A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
megállapítása iránt benyújtott indítványok alapján
meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a helyi adókról szóló 1990. évi C.
törvény, és a helyi önkormányzatok és szerveik, a
köztársasági megbizottak, valamint egyes centrális
alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló
1991. évi XX. törvény 138. § (2) bekezdés a), c), d),
f), g) pontjai és 138. § (3) bekezdés a ) f )
pontjai alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványokat elutasítja.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz három olyan indítvány érkezett,
amelyek a helyi önkormányzatok adómegállapítási jogára
vonatkozó jogszabályi rendelkezések
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
kezdeményezik. Az Alkotmánybíróság az indítványokat
tárgyi összefüggésükre tekintettel egyesítette és egy
eljárásban bírálta el.
Az indítványozók a helyi adókról szóló 1990. évi C.
törvény, valamint az 1991. évi XX. törvény azon
szabályainak alkotmányosságát vitatják, amelyek a
képviselőtestület adóügyi feladatait és hatáskörét
rendezik.
1. Más - más érveléssel, de az indítványok mindegyikében
megtalálható az az álláspont, mely szerint a jogalkotási
hatáskörökre vonatkozó alkotmányos rendelkezésekbe
ütközik az a törvényi felhatalmazás, amely a helyi
adókkal kapcsolatos szabályozásra jogosítja fel az
önkormányzatokat.
Az egyik indítványozó az Alkotmány 8. § (2)
bekezdésére, más indítványozók az állami pénzügyekről,
valamint a jogalkotásról szóló törvények rendelkezéseire
alapítják álláspontjukat, amelyet a következő érvekkel
támasztanak alá :
a ) Az Alkotmány 70/I. § alapján az adózás alapvető
állampolgári kötelezettség. Az Alkotmány 8. § (2)
bekezdése kimondja, hogy alapvető jogokra és
kötelezettségekre vonatkozó szabályokat törvényben kell
szabályozni. Ezen alkotmányi szabályok alapján
alkotmányellenesek azok a törvényi rendelkezések, amelyek
az adózás szabályainak megállapítására adnak jogot a
helyi önkormányzatoknak.
b ) Az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvény 6.
§-a, valamint a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény
4. §-a alapján az adókra vonatkozó szabályokat
megállapítani, adót bevezetni, mértékét vagy az
adóalanyok körét megállapítani csak törvényben lehet. E
törvényi rendelkezéseknek megfelelően az adókra vonatkozó
szabályok megállapítása az Országgyűlés kizárólagos
hatáskörébe tartozik, amelyet az indítványozók
megállapítása szerint átruházni nem lehet. A helyi
adókról szóló törvény kerettörvény, amely a helyi adókra
vonatkozó lényeges szabályok megállapítását a helyi
önkormányzatokra bízza. Ezzel az Országgyűlés olyan
felhatalmazást adott az önkormányzatoknak, amelyre nem
jogosult.
2. A vitatott jogszabályok az indítványozók álláspontja
szerint Alkotmányban rögzített alapvető jogokat is
sértenek.
a ) Miután lehetőséget adnak arra, hogy az egyébként
teljesen azonos feltételekkel rendelkező állampolgárok
területenként különböző adókat viseljenek, sértik az
Alkotmány 70/A. § -át, amely megtiltja az állampolgárok
bármely megkülönböztetését.
b ) Sértik az Alkotmány 9. § (2) bekezdését, mert sérti
az Alkotmány ezen rendelkezése által biztosított
versenysemlegesség követelményét az, hogy ugyanolyan
adottságú vállakozók az ország egyes területein magasabb
adókat fizessenek, mint más területek vállalkozói,
illetve egyes vállalkozók adófizetésre köteleztessenek,
mások, más területen nem. Sőt kedvezmények adására
feljogosítva, az önkormányzat saját területén is
teremthet különbözőségeket.
c ) Ellentétesek az Alkotmány 70/I. § -ával is.
Az Alkotmány e szabálya kimondja, hogy minden állampolgár
köteles jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a
közterhekhez hozzájárulni. A helyi önkormányzatok számára
adómegállapítási jogot biztosító törvények lehetőséget
adnak arra, hogy azonos jövedelmi és vagyoni viszonyok
között élő adóalanyok különböző területeken lényegesen
eltérő adóterheket viseljenek. így az adóterhek nem az
adózók jövedelmi és vagyoni viszonyaihoz, hanem az
önkormányzatok helyzetéhez és céljaihoz igazodnak.
Az Alkotmány e szabálya alapján csak a magyar
állampolgárokat terheli adófizetési kötelezettség. Ezért
alkotmányellenes a helyi adókról szóló törvénynek az a
rendelkezése, mely szerint a helyi adóknak alanya lehet
külföldi magánszemély és jogi személy is.
3. Az egyik indítvány kifogásolja a helyi adókról szóló
törvény 49-50. §-aiban foglaltakat is, mert e
rendelkezések szerint az ott hivatkozott adók, adójellegű
kötelezettségek, illetőleg a rájuk vonatkozó jogszabályok
az önkormányzat döntésétől függően vesztik hatályukat az
adott önkormányzat működési területén. Álláspontja
szerint ez a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény
11. § (1) bekezdésébe, valamint 13. §-ába ütközik és
sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében , valamint
70/A. §-ában megfogalmazott jogbiztonság és jogegyenlőség
elvét, és az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdését.
II.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványok
alaptalanok.
1. Az Alkotmány 8. § (2) bekezdése, valamint az állami
pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvény 5. § (3)
bekezdése és a jogalkotásról szóló 1987.évi XI. törvény
4. § c ) pontja kizárólagos törvényhozási tárggyá
nyilvánítja az adók, adójellegű kötelezettségek
szabályozását.
A helyi adók tekintetében azonban a jogalkotási hatáskör
nem ezekből a rendelkezésekből, hanem az Alkotmány 44/A.
§ (1) bekezdés d ) pontjából származik. Az Alkotmány
44/A. § (1) bekezdés d ) pontja a helyi önkormányzatok
alapvető jogaként szabályozza a helyi adók fajtáinak és
mértékének meghatározásához való jogot. Ezzel az
Alkotmány az adómegállapítás jogát megosztotta az
Országgyűlés és a helyi önkormányzatok között. Jogot ad a
helyi önkormányzatoknak arra, hogy a helyi
közszolgáltatásokhoz szükséges pénzügyi fedezet
biztosítására adót vezessen be.
Az önkormányzatokat a helyi adóztatás joga az Alkotmány
idézett rendelkezése alapján csak a törvény keretei
között illeti meg. E szabályból következően az
önkormányzatok a helyi adókra vonatkozó jogalkotó
hatáskörüket nem gyakorolhatják szabad belátásuk szerint,
hanem csak törvényi korlátok között, törvény által
meghatározott körben, mértékben és módon élhetnek
adómegállapítási jogukkal.
Az Országgyűlés ennek megfelelően nem a saját,
Alkotmányban megállapított törvényalkotási hatáskörét
ruházta át az önkormányzatokra az 1990. évi C. törvény
megalkotásakor, hanem az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés
d ) pontjában foglalt alkotmányos felhatalmazásnak tett
eleget akkor, amikor a helyi adókról szóló törvényt
megalkotta.
2. Az indítványozók fő érve a helyi adókról szóló törvény
alkotmányellenességének bizonyítására az, hogy a törvény
alapján jelentős különbségek keletkezhetnek
állampolgárok, vállakozók között, amely különbségtételnek
az alapját nem az adóalanyok jövedelmi és vagyoni
viszonyai közötti különbség, hanem a területi
hovatartozás határozza meg. Álláspontjuk szerint ez a
különbségtétel alapvető alkotmányos jogokat sért.
Az Alkotmány 42. §-a, valamint a helyi önkormányzatokról
szóló 1990. évi LXV. törvény 1. §-a a helyi
önkormányzatok feladat- és hatáskörébe utalja a helyi
közügyek intézését, a lakosság helyi közszolgáltatásokkal
való ellátását. Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés a )
pontja kimondja a helyi önkormányzatok jogilag garantált
önállóságát az önkormányzati ügyek körében. A helyi
közszolgáltatások szervezésében az önkormányzatokat
megillető önállóság csak akkor valósulhat meg, ha adottak
annak gazdasági feltételei, az igazgatási önállóság
gazdasági önállósággal párosul.
A gazdasági önállóság biztosításának egyik eszköze a
helyi önkormányzatok számára az Alkotmány 44/A. § (1)
bekezdés d ) pontjában és ennek alapján az 1990. évi C.
törvényben meghatározott adómegállapítási jog.
A helyi önkormányzatok adóztatási joga az önkormányzatok
gazdasági autonómiájának tradicionális és a fejlett
önkormányzati rendszerrel rendelkező országokban
általánosan alkalmazott garanciális intézménye.
A hazai megoldás e tekintetben megfelel annak az európai
standardnak, amelyet a Helyi Önkormányzatok Európai
Kartája 9. cikkelyének 3. paragrafusában úgy rögzít, hogy
"a helyi hatóságok pénzügyi forrásainak egy részét az az
olyan helyi adók és díjak tegyék ki, amelyek mértékének
meghatározására - törvényadta keretek között - ezen
hatóságoknak lehetőségük van."
A helyi adó lényegéhez tartozik, annak
önkormányzatonkénti különbözősége. A helyi önkormányzatok
eltérő települési feltételek között látják el
feladataikat, eltérő az egyes települések fejlettsége,
közszolgáltatásokkal való ellátottsága, a
közszolgáltatások színvonala, és eltérő a lakosságnak a
közösségi szolgáltatások iránti igénye.
Ennek megfelelően különbözően alakulnak a települési
önkormányzatok önkormányzati feladatai, és e különböző
feladatok ellátásához eltérő gazdasági feltételek
szükségesek.
A helyi adó intézményének lényege a helyi
közszolgáltatások szervezése során felmerülő kiadásokhoz,
azaz a helyi közterhekhez való hozzájárulás, a települési
önkormányzatok eltérő feladatai, az eltérő közösségi
igények szükségszerűen azt eredményezik, hogy az
önkormányzatok élve az alkotmányi felhatalmazással, a
törvény keretei között egymástól eltérően döntenek, s
ezzel a polgárok, vállalkozók között - területi alapon -
különbségek alakulnak ki.
Ez a megkülönböztetés azonban nem tekinthető az Alkotmány
70/A. §-ában megfogalmazott diszkrimináció tilalmába
ütköző, a jogegyenlőséget sértő hátrányos
megkülönböztetésnek.
A diszkrimináció tilalmának az Alkotmánybíróság által már
több alkalommal kifejtett értelmezése alapján
megállapítható, hogy ebben az esetben nem személyek
közötti hátrányos megkülönböztetésről van szó, hanem az
ország egyes települései közötti különbségeket tükröző,
alkotmányi felhatalmazáson alapuló, partikuláris jogi
szabályozásból eredő területi különbözőségről.
Ennek megfelelően nincs tartalmi összefüggés az
önkormányzatok adómegállapítási jogát szabályozó törvényi
rendelkezések és az Alkotmánynak a diszkrimináció
tilalmát kimondó 70/A. §-a és a gazdasági verseny
szabadságának elismerését magában foglaló 9. § (2)
bekezdése között.
3. Nem helytálló indítványozóknak az az álláspontja sem,
hogy a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény
ellentétes az Alkotmánynak az arányos közteherviselés
elvét kimondó 70/I. §-ával. Az Alkotmánynak ez a szabálya
úgy rendelkezik, hogy "a Magyar Köztársaság minden
állampolgára köteles jövedelmi és vagyoni viszonyainak
megfelelően a közterhekhez hozzájárulni".
a ) Minthogy a helyi adókról szóló törvény és az annak
alapján megalkotható, helyi adókat megállapító
önkormányzati rendeletek célja a helyi közszolgáltatások
pénzügyi feltételeinek biztosítása, a helyi adó is a
közterhekhez való hozzájárulás egy formája. A helyi
adókról szóló törvény a helyi adóztatás kereteit
határozza meg. 6. § c ) pontjában kimondja, hogy az
önkormányzat a helyi adókat a helyi sajátosságokhoz, az
önkormányzat gazdálkodási követelményeihez és a lakosság
teherviselő-képességéhez igazodóan állapítja meg. A
törvény keretei között az önkormányzat kötelezettsége,
hogy rendeletében az állampolgárok vagyoni és jövedelmi
viszonyainak megfelelő adókat vezessen be. Ennek
megfelelően a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény
önmagában nem ellentétes az Alkotmány 70/I. §-ában
foglaltakkal.
b ) A fent idézett alkotmányi rendelkezés valóban a
magyar állampolgárokat terhelő kötelezettségként írja elő
a közterhekhez való hozzájárulást, ennek alapján azonban
nem tekinthetők alkotmányellenesnek azok az adójogi
szabályok, amelyek a külföldiek adóztatásáról szólnak. Az
az alkotmányos szabály, amely a magyar állampolgárok
számára kimondja a közteherviselés kötelezettségét, nem
értelmezhető egyúttal a külföldiek adóztatásának tilalmát
magában foglaló rendelkezésként.
4. Alaptalanok az indítványozónak az 1990. évi C. törvény
49-50. §§-ai alkotmányellenességének bizonyítására
vonatkozó érvei is.
A törvény 48. §-a kimondja, hogy az út- és
közműfejlesztési hozzájárulásról, a telekhasználati- és
igénybevételi díjról, a telekadóról, a házadóról, a nem
lakás céljára szolgáló építmények adójáról, valamint a
gyógy- és üdülőhelyi díjról szóló jogszabályok 1992.
január 1. napjával hatályukat vesztik. A 49-50. §§ arról
rendelkeznek, hogy amennyiben az önkormányzat 1992.
január 1-jét megelőzően bevezette valamelyik helyi adót,
a helyi adó bevezetéséről szóló rendelet hatályba
lépésével egyidejűleg hatályát veszti a helyi adóval
azonos adótárgyat érintő adót megállapító korábbi
jogszabály. A törvény e szakaszai pontosan felsorolják
mely helyi adók bevezetésével, mely adót, adójellegű
kötelezettséget megállapító jogszabályok válnak
hatálytalanná, és rendezik az e jogszabályok alapján
hozott adómentességet, adókedvezményeket megállapító
határozatok hatályát is.
Ebben az esetben - ellentétben az indítványozó
feltételezésével - nem az önkormányzat kapott
felhatalmazást arra, hogy rendelettel hatályon kívül
helyezzen magasabb szintű jogszabályt, hanem maga a
törvény helyezi hatályon kívül - az adott önkormányzat
működési területére - a felsorolt adót, adójellegű
kötelezettséget megállapító jogszabályokat azzal a
feltétellel, hogy az önkormányzat meghatározott helyi
adót - 1992. január 1-jét megelőzően - bevezetett. Így a
vitatott szabályok nem ellentétesek az Alkotmány 44/A. §
(2) bekezdésében foglaltakkal, mely szerint
önkormányzati rendelet nem lehet ellentétes magasabb
szintű jogszabállyal.
Az indítványozó a jogalkotásról szóló 1987. évi XI.
törvény 11. § (1) bekezdésének, valamint a 13. §-ának
együttes értelmezése alapján arra a következtetésre jut,
hogy jogszerűen nem keletkezhet olyan helyzet, mely
szerint "az ország egyes területén az önkormányzati
rendeletnél magasabb szintű jogszabály hatályos, más
területeken pedig nem".
Véleménye szerint ez a megoldás sérti az Alkotmány 2. §
(1) bekezdésében szabályozott jogbiztonság, valamint a
70/A. §-ban szabályozott jogegyenlőség elvét. Sem a
jogalkotásról szóló törvény idézett rendelkezései, sem az
Alkotmány nem zárja ki, hogy a jogalkotó a központi szerv
által alkotott jogszabály területi hatályát az ország
meghatározott területére, településeire korlátozza.
Miután a vitatott rendelkezések az ugyanazon adótárgyra
vonatkozó többes adóztatás elkerülését hivatottak
biztosítani, a jogbiztonság és jogegyenlőség alkotmányos
elvét nem sértik, hanem éppen azok érvényesítését
szolgálják.
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság az
indítványokat elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
előadó alkotmánybíró
Dr. Szabó András
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |