Hungarian
Ügyszám:
.
954/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Lenkovics Barnabás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 69/2011. (VIII. 31.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2011/1007
.
A döntés kelte: Budapest, 08/29/2011
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság országos
    népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés aláírásgyűjtő
    ívének hitelesítése tárgyában hozott határozata ellen
    benyújtott kifogás alapján meghozta a következő

                             határozatot:
                                   
    Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 382/2010.
    (V. 19.) OVB határozatát a jelen határozatban foglalt
    indokolással helybenhagyja.
    Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
      továbbiakban: Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján kifogás
      érkezett az Alkotmánybírósághoz az Országos Választási
      Bizottság (a továbbiakban: OVB) 382/2010. (V. 19.) OVB
      határozata (a továbbiakban: OVBh.) ellen.
      Az OVB vitatott határozatával megtagadta az országos
      népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés aláírásgyűjtő
      ívének hitelesítését. Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés
      szerepelt: „Egyetért-e azzal, hogy az Országgyűlés alkosson
      törvényt arra nézve, hogy azok a bírósági felülvizsgálati
      kérelmet előterjesztő kérelmezők, akik a választási
      jogorvoslati eljárásban nem rótták le a Legfelsőbb Bíróság
      2/2010. (III. 23.) jogegységi határozatban megjelölt illetéket
      és emiatt kérelmük érdemi vizsgálat nélkül, vagy hivatalból
      elutasításra került, a megalkotott törvény hatálybalépésétől
      számított 60 napon belül – illetékfizetés nélkül – kérhetik a
      bíróságtól az elutasított kérelmük érdemi elbírálását?”
      Az OVBh. indokolásában megállapította, hogy a népszavazásra
      feltenni kívánt kérdés visszaható hatály bevezetését
      eredményezné, amelynek tilalma az Alkotmány 2. § (1)
      bekezdésében foglalt jogállamiság elvéből következik.
      Hivatkozott továbbá arra, hogy a kezdeményezés azon célja,
      miszerint a Legfelsőbb Bíróság által meghozott jogegységi
      határozatot népszavazás eredményeként megalkotandó
      jogszabállyal kívánná módosítani, szintén az Alkotmány 2. §
      (1) bekezdéséből levezethető jogállamiság elvébe ütközik.
      Fentiek alapján a népszavazás eredményeként megalkotásra
      kerülő jogszabály ellentétes lenne az Alkotmány 2. § (1)
      bekezdésében foglaltakkal és elfogadása az Alkotmány burkolt
      módosítását eredményezné. Utalt az indokolás arra, hogy az OVB
      és az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint az
      Alkotmány módosítására csak az Alkotmány 24. § (3)
      bekezdésében foglalt eljárási rendben kerülhet sor, a
      népszavazás még közvetett módon sem vonhatja el az
      Országgyűlés alkotmányozó hatáskörét. Mindezek alapján az OVB
      az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
      1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 10. § b)
      pontjában foglaltakat figyelembe véve az aláírásgyűjtő ív
      hitelesítését megtagadta.

      A kifogástevők – akik azonosak a népszavazás kezdeményezőivel
      – szerint az OVBh. több okból is jogszabálysértő. „Az
      alkotmányos alapjogok bekövetkezésének helyreállítására
      vonatkozó törvényalkotás nem sérti a visszaható hatály
      tilalmát. Visszaható hatályról egyébként sincs szó, mivel a
      bíróság az ügyekben nem hozott érdemi határozatot.”
      Tévesnek tartják a kérdés értelmezését és értékelését, „mivel
      a kérdés nem arra irányul, miszerint »a Legfelsőbb Bíróság
      által meghozott jogegységi határozat népszavazás eredményeként
      megalkotandó jogszabállyal kívánná módosítani«, hanem arra,
      hogy a választáshoz és érdemi jogorvoslathoz való jog
      sérelmére tekintettel (…) érdemi vizsgálat nélkül elutasított
      jogorvoslati kérelmek érdemi elbírálását rendelje el a
      törvény.” Álláspontjuk szerint ezért a kérdés nem sérti az
      Alkotmány 2. § (1) bekezdését.
      A kifogástevők megalapozatlannak tartják a kérdésnek burkolt
      alkotmánymódosításra hivatkozó elutasítási indokát, mivel az
      OVB ezen álláspontját jogszabállyal nem támasztotta alá.
      Érvelésük szerint az Alkotmánybíróság határozata az Nsztv.-ben
      történő feltüntetés, illetve hivatkozás hiányában nem lehet
      népszavazási kérdés elutasításának jogalapja.
      Mindezek alapján az OVBh. megsemmisítését kérik az
      Alkotmánybíróságtól.
      Az OVBh. a Magyar Közlöny 2010. évi 82. számában, 2010. május
      19-én jelent meg, a kifogást 2010. június 2-án, határidőben
      terjesztették elő.

                                    II.

      Az   Alkotmánybíróság   határozatának  meghozatala   során   a
      következő jogszabályokat vette alapul:
      1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezése:
      „2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
      2. Az Nsztv. rendelkezései:
      „2.  §  Az aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát az aláírásgyűjtés
      megkezdése előtt – hitelesítés céljából – be kell nyújtani  az
      Országos Választási Bizottsághoz.”
      „10.   §  Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
      a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
      b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
      c)  a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
      d)  ugyanazon  tartalmú kérdésben három éven belül  eredményes
      országos népszavazást tartottak,
      e)  az  aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
      szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
      „13.  §  (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni. ”
      A Ve. rendelkezései:
      „3.  §  A választási eljárás szabályainak alkalmazása során  a
      választásban  érintett résztvevőknek érvényre kell  juttatniuk
      az alábbi alapelveket:
      (…)
      d) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás,
      (…)”
      „77. § (2) A kifogásnak tartalmaznia kell
      a) a jogszabálysértés megjelölését,
      b) a jogszabálysértés bizonyítékait,
      (…)”
      „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív, illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
      (...)
      (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság  az Országos Választási Bizottság,  illetőleg
      az    Országgyűlés   határozatát   helybenhagyja,   vagy   azt
      megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg
      az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

                                   III.

      A kifogás nem megalapozott.

      1.  Az  Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
      az  Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § h)
      pontjában  foglaltaknak megfelelően a Ve. 130.  §-a  határozza
      meg.  Az  Alkotmánybíróság az OVB határozatai ellen benyújtott
      kifogások    elbírálása   során   kialakította    következetes
      gyakorlatát.    Az   Alkotmánybíróság   a   kifogás    alapján
      lefolytatott  jogorvoslati eljárásban azt  vizsgálja,  hogy  a
      beérkezett kifogás megfelel-e a Ve. 77. § (2) bekezdésének a)-
      c)   pontjaiban,  illetve  130.  §  (1)  bekezdésében  foglalt
      feltételeknek,  és  az  OVB az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítési
      eljárásában   az  Alkotmánynak  és  az  irányadó  törvényeknek
      megfelelően  járt-e  el. Eljárása során az Alkotmánybíróság  e
      feladatát    alkotmányos   jogállásával   és   rendeltetésével
      összhangban  látja el. [25/1999. (VII. 7.) AB  határozat,  ABH
      1999, 251, 256.]
      2.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja,  hogy  a  népszavazásra
      feltenni  kívánt  kérdés  nem  felel  meg  sem  a  népszavazás
      rendeltetésének, sem pedig az egyértelműség követelményének.
      2.1.    A    népszavazási   kezdeményezés    tekintetében    a
      rendeltetésellenes  joggyakorlás mércéjét az  Alkotmánybíróság
      18/2008.  (III.  12.) AB számú határozatában  fogalmazta  meg.
      Ezen  határozatában  az Alkotmánybíróság rámutatott,  hogy  az
      aláírásgyűjtés  kezdeményezése  a  népszavazáshoz   való   jog
      gyakorlásának   részjogosítványa,  a  választópolgárok   által
      kezdeményezett  népszavazási eljárásnak döntő  eleme,  melynek
      célja  –  rendeltetése – a népszavazási eljárás elindítása.  E
      jog  gyakorlása akkor rendeltetésszerű, ha összhangban áll  az
      Alkotmány    2.    §   (2)   bekezdésében   foglaltakkal,    a
      népszuverenitás  közvetlen,  de kiegészítő  gyakorlásával:  „A
      rendeltetésszerű  joggyakorlás  követelménye  a   hitelesítési
      eljárás   kezdeményezése   során   azt   jelenti,   hogy    az
      aláírásgyűjtés   kezdeményezőjének  az  országos   népszavazás
      alkotmányos   rendeltetésére,  a  közvetlen   hatalomgyakorlás
      kivételességére,  az  állam életében  betöltött  szerepére  és
      súlyára  tekintettel kell eljárnia. Felelősségteljesen,  annak
      tudatában  kell  benyújtania kezdeményezését, hogy  az  általa
      útjára  indított népszavazási eljárás állásfoglalásra készteti
      az  ország valamennyi választópolgárát, és annak eredményeként
      az Országgyűlést kötelező döntés születik, amely országgyűlési
      döntéssé,  törvénnyé  válva  hosszabb  távon  meghatározza   a
      polgárok  jogait, kötelezettségeit, befolyásolja a  társadalom
      életét.” [ABH 2008, 212.; 10/2010. (I. 28.) AB határozat,  ABH
      2010, 66, 69.]
      A  Legfelsőbb  Bíróság  által hozott, a kérdésben  hivatkozott
      2/2010.   (III.   23.)   Közigazgatási  jogegységi   határozat
      rendelkező része szerint a Ve. 82. § (1) bekezdésében és 84. §
      (2)  bekezdésében szabályozott bírósági felülvizsgálat  iránti
      nemperes   eljárás  nem  tárgyi  illetékmentes.  A  Legfelsőbb
      Bíróság   az   Alkotmánybíróság   több   határozatára   utalva
      megállapította,  hogy  a  választójoggal  összefüggő  alapjogi
      jellegű   ítélkezés   során  is  az   eljárásokat   szabályozó
      törvényeket  kell  a bíróságoknak alkalmazni,  illetve  azokat
      mindenképpen alkalmazniuk kell. A Ve. 82-84. §-ai rendelkeznek
      a      választási     bizottság     határozatának     bírósági
      felülvizsgálatáról,  azonban  ezek  a  szabályok  az  eljárási
      költség  – köztük az illeték – megállapításának és viselésének
      kérdéseit nem szabályozzák. A Ve. 84. § (2) bekezdése  alapján
      a   bíróság  nemperes  eljárásban  hoz  határozatot,  ezért  a
      választási  eljárás sajátosságainak megfelelően  alkalmazza  a
      Pp.  [a Polgári Perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény]
      szabályait, illetve az illetékkiszabás kérdésében az Itv.  [az
      illetékekről  szóló 1990. évi XCIII. törvény]  rendelkezéseit.
      Mindezek  alapján a Legfelsőbb Bíróság a választási  bizottság
      határozatának   bírósági   felülvizsgálata   iránti   nemperes
      eljárásban az illetékmentesség biztosítását törvényhozási úton
      tartja  megvalósíthatónak,  amelyre  az  elmúlt  években  –  a
      többszöri figyelemfelhívás ellenére – nem került sor.
      A  népszavazásra  feltenni  kívánt  kérdés  nem  a  választási
      bizottság   határozatának  bírósági   felülvizsgálata   iránti
      nemperes   eljárás   illetékmentességét   biztosító    törvény
      meghozatalára  vonatkozik, hanem az  egyszer  már  elutasított
      kérelmek   ¬   illetékfizetés   nélküli   –   újabb,    érdemi
      elbírálásának  törvényi biztosítására. Ez  a  kezdeményezés  –
      esetleges  megvalósulása  esetén – első  megközelítésben  csak
      azokat  a  választópolgárokat érinti, akiknek  felülvizsgálati
      kérelmét   az   eljáró  bíróságok  a  hivatkozott   jogegységi
      határozat   jogértelmezésével  megegyező  módon,  az   illeték
      lerovásának    hiánya    miatt   érdemi    vizsgálat    nélkül
      elutasították.   A   kérdés  bármilyen  irányú   eldöntése   a
      választópolgárok   meglehetősen   szűk   körének   egy   adott
      helyzetben  aktuális  problémáját  érinti,  és  semmiképp  nem
      tekinthető   olyan  kezdeményezésnek,  amely   állásfoglalásra
      késztethetné   az   ország  valamennyi   választópolgárát.   A
      kezdeményezés  tehát  nem alkalmas arra, hogy  hosszabb  távon
      határozza  meg  a választópolgárok jogait és kötelezettségeit,
      és  nem  egyeztethető  össze a népszuverenitás  közvetlen,  de
      kiegészítő   jellegű   gyakorlásának   elvével   sem.    Ebből
      következően  az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy  a  kérdés
      népszavazásra bocsátása a Ve. 3. § d) pontjában megfogalmazott
      rendeltetésszerű     joggyakorlás     alapelvének     sérelmét
      eredményezné.
      2.2.     A     népszavazásra    feltenni    javasolt    kérdés
      egyértelműségével     kapcsolatban     az     Alkotmánybíróság
      következetesen    érvényesített    álláspontja,    hogy     az
      egyértelműség   követelménye   a   népszavazáshoz   való   jog
      érvényesülésének garanciája. Az egyértelműség  követelménye  e
      tekintetben azt jelenti, hogy a népszavazásra szánt  kérdésnek
      egyértelműen  megválaszolhatónak kell lennie.  Ahhoz,  hogy  a
      választópolgár  a népszavazásra feltett kérdésre  egyértelműen
      tudjon  válaszolni  az szükséges, hogy  a  kérdés  világos  és
      kizárólag   egyféleképpen  értelmezhető  legyen,  a   kérdésre
      igennel   vagy   nemmel   lehessen  felelni   (választópolgári
      egyértelműség).  Az  eredményes népszavazással  hozott  döntés
      azonban az Országgyűlésnek az Alkotmány 19. § (3) bekezdés  b)
      pontjában foglalt jogkörének – az Alkotmányban szabályozott  –
      korlátozása:    az   Országgyűlés   köteles   az    eredményes
      népszavazásból következő döntéseket meghozni. Ezért  a  kérdés
      egyértelműségének   megállapításakor  az   Alkotmánybíróságnak
      vizsgálnia  kell azt is, hogy a népszavazás eredménye  alapján
      az Országgyűlés el tudja-e dönteni, hogy terheli-e jogalkotási
      kötelezettség,   és  ha  igen,  milyen  jogalkotásra   köteles
      (jogalkotói egyértelműség). Az Alkotmánybíróság ugyanakkor azt
      is  hangsúlyozta,  hogy  az Nsztv. 13.  §  (1)  bekezdése  nem
      támaszt  olyan  követelményt  a  népszavazás  kezdeményezőivel
      szemben, hogy a kérdés megfogalmazásakor pontosan használják a
      hatályos jogszabályok terminológiáját [52/2001. (XI.  29.)  AB
      határozat,  ABH  2001, 399, 402-403.; 68/2008.  (IV.  30.)  AB
      határozat,  ABH  2008,  615, 619.],  de  a  kérdésből  mind  a
      választópolgárok,  mind  az  Országgyűlés  számára   ki   kell
      derülnie,  hogy milyen lehetséges következményekkel  járhat  a
      népszavazás [99/2007. (XII. 6.) AB határozat, ABH  2007,  815,
      818.].

      A   kezdeményezés  nem  felel  meg  a  népszavazásra  feltenni
      javasolt kérdéssel szembeni egyértelműségi követelménynek sem.
      A  kérdés  „a Legfelsőbb Bíróság 2/2010. (III. 23.) jogegységi
      határozatban megjelölt illeték” fordulatot használja, amiből a
      választópolgár  számára nem derül ki  az,  hogy  a  jogegységi
      határozat  jogértelmezése  éppen az általános  illetékfizetési
      szabályok  alkalmazását  írja elő  a  választási  jogorvoslati
      eljárásban.  Ezáltal  az  a  látszat  keletkezik,   mintha   a
      megalkotandó  törvény a jogegységi határozat  által  megjelölt
      illeték megfizetésének elmulasztása miatt elutasított kérelmek
      irdemi  elbírálását lenne hivatott biztosítani, nem  pedig  az
      általános    illetékfizetési   kötelezettség   elmulasztásának
      jogkövetkezményei alól biztosítana kivételt. Ebből következően
      a kérdés egy megtévesztésre alkalmas tényállás alapján kérné a
      választópolgárok    állásfoglalást,    melynek    folytán    a
      választópolgári     egyértelműséggel    szemben     támasztott
      követelménynek semmiképpen sem tesz eleget.
      A    jogalkotói   egyértelműség   alapkritériuma,   hogy    az
      Országgyűlés  számára világos legyen az,  hogy  a  népszavazás
      eredménye alapján milyen tartalmú jogalkotásra lenne  köteles.
      A  kérdésből  nem derül ki egyértelműen, hogy  a  megalkotandó
      törvény  a  jogegységi határozat hatályba lépését  megelőzően,
      vagy  azt  követően elutasított kérelmezőkre  vonatkozik-e.  A
      kérdés  szerint  –  a  megalkotott  törvény  hatálybalépésétől
      számított  60  napon  belül – mindazok kérhetik  a  bíróságtól
      kérelmük  érdemi  elbírálását,  akiknek  kérelme  az   illeték
      lerovásának  elmaradása miatt elutasításra került.  A  feltett
      kérdés   tehát   az  Országgyűlés  jogalkotási  kötelezettsége
      szempontjából  többféleképp is értelmezhető, következésképp  a
      jogalkotói  egyértelműség  követelményének  nem  tesz  eleget.
      (Ettől független dolog, hogy a kérdés bármiképpeni értelmezése
      egyéb alkotmányossági problémákat vet fel.)
      3.  Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította,
      hogy az országos népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés
      aláírásgyűjtő ívén szereplő kérdés ellentétes a Ve.  3.  §  d)
      pontjában, valamint az Nsztv. 10. § c) pontjában és 13. §  (1)
      bekezdésében  foglaltakkal, ezért az OVB  382/2010.  (V.  19.)
      számú,  az  aláírásgyűjtő  ív  mintapéldányának  hitelesítését
      megtagadó  határozatát – a jelen határozatban foglalt  indokok
      alapján – helybenhagyta.
      Tekintettel arra, hogy az Alkotmánybíróság az OVB hitelesítést
      megtagadó  határozatát  az  abban  írottaktól  eltérő  indokok
      alapján  hagyta  helyben, a kifogásban  foglalt  felvetésekkel
      érdemben nem foglalkozott.
      Az   Alkotmánybíróság   a  határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatának   a   Magyar   Közlönyben   való   megjelenésére
      tekintettel rendelte el.
                             Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                           
             Dr. Balogh Elemér                   Dr. Bihari Mihály
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Bragyova András                  Dr. Holló András
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Kiss László                      Dr. Kovács Péter
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Lenkovics Barnabás               Dr. Lévay Miklós
             előadó alkotmánybíró                    alkotmánybíró

                              Dr. Stumpf István
                                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        69/2011. (VIII. 31.)
        Date of the decision:
        .
        08/29/2011
        .
        .