A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálata iránti indítvány tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az illetékekről
szóló 1990. évi XCIII. törvény 97. § (1) bekezdésének
második mondata, amely szerint " Rendelkezéseit a
hatálybalépését követően illetékkiszabásra bejelentett
vagy más módon az illetékhivatal tudomására jutott
vagyonszerzési ügyekben, illetőleg kezdeményezett
eljárások esetében kell alkalmazni ", alkotmányellenes,
ezért azt 1992. szeptember 30-i hatállyal megsemmisíti.
Az e törvény 97. § (1) bekezdésének első mondata
alkotmányellenességének megállapítására vonatkozó
indítványt és megsemmisítésére irányuló kérelmet pedig
elutasítja.
A megsemmisítés folytán a törvény 97. § (1)
bekezdésének szövege 1992. október 1-től - amennyiben azt
addig törvény nem egészíti ki - a következő lesz: " Ez a
törvény - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével -
1991. január 1-én lép hatályba."
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény ( a
továbbiak-ban: Itv. ) 97. § (1) bekezdése szerint " Ez a
törvény - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével -
1991. január 1-én lép hatályba. Rendelkezéseit a
hatálybalépését követően illetékkiszabásra bejelentett
vagy más módon az illetékhivatal tudomására jutott
vagyonszerzési ügyekben, illetőleg kezdeményezett
eljárások esetében kell alkalmazni".
II.
Az indítványozó az Itv. idézett hatálybaléptető
rendelkezése alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését kérte. Álláspontja szerint a kifogásolt
rendelkezés első mondata a hatálybalépés időpontjának
megállapításával sérti a jogalkotásról szóló 1987. évi
XI. törvény ( a továbbiakban : Jat. ) 12. § (3)
bekezdését, mert az Itv. csak 1990. december 24-én került
kihírdetésre, s a törvényt kihírdető Magyar Közlönyt a
címzettek az Itv. hatálybalépése körüli napokban kapták
meg. Indítványozó szerint a sérelmezett rendelkezés
második mondata a vagyonszerzési ügyek tekintetében
visszaható hatállyal állapított meg
illetékkötelezettséget azáltal, hogy néhány
illetékmentességet és kedvezményt megszüntetett és az
illetékkötelezettség keletkezésének időpontja nem esik
egybe az Itv. hatályánál irányadónak vett
illetékkiszabásra bejelentés, illetőleg a más módon
tudomásra jutás időpontjával. Ezért az Itv.
hatálybalépése előtt keletkezett ilyen ügyekben az új
törvény alkalmazásának előírása sérti a Jat. 12. § (2)
bekezdését.
III.
A Jat. indítványozó által hivatkozott 12. § (2)
bekezdése kimondja, hogy a jogszabály a kihírdetését
megelőző időre nem állapíthat meg kötelezettséget, és nem
nyilváníthat magatartást jogellenessé. E § (3)
bekezdése szerint pedig a jogszabály hatálybalépésének
időpontját úgy kell meghatározni, hogy kellő idő maradjon
a jogszabály alkalmazására való felkészülésre.
Az Itv. 3. §-a a vagyonszerzési illetékkötelezettség
keletkezésének főbb szabályait - a korábbi hatályos 1986.
évi I. törvény ( a továbbiakban: IT. ) 3. §-ával
szövegszerűen is egyezően - a következők szerint
állapítja meg:
"(1) Az öröklési illetékkötelezettség az örökhagyó
halála napján keletkezik.
(2) Az ajándékozási illetékkötelezettség
a) ingatlan ajándékozás esetén az ajándékozási szerződés
megkötése napján,
b) ingó, vagyoni értékű jog ajándékozása esetén a
szerződésről kiállított okirat aláírása napján; ha a
szerződésről csak külföldön állítottak ki okiratot, azon
a napon, amelyen az illetékkötelezettséget megalapító
esemény [ 2. § (3) bekezdés ] bekövetkezett,
c) ha az ingó, a vagyoni értékű jog ajándékozásáról nem
állítottak ki okiratot, a vagyonszerzéskor keletkezik.
(3) A visszterhes vagyonátruházási illetékkötelezettség
a ) a szerződés megkötése napján,
b ) árverési vétel esetében az árverés napján,
c ) ingatlannak, ingónak, vagyoni értékű jognak bírósági,
hatósági határozattal történő megszerzése esetén a
határozat jogerőre emelkedése napján.
d ) az a ) - c ) pontban nem említett esetekben a
vagyonszerzéskor keletkezik".
IV.
Az indítvány az alábbiakban kifejtettek szerint részben
megalapozott.
Az Alkotmánybíróság ítélkezési gyakorlata szerint a Jat.
szabályainak megsértése csak akkor valósít meg
alkotmányellenességet, ha az egyben alkotmányi alapelvbe,
illetőleg rendelkezésbe is ütközik. Erre figyelemmel
vizsgálta az Alkotmánybíróság a Jat. idézett előírásaira
alapozott indítvány alapján az Itv. sérelmezett
hatálybaléptető előírásai alkotmányosságát.
1. Az illetékek Itv. általi újraszabályozását
elsődlegesen a korábbi kétszintű szabályozás - az IT. és
a végrehajtásáról rendelkező 9/1986. ( IV. 11. ) PM
rendelet ( a továbbiakban ITR. ) - megszüntetése
indokolta, mert az nem volt összhangban a Jat.-nak és az
állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvénynek azzal
a rendelkezésével, amely szerint az adókat, adójellegű
kötelezettségeket, s így az illetékeket is törvényben
kell szabályozni. Erre tekintettel az IT. módosításáról
rendelkező 1989. évi LII. törvény 5. § (3) bekezdése -
a törvényi szintű szabályozás előkészítése érdekében -
úgy rendelkezett, hogy a PM rendelettel megállapított
illetékjogszabályok 1990. december 31-ig alkalmazhatók és
ezáltal az új törvény 1991. január 1-i hatálybalépésének
követelményét támasztotta. E rendelkezésre figyelemmel a
Kormány az illetékekre vonatkozó törvényjavaslatot a
Parlamentnek már 1990. október 8-án benyújtotta. Az
Országgyűlés az Itv-t az 1990. december 10-i ülésén
fogadta el és az 1990. december 24-én, a Magyar Közlöny
132. számában került kihirdetésre.
A jogszabály alkalmazására való felkészüléshez szükséges
"kellő idő" megállapítása és biztosítása a jogalkotó
felelősséggel terhelt mérlegelésének és döntésének
függvénye. Az alkotmányellenesség csak a jogszabály
alkalmazására való felkészülést szolgáló időtartam
kirívó, a jogbiztonságot súlyosan veszélyeztető vagy
sértő elmaradása, illetőleg hiánya esetén állapítható
meg. Mivel az Itv. sem az illetékezési rendszerben, sem
az azt alkalmazó szervezetben nem idézett elő számottevő
változást, az Alkotmánybíróság az új törvény
alkalmazására való felkészüléshez feltétlenül szükséges
idő hiányát nem minősítette olyan mértékünek, amely a
jogbiztonságot súlyosan sértette volna. Ezért az
Alkotmánybíróság az Itv. 97. § (1) bekezdésének első
mondata alkotmányellenességének megállapítására vonatkozó
indítványt és a megsemmisítésére irányuló kérelmet
elutasította.
Az Alkotmánybíróság mégis megjegyzi, hogy előnyös lenne,
ha a Jat. kiegészítése, vagy az Alkotmány 7. § (2)
bekezdésében kilátásba helyezett új jogalkotási törvény
világos előírást tartalmazna a törvények és esetleg más
jogszabályok alkalmazására való felkészüléshez szükséges
időtartamra vonatkozóan. Természetesen addig sem hagyható
figyelmen kívül a Jat. 12. § (3) bekezdésének általános
előírása.
2. Az Itv. kifogásolt 97. § (1) bekezdésének második
mondatában foglalt előírás a vagyonszerzési ügyeknél a
törvény hatályát az illeték megállapítására irányadó
rendelkezések alkalmazása szempontjából az
illetékkiszabásra bejelentés, illetőleg a tudomásra jutás
időpontjára tekintettel állapítja meg, tehát arra nem az
illetékkötelezettség keletkezésének az időpontja
irányadó. E hatálybaléptető rendelkezésből az következik,
hogy az Itv. rendelkezéseit kell alkalmazni mindazon
illetékügyekben is, amelyek e törvény hatálybalépése
előtt keletkeztek és a szabályszerű vagy esetleg
késedelmes bejelentésük, vagy a tudomásra jutásuk a
hatálybalépés után következett, illetve következik be. Az
ilyen " átnyúló " ügyek száma pedig jelentős mértékű,
mert az illetékezési gyakorlat azt mutatja, hogy az
ajándékozási és a visszterhes vagyonátruházási ügyeknél
is számos esetben, az öröklési ügyeknél pedig - a
hagyatéki eljárások időigényessége miatt - gyakrabban
előfordul, hogy a vagyonszerzés az illetékkötelezettség
keletkezését követően hosszabb idő elteltével kerül
bejelentésre, vagy jut az illetékhivatal tudomására.
Mivel az Itv. csak 1990. december 24-én került
kihírdetésre és 1991. január 1-én már hatályba lépett,
ezáltal a kifogásolt rendelkezés a vagyonszerzési ügyek
szabályszerű bejelentésének az illetékjogszabályok által
előírt, az érintettek részére nyitva álló - 15, illetőleg
30 napos - időtartamát sem vette figyelembe ( ITR.
16 - 18. §-ai és a 82. § (2) bekezdése, az Itv.
89-91. §-ai, valamint 76. §-a ).
Az Itv. a vagyonszerzési illetékek körében a korábban
hatályos IT.-ben foglaltaknál általában és túlnyomórészt
kedvezőbb, vagy azokkal azonos illetékkötelezettséget
állapít meg. Az Itv. az illetékfizetésre kötelezettek
rendkívül szűk körére vonatkozóan azonban a korábbiaknál
hátrányosabb illetékfizetési feltételeket határoz meg.
Így többek között;
- a gépjármű öröklési, ajándékozási és visszterhes
vagyonátruházási illetékek mértékét emelte ( Itv. 24. §,
IT. 16. § ),
- az IT.-ben foglalt néhány illetékmentességet és
kedvezményt [ mint pl. az IT. 9. § (1) bekezdés f ) és
j ) pontjában, valamint a g ) pontjában az üdülő, hétvégi
ház és zártkerti ingatlan tekintetében megállapított
öröklési illetékmentességet, illetőleg kedvezményt,
továbbá a 10. § (2) bekezdésében foglalt ajándékozási
illeték kedvezményt ] megszüntetett.
Az Alkotmánynak a Magyar Köztársaságot független,
demokratikus jogállamnak minősítő 2. § (1) bekezdéséből
elengedhetetlenül következik a jogbiztonság követelménye.
Az Itv. 97. § (1) bekezdésének második mondata sérti a
jogállam egyik lényeges jellemzőjéből, a jogbiztonságból
fakadó - a Jat. 12. § (2) bekezdésében is
megfogalmazott - tilalmat azáltal, hogy az
illetékfizetésre kötelezettek meghatározott szűk köre
tekintetében visszamenő hatállyal hátrányosabb
illetékfizetési kötelezettséget eredményezett. Az
Alkotmánybíróság ezért azt a rendelkező részben foglaltak
szerint megsemmisítette.
Az Alkotmánybíróság megjegyzi azt is, hogy az Itv. 97. §
(1) bekezdésének második mondata akkor nem lett volna
alkotmányellenes, ha a törvényalkotó az Itv.
rendelkezéseinek alkalmazását kizárta volna azokban a
hatálybalépését megelőzően keletkezett vagyonszerzési
ügyekben, amelyek esetében az illetékezőre hátrányosabb
illetékfizetési feltételeket eredményezett, illetve
súlyosabb kötelezettséget állapított meg, vagy ha a
törvény rendelkezéseinek alkalmazhatóságát a
vagyonszerzési ügyek tekintetében nem a bejelentéshez
vagy a más módon való tudomásra jutáshoz, hanem az
illetékkötelezettség keletkezésének időpontjához kötötte
volna. Mivel az Alkotmánybíróságnak jogalkotási hatásköre
nincs, az alkotmányellenes rendelkezés megsemmisítésén
túlmenően a törvény kiegészítését, illetve módosítását
nem végezhette el. Az alkotmányellenes rendelkezésnek a
megsemmisítő határozat közzétételéhez viszonyított
későbbi ( 1992. szeptember 30-i ) hatályú
megsemmisítésével az Alkotmánybíróság lehetőséget kívánt
teremteni arra, hogy a törvényalkotó időközben megalkossa
az Itv. tartalmához illeszkedő, alkotmányos rendelkezést,
illetőleg szabályozást.
Az Alkotmánybíróságnak az indítvány alapján elvégzett
utólagos absztrakt normakontroll keretében a
megsemmisítésen túl nem állt módjában, hogy az
alkotmányellenes rendelkezés következtében hátrányt
szenvedettek sérelmeit e határozatában általános
előírással orvosolja. A visszamenő ( ex tunc ) hatályú
megsemmisítés jogbiztonsági szempontból nem volt
alkalmazható, mert a vagyonszerzési ügyek érintettjeinek
túlnyomó többsége számára a megsemmisített rendelkezés
nem eredményezett hátrányt. Ezek tekintetében az ilyen
semmisítés a jóhiszeműen szerzett jogok sérelmével járna.
Hátrányos hatás visszaható hatályú megszüntetése
alkotmánybírósági döntéssel csak bírói kezdeményezés
alapján folytatott konkrét normakontrollal, valamint
alkotmányjogi panasszal összefüggő egyedi ügyben
érvényesíthető. Ezért lenne célszerű, ha a törvényalkotó
a megsemmisített rendelkezést felváltó új alkotmányos
szabályozás keretében egyidejűleg rendezné a
megsemmisített rendelkezés folytán hátrányt szenvedettek
sérelmeinek orvoslási lehetőségét is.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal
előadó alkotmánybíró
Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |