A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság többeknek a Társadalombiztosítási
Alapra és a nyugellátások emelésére vonatkozó
jogszabályok alkotmányosságának utólagos vizsgálata iránt
indított ügyében dr. Kilényi Géza, dr. Szabó András, dr.
Vörös Imre és dr. Zlinszky János alkotmánybíró
különvéleményével meghozta a következő
végzést:
Az Alkotmánybíróság a Társadalombiztosítási Alap 1990.
évi költségvetéséről szóló 1989. évi XLVIII. tv. és a
nyugellátások, a nyugdíjszerű rendszeres szociális
ellátások, valamint egyéb ellátások emeléséről szóló
146/1989. ( XII. 27. ) MT rendelet alkotmányosságának
utólagos vizsgálatára indult eljárást 1992. június 30-ig
felfüggeszti.
Az Alkotmánybíróság e végzését a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
Az indítványok a társadalombiztosítással és a nyugdíjjal
összefüggő jogszabályok igen sok rendelkezését
kifogásolják. Minthogy a nyugdíjrendszer átfogó
újrakodifikálása folyamatban van, az Alkotmánybíróság az
érdemi döntés elhalasztását látta indokoltnak a
kodifikáció várható befejezéséig és az indítványokat
attól függően fogja érdemben elbírálni, hogy a
kodifikáció a kifogásolt rendelkezéseket mennyiben
tartalmazza.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza alkotmánybíró
Dr. Szabó András alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre alkotmánybíró és
Dr. Zlinszky János alkotmánybíró különvéleménye
I.
Az eljárás a Társadalombiztosítási Alap 1990. évi
költségvetéséről szóló 1989.évi XLVIII. törvény és az ezt
követő 146/1989. ( XII. 7. ) MT. számú rendelet
alkotmányellenességének felvetésével indult. Az
indítványozók különböző megközelítésben az Alkotmány
70/A. §-ának (1) bekezdésébe és a 70/E. §-ának (1)
bekezdésébe ütközőnek tartják, hogy növekvő infláció
mellett a nyugdíjak kompenzálása nem éri el az aktív
keresők bérkompenzációjának mértékét, és ezen belül még
azt is, hogy a nyugdíjak emelése nem arányosan történik,
egyes nyugdíjak egyáltalán nem emelkednek. Felvetették
ezzel kapcsolatban a szociális biztonság kérdését,
kifejtve azt az álláspontot, hogy a nyugdíjat a
létminimumot szolgáló szociális juttatástól meg kell
különböztetni, mert a nyugdíj munkaviszonyban töltött
évek során kötelezően fizetett járulék fejében, tehát nem
ingyenesen, hanem ellenszolgáltatással szerzett jog. Sem
a jogalapja, sem az összegszerűsége nem lehet
eshetőleges, hanem a munkaviszonyban töltött évekhez, és
az ezen évek során fizetett, keresetet követő járulékhoz
kell igazodnia. Ezért a nyugdíjas szociális biztonságát -
ellentétben a szociális juttatásokra jogosultak szociális
biztonságával - nem a létminimumhoz vagy a társadalmi
minimumhoz kell viszonyítani, hanem a keresők
életszínvonalához, mert ehhez százalékosan a letöltött
évek arányában nyer a nyugdíj megállapítást. Kifejtették
az indítványozók, hogy az államnak nincs joga a
nyugdíjösszeg tetszés szerinti változtatásával az aktív
keresők és a nyugdíjasok közötti diszkriminációra, de a
nyugdíjasok egymás közötti diszkriminációjára sem.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítványozók által konkrét
jogszabályok megjelölésével, illetőleg értelemszerűen
felvetett szempontok alkotmányossági vizsgálatát
indokoltnak találta. Szakértői bizonyítást is elrendelt,
elsősorban a Társadalombiztosítási Alap létrehozásáról,
az annak rendelkezésére bocsátott vagyon mértékéről és
felhasználásának, illetőleg felhasználhatóságának
módjáról feltett kérdésekkel kapcsolatban. A beérkezett
szakvélemény kellő adatot tartalmaz az érdemi vizsgálat
folytatásához. Közben az 1990. évi LXXVI. törvény
módosította a Társadalombiztosítási Alap 1990. évi
költségvetéséről szóló 1989. évi XLVIII. törvényt, az
1990. évi LXXVII. törvény pedig az 1990. évi LXXVI.
törvényt is. E törvényekkel egyidejűleg megjelent a
81/1990. ( XI. 8. ) Korm. rendelet, amely egyes
nyugellátások és nyugdíjszerű rendszeres szociális
ellátások 1990. évi egyszeri kiegészítéséről rendelkezik.
Az Alkotmánybírósághoz 1990. november 8. után beérkezett
és az ügyhöz csatolt újabb indítványok tükrözik, hogy az
indítványozók által felvetett és az előbbiekben
összefoglaltan ismertetett alkotmányossági kérdéseket az
újabb jogszabályok sem oldották meg, tehát azok
alkotmánybírósági vizsgálata továbbiakban is indokolt.
Bár időközben köztudomásúvá vált, hogy a
társadalombiztosítás egész rendszere, tehát a
nyugdíjrendszer is átalakulásra kerül, és az erre
irányuló törvényhozó munka megindult, és az
Alkotmánybíróság e törvényelőkészítő munkát a hatályos
jogszabályok részbeni megsemmisítésével sem nehezíteni,
sem befolyásolni nem kívánja, az eddigi bizonyítási anyag
alapján szükség lenne arra, hogy néhány alapvető
kérdéssel kapcsolatban az Alkotmánybíróság álláspontját
határozatban közzétegye.
Kiindulási alapul szolgálhat az Alkotmány 70/A. §-ának
(1) bekezdése, amely a Magyar Köztársaság területén
tartózkodó minden személy számára bármely
megkülönböztetés nélkül biztosítja az emberi illetve az
állampolgári jogokat.
Helyes az indítványozóknak az az álláspontja, hogy a
nyugdíj munkával és munkaviszonyban töltött évek során
kötelezően fizetett járulékokkal, tehát alapvetően nem
ingyenesen, hanem ellenszolgáltatásért szerzett jog.
Kedvező körülmények közt ez azt jelenti, hogy a
nyugdíjkorhatárt elért dolgozó igényt tarthat arra az
életszínvonalra, amelyen nyugdíjas éveinek megkezdésekor
állt.
Az egész társadalmat és annak anyagi helyzetét
befolyásoló körülmények a nyugdíjasokat éppúgy
érinthetik, mint a dolgozókat. Ám e körülmények sem
jogosítják fel az államhatalmat arra, hogy a társadalom
egyes rétegei között a teherviselést önkényesen
megkülönböztető módon szabályozza. Az egész társadalom
kénytelen lehet elfogadni azt, hogy korábbi
életszínvonalánál alacsonyabb szinten éljen. Ám nem
tekinthető alkotmányosnak az a megoldás, amely ennek
terhét csak egyes rétegekre hárítja, és a rétegek között
nem igyekszik arányosan megosztani a terheket.
Nem alkotmányos tehát a munkaképes dolgozók esetleges
kompenzációjával szemben a munkaviszony alapján
nyugellátásra jogosult dolgozók jövedelemcsökkenésének
kompenzáció nélkül hagyása. Nem alkotmányos az sem, ha a
nyugellátásra jogosultak egyes rétegei ellátásának
szabályozása a nyugdíjjogosultság megszerzésekor elért
életszínvonalhoz viszonyítva, a szerzett jogok
megvonásával arányeltolódásokat szenved.
Az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésének második fordulata
a megélhetéshez szükséges ellátást azon rétegeknek is
biztosítja, amelyek önhibájukból vagy önhibájukon kivül
nem szereztek munkával és ellenszolgáltatással jogot a
megélhetést biztosító ellátásra. Alkotmányellenes lenne
azonban a munkával és ellenszolgáltatással szerzett
nyugdíjjogosultságot csak ezen megélhetést biztosító
minimummal azonosnak tekintve, csak ezt a szintet
garantálni a szerzett jogok vonatkozásában is.
Az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdése szerint az
állampolgároknak joguk van a szociális biztonsághoz. A
szociális biztonsághoz való alkotmányban rögzített jog
nem csupán program. Magyarországon egyenesen folyik a
jogállamiság fogalmából , noha nem feltétlenül tartozik a
jogállamiság elvont fogalmához. 1948 után ugyanis a
magyarországi politikai hatalom deklarálta, hogy a
társadalmi össztermékkel úgy kíván gazdálkodni, hogy
bizonyos igényeket társadalmi szinten kiegyenlít,
elkerülendő a társadalmi polarizációt. Amit a munka
ellenértékéből a társadalom, a hatalom a maga aktusával
elsajátított, abból vállalta szociális lakásprogram
megvalósítását, családi támogatás és ingyenes oktatás
nyújtását, és vállalta a nyugdíjba került dolgozó és
annak özvegye részére a kereset bizonyos százalékában
kifejezett szociális helyzet garantálását. Ezek együtt
jelentik a szociális biztonságot. A létminimum
biztosítása, a munkához való jog, a betegellátás és a
minimális szociális ellátás tételei által, állampolgári
jogon nyertek biztosítást ugyanezen deklarált szándék
szerint a társadalmi össztermékből.
Ha helytelen gazdálkodás és más okok miatt az egész
társadalom életnívója hanyatlik, és a gazdasági válságból
csak megszorításokkal lehet szabadulni, a szociális
biztonság nem jelenthet a nyugdíjasok részére e közben
változatlan életnívót, míg a többiek lefelé csúsznak. De
jelenti azok számára, akik saját aktív tevékenységük
megfelelő hányadát a társadalomnak már átadták, hogy a
társadalmi össztermékből azonos elbánás alapján
részesüljenek a keresőkkel. Nem egyeztethető össze a
szociális biztonsággal olyan politika, ezért
alkotmányellenes minden jogszabály és költségvetés, amely
a vállalandó terhekből többet hárít a nyugdíjasokra ( és
családosokra ), mint a " dolgozókra ", és ezáltal
előbbiek szociális helyzetét a létminimum felé tolja el.
Ezt lehet a jövőre vonatkozólag politikai célként kitűzni
és kijelenteni, de jogilag csak úgy, ha törlik az
Alkotmányból a szociális biztonság fogalmát és csak a
létminimumhoz való jogot hagyják benne. Ehhez tehát
jövőre szóló alkotmánymódosítás kell. Ám a mai
nyugdíjasokkal szemben, akiktől aktív életükben a
tartalék alkotásának lehetőségét a hatalom elzárta, ezt
még kijelentett politikai célként, többségi parlamenti
döntéssel sem lehet megtenni. Nekik a szociális
biztonságra szerzett joguk van, és azt a jogállam nem
vonhatja el: ez épp olyan személyes jog, mint a
tulajdonhoz való jog. Valójában az állami tulajdon
hozadékához való szerzett és most már elidegeníthetetlen
jogról van szó, azzal a különbséggel, hogy míg a
tulajdont közcélra teljes kompenzáció mellett igénybe
lehet venni, ennek a jognak kompenzáció melletti elvonása
csak úgy lenne elképzelhető, ha tőkésítik a járadékot.
Nincs kizárva, hogy ez a " járadék " a privatizáció során
tőkésíthető. Ez gazdasági számítás kérdése és az
érintettekkel konszenzusban megtörténhet. Ám
alkotmányellenes azon források más célra elvonása és az
érintettek szociális biztonságának lerontása legitimáció
nélküli hatalmi aktussal, azonnali és teljes kompenzáció
nélkül.
Ebben a vonatkozásban a panaszok az Alkotmánybíróság
által elbírálhatók lennének. Kifejezetten indokolt volna,
és a panaszosok panaszai is ezt célozzák, hogy az
Alkotmánybíróság mnegvonja azokat az alkotmányos
határokat, amelyek között az új jogalkotás mozoghat.
Ezért az eljárás felfüggesztése és a döntés vállalásának
elutasítása az adott ügyben álláspontunk szerint nem
indokolt. Nincs olyan előkérdés, amelyet az
Alkotmánybíróságnak a panaszok felfüggesztésével be
kellene várnia. Ha nem fogadja el azt a döntést, hogy
közbenső határozatban legalább elvi álláspontját rögzíti,
úgy az ügyet felfüggesztés helyett végleges határozattal
el kellett volna bírálni, és a panaszokat vagy
elutasítani, vagy azoknak helyt adni indokolt
határozattal.
Dr. Kilényi Géza Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |