A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló bírói kezdeményezés tárgyában
meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a büntetőeljárásról
szóló 1973. évi I. törvény 171. § (2) bekezdése és a 227. §-a
alkotmányellenes, ezért azokat a határozat közzétételének
napjával megsemmisíti.
2. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a büntetőeljárásról
szóló 1998. évi XIX. törvény 342. § (3) bekezdése
alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti. Ennek folytán a
rendelkezés nem lép hatályba.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. A Tapolcai Városi Bíróság bírája a lopás bűntette és más
bűncselekmény miatt indított 1. B. 401/2000. számú büntető
ügyben – az eljárás felfüggesztése mellett – fordult az
Alkotmánybírósághoz. A bíróság álláspontja szerint a
büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. törvény (a továbbiakban:
Be.) 171. § (2) bekezdésének első mondata sérti az Alkotmány
57. § (1) bekezdése által védett pártatlan bírósághoz való
alkotmányos jogot.
Felfüggesztő végzésében a bíróság hivatkozott arra, hogy az
Alkotmány X. és XI. fejezete egymástól még szerkezetileg is
elkülönítve határozza meg a bíróság és az ügyészség
feladatait. Az Alkotmány 50. § (1) bekezdése a bíróságok
feladatává a bűncselekmények elkövetőinek megbüntetését, az
51. § (2) bekezdése az ügyészség feladatává a bíróság előtt a
vád képviseletét teszi. Ezzel összhangban a Be. 9. § (1)
bekezdése rögzíti az eljárási feladatok megosztásának
alapelvét, amely szerint a büntetőeljárásban a vád, a védelem
és az ítélkezés egymástól elkülönül; míg a (2) bekezdés a
bíróság vádhoz kötöttségét írja elő. Ezzel szemben a Be. 171.
§ (2) bekezdés “első mondata, de a bíróság álláspontja
szerint az egész /2/ bekezdés maga is” összemossa a
vádhatóság és a bíróság feladatkörét, “a bíróságot kimozdítja
abból az alkotmányos alaphelyzetéből, amely azt tartalmazza,
hogy a bíróság mintegy kívülállóként” döntsön a vádról. A
bíróság a hivatkozott rendelkezés következtében az ügyésznek
a vád kiterjesztésére való felhívásával maga is vádlóként lép
fel, majd utóbb saját prekoncepcióját bírálja felül. Ennek
folytán a támadott rendelkezés ellentétes a Be. fenti
alapelvével, és sérti az Alkotmányban biztosított pártatlan
bírósághoz való jogot.
2. Az Alkotmánybíróság eljárásában beszerezte az igazságügy-
miniszter véleményét.
3. Az Alkotmánybíróság eljárása során megállapította, hogy a
bírói kezdeményezéssel érintett jogszabályi rendelkezés
szoros tartalmi összefüggésben áll a Be. 227. §-ban
foglaltakkal. Ezért az alkotmányossági vizsgálatot az eddig
folytatott következetes gyakorlatának megfelelően ez utóbbi
tekintetében is lefolytatta. [pl. 3/1992. (I. 23.) AB
határozat, ABH 1992, 329, 330.; 6/1992. (I. 30.) AB
határozat, ABH 1992, 40, 41.; 54/1992. AB határozat, ABH,
1992, 266, 268.; 60/1994. (XII. 24.) AB határozat, ABH 1994,
342, 343.; 25/1993. (IV. 23.) AB határozat, ABH 1993, 188,
193.; 26/1995. (V. 15.) AB határozat, ABH 1995, 123, 124.;
31/1995. AB határozat, ABH 1995, 158, 159.; 81/1995. (XII.
21.) AB határozat, ABH 1995, 421, 423.; 4/1998. (III. 1.) AB
határozat, ABH 1998, 71, 72.; 16/1998. (V. 8.) AB határozat,
ABH 1998, 140, 153.; 10/2001. (IV. 12.) AB határozat, ABK
2001, április, 171, 184.; 31/2001. (VII. 11.) AB határozat,
ABK 2001, június-július 329, 335.]
Megállapította továbbá az Alkotmánybíróság azt is, hogy a
2003. január 1-jén hatályba lépő, a büntetőeljárásról szóló
1998. évi XIX. törvény (a továbbiakban: új Be.) 342. § (3)
bekezdése a jelenleg hatályban lévő eljárási törvény 227. §-
val megegyező rendelkezést tartalmaz. A nyilvánvaló
összefüggés okán ezért az 5/1999. (III. 31.) AB határozatban
(ABH 1999, 75, 86.) és a 19/1999. (VI. 25.) AB határozatban
(ABH, 150, 158.) követett gyakorlatának megfelelően az
alkotmányossági vizsgálatot e rendelkezésre is
kiterjesztette.
II.
1. Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezései:
“45. § (1) A Magyar Köztársaságban az igazságszolgáltatást a
Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága, az ítélőtáblák, a
Fővárosi Bíróság és a megyei bíróságok, valamint a helyi és a
munkaügyi bíróságok gyakorolják.
(2) A törvény az ügyek meghatározott csoportjaira külön
bíróságok létesítését is elrendelheti.”
“50. § (1) A Magyar Köztársaság bíróságai védik és
biztosítják az alkotmányos rendet, az állampolgárok jogait és
törvényes érdekeit, büntetik a bűncselekmények elkövetőit.”
“51. § (2) Az ügyészség törvényben meghatározott jogokat
gyakorol a nyomozással összefüggésben, képviseli a vádat a
bírósági eljárásban, továbbá felügyeletet gyakorol a büntetés-
végrehajtás törvényessége felett.”
“57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit
a törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.”
2. A Be. - nek az indítvánnyal érintett rendelkezései:
“9. § (1) A büntetőeljárásban a vád, a védelem és az
ítélkezés egymástól elkülönül.
(2) Bírósági eljárás csak törvényes vád alapján indulhat. A
bíróság annak a személynek a büntetőjogi felelősségéről
dönthet, aki ellen vádat emeltek, és csak olyan cselekmény
alapján, amelyet a vád tartalmaz.
(3) A bírósági eljárásban a bizonyítás során a vádlót, a
terheltet és a védőt azonos jogok illetik meg.”
“171. § (2) Ha a vád kiterjesztésének lehet helye, a bíróság
erre az ügyész figyelmét felhívja. Felhívhatja az ügyész
figyelmét arra is, hogy az ügy adatai a vád tárgyává tett
cselekménnyel szorosan összefüggő bűncselekmény miatt más
személlyel szemben is vádemelésre adnak alapot. Ebben az
esetben az iratokat az ügyésznek – indítványára – megküldi.”
“227. § Ha a vád kiterjesztésének feltételei állnak fenn, és
az ügyész nincs jelen a tárgyaláson, erről a bíróság az
ügyészt a tárgyalás elnapolása vagy az eljárás elkülönítése
mellett értesíti.”
3. Az új Be. érintett rendelkezése:
“342. § (3) Ha a vád kiterjesztésének feltételei állnak fenn,
és az ügyész nincs jelen a tárgyaláson, erről a bíróság az
ügyészt a tárgyalás elnapolása vagy az eljárás elkülönítése
mellett értesíti.”
III.
Az indítvány megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság már számos határozatában vizsgálta a
bírói hatalmi ág függetlenségének és a bíróságok
pártatlanságának alkotmányos követelményrendszerét, az
igazságszolgáltatás alkotmányjogi fogalmát, a bíróságoknak és
az ügyészségeknek az ebben betöltött szerepét.
Az Alkotmánybíróság az 53/1991. (X. 31.) AB határozatában
kimondta: “A bírói hatalom – amely a magyar parlamenti
demokráciában is elválik a törvényhozó és a végrehajtó
hatalomtól – az állami hatalomnak az a megnyilvánulása, mely
az erre rendelt szervezet útján a vitássá tett vagy
megsértett jogról – törvényben szabályozott eljárás során –
kötelező erővel dönt.” [53/1991. (X. 31.) AB határozat, ABH
1991, 266, 267.; továbbá 627/B/1993. AB határozat, ABH 1997,
767, 768.; 52/1996. (XI. 14.) AB határozat, ABH 1996, 159,
161.]
Leszögezte az Alkotmánybíróság azt is, hogy: “A bírói hatalom
legfőbb sajátossága [...] az, hogy állandó és semleges. Ezt a
semlegességet fogalmazza meg az Alkotmány 50. § (3) bekezdése
annak kimondásával, hogy a bírák függetlenek és csak a
törvénynek vannak alávetve.” [17/1994. (III. 29.) AB
határozat, ABH 1994, 84, 85.]
Az 52/1996. (XI. 14.) AB határozatában arra mutatott rá az
Alkotmánybíróság, hogy: “Az igazságszolgáltatásban való
részvétel az ügyészség alkotmányos kötelessége. Az Alkotmány
51. § (1) bekezdése szerint az ügyészség gondoskodik az
állampolgárok jogainak védelméről és a bűncselekmények
üldözéséről. A bűnüldözés révén és a vádképviselet útján az
ügyészség önálló nevesített jogosítványokkal (vádképviselet
és vádelv) résztvevője az igazságszolgáltatásnak. Az
Alkotmány 51. § (2) bekezdése szerint az ügyészség ‘képviseli
a vádat a bírósági eljárásban.’ A büntető eljárás központi
része a bírói eljárás ugyan, de az ítélő szakasz előkészítése
is része az igazságszolgáltatásnak, mint közhatalmi
tevékenységnek.” [52/1996. (XI. 14.) AB határozat, ABH 1996,
159, 161.]
2. A Be. az alapelvek között a 9. § (1) bekezdésében
kimondja, hogy a büntető igazságszolgáltatás során az
eljárási feladatok: a vád, a védelem és az ítélkezés
egymástól elkülönülnek. A jelen eljárásban az
Alkotmánybíróság ezen elvből (funkciómegosztás) kiindulva, a
Be. 9. § (2) bekezdésében részletesen is meghatározott vádelv
tartalmát és érvényesülésének következményeit vizsgálta.
A történetileg változó tartalmú és eltérő eljárási kereteket
között alkalmazott vádelv lényegét a hatályos Be. szerint
alapjában véve három elem alkotja: a perbeli funkciók
megosztása, a vádló váddal való rendelkezési joga, a bíróság
vádhoz kötöttsége mind az eljárás bírósági szakaszának
megindítása, mind annak lefolytatása, mind pedig az
ítélethozatal során.
A vád, a védelem és az ítélkezés elkülönítésének elméleti
absztrakcióját a büntető eljárási törvény normává emeli,
amikor az adott típusú eljárási feladatokhoz tételes
szabályaival konkrét jogosultságokat és kötelezettségeket
rendel, továbbá az adott funkcióval összefüggésben határozza
meg a hatásköri, illetékességi, összeférhetetlenségi,
kizárási szabályokat [Be. 17. §, 18. § (4) bekezdés, 20. §
(1) bekezdés].
A Be. további rendelkezései szabják meg azokat a kereteket,
amelyek között a rájuk ruházott feladatokat a bíróságok és az
ügyészségek ellátják, megjelölve azokat az eszközöket is,
melyeket a konkrét eljárási jogosítványok és kötelezettségek
teljesítése során alkalmazhatnak.
Az ügyész a Be. tételes szabályai által előírt módon köteles
a nyomozás törvényességét felügyelni és intézkedéseivel
biztosítani [18. § (1), (2), (3) bekezdés]. Önálló döntési
jogosultsága van a nyomozás megtagadása, a nyomozás
megszüntetése, a megalapozatlan vagy szükségtelen vádemelések
elkerülése érdekében a nyomozás – megrovás alkalmazása
mellett vagy anélkül történő – megszüntetése, a vádemelés
mellőzése és elhalasztása tekintetében [Be. 127. § (2), (3)
bekezdés; 127/A. § (1) bekezdés; 129. § (1) bekezdés; 139. §
(2), (3) bekezdés; 140. § (1) bekezdés; 141/C. § (1)
bekezdés; 147. §; 147/A. §; 303/A. §].
A Be. rendszeréből következően a nyomozás befejezése után a
nyomozás adatait értékelve kizárólag a közvádlói funkcióval
felruházott ügyész dönthet a büntető eljárás további
sorsáról. Az ügyész mérlegelő tevékenységének egyik eredménye
a vádemelés, amellyel közhatalmi jogosítványát gyakorolja.
Ennek folytán kerül a konkrét ügy az érdemi döntés
meghozatalára kizárólagosan jogosult bíróság elé.
A bíróság igazságszolgáltatási tevékenységének előfeltétele a
törvényes vád megléte. A bíróság elsőként hivatalból azt
vizsgálja, hogy a vádnak megvannak-e a büntetőeljárási
törvényben meghatározott alaki és tartalmi kellékei.
A törvényes vád alaki feltétele, hogy a Be.-ben a vádlói
jogosultságokkal felruházott ügyésztől [Be. 18. § (4)
bekezdés; 295. § (1) bekezdés; 333. § (1) bekezdés] vagy az
ügyek meghatározott körében a magánvádlótól [Be. 54. § (1)
bekezdés] származzék (vádlói legitimáció). A minimális
tartalmi követelményeket a Be. 146. § (2) bekezdése a vádirat
szükséges elemeinek szabályozásáról szóló rendelkezései
között határozza meg. A közvád képviselőjének minden esetben
konkrétan körülírt cselekmény miatt, annak a büntető törvény
szerinti minősítését is tartalmazó, pontosan azonosítható
személy felelősségre vonására irányuló megalapozott, a
bizonyítékok megjelölését és indítványait is magában foglaló
összefoglalt vádat kell a hatáskörrel és illetékességgel
rendelkező bíróság elé terjesztenie.
A Be. XVI. fejezetében szabályozott bíróság elé állítás
intézményének alkalmazásakor a Be. 349. § (2) bekezdése a vád
szóban történő előterjesztését kívánja meg, azonban a szóbeli
formának – eltérő szabály híján – ugyanazokat az elemeket
kell tartalmaznia, mint az írásbeli vádnak. Tény az is, hogy
az egységesen kialakított országos ügyészi gyakorlat szerint
ezekben az esetekben is készül egy írásbeli ún. “feljegyzés”,
amely a vádlott személyi adatait és a vád tárgyává tett
cselekmény leírását, illetve a cselekmény minősítését
tartalmazza.
A Be. szerint a magánvád tartalmi kellékei a közvádnál
kevésbé szigorúak, azonban a vizsgált rendelkezés
szempontjából a magánvádas ügyeknek nincs jelentősége.
A törvényes vádhoz a bíróság az eljárás során mindvégig kötve
van, csak a megvádolt személy vád tárgyává tett cselekménye
miatti felelősségéről dönthet, ugyanakkor a vádat köteles
kimeríteni [Be. 163. § (2) bekezdés; 250. § III. pont]. A vád
tárgyává tett tények köre határozza meg a bíróság hatáskörét,
illetékességét, az eljárás módját (bűntetti, vétségi
eljárás), az általa felvett bizonyítás irányait, terjedelmét
és az ítélethozatal kereteit.
A vádfunkció hatékony gyakorlását biztosítják azok a
rendelkezések, amelyek a vád módosítását is lehetővé teszik a
vádló számára. Amennyiben az eredeti vádemelés után valamely
új elem (új bizonyíték vagy a tények jogi megítélésének
módosulása) indokolja, a vád megváltoztatható (módosítható
vagy kiterjeszthető).
A vád megváltoztatását és tárgyi értelemben vett
kiterjesztését magába foglaló vádmódosítás tekintetében az
ügyész közvádlói jogosultságainak kizárólagossága megtörik. A
Be. ezeket a lehetőségeket az első fokú határozat
meghozatalát megelőző tanácsülésig engedélyezi az ügyész
számára [Be. 209. § (2) bekezdés], azonban ezzel egyidejűleg
a bíróság részére is hasonló tartalmú, a vádfunkcióhoz tapadó
párhuzamos jogosultságokat, illetőleg kötelezettségeket
határoz meg. A tárgyalás előkészítő szakaszában a bíróságnak
a Be. 171. § (2) bekezdésében, tárgyalási szakaszban pedig a
227. §-ban megfogalmazott rendelkezésből következőleg
kötelessége a tárgyi értelemben vett vádkiterjesztés
lehetőségére felhívnia az ügyész figyelmét. A vádlott(ak)
mellett további személy(ek) elleni vádemelés lehetőségére
történő figyelemfelhívás az előkészítő szakaszban ugyancsak
kötelezettségként, míg a tárgyalási szakaszban lehetőségként
nyert szabályozást.
Egészen az első fokú bíróság ítéletének meghozataláig az
ügyésznek lehetősége van arra, hogy az eredetileg vád
tárgyává nem tett cselekmény(ek) vonatkozásában a vádat
jelentős mértékben átalakítsa, mi több, az eljárási szabályok
megtartásával akár eredetileg meg nem vádolt személlyel
szemben is vádat emeljen. Ez az állam büntetőjogi igényének
érvényesítése és a pergazdaságosság biztosítása szempontjából
egyaránt indokolt. A bíróság számára széles körben előírt
“figyelemfelhívási” kötelezettség és jog azonban azt is
jelenti, hogy a bíróság olyan jelentős befolyást szerezhet a
vád felett, amely lehetővé teszi, hogy a vád kereteit
előzetesen saját “elképzelésének” megfelelően tágítsa ki. Az
ügyész közvádlói jogosítványainak részbeni átvétele a
pártatlan bíró helyett a vádló-bírót helyezi előtérbe, míg a
vádnak a bíróság igényeivel való előzetes megfeleltetése a
közvádló oldalán semmiféle kockázati tényezőt nem jelent.
3.1. Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint:
“[...] a büntető igazságszolgáltatást érintő
alkotmánybírósági döntések elvi alapja, hogy demokratikus
jogállamban a büntető hatalom alkotmányosan korlátozott
közhatalmi jogosítvány és egyben alkotmányos kötelezettség. A
büntető hatalom gyakorlásának, a büntető igény
érvényesítésének intézmény- és eszközrendszere közvetlen
alkotmányos jelentőséggel bír; a büntető felelősségre vonás
szabályai alkotmányos jelentőségűek. A büntetőeljárás
közhatalmi jellegéből, feladatának természetéből következően
szükségképpen érinti az egyének alkotmányos alapjogait
[részletesen: 42/1993. (VI. 30.) AB hat., ABH 1993, 300., 304-
305.].” [49/1998. (XI. 27.) AB határozat, ABH 1998, 372,
376.]
Kifejtette az Alkotmánybíróság azt is, hogy “a jogállamiság
és jogbiztonság elvéből fakadnak az eljárási garanciák,
amelyek alapvető jelentőségűek az egyes jogintézmények
működésének kiszámíthatósága szempontjából. Az Alkotmány nem
biztosít alanyi jogot az anyagi igazság érvényesülésére, a
törvénysértő bírósági ítéletek kizárására. Ezek a jogállam
céljai és feladatai, amelyek megvalósulása érdekében
megfelelő – elsősorban eljárási garanciákat nyújtó –
intézményeket kell létrehoznia és az érintett alanyi jogokat
garantálnia. Az Alkotmány tehát az anyagi igazság érvényre
juttatásához szükséges – és az esetek többségében alkalmas –
eljárásra ad jogot (ABH 1992, 65.).” [49/1998. (XI. 27.) AB
határozat, ABH 1998, 372, 376, 377.]
A tisztességes eljárás követelményének alapfeltétele a vádlói
és az igazságszolgáltatási funkciók szétválasztása. Az
ügyészség és a bíróság feladatainak elkülönítése, az egyes
tevékenységi körökre vonatkozó részletes szabályok, az
eljárás alanyai számára előírt kötelezettségek és a részükre
biztosított jogosultságok konstrukciója eljárási garanciákat
is jelent a védelem számára.
A büntetőeljárás végső szakaszában a bíróság vádhoz
kötöttsége nemcsak az ügyész és a bíróság kapcsolatát
határolja be, hanem a vádlott védekezéshez való jogának
tartalma szempontjából is alapvető jelentőségű. A terhelt
számára a jogszerű és eredményes védekezéshez elengedhetetlen
annak ismerete, hogy milyen tények, összefüggések, adatok
alapján, milyen bűncselekmény miatt kerül sor vele szemben a
felelősségre vonását célzó bírósági eljárás lefolytatására. A
vád pontos ismerete biztosíthatja a védelem számára – többek
között – a bűnösség vagy a minősítő körülmények fennállásának
hiányát jelentő, illetőleg a cselekmény privilegizált esetét
megalapozó ok-okozati összefüggésekre vonatkozó bizonyítékok
feltárását, a cselekmény elbírálása szempontjából jelentős
motívumokra, enyhítő körülményekre történő figyelemfelhívás
lehetőségét. Ennek hiányában nem áll módjában az ügyésszel
egyenrangú félként érvei kifejtése, indítványainak megtétele,
vagyis a védekezés jogának a Be. 9. § (3) bekezdése szerinti
tartalommal való kitöltése.
Noha a hatályos szabályozásból következőleg a törvényes és
megalapozott vád központi kérdés az eljárás bírósági
szakaszában, ez nem jelenti a kontradiktórius eljárás
keretében felvett bizonyítás eredményéhez képest a vád
megváltoztathatatlanságát. A 9/1992. (I. 30.) AB határozatban
az Alkotmánybíróság rámutatott azonban arra, hogy “a
bűnüldözésnek szigorú anyagi jogi és eljárási korlátok és
feltételek között kell folynia, s hogy a bűnüldözés
sikertelenségének kockázatát az állam viseli. Ezt a
kockázatelosztást az ártatlanság vélelmének alkotmányos
garanciája [57. § (2) bekezdés] külön szabályként kifejezésre
is juttatja.” [9/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH, 1992, 59,
70.] Alapvető kívánalom tehát, hogy a vád megváltoztatásának
a keretei, a terhelt által is előre számításba vehető módon
az eljárási törvényben előzetesen rögzítésre kerüljenek. A
szabályok technikai kiszámíthatósága mellett azonban a
vádlott számára az ügyészség és a bíróság jogosítványainak
tartalmilag is – az eljárási törvényben meghatározott
feladatukkal összhangban álló módon – kalkulálhatónak kell
lenniük. E tekintetben meghatározó kérdés a váddal való
rendelkezés jogának és ezen belül is a vádkiterjesztésnek a
szabályozása.
3.2. Az Alkotmánnyal összhangban a büntető eljárásról szóló
törvény a közvádra üldözendő bűncselekmények miatti vádemelés
tekintetében a döntés felelősségét kivételt nem tűrő módon az
ügyészre ruházza. A vádemeléssel az ügyész azt juttatja
kifejezésre, hogy a rendelkezésére bocsátott nyomozási iratok
alapján milyen, a terhelt felelősségét megalapozó tényeket
állapított meg és ezekkel kapcsolatban mi a jogi álláspontja.
A vádképviselet azzal a kötelezettséggel jár, hogy a
bizonyítás eredményéhez képest az ügyész a szakmai,
hivatásbeli felelősség szabályai szerint eljárva a vád
terjedelmében változtatást eszközöljön. A Be. szabályai
szerint az ügyészi vádkiterjesztés esetén a terhelt részére
még a tárgyalás elnapolása révén is biztosítani kell a
védekezéshez való jog tényleges gyakorlását az újabb vád
vonatkozásában [209. § (3) bekezdés], tekintettel arra is,
hogy a bíróság ítélkezésének alapját a továbbiakban a
megváltoztatott vád képezi.
A büntető ügyekben a bíróságnak az Alkotmány és a Be.
szerinti eljárási feladata, hogy a vád felől tisztességes
eljárás lefolytatása után pártatlan döntést hozzon.
A 6/1998. (III. 11.) AB határozatában az Alkotmánybíróság
elvi éllel szögezte le: “A ’tisztességes eljárás’ (fair
trial) követelménye nem egyszerűen egy a bíróságnak és az
eljárásnak itt megkövetelt tulajdonságai közül (ti. mint
‘igazságos tárgyalás’), hanem az idézett alkotmányi
rendelkezésben foglalt követelményeken túl — különösen a
büntetőjogra és eljárásra vonatkozóan — az 57. § többi
garanciájának teljesedését is átfogja. Sőt, az
Egyezségokmánynak és az Emberi Jogok Európai Egyezményének —
az Alkotmány 57. §-a tartalmához és szerkezetéhez mintát adó
— eljárási garanciákat tartalmazó cikkei általában elfogadott
értelmezése szerint a fair trial olyan minőség, amelyet az
eljárás egészének és körülményeinek figyelembevételével lehet
csupán megítélni. Ezért egyes részletek hiánya ellenére
éppúgy, mint az összes részletszabály betartása dacára lehet
az eljárás ‘méltánytalan’ vagy ‘igazságtalan’, avagy «nem
tisztességes»”. [6/1998. (III. 11.) AB határozat, ABH 1998,
91, 95.]
A tisztességes eljárásnak számos nem nevesített, de elismert
és több kifejezetten nevesített összetevője van. Ez utóbbiak
közül az egyik a bíróság pártatlanságának kívánalma, amelynek
a védelemhez való joggal összefüggésben is kiemelt a szerepe.
Az Alkotmánybíróság a bíróság pártatlanságának alkotmányi
követelményrendszerét első ízben vizsgáló 67/1995. (XII. 7.)
AB határozatában rámutatott, hogy: “A pártatlan bírósághoz
való alkotmányos alapjog az eljárás alá vont személy iránti
előítéletmentesség és elfogulatlanság követelményét támasztja
a bírósággal szemben. Ez egyrészt magával a bíróval, a bíró
magatartásával, hozzáállásával szembeni elvárás, másrészt az
eljárás szabályozásával kapcsolatos objektív követelmény: el
kell kerülni minden olyan helyzetet, amely jogos kétséget
kelt a bíró pártatlansága tekintetében.” [67/1995. (XII. 7.)
AB határozat, ABH 1995, 346, 347.]
Ugyanezen határozatában az Alkotmánybíróság elemezte az
Emberi Jogok Európai Bírósága által az emberi jogok és
alapvető szabadságok védelméről szóló az 1993. évi XXXI.
törvénnyel kihirdetett Egyezmény 6. cikk 1. pontjában foglalt
fair eljárás érvényesülésének vizsgálata során alkalmazott
ún. kettős tesztet. Az Európai Bíróság a szubjektív teszt
keretében az eljáró bíró személyes magatartását, vagyis azt
vizsgálja, hogy volt e az eljárás során “olyan
megnyilvánulása, amelyből a pártatlanságának hiányára lehet
következtetni.” [67/1995. (XII. 7.) AB határozat, ABH 1995,
346, 347.] Az objektív megközelítés pedig: “annak vizsgálata,
hogy függetlenül a bíró személyes magatartásától, a
folyamodónak volt-e jogos, indokolt, objektíve igazolható oka
a pártatlanság hiányának feltételezésére. Ehhez a Bíróság
részletesen vizsgálja, hogy az adott jogrendszer szabályai
szerint a bíró korábban milyen jellegű eljárásban, milyen
feladatokat látott el, és milyen annak a szervezetnek a belső
felépítése, amelynek keretében a pártatlanságát kétségessé
tevő döntések születtek.” [67/1995. (XII. 7.) AB határozat,
ABH 1995, 346, 348.]
Az Emberi Jogok Európai Bíróságának az objektív teszttel
kapcsolatos gyakorlatából egyértelműen kitűnik, hogy az
eljárás során a bíró által ellátott funkciók vizsgálata
alapvető kérdés. A funkcióhalmozódás, vagyis azon eset,
amikor a bíró ítélkezésen kívüli, a vizsgálattal vagy a
váddal kapcsolatos feladatokat is ellát, a Bíróság szerint
jogos kételyeket ébreszt a pártatlanságával kapcsolatban.
Alapvető kérdés, hogy a bíró, aki a felek felett áll, a
felektől különüljön el. A büntető eljárás feltétele a vád,
amelyet a védelem támad, ezért a bíró elkülönültsége úgy
biztosítható, ha a vádat nem ő fogalmazza meg, a váddal
kapcsolatos feladatokat egy tőle elkülönült személy látja el.
A vád és az ítélkezés feladatainak egy eljáráson belül azonos
személy által történő ellátása önmagában alkalmas a bíró
pártatlanságának megkérdőjelezésére, függetlenül attól, hogy
milyen személyes magatartást tanúsított. [Eur. Court H. R.,
Case of De Cubber v. Belgium, Ser. A-86.; Eur. Court H. R.,
Case of Piersack v. Belgium, Ser. A-53.]
Több ízben vizsgálta az Emberi Jogok Európai Bírósága és a
Bizottság a bíróság előtti eljárás tartalmi
kiszámíthatóságának feltételrendszerét is. Ennek során többek
között – éppen egy Magyarországgal kapcsolatos ügyben –
kifejtette, hogy a vádlottnak a vádról történő értesítése a
tisztességes eljárás kívánalma szerint nem pusztán formai
követelmény.
“A bűncselekmény tényállási elemei döntő fontosságú szerepet
játszanak a büntetőeljárásban, amennyiben az e tényállások
megvalósulását állító irat kézbesítésének pillanata az,
amelytől fogva a gyanúsítottat úgy kell tekinteni, mint aki
formálisan kézhez kapta az ellene felhozott vádak tény és
jogbeli alapját tartalmazó írásos értesítést (Eur. Court HR,
Kamasinski v. Austria judgement, of 19 December 1989, Series
A no. 168, pp. 36-37, § 79.). Az Egyezmény 6. cikke 3.
bekezdésének (a) pontja nemcsak azt a jogot biztosítja a
vádlott számára, hogy a vád ‘okáról’ – azaz azokról a
cselekményekről, amelyeket a vádlott állítólagosan elkövetett
és amelyeken a vád alapul – tájékoztatást kapjon, hanem azt
is, hogy a terhére rótt cselekmények jogi minősítéséről is
tájékoztassák. A tájékoztatásnak részletesnek kell lennie
[Eur. Court HR, Pélissier és Sassi v. France (GC), judgement,
of 25 March 1999, 25444/94, § 51, ECHR 1999-II]. [...] A
Bíróság továbbá emlékeztet arra, hogy a 6. cikk 3.
bekezdésének (a) és (b) pontja egymással összefügg és hogy a
vád természetére és okára vonatkozó tájékoztatáshoz való
jogot a vádlott védekezésre való felkészüléséhez fűződő
jogának fényében kell megítélni.” (Eur. Court H.R., Case of
Zoltán Dallos v. Hungary, judgement, of 8 February 2001,
29082/95, § 47, ECHR 2001-II; magyar nyelvű kivonat: Bírósági
Határozatok, 2001/5, 392, 396.)
Mindebből az következik, hogy az ügyészség és a bíróság
feladatainak elkülönítése nem pusztán a vádemelés –
vádképviselet szabályainak formális betartását jelenti, hanem
súlyozott szerepe van a vád tartalmi értelemben vett
törvényessége szempontjából is. A bírói és ügyészi
tevékenységre vonatkozó részletes eljárási szabályok, az
eljárás alanyai számára előírt kötelezettségek és a részükre
biztosított jogosultságok konstrukciója a tisztességes
eljárás követelménye szempontjából alapvető jelentőségű. Az
eljárási funkciók közötti “átjárhatóság” lehetőségének
megteremtése, sőt kötelezettségként történő előírása, amely
az eljárás teljes bírósági szakaszában töretlenül érvényesül,
a vád tartalmi törvényességét kérdőjelezi meg és ekként sérti
a tisztességes eljárás követelményét.
3.3. A Be. vizsgált szabályai a bírót arra kötelezik, hogy az
eléje kerülő konkrét ügyben a vád oldalán, az adott terhelt
ellenében avatkozzék be a felek kapcsolatába, sőt az
eljárásban addig nem is szereplő személlyel szemben –
előzetes eljárás nélkül – a vádemelést szorgalmazza. Ezzel a
beavatkozással megbomlik a funkciómegosztásból következő
egyensúly, a bíróság pedig átlép azon a határon, amely az
Alkotmányban és a Be.-ben megfogalmazott feladatköréből
következik. A vád kompetenciájába tartozó jogosultságok
gyakorlása, amely már előkészítő szakaszban az eléje kerülő
ügyben előzetesen kinyilvánítandó állásfoglalásra készteti a
bírót, egyfelől ténylegesen alkalmas lehet arra, hogy
elfogulttá váljék, másfelől pedig ennek következtében a
pártatlansága a látszat szerint kétségbe vonhatóvá válik. A
vádkiterjesztés lehetőségének a bíró általi megfogalmazása
azt a feltételezést vonhatja maga után, hogy már a
bizonyítási eljárás megkezdése előtt döntött a bűnösség
kérdésében, sőt az eredeti vádban megfogalmazott mértéken
túlmenően is felelősnek tartja a vádlottat. Mindezek az
aggályok fokozottan jelentkeznek abban az esetben, ha a
bíróság felhívása nyomán az ügyész olyan személy ellen
emelhet vádat, akivel szemben eredetileg nem is kívánta
érvényesíteni a vádemelés közhatalmi jogosultságát, akivel
szemben esetleg nyomozás nem is folyt.
Nem változtat ezen az a tény sem, hogy a bíró felhívása
ellenére az ügyész a vádat nem köteles kiterjeszteni. Mi
több, a szabályozásnak ez a módja az eljárásba
megengedhetetlen bizonytalansági tényezőt épít be. A vád
képviselőjének nyilatkozatától függetlenül az ügy uraként
eljáró bíróság valódi álláspontja a terhelt előtt már
ismertté vált, s ez jogosan ébreszthet kételyeket benne a
további bizonyítási eljárás irányultsága tekintetében is. A
védelem szempontjából ez esetben nem tekinthető minden alapot
nélkülözőnek az a feltételezés, hogy az ügyész nemleges
nyilatkozata ellenére a bíróság az eljárás során mégiscsak
megkísérli a vádkiterjesztésben megfogalmazott álláspontjának
az alátámasztását, vagy a büntetés kiszabása során vonja
értékelési körébe azokat a tényezőket, amelyek a
vádkiterjesztésre történő felhívást eredetileg megalapozták.
Miután annak nincs eljárási akadálya, hogy vádhatóság utóbb
változtasson a vádkiterjesztés kérdésében elfoglalt
álláspontján, mind az ügyész, mind a bíróság működése
tartalmilag, az eljárási funkciókat tekintve is a védelem
szempontjából kiszámíthatatlanná válik.
A közvádlói és a bírói szerep összemosása, a bíróságnak a vád
oldalán történő beavatkozása az eljárásba, a szabályozás
lényegéből fakadóan alkalmas lehet arra, hogy kételyeket
ébresszen a bíróság pártatlansága tekintetében. E
vonatkozásban pedig az Alkotmánybíróság – az ide vonatkozó
gyakorlatát legutóbb összegző – 17/2001. (VI. 1.) AB
határozatában elvi éllel szögezte le, hogy alkotmányellenes
egy eljárásjogi intézmény olyan szabályozása, amely azon elv
ellen hat “hogy a bírónak nem csak pártatlannak kell lennie,
hanem pártatlannak is kell látszania.” [17/2001. (VI. 1.) AB
határozat, ABK 2001, május, 248, 250.]
A 33/2001. (VII. 11.) AB határozatában kifejtette az
Alkotmánybíróság azt is, hogy a pártatlanság elvének
következetes érvényesülését sérti az olyan jogintézmény
puszta léte, amely “beleütközik a bíróság előtti egyenlőség
elvébe” azáltal, hogy az eljárás egyik résztvevőjének, az
ügyésznek “többletjogokat biztosít, amellyel szemben a
terhelt [...] lépéshátrányba kerül.” [részletesen: 33/2001.
(VII. 11.) AB határozat, ABK 2001. június-július, 347, 348,
349.]
Az ügyész “közvádlói funkciójának gyakorlása során az ügyészi
szakmai felelősség követelményeit is szem előtt tartva
köteles eljárni.” [34/B/1996. AB határozat, ABK 2001,
április, 190, 192.] A váddal való rendelkezési jog
gyakorlásával összefüggő, szakmai kötelezettségeit a Magyar
Köztársaság ügyészségéről szóló 1972. évi V. törvény (a
továbbiakban: Ütv.) III. fejezete a bírósági eljárásban való
részvétel tekintetében külön is szabályozza. Az ügyészségi
szolgálati viszonyról és az ügyészségi adatkezelésről szóló
1994. évi LXXX. törvény 53. § (1) bekezdés a) pontja pedig –
többek között az Ütv.-ben szabályozott – hivatali kötelesség
vétkes megszegése esetére biztosítja az ügyésszel szemben a
fegyelmi felelősségre vonás lehetőségét.
A Be. szabályai szerint a vádfunkcióból következő feladatok
gyakorlása elválaszthatatlanul az ügyészhez tapad. Mivel a
váddal való rendelkezés teljes körűen az ügyészt illeti meg,
a bíróság nincs is olyan jogi eszközök birtokában, amelyekkel
a vádemelést vagy a vádmódosítást akár vétlen, akár vétkes
mulasztás esetén kikényszeríthetné. Ilyen eszközök
biztosítása a funkciók egyesítését vonná magával, amely már
súlyosan sértené a pártatlan bírósághoz való jog alkotmányi
követelményét.
A váddal való rendelkezésből fakadó eljárási feladatok
teljesítése vagy elmulasztása kizárólag az ügyész hivatásbeli
felelőssége. Az ügyésznek az e feladat teljesítéséhez
szükséges jelenléti, kérdezési, indítványtételi és egyéb
jogát a Be. a bírósági eljárásban teljes körűen biztosítja.
Annak vizsgálata pedig, hogy az ez irányú felelősségéből
fakadó kötelezettségeinek az ügyész tárgyaláson vagy
tárgyaláson kívül hogyan tesz eleget, milyen szempontok
vezérlik a tárgyaláson való részvétel jogának gyakorlásánál,
kizárólag célszerűségi kérdés, s mint ilyen, nem tartozik az
Alkotmánybíróság által értékelendő szempontok sorába. Az
állami büntető igény érvényesítése az ügyész alkotmányos
kötelezettsége és ennek a szakmai, hivatásbeli mulasztásból
eredő elenyészése kockázatát is az ügyész viseli. A kockázat
csökkentéséhez fűződő érdek semmiképp nem lehet erősebb, mint
a tisztességes eljáráshoz való jog érvényesítése. Ez
utóbbinak viszont alapvető feltétele az eljárásbeli funkciók
tiszta elkülönítése.
3.4. Az Alkotmánybíróság a bírói szervezetre vonatkozó
határozataiban következetesen hangsúlyozta, hogy az Alkotmány
2. § (1) bekezdésében meghatározott jogállamiság egyik alkotó
eleméből a hatalommegosztás alkotmányi elvéből következően “a
hatalmi ágak elválasztásának alkotmányos szerkezetében a
bírói hatalom függetlenségének kitüntetett szerepe van.”
[17/1994. (III. 29.) AB határozat, ABH 1994, 84, 85.] A
hatalommegosztás elvéből következik a bíróságnak az Alkotmány
45. § (1) bekezdésében meghatározott igazságszolgáltatási
monopóliuma, amely végső soron az egyedi ügyekben, a 46. §
(1) bekezdésében rögzített ítélkezési tevékenység
kizárólagosságában ölt testet.
Az Alkotmánybíróság az igazságszolgáltatás alkotmányjogi
fogalmát több, egymáshoz szervesen kapcsolódó határozatában
bontotta ki. Az 52/1996. (XI. 14) AB határozatában
leszögezte: “A bírói hatalomhoz kapcsolódó, az eljárási
törvényben szabályozott közhatalmi tevékenység az
igazságszolgáltatás.” [52/1996. (XI. 14.) AB határozat, ABH
1996, 159, 161.] Az 1481/B/1992. AB határozatban ugyanakkor
arra utalt, hogy: “Az ‘igazságszolgáltatás’ alkotmányjogi
fogalma nem értelmezhető úgy, hogy az csakis a konkrét
ügyekben való ítélkezésre vonatkozik, hanem ennél
szükségképpen szélesebb kört ölel fel.” (ABH 1993, 756, 757.)
A folyamatában vizsgált büntető igazságszolgáltatás
rendszerében a bíróságon kívül más szervezetek és személyek
is részt vesznek. A résztvevő szervezetekhez (rendőrség,
ügyészség, bíróság) a büntető eljárás egyes szakaszaiban
eltérő feladatok kapcsolódnak, amelyek teljesítésében az
eljárási és a rájuk vonatkozó szervezeti törvények által
meghatározott jogszabályi kereteken és elveken belül
önállóak. A büntető igazságszolgáltatáshoz kapcsolódó egyes
funkciókat az Alkotmány is elkülöníti, s a már említett
ítélkezési tevékenységen kívül az 51. § (2) bekezdésében
nevesíti az ügyészség vádmonopóliumát, az 57. § (3)
bekezdésében pedig a védelemhez való jogot. A Be. 9. § (1)
bekezdésében rögzített funkciómegosztás elvének tehát
közvetlenül alkotmányi alapja van. Ezek az alkotmányi
rendelkezések egyben olyan garanciái is az ítélkezés, a vád
és védelem közötti egyensúlyteremtésnek, amelyek a fair
eljárás alapvető biztosítékai, s amelyeknek az eljárási
törvényben is töretlenül érvényesülniük kell.
Az eljárás bírósági szakaszában a vádrendszerű és
kontradiktórius eljárás lényegéből fakadó követelmény, hogy
az Alkotmány szerint az igazságszolgáltatás monopóliumával
rendelkező bíróság és a közvádlói hatalmat kizárólagosan
birtokló ügyészség hatásköre, tevékenysége, mozgástere
egyaránt átlátható, kiszámítható legyen. A funkciómegosztás
elvét és az Alkotmány 45. § (1), valamint 51. § (2)
bekezdését egyaránt sérti az a megoldás, amely az eljárás
bármely résztvevőjének jogi helyzetét lerontva, lehetőséget
teremt az eljárás során az eljárás bármely alanyától való
feladatkör elvonásra. Az Alkotmány hivatkozott
rendelkezéseiből az következik, hogy az ügyész közvádlói
monopóliumának éppúgy töretlennek kell lennie, mint ahogyan
az ítélkezésben a bírói függetlenséget és a pártatlanságot
megtestesítő állásfoglalásnak kell kifejezésre jutnia.
Kétségtelen tény, hogy az ügyész közvádlói monopóliuma járhat
olyan hátrányos következményekkel (pl. a vádemelés
elmulasztása, vagy indokolatlan vádelejtés), amelyek a
sértettek érdekeit hátrányosan befolyásolhatják. Az ilyen
hibák elhárításának és hiányosságok kiküszöbölésének módja a
jogalkotó által létrehozott vádkorrektívumok rendszere útján
lehetséges (pl. az új Be. által ismét bevezetett
pótmagánvád). A közvádló oldalán jelentkező vétkes vagy
vétlen mulasztások, esetleges szakmai hibák kiküszöbölésére
szolgáló korrektívumok azonban semmiképpen sem
eredményezhetik a vád és az ítélkezés eljárási funkcióinak
összemosását.
Az Alkotmánybíróság már a 9/1992. (I. 30.) AB határozatában
kifejtette, hogy a jogállamiság alapvető ismérve a
jogbiztonság, amely nemcsak “az egyes normák egyértelműségét
követeli meg, de az egyes jogintézmények működésének
kiszámíthatóságát is.” (ABH 1992, 59, 65.) A közvádló és a
bíróság viszonyában alapvető kívánalom, hogy az egyes konkrét
eljárások során ne váljon megkérdőjelezhetővé a bírák
függetlensége és pártatlansága, de a közvádlói monopólium
belső lényege sem. Ez csak akkor valósulhat meg, ha a büntető
eljárásban részt vevő hatóságok működése tartalmi értelemben
kiszámítható, ha a bíróság és az ügyészség által az eljárási
törvény rendelkezései következtében ténylegesen ellátott
feladatok megfelelnek az Alkotmány által rájuk ruházott
közhatalmi funkcióknak.
Az Alkotmány ide vonatkozó rendelkezései, így: a bíróságok
igazságszolgáltatási monopóliumát rögzítő 45. § (1) bekezdése
és az ehhez szorosan tapadó, az ítélkezési tevékenység
kizárólagosságára vonatkozó 46. § (1) bekezdése, az ügyészség
vádmonopóliumát meghatározó 51. § (2) bekezdése, valamint a
védelemhez való jogot garantáló 57. § (3) bekezdése éppen az
ügyek tisztességes eljárás keretében történő, előítélet-
mentes, pártatlan eldöntését hivatottak szolgálni. A
pártatlanság viszont az egyik alapfeltétele annak, hogy az
ügyekben helyes és megalapozott ítélet szülessen.
A fenti indokokra figyelemmel az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy a vizsgált rendelkezések szemben állnak
a büntető igazságszolgáltatáshoz kapcsolódó egyes
feladatoknak közvetlenül az Alkotmányból levezethető, és a
Be. 9. §-ában külön is nevesített funkciómegosztás elvével,
minek folytán alapjaiban sértik a tisztességes eljáráshoz
való jog elvének garanciális szabályait. Az Alkotmánybíróság
már a 6/1998. (III. 11.) AB határozatában kifejtette, hogy az
Alkotmány 57. §-ában foglalt elvek képezik a tisztességes
eljáráshoz való jognak a gerincét, azonban a “tárgyalás
tisztessége” ezek betartásában nem merül ki. Leszögezte
továbbá azt is, hogy: “Nincs olyan szükségesség, amely miatt
a tárgyalás ‘tisztességes’ voltát arányosan ugyan, de
korlátozni lehetne.” (ABH 1998, 91, 95, 99.)
A fentebb kifejtettekből az is következik, hogy a bíróságnak
a Be. 171. § (2) bekezdésében és 227. §-ban megfogalmazott
vádkiterjesztéssel kapcsolatos kötelezettsége sérti az
Alkotmány 57. § (1) bekezdésében rögzített pártatlan
bírósághoz való jog alkotmányos elvét. A szabályozás nyomán
előálló jogbizonytalanság folytán sérül továbbá az Alkotmány
57. § (3) bekezdése által garantált védelemhez való jog elve
is. Erre tekintettel az Alkotmánybíróság a vizsgált
rendelkezéseket az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény (a továbbiakban: Abtv.) 42. § (1) bekezdésében
foglaltaknak megfelelően a határozat közzétételének napjával
megsemmisítette.
Az új Be. 342. § (3) bekezdése ugyanazon okból
alkotmányellenes, mint a Be. 227. §-a. Így az
Alkotmánybíróság az Abtv. 42. § (2) bekezdése alapján
megállapította, hogy a már kihirdetett, de még hatályba nem
lépett törvény ezen rendelkezése 2003. január 1-jével nem lép
hatályba.
Az Alkotmánybíróság határozatának közzétételét az Abtv. 41. §-
a alapján rendelte el.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |