A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a büntetőeljárásról
szóló 1973. évi I. törvény (a továbbiakban: Be.) 377. § (1)
bekezdésének a) pontja alkotmányellenes, ezért azt 1999.
december 31. napjával megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság megállapítja továbbá, hogy
alkotmányellenes a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX.
törvény (a továbbiakban: új Be.) 572. § (1) bekezdésének a)
pontja, ezért azt az új Be. kihirdetése napjával megsemmisíti.
A megsemmisítés folytán az új Be. 572. § (1) bekezdésének a)
pontja, továbbá (2) bekezdésének az (1) bekezdés a) pontjára
utaló rendelkezése 2000. január 1-jén nem lép hatályba. Ennek
következtében az új Be. 572. § (2) bekezdése a következő
szöveggel lép hatályba: "(2) Az (1) bekezdés c) pontja esetén
a bíróság tárgyaláson határoz."
2. Az Alkotmánybíróság megállapítja: az Országgyűlés
alkotmányellenes helyzetet idézett elő akkor, amikor nem tette
lehetővé a felülvizsgálatot (Be. XII. fejezet) a bíróságnak a
tárgyalás mellőzése elnevezésű külön eljárásban (Be. XVII.
fejezet) meghozott, a végrehajtásában próbaidőre
felfüggesztett szabadságvesztést kiszabó jogerős végzése ellen
akkor, amikor a bíróság a Btk. 90. §-ában meghatározott kizáró
okok ellenére szabta ki a büntetést.
Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy jogalkotói
feladatát 1999. december 31-ig teljesítse.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó a Be. 377. § (1) bekezdés a) pontjában
foglalt rendelkezés alkotmányellenességének megállapítása és
megsemmisítése iránt fordult az Alkotmánybírósághoz. A
sérelmezett törvényi rendelkezés szerint a bíróság a
próbaidőre felfüggesztett büntetés végrehajtását az ügyész
indítványára vagy hivatalból elrendeli, ha a próbaidő alatt
állapítja meg, hogy a büntetés végrehajtását a Büntető
Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (a továbbiakban:
Btk.) 90. §-ában foglalt kizáró ok ellenére függesztették fel.
A Btk. lehetővé teszi, hogy a bíróság az egy évet meg nem
haladó, különös méltánylást érdemlő esetben az egy évnél
hosszabb tartamú, de két évet meg nem haladó szabadságvesztés
végrehajtását próbaidőre felfüggessze, ha – különösen az
elkövető személyi körülményeire figyelemmel – alaposan
feltehető, hogy a büntetés célja annak végrehajtása nélkül is
elérhető (Btk. 89. § (1) - (2) bekezdés).
A büntetés végrehajtása a Btk.-nak az 1998. évi LXXXVII.
törvény (a továbbiakban: Btk.nov.) 24. §-ával – 1999. március
1-jétől – módosított 90. §-a szerint azonban nem függeszthető
fel, ha
a) az elkövető a szándékos bűncselekményt a korábban kiszabott
szabadságvesztés végrehajtásának befejezése előtt vagy
felfüggesztésének próbaideje alatt követte el,
b) az elkövető többszörös visszaeső,
c) az elkövető a bűncselekményt bűnszervezet tagjaként követte
el,
d) az elkövető a három évi vagy ennél súlyosabb
szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekményt üzletszerűen
vagy bűnszövetségben követte el.
Amennyiben a bíróság a büntetés végrehajtását e kizáró okok
ellenére felfüggeszti, és ez utóbb, a próbaidő tartama alatt
kiderül, úgy a felfüggesztett büntetés végrehajtását utólag el
kell rendelni (Btk. 91. § (1) bekezdés a) pont). A
végrehajtást a bíróság hivatalból vagy az ügyész indítványa
alapján, a Be. 377. §-ában szabályozott különleges eljárásban
rendeli el (Be. 377. § (1) bekezdés a) pont).
A különleges eljárások általános szabályai szerint a bíróság –
eltérő rendelkezés hiányában – iratok alapján dönt, szükség
esetén meghallgatja az ügyészt, a terheltet és a védőt.
Bizonyítás felvétele esetén tárgyalást tart (Be. 356. § (2)
bekezdés e) pont). A felfüggesztett büntetés utólagos
végrehajtásával kapcsolatban a törvény "eltérő rendelkezést"
csak a Be. 377. § (1) bekezdés c) pontjában foglalt esetben
tartalmaz: ha a felfüggesztett büntetés végrehajtását a
pártfogó felügyelet (Btk. 82. §) szabályainak súlyos
megszegése miatt kell elrendelni, a bíróság tárgyaláson
határoz (Be. 377. § (2) bekezdés). Abban az esetben tehát,
amikor a bíróság a büntetés végrehajtását a Btk.-ban
meghatározott kizáró okok ellenére függesztette fel, a
büntetés végrehajtását utólag – az általános szabályok szerint
– tárgyalás tartása nélkül, az iratok, esetleg meghallgatás
alapján rendeli el.
2. Az indítványozó álláspontja szerint az, hogy a bíróság a
felfüggesztett szabadságvesztés utólagos végrehajtását
tárgyaláson kívül rendeli el, sérti az Alkotmány 57. § (1)
bekezdésében foglalt, az igazságos és nyilvános tárgyaláshoz
való jogot, az 57. § (3) bekezdésében biztosított védelemhez
való jogot, valamint az Alkotmány 55. § (1) bekezdésében
rögzített, a szabadsághoz és a személyi biztonsághoz való
jogot. Hivatkozik az Alkotmánybíróság 26/1990. (XI. 8.) AB
határozatára, "melyben a polgári perrendtartás hasonló
törvényhelyeinek megsemmisítésére került sor".
Az indítványozó szerint a bírói tévedés tárgyaláson kívüli
korrigálásának lehetősége ellentétes a Btk. 83. §-ában
meghatározott büntetéskiszabási szabályokkal. Véleménye
szerint a tárgyalás alapján "teljesen más büntetés kiszabási
elveket kell érvényesíteni és másak a büntetés kiszabás elvei
és különösen gyakorlata is a végrehajtandó és a felfüggesztett
szabadságvesztés kiszabása esetében. Hiszen nem vitatható,
hogy egy hosszabb időtartamú hosszabb időre végrehajtásában
felfüggesztett szabadságvesztésnek nyilván sokkal rövidebb
időtartamú végrehajtandó szabadságvesztés felel meg". Ezen
álláspontból következően a törvényi rendelkezés sérti a
súlyosítási tilalom szabályait (Be. 241. § (1) bekezdés),
továbbá a tényállás felderítésére és a bizonyítékok szabad
mérlegelésére vonatkozó alapelvet (Be. 5. §).
Az indítványozó a Be. 377. § (1) bekezdés a) pontja
alkotmányellenességének alátámasztására – az Alkotmányra
hivatkozás nélkül – felhívja azokat a rendelkezéseket, amelyek
feltételbeli, illetve időbeli korlátot állítanak a jogerős
bírósági határozatnak a rendkívüli jogorvoslatok (perújítás,
felülvizsgálat, az indítvány benyújtásakor egyébként már nem
létező törvényességi óvás) útján az elítélt terhére történő
megváltoztatása elé. Álláspontja szerint a Be. 377. § (1)
bekezdés a) pontja sérti a res iudicata elvét, "mivel
módosítást enged az ítéleten egészen tág határok között",
"hiszen a büntetés végrehajtása a próbaidő tartama alatt
bármikor, akár annak utolsó napján is elrendelhető."
3. Az indítvány benyújtását követően, 1995. szeptember 1-jén
lépett hatályba a büntető jogszabályok módosításáról szóló
1995. évi XLI. törvény, amely a Be. XVII. fejezetében
szabályozott külön eljárás, a tárgyalás mellőzésével történő
büntetéskiszabás alkalmazási körét bővítette. A módosítás
nyomán lehetővé vált, hogy a bíróság tárgyalás tartása nélkül,
a vádindítvány és a nyomozási iratok alapján egy évet meg nem
haladó, végrehajtásában próbaidőre felfüggesztett
szabadságvesztést is kiszabjon (Be. 350., 351. §). A Be. külön
rendelkezésének hiányában a Legfelsőbb Bíróság BK 166. számú
állásfoglalásában azt az iránymutatást adta, hogy a Be. XVII.
fejezetében szabályozott külön eljárásban kiszabott, a kizáró
ok ellenére felfüggesztett szabadságvesztés utólagos
végrehajtása a Be. 377. §-a (1) bekezdésének a) pontja
szerinti különleges eljárás keretében rendelhető el.
Az Alkotmánybíróság – a szoros összefüggés okán – a tárgyalás
mellőzésével hozott végzésben kiszabott felfüggesztett
szabadságvesztés utólagos elrendelésének kérdéseire is
kiterjesztette a vizsgálatot.
4. Az Alkotmánybíróság az új büntetőeljárási törvény
folyamatban volt kodifikációjára tekintettel beszerezte az
igazságügy-miniszter véleményét. Az igazságügy-miniszter
nyilatkozatában részletesen indokolta, hogy a próbaidőre
felfüggesztett büntetés végrehajtásának utólagos
elrendelésekor miért nem szükséges – főszabályként – a
tárgyalásra vonatkozó szabályok szerint eljárni, ha a
büntetést az általános eljárási szabályok szerinti tárgyaláson
szabta ki a bíróság. Ugyanakkor aggályosnak tartotta a Be.
377. § (1) bekezdés a) pontja szerinti eljárás lehetőségét
abban az esetben, amikor a felfüggesztett szabadságvesztés
kiszabására tárgyalás mellőzésével került sor.
5. Az 1998. évi XIX. törvény 605. §-ának (1) bekezdése alapján
2000. január 1-jén hatályba lépő új Be. annyiban azonosan
szabályozza a kérdést, hogy a Btk. 90. §-ában meghatározott
kizáró okok ellenére felfüggesztett szabadságvesztés utólagos
elrendelésére szintén különleges eljárásban kerül sor. A
bíróság azonban minden esetben tárgyaláson határoz.
Az új Be. XXVI. fejezete szabályozza "büntetőparancs"
elnevezéssel a tárgyalás mellőzésével történő büntetéskiszabás
külön eljárását. A rendkívüli felülvizsgálatra vonatkozó
rendelkezések (új Be. 425. § (2) bekezdés, 434. § (2) bekezdés
b) pont, 436. § (2) bekezdés) elemzése azt a következtetést
engedi meg, hogy különleges eljárásban csupán az általános
szabályok szerint lefolytatott bírósági eljárás eredményeképp
született törvénysértő jogerős bírósági határozat
helyrehozatala történhet meg. Az anyagi jogi törvényi
előfeltételek hiányában alkalmazott büntetőparancs ugyanis
olyan eljárási hiba, amely az új törvény alapján rendkívüli
felülvizsgálat keretében, a megtámadott határozat hatályon
kívül helyezésével és az első fokú bíróság új eljárásra
utasításával orvosolható.
II.
Az indítvány részben megalapozott.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Be. 377. § (1)
bekezdés a) pontján alapuló különleges eljárás nem ellentétes
az Alkotmány 57. § (1) és (3) bekezdésével. Sérti azonban a
Btk. 90. §-ban foglalt tilalom ellenére felfüggesztett
szabadságvesztés végrehajtásának különleges eljárásban történő
utólagos elrendelése az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
normatív tartalommal meghatározott jogállamiságot, valamint –
ezzel összefüggésben – az Alkotmány 8. § (1) és (2)
bekezdését, valamint az 55. § (1) bekezdését. A jogállam
lényegi ismérvét jelentő jogbiztonság követelményével és a
jogerő tiszteletével ellentétes az, hogy az állam büntető
hatalmának gyakorlói, a bíróság és az ügyészség a jogerő
beállta után akár hosszú idővel is lehetőséget kapnak a téves
vagy hibás jogerős bírósági határozatnak a terhelt terhére – a
jogerő feloldására irányuló rendkívüli perorvoslati eljárás
mellőzésével – történő módosítására. A különleges eljárás
ennek következtében nem felel meg azoknak a követelményeknek,
amelyek a személyes szabadság elvonása okainak és az azzal
kapcsolatos eljárásnak szabályozásával szemben az Alkotmány 8.
§ (1) és (2) bekezdésének, valamint az 55. § (1) bekezdésének
egymásra vonatkoztatásából adódnak.
1. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a Be. 377. § (1)
bekezdés a) pontja és (2) bekezdése nem sérti az Alkotmány 57.
§ (1) bekezdését, a támadott törvényi rendelkezések a
tárgyaláshoz való joggal összefüggésben nem
alkotmányellenesek. Az, hogy a bíróság a törvénysértő módon
próbaidőre felfüggesztett büntetés végrehajtásának utólagos
elrendeléséről tárgyaláson kívül dönt, nem jelenti azon
alapjog sérelmét, amely szerint mindenkinek joga van ahhoz,
hogy az ellene emelt vádat a törvény által felállított
független és pártatlan bíróság igazságos és nyilvános
tárgyaláson bírálja el.
1.1. A próbaidőre felfüggesztett büntetés végrehajtásának
utólagos elrendelése a különleges eljárások egyike. A
különleges eljárások lényege, hogy ezek során a bíróság nem a
büntetőjogi felelősségről, hanem az "alap-eljáráshoz"
kapcsolódó járulékos jellegű kérdésekben határoz; ezen
eljárások rendeltetése a büntetőjogi főkérdésekhez (bűnösség,
minősítés, büntetéskiszabás) kapcsolódó, de azokat nem érintő,
járulékos jellegű kérdések eldöntéséhez szükséges eljárási
keretek biztosítása. A különleges eljárások szabályai az
általános eljárás szabályaihoz képest egyszerűbbek.
A különleges eljárások egyik csoportját alkotják azok,
amelyekben az "alap-eljárásban" meghozott olyan jogerős
bírósági döntések orvoslása történik, ahol a bíróság a Btk.
kogens rendelkezésének alkalmazását elmulasztotta vagy
tilalmát figyelmen kívül hagyta. E különleges eljárások
hatásukat tekintve sajátos rendkívüli jogorvoslatok, eredeti
funkciójuk szerint a törvényességi óvás emelésének
szükségességét kívánták kiküszöbölni. A következetesen
érvényesülő joggyakorlat szerint ezekben az eljárásokban a
jogerős döntésben elmulasztott vagy nem a törvénynek
megfelelően teljesített olyan rendelkezéseket lehet pótolni,
helyesbíteni, amelyek nem mérlegelésen alapulnak. E körbe
tartozik a jelen vizsgálat tárgyát képező eljárás is.
A Be. 377. § (1) bekezdése a) pontja szerinti különleges
eljárásban a bíróság azt a kérdést vizsgálja, megállapítható-e
a Btk. 90. §-ában írt valamely kizáró körülmény. Ha a kizáró
ok fennáll, a bíróságnak el kell rendelnie a büntetés
végrehajtását, más döntést nem hozhat. Ebben az eljárásban
tehát a bíróság nem a vádról, nem a bűnösségről határoz, nem
vesz, nem is vehet fel a büntetőjogi felelősséget érintő
bizonyítást, kizárólag a jogerős bírósági határozat téves vagy
hibás rendelkezését helyesbítheti.
Az Alkotmánybíróság a jelen ügyben is figyelembe vette azt,
hogy az Alkotmány 57. § (1) bekezdése – figyelemmel az 1976.
évi 8. törvényerejű rendelettel kihirdetett Polgári és
Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya 14. cikk 1.
pontjának, valamint az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett,
az emberi jogok és az alapvető szabadságok védelméről szóló
Egyezmény 6. cikk 1. pontjának értelmezésére is – a
tárgyaláshoz való jognál szélesebb jogokat, illetve az állam
büntető hatalmának gyakorlásával szemben szélesebb alkotmányos
követelményeket állít. "A 'tisztességes eljárás' (fair trial)
követelménye nem egyszerűen egy a bíróságnak és az eljárásnak
itt megkövetelt tulajdonságai közül (ti. mint 'igazságos
tárgyalás'), hanem az idézett alkotmányi rendelkezésben
foglalt követelményeken túl – különösen a büntetőjogra és –
eljárásra vonatkozóan – az 57. § többi garanciájának
teljesedését is átfogja. Mi több, az Egyezségokmánynak és az
Emberi Jogok Európai Egyezményének – az Alkotmány 57. §-a
tartalmához és szerkezetéhez mintát adó – eljárási garanciákat
tartalmazó cikkei általában elfogadott értelmezése szerint a
fair trial olyan minőség, amelyet az eljárás egészének és
körülményeinek figyelembevételével lehet csupán megítélni"
(6/1998. (III. 1.) AB határozat, ABK 1998. március, 101, 103).
A vizsgálat tárgyát képező különleges eljárás e
követelményeket figyelembe véve sem sérti az Alkotmány 57. §
(1) bekezdését. Az eljárás ugyan a jogerős bírósági ítéletet
követő különleges eljárás, azonban lényegét tekintve
büntetőeljárás. Ezt maga a Be. szabályozási szerkezete is
világosan kifejezésre juttatja: a törvény rendelkezéseit a
különleges eljárásokban a XVIII. fejezetben foglalt
eltérésekkel kell alkalmazni (Be. 356. § (1) bekezdés), azaz
külön rendelkezés hiányában irányadóak rá a Be. garanciális
alapelvei és megfelelő részletszabályai.
Így téves az indítványozó azon álláspontja, hogy e különleges
eljárásban nem érvényesül a Be. 5. §-ában foglalt alapelvi
rendelkezés a tényállás felderítésére és a bizonyítékok szabad
értékelésére. Nincs törvényi akadálya annak, sőt kötelező,
hogy a bíróság tárgyalást tartson, ha a hibás jogerős bírósági
döntés korrekciójának alapjául szolgáló tények feltárására és
bizonyítására van szükség (Be. 356. § (2) bekezdés e) pont).
Az eljárásban biztosított a jogorvoslati jog: a bíróság
határozata ellen a terhelt és a védő fellebbezhet (Be. 356. §
(2) bekezdés g) pont), a próbaidőre felfüggesztett büntetés
végrehajtását elrendelő végzés elleni fellebbezésnek halasztó
hatálya van (Be. 377. § (4) bekezdés).
Az Alkotmánybíróság álláspontját nem befolyásolta, hogy új Be.
rendelkezése szerint az azonos célú különleges eljárásban a
bíróság akkor is tárgyaláson határoz, ha a büntetés
végrehajtását a Btk. 90. § -ban írt kizáró ok ellenére
függesztették fel, és emiatt szükséges a végrehajtás utólagos
elrendelése (új Be. 572. § (2) bekezdés). Nem kifogásolható,
hogy a törvényhozó – formai értelemben – "túlbiztosítja" az
eljárást. Valójában az, hogy a bíró – a bizonyítás
szükségessége nélkül – tárgyaláson állapítja meg azt, amit
jelenleg az iratok vagy meghallgatás alapján, az Alkotmány 57.
§ (1) bekezdése szempontjából nem tekinthető többlet-
garanciának. A különleges eljárásban tartandó tárgyalásnak
ugyanis továbbra sem lehet feladata a büntetőjogi felelősség
eldöntésének és a büntetési nem megválasztásának
felülvizsgálata, csupán annak megállapítása, hogy a
végrehajtás felfüggesztésére törvénysértő módon került-e sor
vagy sem, s előbbi esetben a büntetés végrehajtásának
elrendelése.
1.2. Téves az indítványozó azon álláspontja, hogy a Btk.
kizáró rendelkezéseinek sérelmével felfüggesztett
szabadságvesztés végrehajtásának utólagos elrendelése esetén a
Btk. 83. §-ban rögzített büntetéskiszabási elvek, illetve a
Be.-nek a súlyosítási tilalomra vonatkozó szabályai (Be. 241.,
234. §) indokolják a tárgyalás tartását.
Az indítvány benyújtásakor a feltételes elítéléssel
kapcsolatos törvényi rendelkezések helyes és egységes
alkalmazását a Legfelsőbb Bíróság VII. számú Büntető Elvi
Döntése volt hivatott biztosítani – kötelező erővel. Az elvi
döntést a Legfelsőbb Bíróság 1994-ben hatályon kívül helyezte;
majd a Büntető Kollégium BK. 153. számú állásfoglalása adott
iránymutatást a büntetés végrehajtásának felfüggesztése
tárgyában. A BK. állásfoglalás II.1. pontja szerint: "A Btk.
89. §-án alapuló ítéleti rendelkezés járulékos jellegű, és
ezzel a törvényi szabályozással, amely a felfüggesztett
szabadságvesztést nem tekinti önálló büntetési nemnek, nem
egyeztethető össze olyan gyakorlat, amely a végrehajtás
felfüggesztését a büntetés hosszabb tartamával mintegy
'ellensúlyozza'." A Btk.nov. 18. §-a a Btk.-nak a
büntetéskiszabás elveit meghatározó 83. §-át módosítva az
állandó bírói gyakorlatot törvényerőre emelte. A Btk. – 1999.
március 1-jétől hatályos – rendelkezése szerint, ha a bíróság
szabadságvesztést szab ki, a büntetés mértékét a végrehajtás
felfüggesztése figyelmen kívül hagyásával állapítja meg (Btk.
83. § (4) bekezdés).
Ugyanakkor nem lehet eltekinteni attól, hogy a végrehajtásában
felfüggesztett szabadságvesztés ténylegesen enyhébb
"büntetés", mint a végrehajtandó szabadságvesztés. Ezt vette
figyelembe a Legfelsőbb Bíróság, amikor a másodfokú bíróság
reformatórius jogkörét korlátozó súlyosítási tilalmat
értelmezte (BK. 157.). A súlyosítási tilalom azonban az első
fokú határozat meghozatalát követően, a jogorvoslat alapján
folytatódó eljárásban meghozott jogerős bírósági határozatig
érvényesülő intézmény. Így a vizsgálat tárgyát képező, az
ügyész indítványára, illetve a bíróság részéről hivatalból
indított különleges eljárásban nem értelmezhető.
2. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a sérelmezett
törvényi rendelkezés nem sérti az Alkotmány 57. § (3)
bekezdésben biztosított védelemhez való jogot. Téves az
indítványozó azon álláspontja, hogy a védelemhez való jog
kizárólag tárgyaláson gyakorolható.
Az Alkotmánybíróság több határozatában igen részletesen
foglalkozott ezen alkotmányos alapjog tartalmával és az ebből
eredő követelményekkel (így pl. a 25/1991. (V. 18.) AB
határozat, ABH 1991, 414; vagy legutóbb: a 763/B/1997. AB
határozat, ABK 1998. február, 74, 76; 6/1998. (III. 11.) AB
határozat, ABK 1998. március, 101). E követelmények a vizsgált
eljárásban megfelelően érvényesülnek. A védő az alapügyre
vonatkozó meghatalmazás, illetőleg a kirendelés alapján
jogosult részt venni a különleges eljárásokban (Be. 50. § (2)
bekezdés). A különleges eljárásokra vonatkozó általános
rendelkezések biztosítják a védelemhez való jogot, a terhelt
és a védő aktív közreműködését.
3. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a Be. 377. § a)
pontján alapuló különleges eljárás az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésben normatív tartalommal megfogalmazott
jogállamiságból az Alkotmánybíróság gyakorlatában levezetett
jogbiztonság és a jogerő tisztelete követelményeit sérti.
Alkotmányosan megengedhetetlen ellentmondás van a törvénysértő
jogerős bírósági határozatoknak az elítélt terhére egyfelől a
felülvizsgálati eljárásban, másfelől a különleges eljárásban
lehetséges korrekciója között.
3.1. Megalapozott az indítványozó azon érvelése, amely szerint
a vizsgálat tárgyát képező különleges eljárás a törvénysértő
jogerős bírósági határozat megváltoztatását, a kizáró ok
ellenére felfüggesztett szabadságvesztés végrehajtásának
elrendelését igen tág, és a rendkívüli jogorvoslatnál
lényegesen hosszabb időtávon engedi meg.
A büntetőeljárási felülvizsgálat intézményét a törvényhozó az
Alkotmánybíróság 9/1992. (I. 30.) AB határozatával
megsemmisített törvényességi óvás helyett, kizárólag
jogorvoslati funkcióra és a jogbiztonság szempontjait szem
előtt tartva hozta létre. A terhelt terhére felülvizsgálati
indítványt az ügyész, magánvádas ügyekben a terhelt felmentése
vagy az eljárás megszüntetése esetén a magánvádló nyújthat be.
Megszűnt az a lehetőség, hogy a törvénysértő jogerős bírósági
határozatok ellen a Legfelsőbb Bíróság elnöke rendkívüli
jogorvoslattal éljen. A terhelt terhére a felülvizsgálati
indítványt a közlésétől számított hat hónapon belül lehet
előterjeszteni (Be. 284/A. § (4) bekezdés).
A Be. 377. § a) pontján alapuló különleges eljárást a bíróság
hivatalból vagy az ügyész indítványára folytatja le. A bírói
gyakorlat szerint a próbaidőre felfüggesztett büntetés
végrehajtása utólagos elrendelésének akkor van helye, ha a
próbaidő a különleges eljárás során hozott első fokú bírósági
határozat meghozatalának időpontjában még nem telt le; nincs
jelentősége azonban annak, hogy a fellebbezés elbírálásának az
időpontjában a próbaidő már letelt (BH 1983. 395.). A próbaidő
a vétség miatt kiszabott szabadságvesztés esetén egy évtől
három évig, a bűntett miatt kiszabott szabadságvesztés esetén
– a Btk.nov. 23. §-ának módosító rendelkezése következtében –
két évtől öt évig terjedhet. A próbaidőt években kell
meghatározni és a kiszabott szabadságvesztésnél rövidebb nem
lehet (Btk. 89. § (3) bekezdés). Míg tehát a felülvizsgálat
kezdeményezésére legfeljebb hat hónapon belül van lehetőség, a
kizáró ok ellenére felfüggesztett szabadságvesztés utólagos
végrehajtását – a próbaidő hosszának függvényében –
minimálisan egy, illetve két évig, maximálisan három, illetve
öt évig rendelheti el a különleges eljárásban első fokon
eljáró bíróság. Amennyiben ez a döntés nem emelkedik jogerőre,
ez az idő még hosszabb is lehet.
