Hungarian
Ügyszám:
.
1493/B/1995
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 53/1996. (XI. 22.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1996/165
.
A döntés kelte: Budapest, 11/18/1996
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az      Alkotmánybíróság       jogszabályi       rendelkezés
    alkotmányellenességének   utólagos   vizsgálatára   irányuló
    indítvány  tárgyában   -  Dr.  Sólyom  László  alkotmánybíró
    párhuzamos indokolásával - meghozta a következő

                           határozatot :

    Az Alkotmánybíróság  a pártok működéséről és gazdálkodásáról
    szóló  1989.   évi  XXXIII.   törvény  3.  §  (3)  bekezdése
    alkotmányellenességének megállapítására  és megsemmisítésére
    irányuló indítványt elutasítja.

    Az Alkotmánybíróság  ezt a  határozatát a  Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                               Indokolás

                                   I.

      1. A  pártok működéséről  és gazdálkodásáról szóló 1989. évi
      XXXIII. törvény  ( a továbbiakban  :   Ptv. ) 3. § (1) - (4)
      bekezdése a  pártok megszűnéséről  a  következő  előírásokat
      tartalmazza.

      " (1) A párt megszűnhet :
      a) más párttal való egyesüléssel,

      b) két vagy több pártra való szétválással,
      c) feloszlással,
      d) a bíróság által való feloszlatással vagy
      e) megszűnésének megállapításával.

      (2) A  bíróság az ügyészség indítványára megállapítja a párt
      megszűnését, ha az tevékenységével felhagy és vagyonáról nem
      rendelkezik.

      (3) A  bíróság az ügyészség indítványára - a párt társadalmi
      szervezetként   való    további   működésének   érintetlenül
      hagyásával - megállapítja a párt működésének megszűnését, ha
      a párt egymást követő két általános országgyűlési képviselői
      választáson nem állít jelöltet.

      (4)  A   (3)  bekezdésben   említett  esetben  a  társadalmi
      szervezet megszűnésének vagyoni következményeire továbbra is
      e törvény rendelkezései az irányadóak. "

      2.   Az   indítványozó   a   Ptv.   3.   §   (3)   bekezdése
      alkotmányellenességének  megállapítását  és  megsemmisítését
      kérte. Álláspontja  szerint a  Ptv. e  rendelkezése sérti az
      Alkotmány 3. § (1) - (2) bekezdését, 63. § (1) bekezdését és
      70/C. § (1) bekezdését.

      Az indítványozó  véleménye szerint  az  Alkotmány  a  pártok
      működését illetően nem tartalmaz olyan korlátozást, amelyből
      az következik,  hogy a  pártok előre  megszabott időtartamon
      belül országgyűlési  képviselőjelöltet kötelesek állítani és
      nem tekinthető  pártnak az  a szervezet,  amelyik valamilyen
      okból e  feladatának nem  tesz eleget.  Nem következik ilyen
      korlátozás  az  Alkotmány  3.  §  (2)  bekezdésében  foglalt
      rendelkezésből  sem,   mert  a  vélemény  kialakításának  és
      kinyilvánításának többféle formája van. Ezek többségéhez nem
      szükséges   az    országgyűlési    képviselet,    sőt    még
      képviselőjelölt állítása sem.

      Az   indítványozó   megállapítása   alapján   a   kifogásolt
      rendelkezés   a   pártok   közötti   jogegyenlőséget   sértő
      diszkriminációra  is   lehetőséget  ad,  mert  az  ügyészség
      belátására bízza,  hogy országgyűlési  képviselőjelöltet nem
      állított  pártok   közül  melyek   működésének   megszűnését
      indítványozza.

                                  II.

      Az indítvány az alábbiak miatt nem megalapozott.

      1. Az  Alkotmány preambuluma  olyan  jogállamba  való  békés
      politikai átmenet  elősegítését határozza  meg az alkotmányi
      rendelkezések   rendeltetéseként,    amely    a    szociális
      piacgazdaság mellett  a  többpártrendszer  és  a  parlamenti
      demokrácia együttes megvalósulását szolgálja.

      Az Alkotmány  2. §  (2) bekezdése  kinyilvánítja a népfelség
      elvét, amely szerint "A Magyar Köztársaságban minden hatalom
      a  népé,  amely  a  népszuverenitást  választott  képviselői
      útján, valamint közvetlenül gyakorolja. "

      Az  Alkotmány   3.  §  (1) - (2)  bekezdése  a  pártokról  a
      következőket tartalmazza :
      " (1) A  Magyar Köztársaságban  a pártok  az Alkotmány és az
      alkotmányos  jogszabályok   tiszteletben   tartása   mellett
      szabadon alakulhatnak és szabadon tevékenykedhetnek.
      (2) A  pártok közreműködnek  a népakarat  kialakításában  és
      kinyilvánításában".

      Az Alkotmány  63. §  (1) bekezdése  szerint  :    "A  Magyar
      Köztársaságban az  egyesülési jog  alapján mindenkinek  joga
      van  a   törvény  által   nem  tiltott  célra  szervezeteket
      létrehozni,  illetőleg   azokhoz  csatlakozni".   E  §   (3)
      bekezdése alapján  "Az egyesülési  jogról szóló,  valamint a
      pártok  gazdálkodásáról   és   működéséről   szóló   törvény
      elfogadásához   a    jelenlévő   országgyűlési    képviselők
      kétharmadának szavazata szükséges".

      Az  Alkotmány   70/C.  §   (1)  bekezdése   megállapítja   :
      "Mindenkinek joga  van ahhoz,  hogy gazdasági  és társadalmi
      érdekeinek  védelme  céljából  másokkal  együtt  szervezetet
      alakítson vagy ahhoz csatlakozzon".

      Az Alkotmány  több rendelkezést tartalmaz az Országgyűlésben
      képviselettel   rendelkező   pártok   képviselőcsoportjainak
      jogosultságairól.  A   19/B.  §   (2)  bekezdése  alapján  a
      Honvédelmi Tanács  tagjai közé  tartoznak az Országgyűlésben
      képviselettel   rendelkező   pártok   képviselőcsoportjainak
      vezetői. A  28. §  (5)  bekezdése  szerint  az  Országgyűlés
      feloszlatása előtt  a köztársasági  elnök köteles kikérni az
      Országgyűlésben     képviselettel      rendelkező     pártok
      képviselőcsoportjai vezetőinek  véleményét is. A 32/A. § (4)
      bekezdése értelmében  pedig az  Alkotmánybíróság tagjaira az
      Országgyűlésben     képviselettel      rendelkező     pártok
      képviselőcsoportjainak   egy-egy    tagjából   álló   jelölő
      bizottság tesz javaslatot.

      2. Az  Alkotmány 3. § (1) bekezdése a pártok alapításának és
      tevékenységének  szabadságát   az  általános   rendelkezések
      körében az  egyesülési szabadság  részét képező,  nevesített
      alapjogként   határozza   meg   és   részesíti   alkotmányos
      védelemben.  Ez  az  előírás  a  pártok  szabad  alapítását,
      tevékenységét  és   ezek  védelmét   az  Alkotmány   és   az
      alkotmányos jogszabályok  keretei között  biztosítja, vagyis
      feltételekhez kötött védelmet állapít meg.

      Az Alkotmány  63.  §  (3)  bekezdése  felhatalmazást  ad  az
      Országgyűlésnek,  hogy  az  egyesülési  jogról,  valamint  a
      pártok  gazdálkodásáról   és  működéséről   szóló  részletes
      szabályokat    kétharmados    szavazataránnyal    elfogadott
      törvényben állapítsa  meg. E  felhatalmazás alapján  alkotta
      meg az  Országgyűlés  a  Ptv.  -t  és  ehhez  az  alkotmányi
      rendelkezéshez kapcsolódik  az egyesülési jogról szóló 1989.
      évi II. törvény is.

      A Ptv. 1. §-a szerint "E törvény hatálya azokra a társadalmi
      szervezetekre terjed  ki, amelyek  nyilvántartott  tagsággal
      rendelkeznek, és  amelyek a  nyilvántartásba vételüket végző
      bíróság előtt  kinyilvánítják, hogy e törvény rendelkezéseit
      magukra nézve kötelezőnek ismerik el".

      A  Ptv.  15.  §-a  alapján  "Ha  már  bejegyzett  társadalmi
      szervezet pártként  kíván  működni,  köteles  bejelenteni  a
      bíróságnak, hogy  a pártok  működéséről  és  gazdálkodásáról
      szóló  törvényt  magára  nézve  kötelezőnek  ismeri  el,  és
      alapszabályát egyidejűleg a bíróságnak benyújtani".

      A Ptv. az egyesülési jog alapján az arra jogosult polgárokra
      és  a   létrejött  társadalmi   szervezetekre  bízza,   hogy
      politikai  tevékenységüket   a  különleges  jogosultságokkal
      rendelkező pártokként  kívánják-e kifejteni. A pártként való
      működéshez  a   Ptv.   a   nyilvántartott   tagsággal   való
      rendelkezést és a nyilvántartásba vételt végző bíróság előtt
      annak kinyilvánítását támasztja, hogy a társadalmi szervezet
      e törvény rendelkezéseit magára nézve kötelezőnek ismeri el.

      3.  A   Ptv.  preambuluma   szerint;  "A  pártok  társadalmi
      rendeltetése,   hogy    a   népakarat    kialakításához   és
      kinyilvánításához,  valamint   a  politikai   életben   való
      állampolgári részvételhez  szervezeti kereteket nyújtsanak".
      Az   Országgyűlés   ezért   "az   állampolgárok   egyesülési
      szabadságának és  politikai jogainak érvényesülése, valamint
      a  társadalomban   meglévő  különböző   érdekek  és  értékek
      demokratikus    megjelenítésének     és     érvényesítésének
      előmozdítása érdekében" alkotta meg a Ptv. -t.

      Amint ez  az idézett alkotmányi rendelkezésekből is kitűnik,
      többpártrendszerű alkotmányos  jogállami  keretek  között  a
      népakarat  alakításának   és  kinyilvánításának   kiemelkedő
      eszköze   és    formája   a    népképviseleti    intézmények
      létrehozásában és  működésük előmozdításában  való politikai
      részvétel. Az  Alkotmány 2.  §  (2)  bekezdése  a  népfelség
      érvényesülésének  eszközei  és  formái  között  első  helyen
      jelöli  meg   a   népképviseletet.   A   pártok   elsődleges
      rendeltetése az, hogy politikai eszközökkel működjenek közre
      a népakarat  alakításában, kinyilvánításában, vegyenek részt
      a    népképviseleti    testületek    tagjai    választásának
      szervezésében és  az általuk támogatott képviselők, valamint
      a megválasztott  országgyűlési és  önkormányzati  testületek
      működésének előmozdításában.

      A pártoknak  rendeltetésükből fakadó sajátos törekvése, hogy
      a népképviseleti  választások eredményei alapján képviselőik
      részt vegyenek a közhatalom gyakorlásában. A pártok a magyar
      jogállamban  az  egyesülési  szabadság  alapján  létrehozott
      olyan  alkotmányos   intézmények,  amelyek  nélkülözhetetlen
      szerepet  töltenek   be  a  társadalom  és  az  államhatalom
      politikai kapcsolataiban.

      A törvény  az Alkotmány  3. § (2) bekezdésében meghatározott
      szerep szolgálatában,  valamint a  63.  §  (3)  bekezdésében
      meghatározott  felhatalmazás   alapján   számos   feladatot,
      jogosultságot és  tevékenységi formát  jelölhet meg a pártok
      számára. Ezáltal  tehát törvény állapíthatja meg a politikai
      pártok közelebbi  jellemzőit. Ennek megfelelően a pártokat a
      hatályos alkotmányi  és törvényi  szabályozás szerint  -  az
      egyesülési  jog   alapján  létrejövő   egyéb  szervezetekhez
      viszonyítva -  többletjogosítványok illetik  meg és  sajátos
      kötelességek terhelik.  A Ptv. preambulumában megjelölt és a
      pártok  által  is  érvényesítendő  politikai  jogok  körében
      kiemelkedő helyet foglal el az aktív és passzív választójog.

      E megállapítás  megalapozottságát támasztják  alá a hatályos
      választójogi  törvények.   A   kapcsolódó   jogosultságokat,
      feladatokat  és   az  eljárási   rendet   az   országgyűlési
      képviselők választásáról  szóló 1989. évi XXXIV. törvény ( a
      továbbiakban :   Vjt.  ) , valamint  a  helyi  önkormányzati
      képviselők és  polgármesterek választásáról  szóló 1990. évi
      LXIV. törvény  ( a továbbiakban  :   Övjt. )  tartalmazza. A
      pártok   vázolt   szerepéhez   kapcsolódik   a   Ptv.   -ben
      megállapított költségvetési támogatás.

      A Vjt.  5. § (1) - (4) bekezdése az országgyűlési képviselők
      jelöléséről a következőket tartalmazza.

      " (1) Az  egyéni választókerületben  a  választópolgárok  és
      azok a  társadalmi szervezetek, amelyek megfelelnek a pártok
      működéséről     és     gazdálkodásáról     szóló     törvény
      rendelkezéseinek  ( a   továbbiakban  :    párt )  -  a  (2)
      bekezdésben foglalt  feltételekkel -  jelölhetnek. Két  vagy
      több párt  közösen is ajánlhat és jelölhet. Ha két vagy több
      párt közösen  ajánl egy  választópolgárt,  akkor  valamennyi
      párt nevét fel kell tüntetni az ajánlószelvényen.

      (2)  Az  egyéni  választókerületben  a  jelöléshez  legalább
      hétszázötven választópolgárnak  az aláírásával  hitelesített
      ajánlása szükséges...

      (3) A területi választókerületben - területi listán - pártok
      jelölhetnek. Az  a párt  állíthat területi  listát, amely  a
      területi választókerületben  - e  törvény melléklete szerint
      meghatározott  számban   -   az   egyéni   választókerületek
      egynegyedében, de  legalább  két  egyéni  választókerületben
      jelöltet állított. Nem érinti a listaállítás jogát az, ha az
      egyéni  választókerületben  a  pártjelölt  a  szavazás  első
      fordulója előtt visszalépett.

      (4) Országos  listát az  a párt állíthat, amely legalább hét
      területi választókerületben állított listát".

      A    Vjt.     idézett    rendelkezései     alapján    egyéni
      választókerületben két  vagy több  párt közösen  is állíthat
      jelöltet. A  Ptv. támadott szabálya alapján tehát csak annak
      a pártnak  a megszűnése  állapítható meg,  amely az  egymást
      követő két általános választáson egy alkalommal sem állított
      egyéni  választókerületben   egyedül,  vagy   más  pártokkal
      közösen országgyűlési képviselőjelöltet.

      A Ptv.  lehetővé teszi,  hogy  a  megszűnt  párt  társadalmi
      szervezetként tovább  működjön. A Ptv. nem zárja ki, hogy az
      ilyen társadalmi  szervezet később az alkotmányi és törvényi
      feltételeknek  megfelelően   pártként  újra   alakuljon.   A
      továbbműködő  társadalmi   szervezet   kiterjedt   közérdekű
      munkásságot  fejthet   ki.  Az   Övjt.  alapján   pedig   az
      önkormányzati választásokon  a Ptv.  szerint  megalakult  és
      működő pártokon kívül a bejegyzett társadalmi szervezetek és
      kisebbségi szervezetek  is  állíthatnak  jelöltet  ( 26.  §,
      54/A. § k ) pontja ) .

      A Ptv.  3.  §  (3)  bekezdése  az  országgyűlési  képviselői
      választások   tekintetében   nem   eredményességet,   vagyis
      országgyűlési képviseletet  ír elő,  hanem  csak  a  fentiek
      szerinti jelöltállítási  kötelezettséget állapít meg. A Ptv.
      e   rendelkezése    az   indítványozó    által    kifogásolt
      országgyűlési   képviselői    jelöltállítási   kötelezettség
      teljesítését   a    pártként    működés    egyik    kötelező
      feltételeként,  mellőzhetetlen   ismérveként   jelöli   meg,
      amelynek hiánya  a párt  megszűnését és a megszűnés kötelező
      bírósági megállapítását  vonja maga után. A törvényalkotó az
      Alkotmány  63.   §  (3)  bekezdésében  kapott  felhatalmazás
      alapján, tehát  alkotmányosan állapította  meg a  kifogásolt
      működési  feltételt,   amelyet  a  Ptv.  -be  foglalt  egyéb
      rendelkezésekkel  együtt  a  pártként  való  nyilvántartásba
      vételt kérők  a nyilvántartásba  vételt végző  bíróság előtt
      magukra nézve kötelezőnek ismernek el.

      A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
      Ptv. 3.  § (3)  bekezdése nem  sérti az Alkotmány 3. § (1) -
       (2) bekezdését és 63. § (1) bekezdését.

      4. Az  Alkotmány  70/C.  §  (1)  bekezdése  az  érdekvédelmi
      szervezetek  alakításához  való  jogot  fogalmazza  meg.  Az
      egyesülési szabadság részét képező ezzel a nevesített joggal
      azonban a  Ptv.  vizsgált  rendelkezése  nem  áll  közvetlen
      összefüggésben, ezért abba nem is ütközik.

      5.  A  Ptv.  támadott  rendelkezése  alapján  a  bíróság  az
      ügyészség  indítványára   megállapítja  a  párt  működésének
      megszűnését,  ha   a  párt   egymást  követő  két  általános
      országgyűlési képviselői  választáson nem állít jelöltet. Az
      e rendelkezésben megfogalmazott feltételek fennállása esetén
      az indítvány  megtétele az  ügyészségnek  törvényből  fakadó
      kötelezettsége.   A    megszűnés   bírói    megállapításának
      indítványozása,  illetve   annak  mellőzése   ilyenkor   nem
      tartozik  az   ügyészség  mérlegelési   jogkörébe.  A   Ptv.
      sérelmezett rendelkezése  tehát nem  sérti a  diszkrimináció
      tilalmát  és   nem  ütközik   az  Alkotmány   70/A.  §   (1)
      bekezdésébe.

      Mindezek   alapján   az   Alkotmánybíróság   az   indítványt
      megalapozatlannak találta és elutasította.
      Az  Alkotmánybíróság   a  vizsgált   tárgykör  jelentőségére
      tekintettel  rendelte  el  e  határozatának  közzétételét  a
      Magyar Közlönyben.
                             Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                               Dr. Ádám Antal
                            előadó alkotmánybíró

                              Dr. Kilényi Géza
                               alkotmánybíró

                Dr. Lábady Tamás           Dr. Schmidt Péter
                  alkotmánybíró              alkotmánybíró

              Dr. Szabó András          Dr. Tersztyánszky Ödön
                alkotmánybíró                 alkotmánybíró

               Dr. Vörös Imre              Dr. Zlinszky János
               alkotmánybíró                    alkotmánybíró
        Dr. Sólyom László alkotmánybíró párhuzamos indokolása

        A  határozattal   mindenben  egyetértve,  az  indokolást  az
        alábbiakkal egészítem ki.

        1. Az  Alkotmány nem  különböztet  olyan  alapjogok  között,
        amelyek korlátait  maga az  alkotmány tartalmazza, s további
        törvényekben  nem  korlátozhatók,  illetve  olyan  alapjogok
        között,  amelyekkel  kapcsolatban  törvények  korlátokat  is
        megállapíthatnak. A  8. §  (2)  bekezdése  minden  alapjogra
        további  törvényi   szabályozást  enged,  amely  azonban  az
        alapvető jog  lényeges tartalmát nem korlátozhatja. Ezért az
        egyes   alapjogoknál   a   törvényi   szabályozásról   szóló
        rendelkezések  közül  -  a  megszövegezéstől  függetlenül  -
        csupán a  minősített többség  követelményét  előíróknak  van
        jelentősége. Hasonlóan nem jelent tartalmi különbözőséget az
        Alkotmányban   szabályozott    állami   szervek   és   egyéb
        szervezetek törvényi  szabályozására vonatkozóan az, hogy az
        Alkotmány velük  kapcsolatban említi-e  - akár  a  részletes
        rendelkezést  megengedően,   akár  annak  korlátjaként  -  a
        további törvényi  szabályozást. Amennyiben  valamely alapjog
        szabályozása nem terjedne ki egyébként is a vele kapcsolatos
        szervezetre  vagy   intézményre,  az  Alkotmány  78.  §  (2)
        bekezdése  az  Alkotmány  végrehajtásához  szükséges  minden
        tárgykörben  lehetővé   teszi  a  törvényi  szabályozást.  A
        törvényi szabályozás  általános megengedettsége  semmit  sem
        lazít  azonban   azon,  hogy  a  törvényeknek  az  Alkotmány
        tartalmi keretein  belül kell  maradniok. Ahhoz, hogy a párt
        fogalmát  törvény   határozza  meg,   nincs  szükség   külön
        felhatalmazásra; e  fogalomnak  azonban  az  Alkotmánynak  a
        pártokra vonatkozó  minden rendelkezésével  összhangban kell
        állnia.

        2.  A  politikai  párt  fogalmát  az  Alkotmány  éppúgy  nem
        határozza meg,  ahogyan például  az egyház  fogalmát sem. Az
        Alkotmány rendelkezései,  s  különösen  ezek  részletessége,
        határolják be a törvényalkotó szabadságát az adott intézmény
        fogalmának kialakításában.  Az  egyház  törvényi  fogalmának
        alkotmányosságát  az  Alkotmánybíróság  aszerint  vizsgálta,
        sérti-e a fogalommeghatározás a vallásgyakorlás szabadságát,
        illetve  eleget  tesz-e  az  állam  és  egyház  elválasztása
        elvének.  ( 8/1993.  (II. 27.) AB határozat, ABH 1993, 99. )
        A  pártokra   nézve  azonban   az   Alkotmány   részletesebb
        előírásokat  is   tartalmaz,  amelyeknek   a  párt  törvényi
        fogalmában is meg kell jelenniük.

        Álláspontom szerint  a  párttörvény  támadott  rendelkezése,
        amely a  párt fogalmi elemévé teszi, hogy egymást követő két
        általános  országgyűlési   képviselői  választáson  jelöltet
        állítson, nem  csupán nem  ellentétes az Alkotmánnyal, hanem
        lényegét, a pártok országgyűlési szerepét illetően egyenesen
        az Alkotmányból  következő fogalmi  elem; az  egyetlen olyan
        alkotmányi fogalmi  ismérv, amely  a pártot  más  társadalmi
        szervezetektől megkülönbözteti.

        A határozatban szereplő érvek :  az Alkotmány preambulumában
        a  többpártrendszer   célul  tűzése,  a  pártok  feladatának
        meghatározása az Alkotmány 3. § (2) bekezdésében, összevetve
        a képviseleti demokrácia intézményével ( 2. § (2) bekezdés )
        megalapozzák azt,  hogy  a  pártoknak  alapvető  alkotmányos
        szerepe  van   a  képviseleti   demokráciában,  s   ezért  a
        párttörvénynek a  képviselőállításra vonatkozó  követelménye
        nem  alkotmányellenes.  Hozzátehető  ehhez,  hogy  a  pártok
        közvetlen  közhatalomgyakorlásának   tilalma  ( 3.   §   (3)
        bekezdés - másrészt az Alkotmány számos összeférhetetlenségi
        szabálya  a  párttagság  vonatkozásában )  szintén  amellett
        szóló  általános   érv,  hogy  a  pártok  által  közvetített
        "népakarat kinyilvánítása"  csakis a  képviseleti szervekben
        válhat közvetlenül közhatalom gyakorlásává.

        Az azonban, hogy a pártoknak nemcsak általában van közvetítő
        szerepe az  állam és  a  társadalom  között,  s  nem  csupán
        általában fő  - de  nem kizárólagosan  nekik járó - működési
        területük a  népképviselet, hanem  az Alkotmány kifejezetten
        olyan "többpártrendszert"  valósít meg,  ahol a pártoknak az
        Országgyűlésben   jelen   kell   lenniük,   az   azokból   a
        részletszabályokból vezethető  le, amelyek  a  pártoknak  az
        alkotmányos intézményrendszer  működéséhez  nélkülözhetetlen
        feladatokat írnak elő. Így az Alkotmánynak a határozatban is
        idézett 19.  § (2)  bekezdéséből, a  28. § (5) bekezdéséből,
        valamint a 32/A. § (4) bekezdéséből.

        E  rendelkezéseket   is  figyelembe   véve  az  Alkotmányból
        következik a  pártoknak a  párttörvény által  használt az  a
        megkülönböztető ismérve, hogy a társadalmi szervezetek közül
        csak az  a politikai szervezet "párt", amely törekszik arra,
        hogy  a   "népakaratot"  az   Országgyűlésben  képviselettel
        rendelkezve  "nyilvánítsa   ki".  A   törvényhozó  döntésére
        tartozik,  hogy   e  törekvés   komolyságát,  azaz   a  párt
        alkalmasságát    feladata     betöltésére    mivel     látja
        bizonyítottnak. A  jelöltállításhoz szükséges támogatásnak a
        párttörvény szerinti megkövetelése olyan ismérv, amely ellen
        alkotmányossági kifogás nem emelhető. Hasonló támogatottsági
        követelmény alkotmányosságát  egyébként az  Alkotmánybíróság
        az  egyház   fogalmáról  szóló,   idézett  határozatában  is
        megállapította.

        Budapest, 1996. november 18.
                                                   Dr. Sólyom László
                                                     alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        53/1996. (XI. 22.)
        Date of the decision:
        .
        11/18/1996
        .
        .