English
Hungarian
Ügyszám:
.
402/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 32/1998. (VI. 25.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1998/251
.
A döntés kelte: Budapest, 06/22/1998
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                      A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

           Az  Alkotmánybíróság  jogszabály alkotmányellenességének
      utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a
      következő

                              határozatot :

           Az Alkotmánybíróság megállapítja: az Alkotmány 70/E.  §-
      ában   meghatározott  szociális  biztonsághoz  való   jog   a
      szociális   ellátások   összessége  által   nyújtandó   olyan
      megélhetési  minimum állami biztosítását  tartalmazza,  amely
      elengedhetetlen    az    emberi    méltósághoz    való    jog
      megvalósulásához.

            Az  Alkotmánybíróság  a  szociális  igazgatásról  és  a
      szociális  ellátásokról  szóló  1993.  évi  III.  törvény  (a
      továbbiakban: Sztv.) 37/A. § (2) bekezdés b) pontja tárgyában
      folytatott eljárását 1998. november 1-ig felfüggeszti.

           Az  Alkotmánybíróság  az Sztv.  37/C.  §  (1)  bekezdése
      alkotmányellenességének megállapítására  és  megsemmisítésére
      irányuló indítványt elutasítja.

            Az   Alkotmánybíróság  ezt  a  határozatát   a   Magyar
      Közlönyben közzéteszi.
                                  Indokolás
                                     
                                     I.
                                     
             Az  indítványozó  azon az alapon  kifogásolja  az  Sztv.
        37/A. § (2) bekezdése b) pontját, hogy az ellentétben áll  az
        Alkotmánynak     a     szociális    biztonságra     vonatkozó
        rendelkezéseivel. Az Sztv. 37/C. § (1) bekezdése tekintetében
        abban jelöli meg az alkotmányellenességet, hogy az ellentétes
        az  Sztv.  93.  §  (1) bekezdésében foglalt  előírásokkal  és
        egyúttal  sérti  az Alkotmány munkához való  jogra  vonatkozó
        rendelkezését.

                                     II.

            Az Sztv. kapcsolódó rendelkezései a következők.
        37/A.  §  (1)A  települési önkormányzat rendszeres  szociális
        segélyt állapít meg annak a személynek, aki
        a)   a   18.   életévét  betöltötte,   de   aktív   korú   és
        munkaképességét legalább 67%-ban elvesztette,  illetve  vakok
        személyi járadékában részesül,
        b) [Hatályon kívül helyezte: 1997. évi LXXXIV. törvény 13.  §
        (2) aa). Hatálytalan: 1998. I. 1-től.]
        c) aktív korú nem foglalkoztatott,
        feltéve, hogy megélhetése más módon nem biztosított.
        (2)  Az  (1) bekezdés alkalmazásában akkor nem biztosított  a
        megélhetése
        a) az (1) bekezdés a) pontjában megjelölt személynek, ha havi
        jövedelme,  valamint  családjában  az  egy  főre  jutó   havi
        jövedelem  nem  haladja  meg az öregségi  nyugdíj  mindenkori
        legkisebb összegének 80%-át,
        b) az (1) bekezdés c) pontjában megjelölt személynek, ha havi
        jövedelme  nem  haladja  meg az öregségi  nyugdíj  mindenkori
        legkisebb összegének 70%-át, valamint családjában az egy főre
        jutó  havi  jövedelem  nem haladja meg  az  öregségi  nyugdíj
        mindenkori legkisebb összegének 80%-át,
        és vagyona sem neki, sem családjának nincs.
        (3)  Az (1) bekezdés c) pontja alkalmazásában aktív korú  nem
        foglalkoztatott  személynek minősül az, aki a  jövedelempótló
        támogatás  folyósításának időtartamát kimerítette,  illetőleg
        igazolja,  hogy a rendszeres szociális segély iránti  kérelme
        benyújtását  megelőző  három  évben  az  illetékes  munkaügyi
        központtal  legalább  két év időtartamig  együttműködött,  és
        keresőtevékenységet nem folytat, ide nem értve az Sztv. 34. §
        (3) bekezdés d) pontja szerinti keresőtevékenységet.

        A   37/C.  §  (1)  Az  önkormányzat  rendelete  a  rendszeres
        szociális  segély folyósításának feltételeként az aktív  korú
        nem    foglalkoztatott   személy   esetében   előírhatja    a
        családsegítő   szolgálattal   vagy   a   kijelölt   szociális
        intézménnyel     való     együttműködési     kötelezettséget.
        Együttműködésen  az  ellátásban részesülő  személy  szociális
        helyzetéhez   és  mentális  állapotához  igazodó   programban
        történő részvételt kell érteni.

        Az  Sztv.  37/A. § (1) bekezdés c) pontja és (2) bekezdés  b)
        pontja  határozza  meg  az  aktív  korú  nem  foglalkoztatott
        számára   nyújtott   rendszeres   szociális   segélyre   való
        jogosultsági feltételeket. Az Sztv. 37/D. §-a rendelkezik  az
        ellátás összegszerűségéről.
        37/D.   §  A  rendszeres  szociális  segély  havi  összegének
        megállapítására   a   36.  §  rendelkezéseit   értelemszerűen
        alkalmazni kell azzal az eltéréssel, hogy az aktív  korú  nem
        foglalkoztatott   személy  esetében   az   öregségi   nyugdíj
        mindenkori legkisebb összegének 70%-a az irányadó.
        36.  § (1) A jövedelempótló támogatás havi összegét úgy  kell
        megállapítani, hogy az
        a) a jövedelemmel nem rendelkező munkanélküli jogosult esetén
        érje el;
        b)  jövedelemmel rendelkező munkanélküli jogosult  esetén  az
        egyéb  jövedelmekkel  együtt  érje  el  az  öregségi  nyugdíj
        mindenkori legkisebb összegének 80%-át.
        93. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások
        igénybevétele   önkéntes,  az  ellátást   igénylő   kérelmére
        történik. Ha az ellátást igénylő cselekvőképtelen, a kérelmet
        törvényes   képviselője  terjeszti   elő.   A   korlátozottan
        cselekvőképes   személy  kérelmét  törvényes   képviselőjének
        beleegyezésével  terjesztheti  elő.  Ha  közöttük  a  kérelem
        kérdésében vita van, arról a gyámhatóság dönt.

             Az  Alkotmány  70/E. § (1) bekezdése alapján:  a  Magyar
        Köztársaság   állampolgárainak   joguk   van   a    szociális
        biztonsághoz;   öregség,  betegség,  rokkantság,   özvegység,
        árvaság  és  önhibájukon kívül bekövetkezett  munkanélküliség
        esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak.

             Az  Alkotmány  70/B.  §  (1) bekezdésének  rendelkezései
        szerint:  a  Magyar  Köztársaságban mindenkinek  joga  van  a
        munkához, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához.
        III.

              Az   Alkotmánybíróság  a  határozatát  az   alábbiakkal
        indokolja.

             1.  Az indítványozó azon az alapon kifogásolja az  Sztv.
        37/A. § (2) bekezdése b) pontját, hogy az ellentétben áll  az
        Alkotmánynak     a     szociális    biztonságra     vonatkozó
        rendelkezéseivel,   mivel  a  létminimum   alatti   összegben
        határozza   meg   a   rendszeres  szociális   segélyre   való
        jogosultság  feltételeit,  illetve  a  rendszeres   szociális
        ellátás összegét.

             Az Sztv. 37/A. § (2) bekezdésének b) pontja meghatározza
        azt   a  jövedelem-határt,  amely  alatti  jövedelem  illetve
        jövedelem-nélküliség esetén az aktív korú nem foglalkoztatott
        rendszeres   szociális   segélyre  jogosult.   A   rendszeres
        szociális  járadék  összegének  meghatározását  az  Sztv.  az
        önkormányzatokra bízza, azzal, hogy annak legkisebb összege a
        jövedelemmel  nem  rendelkező aktív korú nem  foglalkoztatott
        esetében  az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének
        70  %-a,  a  jövedelemmel rendelkező személy  esetében  pedig
        annyi,   amennyi   a   jövedelmet  eddig   az   összeghatárig
        kiegészíti.  Az önkormányzatoknak saját forrásból lehetőségük
        van   ennél  magasabb  összegű  rendszeres  szociális  segély
        megállapítására is.

             Az Alkotmánybíróság több ízben foglalkozott az Alkotmány
        70/E.  §-ának  értelmezésével.  Ennek  keretében  fokozatosan
        bővítette  azoknak  a  jellemzőknek  és  követelményeknek   a
        meghatározását,   amelyek   az  e  szakaszban   megállapított
        társadalombiztosításhoz, szociális  ellátási  rendszerhez  és
        szociális    biztonság    alapjogához    kapcsolódnak.     Az
        Alkotmánybíróság   a  32/1991.  (VI.  6.)  AB   határozatában
        rámutatott  arra, hogy az állam az 70/E. §-ban megfogalmazott
        kötelezettségének   eleget  tesz,  ha  a  szociális   ellátás
        biztosítására megszervezi és működteti a társadalombiztosítás
        és a szociális támogatások rendszerét. Ezen belül a jogalkotó
        maga  határozhatja  meg,  hogy  milyen  eszközökkel  éri   el
        társadalompolitikai céljait. Az államnak a polgárai szociális
        biztonsága tekintetében fennálló kötelezettségeit ugyanis  az
        Alkotmány   70/E.  §  (1)  bekezdésében  foglaltak  általános
        jelleggel nevesítik. [ABH 1991. 163.]

             Az  alkotmányi feladatok megvalósításának,  a  szociális
        jogok  érvényesítésének  eszközei és mértéke  tekintetében  a
        jogalkotó viszonylag nagy szabadságot élvez. Az állam  széles
        körű  jogosítványokkal  rendelkezik a  szociális  ellátásokon
        belüli változtatásokra, átcsoportosításokra és átalakításokra
        a  gazdasági  viszonyok függvényében.  A  változtatások  joga
        azonban  nem minden korlátozás nélkül illeti meg az  államot,
        állapította meg az Alkotmánybíróság a 26/1993. (IV.  29.)  AB
        határozatában. [ABH 1993. 196, 199, 200.]

              Az   Alkotmánybíróság   a   43/1995.   (VI.   30.)   AB
        határozatában pedig félreérthetetlenül kinyilvánította: annak
        elbírálásánál,  hogy a ténylegesen élvezett szolgáltatásokból
        mit és hogyan lehet alkotmányosan megvonni, a szociális jogok
        annyiban  játszanak  szerepet, hogy az  elvonások  folytán  a
        szociális ellátás mértéke egészében nem csökkenhet a 70/E.  §
        szerint megkövetelhető minimális szint alá. [ ABH 1995. 192.]

             Az Alkotmánybíróság e határozatában általános alkotmányi
        követelményként állapította meg, hogy az Alkotmány  70/E.  §-
        ában   meghatározott  szociális  biztonsághoz  való   jog   a
        szociális   ellátások   összessége  által   nyújtandó   olyan
        megélhetési  minimum állami biztosítását  tartalmazza,  amely
        elengedhetetlen    az    emberi    méltósághoz    való    jog
        megvalósulásához.  Eme  alkotmányi  feladatok   megvalósítása
        során  a  jogalkotó viszonylag nagy szabadságot élvez  és  az
        egyes   ellátások   minimumösszegeit   meghatározhatja    más
        jövedelemfajták   (öregségi  nyugdíj   mindenkori   legkisebb
        összege, minimálbér, stb.) százalékában is.

             Az  Alkotmánybíróság  azért függesztette  fel  az  Sztv.
        37/A.   §   (2)  bekezdés  b)  pontja  tárgyában   folytatott
        eljárását,  hogy a törvényalkotás előkészítésében közreműködő
        szervektől  várt  vizsgálati  eredmények  figyelembevételével
        dönthesse  el: az aktív korú nem foglalkoztatott  számára  az
        Sztv.  szerint  járó  rendszeres szociális  segély  minimális
        összege a szociális ellátások jelenlegi rendszerében az egyéb
        juttatásokkal  együtt  biztosítja-e —  a  rendelkező  részben
        megfogalmazott  alkotmányi követelménynek  megfelelően  —  az
        emberi  méltósághoz való jog megvalósulásához elengedhetetlen
        megélhetési minimumot.

             2.  Az  indítványozó arra is hivatkozott, hogy az  Sztv.
        37/C.   §   (1)   bekezdésének  és  93.  §  (1)  bekezdésének
        rendelkezései   nincsenek  összhangban.  Az  Alkotmánybíróság
        gyakorlata    szerint   alkotmányellenesség   megállapítására
        törvényi  rendelkezések kollíziója miatt csak akkor  kerülhet
        sor,  ha az alkotmányos elvek vagy jogok valamelyike megsérül
        annak    folytán,    hogy    a   szabályozás    ellentmondása
        jogszabályértelmezéssel  nem  oldható  fel   és   ez   anyagi
        alkotmányellenességhez vezet. [35/1991. (VI. 20.) AB hat. ABH
        1991.  176-177.] Az indítványozó a mentálhigiénés  programban
        való kötelező részvétel szabályát egyrészt azért kifogásolja,
        mert  ez  állítása  szerint ellentétes az  Sztv.  93.  §  (1)
        bekezdésében  megállapított önkéntességgel,  másrészt  azért,
        mert  a kötelező együttműködést előíró rendelkezés a munkához
        való alkotmányos jog sérelmét is jelenti.

              Az   Alkotmánybíróság   a   21/1994.   (IV.   16.)   AB
        határozatában  kifejtette, hogy a munkához  való  jog  alanyi
        jogi    értelemben   a   munka   (foglalkozás,   vállalkozás)
        megválasztásának  és  gyakorlásának  szabadságát  jelenti.  A
        munkához   való   jogtól   mint  alanyi   jogtól   meg   kell
        különböztetni a munkához való jogot mint szociális  jogot,  s
        különösen  annak  intézményi oldalát, az  állam  kötelességét
        megfelelő foglalkoztatáspolitikára, munkahelyteremtésre  stb.
        [ABH 1994. 120-121.]

             A kifogásolt együttműködési kötelezettség célja a tartós
        munkanélküliségből  eredő  életvezetési  nehézségek,  illetve
        mentális   problémák  kezelése.  A  programok  azt   kívánják
        elősegíteni, hogy a rendszeres szociális segélyben  részesülő
        személy esetében csökkenjen a tartós munkanélküliségből eredő
        kedvezőtlen  hatás,  illetve  ezzel  összefüggésben  mentális
        okokból  ne  rosszabbodjon az egyén  munkaerőpiaci  helyzete.
        Amikor az állam, figyelemmel a foglalkoztatási igényekre  is,
        az  önkormányzatok  számára lehetővé  teszi,  hogy  a  tartós
        munkanélküliek   elhelyezkedését   is   segítő   szolgáltatás
        igénybevételéhez  kössék az ellátást,  a  munkához  való  jog
        szociális tartalmának megvalósítását is szolgálja.  Az  Sztv.
        által  előírt  keretek  közötti együttműködési  kötelezettség
        önkormányzatok   részére  adott  szabályozási  felhatalmazása
        tehát   nem  áll  ellentétben  az  Alkotmány  70/B.   §   (1)
        bekezdésének    rendelkezésével.    Mindezek    alapján    az
        Alkotmánybíróság az indítványt e tekintetben elutasította.
                                Dr. Sólyom László
                           az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                    Dr. Ádám Antal            Dr. Bagi István
                    előadó alkotmánybíró        alkotmánybíró
                                       
                    Dr. Erdei Árpád          Dr. Holló András
                    alkotmánybíró               alkotmánybíró
                                       
                    Dr. Kilényi Géza          Dr. Kiss László
                    alkotmánybíró               alkotmánybíró
                                       
                    Dr. Lábady Tamás         Dr. Németh János
                    alkotmánybíró               alkotmánybíró
                                       
                             Dr. Tersztyánszky Ödön
                                  alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Section 37/A para. (2) item b) of Act III/1993 on social administration and welfare benefits
          Number of the Decision:
          .
          32/1998. (VI. 25.)
          Date of the decision:
          .
          06/22/1998
          .
          .
          en_0032_1998.pdfen_0032_1998.pdf