A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a büntetőeljárásról
szóló 1973. évi I. törvény 92. § (1) bekezdés c) pontjának
“újabb bűncselekményt követne el” szövegrésze
alkotmányellenes, ezért azt 2000. március 31. napjával
megsemmisíti.
Az 1973. év I. törvény 92. § (1) bekezdés c) pontjának a
megsemmisítés után hatályban maradó szövege:
/Szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény miatt a terhelt
előzetes letartóztatásának akkor lehet helye, ha/ “c) az
eljárás alatt szabadságvesztéssel büntetendő újabb
bűncselekményt követett el, illetőleg alaposan feltehető, hogy
szabadlábon hagyása esetén a megkísérelt vagy előkészített
bűncselekményt véghezvinné.”
2. Az Alkotmánybíróság a büntetőeljárásról szóló 1973. évi I.
törvény 92. § (1) bekezdése bevezető rendelkezése, a) és b)
pontja, valamint c) pontjának egyéb rendelkezései, (2)
bekezdése, továbbá a 93-97. §-ai alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat
elutasítja.
3. Az indítványok azon részeit, amelyek a jogalkalmazói
gyakorlat, ezen belül a Legfelsőbb Bíróság kollégiumi
állásfoglalásban adott iránymutatása és a vádirat benyújtása
előtti előzetes letartóztatással kapcsolatos bírói gyakorlat
alkotmányellenességének megállapítására irányulnak, az
Alkotmánybíróság visszautasítja.
4. Az Alkotmánybíróság az őrizetnek, illetve az előzetes
letartóztatásnak rendőrségi fogdában történő végrehajtásáról
szóló 11/1990. (II. 18.) BM rendelet 2. § c) pontja
alkotmányellenességének megállapítására irányuló eljárást
megszünteti.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. A büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. törvény (a
továbbiakban: Be.) a büntetőeljárásban alkalmazható
legsúlyosabb kényszerintézkedés, az előzetes letartóztatás
elrendelésének és megszüntetésének okairól, a döntés eljárási
rendjéről, valamint a hatóságok feladatairól és az előzetesen
letartóztatott jogállásáról több helyen rendelkezik.
A jelen határozatban elbírált indítványok az előzetes
letartóztatásnak a Be. 92-97. §-aiban, a büntetőeljárás
általános szabályain belül, a kényszerintézkedések (Be. V.
fejezet II. cím) között elhelyezett szabályait érintik. Ezek a
következők:
“92. § (1) Szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény miatt
a terhelt előzetes letartóztatásának akkor lehet helye, ha
a) megszökött, a hatóság elől elrejtőzött, illetőleg a
bűncselekmény súlyossága folytán vagy egyéb okból a szökésétől
vagy az elrejtőzésétől lehet tartani,
b) alaposan feltehető, hogy szabadlábon hagyása esetén az
eljárást meghiúsítaná vagy megnehezítené, illetőleg
veszélyeztetné,
c) az eljárás alatt szabadságvesztéssel büntetendő újabb
bűncselekményt követett el, illetőleg alaposan feltehető, hogy
szabadlábon hagyása esetén a megkísérelt vagy előkészített
bűncselekményt véghezvinné vagy újabb bűncselekményt követne
el.
(2) Az előzetes letartóztatás a magánindítvány előterjesztése
előtt nem rendelhető el, ha büntetőeljárásnak csak
magánindítványra van helye.
93. § (1) Az előzetes letartóztatás elrendeléséről a bíróság
végzéssel határoz.
(2) Az előzetes letartóztatás elrendeléséről a nyomozás
befejezéséig a nyomozó hatóság, a nyomozás befejezése után a
vádirat benyújtásáig az ügyész, a vádirat benyújtása után a
bíróság késedelem nélkül értesíti a terhelt által megjelölt
hozzátartozót; ennek hiányában a terhelt által megjelölt más
személy is értesíthető.
(3) A katona előzetes letartóztatásának elrendeléséről, az
előzetes letartóztatásának meghosszabbításáról és
megszüntetéséről a parancsnokát is értesíteni kell.
94. § A nyomozás befejezéséig a nyomozó hatóság, a nyomozás
befejezése után a vádirat benyújtásáig az ügyész, a vádirat
benyújtását követően a bíróság, az előzetesen letartóztatott
meghallgatása után haladéktalanul, a felügyelet nélkül maradó
a) kiskorú gyermekét gondozás céljából a hozzátartozójának,
illetőleg az arra alkalmas más személynek vagy intézménynek
átadja, és erről a gyámhatóságot, a terhelt által gondozott
más személyről a jegyzőt értesíti;
b) vagyonának és lakásának biztonságba helyezéséről
gondoskodik.
95. § (1) A vádirat benyújtása előtt elrendelt előzetes
letartóztatás az elsőfokú bíróságnak a tárgyalás előkészítése
során hozott határozatáig, de legfeljebb egy hónapig tart. Az
előzetes letartóztatást a helyi bíróság egy alkalommal,
legfeljebb két hónappal meghosszabbíthatja. Három hónap
eltelte után az előzetes letartóztatást a megyei bíróság
egyesbíróként eljárva, két alkalommal, legfeljebb az előzetes
letartóztatás elrendelésétől számított egy év elteltéig
meghosszabbíthatja. Ezt követően az előzetes letartóztatást a
Legfelsőbb Bíróság hosszabbíthatja meg.
(2) A vádirat benyújtása után, az első fokú bíróság által
elrendelt vagy fenntartott előzetes letartóztatás az elsőfokú
bíróság ügydöntő határozatának kihirdetéséig, az ezután
elrendelt vagy fenntartott előzetes letartóztatás az eljárás
jogerős befejezéséig, de legfeljebb az elsőfokú bíróság által
kiszabott szabadságvesztés tartamáig tart.
(3) Ha a vádirat benyújtása után elrendelt vagy fenntartott
előzetes letartóztatás tartama
a) hat hónapot meghalad, és az elsőfokú bíróság még nem hozott
ügydöntő határozatot, az elsőfokú bíróság,
b) egy évet meghalad, a Legfelsőbb Bíróság
az előzetes letartóztatás indokoltságát felülvizsgálja.
96. § (1) A hatóságoknak arra kell törekedniük, hogy az
előzetes letartóztatás a lehető legrövidebb ideig tartson. Ha
a terhelt előzetes letartóztatásban van, az eljárást soron
kívül kell lefolytatni.
(2) Az előzetes letartóztatást nyomban meg kell szüntetni, ha
elrendelésének oka megszűnt, vagy tartama meghosszabbítás
nélkül lejárt. Az előzetes letartóztatás megszüntetésére a
vádirat benyújtásáig az ügyész is jogosult.
97. § (1) Az előzetes letartóztatottal szemben csak olyan
korlátozásoknak van helye, amelyeket a büntetőeljárás
feladatának megvalósítása, vagy a letartóztatást foganatosító
intézet rendje szükségessé tesz. Az előzetesen letartóztatott
eljárási jogainak gyakorlásában, így különösen a védekezésre
való felkészülésben, nem korlátozható.
(2) Az előzetesen letartóztatott
a)
b) hozzátartozójával vagy más személlyel akár szóban, akár
írásban ellenőrzés mellett érintkezhet.”
2. Az előzetes letartóztatás e szabályai alkotmányosságának
vizsgálatára több indítvány érkezett. Az Alkotmánybíróság az
indítványokat egyesítette és egy eljárásban bírálta el.
2.1. Az indítványozó eredetileg a Be. 284. § (1) bekezdésének
alkotmányossági vizsgálatát kérte amiatt, hogy az előzetes
letartóztatással kapcsolatos bírósági határozatok esetében
nincs helye rendkívüli jogorvoslatnak. Álláspontja szerint a
felülvizsgálat kizártsága ellentétes az Alkotmány 55. §-ának
azon rendelkezésével, mely szerint mindenkinek joga van a
szabadságra és a személyi biztonságra, és senkit nem lehet
személyi szabadságától másként, mint a törvényben
meghatározott okokból és a törvényben meghatározott eljárás
alapján megfosztani. Ezen indítványának indokolásaként, a Be.
konkrét rendelkezésének megjelölése nélkül bírálta az előzetes
letartóztatás elrendelésére és meghosszabbítására a vádirat
benyújtása előtt alkalmazandó törvényi szabályokat, továbbá az
előzetes letartóztatás elrendelését megengedő törvényi
rendelkezések túl általános voltát, valamint az előzetes
letartóztatás elrendelésének és fenntartásának bírósági
gyakorlatát.
Tekintettel arra, hogy a Be.-nek a felülvizsgálható
határozatok körét kijelölő 284. § (1) bekezdése
alkotmányossági vizsgálata már folyamatban volt, az
Alkotmánybíróság az indítványnak e rendelkezésre vonatkozó
részét elkülönítette és – a többi indítvánnyal együtt –
érdemben elbírálta (23/1995. (IV. 5.) AB határozat, ABH 1995,
115, 117, 120). Ugyanakkor az indítványozót felszólította,
hogy jelölje meg pontosan azokat az előzetes letartóztatásra
vonatkozó törvényi rendelkezéseket, amelyek alkotmányosságának
vizsgálatát kéri. Az indítványozó a Be. 92-97. §-ait jelölte
meg, és nyilatkozatához két határozatot csatolt a bírósági
gyakorlat alkotmánysértő voltának igazolására.
2.2. Egy másik indítványozó a Be. 92. § (1) bekezdés a), b) és
c) pontjait tartotta az Alkotmány 55. § (1) bekezdésével
ellentétesnek. Álláspontja szerint az előzetes letartóztatás
okait meghatározó szabályok, elsősorban a szökés, az
elrejtőzés és a bűnismétlés veszélyére utaló rendelkezések a
kényszerintézkedés önkényes alkalmazására adnak lehetőséget.
Indítványában és több beadványában az előzetes
letartóztatással kapcsolatos rendőrségi, ügyészségi és
bírósági gyakorlatot bírálta, részben saját tapasztalataira,
részben a kényszerintézkedés alkalmazásáról szóló
publikációkra és statisztikai adatokra hivatkozva.
2.3. Több indítványozó az Alkotmány 57. § (2) bekezdésében
alapjogként meghatározott ártatlanság vélelmével tartotta
ellentétesnek az előzetes letartóztatásnak a Be. 92. § (1)
bekezdés c) pontja egyes fordulataiban meghatározott okait.
Az egyik indítványozó szerint ezen alkotmányos alapjog szenved
sérelmet azzal, hogy a terhelt előzetes letartóztatásának
helye van akkor is, ha “szabadságvesztéssel büntetendő
bűncselekmény elkövetése, kísérlete vagy előkészülete miatt
van ellene eljárás folyamatban a konkrét eljáráson kívül is,
annak ellenére, hogy bűnössége azokban megállapítást jogerős
ítélettel nem nyert”. Ezért a Be. 92. § (1) bekezdés c)
pontjának részbeni megsemmisítését indítványozta akként, hogy
a sérelmezett törvényhely a következő szöveggel maradjon
hatályban: “c) alaposan feltehető, hogy szabadlábon hagyása
esetén újabb bűncselekményt követne el.”
Az Alkotmány 57. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezés
megsértése miatt a másik indítványozó éppen a 92. § (1)
bekezdés c) pontja utolsó fordulatának megsemmisítését
indítványozta. Álláspontja szerint az “újabb bűncselekmény”
elkövetésének lehetőségére utalás “megelőlegezi”, hogy a
terhelt bűnös, azaz bűncselekményt követett el, holott még
csak eljárás alatt áll és bűnössége még nem bizonyított.
2.4. Az előzetes letartóztatással személyében is érintett, de
utólagos normakontrollra irányuló indítványt előterjesztő a
Be. 92. §-a, valamint a Legfelsőbb Bíróság 234. számú
kollégiumi állásfoglalása alkotmányellenességének
megállapítását kérte az Alkotmány több rendelkezésének sérelme
alapján.
Az indítványozó a Be. 92. §-át ellentétesnek tartotta az
ártatlanság vélelmének az Alkotmány 57. § (2) bekezdésében és
a Be. 3. § (1) bekezdésében rögzített jogelvével. Álláspontját
e kérdésben nem részletezte, azonban később utalt rá, hogy az
előzetes letartóztatás különös okainak (92. § (1) bekezdés a),
b), c) pontjai) törvényi szabályozása azért alkotmányellenes,
mert: “Alapos gyanúra alapítva büntetőjogi felelősség
megállapítása törvénysértő, azt csak perbíróság jogerős
határozata állapíthatja meg.”, továbbá, hogy a “bűnismétlés
vélelme egyértelműen sérti az ártatlanság vélelmét.”
Szerinte a 92. § (1) bekezdés a), b), és c) pontjai sértik az
Alkotmány 55. § (1) bekezdését (“jog a szabadságra”) és az 55.
§ (2) bekezdését is. Álláspontja szerint az előzetes
letartóztatás különös okainak szabályozása a személyi
szabadságtól történő megfosztás önkényes eseteinek
felsorolását adja, mert “a) Hatóság előtti idézésre kötelesség
megjelenni, ha nem teszi előállítható, kényszertartózkodása
kijelölhető, azonban vallomást nem köteles tenni, ezért b) Az
eljárás megnehezítésének feltételezése önkényes, a gyanúsított
minden törvényes védekezési eljárást felhasználhat, nem
korlátozható.”
Véleménye szerint a személyi szabadság korlátozásának a 92. §
(1) bekezdés a), b) és c) pontjai alapján történő korlátozása
a jogegyenlőség (Alkotmány 57. § (1) bekezdés) sérelmével is
jár, mivel a “szabadságtól megfosztás törvényi oka”
elbírálásában a gyanúsított jogegyenlőségét korlátozza, az
eljárásban a vádhatóságot a védelem hátrányára előnyben
részesíti. Az indítványozó a Legfelsőbb Bíróság 234. számú
kollégiumi állásfoglalására hivatkozott, ilyen számú büntető
kollégiumi állásfoglalás azonban nincs. Az indítvány
tartalmából kikövetkeztethető ugyanakkor, hogy valójában a
Legfelsőbb Bíróság BK 122. számú kollégiumi állásfoglalásának
azon iránymutatásait sérelmezte, amelyek a Be.-nek az előzetes
letartóztatás vádemelést megelőző bírósági eljárását
szabályozó 379/A. és 379/B. §-ainak rendelkezéseire, ezen
belül pedig a bíróság bizonyítékokat mérlegelő tevékenységére
vonatkoznak.
Az indítványozó szintén sérelmezte, és az Alkotmány 57. § (5)
bekezdésében biztosított jogorvoslati jog alkotmányellenes
korlátozásának tartotta azt, hogy nincs helye az előzetes
letartóztatást elrendelő jogerős bírósági határozat
felülvizsgálatának. E kérdésben az Alkotmánybíróság a 23/1995.
(IV. 5.) AB határozatban (ABH 1995, 115, 120) már elutasító
döntést hozott.
Ugyanezen indítványozó kiegészítésként az őrizetnek, illetve
az előzetes letartóztatásnak rendőrségi fogdában történő
végrehajtásáról szóló 11/1990. (II. 18.) BM rendelet 2. § c)
pontja alkotmányellenességének megállapítását indítványozta,
mivel álláspontja szerint az a jogegyenlőséget és a
jogbiztonságot sértő módon szűkítette az előzetesen
letartóztatott és a hozzátartozón kívüli más személy közötti
írásbeli érintkezésnek a Be. 97. § (1) bekezdés b) pontjában
szabályozott lehetőségét.
2.5. Az egyik indítványozó – saját ügye alapján, de utólagos
normakontroll formájában – a Be. 92. § (1) és (2) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését a
Be.-nek a szakértői eljárásban való közreműködési
kötelezettséget szabályozó 73. § (1) és (2) bekezdésével, az
elmeállapot megfigyelése érdekében elmegyógyintézetbe utalást
lehetővé tevő 74. § (1) bekezdésével, valamint a bizonyítási
indítvány elutasítása elleni jogorvoslatot szabályozó 206. §
(4) bekezdésével együttesen indítványozta. Az indítványozó e
rendelkezéseket “a megtámadott jogszabályok” gyűjtőnévvel
jelölte és álláspontja szerint e rendelkezések az Alkotmány 2.
§ (1) bekezdésébe (demokratikus jogállam), 57. § (1)
bekezdésébe (bírósághoz való jog), 57. § (2) bekezdésébe
(ártatlanság vélelme), 59. § (1) bekezdésébe (jó hírnévhez
való jog), 61. § (1) bekezdésébe (véleménynyilvánítási
szabadság és a közérdekű adatok megismerésének joga), 70/G. §
(1) bekezdésébe (a tudományos és művészeti élet szabadsága,
tanszabadság és a tanítás szabadsága), 54. § (1) bekezdésébe
(élethez és emberi méltósághoz való jog), valamint az 54. §
(2) bekezdésébe (kínzás, kegyetlen, embertelen, megalázó
bánásmód és büntetés, valamint a hozzájárulás nélküli orvosi
és tudományos kísérletek tilalma) ütköznek.
Az Alkotmánybíróság a “megtámadott jogszabályok” vizsgálatát –
tárgyuk különbözőségére tekintettel – elkülönítette, és jelen
eljárásban csupán a Be. 92. § (1) és (2) bekezdésével
kapcsolatos indítványi részt bírálta el. Az indítvány
indokolásából kivehetően az előzetes letartóztatásra vonatkozó
e rendelkezéseket az indítványozó az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésével (rágalmazási perben az első fokon eljáró bíró, a
tárgyaláson történő bizonyítás előtt letartóztathatja a
vádlottat), és az 57. § (2) bekezdésével (a bíróság az
intézkedéseket annak a feltételezésnek alapján teszi meg, hogy
a magánvádló igazat állít, vagyis feltételezi, hogy a vádlott
bűncselekményt követett el) tartotta ellentétesnek.
II.
Az indítványok többsége részben megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az előzetes
letartóztatás mint büntetőeljárási kényszerintézkedés nem
ellentétes az Alkotmány 57. § (2) bekezdésében, az alkotmányos
alapjogok között szereplő ártatlanság vélelmével, és nem sérti
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében normatív tartalommal
meghatározott jogállamiságot sem.
1.1. Az Alkotmány 57. § (2) bekezdése szerint a Magyar
Köztársaságban senki sem tekinthető bűnösnek mindaddig, amíg
büntetőjogi felelősségét a bíróság jogerős határozata nem
állapította meg. Az ártatlanság vélelmét a Be. a
büntetőeljárás alapelvei között azonosan fogalmazza meg,
azonban kiegészíti az ártatlanság vélelmének lényegéből fakadó
alapvető szabállyal: a bűnösség bizonyítása a büntető ügyekben
eljáró hatóságokat terheli; a terhelt nem kötelezhető
ártatlanságának bizonyítására (Be. 3. §). Az ártatlanság
vélelméből következik az a bizonyítási részlet-szabály, amely
szerint a kétséget kizáróan nem bizonyított tényt a terhelt
terhére értékelni nem lehet (Be. 61. § (4) bekezdés).
Az Alkotmánybíróság az ártatlanság vélelmét a jogállam egyik
alapelvének (63/1997. (XII. 11.) AB határozat, ABH 1997, 361,
372), az alkotmányos büntetőjog olyan alapintézményének
tekinti, amelyet “nem lehet más alkotmányos jog miatt
korlátozni, de fogalmilag sem lehetséges nem teljesen
érvényesíteni” (11/1992. (III. 5.) AB határozat, ABH 1992, 77,
83). A Be. felfogásában az ártatlanság vélelme, a büntetőjogi
felelősség megállapításának folyamatára vonatkozó alkotmányos
alapjog, egyrészt parancs a büntetőügyben eljáró valamennyi
hatóság (nyomozó hatóság, ügyészség, bíróság) számára, hogy a
terheltet mindaddig, amíg a bíróság jogerősen el nem ítéli,
nem kezelheti bűnösként. Módot kell adni számára ahhoz, hogy
valamennyi eljárási jogosultságával megfelelően élhessen, az
alkalmazott eljárási kényszercselekményeknek szükségeseknek és
arányosaknak kell lenniük. Függetlenül attól, hogy a
felelősségének megállapítása alapjául szolgáló tényeket a
hatóságok már feltárták, a bűnösségre vonatkozó
meggyőződésüket eljárási aktusokban rögzítették (nyomozás
befejezése, vádemelés, első fokú bűnösséget megállapító
ítélet), a bűnösség megállapításával együtt járó jogi
következmények a terhelt eljárási helyzetét az ítélet jogerőre
emelkedéséig nem befolyásolhatják. A bűnösség – kétséget
kizáró módon történő – bizonyítása, vagyis az ártatlanság
vélelmének megdöntése a büntető ügyekben eljáró állami
szerveket terheli, a büntetőjogi felelősségre vonás
sikertelensége az állam kockázata. (9/1992. (I. 30.) AB
határozat, ABH 1992, 59, 70).
Ugyanakkor az Alkotmánybíróság több határozatában
hangsúlyozta, hogy az államnak, illetve az állam szerveinek az
Alkotmány rendelkezéseiből levezethető joga és egyben
kötelezettsége van az állami büntető hatalom gyakorlására, a
büntető igény érvényesítésére. Az Alkotmánybíróság az 5/1999.
(III. 31.) AB határozatában ezzel összefüggésben hangsúlyozta:
indokolt, hogy ennek a feladatnak a teljesítéséhez az állami
büntetőhatalmat gyakorló szerveknek hatékony eszközök álljanak
a rendelkezésükre (ABK 1999. március, 69, 73). Ez pedig
szükségképpen együtt jár a büntetőjogi felelősségre vonás
törvényben meghatározott rendjében, a büntetőeljárásban olyan
eljárási cselekmények, ezen belül kényszercselekmények
alkalmazásának megengedésével, amelyek lényegüket tekintve
súlyosan jogkorlátozóak, érintik a büntetőeljárás alá vont
személy alkotmányos jogait is (részletesen: 42/1993 (VI. 30.)
AB határozat, ABH 1993, 300, 302, 304-305).
A bűncselekmény alapos gyanújával terhelt, de egyébként
bűnösnek nem tekinthető egyén személyi szabadságának a jogerős
|gydöntő határozat meghozatalát megelőző bírói elvonása, a
legsúlyosabb személyes szabadságot korlátozó
kényszerintézkedés. Az előzetes letartóztatás azonban
fogalmilag nem büntetés, hanem a büntető igény hatékony
érvényesítését, a büntetőeljárás sikerének biztosítását és a
büntetés esetleges végrehajthatóságát célzó intézkedés, így
nem ellentétes az ártatlanság vélelmével.
Ez következik az Alkotmány rendelkezéseinek összevetéséből is.
Maga az Alkotmány rendelkezik arról, hogy a bűncselekmény
elkövetésével gyanúsított személy szabadsága miként
korlátozható. Az Alkotmány 55. § (2) bekezdése szerint a
bűncselekmény elkövetésével gyanúsított és őrizetbe vett
személyt a lehető legrövidebb időn belül vagy szabadon kell
bocsátani, vagy bíró elé kell állítani. A bíró köteles az elé
állított személyt meghallgatni és írásbeli indokolással
ellátott határozatban szabadlábra helyezéséről vagy
letartóztatásáról haladéktalanul dönteni.
Hasonló következtetésre lehet jutni az Alkotmánybíróság
gyakorlatában az alkotmányossági vizsgálat szempontjából is
mércét jelentő két nemzetközi egyezmény, az 1976. évi 8.
törvényerejű rendelettel kihirdetett Polgári és Politikai
Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya (a továbbiakban: Polgári és
Politikai Jogok Egyezségokmánya) 9. cikkének és 14. cikke 2.
pontjának, valamint az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett,
az emberi jogok és az alapvető szabadságok védelméről szóló
Egyezmény (a továbbiakban: Emberi Jogok Európai Egyezménye) 5.
cikkének és 6. cikke 2. pontjának egybevetéséből. E
rendelkezések egyrészről a szabadságtól megfosztás lehetséges
okairól és garanciális szabályairól, másrészről a
bűncselekmény elkövetésével vádolt, illetve bűncselekménnyel
gyanúsított személyt megillető ártatlanság vélelméről szólnak.
Az előzetes fogva tartás törvényi szabályozására és gyakorlati
alkalmazására az ártatlanság vélelméből háramló
követelményekkel az Európa Tanács dokumentumai,
leghangsúlyosabban az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlésének
1245/1994. számú Ajánlása foglalkozik. A Be. 92. § (1)
bekezdésének alkotmányossági megítélésénél e dokumentumot az
Alkotmánybíróság is az egyik értékelési szempontként vette
figyelembe.
Az Alkotmánybíróság ugyan csak érintőlegesen, de már korábban
is utalt arra, hogy az előzetes letartóztatás intézménye az
ártatlanság vélelmével nem ellentétes (1406/B/1991, ABH 1992,
497, 502; 3/1998. (II. 11.) AB határozat, ABH 1998, 61, 67).
1.2. Az ártatlanság vélelmének előbb kifejtett tartalmára,
valamint arra tekintettel, hogy az előzetes letartóztatás nem
büntetőjogi szankció, hanem az eljárás sikerének biztosítását
szolgáló, részben preventív jellegű kényszerintézkedés, az
előzetes letartóztatásnak a Be. 92. § (1) bekezdés c) pontja
három fordulatában meghatározott különös feltételei és az
ártatlanság vélelmének alapjoga között nincs alkotmányossági
szempontból értékelhető összefüggés; a fordulatok
megfogalmazása nem jelenti a bűnösség vélelmét.
2. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az előzetes
letartóztatásnak a Be. 92. § (1) bekezdése bevezető
rendelkezésében meghatározott általános feltétele, valamint a
Be. 92. § (1) bekezdés a), b) és c) pontjában meghatározott
különös feltételei – a c) pont utolsó fordulatának kivételével
– nem ellentétesek a személyes szabadság alkotmányos
alapjogának korlátozásával szemben az Alkotmány 55. § (1)
bekezdése és a 8. § (1)-(2) bekezdése összevetéséből
levezethető követelményekkel. Ugyanakkor az Alkotmánybíróság
megítélése szerint a Be. 92. § (1) bekezdés c) pontjának
harmadik fordulatában megfogalmazott különös feltétel
(alaposan feltehető, hogy a terhelt szabadlábon hagyása esetén
újabb bűncselekményt követne el), szükségtelenül és
aránytalanul korlátozza a szabadsághoz való jogot.
2.1. Az Alkotmánybíróság álláspontjának kialakításánál – az
Alkotmány 7. §-ának (1) bekezdésében foglaltakra is
tekintettel – figyelemmel volt a Polgári és Politikai Jogok
Egyezségokmányának rendelkezéseire, valamint az Emberi Jogok
Európai Egyezménye releváns rendelkezéseivel összefüggő
dokumentumokra, amelyeket az Európa Tanács szervezetei az
előzetes fogva tartás tekintetében tagállamaikkal szemben
elvárásként megfogalmaztak. Az Alkotmánybíróság megítélése
szerint a Be. szabályozása általában megfelel azoknak a
követelményeknek, amelyeket a törvényhozás szintjén a
nemzetközi kötelezettségekből adódóan az alkotmányosság
megkövetel.
A Polgári és Politikai Jogok Egyezségokmánya 9. cikkének 1.
pontja szerint: “Mindenkinek joga van a szabadságra és a
személyi biztonságra. Senkit sem lehet önkényesen őrizetbe
venni vagy letartóztatni. Senkit sem lehet szabadságától
másként, mint a törvényben meghatározott okokból és a
törvényben meghatározott eljárás alapján megfosztani.” Az
Egyezségokmány 3. pontja második mondatában rögzíti: ”Az
általános szabály ne legyen az, hogy az ítélethozatalra váró
személyt őrizetben kell tartani, azonban a szabadlábra
helyezést függővé lehet tenni olyan biztosítékoktól, amelyek
szavatolják, hogy az érintett személy a tárgyaláson, a
bírósági eljárás bármely más szakában, illetőleg adott esetben
az ítélet végrehajtása céljából megjelenik.”
Az Emberi Jogok Európai Egyezménye 5. cikkében rendelkezik a
szabadsághoz és a biztonsághoz való jogról. Az 5. cikk 1/c.
pont alapján a szabadságtól megfosztás esete lehet “a
törvényes letartóztatás vagy őrizetbe vétel abból a célból,
hogy e bűncselekmény elkövetése alapos gyanúja miatt az
illetékes hatóság elé állítsák, vagy amikor ésszerű oknál
fogva szükséges, hogy megakadályozzák bűncselekmény
elkövetésében vagy annak elkövetése után a szökésben.” Az 5.
cikk 3. pont előírja, hogy “E cikk 1. c) bekezdésének
rendelkezésével összhangban letartóztatott vagy őrizetbe vett
minden személyt haladéktalanul bíró vagy a törvény által bírói
hatáskörrel felruházott más tisztségviselő elé kell állítani,
és a letartóztatott vagy őrizetbe vett személynek joga van
arra, hogy ésszerű időhatáron belül tárgyalást tartsanak
ügyében vagy a tárgyalásig szabadlábra helyezzék. A
szabadlábra helyezés olyan feltételekhez köthető, melyek
biztosítják a tárgyaláson való megjelenést.” Ez utóbbi
rendelkezésnek azért van jelentősége, mert a strasbourgi
szervek joggyakorlatában e két rendelkezés alapján alakult ki
az az esetjog, amely szigorította a letartóztatás materiális
feltételeit, és korrigálta azt, hogy az Egyezmény nem
tartalmaz nevesített letartóztatási okokat és annak
korlátozását, hogy milyen súlyú bűncselekmény esetén
alkalmazható a kényszerintézkedés.
Az 5. cikk az Egyezmény egyik leggyakrabban vizsgált
rendelkezése. Mégis az Emberi Jogok Európai Bizottsága és az
Emberi Jogok Európai Bírósága részéről a konkrét ügyekben
körvonalazódó állásfoglalásoknál jelen esetben biztosabb
absztrakt mércét jelentenek az előzetes letartóztatás
tárgyában a tagállamok számára ajánlásokat tartalmazó
dokumentumok: az Európa Tanács Miniszteri Bizottságának 1965.
évi 11. számú Határozata [Resolution (65) 11], a Miniszteri
Bizottságnak R (80) 11. számú Ajánlása az ítélethozatalt
megelőző fogva tartásról, továbbá az Európa Tanács Parlamenti
Közgyűlésének 1245. számú Ajánlása (1994) az ítélethozatalt
megelőző letartóztatásról.
Az 1965. évi határozat a szabályozásnál követendő elvek között
rögzíti, hogy az előzetes letartóztatás ne legyen
automatikusan kötelező, a bíróságoknak az eset tényei és
körülményei fényében kell a határozatot meghozni. Az előzetes
letartóztatást kivételes eszköznek kell tekinteni, akkor lehet
elrendelni és fenntartani, amikor az feltétlenül szükségszerű.
Sohasem szolgálhat büntetési célokat.
Az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága R (80) 11. számú
Ajánlása az ítélethozatalt megelőző fogva tartásról
(Recommendation No. R (80) 11 concerning custody pending trial
– Emberi Jogi Füzetek, A Bírósági Határozatok melléklete
1997/2) bevezetőjében megállapítja, hogy emberiességi és
szociális okokból az igazságszolgáltatás érdekeivel
összeegyeztethető minimumra kívánatos csökkenteni az ítéletet
megelőző fogva tartást.
Általános alapelvként fogalmazza meg a dokumentum, hogy a
bűnösség bizonyításáig ártatlannak vélelmezett,
bűncselekménnyel vádolt személy is csak akkor helyezhető az
ítéletig előzetes letartóztatásba, ha a körülmények
feltétlenül szükségessé teszik. Az előzetes letartóztatás
kivételes intézkedésnek tekintendő, soha nem lehet kötelező,
és nem alkalmazható büntetési célokból. Az előzetes
letartóztatást elrendelő döntésekre alkalmazandó elvek között
az elrendelés feltételei tekintetében megállapítja, hogy az
ítéletet megelőző őrizet csak akkor rendelhető el, ha alapos
gyanú forog fenn arra nézve, hogy az érintett személy
elkövette az állított bűncselekményt, és ha valós okai vannak
azon vélekedésnek, hogy az alábbi indokok közül egy vagy több
fennáll: így a szökés veszélye; a beavatkozás veszélye az
igazságszolgáltatás menetébe; súlyos bűncselekmény
elkövetésének veszélye (II/3. pont). Az ítéletet megelőző
őrizet nem rendelhető el, ha a szabadságelvonás nem állna
arányban az állított bűncselekmény jellegével és a
bűncselekményre alkalmazható büntetéssel (II/7.p.).
Az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlése az Emberi Jogok Európai
Egyezményének és a tagállamok nemzeti törvényeinek
összehasonlító elemezése alapján készített jelentés alapján
fogadta el az 1245/1994. számú Ajánlását az ítéletet megelőző
fogva tartásról (Recommendation 1245 (1994) on the detention
of persons pending trial – Emberi Jogi Füzetek, a Bírósági
Határozatok melléklete 1997/2). A bevezetőben megállapítja,
hogy bár az előzetes letartóztatás “kényszerítő és károsító”
intézmény, az ítéletet megelőző fogva tartás bizonyos ügyekben
elengedhetetlen, sőt nélkülözhetetlen az igazságszolgáltatás
során. (1., 2., 6. pont). Jelen vizsgálat szempontjából
releváns annak az elvnek a kívánalma, hogy az ítéletet
megelőző fogva tartás mindig választható és kivételes legyen,
és csak akkor legyen elrendelhető, ha a kiszabható minimális
büntetés jelentős (I/a) pont).
2.2. Az Alkotmány 55. § (1) bekezdése szerint a Magyar
Köztársaságban mindenkinek joga van a szabadságra és a
személyi biztonságra, senkit sem lehet szabadságától másként,
mint törvényben meghatározott okokból és a törvényben
meghatározott eljárás alapján megfosztani. Az Alkotmány 8. §-
ában rögzíti, hogy a Magyar Köztársaság elismeri az ember
sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek
tiszteletben tartása és védelme az állam elsőrendű
kötelessége. Az alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó
szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog lényeges
tartalmát azonban nem korlátozhatja. A személyes szabadságtól
való megfosztás okainak és eljárásának törvényi szintű
szabályozása még rendkívüli állapot, szükségállapot vagy
vészhelyzet idején sem függeszthető fel vagy korlátozható.
A személyes szabadság alapjoga korlátozására az 55. § (1)
bekezdésében adott felhatalmazást az Alkotmánybíróság nem
önmagában, hanem az Alkotmány 8. §-ában foglalt szabályokkal
együtt és egymásra vonatkoztatva vizsgálta. Ennek alapja az
Alkotmánybíróság gyakorlatában következetesen képviselt
felfogás, hogy az Alkotmány 8. §-a az állami büntetőhatalom
gyakorlására irányadó azon alaprendelkezés, amely a
jogállamiság általános normatív tartalmán túl védi az egyént a
büntetőjogi eszközöknek az állam általi önkényes felhasználása
ellen. Ezzel az alkotmányos tétellel kell összhangban lenniük
a büntetőjogi szabályrendszer mindazon alapelveinek és
garanciális rendelkezéseinek, amelyek nem nyertek tételes
megfogalmazást az Alkotmány egyéb rendelkezéseiben (11/1992.
(III. 5.) AB határozat, ABH 1992, 77, 85; 42/1993. (VI. 30.)
AB határozat, ABH 1993, 300, 304; 6/1998. (III. 11.) AB
határozat, ABH 1998, 91, 99; 49/1998. (XI. 27.) AB határozat,
ABH 1998, 372, 377).
Az Alkotmánybíróság az 5/1999. (III. 31.) AB határozatban
összegezte az Alkotmány 55. § (1) bekezdésének tartalmát
érintő alkotmánybírósági határozatokat és azok lényegét: az
Alkotmány csak úgy teszi lehetővé a személyes szabadság
elvonása okainak és az azzal kapcsolatos eljárásnak a
szabályozását, hogy ez a szabályozás nem korlátozza
szükségtelenül vagy aránytalanul a személyes szabadsághoz való
jogot (ABK, 1999. március, 69, 74; 19/1999 (VI. 25.) AB
határozat, ABK 1999. június-július, 225, 228).
Az állami büntető igény érvényesítése érdekében a társadalom
védelme, a közérdek szempontjából alkotmányosan is szükséges
és indokolt annak lehetővé tétele, hogy az állam a
bűncselekmény alapos gyanújával terhelt személyt szabadságától
időlegesen megfossza a büntetőjogi felelősségre vonás
meghiúsításának megakadályozása érdekében. A személyi
szabadság ilyen korlátozásának alkotmányos lehetőségét
közvetve az Alkotmány 55. § (2) bekezdése is kifejezésre
juttatja az előzetes letartóztatás tárgyában történő bírói
döntés garanciáinak megfogalmazásával.
A személyes szabadságnak a jogerős ítélet előtti megvonására,
az előzetes letartóztatásra azonban csak akkor kerülhet sor,
ha céljai – a büntető igény érvényesítése érdekében a terhelt
jelenlétének, illetve az eljárás sikerének biztosítása – más
eszközökkel nem valósíthatók meg. Ez következik az
Alkotmánybíróság szintén következetes gyakorlatából, miszerint
az alapjog korlátozásának alkotmányosságához önmagában nem
elegendő, ha az alkotmányosan elismert cél érdekében történik,
hanem szükségesnek és arányosnak kell lennie: a korlátozással
elérni kívánt cél fontosságának és az ennek érdekében okozott
alapjogsérelemnek egymással arányban kell állnia.
A jelen vizsgálat tárgyát képező előzetes letartóztatás
esetében az arányosság elvont, a törvényi szabályozás szintjén
történő megteremtése egyrészt az előzetes letartóztatás
általános és különös feltételeinek, másrészt a döntési eljárás
garanciális szabályainak meghatározásával biztosítható.
A hatályos szabályozást a fenti szempontok alapján értékelve,
az Alkotmánybíróság álláspontja szerint nem alkotmányellenes,
hogy az előzetes letartóztatás elvileg bármely
szabadságvesztéssel fenyegetett bűncselekmény alapos gyanúja
miatt indult eljárás terheltjével szemben elrendelhető,
vagyis, hogy e kényszerintézkedés lehetőségét a törvény nem
köti a szabadságvesztés meghatározott mértékéhez vagy a
bűncselekmények egyéb súly szerinti meghatározásához, így
például a bűntetti vagy vétségi felosztásához.
A bűncselekmények absztrakt súlyának értékelése, az adott
időszakban büntetendővé nyilvánított magatartások
súlyosságának egymáshoz viszonyítása a törvényalkotó feladata.
A Btk.-ban ez az értékelés alapvetően a bűncselekményeknek
bűntettekre és vétségekre felosztásában, illetve a relatíve
határozott büntetési tétel-rendszeren belüli elhelyezésében
fejeződik ki. A Btk. büntetési rendszerében a szabadságvesztés-
büntetés legenyhébb fokozata két hónaptól egy évig terjed.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint megfelel az arányosság
követelményének, ha az előzetes letartóztatás, mint a
személyes szabadságot korlátozó kényszerintézkedés
arányosságát a törvényalkotó oly módon kívánja biztosítani,
hogy alkalmazásának lehetőségét a szabadságvesztéssel
fenyegetett bűncselekményekre korlátozza. E megítélést nem
befolyásolja az, hogy a törvényhozó az adott időszakban a
büntető törvényben a bűncselekmények milyen körénél helyezi
kilátásba a szabadságvesztés-büntetést. Az egyedi
büntetőeljárás alapjául szolgáló bűncselekmény és az adott
terhelt előzetes letartóztatása közötti konkrét arányosságot,
illetve az előzetes letartóztatás szükségességét az indítványt
tevő ügyésznek és a kényszerintézkedés elrendelése,
fenntartása és meghosszabbítása kérdésében döntő bíróságnak
kell mérlegelnie. A jogalkalmazói gyakorlat alkotmányosságának
biztosítása a büntető ügyekben eljáró hatóságok tevékenységét
a büntetőeljárás garanciális rendszerében, illetve az
irányítás közjogi rendszerében felülvizsgálni jogosult állami
szervek feladata.
A vizsgált kényszerintézkedésnek a büntető igény sikeres
érvényesítését szolgáló céljából következik, hogy nem
tekinthető szükségtelennek és aránytalannak, így
alkotmányellenesnek sem az előzetes letartóztatás különös
feltételeinek olyan meghatározása, amely nem csupán egy, az
eljárás sikerét veszélyeztető már bekövetkezett eseményt
követően teszi lehetővé a személyi szabadságtól megfosztást (a
terhelt megszökött, a hatóság elől elrejtőzött), hanem a nem
kívánatos esemény – tényekre alapozottan – valószínűsíthető
bekövetkezésének megakadályozására is (a bűncselekmény
súlyossága folytán vagy egyéb okból a terhelt szökésétől vagy
az elrejtőzésétől lehet tartani; alaposan feltehető, hogy
szabadlábon hagyása esetén a terhelt az eljárást meghiúsítaná
vagy megnehezítené, illetőleg veszélyeztetné).
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az állami büntető
hatalomból adódóan az alkotmányos rend, a polgárok személyének
és jogainak védelme a bűnözéssel szemben az állam közjogi
kötelezettsége. Az előzetes letartóztatásnak tehát az
alkotmányosság szempontjából elfogadható célja lehet az is,
hogy a bűncselekmény alapos gyanúja miatt büntetőeljárás alatt
álló személyt megakadályozza az előkészített vagy megkísérelt,
vagy más, szabadságvesztéssel fenyegetett bűncselekmény
elkövetésében. Ezért a Be. 92. § (1) bekezdés c) pontjának
első és második fordulata (a terhelt az eljárás alatt
szabadságvesztéssel büntetendő újabb bűncselekményt követett
el, illetőleg alaposan feltehető, hogy szabadlábon hagyása
esetén a megkísérelt vagy előkészített bűncselekményt
véghezvinné) nem alkotmányellenes.
A törvényhely harmadik fordulata azonban nem csupán
szabadságvesztéssel fenyegetett, hanem bármely újabb
bűncselekmény megakadályozására lehetővé teszi a személyes
szabadságtól megfosztást, ami már aránytalan eszköznek
minősül, így alkotmányellenes. Az Alkotmánybíróság ezen
álláspontját e tekintetben sem befolyásolta, hogy a
törvényhozó a bűncselekmények milyen körénél nem teszi
lehetővé a szabadságvesztés alkalmazását.
2.3. Az Alkotmánybíróság az előzetes letartóztatásnak a Be.
92. § (1) bekezdésében meghatározott okai alkotmányosságának
értékelésénél sajátos helyzetben volt. A hatályos jog
alkotmányosságát attól függetlenül kellett megítélnie, hogy a
törvényhozó a büntetőeljárásról szóló kihirdetett, de még
hatályba nem lépett 1998. évi XIX. törvényben (a továbbiakban:
új Be.), figyelembe véve a nemzetközi kötelezettségeket és
tapasztalatokat, valamint értékelve az előzetes
letartóztatással kapcsolatos – a törvény indokolása szerint
bizonyos okok esetében mechanikus – jogalkalmazói gyakorlatot,
újraszabályozta az előzetes letartóztatás feltételeinek
rendszerét. Az Alkotmánybíróság áttekintette az új Be.-nek az
előzetes letartóztatásra, és azon intézményekre vonatkozó
szabályozását, amelyek hozzájárulhatnak a legsúlyosabb
eljárási kényszerintézkedés kiváltásához: így a
lakhelyelhagyási tilalom új szabályozását (új Be. VIII.
Fejezet III. Cím), a bíróság rendelkezését az útlevél
elvételéről (új Be. VIII. Fejezet V. Cím), valamint az óvadék
intézményét (új Be. VIII. Fejezet VI. Cím). A hatályos és az
új. Be. szabályozásának összevetése alapján, a törvényhozói
szándékot tükröző indokolásra is figyelemmel, az
Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, hogy az előzetes
letartóztatás feltételei részben szűkültek és pontosabban
megfogalmazottak; az új Be. az előzetes letartóztatás
elrendelése, meghosszabbítása, illetve fenntartása kérdésében
indítványt tevő ügyészt és döntést hozó bíróságot a kivételes
kényszerintézkedés szükségessége tekintetében a tények
körültekintőbb, alaposabb mérlegelésére, az indítvány, illetve
a döntés ellenőrizhetőbb indokolására kényszeríti. Figyelemre
méltóak az előzetes letartóztatás indokoltságának időszakos
“hivatalbóli” felülvizsgálatára, illetve “majdnem abszolút”
határidejének meghatározására vonatkozó szabályok (új Be. 132.
§).
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint ugyanakkor a
garanciális igényeket jobban kielégítő új szabályozás
önmagában a hatályos szabályozás alkotmányossági értékelését
nem befolyásolhatta, mivel azt kizárólag az Alkotmány, és nem
az adott tárgyat újraszabályozó törvény rendelkezéseinek
mércéje szerint kellett elvégezni.
2.4. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) alapján az alkotmányellenesség
megállapítása esetén főszabály a vizsgált rendelkezés
megsemmisítése és az, hogy a megsemmisített rendelkezés a
határozat közzétételének napján veszti hatályát (Abtv. 42. §
(1) bekezdés, 43. § (1) bekezdés). Az Alkotmánybíróság ettől
eltérően is meghatározhatja a megsemmisítés időpontját, ha ezt
a jogbiztonság indokolja (Abtv. 43. § (4) bekezdés).
Az Alkotmánybíróság döntésénél egyrészt mérlegelte, hogy a Be.
92. § (1) bekezdés c) pont harmadik fordulatának azonnali
megsemmisítése következményeként olyan esetekben sem lehetne
az előzetes letartóztatást elrendelni, amikor az állam
bűnmegelőzési kötelezettségéből adódóan e kényszerintézkedés
alkalmazása indokolt. Másrészt az Alkotmánybíróság figyelembe
vette, hogy a törvényalkotónak több lehetősége van az
alkotmányellenesség megszüntetésére. A szükséges jogszabály-
módosításra az Alkotmánybíróság az Országgyűlésnek megfelelő
időt kívánt biztosítani.
Az új Be. az 1998. évi XIX. törvény 605. §-ának (1) bekezdése
alapján 2000. január 1-jén lép hatályba. Az Alkotmánybíróság
azonban figyelemmel volt az ítélőtáblák és a fellebbviteli
főügyészségek felállításával kapcsolatos feladatokról szóló
80/1998. (XII. 16.) OGY határozatra is. Ebben az Országgyűlés
felkérte a Kormányt, hogy a büntetőeljárás jogorvoslati
rendszerének átgondolását is tartalmazó felülvizsgálat
eredményeképp 1999. június 30-ig nyújtson be
törvényjavaslatot. A folyamatban lévő törvényelőkészítő munka
egyik következménye lehet, hogy a törvényhozó az új Be.
hatálybalépésének időpontját későbbre halasztja. Mindezekre
figyelemmel az Alkotmánybíróság a megsemmisítés időpontját
2000. március 31. napjában jelölte meg.
3. Az Alkotmánybíróság minden alapot nélkülözőnek találta, így
elutasította, hogy az Alkotmány 55. § (1) bekezdésével
ellentétesek lennének a Be. 92. § (2) bekezdésében, 93-94. §-
ában, valamint 96-97. §-ában foglalt rendelkezések.
A Be. 95. §-a az előzetes letartóztatás tartamáról, a
meghosszabbítás és a hivatalból történő felülvizsgálat
időpontjairól és bírósági szintjeiről rendelkezik. Az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint a büntetőeljárás hatályos
rendszerében kialakított döntéshozatali rend nem ellentétes az
Alkotmány 55. § (1) bekezdésével összefüggésben megfogalmazott
alkotmányossági követelményekkel. A Be. mind a vádirat
benyújtása előtt elrendelt előzetes letartóztatás esetén, mind
pedig a vádirat benyújtása után elrendelt vagy fenntartott
előzetes letartóztatás esetén egy év után a Legfelsőbb Bíróság
hatáskörébe utalja az előzetes letartóztatás indokoltságának
vizsgálatát. A vádirat benyújtása előtt rövid tartamokat
követően emeli meg a bírósági döntés szintjét, és biztosítja a
bírósági eljárásban is az egy éven belüli hivatalból történő
felülvizsgálat kötelezettségét. Erre tekintettel az
Alkotmánybíróság az alkotmányellenesség megállapítására
vonatkozó, egyébként külön nem indokolt indítványt a Be. 95. §-
a tekintetében is elutasította.
4. Az Alkotmánybíróság – hatáskörének hiánya miatt – érdemi
vizsgálat nélkül visszautasította az indítványok azon részeit,
amelyek a nyomozó hatóság, az ügyészség és a bíróság
eljárására, az előzetes letartóztatás indítványozásának,
elrendelésének és meghosszabbításának gyakorlatára, valamint a
Legfelsőbb Bíróság e tárgykörben kiadott iránymutatásai
alkotmányosságának vizsgálatára irányultak.
5. Az Alkotmánybíróság az érdemi vizsgálat céljából nem
különítette el azt az indítványt, amely az őrizetnek, illetve
az előzetes letartóztatásnak rendőrségi fogdában történő
végrehajtásáról szóló 11/1990. (II. 18.) BM rendelet 2. § c)
pontja alkotmányellenességének megállapítására irányult a Be.
97. §-a b) pontjával való ellentéte miatt. A sérelmezett
jogszabályt a rendőrségi fogdák rendjéről szóló 19/1995. (XII.
13.) BM rendelet 38. § (1) bekezdése hatályon kívül helyezte
1996. január 1-jével.
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint (647/E/1997. AB
végzés, ABK 1999. május, 206) hatályon kívül helyezett
jogszabály alkotmányosságát csak az Abtv. 38. §-a szerinti
bírósági kezdeményezés, illetőleg 48. §-a szerinti
alkotmányjogi panasz esetében vizsgálja. Jelen esetben ennek
feltételei hiányoznak, így az Alkotmánybíróság az eljárást
megszüntette.
6. A határozat közzétételének elrendelése az Abtv. 41. §-án
alapul.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |