Hungarian
Ügyszám:
.
130/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Zlinszky János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 24/1991. (V. 18.) AB végzés
.
ABH oldalszáma: 1991/363
.
A döntés kelte: Budapest, 05/07/1991
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  többeknek  a  Társadalombiztosítási
    Alapra   és    a   nyugellátások    emelésére   vonatkozó
    jogszabályok alkotmányosságának utólagos vizsgálata iránt
    indított ügyében  dr. Kilényi Géza, dr. Szabó András, dr.
    Vörös  Imre   és   dr.   Zlinszky   János   alkotmánybíró
    különvéleményével meghozta a következő

                            végzést:

    Az Alkotmánybíróság  a Társadalombiztosítási  Alap  1990.
    évi költségvetéséről  szóló 1989.  évi XLVIII.  tv. és  a
    nyugellátások,  a   nyugdíjszerű   rendszeres   szociális
    ellátások,  valamint  egyéb  ellátások  emeléséről  szóló
    146/1989.  ( XII. 27. )  MT  rendelet  alkotmányosságának
    utólagos vizsgálatára  indult eljárást 1992. június 30-ig
    felfüggeszti.

    Az  Alkotmánybíróság   e  végzését  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                              Indokolás

      Az indítványok  a társadalombiztosítással és a nyugdíjjal
      összefüggő   jogszabályok    igen    sok    rendelkezését
      kifogásolják.   Minthogy    a   nyugdíjrendszer    átfogó
      újrakodifikálása folyamatban  van, az Alkotmánybíróság az
      érdemi   döntés   elhalasztását   látta   indokoltnak   a
      kodifikáció  várható  befejezéséig  és  az  indítványokat
      attól  függően   fogja   érdemben   elbírálni,   hogy   a
      kodifikáció  a   kifogásolt   rendelkezéseket   mennyiben
      tartalmazza.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                Dr. Ádám Antal             Dr. Herczegh Géza
                alkotmánybíró               alkotmánybíró

              Dr. Kilényi Géza                Dr. Lábady Tamás
               alkotmánybíró                    alkotmánybíró

              Dr. Schmidt Péter               Dr. Szabó András
                alkotmánybíró                  alkotmánybíró

            Dr. Tersztyánszky Ödön          Dr. Vörös Imre
                 alkotmánybíró              alkotmánybíró

                           Dr. Zlinszky János
                          előadó alkotmánybíró
        Dr. Kilényi Géza alkotmánybíró
        Dr. Szabó András alkotmánybíró
        Dr. Vörös Imre  alkotmánybíró és
        Dr. Zlinszky János alkotmánybíró különvéleménye

                                   I.

        Az  eljárás   a  Társadalombiztosítási   Alap  1990.  évi
        költségvetéséről szóló 1989.évi XLVIII. törvény és az ezt
        követő   146/1989.   ( XII. 7. )   MT.   számú   rendelet
        alkotmányellenességének    felvetésével     indult.    Az
        indítványozók  különböző   megközelítésben  az  Alkotmány
        70/A.  §-ának  (1)  bekezdésébe  és   a  70/E. §-ának (1)
        bekezdésébe  ütközőnek  tartják,  hogy  növekvő  infláció
        mellett a  nyugdíjak kompenzálása  nem éri  el  az  aktív
        keresők bérkompenzációjának  mértékét, és  ezen belül még
        azt is,  hogy a nyugdíjak emelése nem arányosan történik,
        egyes nyugdíjak  egyáltalán nem  emelkednek.  Felvetették
        ezzel  kapcsolatban   a  szociális   biztonság  kérdését,
        kifejtve  azt   az  álláspontot,   hogy  a   nyugdíjat  a
        létminimumot  szolgáló  szociális  juttatástól  meg  kell
        különböztetni, mert  a  nyugdíj  munkaviszonyban  töltött
        évek során kötelezően fizetett járulék fejében, tehát nem
        ingyenesen, hanem  ellenszolgáltatással szerzett jog. Sem
        a   jogalapja,   sem   az   összegszerűsége   nem   lehet
        eshetőleges, hanem  a munkaviszonyban töltött évekhez, és
        az ezen  évek során fizetett, keresetet követő járulékhoz
        kell igazodnia. Ezért a nyugdíjas szociális biztonságát -
        ellentétben a szociális juttatásokra jogosultak szociális
        biztonságával -  nem a  létminimumhoz vagy  a  társadalmi
        minimumhoz   kell    viszonyítani,   hanem    a   keresők
        életszínvonalához, mert  ehhez százalékosan  a  letöltött
        évek arányában  nyer a nyugdíj megállapítást. Kifejtették
        az  indítványozók,   hogy  az   államnak  nincs   joga  a
        nyugdíjösszeg tetszés  szerinti változtatásával  az aktív
        keresők és  a nyugdíjasok  közötti diszkriminációra, de a
        nyugdíjasok egymás közötti diszkriminációjára sem.

                                   II.

        Az  Alkotmánybíróság   az  indítványozók   által  konkrét
        jogszabályok  megjelölésével,   illetőleg  értelemszerűen
        felvetett    szempontok    alkotmányossági    vizsgálatát
        indokoltnak találta.  Szakértői bizonyítást is elrendelt,
        elsősorban a  Társadalombiztosítási Alap  létrehozásáról,
        az annak  rendelkezésére bocsátott  vagyon mértékéről  és
        felhasználásának,     illetőleg     felhasználhatóságának
        módjáról feltett  kérdésekkel kapcsolatban.  A beérkezett
        szakvélemény kellő  adatot tartalmaz  az érdemi vizsgálat
        folytatásához.  Közben   az  1990.   évi  LXXVI.  törvény
        módosította  a   Társadalombiztosítási  Alap   1990.  évi
        költségvetéséről szóló  1989. évi  XLVIII.  törvényt,  az
        1990. évi  LXXVII. törvény  pedig  az  1990.  évi  LXXVI.
        törvényt  is.  E  törvényekkel  egyidejűleg  megjelent  a
        81/1990.  ( XI.   8. )  Korm.   rendelet,   amely   egyes
        nyugellátások  és   nyugdíjszerű   rendszeres   szociális
        ellátások 1990. évi egyszeri kiegészítéséről rendelkezik.
        Az Alkotmánybírósághoz  1990. november 8. után beérkezett
        és az  ügyhöz csatolt újabb indítványok tükrözik, hogy az
        indítványozók   által   felvetett   és   az   előbbiekben
        összefoglaltan ismertetett  alkotmányossági kérdéseket az
        újabb  jogszabályok   sem  oldották   meg,   tehát   azok
        alkotmánybírósági vizsgálata  továbbiakban  is  indokolt.
        Bár    időközben     köztudomásúvá    vált,     hogy    a
        társadalombiztosítás    egész    rendszere,    tehát    a
        nyugdíjrendszer  is   átalakulásra  kerül,   és  az  erre
        irányuló   törvényhozó    munka    megindult,    és    az
        Alkotmánybíróság e  törvényelőkészítő munkát  a  hatályos
        jogszabályok részbeni  megsemmisítésével sem  nehezíteni,
        sem befolyásolni nem kívánja, az eddigi bizonyítási anyag
        alapján  szükség   lenne  arra,   hogy  néhány   alapvető
        kérdéssel kapcsolatban  az Alkotmánybíróság  álláspontját
        határozatban közzétegye.

        Kiindulási alapul  szolgálhat az  Alkotmány 70/A.  §-ának
        (1) bekezdése,  amely a  Magyar   Köztársaság   területén
        tartózkodó     minden     személy     számára     bármely
        megkülönböztetés nélkül  biztosítja az  emberi illetve az
        állampolgári jogokat.

        Helyes az  indítványozóknak az  az  álláspontja,  hogy  a
        nyugdíj munkával  és munkaviszonyban  töltött évek  során
        kötelezően fizetett  járulékokkal, tehát  alapvetően  nem
        ingyenesen,  hanem   ellenszolgáltatásért  szerzett  jog.
        Kedvező  körülmények   közt  ez   azt  jelenti,   hogy  a
        nyugdíjkorhatárt elért  dolgozó igényt  tarthat  arra  az
        életszínvonalra, amelyen  nyugdíjas éveinek megkezdésekor
        állt.

        Az  egész   társadalmat   és   annak   anyagi   helyzetét
        befolyásoló   körülmények    a    nyugdíjasokat    éppúgy
        érinthetik, mint  a  dolgozókat.  Ám  e  körülmények  sem
        jogosítják fel  az államhatalmat  arra, hogy a társadalom
        egyes   rétegei   között   a   teherviselést   önkényesen
        megkülönböztető módon  szabályozza. Az  egész  társadalom
        kénytelen   lehet    elfogadni    azt,    hogy    korábbi
        életszínvonalánál  alacsonyabb   szinten  éljen.  Ám  nem
        tekinthető alkotmányosnak  az  a  megoldás,  amely  ennek
        terhét csak  egyes rétegekre hárítja, és a rétegek között
        nem igyekszik arányosan megosztani a terheket.

        Nem alkotmányos  tehát a  munkaképes  dolgozók  esetleges
        kompenzációjával   szemben    a   munkaviszony    alapján
        nyugellátásra  jogosult  dolgozók  jövedelemcsökkenésének
        kompenzáció nélkül  hagyása. Nem alkotmányos az sem, ha a
        nyugellátásra  jogosultak   egyes   rétegei   ellátásának
        szabályozása a  nyugdíjjogosultság  megszerzésekor  elért
        életszínvonalhoz   viszonyítva,    a    szerzett    jogok
        megvonásával arányeltolódásokat szenved.

        Az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésének  második  fordulata
        a megélhetéshez  szükséges ellátást  azon  rétegeknek  is
        biztosítja, amelyek  önhibájukból vagy  önhibájukon kivül
        nem szereztek  munkával és  ellenszolgáltatással jogot  a
        megélhetést biztosító  ellátásra. Alkotmányellenes  lenne
        azonban  a   munkával  és  ellenszolgáltatással  szerzett
        nyugdíjjogosultságot  csak   ezen  megélhetést  biztosító
        minimummal  azonosnak   tekintve,  csak   ezt  a  szintet
        garantálni a szerzett jogok vonatkozásában is.

        Az  Alkotmány   70/E.  §   (1)  bekezdése   szerint  az
        állampolgároknak joguk  van a  szociális biztonsághoz.  A
        szociális biztonsághoz  való alkotmányban  rögzített  jog
        nem csupán  program. Magyarországon  egyenesen  folyik  a
        jogállamiság fogalmából , noha nem feltétlenül tartozik a
        jogállamiság  elvont  fogalmához.  1948  után  ugyanis  a
        magyarországi  politikai   hatalom  deklarálta,   hogy  a
        társadalmi  össztermékkel  úgy  kíván  gazdálkodni,  hogy
        bizonyos   igényeket   társadalmi   szinten   kiegyenlít,
        elkerülendő  a  társadalmi  polarizációt.  Amit  a  munka
        ellenértékéből a  társadalom, a  hatalom a maga aktusával
        elsajátított,  abból   vállalta  szociális   lakásprogram
        megvalósítását, családi  támogatás  és  ingyenes  oktatás
        nyújtását, és  vállalta a  nyugdíjba  került  dolgozó  és
        annak özvegye  részére a  kereset  bizonyos  százalékában
        kifejezett szociális  helyzet garantálását.  Ezek  együtt
        jelentik   a    szociális   biztonságot.   A   létminimum
        biztosítása, a  munkához való  jog, a  betegellátás és  a
        minimális szociális  ellátás tételei  által, állampolgári
        jogon nyertek  biztosítást  ugyanezen  deklarált  szándék
        szerint a társadalmi össztermékből.

        Ha helytelen  gazdálkodás és  más  okok  miatt  az  egész
        társadalom életnívója hanyatlik, és a gazdasági válságból
        csak  megszorításokkal   lehet  szabadulni,  a  szociális
        biztonság nem  jelenthet a  nyugdíjasok részére  e közben
        változatlan életnívót,  míg a többiek lefelé csúsznak. De
        jelenti azok  számára,  akik  saját  aktív  tevékenységük
        megfelelő hányadát  a társadalomnak  már átadták,  hogy a
        társadalmi   össztermékből    azonos   elbánás    alapján
        részesüljenek a  keresőkkel.  Nem  egyeztethető  össze  a
        szociális    biztonsággal     olyan    politika,    ezért
        alkotmányellenes minden jogszabály és költségvetés, amely
        a vállalandó  terhekből többet hárít a nyugdíjasokra ( és
        családosokra ),  mint   a  " dolgozókra ",   és   ezáltal
        előbbiek szociális helyzetét a létminimum felé tolja el.

        Ezt lehet a jövőre vonatkozólag politikai célként kitűzni
        és  kijelenteni,  de  jogilag  csak  úgy,  ha  törlik  az
        Alkotmányból a  szociális biztonság  fogalmát és  csak  a
        létminimumhoz  való  jogot  hagyják  benne.  Ehhez  tehát
        jövőre  szóló   alkotmánymódosítás   kell.   Ám   a   mai
        nyugdíjasokkal  szemben,   akiktől  aktív   életükben   a
        tartalék alkotásának  lehetőségét a  hatalom elzárta, ezt
        még kijelentett  politikai célként,  többségi  parlamenti
        döntéssel  sem   lehet  megtenni.   Nekik   a   szociális
        biztonságra szerzett  joguk van,  és azt  a jogállam  nem
        vonhatja  el:   ez  épp   olyan  személyes  jog,  mint  a
        tulajdonhoz  való   jog.  Valójában  az  állami  tulajdon
        hozadékához való  szerzett és most már elidegeníthetetlen
        jogról  van   szó,  azzal  a  különbséggel,  hogy  míg  a
        tulajdont közcélra  teljes  kompenzáció  mellett  igénybe
        lehet venni, ennek a jognak kompenzáció melletti elvonása
        csak úgy  lenne elképzelhető,  ha tőkésítik  a járadékot.
        Nincs kizárva, hogy ez a " járadék " a privatizáció során
        tőkésíthető.  Ez   gazdasági  számítás   kérdése  és   az
        érintettekkel     konszenzusban      megtörténhet.     Ám
        alkotmányellenes azon  források más  célra elvonása és az
        érintettek szociális  biztonságának lerontása legitimáció
        nélküli hatalmi  aktussal, azonnali és teljes kompenzáció
        nélkül.

        Ebben a  vonatkozásban  a  panaszok  az  Alkotmánybíróság
        által elbírálhatók lennének. Kifejezetten indokolt volna,
        és  a  panaszosok  panaszai  is  ezt  célozzák,  hogy  az
        Alkotmánybíróság   mnegvonja    azokat   az   alkotmányos
        határokat, amelyek  között  az  új  jogalkotás  mozoghat.
        Ezért az  eljárás felfüggesztése és a döntés vállalásának
        elutasítása az  adott  ügyben  álláspontunk  szerint  nem
        indokolt.   Nincs    olyan    előkérdés,    amelyet    az
        Alkotmánybíróságnak  a   panaszok  felfüggesztésével   be
        kellene várnia.  Ha nem  fogadja el  azt a  döntést, hogy
        közbenső határozatban legalább elvi álláspontját rögzíti,
        úgy az  ügyet felfüggesztés helyett végleges határozattal
        el  kellett   volna  bírálni,   és  a   panaszokat   vagy
        elutasítani,   vagy    azoknak   helyt    adni   indokolt
        határozattal.
               Dr. Kilényi Géza       Dr. Szabó András
                alkotmánybíró           alkotmánybíró

              Dr. Vörös Imre          Dr. Zlinszky János
               alkotmánybíró            alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          24/1991. (V. 18.)
          Date of the decision:
          .
          05/07/1991
          .
          .