3.2. A felülvizsgálat intézménye csak a legsúlyosabb
eredménnyel járó büntető anyagi jogi törvénysértések és az
abszolút eljárási szabálysértések orvoslására nyújt
lehetőséget. Mivel – amint ezt a Be. 284. § (1) bekezdéséhez
fűzött indokolás tartalmazza – a jogerőhöz kiemelten fontos
joghatások fűződnek, a törvényalkotó meglehetősen szűken vonta
meg azt a határt, ahol a jogerő az anyagi igazság és a
törvényesség érvényesülése érdekében áttörhető.
A törvénysértően felfüggesztett szabadságvesztés
végrehajtásának utólagos elrendelésekor a bíróság egy korábbi
jogerős határozatot hivatalból vagy ügyészi indítványra – azt
mintegy "kijavítva" – úgy változtat meg, hogy ezáltal a
terhelt helyzete az eredeti határozatban foglaltakhoz képest
súlyosabbá válik. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a
jogerő feloldásának ez a módja nem felel meg a jogállamiságból
adódó követelményeknek, azoknak a tételeknek, amelyeket az
Alkotmánybíróság a jogállam, a jogerő és a jogbiztonság
követelményéről, az anyagi igazság, a törvényesség és a
jogbiztonság, jogerő konfliktusának feloldásáról, az állami
büntető hatalom sikertelenségének kockázatáról eddigi
döntéseiben, alapvetően a 9/1992. (I. 30.) AB határozatban
(ABH 1992, 59) és a 11/1992. (III. 5.) AB határozatban (ABH
1992, 77) kimunkált.
Az Alkotmánybíróság a 9/1992. (I. 30.) AB határozatban
kifejtette és azóta következetesen képviseli, hogy a jogállam
nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság. Az anyagi igazságosság
és a jogbiztonság követelményét a jogerő intézménye hozza
összhangba – megint csak a jogbiztonság elsődlegessége
alapján. A jogerő intézménye, alaki és anyagi jogerőként való
pontos meghatározottsága a jogállamiság részeként alkotmányos
követelmény. Az Alkotmánynak megfelelően biztosított
jogorvoslati lehetőségek mellett beállott jogerő tiszteletben
tartása a jogrend egészének biztonságát szolgálja. A jogerős
határozatok megváltoztathatatlanságához és irányadó voltához
alapvető alkotmányos érdek fűződik. A jogbiztonság elve
ugyanakkor tág mérlegelési és döntési lehetőséget hagy a
jogalkotó számára, hiszen a jogállamiság más elvek
érvényesülését is megköveteli, s ezek esetleg ütközhetnek a
jogbiztonság követelményével ( 9/1992. (I. 30.) AB határozat,
ABH 1992, 59, 65-66).
Az Alkotmánybíróság több határozatában hangsúlyozta, hogy a
büntető hatalom gyakorlása, a büntetőjogi felelősségre vonás
az állam alkotmányos kötelezettsége (715/D/1994. AB határozat,
ABH 1997, 584, 588; 793/B/1997. AB határozat, ABK 1998.
február, 74, 76). Az Alkotmány 50. §-a szerint a bíróságok
megbüntetik a bűncselekmények elkövetőit. Indokolt, hogy
ennek, a büntető igazságszolgáltatás lényegét jelentő
feladatnak a teljesítéséhez az állami büntetőhatalmat gyakorló
szerveknek hatékony eszközök álljanak a rendelkezésükre. Így
az is felmerülhet, hogy a felülvizsgálatnál egyszerűbb,
gyorsabb eszközöket kapjanak a jogerő feloldására, a bírói
hibák, illetve tévedések korrigálására, ezen keresztül pedig
az elkövetőknek a törvényekkel összhangban álló
megbüntetésére. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint
azonban a jogbiztonsághoz, a jogerő tiszteletéhez fűződő érdek
megelőzi a kizáró ok ellenére felfüggesztett szabadságvesztés
végrehajtásának utólagos, igen egyszerű módon történő
elrendeléséhez fűződő érdeket.
A jelen vizsgálat tárgya tekintetében a jogbiztonság elvének
és a törvénynek megfelelő megbüntetés alkotmányos
követelményének konkurálása esetén az előbbi élvez prioritást.
A jogbiztonság érdekében el kell viselni azokat a bírói
hibákat vagy tévedéseket, amelyeknek köszönhetően egyes
elkövetők a megérdemeltnél enyhébb büntetésben részesülnek. A
terheltre kedvező tévedés esetében az állami büntetőhatalmat
megvalósító két szervezet, a bíróság és az ügyészség kellő
körültekintés nélkül járt el. Az ennek következtében hibásan
kiszabott büntetés megváltoztatása, helyesbítése nem történhet
a rendkívüli jogorvoslat mellőzésével, mert a jogerő
feloldására csak az tekinthető elfogadható eszköznek.
A Be. 377. § (1) bekezdés a) pontján alapuló különleges
eljárás ellentétes azzal a jogállam büntető hatalmát jellemző
elvvel, hogy a bűnüldözés sikertelenségének kockázatát az
állam viseli. Ha tehát a jogerős ítélet – a terheltnek
kedvezően – törvényt sért, ennek következményét nem viselheti
a terhelt, annál kevésbé, mert a hatóságok hibáinak
kijavítására nyitva álló és alkotmányos garanciákkal ellátott
jogorvoslatokat, amelyek lehetőségével a terheltnek is
számolnia kellett, már kimerítették (9/1992. (I. 30.) AB
határozat, ABH 1992, 59,70).
4. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint jelen ügyben a
jogállamiság, a jogbiztonság és a jogerő tiszteletének sérelme
egyben alapjogi sérelmet is jelent. A vizsgált különleges
eljárás – figyelemmel az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének
sérelmére – nem felel meg azoknak a feltételeknek, amelyeket
az Alkotmánybíróság a személyi szabadság alapjogának
korlátozhatóságáról az Alkotmány 55. § (1) bekezdésében,
valamint a 8. § (1) és (2) bekezdésében foglaltak
rendelkezések alapján eddigi gyakorlatában megfogalmazott.
Az Alkotmánybíróság 66/1991. (XII. 21.) AB határozata
meghatározó jelentőségű értelmezését adta az Alkotmány 55. §
(1) bekezdésének. Az Alkotmánybíróság megállapította: a
személyes szabadság alkotmányos alapjogát törvény – a büntető
jogszabály – az Alkotmány megengedő rendelkezése folytán
korlátozhatja. Az egyes korlátozó rendelkezések azonban csak
akkor fogadhatók el alkotmányszerűnek, ha az általuk elérni
kívánt és alkotmányosan elismert célhoz képest a korlátozás
szükségszerű és arányos (ABH 1991, 342, 347).
Az Alkotmánybíróság ez követően még több határozatában
foglalkozott az 55. § (1) bekezdése tartalmának kibontásával
(így pl.: 723/B/1991/6. AB határozat, ABH 1991, 632; 31/1997.
(V. 16.) AB határozat, ABH 1997, 154; 63/1997. (XII. 11.) AB
határozat, ABH 1997, 365). Az Alkotmánybíróság határozatainak
a jelen vizsgálat szempontjából releváns lényege: az Alkotmány
55. § (1) bekezdése a törvénynek csak úgy teszi lehetővé a
személyes szabadság elvonása okainak és az azzal kapcsolatos
eljárásnak a szabályozását, hogy ez a szabályozás nem
korlátozza szükségtelenül vagy aránytalanul a személyes
szabadsághoz való jogot. E követelmény – ahogyan ezt a
66/1991. (XII. 21.) AB határozat (ABH 1991, 342, 347)
implicite, a 723/B/1991/6. AB határozat (ABH 1991, 632, 637)
pedig explicite kifejezésre is juttatja – az Alkotmány 55. §
(1) bekezdésnek és az alapvető jogok lényeges tartalmának
korlátozását tiltó 8. § (2) bekezdésnek egymásra
vonatkoztatásán alapul.
Az Alkotmánybíróság e felfogása megfelel az Európai Emberi
Jogi Egyezmény 5. Cikk 1/a. pontjával kapcsolatos strasbourgi
gyakorlatnak is. Az 5. cikk 1/a. pontja szerint szabadságától
senkit nem lehet megfosztani, kivéve a törvényben
meghatározott eljárás útján a törvényes őrizetben tartást az
illetékes bíróság által történt elítélést követően.
Kétségtelen, hogy elsősorban a követelmény "formai" elemei
érvényesülnek: amennyiben az elítélt fogva tartása jogszerűen,
megfelelő bíróság által hozott és jogerőre emelkedett
határozaton alapul, úgy a strasbourgi szervek – függetlenül a
hazai bíróság esetleges tévedéseitől a jogkérdésekben – az
ilyen fogva tartást mindig törvényesnek minősítik. Az Emberi
Jogok Európai Bizottságának álláspontja szerint az Egyezmény
5. cikke 1. pontjának rendelkezései ugyanis nem a bírósági
határozatok törvényességét, hanem a fogva tartás törvényes
eljárás alapján megengedhető eseteit hivatottak szabályozni.
Ugyanakkor azonban az Emberi Jogok Európai Bírósága is támaszt
tartalmi követelményeket a "törvénynek megfelelő eljárással"
szemben. Ennek lényege, hogy bár az 5. cikk ezen kitétele
lényegében a belső jogra utal, így az eljárásnak a belső jog
szerint kell törvényesnek lenne, mégis a belső jognak magának
meg kell felelnie az Egyezmény kifejezett vagy bennfoglalt
elveivel: tisztességes (fair) és megfelelő eljárásnak kell
lennie. A személyes szabadságtól megfosztás bármely esetét
megfelelő hatóságnak kell elrendelnie és végrehajtania,
továbbá nem lehet önkényes (v.ö.: Eur. Court H.R. Winterwerp
judgment of 24 October 1979, Series A no 33; No. 7679/76, Dec.
14.7.77, D.R. 9 p.175; No. 10689/83, Dec. 4.7.84, D.R. 37 p.
225; No. 11531/85, Dec. 7.10.87, D.R. 53 p.128).
A jogerős bírósági határozatban törvénysértően felfüggesztett
szabadságvesztés végrehajtásának utólagos elrendelése – az
elítélt tényleges megfosztása büntetésként a személyi
szabadságától – törvényben meghatározott okból és törvényben
meghatározott eljárásban történik. Amint azt a határozat II/1.
és 2. pontjaiban az Alkotmánybíróság kifejtette, a különleges
eljárás törvényi szabályozása és garanciális rendszere nem
ellentétes az alkotmányossági követelményekkel. Az Alkotmány
8. § (1) és (2) bekezdésének sérelmét eredményezi azonban
magának a különleges eljárásnak a lényege, azaz a személyi
szabadságot érintő törvénysértés kiküszöbölésének lehetősége
az elítélt terhére a formailag egyszerűsített eljárásban,
valamint a különleges eljárás megindulásának szervezeti és
időbeli feltételei: a hivatalbóliság a bíróság részéről,
illetve a törvénysértő bírósági határozat jogerőre emelkedését
követő hosszú időtáv lehetősége.
Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint ugyanis az
alapvető jog lényeges tartalmának alkotmányellenes korlátozása
akkor valósul meg, ha az kényszerítő ok nélkül történik,
továbbá, ha a korlátozás súlya az elérni kívánt célhoz képest
aránytalan. A jogalkotó szabadságában áll – az
Alkotmánybíróság gyakorlatában, a jogorvoslati jog
tekintetében kialakított alkotmányossági követelmények
figyelembevétele mellett (v.ö.: 49/1998. (XI. 27.) AB
határozat, ABK 1998. november, 515, 520-521) – , hogy a
jogerős bírósági határozat anyagi jogi szabálysértéseit vagy
az eljárási hibákat szűkebb vagy tágabb körben tegye
orvosolhatóvá a rendkívüli jogorvoslat eszközeivel, a
perújítás, illetve a felülvizsgálat útján. Az állam büntető
igényének érvényesítési kötelezettsége, az elkövető törvénynek
megfelelő megbüntetése iránti igény jelen esetben nem
tekinthető alkotmányosan kényszerítő oknak a személyes
szabadságot érintő törvénysértés egyszerűsített formában
történő megszüntetésére. Ezen túlmenően a Btk.-ban
meghatározott tilalmak ellenére felfüggesztett
szabadságvesztés utólagos végrehajtására lehetőséget adó
büntető szabályok aránytalanul súlyosak, különös tekintettel a
jogerős elítélést követően az ügyész és a bíróság fellépéséhez
rendelkezésre álló hosszú időtartamra.
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság a Be. 377. § (1)
bekezdés a) pontján alapuló különleges eljárás
alkotmányellenességét megállapította; a megsemmisítés
időpontját azonban a Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 43. §-ának (3)
bekezdése alapján pro futuro határozta meg. Figyelembe vette
ugyanis, hogy a Legfelsőbb Bíróság a BK 166. számú
állásfoglalásában olyan iránymutatást adott, amely szerint a
Btk. 90. §-ában foglalt kizáró ok ellenére felfüggesztett
szabadságvesztés kiszabása nem tekinthető olyan anyagi jogi
(Be. 284. § (1) bekezdés a)-b) pont) vagy eljárásjogi (Be.
284/A. § (2) és (3) bekezdés) szabálysértésnek, amely a
felülvizsgálati eljárás lefolytatását tenné lehetővé. Így az
Alkotmánybíróság megfelelő időt biztosít a törvényalkotónak,
hogy a Be.-nek a felülvizsgálatra vonatkozó szabályait
alkalmassá tegye az anyagi jogi törvénysértés orvoslására,
amennyiben ez szándékában áll.
Az új Be. 572. § (1) bekezdésének a) pontja ugyanazon okokból
alkotmányellenes, mint a Be. 377. § (1) bekezdés a) pontja.
Nem válik alkotmányosan elfogadhatóvá a törvényi tilalom
ellenére felfüggesztett szabadságvesztés végrehajtásának
különleges eljárásban történő elrendelése attól, hogy arra
minden esetben tárgyaláson kerül sor, mivel – amint azt a
határozat II/1.1. pontja tartalmazza, – nem a minden esetben
kötelező tárgyalás hiánya az alkotmányellenesség
megállapításának oka. Így az Alkotmánybíróság az Abtv. 42. §
(2) bekezdés alapján megállapította, hogy a már kihirdetett,
de még hatályba nem lépett jogszabályi rendelkezés
alkotmányellenes, és mint ilyen nem lép hatályba 2000. január
1-jén. Ezzel tárgytalanná vált a tárgyalás tartásának
kötelezettségét kimondó 572. § (2) bekezdésnek az (1) bekezdés
a) pontjára utaló szövegrésze is.
III.
Az Alkotmánybíróság – szoros összefüggés okán – a tárgyalás
mellőzésével hozott végzésben (Be. XVII. Fejezet) kiszabott
felfüggesztett szabadságvesztés utólagos elrendelésének
kérdéseire is kiterjesztette a vizsgálatot és a Be. 377. § (1)
bekezdés a) pontján alapuló különleges eljárással
összefüggésben, az Abtv. 1. § e) pontjában meghatározott
hatáskörében, az Abtv. 21. § (7) bekezdése alapján hivatalból,
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapított
meg. A vizsgálat során az Alkotmánybíróság arra a
következtetésre jutott, hogy a jogi szabályozás hiányosságai
az Alkotmány 57. § (1) bekezdésének, valamint – ezzel
összefüggésben az 55. § (1) bekezdésének – sérelmével járó
alkotmányellenes helyzetet idéznek elő.
Az Abtv. 49. § (1) bekezdése szerint mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására akkor
kerülhet sor, ha a jogalkotó szerv jogszabályi
felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta
és ezzel alkotmányellenességet idézett elő. Az
Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a jogalkotó szerv
konkrét jogszabályi felhatalmazás nélkül is köteles eleget
tenni jogszabály-alkotási kötelezettségének, ha alkotmányos
alapjogok érvényesüléséhez szükséges jogszabályi garanciák
hiányoznak (31/1997. (V. 16.) AB határozat, ABH 1997,
154,155).
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint alkotmányellenes
helyzet állt elő azzal, hogy a törvényhozó lehetővé tette a
felfüggesztett szabadságvesztés kiszabását tárgyalás
mellőzésével, ugyanakkor elmulasztotta a garanciális
összefüggések megteremtését a külön eljárás abszolút eljárási
szabálysértései (Be. 355/A. §), az abszolút eljárási
szabálysértések esetén a jogerős bírósági határozatok elleni
felülvizsgálat szabályai (Be. 284/A. § (2)-(3) bekezdés, 291.
§ (1) bekezdés) és a Be. 377. § (1) bekezdés a) pontján
alapuló különleges eljárás között. A jogi szabályozás e
mulasztáson alapuló hiányosságai az Alkotmány 57. § (1)
bekezdésének, valamint ezzel összefüggésben az 55. § (1)
bekezdésének sérelméhez vezetnek, ha a bíróság a tárgyalás
mellőzésével hozott jogerős végzésében a Btk. 90 §-ában
meghatározott kizáró okok ellenére szabta ki a felfüggesztett
szabadságvesztést.
Az Alkotmánybíróság a 67/1995. (XII. 7.) AB határozatban a
pártatlan bírósághoz való alkotmányos alapjog szempontjából
vizsgálta a tárgyalás mellőzésének intézményét. A történetileg
és az új Be. szerint is "büntető parancs"-nak nevezett
intézmény és a tárgyaláshoz való jog közötti ellentét
tekintetében a döntés hangsúlyozta: a büntetőparancs és a
büntetőeljárás alapelvei közötti ellentmondás feloldását
kezdettől fogva abban látták, hogy amennyiben a terhelt
"ellentmond" a bíróság határozatának, úgy azt nem létezőnek
kell tekinteni, és a tárgyalást a rendes eljárás szabályai
szerint kell lefolytatni. A terhelt ellentmondása esetén a
büntetőparancs semmilyen kötőerővel nem bírt egészen 1987-ig,
amikor a terhelt védelme érdekében bevezették a relatív
súlyosítási tilalmat (ABH 1995, 346, 348).
E külön eljárásban a tárgyaláshoz való jogot tehát a tárgyalás
tartása iránti kérelem biztosítja (Be. 353. § (1) bekezdés). A
kérelem alapján a bíróság köteles az általános szabályok
szerint lefolytatni az első fokú eljárást, amelyet szintén az
általános szabályok szerinti jogorvoslati eljárás követhet.
Amennyiben a vádlott, abban a meggyőződésben nem kéri a
tárgyalás tartását, hogy a bíróság tárgyalás mellőzésével
"csak" felfüggesztett szabadságvesztést szabott ki, és utóbb,
a próbaidő tartama alatt derül ki, hogy a büntetés
felfüggesztésére a Btk. 90. §-ában írt kizáró okok ellenére
került sor, – a Be. külön rendelkezése hiányában – a
bíróságnak szintén a Be. 377. § (1) bekezdése a) pontja
alapján, a különleges eljárásban kell a büntetés végrehajtását
elrendelnie.
Ennek következtében a tárgyalás mellőzésével kiszabott,
végrehajtásában a Btk. szerinti kizáró okok ellenére
felfüggesztett büntetés végrehajtásának utólagos
elrendelésével az elítélten úgy hajtanak végre
szabadságelvonással járó büntetést, hogy ügyében nem tartottak
tárgyalást. A terhelt adott esetben azért nem él
"ellentmondással" a büntetőparanccsal szemben, azaz nem kéri a
tárgyalás kitűzését, mert a bírósági határozat szerint a vele
szemben alkalmazott büntetés végrehajtásában felfüggesztett
szabadságvesztés. A tárgyalásról tehát téves feltevés alapján
mond le.
Az Alkotmánybíróságnak az indítványozó által hivatkozott, a
29/1990. (XI. 27.) AB határozattal (ABH 1990, 126) kijavított
26/1990. (XI. 8.) AB határozata (ABH 1990, 120) az Alkotmány
57. § (1) bekezdésének sérelme miatt megsemmisítette a polgári
perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény azon
rendelkezéseit, amelyek a felek kérése ellenére lehetővé
tették "a per tárgyaláson kívüli elbírálását". E döntés jelen
ügyben annyiban releváns, amennyiben kifejezésre juttatja a
felek, – büntető ügyben a terhelt – rendelkezési jogának
jelentőségét a tárgyaláshoz való jog érvényesülése
tekintetében.
Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 54. § (1) bekezdésben
deklarált, minden embert megillető emberi méltósághoz való
jogból vezeti le az eljárás alá vont személy, a terhelt
rendelkezési jogát, mint az alkotmányos önrendelkezési jog
eljárási jogi vetületét (1/1994. (I. 7.) AB határozat, ABH
1994, 29, 35; 1320/B/1993. AB határozat, ABH 1995, 683, 686).
A szabadságvesztés büntetés az Alkotmány 55. § (1)
bekezdésében biztosított szabadsághoz való jog tényleges
elvonása. Így az állami büntető hatalom gyakorlásának
alkotmányos szabályai között kitüntetett helyet elfoglaló
tárgyaláshoz való jogról lemondás nem tekinthető érvényesnek,
ha az téves bírósági döntés helyességébe vetett bizalmon
alapszik.
A tárgyalás tartására való jogról lemondás érvényességének
feltételekhez kötöttségét megkívánja az Emberi Jogok Európai
Egyezménye 6. cikk 1. pontjához kapcsolódó strasbourgi
joggyakorlat is. Az Emberi Jogok Európai Bírósága – konkrét
esetben – úgy foglalt állást, hogy le lehet mondani a
tárgyalás tartására való jogról azzal a feltétellel, hogy a
lemondást az érdekelt személyesen tegye, saját akaratából, rá
gyakorolt nyomás nélkül és egyértelmű módon. (Így pl. Eur.
Court H.R., Deweer judgment of 7. February 1980, Series A no.
80.) A büntetőparancs esetében különösen érvényes az, hogy
lehetséges hallgatólagos lemondás abban az esetben, ha a fél
nem kér tárgyalást, bár a nemzeti jog ennek lehetőségét
biztosítja számára (pl. Eur. Court H.R., Hakansson and
Sturesson judgment of 21. February 1990., Series A no 171.).
Az Alkotmánybíróság álláspontjának kialakításánál figyelemmel
volt más nemzetközi összefüggésekre is. A tárgyalás
mellőzésével büntetés kiszabását lehetővé tevő intézményt,
mint az eljárás egyszerűsítésének egyik módját "penal order"
néven az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága is szorgalmazta a
büntető igazságszolgáltatás egyszerűsítéséről szóló
ajánlásában (No. R (87) 18; a továbbiakban: Ajánlás). A
büntető parancsban alkalmazható szankciók tekintetében az
Ajánlás előírja, hogy azokat vagyoni jellegű szankciókra és
jogoktól való eltiltásra kell korlátozni, és kizárandó a
szabadságvesztés alkalmazása (Ajánlás II.c.3.). Az Ajánlás
ugyan nem kötelező, de annyiban irányt mutató, hogy a büntető
parancsban törvénysértő módon alkalmazott felfüggesztett
szabadságvesztés korrigálásával szemben szigorú
követelményeket kell állítani.
Fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság az alkotmányellenes
mulasztást megállapította annak ellenére, hogy ezt a helyzetet
az új Be. orvosolja. Az Alkotmánybíróság azonban figyelemmel
van az ítélőtáblák és a fellebbviteli főügyészségek
felállításával kapcsolatos feladatokról szóló 80/1998. (XII.
16.) OGY határozatra is. Ebben az Országgyűlés felkéri a
Kormányt, hogy a büntetőeljárás jogorvoslati rendszerének
átgondolását is tartalmazó felülvizsgálat eredményeképp 1999.
június 30-ig nyújtson be törvényjavaslatot. Az
Alkotmánybíróság az Abtv. 49. §-a alapján felhívja az
Országgyűlést: amennyiben úgy dönt, hogy az új Be.
jogorvoslati rendszere 2000. január 1-jén nem lép hatályba, az
alkotmányellenes mulasztás megszüntetésére jogalkotói
feladatát 1999. december 31-ig teljesítse.
Az Alkotmánybíróság hangsúlyozni kívánja, hogy ebben a
határozatban nem az egyszerűsített eljárások létjogosultságát
kérdőjelezi meg, hiszen részben épp ezektől az eljárási
formáktól várható a büntető igazságszolgáltatás korszerűbbé
válása. E felfogás tükröződik a 2000. január 1-jén hatályba
lépő új büntetőeljárási törvényben is. Az Alkotmánybíróság az
egyszerűsített eljárások jelentőségének növekedése kapcsán
arra mutat rá, hogy az egyszerűsítés, az ésszerűsítés és a
pergazdaságossági szempontok érvényre juttatásakor fokozott
figyelmet kell fordítani az alkotmányos büntetőjog
követelményeire.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
Dr. Bagi István Dr. Czúcz Ottó
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Kiss László
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Strausz János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |