A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottságnak az
országos népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés
aláírásgyűjtő ív mintapéldányának, illetve az azon szereplő
kérdés hitelesítésével kapcsolatban hozott határozata ellen
benyújtott kifogás alapján — dr. Kiss László és dr. Lenkovics
Barnabás alkotmánybírók párhuzamos indokolásával — meghozta a
következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 573/2006.
(XI. 22.) OVB határozatát helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó országos népszavazási kezdeményezés
aláírásgyűjtő ívének mintapéldányát nyújtotta be hitelesítés
céljából az Országos Választási Bizottsághoz (a továbbiakban:
OVB). Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt:
„Egyetért-e ön azzal, hogy vendéglátó üzletek vendégeinek a
sörért ne kelljen fizetniük?”
Az OVB álláspontja szerint a kezdeményezés ellentétben áll az
Alkotmány 9. §-ában foglaltakkal, amely szerint Magyarország
gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a
magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül, illetve
a Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás jogát
és a gazdasági verseny szabadságát.
Az OVB a kezdeményezést ellentétesnek találta továbbá az
Alkotmány 28/C. § (5) bekezdése b) pontjával is, mely szerint
nem lehet országos népszavazást tartani hatályos nemzetközi
szerződésből eredő kötelezettségekről. Az OVB álláspontja
szerint a kezdeményezés sérti az 1994. évi I. törvénnyel
kihirdetett, a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és
azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló,
Brüsszelben 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás (a
továbbiakban: Európai Megállapodás) 62. cikkét. Ezen indokok
alapján az OVB az 573/2006. (XI. 22.) OVB határozatával
megtagadta az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését.
A kezdeményező a törvényes határidőn belül kifogást nyújtott be
az Alkotmánybírósághoz az OVB határozatával szemben.
Álláspontja szerint a határozat indokolásában a hitelesítés
megtagadásának érvei alkotmányosan megalapozatlanok. Ezért
indítványozta, hogy az Alkotmánybíróság az OVB határozatát
semmisítse meg, és új eljárás lefolytatására kötelezze.
II.
Az Alkotmánybíróság a kifogást az Alkotmány, a választási
eljárásról szóló 1997. évi C. törvény, (a továbbiakban: Ve.) az
országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998.
évi III. törvény, (a továbbiakban: Nsztv.) és az Európai
Megállapodás alábbi rendelkezései alapján vizsgálta meg:
Az Alkotmány vonatkozó rendelkezései:
„28/C. § (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
(…)
b) hatályos nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről,
illetve az e kötelezettségeket tartalmazó törvények
tartalmáról.
(...)”
Nsztv.
„10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
(…)
c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
követelményeknek,
(…)”
„13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy kell
megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.
(2) A konkrét kérdést a kezdeményezésben megfogalmazott
formában kell népszavazásra bocsátani.”
Ve.:
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet — az Alkotmánybírósághoz
címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. (...)
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
is az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az
Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
Európai Megállapodás:
„62. Cikk
1. A Megállapodás megfelelő működésével, amennyiben érinthetik
a Közösség és Magyarország közötti kereskedelmet,
összeegyeztethetetlenek a következők:
(…)
(iii) bármely állami támogatás, amely azáltal, hogy előnyben
részesít egyes vállalatokat vagy egyes áruk termelését,
torzítja a versenyt vagy azzal fenyeget.”
III.
Az Alkotmánybíróság az OVB 573/2006. (XI. 22.) OVB
határozatának rendelkező részét helybenhagyta az
Alkotmánybíróság jelen határozatában foglaltak szerint.
Az Alkotmánybíróság hatáskörét a jelen ügyben az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § h)
pontjában foglaltaknak megfelelően a Ve. 130. §-a határozza
meg. Az Alkotmánybíróság kifogás alapján lefolytatott eljárása
jogorvoslati eljárás, melynek során az Alkotmánybíróság —
alkotmányos jogállásával és rendeltetésével összhangban — azt
vizsgálja, hogy a beérkezett kifogás megfelel-e a Ve. 77. § (2)
bekezdésének a)-c) pontjaiban, valamint a 130. § (1)
bekezdésében foglalt feltételeknek, valamint az OVB az
aláírásgyűjtő ív hitelesítési eljárásában az Alkotmánynak és az
irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a kifogás — tartalmát
tekintve — megfelel a törvényi feltételeknek, ezért azt a Ve.
130. § (3) bekezdése alapján érdemben bírálta el.
1. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy a sör
ingyenessé tétele a vendéglátó üzletek látogatói számára
ellentétes-e a Európai Megállapodás 62. cikkével és ezáltal az
Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés b) pontjába ütközik-e, ahogyan
azt az OVB megállapította. Az OVB álláspontja szerint ugyanis a
kezdeményezés ellentétes az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés b)
pontjával, mivel sérti az Európai Megállapodás 62. cikkét,
amely kimondja, hogy a Megállapodással összeegyeztethetetlen
„bármely állami támogatás, amely azáltal, hogy előnyben
részesít egyes vállalatokat vagy egyes áruk termelését,
torzítja a versenyt vagy azzal fenyeget”.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az OVB határozata
indokolását nem az Európai Megállapodásra kellett volna
alapozni, mivel az formálisan ugyan nincs hatályon kívül
helyezve, ténylegesen már nem hatályos nemzetközi szerződés. Az
Európai Megállapodást Magyarország az Európai Közösséggel és
annak tagállamaival kötötte 1991-ben, amikor még nem tartozott
az Európai Unió tagállamai közé. Az Európai Megállapodás
Preambuluma rögzíti, hogy a Megállapodás megkötésénél
figyelembe vették „Magyarországnak azt a határozott szándékát,
hogy teljes mértékben része kíván lenni az új Európa politikai,
gazdasági és biztonsági rendszerének”, továbbá, hogy
Magyarország végső célja, a Közösség tagjává válás. Az Európai
Megállapodást Magyarország Európai Unióhoz való csatlakozása
elősegítése érdekében kötötték. Ez a cél megvalósult, s a
csatlakozási szerződéssel Magyarország 2004. május 1. napjától
az Európai Unió tagállama lett, ami egyben — az Európai Unióról
szóló szerződés 1. cikke szerint — az Európai Közösséghez való
tartozást is jelenti. Így Magyarország, mint az Európai
Közösség tagállama — miután a csatlakozási okmány 2. cikke
alapján az EU (ideértve az EK-t is) intézményei csatlakozást
megelőzően elfogadott jogi aktusai, így a társulási szerződések
is, az új tagállamok számára kötelezőek — önmagával, valamint
az EU-val, illetve az EK-val, mint annak tagja állna
szerződéses kapcsolatban. Ez azért is lehetetlen lenne, mert az
EK szerződés 310. cikke szerint a Közösség társulási szerződést
csak harmadik államokkal vagy nemzetközi szervezetekkel köthet
— saját tagjaival természetesen nem.
2. Az Alkotmánybíróság ezt követően azt vizsgálta, hogy a
hitelesítésre benyújtott aláírásgyűjtő íven szereplő kérdés
megfelel-e az Nsztv. 13. § (1) bekezdésében szabályozott
egyértelműség kritériumának.
Az Alkotmánybíróság ez idáig már több határozatában
foglalkozott az Nsztv. 13. § (1) bekezdésében foglalt a
népszavazásra feltenni kívánt kérdésekkel szemben támasztott
egyértelműség követelményével [51/2001. (XI. 29.) AB határozat,
ABH, 2001, 392, 396.; 25/ 2004. (VII. 7.) AB határozat, ABH
2004, 381, 386.; 24/2006. (VI. 15.) AB határozat, ABK 2006.
június, 429, 430.]. Az Alkotmánybíróság által kialakított
gyakorlat az egyértelműség követelményét a népszavazáshoz való
jog érvényesülésének alkotmányos garanciájaként értelmezi. A
népszavazásra bocsátott kérdésnek egyrészt a választópolgár,
másrészt a jogalkotó számára egyértelműnek kell lennie. A
választópolgári egyértelműség követelménye szerint a
népszavazásra feltett kérdésnek egyértelműen eldönthetőnek kell
lennie, arra a választópolgárnak „igen”-nel vagy „nem”-mel kell
tudnia válaszolni. Mindez feltételezi a feltett kérdés
tényleges egyértelműségét, érthetőségét. A fent leírtakból
következik, hogy a túl bonyolult, érthetetlen vagy félreérthető
kérdés sem tekinthető egyértelműnek.
A jogalkotói egyértelműség megkívánja, hogy a népszavazásra
bocsátott kérdésben született eredmény alapján az Országgyűlés
el tudja dönteni, milyen tartalmú jogalkotási kötelezettség
terheli a népszavazás eredményeként, mivel az Nsztv. 8. § (1)
bekezdése értelmében „[a]z eredményes ügydöntő népszavazással
hozott döntés az Országgyűlésre kötelező”. Az aláírásgyűjtő
íven szereplő kérdés egyértelműségének megítélésénél egyébként
sem az aláírás gyűjtését kezdeményezők szándéka, sem pedig a
népszavazás általuk remélt eredménye nem bír jelentőséggel
[76/2006. (XII. 20.) AB határozat, ABK 2007. február, 1088,
1091.].
Az Alkotmánybíróság szerint a kérdés a jogalkotói egyértelműség
követelményének azért nem felel meg, mivel nem határozza meg,
hogy — eredményes népszavazás esetén — az Országgyűlést milyen
jogalkotási kötelezettség terheli, ugyanis nem jelöli meg, hogy
milyen forrásból kellene biztosítani a vendéglátóüzletekben
kötelezően ingyenesen felszolgált sör ellenértékét.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy minden népszavazásra
feltenni kívánt kérdés, amely valamely termék vagy szolgáltatás
kötelező ingyenességére irányul csak akkor felel meg a
jogalkotói egyértelműség követelményének, ha meghatározza
milyen forrásból kell az ingyenesen elfogyasztott termékek,
illetve ellenérték megfizetése nélkül igénybe vett
szolgáltatások árát fedezni, vagyis ha megjelöli, hogy a
fogyasztó illetve a szolgáltatás igénybevevője helyett ki lenne
a gazdasági teher viselője. Ennek indoka, hogy az ingyenesség,
térítésmentesség szükségképpen azt jelenti, hogy a termék vagy
szolgáltatás ellenértékét nem a fogyasztó, illetve a
szolgáltatást igénybe vevő, hanem valaki más fedezi. Az
alkotmányos piacgazdaságban (Alkotmány 9. §) általános szabály,
hogy minden áru és szolgáltatás ellenértékét az igénybevevő
maga fizeti meg. Piacgazdaságban e szabálytól lehetnek
alkotmányosan indokolható eltérések (pl.: a gyógyszerek
esetében, vagy bizonyos szociális indíttatású ártámogatások),
amelyeket az állami költségvetés fedez. Ha tehát a jogalkotó
valamely áru vagy szolgáltatás kötelező ingyenességét írja elő,
gondoskodnia kell arról is, hogy ki, milyen forrásból fogja
fedezni az azok előállításához szükséges költségeket. A
népszavazásra feltenni kívánt kérdés alkotmányos
megengedettsége is csak annak ismeretében dönthető el, hogy a
kezdeményező kire kívánja ennek szükségszerű terheit
áthárítani.
A jogalkotói egyértelműséggel szorosan összefüggő
választópolgári egyértelműség követelményének része, hogy a
választópolgárok a kérdés megválaszolásának lehetséges
következményeit világosan lássák. Következésképpen az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint a választópolgárokat
félrevezető, félreérthető kérdések nem felelnek meg az
egyértelműség követelményének. A választópolgároknak jelen
esetben a kérdés alapján úgy kellene döntésüket meghozni, hogy
nem lenne egyértelmű számukra: a kezdeményezés sikere esetén
kinek kellene megtérítenie a vendéglátó üzletekben a vendégek
által ingyenesen elfogyasztott sör ellenértékét, továbbá azt
sem tudhatnák, a sört nem fogyasztókat terhelné-e
többletkötelezettség a vendéglátóüzletek vendégei által
elfogyasztott sör ellenértékének fedezésével kapcsolatban. A
választópolgárok tehát döntésük meghozatalakor a kérdés alapján
nem lehetnének tisztában azzal, miről döntenek.
A fent kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy az aláírásgyűjtő íven szereplő kérdés — „Egyetért-e ön
azzal, hogy a vendéglátóüzletek vendégeinek a sörért ne kelljen
fizetniük?”— nem felel meg sem a választópolgári, sem a
jogalkotói egyértelműség követelményeinek, vagyis az Nsztv. 13.
§ (1) bekezdésében foglaltaknak.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az OVB 573/2006. (XI. 22.)
határozatának rendelkező részét helybenhagyta, az
Alkotmánybíróság jelen határozatában kifejtett indokok alapján.
3. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatai elleni kifogások
elbírálásakor — ahogyan azt már az Alkotmánybíróság fentebb is
említette — jogorvoslati fórum. Alkotmányvédő szerepét
jogorvoslati hatáskörének keretei között gyakorolja. „Az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint azonban az Alkotmányból —
a taxatív módon felsorolt tiltott kérdéskörökön kívül — a
népszavazásnak más korlátai is levezethetők.” [25/1999. (VII.
7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 263.] Ilyen korlát, hogy csak
olyan népszavazási kérdés tekinthető alkotmányosan
megengedhetőnek, amely nem áll ellentétben a népszavazásnak az
alkotmányos berendezkedésben betöltött szerepével. A
népszavazás alkotmányos funkciójával való
összeegyeztethetőséget az Alkotmánybíróság a népszavazási
kérdés egyértelműsége részének tekinti és esetenként vizsgálja.
Az Alkotmánybíróság által az OVB népszavazási ügyekben hozott
határozatai elleni kifogások elbírálása során — Nsztv. 13. §
(1) bekezdése alapján — kialakított, de alkotmányos rangúnak
tekintett egyértelműségi teszt [32/2001. (VII. 1.) AB
határozat, ABH 2001, 287, 296.; 52/2001. (XI. 29.) ABH 2001,
399, 403.; 76/2006. (XII. 20.) AB határozat, ABK 2007. február,
1088, 1091.] Az egyértelműség követelményének lényege, hogy a
népszavazási kérdésnek döntésre alkalmasnak kell lennie, aminek
a jogalkotói és a választópolgári egyértelműség feltétlenül
szükséges, de nem egyetlen feltétele. Az egyértelműség részének
tekinti az Alkotmánybíróság azt is, hogy a népszavazási
kérdésben foglalt döntési kötelezettség ne legyen
kivitelezhetetlen, végrehajthatatlan, következményeiben
kiszámíthatatlan. Ezért az Alkotmánybíróság a jövőben az egyes
népszavazási kérdések alkotmányos megengedhetőségéről szóló
döntéseiben e szempontot is figyelembe fogja venni.
Az Alkotmánybíróság határozatának közzétételét az OVB
határozatnak a Magyar Közlönyben való megjelenésére tekintettel
rendelte el.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke,
az aláírásban akadályozott
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró helyett alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke,
az aláírásban akadályozott
Dr. Paczolay Péter Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró helyett alkotmánybíró
Dr. Kiss László alkotmánybíró párhuzamos indokolása
Egyetértek azzal, hogy az Alkotmánybíróság helybenhagyja az
Országos Választási Bizottság 573/2006. (XI. 22.) OVB
határozatát, amely nem hitelesítette az indítványozónak az
országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő íve
mintapéldányán szereplő kérdést.
A határozat indokolását azonban más alapokra helyezném, illetve
szükségesnek tartanám azt is, hogy az Alkotmánybíróság rögzítse
álláspontját a feltett kérdés kapcsán is.
Részletesebben:
1. Az Alkotmánybíróság döntését mindenekelőtt az Alkotmány
28/B. § (1) bekezdésére alapoznám, amelynek értelmében
„Országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgya az
Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet”. Ennek alapja
pedig az, hogy az Országgyűlés a sör árának (ingyenessé
tételének) meghatározása tekintetében nem rendelkezik
hatáskörrel, lévén hogy ehhez hiányzik az árhatósági jogköre.
Elvi tételként hangsúlyoznám, és pedig valamennyi országos
népszavazásra kiterjedően: ha a hitelesítésre szánt kérdés nem
tartozik az Országgyűlés hatáskörébe, akkor minden esetben
elutasításnak van helye és további vizsgálódás már nem is
szükséges.
A megoldás tehát – a jelen esetben – már a „küszöbön”
megtalálható, nincs szükség arra, hogy az Alkotmánybíróság
részletes vizsgálatokat folytasson atekintetben, sérti-e a
népszavazásra bocsátandó kérdés az Alkotmány 28/C. § (5)
bekezdése b) pontjában foglaltakat. Ez utóbbi részletes
taglalása messze értékén felül kezelné a hitelesíttetni szánt
kérdést.
2. A konkrét ügy vizsgálata néhány általánosabb összefüggés
megvilágítását is szükségessé teszi.
Az Alkotmánybíróság már több határozatában hangsúlyozta, hogy a
Magyar Köztársaság alkotmányos rendjében a népszuverenitás
gyakorlásának elsődleges formája a képviselet útján történő
hatalomgyakorlás, amelyhez képest az országos népszavazással
való döntés csak kivételes lehet. Népszavazás is csak az
Alkotmány és az alkotmányosan alkotott törvények keretei között
dönthet az Országgyűlés hatáskörébe tartozó ügyben.
Az Alkotmány 28/C. §-ának (5) bekezdése az országos
népszavazásra nem bocsátható kérdéseket határozza meg. Minden
negatív taxatio magában hordozza azonban az olyan értelmezés
veszélyét, mely szerint a felsorolásban nem szereplő bármely
kérdésben szabadon lehetne országos népszavazást tartani. Ezt
az értelmezést magam nem osztom.
Álláspontom alátámasztása céljából hangsúlyozom: az
Alkotmánybíróság más összefüggéseket vizsgálva már rámutatott
arra, hogy az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésében meghatározott
ügyekben sem kötelező, sem fakultatív, sem ügydöntő, sem
véleménynyilvánító népszavazásnak helye nincs. Az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint azonban – a taxatív módon
felsorolt tiltott kérdéskörökön kívül – a népszavazásnak egyéb
más korlátai is vannak [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH
1999, 260-261, 263.].
Éppen a konkrét vizsgálat tárgyát képező ügy veti fel az „egyéb
alkotmányos korlátok” megjelölésének és időszerűségének az
indokoltságát.
Az Alkotmánybíróság az elékerülő egyes népszavazási ügyeket
bírálja el. Tette ezt eddig úgy, hogy az országos népszavazás
egyes összefüggéseiről már kialakított alkotmányos elveket (pl.
az országos népszavazás a hatalomgyakorlás kiegészítő,
másodlagos formája, az országos népszavazás nem irányulhat
burkolt alkotmánymódosításra). Ugyanakkor – s éppen a precedens
bíráskodás jellegéből következően – az országos népszavazás
intézményéről átfogó, az intézmény rendeltetésével összhangban
álló, illetőleg az intézmény rendeltetésétől eltérő, ezért
alkotmányosan meg nem engedhető kereteiről még nem fogalmazott
meg alkotmányos elvárásokat. A most vizsgált ügy kapcsán már
elérkezettnek látom az időt arra, hogy az országos népszavazás
alkotmányos rendeltetésének meghatározása céljából az
Alkotmánybíróság a korábbi precedenseiben kimondott elvi
tételeket továbbiakkal gazdagítsa.
3. Kiindulópont tehát az, hogy a hatalomgyakorlás egyik
(kivételes) formájának számító országos népszavazás intézménye
csak rendeltetésszerűen gyakorolható. A hitelesítendő kérdés
tárgya nem a rendeltetésszerű joggyakorlás előtt nyitna utat,
hanem annak „befogadása” éppenhogy alkotmányos intézmények
[Országgyűlés (Alkotmány II. fejezete); az Alkotmánybíróság
(Alkotmány IV. fejezete); országos népszavazás és népi
kezdeményezés (Alkotmány 28/B. §-28/E. §)] zavartalan működését
akadályozná. E – demokratikus hatalomgyakorlásban meghatározóan
fontos szerepet betöltő – szervek és intézmények
rendeltetésszerű működéséhez, e munkájuk zavartalansághoz pedig
alkotmányos érdek fűződik.
Ez az érdek olyan érdek, amely az állam „intézményvédelmi”
kötelezettsége alá esik. A céljának, rendeltetésének megfelelő
népszavazás intézményének védelmében állapította meg az
52/1997. (X. 14.) AB határozat, hogy a népszavazáshoz való jog
olyan fontos politikai alapjog, amely maga után vonja az állam
objektív intézményvédelmi kötelezettségét a joggyakorlás
feltételeinek a biztosítására. (ABH 1997, 331, 343).
Hangsúlyozom azonban: ez az intézményvédelmi kötelezettség a
céljának, rendeltetésének megfelelő, azt szolgáló és
kifejezésre juttató országos népszavazást illeti meg, s nem azt
jelenti, hogy mindenre tekintet nélkül elsőbbséget élvez egy-
egy népszavazási kezdeményezés. Az intézményvédelem körébe
tartozik tehát az is, ha az állam a nem céljának és
rendeltetésének megfelelő népszavazási kezdeményezéseket nem
részesíti védelemben. A nyilvánvalóan komolytalan népszavazási
kezdeményezések kétséget kizáróan nem élvezhetnek alkotmányos
védelmet. Köztudott az állampolgárok (mint potenciális
népszavazás kezdeményezők) előtt is az, mire szolgál maga az
intézmény. Minden olyan kérdésfeltevés tehát, amely
nyilvánvalóan az állam alkotmányos szerveinek (Országgyűlés,
Alkotmánybíróság, Országos Választási Bizottság) felesleges
munkát okoz – álláspontom szerint – rosszhiszemű
kérdésfeltevésnek minősíthető.
Másképpen fogalmazva: ha valamely indítványozó olyan kérdés
hitelesítését kéri, amely e szervek munkáját (és a népszavazás
intézményét) nyilvánvalóan eltéríti azok alkotmányos,
rendeltetésszerű gyakorlásától, úgy megállapítható az
indítványozó rosszhiszeműsége.
Nem állt volna tőlem távol ezért annak felvetése sem, ha az
Alkotmánybíróság az indítványozó esetében alkalmazta volna az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 28. § (2)
bekezdésében foglaltakat, melynek értelmében: „Az
Alkotmánybíróság az eljárásából eredő költségeket
felszámíthatja az indítványozónak, ha annak rosszhiszeműsége az
indítvány előterjesztésével kapcsolatban megállapítható.”
(Álláspontom szerint a költségek megtérítésének felvetését nem
befolyásolhatta volna az a körülmény, hogy az Alkotmánybíróság
jelen ügyben folyó eljárása jogorvoslati eljárás. Az Abtv. 28.
§ (2) bekezdése – álláspontom szerint – valamennyi
Alkotmánybíróság előtt folyó eljárásra gondolva lehetővé teszi
a rosszhiszemű indítványozókkal szemben a költségek megtérítési
kötelezettségének előírhatóságát.)
Az Alkotmánybíróság elnöke – az Alkotmánybíróság működésének
elején – két esetben mérlegelte már a költségek felszámításának
lehetőségét:
a) A 2215/B/1991. elnöki végzésben kimondta: „Az indítványok
előterjesztését illetően megállapítható volt az indítványozó
rosszhiszeműsége is, mivel úgy kért alkotmányossági
vizsgálatot, hogy a támadott jogszabályi helyeket önkényesen
ragadta ki a normaszövegből. Ennél fogva a támadott jogszabályi
rendelkezések más értelmet nyertek, mint ami a teljes
normaszövegből következett, illetve maga a jogszabály
tartalmazott olyan rendelkezéseket, amelyek hiányára az
indítványozó a beadványát »alapozta«…Végezetül, bár az
indítványozó rosszhiszeműsége az indítványok előterjesztésénél
– az Abtv. 28. § (2) bekezdése értelmében – egyértelműen
megállapítható, az Alkotmánybíróság az eljárásból eredő
költségek felszámításától – ez esetben – eltekintett.” (ABH
1993, 942.)
b) A 1673/B/1992. elnöki végzés a következőket emeli ki: „Az
indítvány az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozó
alkotmányossági problémát nem jelöl meg, ezért az
Alkotmánybíróságról szóló 1989.
évi XXXII. tv. 23. §-ának (1) bekezdése alapján – mint
nyilvánvalóan alaptalant – elutasítom. Bár az indítványozó
rosszhiszeműsége az indítvány előterjesztésénél megállapítható,
az Alkotmánybíróság az eljárásból eredő költségeknek az Abtv.
28. § (2) bekezdése szerinti felszámításától – ez esetben –
eltekintett.” (ABH 1993, 947.)
A költségtérítés Alkotmánybíróság (nem az Alkotmánybíróság
elnöke) általi megállapítását annál is inkább megfontolandónak
ítélem, mivel – mint fentebb hangsúlyoztam – az
Alkotmánybíróság alkotmányos kötelessége az is, hogy védje a
rendeltetésszerűen működő alkotmányos szervek munkáját, s az
alapvetően képviseleti demokrácia elvén nyugvó hatalomgyakorlás
védelme érdekében megállapítsa a közvetlen hatalomgyakorlás
alkotmányos korlátait, jelen esetben azt a „küszöböt”, amely e
két hatalomgyakorlási formát a maga valós és rendeltetésszerű
alkotmányos szerepkörében tartja meg. Az Alkotmánybíróságnak
ezt az önmeghatározását általános alkotmányvédelmi
szerepköréből egyenesen levezethetőnek is látom.
Ettől független dolog az, hogy magának az Országgyűlésnek is
arra kell törekednie, hogy az országos népszavazásról szóló
törvényi szabályozás maga is pontosan és világosan rögzítse az
országos népszavazás formájában megvalósuló közvetlen
hatalomgyakorlás igénybevételének lehetőségeit és korlátait.
Budapest, 2007. április 24.
Dr. Kiss László
alkotmánybíró
A párhuzamos indokoláshoz csatlakozom:
Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró
. |