagi István Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 351/B/2005. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2005/1543
.
A döntés kelte: Budapest, 10/10/2005
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az        Alkotmánybíróság       jogszabályi        rendelkezés
    alkotmányellenességének     utólagos     megállapítására     és
    megsemmisítésére   irányuló  indítvány   alapján   meghozta   a
    következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság  a  közúti közlekedés  szabályairól  szóló
    1/1975.  (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet 48. § (5)  bekezdése
    alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
    irányuló indítványt elutasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

      Az  indítványozó a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975.
      (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) 48. §
      (5)  bekezdésének megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól,
      mert  álláspontja  szerint  a gépjárművekben  a  biztonsági  öv
      kötelezően    előírt   használata,   valamint    a    használat
      elmulasztásának szankcionálása alkotmányellenes.

      Annak  a  meggyőződésének adott hangot, hogy  a  biztonsági  öv
      becsatolásakor  még  nem  tudható  előre,  lesz-e  szükség  rá,
      bekövetkezik-e   baleset,  egyébként   pedig   „csak   bizonyos
      esetekben  óv  meg,  más esetekben lehet éppen  a  halál  oka”,
      továbbá a légzsák esetében is ugyanez a helyzet. Ezért hamisnak
      vélte az élet védelmére való hivatkozást.

      Kifejtette  azt  a  nézetét,  hogy  a  biztonsági  öv  csak  az
      esetleges  baleset bekövetkeztével, a baleset  során  fejti  ki
      hatását,  amikor  a  gépjárművezetőnek már nincs  befolyása  az
      eseményekre,  továbbá,  hogy  használatának  elmulasztása   más
      személynek  nem  okoz  kárt, nem is veszélyezteti,  vagyis  nem
      állítható   megalapozottan,  hogy  e  mulasztás   veszélyes   a
      társadalomra; sértené vagy veszélyeztetné a Magyar  Köztársaság
      állami,  társadalmi, vagy gazdasági rendjét,  az  állampolgárok
      személyét vagy javait, akadályozná a közigazgatás működését.

      Az indítvány arra is utalt, hogy a biztonsági öv használata nem
      tekinthető olyan kötelezettségnek, amely elengedhetetlen  volna
      valamely  foglalkozás vagy tevékenység gyakorlásához, egyébként
      maga   a   támadott   jogszabályhely  sem   teszi   feltétlenül
      kötelezővé,  ugyanis  meghatároz kivételeket.  Az  indítványozó
      szerint  a  fentiekből  az következik,  hogy  a  biztonsági  öv
      használatának elmulasztását nem lehet a társadalomra  veszélyes
      cselekmény  gyanánt bűncselekményként, avagy  szabálysértésként
      meghatározni, ennek ellenére szabálysértésnek minősül, és  mint
      ilyen, szankcióval jár.

      Az  indítványozó  azt  is hangsúlyozta,  hogy  az  egészségügyi
      törvény  nevesíti  az  állampolgárok önrendelkezési  jogát,  az
      állampolgárok  szabadon  választhatják  meg,  milyen   kezelést
      fogadnak  el,  melyiket  utasítják vissza,  ezzel  pedig  saját
      életesélyeikről is döntenek, avagy – másik példával  élve  –  a
      dohányzás  súlyos egészségkárosító hatása közismert,  ám  saját
      gépkocsijában,  lakásában  mindenki  szabadon  dohányozhat.  De
      hasonlónak látta a helyzetet a vágóhidakon kötelezően  használt
      acél  védő  kesztyű  használatával is, amely  a  háztartásokban
      tetszés szerint mellőzhető. Ezért úgy vélte, hogy az állam –  a
      cigarettás  dobozok  figyelmeztető  felirataihoz  hasonlóan   –
      csupán  a  figyelem  felhívás, a veszélyre való  figyelmeztetés
      eszközével  élhet,  a szankcionálás azonban  már  nélkülözi  az
      alkotmányos alapokat.

      Mindezek     alapján     kérte    a    támadott     rendelkezés
      alkotmányellenességének     megállapítását,     illetőleg     a
      megsemmisítését,  mert  az  „sérti  a  büntetés  tilalmát,   az
      önrendelkezés jogát és az egyenlő bánásmód elvét”.

                                    II.

      1.   Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezései  az
      alábbiak:

          „54.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaságban  minden  embernek
      veleszületett  joga  van az élethez és az  emberi  méltósághoz,
      amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
           (2)  Senkit  nem  lehet kínzásnak, kegyetlen,  embertelen,
      megalázó  elbánásnak  vagy büntetésnek alávetni,  és  különösen
      tilos  emberen  a  hozzájárulása nélkül orvosi vagy  tudományos
      kísérletet végezni.”

          „70/A.  §  (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a  területén
      tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
      állampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
      (2)  Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
      megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.”

      2.    A   KRESZ   indítvánnyal   támadott   rendelkezése   „[A]
      közlekedésben  való  részvétel  külön  feltételei”  cím   alatt
      lelhető fel és a következőket rögzíti:

          „48.   §  (5)  Olyan  gépkocsival,  amelynek  meghatározott
      üléseit  biztonsági  övvel  kell  felszerelni,  továbbá   olyan
      gépkocsival, amelynek hátsó üléseit biztonsági övvel  szerelték
      fel,  csak  abban az esetben szabad közlekedni, ha a biztonsági
      övvel  felszerelt  ülésen  utazó személy  becsatolt  biztonsági
      övvel  van rögzítve. A személygépkocsi hátsó ülésén utazó,  12.
      életévét még be nem töltött és 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket
      biztonsági gyermekülésben kell rögzíteni.

       a) Nem kell becsatolni a biztonsági övet:
       aa) a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének;
       ab)  a  taxi  gépkocsi vezetőjének, ha taxi  üzemmódban  utast
      szállít;
       ac)  a  mentő  gépkocsi betegellátó terében  utazóknak,  ha  a
      becsatolás   a   beteg   állapotának  romlását   okozhatja,   a
      betegellátást akadályozza;
       ad)  a  járművezetés  oktatása és  az  azt  követő  gyakorlati
      vizsga során az oktatónak.
       b)  A  személygépkocsi hátsó ülésén utazó 12. életévét még  be
      nem  töltött  és  150  cm-nél alacsonyabb  gyermeket  nem  kell
      biztonsági gyermekülésben rögzíteni, ha:
       ba)  a  biztonsági gyermekülés beszerelésére a személygépkocsi
      gyári kialakítása alapján nem alkalmas;
       bb)   a   gyermek   az  üléshez  beszerelt  biztonsági   övvel
      megfelelően, biztonságosan rögzíthető;
       bc)  a  46.  § (2) bekezdése alapján és a szállított személyek
      számából következően egy ülőhelyen két gyermek foglal helyet;
       bd)  az  egyidőben szállítani kívánt gyermekek száma  miatt  a
      biztonsági gyermekülésben történő rögzítés nem oldható meg;
       be)  a  szállítás  taxi üzemmódban használt taxi  gépkocsival,
      személygépkocsis    személyszállítást    végző     gépkocsival,
      rendvédelmi   szervek   gépkocsijával  vagy   a   mentőgépkocsi
      betegellátó terében történik.”

                                   III.
                                     
      1.   Az  Alkotmánybíróság 8/1990. (IV.  23.)  AB  határozatában
      fejtette  ki,  hogy az emberi méltósághoz való  jog  lényegében
      azonos   az   általános   személyiségi  joggal,   annak   egyik
      megfogalmazása.   (ABH  1990,  42,  44.)  Az   Alkotmánybíróság
      személyiségi jogként nevesítette egyebek közt az önrendelkezési
      jogot  is,  állandó gyakorlata az egyéni önrendelkezéshez  való
      jogként  értelmezi  az  emberi méltósághoz  való  jogot,  amely
      elválaszthatatlanul  szoros kapcsolatban áll  az  élethez  való
      joggal.  A 23/1990. (X. 31.) AB határozatban foglaltak  szerint
      az   emberi  élet  és  az  emberi  méltóság  „elválaszthatatlan
      egységet  alkot  és minden mást megelőző legnagyobb  érték.  Az
      emberi  élethez  és  méltósághoz való  jog  ugyancsak  egységet
      alkotó  olyan  oszthatatlan és korlátozhatatlan alapjog,  amely
      számos egyéb alapjognak forrása és feltétele. Az emberi élet és
      méltóság  egységéből fakadó alapjogokat az alkotmányos jogállam
      a  vonatkozó  nemzetközi egyezmények és  az  alapvető  jogelvek
      figyelembevételével az Alkotmányban meghatározott közösségi  és
      egyéni érdekek szolgálatában hivatott szabályozni.” (ABH  1990,
      88, 93.)

      A  60/1993.  (XI. 29.) AB határozat rámutatott  arra,  hogy  az
      államnak   az  élethez,  egészséghez,  biztonsághoz  való   jog
      tiszteletben  tartására és védelmére irányuló kötelezettségéből
      számos,  a  közúti  közlekedés  szabályaiba  foglalt  korlátozó
      jellegű  előírás megalkotásának szükségessége következik.  (ABH
      1993, 507, 510.)

      Az   említett   ügyekben   vizsgált,  a  közúti   közlekedéssel
      összefüggő  normák vizsgálata abban a vonatkozásban feltétlenül
      eltérő  volt,  amelyet a jelen ügyben benyújtott  indítvány  az
      önrendelkezési  jog sérelmeként emelt ki, nevezetesen,  hogy  a
      biztonsági  öv használata látszólag más személyét,  javait  nem
      érinti, használatának elmulasztása folytán látszólag csupán  az
      érintett  személy  károsodik.  Az indítványozó  –  társadalomra
      veszélyesség,   továbbá   szabálysértési   tényállás   alapjául
      szolgáló cél hiányában – ezért nem látja megalapozottnak az  öv
      használatának  hatósági  ellenőrzését, illetve  szankció  útján
      történő  kikényszerítését.  Az  indítványban  kifejtett   nézet
      szerint  ez  egyik  itt említett céllal sem igazolható,  de  az
      érintett életének, testi épségének, egészségének szempontja sem
      alapozhatja  meg, hiszen számos balesetnél épp a biztonsági  öv
      használata vezet súlyosabb következményekre.

      Az  Alkotmánybíróság több határozatában rámutatott  arra,  hogy
      „nem  vizsgálhatja  a támadott jogszabályok célszerűségének  és
      igazságosságának   a  kérdéseit,  mert  az   nem   tartozik   a
      hatáskörébe.” [772/B/1990. AB határozat, ABH 1991,  447,  449.;
      26/1993. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1993, 196, 203.]

      Az  Alkotmánybíróság  az 1/1995. (II. 8.) AB  határozatában  is
      hangsúlyozta: „[A]z Alkotmánybíróság nem jogalkotó  szerv,  nem
      vizsgálhatja  a jogszabályok szükségességét, célszerűségét,  de
      igazságosságát   sem.   Önmagában   az   anyagi   igazság,   az
      igazságosság  érvényesülésére  nem  biztosít  alanyi  jogot  az
      Alkotmány.    A    részleges    és   szubjektív    igazságosság
      követelményével   szemben   az  Alkotmány   által   biztosított
      joguralmi   elv   előbbre  való”  (ABH  1995,   31,   52.)   Az
      Alkotmánybíróság  más  esetekben – úgy a  büntetőjogi,  mint  a
      szabálysértési felelősséget megállapító normák vizsgálata során
      – ugyancsak arra az álláspontra helyezkedett, hogy nem jogosult
      a  jogalkotói mérlegelés célszerűségi szempontú felülbírálatára
      és  az egyes koncepciók értéktartalmának minősítésére, az ezért
      való  politikai  és  jogpolitikai  felelősséget  a  törvényhozó
      viseli. Az Alkotmánybíróság a semlegesség talaján állva  csupán
      azt  látta  vizsgálhatónak,  hogy a  szabályok  megállapítására
      vonatkozó  diszkrecionális jogával összefüggésben „a  jogalkotó
      mérlegelési jogának gyakorlása során nem került-e ellentétbe az
      Alkotmány  valamely rendelkezésével” [13/2002.  (III.  20.)  AB
      határozat,  ABH  2002,  85,  93.  és  71/2002.  (XII.  17.)  AB
      határozat, ABH 2002, 417, 429–430.].

      A  fenti megállapításokat az Alkotmánybíróság a jelen ügyben is
      irányadónak tekintette. Az állam az alkotmányos határok  között
      szabadon  dönthet  arról,  hogy  a  közúti  közlekedésben  való
      részvétellel kapcsolatban az életet, testi épséget,  egészséget
      védelmező   milyen  biztonsági  szabályokat   tart   ésszerűnek
      bevezetni, ezek közül melyek betartását látja ellenőrizhetőnek,
      illetőleg  mely  szabályok végrehajtását  látja  célszerűnek  –
      szükség  esetén  hatósági kényszer útján is  –  biztosítani.  A
      biztonsági  öv  használatának szakmailag  kimutatható  előnyei,
      illetőleg   hátrányai,   a   baleset  alkalmával   valószínűnek
      mutatkozó  következmények felmérésére irányuló statisztikai  és
      egyéb  elemzések, a közlekedés biztonságával összefüggő szakmai
      megállapítások  – vagyis a célszerűség szempontjai  –  a  jelen
      ügyben   sem   szolgálhatnak  az  alkotmányosság  megítélésének
      alapjául.

      Mindezek  alapján tehát nem állapítható meg, hogy a sérelmezett
      rendelkezés  ellentétes az emberi méltósághoz való  joggal,  az
      érintettek önrendelkezési jogával, ezért az Alkotmánybíróság az
      indítványt elutasította.

      2.   Az  Alkotmánybíróság  megítélése szerint  az  indítvánnyal
      támadott  jogszabályhely,  valamint  az  Alkotmány  54.  §  (2)
      bekezdésében  meghatározott  tilalom  –  a  kínzás,  kegyetlen,
      embertelen, megalázó elbánás vagy büntetés tilalma – között nem
      lelhető fel tartalmi összefüggés, ennek hiányában az indítványt
      elutasította.

      3.   Az  Alkotmánybíróság  számos  határozatában  értelmezte  a
      hátrányos megkülönböztetésnek az Alkotmány 70/A. §-ában foglalt
      tilalmát.   Kialakult  gyakorlata  szerint   az   Alkotmány   e
      rendelkezését  a  jogegyenlőség  általános  elvét  megfogalmazó
      alkotmányi  követelményként  értelmezte.  Kimondta,   hogy   az
      alkotmányi   tilalom   elsősorban  az   alkotmányos   alapjogok
      tekintetében  tett  megkülönböztetésekre terjed  ki,  abban  az
      esetben,  ha a megkülönböztetés nem az emberi vagy az  alapvető
      állampolgári  jog  tekintetében történt, az eltérő  szabályozás
      alkotmányellenessége akkor állapítható meg,  ha  az  az  emberi
      méltósághoz  való  jogot  sérti.  Az  Alkotmánybíróság   eddigi
      gyakorlata    során    ez    utóbbi   körben    akkor    ítélte
      alkotmányellenesnek a jogalanyok közötti megkülönböztetést,  ha
      a  jogalkotó  önkényesen, ésszerű indok nélkül tett különbséget
      az azonos szabályozási kör alá vont jogalanyok között. [9/1990.
      (IV. 25.) AB határozat, ABH 1990, 46, 48.; 21/1990. (X. 4.)  AB
      határozat,  ABH  1990,  73,  77-78.;  61/1992.  (XI.  20.)   AB
      határozat,  ABH  1992,  280, 281-282.; 35/1994.  (VI.  24.)  AB
      határozat,  ABH  1994,  197, 203-204.; 30/1997.  (IV.  29.)  AB
      határozat,  ABH  1997,  130, 138-140.;  2/2000.  (II.  25.)  AB
      határozat, ABH 2000, 255, 34.; stb.]

      Az  Alkotmánybíróság  a  diszkrimináció  tilalmát  vizsgálva  a
      43/B/1992.  AB  határozatában  is  rámutatott,  hogy  személyek
      közötti  diszkriminációról csak akkor lehet  szó,  ha  valamely
      személyt  vagy  embercsoportot  más,  azonos  helyzetben   lévő
      személyekkel   vagy   csoporttal   történt   összehasonlításban
      kezelnek hátrányosabb módon (ABH 1994, 744, 745.).

      Az  indítványozó abban látja a diszkrimináció megnyilvánulását,
      hogy  maga  a  támadott bekezdés határoz meg kivételként  olyan
      eseteket,   amikor   az   öv  használata   nem   kötelező.   Az
      Alkotmánybíróság   megítélése   szerint   a   törvényhozó   nem
      önkényesen, így nem az Alkotmányban tilalmazott módon emelt  ki
      egyes  csoportokat  a  szabályozással érintett  alanyok  közül,
      hanem külön meghatározott, sajátos élethelyzetek alapján.  Ezen
      csoportok  tevékenysége  a gépjármű vezetés  során  előforduló,
      általánosnak    tekintett    (biztonsági    öv    használatának
      kötelezettségével  járó) helyzethez képest a  jármű  jellegére,
      vagy  a jármű segítségével végzett feladatra tekintettel  olyan
      eltérést  mutat,  amely  eltérés  folytán  az  ilyen  gépjármű-
      vezetési  helyzetben  lévők nem tekinthetők  azonos  csoportnak
      valamennyi  más  gépjárművezetővel, így a  csoport  képzés  nem
      tekinthető  önkényesnek, ezen túlmenően a szabályozás  tárgyára
      és   tartalmára,  továbbá  a  fent  kifejtettekre   tekintettel
      alkotmányjogi szempontból hátrányos kezelés sem mutatható ki.

      Mivel  a  szabályozás hátrányos megkülönböztetést  nem  valósít
      meg, az Alkotmánybíróság az indítványt elutasította.
         Dr. Bagi István                               Dr. Erdei Árpád
                  előadó alkotmánybíró          alkotmánybíró

                              Dr.Harmathy Attila
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        351/B/2005
        Date of the decision:
        .
        10/10/2005
        .
        .