A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenessége utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány alapján - dr. Zlinszky János
alkotmánybíró párhuzamos indokolásával - meghozta az alábbi
határozatot :
Az Alkotmánybíróság a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX.
törvény 81. § (1) bekezdés a ) pontjában, valamint 125. §
(1) bekezdésében foglalt rendelkezések
alkotmányellenességének megállapítására irányuló indítványt
és e rendelkezések megsemmisítése iránti kérelmet
elutasítja, a törvényi rendelkezések összeütközésének
megállapítására, továbbá a törvény kiegészítésére vonatkozó
indítványt pedig visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó alkotmányossági szempontból a közoktatásról
szóló 1993. évi LXXIX. törvény ( a továbbiakban: Ktv. ) két
rendelkezését is kifogásolta. A 81. § (1) bekezdés a )
pontja értelmében, ha a nevelési- oktatási intézményt nem
helyi önkormányzat, illetve állami szerv tartja fenn, a
nevelési-oktatási intézmény vallási, illetve világnézeti
tekintetben elkötelezett intézményként is működhet. A
törvény 125. § (1) bekezdése pedig úgy rendelkezik, hogy a
Ktv. hatálybalépését követően öt tanévig, illetőleg öt
nevelési évig tovább működtethető a helyi önkormányzat,
illetve állami szerv által fenntartott, e törvény
hatálybalépése előtt létrehozott világnézetileg elkötelezett
nevelési-oktatási intézmény. Eddig az időpontig a fenntartói
jogokat e törvényben foglaltak szerint rendezni kell.
Az indítványozó szerint a Ktv. e rendelkezései azért
alkotmányellenesek, mert a világnézet alapján hátrányos
megkülönböztetést tartalmaznak: nem teszik lehetővé az állam
illetve az önkormányzatok számára világnézetileg
elkötelezett iskola alapítását, illetőleg a Ktv.
hatálybalépését követő öt éven túl ilyen iskola
fenntartását. Ezzel szemben - az indítványozó véleménye
szerint - a Ktv. 4. § (5) bekezdése lehetőségként megengedi,
hogy az állam, illetőleg az önkormányzat nem-semleges, azaz
elkötelezett oktatási intézményt is alapítson. Szerinte ez
az ellentmondás abból ered, hogy a Ktv. értelmező
rendelkezései nem határozzák meg a különböző iskolatípusok
( "önkormányzati iskola", "semleges iskola", "elkötelezett
iskola" stb. ) fogalmát. Hivatkozott az Alkotmánybíróság
4/1993. (II. 12.) AB ( ABK 1993. február, 23. )
határozatában foglaltakra, amelyből álláspontja szerint
egyértelműen az következik, hogy az állam, illetve az
önkormányzat alapíthat, fenntarthat és üzemeltethet
világnézetileg elkötelezett iskolát is.
Az indítványozó sérelmezte azt is, hogy a kifogásolt
rendelkezések ellentétesek a Ktv. 4. § (7) bekezdésében
foglaltakkal, amely szerint tilos az iskolafenntartó jellege
alapján bármilyen hátrányos megkülönböztetés. Márpedig a
támadott rendelkezések diszkriminatív tartalmúak, de
legalábbis lehetőséget adnak arra, hogy azokat a
világnézetileg elkötelezett iskolákra nézve hátrányos
megkülönböztetéssel alkalmazzák.
Végül az indítványozó kérte a Ktv. 121. § (1) bekezdésében
foglalt értelmező rendelkezések kiegészítését az
Alkotmánybíróság idézett határozatában foglaltaknak
megfelelően, s ezzel annak egyértelművé tételét, hogy az
állam, illetőleg az önkormányzat fenntarthat világnézetileg
elkötelezett oktatási intézményeket is.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítványt megalapozatlannak találta.
1. Az Alkotmánybíróság az indítvány alapján először azt
vizsgálta, hogy a Ktv. támadott rendelkezései tartalmaznak-e
alkotmányosan megengedhetetlen, hátrányos megkülönböztetést.
Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése szerint a Magyar
Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó minden személy
számára az emberi, illetve az állampolgári jogokat, bármely
megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás,
politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi
származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti
különbségtétel nélkül.
Az Alkotmány 70/F. §-a értelmében a Magyar Köztársaság
biztosítja az állampolgárok számára a művelődéshez való
jogot, mégpedig a közművelődés kiterjesztésével és
általánossá tételével, az ingyenes és kötelező általános
iskolával, képességei alapján mindenki számára hozzáférhető
közép- és felsőfokú oktatással, továbbá az oktatásban
részesülők anyagi támogatásával.
Az állampolgárok tanuláshoz való jogát az állam
intézményfenntartói kötelezettsége alapozza meg, amelynek
keretében az államnak mindenki számára - hátrányos
megkülönböztetés nélkül - biztosítania kell e jog
gyakorlását lehetővé tevő szervezeti és jogszabályi
feltételeket.
A tanuláshoz való jog azonban nem jelenti azt, hogy az állam
a tanulásban való részvételt köteles volna mindenki számára
az oktatás minden szintjén és valamennyi világnézet
keretében állami, illetve önkormányzati iskolákban, egyéb
oktatói intézményekben garantálni. Az oktatási intézmény-
hálózat működtetésével kapcsolatos állami kötelezettség
ebben az összefüggésben azt jelenti, hogy az állam az
iskolafenntartó jellege alapján semmiféle hátrányos
megkülönböztetést nem alkalmazhat [Ktv. 4. § (7) bekezdés] .
Az állam kötelessége tehát egyfelől, hogy az Alkotmány
70/F. §-ában biztosított jogosultság gyakorolhatósága
érdekében a nem állami, illetőleg önkormányzati oktatási
intézmények létrejöttének és működtetésének jogszabályi
feltételeit is megteremtse, mégpedig az állami és
önkormányzati intézményekkel azonos feltételek szerint,
másfelől az ilyen intézményeknek - ha megalakultak - olyan
mértékű anyagi támogatást köteles nyújtani, amilyen arányban
ezek az intézmények állami, illetőleg önkormányzati
feladatokat vállalnak át [ Ktv. 4. § (5) és (6) bekezdés ] .
A támadott rendelkezések nem ellentétesek ezekkel az
alkotmányos követelményekkel, nem tartalmaznak
megengedhetetlen diszkriminációt, így a Ktv. 81. § (1)
bekezdés a ) pontja, továbbá 125. § (1) bekezdése az
Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésével összefüggésben
megalapozottan nem kifogásolható.
2. Az állam szerepét, feladatait az oktatásban is
meghatározza semlegességnek az egyenlő emberi méltóság
feltétlen tiszteletéből, valamint a modern társadalmak
megszüntethetetlen pluralizmusából fakadó kötelezettsége, az
a jogállami alapelv, hogy az állam eszmei, ideológiai,
világnézeti kérdésekben nem foglalhat állást, nem
azonosíthatja magát egyetlen egyház tanításával sem,
egyetlen egyházzal sem kapcsolódhat össze intézményesen és
különösen nem foglalhat állást hitbeli igazságok kérdésében
[4/1993. (II. 12.) AB ( ABK 1993. február, 23. ) határozat].
Az állam semlegességét több alkotmányos rendelkezés is
előírja, illetőleg konkretizálja. Így elsősorban az
Alkotmány 60. § (3) bekezdése, mely kimondja, hogy a Magyar
Köztársaságban az egyház az államtól szétválasztva működik.
Az Alkotmánybíróság az idézett 4/1993. (II. 12.) AB ( ABK
1993. február, 23. ) határozatában részletesen kifejtette
álláspontját az állam semlegessége és a vallásszabadsághoz
való jog összefüggéséről és alkotmányos értelméről. Eszerint
az államnak vallási kérdésekben semlegesnek kell lennie. A
semlegesség elvéből, az állam és az egyház szétválasztására
vonatkozó alkotmányos tételből pedig az következik, hogy az
állam csakis világnézetileg semleges oktatási intézmények
felállítására, működtetésére és fenntartására köteles. Ezzel
az alkotmányos követelménnyel nem áll ellentétben a Ktv. -
nek az a támadott rendelkezése, amely szerint a nevelési-
oktatási intézmény vallási, illetve világnézeti tekintetben
elkötelezett intézményként is működhet, ha azt nem állami,
illetve helyi önkormányzati szerv tartja fenn [ Ktv. 81. §
(1) bekezdés a ) pont ] .
Az Alkotmánybíróság idézett 4/1993. (II. 12.) AB ( ABK 1993.
február, 23. ) határozatában rámutatott arra, hogy a
jelenlegi - átmeneti - helyzetben az ún. "állami" és
"egyházi" iskolák alkotmányosan kívánatos szervezeti
elkülönítése még nem valósult meg mindenütt. A cél a teljes
szervezeti elkülönítés, átmeneti megoldásokkal azonban
időlegesen számolni kell. Így ebben az átmeneti helyzetben
előfordulhat az is, hogy az állam vagy a helyi önkormányzat
az általa fenntartott oktatási intézményben vallásilag
elkötelezett nevelést engedélyez, amely esetre nyilvánvalóan
nem vonatkozik az állami iskola vallási semlegességének
követelménye.
Ezekkel az alkotmányos indokokkal teljes konform a Ktv.
további támadott rendelkezése, amely átmeneti szabályként -
öt tanévig, illetőleg öt nevelési évig - lehetővé teszi,
hogy a helyi önkormányzat, illetve az állam világnézetileg
elkötelezett nevelési-oktatási intézményt tartson fenn. A
jövőre nézve azonban a fenntartási jogokat - legkésőbb az öt
év elteltéig - rendezni kell.
A törvény tehát az Alkotmánybíróság határozatával
összhangban figyelemmel van arra az átmeneti helyzetre,
amelyet elsősorban a volt egyházi ingatlanok tulajdoni
helyzetének rendezéséről szóló 1991. évi XXXII. törvény
teremtett meg, és amelyre tekintettel - az indítványban
megfogalmazott állásponttól eltérően - kifejezetten lehetővé
teszi, hogy az állam, vagy a helyi önkormányzat is
működtethessen, illetőleg tartson fenn világnézetileg
elkötelezett nevelési-oktatási intézményt, az ott
meghatározott határidőig, amennyiben azt a törvény
hatálybalépése előtt hozták létre. Az a rendelkezés viszont,
hogy a törvény hatálybalépése után az állam, illetőleg a
helyi önkormányzat csakis semleges iskola ( oktatási-
nevelési intézmény ) felállítására köteles, kifejezetten
összhangban áll az Alkotmány 60. §-ában foglaltakkal és az
Alkotmánybíróság határozatában kifejtett alkotmányos
követelményekkel.
3. Az Alkotmánybíróság hivatkozott határozatában kifejtette
azt is, hogy a semleges állami iskolák működtetésével az
állam még nem merítette ki kötelességét. Az állam
intézményvédelmi kötelezettségének az felel meg, ha
megteremti a vallásilag elkötelezett oktatási-nevelési
intézmények létrejöttének jogszabályi feltételeit és azokat
olyan arányban támogatja, amilyenben ezek az intézmények
állami, illetőleg a önkormányzati feladatokat vállaltak át.
Ezeknek az alkotmányos követelményeknek is mindenben
megfelelnek a támadott törvény sérelmezett rendelkezései,
ezért az alkotmányossági kifogást az Alkotmánybíróság
megalapozatlannak találta, s az indítványt elutasította.
Az indítványozó álláspontjával ellentétben az
Alkotmánybíróság határozatából olyan következtetés nem
vonható le, amely szerint az állam ( helyi önkormányzat )
erre vonatkozó igény esetén világnézetileg elkötelezett
nevelési-oktatási intézmény alapítására is köteles volna. Az
állam csak az ilyen alapítás jogi lehetőségét köteles
biztosítani, az ehhez szükséges jogszabályokat köteles
megalkotni és az így alapított és működtetett iskolát
köteles anyagilag támogatni. Nem alkotmányossági kérdés az -
éppen ezért azzal az Alkotmánybíróság nem is foglalkozott -,
hogy a Ktv. hatálybalépését megelőzően született -
világnézetileg elkötelezett iskola megépítésére vonatkozó -
önkormányzati kötelezettségvállalás és képviselő-testületi
határozat mennyiben tekinthető már létrehozott nevelési-
oktatási intézménynek és arra mennyiben vonatkozik a Ktv.
125. § (1) bekezdésének átmeneti rendelkezése. A konkrét
alkalmazástól függetlenül azonban ez a rendelkezés a
vizsgált alkotmányi szabályokkal nem áll ellentétben.
Összegezve, az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Ktv-nek
azok a rendelkezései, amelyek nem teszik az állam
( helyi önkormányzatok ) kötelezettségévé, hogy a törvény
hatálybalépése után elkötelezett oktatási-nevelési
intézményeket is létesítsenek, viszont kötelezően előírják,
hogy már a hatálybalépése előtt alapított ilyen
intézményeket átmenetileg - öt évig - működtessék, illetőleg
ez alatt az idő alatt a törvényben foglaltak szerint a
fenntartói jogokat rendezzék, összhangban állnak az
Alkotmánynak az állam és az egyház szétválasztására
vonatkozó rendelkezésével [ Alkotmány 60. § (3) bekezdés ]
és e rendelkezésnek az Alkotmánybíróság által meghatározott
értelmével és tartalmával, így az e rendelkezések
megsemmisítését kérő indítvány megalapozatlan.
4. Az indítványozó sérelmezte, hogy a Ktv. kifogásolt
rendelkezései ellentmondanak a törvény 4. § (7) bekezdésében
foglalt előírásnak, amely szerint tilos az iskolafenntartó
jellege alapján bármilyen hátrányos megkülönböztetés. Az
Alkotmánybíróság érdemi vizsgálat nélkül visszautasította az
indítványozónak ezt a kérelmét, mert törvényi rendelkezések
kollíziójának vizsgálatára az Alkotmánybíróságnak nincs
hatásköre.
5. Az Alkotmánybíróság ugyancsak hatáskör hiánya miatt
utasította vissza az indítványozónak a Ktv. értelmező
rendelkezéseinek kiegészítésére vonatkozó kérelmét, mert az
a törvényalkotó hatáskörébe tartozik.
Az Alkotmánybíróság a határozatban foglalt elvi
megállapításokra tekintettel rendelte el határozatának a
Magyar Közlönyben való közzétételét.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
előadó alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János alkotmánybíró párhuzamos indokolása
A Ktv bevezetőben megjelölt célja az Alkotmányban
meghatározott [ 67. § (1) bek. ] művelődéshez való jog
esélyegyenlőség alapján való gyakorlásának biztosítása.
Emellett azonban érvényesíteni kívánja a lelkiismereti
meggyőződés szabadságát, a neveléshez való jogot és a
nemzeti és etnikai kisebbségek anyanyelvi oktatáshoz való
jogát és meghatározza ezzel kapcsolatban a szülők és oktatók
jogait és kötelezettségeit. A Ktv. számos alkotmányos
alapjogot érint, érvényesít, szabályoz és korlátoz, és akkor
tekinthető alkotmányosnak, ha a törvényhozó által választott
megoldások egyik érintett alkotmányos alapjogot sem
korlátozzák szükségtelenül és aránytalanul, s egyikkel
kapcsolatban sem lehet megállapítani az Alkotmány 70/A. §-a
szerinti hátrányos megkülönböztetést a jogosultak vagy
kötelezettek valamely csoportjával szemben.
Végkövetkeztetésként egyetértek a határozattal annyiban,
hogy a Ktv. egy alkotmányos alapjog érvényesítését sem
korlátozza aránytalanul és szükségtelenül. A Ktv. alapján az
alkotmányos alapjogok érvényesítésének jogi lehetőségei
megvannak, további részletszabályokkal szükség szerint még
kibontakoztathatók. A Ktv. szövegéből az eddig elkötelezett
oktatási intézmények létesítésére és fejlesztésére megadott
lehetőség felszámolásának vagy visszavonásának
kötelezettsége nem vezethető le. Mégis a társadalomban
tapasztalható nagyfokú tájékozatlanság és bizonytalanság
miatt úgy vélem, hogy az alkotmányos jogok védelme a
javaslat részletekbe menőbb megválaszolását igényelte volna.
A Ktv. által érintett alkotmányos alapjogok a
művelődéshez való jog, a neveléshez való jog, ezzel
kapcsolatban a világnézeti szabadság és a tanítás
szabadsága.
A művelődéshez való jog egyrészt az érvényesülésben való
esélyegyenlőséget és a foglalkozás megválasztásának minél
teljesebb szabadságát hivatott biztosítani és ebben a
vonatkozásában állami kötelezettség áll szemben állampolgári
szabadsággal. ( A magasabb művelődés lehetőség, nem
kötelezettség. ) Másrészt a művelődéshez való jog bizonyos
szintig a demokratikus jogállam működésének biztosítéka is.
A jogállamiság és a közélet demokratizmusa nem valósulhat
meg, ha az állampolgárok politikai jogokkal rendelkező
(nagykorú) része nem képes a jogai gyakorlásához szükséges
információk megszerzésére, megértésére és értékelésére. Az
állampolgárokat képessé és alkalmassá kell tenni a politikai
célok megválasztására és támogatására, politikai jogaik
gyakorlására, képviselőik megválasztására és ellenőrzésére,
egy szóval a közéletben való részvételre. Ehhez szükséges
alapfokú műveltség. A demokratikus jogállamban az
állampolgár részvétele a közéletben jog is és a jogállamiság
előfeltétele is. Az állampolgári alapfokú műveltség
elsajátítására az állam nem csak módot köteles nyújtani az
ingyenes és egyenlő feltételekkel mindenki számára nyitva
álló népoktatással, nem csak a hárányos helyzetűek
esélyegyenlőségét célzó intézkedésekre köteles. Az Alkotmány
( 70/J. § ) kötelezi az állampolgárokat arra, hogy az
alapfokú műveltséget megszerezzék. A Ktv. ezért előírja,
hogy az állampolgárok az alapfokú oktatásban részt vegyenek
vagy az általános ismereteket más módon megszerezve azokról
számot adjanak. A művelődéshez való jog így egyúttal
alkotmányos kötelesség is az állampolgárok és azok szülei
vonatkozásában.
Az állampolgári jogok gyakorlásához szükséges ismeretek
elsajátításának időszaka az ember első, fejlődő, növekvő
életszakasza. Nagykorúságának eléréséig az állampolgár nem
csak fizikailag bontakozik ki, nem csak az önálló élethez
szükséges tárgyi ismereteket sajátítja el, hanem lelkileg,
szellemileg is önálló egyéniséggé érik, kibontakoznak emberi
méltóságának, szabadságának alapvető meghatározó adottságai.
A fejlődő ember e vonatkozásban a természet rendje szerint
nem magára hagyott, hanem elsősorban szülei nevelik, növelik
önálló emberré. Az Alkotmány 67. §-a a szülőknek azt a
jogát, hogy gyermekük nevelését meghatározzák, az állammal
és annak szerveivel szemben nevesíti és alapjogként
határozza meg. Az Alkotmánybíróság 4/1993. (II. 12.) AB. sz.
határozatában idézi az 1990 évi IV. tv. 5. §-át, továbbá
azokat a Magyarországra kötelező nemzetközi egyezményeket,
amelyek a szülők jogát a gyermek nevelésére - elsősorban
világnézeti nevelésére - az állammal szemben meghatározzák.
Az állam a szülők jogát gyermekük nevelésére csak akkor és
annyiban korlátozhatja, ha és amennyiben ez más alkotmányos
alapjog érdekében szükséges és arányos, s a neveléshez való
jog lényegét a korlátozás nem érintheti.
A nevelés nem csupán a családi otthon falai között
történik, abban a társadalmi környezet is résztvesz. A
környezet akkor is nevel, ha a társadalmi ráhatások nem
közvetlenül nevelő célzatúak, mert a nevelés magatartási
példákkal is történik. A közoktatásnak azonban a nevelés a
Ktv-ben meghatározott társadalmi célja. Az óvoda és a
kollégium intézményesen nevel, az iskola pedig az oktatás
mellett nevel is. Az állam tehát az általa biztosított,
fenntartott és kötelezővé tett közoktatás keretében részben
átveszi ill. kiegészíti a szülők alkotmányos alapjogaként
meghatározott gyermeknevelés feladat- és jogkörét.
Az oktatás tárgyi ismeretek közlését és elsajátíttatását
célozza. A nevelés az értékek felismerését, elfogadását és a
megvalósításukra törekvést kívánja az egyénbe elültetni. A
nevelés által átadandó értékrenden belül vannak olyan
értékek, amelyeknek a demokratikus jogállam szükségszerűen
hordozója. Ilyenek pl. az önkéntes jogkövetés, a politikai
célok szabad megválasztása, a szükségszerű társadalmi
feladatok többség által történő meghatározása és kisebbségi
elfogadása, a kisebbség szabadságjogainak a többség általi
és az ember életének és méltóságának mindenki más általi
tiszteletbentartása, a társadalmi igazságra törekvés, a
békés eszközök igénybevétele társadalmi viták rendezésénél,
az elesettek és hátrányos helyzetben lévők iránti szociális
érzékenység és segítőkészség. A jogállami értékeket a
köznevelésben felismertetni és elfogadásukra buzdítani a
jogállam lényegéből következő alkotmányos feladat [ Ktv. 4.
§ (3) bek. ] . Elismerésük és elfogadásuk az oktató
kötelessége, elfogadtatásukra minden oktatási intézménynek
törekednie kell. A jogállamiságból tehát közvetlenül
levezethető mind az oktatási szabadság, mind a szülői -
nevelői szabadság bizonyos korlátozása az állami ( ún.
semleges ) oktatás közösségi értékekre irányultsága révén.
Amint Herczegh Géza párhuzamos véleménye a 4/1993.
(II.12.) AB határozathoz megfogalmazta, minden oktatási
intézmény köteles az ismereteket tárgyilagosan, türelmesen
és a tanulók lelkiismereti szabadságát tiszteletben tartva
közvetíteni. Ehhez hozzátehetjük, hogy minden oktatási
intézmény köteles a jogállamisággal járó és annak
előfeltételét is képező értékek elfogadására nevelni. Ezen
túl, un. világnézeti jellegű értékek elfogadtatására az
állam eszköztára felhasználásával nem kerülhet sor, az
állami iskola semlegessége miatt.
Az állami iskola mint intézmény semleges, a benne
oktatóknak azonban van, ill. lehet saját világnézetük és
értékrendjük. Saját értékrendjük elfogadtatására a
rendelkezésükre álló oktatói késztető és kényszerítő
eszközöket nem jogosultak felhasználni, mert ezzel sértenék
az állami iskola semlegességét. Azonban saját világnézetük -
főleg a humán ismeretek közlése körében - óhatatlanul
megnyilvánul és mint társadalmi modell érzelmileg is,
értelmileg is, személyiségformálóan is hat ( hat ) a
tanulókra. A tanszabadság alkotmányos tétele értelmében nem
is lehet az ilyen közvetett ráhatás ellen tiltakozni és az
oktató tevékenységét emiatt korlátozni. Amint a 4/1993.
(II.12.) AB határozat kifejezte, tárgyilagos tanítás esetén
az állam nem kényszeríthet egyetlen tanárt sem arra, hogy
meggyőződését elhallgassa.
Ha a semleges állami iskolákban az értékek és eszmék
pluralizmusa nagyjából a társadalomban ( a szülők körében )
létező arányban jelentkeznék, átlagosan fel lehetne
tételezni, hogy tárgyilagos oktatás mellett a tanulók
egyenlő mértékben vannak kitéve a különböző felfogású
értékhatásoknak, tehát az iskola semlegessége végsősoron a
társadalmi türelmességet mint alkotmányos értéket közvetíti,
s ezzel kívánatos is. Azonban nem lehet figyelmen kívül
hagyni, hogy az Alkotmány érték- és szabadságrendje olyan
társadalmi közegben valósul meg, amelyet évtizedekig más
értékrend alakított és vezérelt. Az állami iskola valódi
semlegessége még jó ideig inkább cél, mintsem valóság lesz a
neveltek vonatkozásában. Ezen jogi eszközökkel változtatni
sem lehet, hiszen az államnak egyrészt fel kell tételeznie
minden oktatóról, hogy az ismereteket a törvényes-
alkotmányos kivánalmaknak megfelelően közvetíti és
helyzetével nem él vissza, másrészt az oktatót elvei és
nézetei feladására nem kényszerítheti, szakértelmét pedig
köteles, de kénytelen is igénybe venni. Ezt a Ktv. 41 § (3)
és (4) bekezdése külön hangsúlyozza.
A nem materialista irányultságú elkötelezett nevelést
kívánó szülők jelenleg nevelési céljaikkal hátrányos
helyzetben vannak. Önmagában ez az adottság alkotmányos
kötelezettséget teremt az esélyegyenlőtlenség
kiküszöbölésére. Az adott társadalmi közegben is
érvényesülnie kell a szülők jogának arra, hogy gyermekeik
nevelését, elsősorban annak értékrendi, világnézeti
vonatkozásait meghatározhassák. A Ktv. 10. § (3) bekezdés
d) pontja a gyermek jogaként, a 13. § (1) bekezdése a szülők
jogaként nevesíti, hogy a gyermek igénye szerint
elkötelezett iskolában részesüljön oktatásban ill
nevelésben, és ez összhangban van mind az Alkotmánnyal, mind
a nemzetközi normákkal. Az államnak a szülői választás jogi
lehetőségét meg kell teremtenie, ehhez pedig a szülőket
valódi választási helyzetbe kell juttatnia. Elsősorban
szükséges lenne a szülők igényeinek pontos felmérése. Az
igények ugyanis csak részlegesen és esetlegesen ismertek az
állami ( önkormányzati ) szervek előtt. A Ktv. az oktatás
körében a statisztikai adatszolgáltatás kezdeményezését
ugyan a Művelődési Miniszter feladatává teszi [ 93. § (1)
bekezdés i) pontja ] , de nem határozza meg ennek
részleteit. Ez további jogalkotói feladat.
A felmérés során, amely többféle módon megvalósítható, de
teljeskörűnek kellene lennie, a szülőknek módot kellene
kapniok arra, hogy igényük szerint nyilatkozhassanak, vajjon
a) gyermeküket elkötelezett ( és milyen irányban
elkötelezett - materialista, keresztény, valamely
meghatározott vallás szerinti - ) nevelésben kívánják
részesíteni,
b) ellenkezőleg semleges iskolába kívánják járatni, vagy
c) közömbös számukra az iskola elkötelezett ill. el nem
kötelezett jellege.
A nyilatkozni nem kívánó szülőt nem érheti hátrány,
azonban olyanként kell számba venni, mint akinek nincs
határozott iskolatipus iránt igénye. A felmérés alapján ki
fog derülni, van-e adott körzetben igény elkötelezett iskola
létesítésére és milyen számú tanulónak igénylik azt. A jogi
lehetőséget a kívánt neveléshez hátrányos megkülönböztetés
nélkül kell megteremteni, tehát olyan elkötelezett iskola
létesítésének lehetővé tétele, amely a mutatkozó igényeket
csak részben fedezi, az alkotmányos jogok érvényesítését
csak részben oldja meg. Megoldás csak az lenne, ha minden
semleges iskolát igénylő gyermek számára semleges, minden
elkötelezett iskolát igénylő gyermek számára elkötelezett
oktatás biztosítható, a közömbös gyermekek számára pedig
valamelyik tipus ugyancsak biztosít helyet. A szükséges
felmérés elvégzését és az igények szerinti fejlesztés
lehetővé tételét a Ktv. nem tiltja és nem akadályozza, ez
okon tehát nem alkotmányellenes, a felmérés és fejlesztés
megszervezése politikai feladat.
Az állam nem köteles elkötelezett iskolát alapítani. Nem
is tarthat fenn elkötelezett iskolát. A fenntartó ugyanis a
Ktv. szerint nem az oktatás anyagi alapjait biztosítja
( ezeket a költségvetés viseli ) , hanem meghatározóan
belefolyik az intézmény nevelési-oktatási feladataiba, s ezt
az állam a maga eszközeivel valamely világnézet szellemisége
szerint nem teheti. Másrészt a társadalom, mégha anyagi erői
engednék is, adott gazdasági helyzetben nehezen lenne arra
kényszeríthető, hogy a tanuló és tanulni kívánó gyermekeket
egyébként befogadni képes iskolahálózatát csak azért bővítse
jelentősen, hogy abban zökkenőmentesen megtörténhessék a
világnézeti és a semleges oktatás párhuzamosságának
kialakítása, s így a világnézetek szerinti választás
lehetővé tétele a legkisebb - a céllal egyébként arányos -
egyéni érdeksérelmek és nehézségek teljes kizárásával
oldódjék meg. Alkotmányos alapjogok érvényesítése érdekében
olyan terheket, amelyek szükségesek és nem aránytalanok, a
társadalom minden tagja köteles vállalni. [ Értelemszerűen
alkalmazható mind a pedagógus munkahelyváltása, mind az
intézménylétesítés kérdésében a 64/1991 (XII. 17.) AB hat.
E) 2. pontjának végén kifejtett álláspont. ] Arányos teher
lehet az oktató részére tantestület- vagy munkahelyváltás, a
tanuló és szülei részére iskola- vagy közösségváltás,
bizonyos közlekedési többlet stb. De ilyen lehet az állam,
az önkormányzat részéről a körzetesítési határok feloldása,
a támogatások elszámolása az illetékes önkormányzatok között
annak érdekében, hogy a tanuló az általa igényelt
iskolatípusban ne jelentsen hátrányt vagy anyagi
többletterhet. Állami adminisztrativ szempontok nem
gátolhatják a szülők alkotmányos választási lehetőségét,
hiszen a létesítés és fenntartás azonos anyagi támogatási
feltételeinek biztosítása államigagatási szinten
kifejezetten a választás jogi lehetőségének megteremtéséhez
tartozik. Mindennek egyébként a Ktv. jelenlegi szövege
szerint sincs akadálya, legfeljebb a bonyolítás igényelhet
szükség szerint alsóbbfokú jogalkotói tevékenységet, ami
ugyancsak a jogi lehetőségek megteremtésének ama körébe
tartozik, amit a Ktv. 4. § (5) bekezdés kifejezetten előír.
Ha adott településen, körzetben, vidéken igény mutatkozik
az elkötelezett nevelésre, mégpedig olyan számban, hogy
önmagában vagy a közömbös tanulókkal kiegészítve
elkötelezett iskola alapítását indokolja, úgy az állam, az
önkormányzat köteles a lehetőséget megteremteni az ilyen
iskola létesítésére. Amennyiben egyébként az adott körzeti
iskolai férőhely az iskoláskorú gyermekek befogadására
elegendő és az iskolák száma a megosztást elkötelezett és
semleges iskolákra lehetővé teszi, úgy valamelyik létező
iskola használatának és fenntartásának átengedésével oldható
meg a szülők alkotmányos választásának lehetővé tétele.
( Nem kell ahhoz az iskola tulajdonát is átadnia az
önkormányzatnak. ) Ha pedig amúgy is kellene a körzetben új
oktatási intézményt létesíteni, úgy a fejlesztés anyagi
eszközeit lehet az elkötelezett iskola létesítését és
fenntartását vállaló szerv rendelkezésére bocsájtani. A Ktv.
81. § (1) bekezdés d) pontja szerint a kiszemelt fenntartó
az államtól a beruházási feladatot is átveheti. Ugyanezekre
nyújt alapot a Ktv. 88. § (1) és (3) bekezdése. Ha az állam
( önkormányzat ) ilyen megállapodást a Ktv. megjelenése
előtt kötött, a Ktv-ből nem vezethető le, hogy a szülők
alkotmányos igénye ellenére ennek teljesítésétől az államnak
( önkormányzatnak ) el kellene állnia. Az indítvány ez okon
is alaptalan.
Ha az adott településen csak egy iskola van, de a tanulók
olyan arányban igénylik az elkötelezett iskolát, hogy a
fennmaradó létszám részére önálló iskolát az állam már nem
tartana fenn, a 4/1993 (II. 12.) AB határozat szellemében az
iskola átadása és a semleges oktatást igényelők részére az
ilyen oktatás igénybevételi lehetőségének aránytalan áldozat
nélküli megvalósítása is megoldás lehet. Az Önkormányzat
iskolát elkötelezett nevelés céljára nem csak Egyháznak
adhat át, hanem a fenntartást vállaló és az oktatást
biztosító más intézménynek, fenntartónak is.
Az eddigiekből kitűnően a Ktv-nek a támadott
rendelkezései alkotmányellenes diszkriminációt - amit
egyébként a Ktv. indítványozó által felhívott 4. § (7)
bekezdése is tilt - nem tartalmaznak. Az értelmező
rendelkezés elmaradása a jogállamiság követelményeibe ütköző
jogbizonytalanságot nem okoz.
Budapest, 1994. március 21.
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |