A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országgyűlés Alkotmányügyi,
törvényelőkészítő és igazságügyi bizottságának az Alkotmány
értelmezése tárgyában előterjesztett indítványa alapján
meghozta a következő
határozatot:
A.
Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 28. § (2) bekezdésének
értelmezésével - figyelembe véve az Alkotmány 2. § (2)
bekezdését, 19. § (2) és (5) bekezdését, valamint a
20/A. § (1) bekezdését is - az indítványban feltett
kérdésre vonatkozóan az alábbiakat állapította meg :
1. A Magyar Köztársaság alkotmányos rendjében a
népszuverenitás gyakorlásának elsődleges formája a
képviselet. Népszavazás csak az Alkotmány és az
alkotmányosan hozott törvények keretei között dönthet az
Országgyűlés hatáskörébe tartozó ügyekben.
2. A népszuverenitásból fakadó jogoknak mind az
Országgyűlés, mind népszavazás útján történő gyakorlása csak
az Alkotmány rendelkezéseinek megfelelően történhet. A
népszavazásra bocsátott kérdés nem foglalhat magába burkolt
alkotmánymódosítást.
3. Mivel az Alkotmány 28. § (2) és (3) bekezdései
kimerítően meghatározzák az Országgyűlés feloszlásának és
feloszlatásának eseteit, az Országgyűlés népszavazás útján
nem kényszeríthető feloszlásának kimondására.
4. Az Alkotmánybíróság visszautasítja az indítvány 3.
pontjában foglaltak teljesítését, miszerint az
Alkotmánybíróság alkotmányértelmezéssel állapítsa meg
azoknak a további kérdéseknek a körét, amelyek - az 1989.
évi XVII. törvény 6. §-ában meghatározott ügyeken túl -
népszavazásra nem bocsáthatók.
B.
Az Alkotmánybíróság megállapítja: mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség jött létre annak folytán,
hogy az Országgyűlés az 1989. évi XVII. törvényt a hatályos
Alkotmánnyal nem hozta összhangba. Az Alkotmánybíróság
felhívja az Országgyűlést, hogy e jogalkotási feladatának
1993. december 31. napjáig tegyen eleget.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Országgyűlés Alkotmányügyi, törvényelőkészítő és
igazságügyi bizottsága az Alkotmánybíróságról szóló 1989.
évi XXXII. törvény ( a továbbiakban : AB tv. ) 1. §-ának g )
pontja, valamint a 21. § (6) bekezdésének a ) pontja
alapján az alábbi indítványt terjesztette elő:
"Az Alkotmánybíróság értelmezze a Magyar Köztársaság
Alkotmánya 28. § (2) bekezdését, és foglaljon állást abban
a kérdésben, hogy népszavazás tárgyát képezheti-e az
Országgyűlésnek az Alkotmány 28. § (2) bekezdésében
meghatározott jogköre, figyelemmel az Alkotmány 19. § (2)
bekezdésére is.
Ennek keretében az Alkotmánybíróság vizsgálja meg, hogy
1. népszavazás útján alkotmányosan kikényszeríthetőe, hogy
az Országgyűlés az Alkotmány 28. § (2) bekezdése alapján
megbízatásának lejárta előtt mondja ki feloszlását,
2. tekinthető-e az ilyen népszavazási kezdeményezés
"kollektív visszahívásnak", és ez nem ellentétes-e a Magyar
Köztársaság demokratikus választójogi és képviseleti
elveivel, különös tekintettel arra, hogy az Alkotmány,
valamint az országgyűlési képviselők választásáról szóló
törvény a képviselők tekintetében megszüntette a visszahívás
intézményét,
3. az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált
jogállamiság követelményéből, valamint az
Alkotmánybíróságnak a parlamentáris demokráciáról korábban
kifejtett álláspontjából származnak-e a népszavazásról és a
népi kezdeményezésről szóló 1989. évi XVII. törvény 6. §-
ában meghatározott eseteken kívül, a népszavazást
alkotmányossági szempontból tilalmazó más kizáró okok?"
II.
Az Alkotmány - néhány hatásköri szabályon túl - nem
szabályozza az országos népszavazás intézményét.
A 19. § (5) bekezdése kimondja, hogy az országos
népszavazás elrendelése az Országgyűlés hatáskörébe
tartozik, s a népszavazás szabályozását - a jelenlevő
képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott - külön
törvényre bízza.
A népszavazásra vonatkozó hatályos szabályokat, a
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1989. évi
XVII. törvény ( a továbbiakban : Nsztv. ) tartalmazza.
Ez a törvény az 1989. évi alkotmánymódosítás előtt jött
létre, s a korábbi, a módosítást megelőző alkotmányos rendbe
illeszkedett. A népszavazási törvény, amely az államhatalom
egységének elvére épülő Alkotmány alapján készült,
szükségképpen nincs összhangban az államhatalom
megosztásának alkotmányos rendszerét tartalmazó hatályos
Alkotmánnyal. A törvénynek a hatályos Alkotmányhoz
igazítása nem történt meg és ezáltal alkotmányellenes
helyzet állt elő.
Erre vezethető vissza az indítványozó által felvetett
alkotmányossági probléma is.
Az Alkotmány sem pozitív, sem negatív módon nem határozza
meg kifejezetten a népszavazásra bocsátható ügyek körét. Ezt
- több külföldi alkotmánytól eltérően - csak az Nsztv.
szabályozza.
Az Nsztv. rendelkezései - az európai országok alkotmányaihoz
és népszavazásról szóló törvényeihez képest szélesen -
csaknem minden, az Országgyűlés hatáskörébe tartozó ügyben
lehetővé teszik országos népszavazás kiírását.
A 4. § (1) bekezdésének rendelkezése szerint " a
népszavazás tárgya lehet - e törvényben meghatározott
kivétellel - az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés. "
Az 5. § (1) bekezdése kimondja, hogy " Országos
népszavazás rendelhető el:
a ) az Országgyűlés által elfogadott törvények
megerősítésére; valamint
b ) az Országgyűlés hatáskörébe tartozó döntések, így
különösen a törvényhozás elhatározása, törvény elveinek
meghatározása, nem törvényi formát igénylő, de országos
jelentőségű kérdések eldöntése tárgyában. "
E pozitív szabályozás után a 6. § tartalmazza azoknak
az ügyeknek a meghatározását, amelyekben népszavazás nem
rendelhető el:
(1) Nem bocsáthatók népszavazásra:
a ) a költségvetésről, a központi adónemekről és
illetékekről, valamint a helyi adók központi feltételeiről
szóló törvények;
b ) az Országgyűlés hatáskörébe tartozó személyi
kérdésekben való döntések ( kinevezések ) ;
c ) a nemzetközi szerződésekben vállalt
kötelezettségek teljesítése, illetve az e szerződéseket
kihirdető törvények.
(2) Az (1) bekezdés c ) pontjában megfogalmazott
tilalom nem vonatkozik a nemzetközi szerződésből eredő
kötelezettségek jövőbeni vállalásának, illetőleg a lejárt
nemzetközi szerződések meghosszabbításának népszavazás útján
történő megerősítésére vagy elutasítására. "
Ha a népszavazást 100. 000nél több állampolgár kezdeményezi,
az Nsztv. 10. § (1) bekezdése alapján a népszavazást ki
kell írni. A népszavazás - eredményessége esetén - a 4. §
(2) bekezdése alapján köti az Országgyűlést.
Az indítvány arra irányul: az Alkotmánybíróság
alkotmányértelmezéssel állapítsa meg, hogy az Országgyűlés
feloszlása kimondásának tárgyában - amelynek népszavazásra
bocsátását az Nsztv. nem zárja ki - alkotmányosan van-e
helye népszavazás elrendelésének.
Az indítványban foglalt alkotmányossági probléma megoldására
elsősorban az Országgyűlés rendelkezik hatáskörrel.
Az Alkotmány idézett 19. § (5) bekezdése lehetőséget ad
arra, hogy a parlament kétharmados törvényben határozza meg
a népszavazásra nem bocsátható ügyek körét.
Nincs jogi akadálya annak sem, hogy az Alkotmány
értelmezésével, az arra felhatalmazott szervek - az
Alkotmánybíróság, vagy maga az Országgyűlés - további kizáró
okokat vezessenek le.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Alkotmány
értelmezésére irányuló indítvány az AB tv. 21. § (6)
bekezdésében arra feljogosított indítványozótól származik és
megfelel az alkotmányértelmezésre irányuló indítvánnyal
szemben támasztott követelményeknek.
III.
1. Az alkotmányértelmezés során az Alkotmánybíróság
vizsgálta, hogy az Alkotmány miként szabályozza a
népszuverenitás gyakorlásában a képviselet és a népszavazás
viszonyát.
Az Alkotmány 2. § (2) bekezdése szerint, " a Magyar
Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a
népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja".
Az Alkotmányból levezethető általános elv az Országgyűlés
által történő hatalomgyakorlás. Ehhez képest a
népszavazással való döntés kivételes.
Az Alkotmány 19. §-a az Országgyűlést a Magyar Köztársaság
legfelsőbb államhatalmi szervévé nyilvánítja.
Az Országgyűlés által gyakorolt államhatalom azonban nem
korlátlan hatalom. A parlament csak az Alkotmány keretei
között tevékenykedhet, hatalmának korlátjait az Alkotmány
rendelkezései - így az Alkotmányban szabályozott alapvető
jogok, az államhatalmi ágak elválasztásának az Alkotmányban
szabályozott rendszere - meghatározzák.
Az Alkotmány nem szabályozza a népszavazásra bocsátandó
kérdéseket, hatásköri szabályokkal nem osztja meg a
népszuverenitás gyakorlását az Országgyűlés és a
népszavazáson résztvevő választópolgárok között. A 19. §
(5) bekezdése a népszavazás intézményének teljes körű
szabályozását a parlamentre bízza, és az Országgyűlés
hatáskörébe utalja az országos népszavazás elrendelését.
Ezzel a parlament döntésétől teszi függővé, hogy mely körben
enged teret a népszavazás útján történő hatalomgyakorlásnak.
Mindezek alapján megállapítható, hogy a Magyar
Köztársaságban a népszavazás - hasonlóan más parlamentáris
államok alkotmányos rendszeréhez - az Alkotmány keretei
között a parlamenti hatalomgyakorlás kiegészítésére, annak
befolyásolására szolgáló intézmény.
2. A népszavazás a parlamentáris rendszerben a hatalom
képviseleti gyakorlásának kiegészítésére, befolyásolására
irányul, tehát komplementer jellegű. Nem hivatott és nem
jogosult a parlament megbízatásának visszavonására.
Az Nsztv. olyan értelmezése, amely szerint az Országgyűlés
feloszlásának kimondása népszavazásra bocsátható, az
Alkotmány közvetett eszközökkel való módosítását, burkolt
módon az Országgyűlés visszahívásának Alkotmányba iktatását
jelentené.
Az állampolgárok joga a parlament működését, döntéseit
bírálni és ezt akár aláírásukkal is kifejezni, ami azonban
sem a visszahívás bevezetését, sem az Országgyűlés idő
előtti feloszlásának kimondását nem eredményezheti, mert
népszavazásnak is csak az Alkotmány keretei között van
helye.
3. Az Alkotmánybíróság megvizsgálta, hogy az
Országgyűlés feloszlásának kimondása tárgyában a népszavazás
elrendelése összeegyeztethető-e az Alkotmány 28. § (2) és
(3) bekezdésében, valamint a 20/A. § (1) bekezdésében
foglalt rendelkezésekkel.
a ) Az Alkotmánybíróság értelmezése szerint az
Alkotmány 28. § (2) és (3) bekezdése kimerítően
felsorolja azokat az eseteket, amikor az Országgyűlés
megbízatása a parlamenti ciklus letelte előtt megszűnik. A
megbízatás lejárta előtt, a feloszlás kimondására maga az
Országgyűlés jogosult. A feloszlás kimondása a testület
szabad elhatározáson alapuló döntése. A feloszlásra való
kényszerítés a feloszlatással jelentene egyet. Ezt a jogot
az Alkotmány kizárólag a köztársasági elnök számára tartja
fenn ( 28. §. (3) bekezdés ) . Az Alkotmány vizsgált 28.
§ (2) bekezdése értelemszerűen kizárja a jogi eszközzel
való kényszerítés lehetőségét, vagyis a feloszlás kimondását
tartalmazó döntés meghozatalára való kötelezést. Az
Országgyűlés népszavazással sem kényszeríthető fogalmilag
kizárt döntésre.
Mivel az Országgyűlés megbízatásának népszavazás útján
történő megszüntetéséről az Alkotmány nem rendelkezik, a
feloszlás kimondásának népszavazásra bocsátása - ha a
népszavazás eredménye kötné az Országgyűlést - a parlamenti
megbízatás megszűnésének új, az Alkotmány által eddig nem
ismert módját eredményezné, vagyis az Alkotmány burkolt
módosítását jelentené. Az Alkotmány módosítása azonban csak
az Alkotmányban előírt rendben történhet.
b ) Az Országgyűlés feloszlatásának kérdésében
elrendelt népszavazás alkotmányossága ellen szólnak az
Alkotmánynak a képviselői mandátumra vonatkozó szabályai is.
A képviseletnek - a képviselő és a választó egymáshoz való
viszonya, a mandátum jellege szempontjából - történetileg
két alapformája alakult ki: a kötött mandátum és a szabad
mandátum. A kötött mandátum azt jelenti, hogy a képviselő és
a választó között jogi függőség marad a választást követően
is. Ez elsősorban az utasítási jogban, a képviselő
véleménykérési kötelezettségében ölt testet. Általában ilyen
képviselet jellemzi a rendi képviseletet.
A szabad mandátum lényege, hogy a képviselő és a választók
közötti jogi függőség a választás után megszűnik. A
képviselő tehát nem utasítható és a képviselő egyetlen
kérdésben sem köteles a választók véleményét kikérni. A
képviselő a parlamentben szabadon, meggyőződése és
lelkiismerete alapján foglal állást, adja le szavazatát.
Tevékenységéért és szavazatáért a választók a megbízatás
ideje alatt felelősségre nem vonhatják, azaz mandátuma a
parlament teljes idejére szól, a választók által meg nem
rövidíthető. A képviselő és a választók kapcsolata politikai
természetű, azaz a felelősség csak a választások során
jelenhet meg abban a formában, hogy a választók bizalmát
elvesztő képviselőt nem választják meg újból, illetőleg a
mögötte álló pártot nem támogatják szavazataikkal.
Magyarországon 1949. előtt egyértelműen szabad mandátum
volt. Bár az 1949ben elfogadott Alkotmány a kötelező
választói utasítást nem mondta ki ( csak közérdekű
megbízásról szólt ) , mégis beszámolásra kötelezte a
képviselőket és a választók általi visszahívást is lehetővé
tette. Ezzel a képviselet nem vált egyértelműen kötött, de
elvileg létrehozta a képviselők választók előtti azonnali,
az általános választások időpontjáig nem késleltetett
politikai felelősségét, amely elsősorban a visszahívási
lehetőség jogi megfogalmazásában jelent meg. Más kérdés, - s
ez már a politikai rendszerrel, az egypártrendszerű
struktúrával függ össze -, hogy a visszahívásnak évtizedeken
át gyakorlatilag alig volt jelentősége.
A hatályos Alkotmány kimondja, hogy a "képviselők
tevékenységüket a köz érdekében végzik" ( 20. § (2) bek. )
és a mandátum megszűnési esetei között nem állapítja meg a
visszahívás lehetőségét (20/A. § (2) bek.) . Ez természetes
következménye a parlamenti demokrácia megteremtésének, a
többpártrendszerű képviseletnek. Ha a visszahívás megmaradt
volna, szinte folyamatos visszahívási eljárássorozat
keletkezne, hiszen a mandátumot nem szerző vagy rivális
pártok állandóan vizsgálat tárgyává tehetnék a mandátumot
szerzett képviselő, vagy párt többség általi
támogatottságát, illetőleg a választópolgárok visszahívással
reagálnának az országgyűlés egy-egy, az ország érdekében
nélkülözhetetlen, de népszerűtlen döntésére.
Magyarország visszatért a szabad mandátumú képviseleti
rendszerre, a képviselő négy évre kapja mandátumát, ez a
megbízatás a négy éven belül csak az Alkotmány 21/A. § (1)
bekezdésében meghatározott okokból szűnhet meg.
Az Alkotmányban rögzített szabad mandátum elvéből
következik, hogy megbízatásának időtartama alatt sem az
egyes képviselővel, sem a képviselők testületével, a
parlamenttel szemben nem érvényesíthető a választók előtti
felelősség. Az olyan népszavazás, amelyet az Országgyűlés
feloszlásának kimondása tárgyában rendelnek el, és amelynek
eredménye köti az Országgyűlést, a képviselők mandátumának
megszűnéséhez vezet, a képviselők, illetőleg a parlament
választók előtti felelősségének érvényesítését szolgálja.
Népszavazás álruhájában ténylegesen a parlamentnek a
választók által történő visszahívását jelenti.
Az Országgyűlés feloszlásának kimondása tárgyában
elrendelt népszavazás annak a veszélyét is magában rejti,
hogy a népszavazás a parlament döntéseinek szankciójává
válik olyan ügyekben, amelyekben népszavazásnak nincs helye.
4. Az Alkotmánybíróság visszautasította az indítványnak
arra irányuló részét, hogy az Nsztv. -ben megállapított, a
népszavazás elrendelését kizáró okokon kívül,
alkotmányértelmezéssel - az Országgyűlés feloszlásának
kimondásán túl - további kizáró okokat fogalmazzon meg. Az
Alkotmánybíróság már 31/1990. (XII.18.) AB. határozatában
kifejtette, hogy nem vállalhatja magára a törvényhozó
felelősségét. A népszavazásra bocsátható kérdések körének
meghatározása - az Alkotmány 19. § (5) bekezdése alapján -
az Országgyűlés joga.
IV.
Az Alkotmánybíróság az értelmezés során megállapította,
hogy az 1989-ben elfogadott jogállami Alkotmány előtt
alkotott Nsztv. -nek a népszavazásra bocsátható kérdések
körét rendező szabályai nincsenek összhangban a
hatalommegosztás elvére épülő új alkotmányi előírásokkal. Az
Alkotmánybíróság - élve az AB tv. 21. § (7) bekezdésében
kapott felhatalmazással - az indítvány kapcsán, de annak
kereteit túllépve, hivatalból megállapította a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség fennállását és felhívta az
Országgyűlést jogalkotói feladatának teljesítésére. A
népszavazás intézményének újraszabályozása során - az
Országgyűlés feloszlásának kimondásán kívül is - indokolt
megvizsgálni az Országgyűlés hatáskörébe tartozó ügyeket
abból a szempontból, hogy azok népszavazásra bocsátása
összeegyeztethető-e az Alkotmány rendelkezéseivel.
Az Alkotmánybíróság e határozatának a Magyar Közlönyben
történő közzétételét az AB tv. 51. § (2) bekezdése alapján
rendelte el.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
előadó alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |