Hungarian
Ügyszám:
.
169/B/1991
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 7/1992. (I. 30.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1992/45
.
A döntés kelte: Budapest, 01/27/1992
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálata iránti indítvány tárgyában meghozta a
    következő

                          határozatot:

    Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy  az  illetékekről
    szóló   1990.  évi XCIII.  törvény 97. § (1) bekezdésének
    második  mondata,   amely  szerint   " Rendelkezéseit   a
    hatálybalépését  követően  illetékkiszabásra  bejelentett
    vagy  más   módon  az  illetékhivatal  tudomására  jutott
    vagyonszerzési   ügyekben,    illetőleg    kezdeményezett
    eljárások esetében  kell alkalmazni ",  alkotmányellenes,
    ezért azt  1992. szeptember  30-i hatállyal megsemmisíti.
    Az   e  törvény  97.  §  (1)  bekezdésének  első  mondata
    alkotmányellenességének     megállapítására     vonatkozó
    indítványt és  megsemmisítésére irányuló  kérelmet  pedig
    elutasítja.

    A   megsemmisítés    folytán  a   törvény   97.   §   (1)
    bekezdésének szövege 1992. október 1-től - amennyiben azt
    addig törvény  nem egészíti ki - a következő lesz: " Ez a
    törvény -  a (2)  bekezdésben foglaltak  kivételével  -
    1991. január 1-én lép hatályba."

    Az  Alkotmánybíróság e  határozatát  a  Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                              Indokolás

                                 I.

      Az  illetékekről  szóló  1990.  évi  XCIII.  törvény  ( a
      továbbiak-ban: Itv. ) 97. § (1) bekezdése szerint " Ez  a
      törvény  -  a (2)  bekezdésben  foglaltak  kivételével  -
      1991.  január   1-én  lép   hatályba.  Rendelkezéseit   a
      hatálybalépését  követően  illetékkiszabásra  bejelentett
      vagy  más   módon  az  illetékhivatal  tudomására  jutott
      vagyonszerzési   ügyekben,    illetőleg    kezdeményezett
      eljárások esetében kell alkalmazni".

                                 II.

      Az   indítványozó   az   Itv.   idézett   hatálybaléptető
      rendelkezése  alkotmányellenességének  megállapítását  és
      megsemmisítését kérte.  Álláspontja szerint  a kifogásolt
      rendelkezés első  mondata  a  hatálybalépés  időpontjának
      megállapításával sérti  a jogalkotásról  szóló 1987.  évi
      XI.  törvény   ( a  továbbiakban  :   Jat. )  12.  §  (3)
      bekezdését, mert az Itv. csak 1990. december 24-én került
      kihírdetésre, s  a törvényt  kihírdető Magyar  Közlönyt a
      címzettek az  Itv. hatálybalépése  körüli napokban kapták
      meg.  Indítványozó   szerint  a  sérelmezett  rendelkezés
      második  mondata   a  vagyonszerzési  ügyek  tekintetében
      visszaható        hatállyal         állapított        meg
      illetékkötelezettséget     azáltal,      hogy      néhány
      illetékmentességet és  kedvezményt  megszüntetett  és  az
      illetékkötelezettség keletkezésének  időpontja  nem  esik
      egybe    az     Itv.    hatályánál    irányadónak    vett
      illetékkiszabásra  bejelentés,   illetőleg  a  más  módon
      tudomásra   jutás    időpontjával.    Ezért    az    Itv.
      hatálybalépése  előtt  keletkezett  ilyen  ügyekben az új
      törvény  alkalmazásának  előírása  sérti a Jat. 12. § (2)
      bekezdését.

                                III.

      A  Jat.   indítványozó   által   hivatkozott  12.  §  (2)
      bekezdése kimondja,  hogy  a  jogszabály  a  kihírdetését
      megelőző időre nem állapíthat meg kötelezettséget, és nem
      nyilváníthat   magatartást    jogellenessé.   E   §   (3)
      bekezdése szerint  pedig a  jogszabály  hatálybalépésének
      időpontját úgy kell meghatározni, hogy kellő idő maradjon
      a jogszabály alkalmazására való felkészülésre.

      Az Itv.  3.  §-a  a  vagyonszerzési  illetékkötelezettség
      keletkezésének főbb szabályait - a korábbi hatályos 1986.
      évi  I.   törvény  ( a   továbbiakban:  IT. )  3.  §-ával
      szövegszerűen  is   egyezően  -   a  következők   szerint
      állapítja meg:

      "(1)  Az  öröklési   illetékkötelezettség  az   örökhagyó
      halála napján keletkezik.

      (2) Az ajándékozási illetékkötelezettség

      a) ingatlan  ajándékozás esetén az ajándékozási szerződés
      megkötése napján,

      b)  ingó,   vagyoni  értékű  jog  ajándékozása  esetén  a
      szerződésről kiállított  okirat  aláírása  napján;  ha  a
      szerződésről csak  külföldön állítottak ki okiratot, azon
      a napon,  amelyen  az  illetékkötelezettséget  megalapító
      esemény [ 2. § (3) bekezdés ] bekövetkezett,

      c) ha  az ingó,  a vagyoni értékű jog ajándékozásáról nem
      állítottak ki okiratot, a vagyonszerzéskor keletkezik.

      (3) A visszterhes vagyonátruházási illetékkötelezettség

      a ) a szerződés megkötése napján,
      b ) árverési vétel esetében az árverés napján,
      c ) ingatlannak, ingónak, vagyoni értékű jognak bírósági,
          hatósági határozattal  történő megszerzése  esetén  a
          határozat jogerőre emelkedése napján.
      d ) az a )  -  c )  pontban  nem  említett  esetekben   a
         vagyonszerzéskor keletkezik".

                                 IV.

      Az indítvány  az alábbiakban  kifejtettek szerint részben
      megalapozott.

      Az Alkotmánybíróság  ítélkezési gyakorlata szerint a Jat.
      szabályainak   megsértése    csak   akkor   valósít   meg
      alkotmányellenességet, ha az egyben alkotmányi alapelvbe,
      illetőleg  rendelkezésbe  is  ütközik.  Erre  figyelemmel
      vizsgálta az  Alkotmánybíróság a Jat. idézett előírásaira
      alapozott   indítvány   alapján   az   Itv.   sérelmezett
      hatálybaléptető előírásai alkotmányosságát.

      1. Az    illetékek    Itv.    általi    újraszabályozását
      elsődlegesen a  korábbi kétszintű szabályozás - az IT. és
      a  végrehajtásáról   rendelkező  9/1986.  ( IV. 11. )  PM
      rendelet  ( a   továbbiakban   ITR. )   -   megszüntetése
      indokolta, mert  az nem volt összhangban a Jat.-nak és az
      állami pénzügyekről  szóló 1979. évi II. törvénynek azzal
      a rendelkezésével,  amely szerint  az adókat,  adójellegű
      kötelezettségeket, s  így az  illetékeket  is  törvényben
      kell szabályozni.  Erre tekintettel  az IT. módosításáról
      rendelkező   1989.  évi LII. törvény 5. § (3) bekezdése -
      a törvényi  szintű szabályozás  előkészítése érdekében  -
      úgy rendelkezett,  hogy a  PM  rendelettel  megállapított
      illetékjogszabályok 1990. december 31-ig alkalmazhatók és
      ezáltal az  új törvény 1991. január 1-i hatálybalépésének
      követelményét támasztotta.  E rendelkezésre figyelemmel a
      Kormány  az  illetékekre  vonatkozó  törvényjavaslatot  a
      Parlamentnek  már  1990.  október  8-án  benyújtotta.  Az
      Országgyűlés az  Itv-t  az  1990.  december  10-i  ülésén
      fogadta el  és az  1990. december 24-én, a Magyar Közlöny
      132. számában került kihirdetésre.

      A jogszabály  alkalmazására való felkészüléshez szükséges
      "kellő idő"  megállapítása  és  biztosítása  a  jogalkotó
      felelősséggel  terhelt   mérlegelésének   és   döntésének
      függvénye.  Az   alkotmányellenesség  csak  a  jogszabály
      alkalmazására  való   felkészülést   szolgáló   időtartam
      kirívó,  a  jogbiztonságot  súlyosan  veszélyeztető  vagy
      sértő elmaradása,  illetőleg  hiánya  esetén  állapítható
      meg. Mivel  az Itv.  sem az illetékezési rendszerben, sem
      az azt  alkalmazó szervezetben nem idézett elő számottevő
      változást,   az    Alkotmánybíróság   az    új    törvény
      alkalmazására való  felkészüléshez feltétlenül  szükséges
      idő hiányát  nem minősítette  olyan mértékünek,  amely  a
      jogbiztonságot  súlyosan   sértette   volna.   Ezért   az
      Alkotmánybíróság   az  Itv. 97.  § (1)  bekezdésének első
      mondata alkotmányellenességének megállapítására vonatkozó
      indítványt  és   a  megsemmisítésére   irányuló  kérelmet
      elutasította.

      Az Alkotmánybíróság  mégis megjegyzi, hogy előnyös lenne,
      ha a  Jat.   kiegészítése,  vagy az  Alkotmány 7.  §  (2)
      bekezdésében kilátásba  helyezett új  jogalkotási törvény
      világos előírást  tartalmazna a  törvények és esetleg más
      jogszabályok alkalmazására  való felkészüléshez szükséges
      időtartamra vonatkozóan. Természetesen addig sem hagyható
      figyelmen   kívül a Jat. 12. § (3) bekezdésének általános
      előírása.

      2. Az  Itv.   kifogásolt  97. §  (1) bekezdésének második
      mondatában foglalt  előírás a  vagyonszerzési ügyeknél  a
      törvény  hatályát  az  illeték  megállapítására  irányadó
      rendelkezések      alkalmazása      szempontjából      az
      illetékkiszabásra bejelentés, illetőleg a tudomásra jutás
      időpontjára tekintettel  állapítja meg, tehát arra nem az
      illetékkötelezettség    keletkezésének    az    időpontja
      irányadó. E hatálybaléptető rendelkezésből az következik,
      hogy az  Itv.  rendelkezéseit  kell  alkalmazni  mindazon
      illetékügyekben  is,  amelyek  e  törvény  hatálybalépése
      előtt  keletkeztek   és  a   szabályszerű  vagy   esetleg
      késedelmes  bejelentésük,  vagy  a  tudomásra  jutásuk  a
      hatálybalépés után következett, illetve következik be. Az
      ilyen " átnyúló "  ügyek száma  pedig  jelentős  mértékű,
      mert az  illetékezési  gyakorlat  azt  mutatja,  hogy  az
      ajándékozási és  a visszterhes  vagyonátruházási ügyeknél
      is  számos  esetben,  az  öröklési  ügyeknél  pedig  -  a
      hagyatéki eljárások  időigényessége  miatt  -  gyakrabban
      előfordul, hogy  a vagyonszerzés  az illetékkötelezettség
      keletkezését  követően   hosszabb  idő  elteltével  kerül
      bejelentésre,  vagy  jut  az  illetékhivatal  tudomására.
      Mivel  az   Itv.  csak   1990.  december   24-én   került
      kihírdetésre és  1991. január  1-én már  hatályba lépett,
      ezáltal a  kifogásolt rendelkezés  a vagyonszerzési ügyek
      szabályszerű bejelentésének  az illetékjogszabályok által
      előírt, az érintettek részére nyitva álló - 15, illetőleg
      30  napos  -  időtartamát  sem  vette  figyelembe  ( ITR.
      16 - 18. §-ai  és   a  82.   §  (2)  bekezdése,  az  Itv.
      89-91. §-ai, valamint 76. §-a ).

      Az Itv.  a vagyonszerzési  illetékek körében  a  korábban
      hatályos IT.-ben  foglaltaknál általában és túlnyomórészt
      kedvezőbb,  vagy  azokkal  azonos  illetékkötelezettséget
      állapít meg.  Az Itv.  az  illetékfizetésre  kötelezettek
      rendkívül szűk  körére vonatkozóan azonban a korábbiaknál
      hátrányosabb illetékfizetési  feltételeket  határoz  meg.
      Így többek között;

      -  a   gépjármű  öröklési,  ajándékozási  és  visszterhes
      vagyonátruházási illetékek  mértékét emelte ( Itv. 24. §,
      IT. 16. § ),

      -  az   IT.-ben  foglalt   néhány  illetékmentességet  és
      kedvezményt   [ mint  pl. az IT. 9. § (1) bekezdés f ) és
      j ) pontjában, valamint a g ) pontjában az üdülő, hétvégi
      ház  és  zártkerti  ingatlan  tekintetében  megállapított
      öröklési   illetékmentességet,   illetőleg   kedvezményt,
      továbbá   a  10. §  (2) bekezdésében foglalt ajándékozási
      illeték kedvezményt ] megszüntetett.

      Az  Alkotmánynak   a  Magyar   Köztársaságot   független,
      demokratikus   jogállamnak minősítő 2. § (1) bekezdéséből
      elengedhetetlenül következik a jogbiztonság követelménye.
      Az Itv.  97. § (1) bekezdésének   második mondata sérti a
      jogállam egyik  lényeges jellemzőjéből, a jogbiztonságból
      fakadó  -   a  Jat.   12.   §   (2)    bekezdésében    is
      megfogalmazott    -    tilalmat    azáltal,    hogy    az
      illetékfizetésre  kötelezettek  meghatározott  szűk  köre
      tekintetében    visszamenő     hatállyal     hátrányosabb
      illetékfizetési   kötelezettséget    eredményezett.    Az
      Alkotmánybíróság ezért azt a rendelkező részben foglaltak
      szerint megsemmisítette.

      Az Alkotmánybíróság  megjegyzi azt is, hogy az Itv. 97. §
      (1) bekezdésének  második mondata  akkor nem  lett  volna
      alkotmányellenes,   ha    a   törvényalkotó    az    Itv.
      rendelkezéseinek alkalmazását  kizárta  volna  azokban  a
      hatálybalépését  megelőzően   keletkezett  vagyonszerzési
      ügyekben, amelyek  esetében az  illetékezőre hátrányosabb
      illetékfizetési   feltételeket   eredményezett,   illetve
      súlyosabb  kötelezettséget  állapított  meg,  vagy  ha  a
      törvény     rendelkezéseinek      alkalmazhatóságát     a
      vagyonszerzési ügyek  tekintetében  nem  a  bejelentéshez
      vagy a  más  módon  való  tudomásra  jutáshoz,  hanem  az
      illetékkötelezettség keletkezésének  időpontjához kötötte
      volna. Mivel az Alkotmánybíróságnak jogalkotási hatásköre
      nincs, az  alkotmányellenes  rendelkezés  megsemmisítésén
      túlmenően a  törvény kiegészítését,  illetve  módosítását
      nem végezhette  el. Az  alkotmányellenes rendelkezésnek a
      megsemmisítő   határozat    közzétételéhez   viszonyított
      későbbi     ( 1992.     szeptember     30-i )     hatályú
      megsemmisítésével az  Alkotmánybíróság lehetőséget kívánt
      teremteni arra, hogy a törvényalkotó időközben megalkossa
      az Itv. tartalmához illeszkedő, alkotmányos rendelkezést,
      illetőleg szabályozást.

      Az Alkotmánybíróságnak  az  indítvány  alapján  elvégzett
      utólagos    absztrakt     normakontroll    keretében    a
      megsemmisítésen  túl   nem   állt   módjában,   hogy   az
      alkotmányellenes   rendelkezés   következtében   hátrányt
      szenvedettek   sérelmeit    e   határozatában   általános
      előírással orvosolja.  A visszamenő  ( ex tunc )  hatályú
      megsemmisítés   jogbiztonsági    szempontból   nem   volt
      alkalmazható, mert  a vagyonszerzési ügyek érintettjeinek
      túlnyomó többsége  számára a  megsemmisített  rendelkezés
      nem eredményezett  hátrányt. Ezek  tekintetében az  ilyen
      semmisítés a jóhiszeműen szerzett jogok sérelmével járna.
      Hátrányos   hatás    visszaható   hatályú   megszüntetése
      alkotmánybírósági  döntéssel   csak  bírói  kezdeményezés
      alapján  folytatott   konkrét  normakontrollal,  valamint
      alkotmányjogi   panasszal    összefüggő   egyedi   ügyben
      érvényesíthető. Ezért  lenne célszerű, ha a törvényalkotó
      a megsemmisített  rendelkezést  felváltó  új  alkotmányos
      szabályozás    keretében     egyidejűleg    rendezné    a
      megsemmisített rendelkezés  folytán hátrányt szenvedettek
      sérelmeinek orvoslási lehetőségét is.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                             Dr. Ádám Antal
                          előadó alkotmánybíró

                            Dr. Herczegh Géza
                              alkotmánybíró

                Dr. Kilényi Géza          Dr. Lábady Tamás
                 alkotmánybíró             alkotmánybíró

              Dr. Schmidt Péter             Dr. Szabó András
                alkotmánybíró                 alkotmánybíró

              Dr. Tersztyánszky Ödön       Dr. Vörös Imre
                  alkotmánybíró             alkotmánybíró

                           Dr. Zlinszky János
                              alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        7/1992. (I. 30.)
        Date of the decision:
        .
        01/27/1992
        .
        .