Hungarian
Ügyszám:
.
245/B/1991
Előadó alkotmánybíró: Schmidt Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 67/1991. (XII. 21.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1991/352
.
A döntés kelte: Budapest, 11/11/1991
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    megállapítása  iránt   benyújtott   indítványok   alapján
    meghozta a következő

                          határozatot:

    Az Alkotmánybíróság  a helyi  adókról szóló  1990. évi C.
    törvény,  és   a  helyi  önkormányzatok  és  szerveik,  a
    köztársasági  megbizottak,   valamint   egyes   centrális
    alárendeltségű szervek  feladat- és  hatásköreiről  szóló
    1991.  évi  XX.  törvény  138. § (2) bekezdés a), c), d),
    f),  g)  pontjai    és  138. §  (3)  bekezdés   a )   f )
    pontjai   alkotmányellenességének    megállapítására   és
    megsemmisítésére irányuló indítványokat elutasítja.

    Az Alkotmánybíróság  e határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                              Indokolás

                                 I.

      Az Alkotmánybírósághoz  három olyan  indítvány  érkezett,
      amelyek a  helyi önkormányzatok  adómegállapítási  jogára
      vonatkozó            jogszabályi            rendelkezések
      alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
      kezdeményezik.  Az   Alkotmánybíróság  az   indítványokat
      tárgyi összefüggésükre  tekintettel  egyesítette  és  egy
      eljárásban bírálta el.

      Az indítványozók  a helyi  adókról  szóló  1990.  évi  C.
      törvény,  valamint   az  1991.   évi  XX.   törvény  azon
      szabályainak   alkotmányosságát   vitatják,   amelyek   a
      képviselőtestület  adóügyi   feladatait   és   hatáskörét
      rendezik.

      1. Más  - más érveléssel, de az indítványok mindegyikében
      megtalálható az  az álláspont, mely szerint a jogalkotási
      hatáskörökre   vonatkozó    alkotmányos   rendelkezésekbe
      ütközik  az  a  törvényi  felhatalmazás,  amely  a  helyi
      adókkal  kapcsolatos   szabályozásra  jogosítja   fel  az
      önkormányzatokat.

      Az   egyik    indítványozó  az   Alkotmány   8.   §   (2)
      bekezdésére, más  indítványozók az  állami  pénzügyekről,
      valamint a  jogalkotásról szóló törvények rendelkezéseire
      alapítják álláspontjukat,  amelyet a  következő  érvekkel
      támasztanak alá :

      a ) Az  Alkotmány 70/I.  §  alapján  az  adózás  alapvető
      állampolgári   kötelezettség.  Az   Alkotmány  8.  §  (2)
      bekezdése   kimondja,    hogy   alapvető    jogokra    és
      kötelezettségekre vonatkozó  szabályokat törvényben  kell
      szabályozni.   Ezen    alkotmányi    szabályok    alapján
      alkotmányellenesek azok a törvényi rendelkezések, amelyek
      az adózás  szabályainak  megállapítására  adnak  jogot  a
      helyi önkormányzatoknak.

      b ) Az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvény 6.
      §-a, valamint a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény
      4.  §-a   alapján   az   adókra   vonatkozó   szabályokat
      megállapítani,   adót   bevezetni,   mértékét   vagy   az
      adóalanyok körét  megállapítani csak  törvényben lehet. E
      törvényi rendelkezéseknek megfelelően az adókra vonatkozó
      szabályok  megállapítása   az  Országgyűlés   kizárólagos
      hatáskörébe   tartozik,    amelyet    az    indítványozók
      megállapítása  szerint   átruházni  nem  lehet.  A  helyi
      adókról szóló  törvény kerettörvény, amely a helyi adókra
      vonatkozó  lényeges   szabályok  megállapítását  a  helyi
      önkormányzatokra  bízza.   Ezzel  az  Országgyűlés  olyan
      felhatalmazást adott  az önkormányzatoknak,  amelyre  nem
      jogosult.

      2. A  vitatott jogszabályok  az indítványozók álláspontja
      szerint  Alkotmányban   rögzített  alapvető   jogokat  is
      sértenek.

      a ) Miután  lehetőséget adnak  arra,  hogy  az  egyébként
      teljesen azonos  feltételekkel  rendelkező  állampolgárok
      területenként  különböző  adókat  viseljenek,  sértik  az
      Alkotmány 70/A.  § -át,  amely megtiltja az állampolgárok
      bármely megkülönböztetését.

      b ) Sértik   az Alkotmány 9. § (2) bekezdését, mert sérti
      az  Alkotmány   ezen   rendelkezése   által   biztosított
      versenysemlegesség  követelményét   az,  hogy  ugyanolyan
      adottságú vállakozók  az ország egyes területein magasabb
      adókat  fizessenek,   mint  más   területek  vállalkozói,
      illetve egyes  vállalkozók adófizetésre  köteleztessenek,
      mások,  más   területen  nem.  Sőt  kedvezmények  adására
      feljogosítva,  az   önkormányzat   saját   területén   is
      teremthet különbözőségeket.

      c ) Ellentétesek az Alkotmány 70/I. § -ával is.

      Az Alkotmány e szabálya kimondja, hogy minden állampolgár
      köteles jövedelmi  és vagyoni  viszonyainak megfelelően a
      közterhekhez hozzájárulni. A helyi önkormányzatok számára
      adómegállapítási jogot  biztosító  törvények  lehetőséget
      adnak arra,  hogy azonos  jövedelmi és  vagyoni viszonyok
      között élő  adóalanyok különböző  területeken  lényegesen
      eltérő adóterheket  viseljenek. így  az adóterhek  nem az
      adózók  jövedelmi   és  vagyoni  viszonyaihoz,  hanem  az
      önkormányzatok helyzetéhez és céljaihoz igazodnak.

      Az  Alkotmány   e  szabálya   alapján   csak   a   magyar
      állampolgárokat terheli  adófizetési kötelezettség. Ezért
      alkotmányellenes a  helyi adókról  szóló törvénynek  az a
      rendelkezése, mely  szerint a  helyi adóknak alanya lehet
      külföldi magánszemély és jogi személy is.

      3. Az  egyik indítvány  kifogásolja a helyi adókról szóló
      törvény   49-50.   §-aiban   foglaltakat   is,   mert   e
      rendelkezések szerint az ott hivatkozott adók, adójellegű
      kötelezettségek, illetőleg a rájuk vonatkozó jogszabályok
      az önkormányzat  döntésétől függően vesztik hatályukat az
      adott  önkormányzat   működési   területén.   Álláspontja
      szerint ez  a jogalkotásról  szóló 1987.  évi XI. törvény
      11. §  (1) bekezdésébe,  valamint   13.  §-ába ütközik és
      sérti   az  Alkotmány 2.  § (1)  bekezdésében ,  valamint
      70/A. §-ában megfogalmazott jogbiztonság és jogegyenlőség
      elvét, és az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdését.

                                 II.

      Az Alkotmánybíróság  megállapította, hogy  az indítványok
      alaptalanok.

      1. Az  Alkotmány   8. § (2) bekezdése, valamint az állami
      pénzügyekről   szóló  1979. évi  II.  törvény  5.  §  (3)
      bekezdése és  a jogalkotásról  szóló 1987.évi XI. törvény
      4. §  c )   pontja  kizárólagos   törvényhozási   tárggyá
      nyilvánítja   az    adók,   adójellegű    kötelezettségek
      szabályozását.

      A helyi  adók tekintetében azonban a jogalkotási hatáskör
      nem ezekből  a rendelkezésekből, hanem az Alkotmány 44/A.
      § (1)  bekezdés d )  pontjából   származik.  Az Alkotmány
      44/A. §  (1) bekezdés d ) pontja  a  helyi önkormányzatok
      alapvető jogaként  szabályozza a  helyi adók fajtáinak és
      mértékének  meghatározásához   való   jogot.   Ezzel   az
      Alkotmány  az   adómegállapítás  jogát   megosztotta   az
      Országgyűlés és a helyi önkormányzatok között. Jogot ad a
      helyi    önkormányzatoknak    arra,    hogy    a    helyi
      közszolgáltatásokhoz    szükséges     pénzügyi    fedezet
      biztosítására adót vezessen be.

      Az önkormányzatokat  a helyi  adóztatás joga az Alkotmány
      idézett  rendelkezése  alapján  csak  a  törvény  keretei
      között  illeti   meg.   E   szabályból   következően   az
      önkormányzatok  a   helyi  adókra   vonatkozó   jogalkotó
      hatáskörüket nem gyakorolhatják szabad belátásuk szerint,
      hanem  csak   törvényi  korlátok  között,  törvény  által
      meghatározott  körben,   mértékben  és   módon   élhetnek
      adómegállapítási jogukkal.

      Az  Országgyűlés   ennek   megfelelően   nem   a   saját,
      Alkotmányban  megállapított   törvényalkotási  hatáskörét
      ruházta át  az önkormányzatokra  az 1990.  évi C. törvény
      megalkotásakor, hanem az   Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés
      d ) pontjában  foglalt alkotmányos  felhatalmazásnak tett
      eleget akkor,  amikor  a  helyi  adókról  szóló  törvényt
      megalkotta.

      2. Az indítványozók fő érve a helyi adókról szóló törvény
      alkotmányellenességének bizonyítására  az, hogy a törvény
      alapján     jelentős      különbségek      keletkezhetnek
      állampolgárok, vállakozók között, amely különbségtételnek
      az  alapját   nem  az  adóalanyok  jövedelmi  és  vagyoni
      viszonyai   közötti    különbség,   hanem    a   területi
      hovatartozás határozza  meg. Álláspontjuk  szerint  ez  a
      különbségtétel alapvető alkotmányos jogokat sért.

      Az Alkotmány  42. §-a, valamint a helyi önkormányzatokról
      szóló  1990.   évi  LXV.   törvény   1.   §-a   a   helyi
      önkormányzatok feladat-  és hatáskörébe  utalja  a  helyi
      közügyek intézését, a lakosság helyi közszolgáltatásokkal
      való ellátását.  Az   Alkotmány  44/A. § (1) bekezdés a )
      pontja kimondja  a helyi önkormányzatok jogilag garantált
      önállóságát  az  önkormányzati  ügyek  körében.  A  helyi
      közszolgáltatások   szervezésében   az   önkormányzatokat
      megillető önállóság csak akkor valósulhat meg, ha adottak
      annak  gazdasági   feltételei,  az  igazgatási  önállóság
      gazdasági önállósággal párosul.

      A gazdasági  önállóság  biztosításának  egyik  eszköze  a
      helyi   önkormányzatok  számára az  Alkotmány 44/A. § (1)
      bekezdés d )  pontjában és  ennek alapján az 1990. évi C.
      törvényben meghatározott adómegállapítási jog.

      A helyi  önkormányzatok adóztatási joga az önkormányzatok
      gazdasági  autonómiájának   tradicionális  és  a  fejlett
      önkormányzati    rendszerrel    rendelkező    országokban
      általánosan alkalmazott garanciális intézménye.

      A hazai  megoldás e tekintetben megfelel annak az európai
      standardnak,  amelyet   a  Helyi  Önkormányzatok  Európai
      Kartája 9. cikkelyének 3. paragrafusában úgy rögzít, hogy
      "a helyi  hatóságok pénzügyi forrásainak egy részét az az
      olyan helyi  adók és  díjak tegyék ki, amelyek mértékének
      meghatározására  -  törvényadta  keretek  között  -  ezen
      hatóságoknak lehetőségük van."

      A    helyi     adó     lényegéhez     tartozik,     annak
      önkormányzatonkénti különbözősége. A helyi önkormányzatok
      eltérő   települési    feltételek   között    látják   el
      feladataikat, eltérő  az egyes  települések  fejlettsége,
      közszolgáltatásokkal      való       ellátottsága,      a
      közszolgáltatások színvonala,  és eltérő  a lakosságnak a
      közösségi szolgáltatások iránti igénye.

      Ennek  megfelelően  különbözően  alakulnak  a  települési
      önkormányzatok önkormányzati  feladatai, és  e  különböző
      feladatok   ellátásához   eltérő   gazdasági   feltételek
      szükségesek.

      A   helyi    adó   intézményének    lényege    a    helyi
      közszolgáltatások szervezése során felmerülő kiadásokhoz,
      azaz a helyi közterhekhez való hozzájárulás, a települési
      önkormányzatok  eltérő  feladatai,  az  eltérő  közösségi
      igények  szükségszerűen   azt   eredményezik,   hogy   az
      önkormányzatok élve  az  alkotmányi  felhatalmazással,  a
      törvény keretei  között egymástól  eltérően  döntenek,  s
      ezzel a  polgárok, vállalkozók között - területi alapon -
      különbségek alakulnak ki.

      Ez a megkülönböztetés azonban nem tekinthető az Alkotmány
      70/A.  §-ában   megfogalmazott  diszkrimináció  tilalmába
      ütköző,     a     jogegyenlőséget     sértő     hátrányos
      megkülönböztetésnek.

      A diszkrimináció tilalmának az Alkotmánybíróság által már
      több    alkalommal    kifejtett    értelmezése    alapján
      megállapítható,  hogy  ebben  az  esetben  nem  személyek
      közötti hátrányos  megkülönböztetésről van  szó, hanem az
      ország egyes  települései közötti  különbségeket tükröző,
      alkotmányi  felhatalmazáson  alapuló,  partikuláris  jogi
      szabályozásból eredő területi különbözőségről.

      Ennek   megfelelően   nincs   tartalmi   összefüggés   az
      önkormányzatok adómegállapítási jogát szabályozó törvényi
      rendelkezések  és   az  Alkotmánynak   a   diszkrimináció
      tilalmát  kimondó   70/A.  §-a  és  a  gazdasági  verseny
      szabadságának   elismerését  magában  foglaló  9.  §  (2)
      bekezdése között.

      3. Nem  helytálló indítványozóknak az az álláspontja sem,
      hogy  a   helyi  adókról   szóló  1990.  évi  C.  törvény
      ellentétes az  Alkotmánynak  az  arányos  közteherviselés
      elvét kimondó 70/I. §-ával. Az Alkotmánynak ez a szabálya
      úgy  rendelkezik,   hogy  "a  Magyar  Köztársaság  minden
      állampolgára köteles  jövedelmi és  vagyoni  viszonyainak
      megfelelően a közterhekhez hozzájárulni".

      a ) Minthogy  a helyi  adókról szóló  törvény és az annak
      alapján   megalkotható,    helyi    adókat    megállapító
      önkormányzati rendeletek  célja a helyi közszolgáltatások
      pénzügyi feltételeinek  biztosítása, a  helyi  adó  is  a
      közterhekhez  való  hozzájárulás  egy  formája.  A  helyi
      adókról  szóló   törvény  a   helyi  adóztatás   kereteit
      határozza meg.  6. §  c )  pontjában  kimondja,  hogy  az
      önkormányzat a  helyi adókat  a helyi sajátosságokhoz, az
      önkormányzat gazdálkodási  követelményeihez és a lakosság
      teherviselő-képességéhez  igazodóan   állapítja  meg.   A
      törvény keretei  között az  önkormányzat  kötelezettsége,
      hogy rendeletében  az állampolgárok  vagyoni és jövedelmi
      viszonyainak  megfelelő   adókat   vezessen   be.   Ennek
      megfelelően a  helyi adókról  szóló 1990.  évi C. törvény
      önmagában  nem   ellentétes  az  Alkotmány  70/I.  §-ában
      foglaltakkal.

      b ) A  fent  idézett  alkotmányi  rendelkezés  valóban  a
      magyar állampolgárokat terhelő kötelezettségként írja elő
      a közterhekhez  való hozzájárulást, ennek alapján azonban
      nem  tekinthetők   alkotmányellenesnek  azok  az  adójogi
      szabályok, amelyek a külföldiek adóztatásáról szólnak. Az
      az alkotmányos  szabály,  amely  a  magyar  állampolgárok
      számára kimondja  a közteherviselés  kötelezettségét, nem
      értelmezhető egyúttal a külföldiek adóztatásának tilalmát
      magában foglaló rendelkezésként.

      4. Alaptalanok az indítványozónak az 1990. évi C. törvény
      49-50.   §§-ai    alkotmányellenességének   bizonyítására
      vonatkozó érvei is.

      A  törvény   48.   §-a   kimondja,   hogy   az   út-   és
      közműfejlesztési hozzájárulásról,  a telekhasználati-  és
      igénybevételi díjról,  a telekadóról,  a házadóról, a nem
      lakás céljára  szolgáló építmények  adójáról, valamint  a
      gyógy- és  üdülőhelyi  díjról  szóló  jogszabályok  1992.
      január 1.  napjával hatályukat vesztik. A 49-50. §§ arról
      rendelkeznek,  hogy   amennyiben  az  önkormányzat  1992.
      január 1-jét  megelőzően bevezette valamelyik helyi adót,
      a  helyi   adó  bevezetéséről   szóló  rendelet  hatályba
      lépésével egyidejűleg  hatályát  veszti  a  helyi  adóval
      azonos  adótárgyat   érintő  adót   megállapító   korábbi
      jogszabály. A  törvény e  szakaszai pontosan  felsorolják
      mely helyi  adók  bevezetésével,  mely  adót,  adójellegű
      kötelezettséget    megállapító     jogszabályok    válnak
      hatálytalanná, és  rendezik  az  e  jogszabályok  alapján
      hozott  adómentességet,   adókedvezményeket   megállapító
      határozatok hatályát is.

      Ebben  az   esetben   -   ellentétben   az   indítványozó
      feltételezésével   -    nem   az    önkormányzat   kapott
      felhatalmazást  arra,  hogy  rendelettel  hatályon  kívül
      helyezzen  magasabb  szintű  jogszabályt,  hanem  maga  a
      törvény helyezi  hatályon kívül  - az  adott önkormányzat
      működési  területére   -  a  felsorolt  adót,  adójellegű
      kötelezettséget  megállapító   jogszabályokat   azzal   a
      feltétellel, hogy  az  önkormányzat  meghatározott  helyi
      adót -  1992. január 1-jét megelőzően - bevezetett. Így a
      vitatott szabályok  nem ellentétesek az Alkotmány 44/A. §
      (2)    bekezdésében     foglaltakkal,    mely     szerint
      önkormányzati  rendelet  nem  lehet  ellentétes  magasabb
      szintű jogszabállyal.

      Az indítványozó  a  jogalkotásról  szóló  1987.  évi  XI.
      törvény 11.  § (1)  bekezdésének, valamint a   13. §-ának
      együttes értelmezése  alapján arra a következtetésre jut,
      hogy  jogszerűen  nem  keletkezhet  olyan  helyzet,  mely
      szerint  "az  ország  egyes  területén  az  önkormányzati
      rendeletnél  magasabb  szintű  jogszabály  hatályos,  más
      területeken pedig nem".

      Véleménye szerint  ez a  megoldás sérti az Alkotmány 2. §
      (1) bekezdésében  szabályozott   jogbiztonság, valamint a
      70/A.  §-ban  szabályozott  jogegyenlőség  elvét.  Sem  a
      jogalkotásról szóló törvény idézett rendelkezései, sem az
      Alkotmány nem zárja ki, hogy a jogalkotó a központi szerv
      által alkotott  jogszabály területi  hatályát  az  ország
      meghatározott   területére,   településeire   korlátozza.
      Miután a  vitatott rendelkezések  az ugyanazon adótárgyra
      vonatkozó   többes   adóztatás   elkerülését   hivatottak
      biztosítani, a  jogbiztonság és jogegyenlőség alkotmányos
      elvét  nem   sértik,  hanem   éppen  azok  érvényesítését
      szolgálják.

      Mindezekre    tekintettel    az    Alkotmánybíróság    az
      indítványokat elutasította.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                   Dr. Ádám Antal          Dr. Herczegh Géza
                   alkotmánybíró             alkotmánybíró

                 Dr. Kilényi Géza           Dr. Lábady Tamás
                   alkotmánybíró              alkotmánybíró

                            Dr. Schmidt Péter
                          előadó alkotmánybíró

                            Dr. Szabó András
                              alkotmánybíró

             Dr. Tersztyánszky Ödön        Dr. Vörös Imre
                 alkotmánybíró              alkotmánybíró

                           Dr. Zlinszky János
                              alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        67/1991. (XII. 21.)
        Date of the decision:
        .
        11/11/1991
        .
        .