A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi
XXII. törvény 106. § (1) és (2) bekezdésében foglalt
rendelkezések alkotmányellenességének megállapítására irányuló
indítványt és e jogszabályhelyek megsemmisítése iránti kérelmet
elutasítja.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó a Munka Törvénykönyvéről szóló 1967. évi II.
törvény 35. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezés, továbbá a
Munka Törvénykönyve végrehajtásáról szóló 48/1979. (XII. 1.) MT
rendelet 39. §-ában foglalt rendelkezés alkotmányellenességének
a megállapítását kérte.
A támadott törvényi rendelkezés az ún. kirendelés intézményét
szabályozta, amelynek alapján a dolgozó kötelezhető volt arra,
hogy ideiglenesen más munkáltatónál is munkát végezzen. E
kötelezésre vonatkozó részletszabályokat tartalmazta a
végrehajtási rendelet sérelmezett 39. §-a.
Az indítványozó álláspontja szerint a támadott rendelkezések
ellentétesek a szerződési szabadság alkotmányos elvével, a
munkavállalót kiszolgáltatottá teszik, mert olyan munkaadó alá
kényszerítik, akivel nem áll jogviszonyban. A más munkáltatóhoz
való kirendelés szabálya egyidejűleg sérti a munkavállalónak a
személyes adatok védelméhez való alkotmányos jogát, mert a
munkaviszonnyal kapcsolatos adatokat munkáltatója az új
munkáltatóhoz továbbítja, s ezzel ez utóbbi olyan adatok
birtokába jut, amelyek kiszolgáltatásához a munkavállaló
engedélyt nem adott.
2. A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény ( a
továbbiakban : Mt ) a támadott törvényi rendelkezést hatályon
kívül helyezte és a 103/1992.(VI.26.) Korm. rendelettel a
végrehajtási rendelet is hatályon kívül helyezésre került. Az Mt
106. § (1) és (2) bekezdése azonban a támadott rendelkezéseket
lényegében azonos tartalommal fenntartotta, így az
Alkotmánybíróság az alkotmányossági vizsgálatot az Mt hatályos
rendelkezése vonatkozásában folytatta le.
Az Mt 106. § (1) bekezdése értelmében a munkavállaló az Mt
105. §-ában foglalt feltételek szerint írásban ideiglenesen más
munkáltatónál történő munkavégzésre is kötelezhető
( kirendelés ). Az ennek következtében felmerülő
többletköltségeit a munkáltató köteles megtéríteni. A (2)
bekezdés pedig úgy rendelkezik, hogy az (1) bekezdében
meghatározott esetben meg kell jelölni a munkáltatói jogkör
gyakorlóját is.
Az Mt 105. § (1) - (5) bekezdésében írt rendelkezések a más
munkakörben való munkavégzésre kötelezés feltételeit és
garanciális, a munkavállaló érdekeit védelmező szabályokat
tartalmazzák.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítványt megalapozatlannak találta.
1. A szerződési szabadság elvét az Alkotmánybíróság a
13/1990. ( VI. 18. ) AB határozatában az Alkotmány 9. § (1)
bekezdésében írt piacgazdaság lényegi elemének és önálló
alkotmányos jognak tekintette, amelynek lényegi vonatkozása,
hogy a szerződés tartalmát a felek szabadon állapíthatják meg és
a szerződésekre vonatkozó jogszabályi rendelkezésektől egyező
akarattal eltérhetnek. A szerződési szabadság egyik aspektusát,
a munka és foglalkozás szabad megválasztásásához való jogot
fejezi ki az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdése.
A kifogásolt jogszabályi rendelkezések az önálló alkotmányos
jogként felfogott szerződési szabadság követelményével nem
ellentétesek. Az Mt 13. § (3) bekezdése értelmében a feleknek
a munkaviszonyra vonatkozó megállapodása a törvény Harmadik
Részében meghatározott szabályoktól - ha a törvény egyébként
másként nem rendelkezik - eltérhet. Az eltérés egyébként a
munkavállalóra kedvezőbb feltételek mellett történhet csak meg.
A munkaviszonyra vonatkozó részletes szabályokat a törvény
Harmadik Része tartalmazza. Itt foglalnak helyet az indítványozó
által támadott rendelkezések is. Az Mt 76. § (1) bekezdése
szerint a munkaviszony - hacsak a törvény másként nem
rendelkezik - munkaszerződéssel jön létre. A munkaszerződés
tartalmát a fentiek szerint a felek szabadon állapítják meg, az
Mt-ben foglalt és a munkaszerződésre vonatkozó rendelkezésektől
a munkavállaló javára eltérhetnek.
A munkavállalónak tehát szabadságában áll a munkaszerződésben
kikötni a kirendelésre vonatkozó munkáltatói jog mellőzését. A
törvény rendelkezése csak az erre vonatkozó megállapodás
hiányában érvényesül, ilyen körülmények között a munkáltató
kirendelésre vonatkozó lehetősége nem sérti a szerződési
szabadság alkotmányos jogát, illetőleg a munkavállalónak a munka
és foglalkozás szabad megválasztásához való jogát sem.
2. Az Alkotmány 59. § (1) bekezdésében írt rendelkezés szerint
a Magyar Köztársaságban mindenkit megillet a személyes adatok
védelméhez való jog. Ennek - az Alkotmánybíróság
15/1991.(IV.13.) AB határozatával információs önrendelkezési
jogként értelmezett - alkotmányos alapjognak a munkaviszonyra
vonatkozó konkrét törvényi megfogalmazását adja az Mt 77. §-a.
Eszerint a munkáltató a munkavállalót csak olyan nyilatkozat
megtételére vagy adatlap kitöltésére kérheti, illetőleg vele
szemben csak olyan alkalmassági vizsgálatot alkalmazhat, amely
személyiségi jogait nem sérti és amely a munkaviszony létesítése
szempontjából nyújt lényeges tájékoztatást. A törvény ugyanakkor
az információs önrendelkezési jog lényeges tartalmi elemét
alkotó adattovábbítási tilalmat is kimondja. Az Mt 3. § (2)
bekezdése szerint ugyanis a munkáltató a munkavállalóra
vonatkozó tényt, adatot, véleményt harmadik személlyel kizárólag
a törvényben meghatározott esetekben vagy a munkavállaló
hozzájárulásával közölhet. Mivel kirendelés esetén a törvény a
munkáltatót az adattovábbítás jogával nem ruházza fel, a
munkavállaló adatait a kirendelésben érintett másik
munkáltatóval csak a munkavállaló hozzájárulásával közölheti.
E garanciális törvényi rendelkezések tehát megfelelő
biztosítékot adnak mind a szerződési szabadság, mind pedig az
információs önrendelkezési jog alkotmányos elveinek betartására
és érvényesülésére, ezért az indítványban kifogásolt törvényi
rendelkezés nem áll ellentétben az Alkotmány előírásaival, így
az Alkotmánybíróság az alaptalan indítványt elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
előadó alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |