A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában
– dr. Németh János és dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybírák különvéleményével – meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a szerzett
immunhiányos tünetcsoport terjedésének meggátlása érdekében
szükséges intézkedésekről és a szűrővizsgálat elrendeléséről
szóló 5/1988. (V. 31.) SZEM rendelet alkotmányellenes, ezért
azt 2002. december 31-ei hatállyal megsemmisíti.
Ezt a határozatát az Alkotmánybíróság a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó álláspontja szerint a szerzett
immunhiányos tünetcsoport terjedésének meggátlása érdekében
szükséges intézkedésekről és a szűrővizsgálat elrendeléséről
szóló 5/1988. (V. 31.) SZEM rendelet (a továbbiakban:
Rendelet) 1. § a) és b) pontjai indokolatlanul szélesen és
bizonytalanul határozzák meg az AIDS szűrővizsgálatnak
magukat alávetni kötelesek körét: a “gyanús állapotban”,
valamint a “környezetének” kifejezések véleménye szerint
“visszaélésre adnak lehetőséget a jogszabályt alkalmazó
egészségügyi dolgozó részéről”. Hasonló okok miatt látta
alkotmányellenesnek az indítványozó a Rendelet 9. §
(2) bekezdésében szereplő “környezetének” kifejezést. Az
indítványozó szerint a kifogásolt rendelkezések által az
Alkotmány 59. § (1) bekezdésében foglalt információs
önrendelkezési jog sérelme valósult meg.
2. Az indítványozó a hátrányos megkülönböztetésnek az
Alkotmány 70/A. §-ában foglalt tilalmába ütközőnek tartotta a
Rendelet 3. § (3) bekezdését, mivel az “indokolatlan, és
diszkriminatív megkülönböztetést alkalmaz aszerint, hogy a
fertőzés haematológiai vagy szexuális módon történt.” Az
indítványozó szerint a Rendelet ezen rendelkezése sérti az
Alkotmány 54. §-ban foglalt emberi méltósághoz való jogot,
különösen az 54. § (2) bekezdését, amennyiben – feltevése
szerint – az elkülönülő adatgyűjtés engedély nélküli orvosi
kísérletek elvégzése céljából történik.
A Rendelet 3. § (3) bekezdése helyébe a szerzett immunhiányos
tünetcsoport terjedésének meggátlása érdekében szükséges
intézkedésekről és a szűrővizsgálat elrendeléséről szóló
5/1988. (V. 31.) SZEM rendelet módosításáról szóló 10/2002.
(III. 12.) EüM rendelet 1. §-a 2002. április 1-jétől egy új
rendelkezést iktatott be, amely azonban érdemét tekintve a
korábbi szabályozáshoz hasonló. Az Alkotmánybíróság az
alkotmányossági vizsgálatánál a Rendelet 3. §
(3) bekezdésének hatályos szövegét vette figyelembe.
3. Az indítványozó szerint az Alkotmány 57. § (5) bekezdését
is “megkerüli a Rendelet, mert gyakorlatilag elzárást és
egyéb súlyos szankciókat alkalmaz a jogorvoslat lehetősége
nélkül.”
4. Az indítványozó fentieken túlmenően a Rendelet teljes
megsemmisítését tartotta indokoltnak, mivel megítélése
szerint “részleges megsemmisítéssel jogszabály nehezen
orvosolható”. Az egész Rendelet szabályozási szintjét is
kifogásolta, mert az abban foglaltakat – álláspontja szerint
– “magasabb szintű jogszabálynak” kellene szabályoznia.
Meglátása szerint a Rendelet sérti az Alkotmány 8. §
(1) bekezdését, amely az ember sérthetetlen és
elidegeníthetetlen alapvető jogainak tiszteletben tartását és
védelmét az állam elsőrendű kötelességévé nyilvánítja.
5. Az eljárás során az Alkotmánybíróság beszerezte az
egészségügyi miniszter véleményét, valamint kikérte az
adatvédelmi biztos állásfoglalását is.
II.
1. Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezései:
“2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
“8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
“37. § (3) A Kormány tagjai feladatuk ellátása körében
rendeleteket adhatnak ki. Ezek azonban törvénnyel vagy a
Kormány rendeletével és határozatával nem lehetnek
ellentétesek. A rendeleteket a hivatalos lapban ki kell
hirdetni.”
“54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
(2) Senkit nem lehet kínzásnak, kegyetlen, embertelen,
megalázó elbánásnak vagy büntetésnek alávetni, és különösen
tilos emberen a hozzájárulása nélkül orvosi vagy tudományos
kísérletet végezni.”
“57. § (5) A Magyar Köztársaságban a törvényben
meghatározottak szerint mindenki jogorvoslattal élhet az
olyan bírósági, közigazgatási és más hatósági döntés ellen,
amely a jogát vagy jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot
– a jogviták ésszerű időn belüli elbírálásának érdekében,
azzal arányosan – a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja.”
“59. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkit megillet a
jóhírnévhez, a magánlakás sérthetetlenségéhez, valamint a
magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.”
“70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”
2. A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvénynek (a
továbbiakban: Jat.) a vizsgálatba bevont rendelkezése:
“15. § (1) A végrehajtási jogszabály alkotására adott
felhatalmazásban meg kell határozni a felhatalmazás
jogosultját, tárgyát és kereteit. A felhatalmazás jogosultja
a jogi szabályozásra másnak további felhatalmazást nem adhat.
(2) A szabályozás tárgykörébe tartozó alapvető jogok és
kötelességek szabályozására nem lehet felhatalmazást adni.”
3. A Rendeletnek az indítvánnyal érintett konkrét
rendelkezései:
“1. § A szerzett immunhiányos tünetcsoport (a továbbiakban:
AIDS) vírusával való fertőzöttség megállapítása céljából
szűrővizsgálatnak a következő személyek kötelesek magukat
alávetni:
a) a nemi betegek, illetőleg a nemi betegségre gyanús
állapotban levők;
b) az AIDS vírusával fertőzött személyek szexuális partnerei;
a fertőzöttek környezetének azok a tagjai, akiknél a
fertőződés gyanúja felmerül; (...)”
“3. § (3) A megerősítetten pozitív személy gondozását
a) abban az esetben, amikor a fertőződés nagy valószínűséggel
vérkészítmény útján történt, az Országos Vérellátó Szolgálat
Központja, valamint az Országos Vérellátó Szolgálatról szóló
44/1999. (IX. 30.) EüM rendelet mellékletében meghatározott
területileg illetékes regionális vérellátó központ
transzfuziológiai szakrendelése mint gondozó;
b) abban az esetben, amikor a fertőződés nagy valószínűséggel
szexuális úton történt, az Országos Bőr-, Nemikórtani
Intézet, illetőleg a lakóhely szerint illetékes bőr- és
nemibeteg-gondozó végzi.”
“9. § (2) A gondozó orvosa köteles az AIDS vírusával
fertőzött személy veszélyeztetett környezetének
felkutatására, azok klinikai kivizsgálására vagy
kivizsgáltatására és az AIDS vírusával való fertőzöttség
kiderítésére irányuló vizsgálatok elvégeztetésére. A
szexuális partnerek felkutatása a bőr- és nemibeteg-gondozó
orvosának feladata akkor is, ha a gondozásba vétel nem ott
történt.”
III.
Az indítvány megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság elsősorban azt az indítványi elemet
vizsgálta, amely a Rendelet egészének megsemmisítését arra
hivatkozással kérte, hogy a Rendeletben foglaltakat magasabb
szintű jogszabályban kellett volna szabályozni, s a
szabályozásnak ezen módja sérti az Alkotmány 8. §
(1) bekezdését.
Az Alkotmánybíróság már a 64/1991. (XII. 17.) AB
határozatában kifejtette, hogy az Alkotmány 8. §
(1) bekezdése szerint az alapvető jogok tiszteletben
tartására és védelmére vonatkozó állami kötelezettség nem
merül ki abban, hogy az államnak tartózkodnia kell a jogok
megsértésétől, hanem magában foglalja azt is, hogy
gondoskodnia kell az érvényesülésükhöz szükséges
feltételekről. (ABH 1991. 297, 302.) Az államnak az alapjogok
biztosítására vonatkozó kötelezettségéből magától értetődően
következik, hogy az alapvető jogokat csak az Alkotmányban
megengedett módon korlátozhatja. Erre vonatkozóan az
Alkotmány 8. § (2) bekezdése az irányadó, amely szerint az
alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó szabályokat
törvény állapítja meg.
Az Alkotmánybíróság 4/1993. (II. 12.) AB határozata –
hivatkozva a 64/1991. (XII. 17.) AB határozatra – az alapvető
jogok korlátozásával kapcsolatban ugyanakkor utalt arra, hogy
“az alapjog nem minden vonatkozásában törvényhozási tárgy. Az
Alkotmánybíróság megállapította, hogy »nem mindenfajta
összefüggés az alapjogokkal követeli meg a törvényi szintű
szabályozást. Valamely alapjog tartalmának meghatározása és
lényeges garanciáinak megállapítása csakis törvényben
történhet, törvény kell továbbá az alapjog közvetlen és
jelentős korlátozásához is. Közvetett és távoli összefüggés
esetében azonban elegendő a rendeleti szint is. Ha nem így
lenne, mindent törvényben kellene szabályozni.« Ebből az
Alkotmánybíróság azt a következtetést is levonta, hogy
»mindig csak a konkrét szabályozásról állapítható meg, hogy –
az alapjoggal való kapcsolata intenzitásától függően –
törvénybe kell-e foglalni vagy sem.«” (ABH 1993. 48, 60.)
Az Alkotmánybíróság 2012/B/1991. AB határozata a fertőző
betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges
járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM (a
továbbiakban: NM rendelet) rendelet 19. §-a kapcsán már
foglalkozott a szűrővizsgálati kötelezettség megállapításának
alkotmányosságával. Az Alkotmánybíróság ezen korábbi
határozata a gümőkór-fertőzés veszélyének elhárítása céljából
végzett kötelező szűrővizsgálatok alkotmányosságát formai és
tartalmi szempontból is megítélte. A gümőkóros megbetegedések
esetén elrendelhető kötelező szűrővizsgálat szabályozási
szintjének alkotmányossági vizsgálatát az Alkotmánybíróság
2012/B/1991. AB határozata az Indokolás III. 1. pontjában
végezte el. A 2012/B/1991. AB határozat Indokolásának III. 1.
pontjában az Alkotmánybíróság az NM rendelet kifogásolt
rendelkezése szabályozási szintjének alkotmányosságát az
Alkotmány 70/D. §-ával való összefüggésében állapította meg.
Ehhez fűződően az Alkotmánybíróság hivatkozott a 64/1991.
(XII. 17.) AB határozatnak arra a megállapítására, amely
szerint az alapjogokkal való közvetett és távoli összefüggés
szabályozásához elegendő a rendeleti szint is. Ennek
eredményeként pedig az NM rendelet vizsgált rendelkezésének
formai alkotmányellenességét állító indítványt elutasította.
(ABH 2001. 1169, 1171-1172.)
Az Alkotmánybíróság ugyanakkor az Alkotmány 8. §
(2) bekezdésének értelmezése során rámutatott arra, hogy
mindig csak a konkrét szabályozásnak az érintett alapjoggal
való kapcsolata intenzitásától függően állapítható meg az
alapjog-korlátozás megfelelő szabályozási szintje. [64/1991.
(XII. 17.) AB határozat, ABH 1991. 297, 300.] Az
Alkotmánybíróságnak tehát – a 2012/B/1991. AB határozatában
kifejtettekhez képest – a jelen Rendelet, azaz a konkrét
szabályozás alapján kell megállapítania, hogy az megfelel-e
az alapjogok korlátozására vonatkozó alkotmányos
követelménynek. A jelen Rendelet a szerzett immunhiányos
tünetcsoport terjedésének meggátlása érdekében több olyan
rendelkezést [pl.: a szerzett immunhiányos tünetcsoport
vírusával való fertőzöttség megállapítása céljából kötelező
szűrővizsgálat elrendelése, a szűrővizsgálati
kötelezettséggel érintett személyi kör bizonytalan
meghatározása (1. §), a kötelező szűrővizsgálat
foganatosítása, egyéb vizsgálatok elvégzésének a tűrése,
továbbá a fertőzött személy veszélyeztetett környezetének
felkutatása és klinikai kivizsgálása (4. §, 6. §, 9. §),
valamint kötelező adatszolgáltatás (11. §)] tartalmaz,
amelyek alapvető jogokat érintenek: az emberi méltósághoz
való jogból levezethető általános személyiségi jogot, s annak
különféle aspektusait mint a személyiség szabad
kibontakoztatásához való jogot, az önrendelkezés
szabadságához való jogot, általános cselekvési szabadságot,
avagy a magánszférához való jogot [8/1990. (IV. 23.) AB
határozat, ABH 1990. 42, 44-45.], valamint az információs
önrendelkezési jogot.
Az Alkotmánybíróság 21/1994. (IV. 16.) AB határozata
rámutatott arra, hogy az alapjog-korlátozás alkotmányossága a
korlátozás mértékének függvénye (ABH 1994. 117, 121). Ezt a
gondolatmenetet követte az Alkotmánybíróság 58/2001.
(XII. 7.) AB határozata is, amely az alapjogi korlátozástól
függően differenciált alkotmányossági vizsgálat alkalmazását
tartotta követendőnek. Ezzel kapcsolatban hivatkozott az
Alkotmánybíróság arra a korábbi megállapítására, mely szerint
az alkotmányosság értékelésének kritériumait attól függően
lehet lazítani vagy szigorítani, hogy milyen fajta
korlátozásról van szó. (ABH 2001. 527, 543.)
A jelen Rendelettel kapcsolatban az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy annak számos rendelkezése több alapvető
jogot korlátoz. Ennélfogva megállapítható, hogy a Rendelet az
alapvető jogok jelentős és közvetlen korlátozását valósította
meg. A több alapvető jog jelentős és közvetlen korlátozását
megvalósító szabályozással kapcsolatban fel sem merülhet
ugyanis a rendeleti szabályozási szint elégséges volta. Az
alapvető jogok közvetlen és jelentős korlátozásához minden
esetben követelmény a törvényi szintű szabályozás.
2. A Rendelet a kiadására vonatkozó felhatalmazásként a
jelenleg már nem hatályos egészségügyről szóló 1972. évi
II. törvény (a továbbiakban: REütv.) 15. § (2) bekezdését,
valamint a REütv. végrehajtásáról és az egészségügyi
miniszter jogköréről rendelkező 16/1972. (IV. 29.) MT
rendeletet jelölte meg. Ezek a rendelkezések alapvető jogokat
és kötelességeket érintő tárgykörben adtak felhatalmazást
miniszteri rendelet alkotására. A Jat.-nak a Rendelet
kiadásakor és még jelenleg is hatályos 15. § (2) bekezdése
szerint alapvető jogok és kötelességek szabályozására nem
lehet felhatalmazást adni, hiszen azt csak törvényben lehet
szabályozni. A Rendelet kiadására vonatkozó törvényi
felhatalmazás azonban a Jat. 15. § (2) bekezdésével
ellentétesen törvényi szintű tárgykör végrehajtási
szabályként való megalkotását tette lehetővé. Ezért a
törvénysértő felhatalmazás alapján kiadott Rendelet is
sértette a Jat. 15. § (2) bekezdését. A Jat. 15. §
(2) bekezdésével ellentétes miniszteri rendelet pedig az
Alkotmány 37. § (3) bekezdésének sérelmét valósította meg.
Az Alkotmánybíróságnak a fentiekben már idézett 64/1991.
(XII. 17.) AB határozata a törvényhozási tárgykörbe tartozó
szabályozás megalkotására vonatkozó törvényi felhatalmazás
alkotmányellenességével együtt alkotmányellenesnek
minősítette a felhatalmazás alapján megalkotott végrehajtási
szabályt is, s a formai okból alkotmányellenesnek bizonyult
jogszabályokat megsemmisítette (ABH 1991. 297, 306-307.). A
jelen esetben is miniszteri rendeletben került sor törvényi
szintű szabályozást igénylő kötelezettségek megállapítására.
A csak törvényi szinten szabályozható alapvető jogoknak
miniszteri rendeletben történő korlátozása ellentétes az
Alkotmány 8. § (2) bekezdésével, amely kimondja, hogy
alapjogok korlátozására kizárólag törvényben kerülhet sor.
3. A kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság az
alkotmányellenes Rendeletet megsemmisítette. Az
Alkotmánybíróság a Rendelet megsemmisítésének határnapját az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 43. § (4) bekezdésének megfelelően úgy
állapította meg, hogy a megsemmisített rendelkezések
alkotmányos keretek között történő megalkotására kellő idő
álljon rendelkezésre.
Az Alkotmánybíróság – állandó gyakorlatának megfelelően
[64/1991. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991. 297, 307.;
30/2000. (X. 11.) AB határozat, ABH 2000. 202, 209.] – a
Rendelet egészének formai okból történő megsemmisítése miatt
a Rendelet tartalmi alkotmányellenességét állító indítványi
elemeket nem vizsgálta.
A határozat közzététele az Abtv. 41. §-án alapul.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Németh János Dr. Kukorelli István
az Alkotmánybíróság elnöke alkotmánybíró
az aláírásban akadályozott
Dr. Kiss László
alkotmánybíró helyett
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Németh János alkotmánybíró különvéleménye
A szerzett immunhiányos tünetcsoport terjedésének meggátlása
érdekében szükséges intézkedésekről és a szűrővizsgálat
elrendeléséről szóló 5/1988. (V. 31.) SZEM rendelet (a
továbbiakban: Rendelet) alkotmányellenessé nyilvánításával és
megsemmisítésével nem értek egyet.
A határozat az alkotmányellenesség megállapítását arra
alapítja, hogy a Rendelet “számos rendelkezése több alapvető
jogot korlátoz. Ennélfogva megállapítható, hogy a Rendelet az
alapvető jogok jelentős és közvetlen korlátozását valósította
meg. A több alapvető jog jelentős és közvetlen korlátozását
megvalósító szabályozással kapcsolatban fel sem merülhet
ugyanis a rendeleti szabályozási szint elégséges volta”.
A határozat indokolásával – a fent idézett megállapítást és
az abból levont következtetést kivéve – többségében
egyetértek. Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata, hogy
az alkotmányos alapjogok az Alkotmány 8. § (2) bekezdésében
foglaltak szerint – lényeges tartalmukat kivéve – csak
törvényben korlátozhatók. A korlátozás vizsgálatánál az
Alkotmánybíróság a szükségesség és arányosság tesztjét
alkalmazza, vagyis az alapjog korlátozását kizárólag akkor
tartja alkotmányosnak, ha az kényszerítő okból történik és az
elérni kívánt cél fontossága összhangban van az ennek
érdekében okozott alapjogsérelem súlyával [20/1990. (X. 4.)
AB határozat, ABH 1990. 69, 71.]. Jelen esetben a határozat
az alapjogok korlátozásának tartalmát, szükséges és arányos
voltát nem vizsgálta, csupán annak szabályozási szintjét.
A 64/1991. (XII. 17.) AB határozatában az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy “nem mindenfajta összefüggés az
alapjogokkal követeli meg a törvényi szintű szabályozást.
Valamely alapjog tartalmának meghatározása és lényeges
garanciáinak megállapítása csakis törvényben történhet,
törvény kell továbbá az alapjog közvetlen és jelentős
korlátozásához is. Közvetett és távoli összefüggés esetében
azonban elegendő a rendeleti szint is. Ha nem így lenne,
mindent törvényben kellene szabályozni. Ebből az következik,
hogy mindig csak a konkrét szabályozásról állapítható meg,
hogy – az alapjoggal való kapcsolata intenzitásától függően –
törvénybe kell-e foglalni vagy sem” (ABH 1991. 297, 300.).
A Rendelet megalkotására felhatalmazást az akkor hatályos, az
egészségügyről szóló 1972. évi II. törvény (a továbbiakban:
Tv.) és az egészségügyről szóló 1972. évi II. törvény
végrehajtásáról és az egészségügyi miniszter jogköréről szóló
16/1972. (IV. 29.) MT rendelet (a továbbiakban: Vhr.) adott.
Mint ahogyan a határozat is utal rá, a Tv. mondta ki, hogy
“fertőző betegség esetében a fertőzés veszélyének elhárítása
céljából kötelező szűrővizsgálat rendelhető el” [15. §
(2) bekezdés]. A Vhr. pedig felhatalmazta az egészségügyi
minisztert a törvény végrehajtására vonatkozó szabályok, ezek
között a közegészségügyi és a járványügyi szabályok és
előírások megállapítására [37. § (1) bekezdés]; továbbá arra,
hogy egyes betegségekre bejelentési kötelezettséget
állapítson meg, ezzel kapcsolatban meghatározza a
bejelentésre kötelezettek körét, a bejelentés idejét és
módját, valamint a bejelentendő adatokat [37. §
(2) bekezdés]. A Tv. és a Vhr. szövegezéséből is egyértelmű,
hogy a szociális és egészségügyi miniszter a Tv.
végrehajtására vonatkozó szabályok, előírások megállapítására
kapott felhatalmazást, és – álláspontom szerint – a Rendelet
megalkotásával kizárólag ennek a kötelezettségének tett
eleget.
A határozatban említett alapjogokat, nevezetesen “az emberi
méltósághoz való jogból levezethető általános személyiségi
jogot, s annak különféle aspektusait mint a személyiség
szabad kibontakoztatásához való jogot, az önrendelkezés
szabadságához való jogot, általános cselekvési szabadságot,
avagy a magánszférához való jogot (…), valamint az
információs önrendelkezési jogot” maga a Tv. korlátozta. A
Tv. a már hivatkozott 15. § (2) bekezdésén túl, a járványügyi
előírások keretében elrendelte a fertőző betegek, illetőleg
fertőző betegség gyanúja miatt az érintettek kötelező orvosi
vizsgálatát és kötelező gyógykezelését [16. § (1)-
(2) bekezdés], szükség esetén a fertőzőképesség tartamára a
fertőző beteg és a fertőző betegségre gyanús személy
elkülönítését [17. § (1) bekezdés], továbbá a fertőző beteg
környezetében élő személyek számára a fertőzés terjedésének
megakadályozását szolgáló rendszabályok betartását [16. §
(3) bekezdés]. Járványügyi zárlatot írt elő a Tv. a betegség
lappangási szakában azok számára, akik fertőző beteggel vagy
fertőző betegségre gyanús személlyel érintkeztek, valamint
akik egészségi állapotuk miatt fertőzést okozhattak. Ennek
érdekében mindenki kötelezhető volt vizsgálatnak alávetni
magát annak megállapítása végett, hogy jogszabályban
meghatározott fertőző betegség kórokozójával mást – anélkül,
hogy saját maga ilyen fertőző betegségben szenvedne –
megfertőzhetett-e [19. § (1)-(3) bekezdés]. A nemi betegek
gyógykezelése és gondozása keretében pedig a Tv. kifejezetten
előírta, hogy fertőző nemi beteg vagy fertőző nemi betegségre
gyanús személy kezelése során a fertőzés továbbterjedésének
megelőzése céljából az orvosnak meg kell állapítania azokat a
személyeket, akiktől a fertőzés származhatott, illetőleg
akiket a beteg megfertőzhetett. A beteg köteles volt erre
vonatkozóan felvilágosítást adni [32. § (3) bekezdés].
A Rendelet a tartalma szerint csupán a Tv. gyakorlati
végrehajtása szabályainak megállapítására irányul, további
korlátozást nem tartalmaz. Az Alkotmánybíróság 64/1991.
(XII. 17.) AB határozatában foglaltakat alapul véve,
miszerint az alapjog közvetlen és jelentős korlátozásához
törvény kell, de “[k]özvetett és távoli összefüggés esetében
azonban elegendő a rendeleti szint” (ABH 1991. 297, 300.),
valamint az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatára is
figyelemmel [56/1993. (X. 28.) AB határozat, ABH 1993. 345,
347.; 60/1993. (XI. 29.) AB határozat, ABH 1993. 507, 511-
512.; 990/B/1995. AB határozat, ABH 1997. 824, 827.; 3/1998.
(II. 11.) AB határozat, ABH 1998. 61, 65-66.; 173/B/1996. AB
határozat, ABH 1999. 728, 730-731.; 54/2000. (XII. 18.) AB
határozat, ABH 2000. 516, 519-520.], az indítvány elutasítása
lett volna indokolt.
Külön figyelmet érdemel ebből a szempontból a határozatban is
hivatkozott 2012/B/1991. AB határozat, amely a fertőző
betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges
járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM
rendelet alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt – többek között – arra
hivatkozással utasította el, hogy “alkotmányossága nem
vitatható azon az alapon, hogy annak rendelkezései az
Alkotmány 70/D. §-ában meghatározott, a lehető legmagasabb
szintű testi és lelki egészséghez fűződő alapjogra vonatkozó
szabályokat állapítanak meg, és ezért ellentétben állnának az
Alkotmány 8. § (2) bekezdésével, amely szerint az alapvető
jogokra és kötelezettségekre vonatkozó szabályokat csak
törvény állapíthatja meg. (…) Nem megalapozott az
indítványozónak az az érvelése sem, amely szerint az R.
felhatalmazás nélkül szabályoz alapvető jogot érintő
kérdéseket. Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény
(…) 56. § (1) bekezdése a járványügyi tevékenység céljaként
jelöli meg a fertőző megbetegedések, a járványok megelőzését
és leküzdését, valamint az emberi szervezet fertőző
betegségekkel szembeni ellenállóképességének a fokozását. E
cél érdekében a (2) bekezdés felhatalmazza az egészségügyi
hatóságot, hogy a törvényben meghatározott intézkedések
tűrésére, illetve megtételére kötelezzen természetes és jogi
személyeket, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező
szervezeteket.
Az Eütv. 59. § (1) bekezdése szerint a járványügyi érdekből
végzett szűrővizsgálat célja a fertőző megbetegedések korai
felismerése, azok forrásainak felkutatása, valamint a
fertőzés veszélyének elhárítása. A (2) bekezdés szerint pedig
az egészségügyi miniszter rendeletben határozza meg azokat a
fertőző betegségeket, amelyek megelőzése érdekében az
egészségügyi hatóság a lakosság egészének, a lakosság egyes
csoportjainak, egy meghatározott terület lakosságának,
munkahelyi, család vagy más közösség tagjainak, külföldről
érkező személyeknek, illetve fertőző beteggel vagy
fertőzöttekkel érintkezett személyeknek a kötelező
szűrővizsgálatát rendelheti el.
E felhatalmazás alapján adta ki a népjóléti miniszter az R.-
t, amelynek 19. §-a határozza meg azt, hogy milyen feltételek
bekövetkezése esetén rendelhető el kötelező szűrővizsgálat a
gümőkóros megbetegedések minél korábbi felismerése érdekében”
(ABH 2001. 1169, 1171-1172.).
Megjegyzem, hogy a jelenleg hatályos, az egészségügyről szóló
1997. évi CLIV. törvény (a továbbiakban: Eütv.) a fertőző
betegségek terjedésének megelőzése érdekében az 56. és 59-
70/A. §-aiban a Tv-ben foglalt korlátozásoknál szigorúbb
alapjogi korlátozásokat ír elő. A Rendelet az Eütv.
végrehajtására szolgál, így a formai alkotmányellenességgel
kapcsolatos megállapítások a hatályos Eütv.-re tekintettel is
megalapozatlanok.
Budapest, 2002. június 25.
Dr. Németh János
alkotmánybíró
A különvéleményhez csatlakozom:
Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró
. |