Hungarian
Ügyszám:
.
711/B/1995
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 79/1995. (XII. 21.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1995/399
.
A döntés kelte: Budapest, 12/19/1995
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

         Az Alkotmánybíróság  jogszabály alkotmányellenességének
    utólagos   vizsgálatára   irányuló   indítványok   tárgyában
    meghozta a következő

                           határozatot :

         Az Alkotmánybíróság  a felsőoktatásról  szóló 1993. évi
    LXXX. törvény 31. § (1) bekezdése, a gazdasági stabilizációt
    szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII.
    törvény  124.   §-a  és   125.   §-ának   utolsó   fordulata
    alkotmányellenességének megállapítására  és megsemmisítésére
    irányuló indítványokat elutasítja.

         Az   Alkotmánybíróság   a   felsőoktatási   intézmények
    hallgatói részére  nyújtható támogatásokról  és  az  általuk
    fizetendő díjakról  és térítésekről szóló 83/1995. (VII. 6.)
    Korm.  rendelet  teljes  egészében,  illetve  az  1.  §  (1)
    bekezdése, 4.  § (2) bekezdése, 5. § (4) bekezdése, 8. § (2)
    bekezdése, 11.  § (2) bekezdése, 13., 14., 17., 18. és a 19.
    §-a     alkotmányellenességének      megállapítására      és
    megsemmisítésére vonatkozó indítványokat elutasítja.

         Az  Alkotmánybíróság   ezt  a   határozatát  a   Magyar
    Közlönyben közzéteszi.
                               Indokolás

                                   I.

           A felsőoktatási intézmények hallgatói részére nyújtható
      támogatásokról  és   az  általuk   fizetendő   díjakról   és
      térítésekről szóló  83/1995. (VII.  6.) Korm.  rendelet (  a
      továbbiakban:      R.       )      egyes       rendelkezései
      alkotmányellenességének  megállapítása   és   megsemmisítése
      iránt több  indítvány érkezett  az Alkotmánybírósághoz.  Más
      indítványozók  a   gazdasági  stabilizációt  szolgáló  egyes
      törvénymódosításokról szóló  1995. évi  XLVIII. törvény  ( a
      továbbiakban:  Gst.   )  124.   és  125.   §-a,  valamint  a
      felsőoktatásról  szóló   1993.  évi   LXXX.  törvény   (   a
      továbbiakban:    Ftv.     )    31.     §    (1)    bekezdése
      alkotmányellenességének  utólagos   vizsgálatát  is  kérték.
      Mindezeket  -   az  alábbiakban   bemutatott  -  kifogásokat
      tartalmazó indítványokat egyesített eljárásban bírálta el az
      Alkotmánybíróság.

           1.  Az   Ftv.  -nek  a  tandíjfizetési  kötelezettséget
      megállapító 31. § (1) bekezdését támadó indítványozó szerint
      az Ftv.  e rendelkezése  sérti az  Alkotmány 16. §-át, 67. §
      (1) bekezdését  és 70/F.  §-át.  Arra  hivatkozott,  hogy  a
      tandíjfizetési kötelezettség előírása a szülők eltérő anyagi
      helyzete miatt  megszünteti az esélyegyenlőséget a felsőfokú
      képzésben  való   részvételi   lehetőség   tekintetében.   A
      kifogásolt   rendelkezés    szerinte   a    fiatalságnak   a
      tandíjmentességre vonatkozó  "félévszázadon át  megvalósult"
      szerzett jogát vonja el.

          2. Az  indítványozók a  Gst. 125. §-ával összefüggésben
      azt  kifogásolták,   hogy  az  a  tandíjfizetésre  vonatkozó
      törvényi  rendelkezések  hatályba  léptetésével  egyidejűleg
      hatályon kívül  helyezte az  Ftv. 31. § (6) bekezdésének c )
      pontját,  amely   az  állami   felsőoktatási  intézményekben
      fizetendő tandíjak  esélyegyenlőséget célzó kompenzálásaként
      a bankok  által állami  garancia  mellett  adható  hallgatói
      hitel lehetőségét  jelölte meg.  Arra hivatkoztak,  hogy  az
      Országgyűlés az Ftv. 31. § (6) bekezdését az Alkotmány 70/F.
      §-ában biztosított  alapjogra figyelemmel  alkotta meg  és a
      felsőoktatás    hallgatóinak    alkotmányos    jogát    "úgy
      konkretizálta, hogy  egyebek mellett  a bankok  által állami
      garancia mellett  adható hallgatói  hitel nélkül  a  Kormány
      semmiféle tandíjat  nem vezethet  be". Ez  a rendelkezés "az
      egyetemi  ifjúság   alkotmányos  alapjogát  sérti,  mivel  a
      tandíjhitel  nyújtásának   állami  kötelezettségét  szünteti
      meg". Ezért  a  Gst.  e  kifogásolt  rendelkezése  sérti  az
      Alkotmány 70/F.  §-át és  70/A. § (3) bekezdését. A Gst. eme
      rendelkezése az  Alkotmány 2.  §  (1)  bekezdésében  foglalt
      jogállamiság elvét  is sérti,  mert egészen másként értelmez
      alkotmányos alapjogot, mint az Ftv. eredeti rendelkezése.

           3.  Az   egyik  indítvány   szerint  a  Gst.  124.  §-a
      ellentétes az  Alkotmány 16. §-ával, 70/A. §-ával és a 70/I.
      §-ával.

           Az  indítványozó   arra  hivatkozott,  hogy  a  Gst.  e
      kifogásolt rendelkezése  alapján az  állam a hallgatók által
      fizetendő tandíj  egy részét  a felsőoktatási intézményektől
      elvonja,  s  ezzel  nehezíti  működésüket,  veszélyezteti  a
      felsőoktatás elért színvonalának megtartását és lehetetlenné
      teszi a  további fejlesztésüket.  A tandíj  jogszabály által
      meg nem határozott részének elvonásával az állam elmulasztja
      az ifjúság  oktatásával fennálló különös gondosságot igénylő
      alkotmányos  kötelezettségét.   A  sérelmezett   rendelkezés
      következtében a  felsőoktatási intézmények  a  tandíjnak  az
      állam javára  elvont  részét  nem  fordíthatják  a  tandíjak
      bevezetésével   fennálló    hallgatói    esélyegyenlőtlenség
      kiküszöbölésére sem.  Az indítványozó  kifogásolta  azt  is,
      hogy a  Gst.  e  rendelkezése  a  felsőoktatásban  résztvevő
      hallgatókat  lényegében   adózásra  kényszeríti  az  általuk
      fizetendő  tandíj   előre  meg   nem   határozott   részének
      elvonásával,   ugyanakkor   a   hallgatók   adóalanyiságának
      feltételei az adótörvények szerint nem állnak fenn.

           4. Egy indítványozó az R. teljes egészében történő, más
      indítványozók pedig  az R.  1. §  (1) bekezdése,  4.  §  (2)
      bekezdése, 5. § (4) bekezdése, 8. § (2) bekezdése, 11. § (2)
      bekezdése,   13.,    14.,   17.,    18.   és   a   19.   §-a
      alkotmányellenességének  megállapítását  és  megsemmisítését
      kérték.

           a ) Ezek körében az egyik indítványozó szerint az R. 1.
      § (1)  bekezdése, 13.  §  (3)  bekezdése  és  a  17.  §  (1)
      bekezdése, valamint  ezek következtében  a 18.  és  19.  §-a
      sérti az  Alkotmány 2. § (1) bekezdését, 16. §-át és a 70/F.
      § (2)  bekezdését. A  43/1995.  (VI.  30.)  AB  határozatban
      kifejtett álláspont  szerint ugyanis  a jogbiztonság, mint a
      jogállamiság leglényegesebb  fogalmi eleme  a szerzett jogok
      védelme  érdekében   megköveteli,  hogy   a  jogszabályok  a
      viszonylag rövid  és meghatározott  idejű  támogatásokat  az
      azokra   már    jogot   szerzettek    számára   a   hatályos
      jogszabályokban   meghatározottaknál    nem   kedvezőtlenebb
      feltételekkel és  időtartamra biztosítsák, a hosszú idejű és
      biztosítási elem nélküli támogatások esetében pedig indokolt
      felkészülési időt  határozzanak meg  (  ABK.  1995.  június-
      július 252.).

           Álláspontja szerint  az R.  a hatálya  alá  tartozó  és
      annak hatálybalépése  előtt már hallgatói jogviszonyban lévő
      személyeket -  többek között - megillető tandíjmentességben,
      rendszeres és  rendkívüli szociális támogatásban, tanulmányi
      ösztöndíjban  testet   öltő  állami   hallgatói   támogatási
      rendszert,  mint   e  személyek  egzisztenciáját  alapvetően
      meghatározó és  a hallgatói  státuszhoz egyébként kapcsolódó
      szerzett  jogot  alkotmányos  felkészülési  idő  biztosítása
      nélkül  von   el,  illetőleg  csorbít.  Erre  tekintettel  a
      jogosultsági    idő     értékelésétől     függetlenül     is
      alkotmányellenes az  R. 13.  § (3) és a 17. § (1) bekezdése.

      Úgy vélte,  hogy az  R. 1.  § (1) bekezdésében meghatározott
      képzések  időtartama,   vagyis  a   támogatásra  jogosultság
      időtartama az irányadónak vett alkotmánybírósági határozatra
      figyelemmel rövidnek  minősíthető. Ezért  az R. hatálya csak
      azokra  a   képzésben  résztvevő  személyekre  terjedhet  ki
      alkotmányosan,  akik  a  rendelet  hatálybalépését  követően
      döntenek arról,  hogy kívánnak-e  adott képzési  formában  a
      felsőoktatási  intézménnyel  hallgatói  jogviszonyba  lépni,
      vagyis a  hallgatói támogatási rendszer csorbítása kizárólag
      felmenő rendszerben  valósítható meg.  Utalt  arra,  hogy  a
      hallgatói támogatási  rendszernek ugyan  nincs  "biztosítási
      tartalma", de a támogatásra jogosultság létrejöttének módja,
      nevezetesen a  szabad elhatározás és a hozzátartozó jövő- és
      hasznosságértékelés,   illetőleg    e   jogosultság   mögött
      meghúzódó    kétoldalú,     szolgáltatás-ellenszolgáltatásra
      alapuló viszony  indokolttá  teszi  a  hallgatói  jogviszony
      szerződésszerű kezelését.

           Az  indítványozó   szerint  az   R.  fenti   kifogásolt
      előírásainak az  Alkotmány  16.  §-ába  és  a  70/F.  §  (2)
      bekezdésébe  ütközését   az  alapozza   meg,  hogy   az   R.
      alkotmányosan védett társadalmi rétegre vonatkozik, másrészt
      pedig e  rendelkezések vizsgálata  során figyelembe  veendők
      szociológiai és egyéb szempontok ( pl. a tandíj és ösztöndíj
      reálértéke, a létminimumhoz viszonyított aránya ).

           Érkeztek az  Alkotmánybírósághoz olyan  indítványok is,
      amelyek szerint  az R.  17. és  18. §-ával  összefüggésben a
      jogállamiság  sérelmét   eredményezi  az   is,  hogy  az  R.
      hatálybalépése  és   az  intézményi  Szabályzat  elkészítése
      időpontjának  jelentős   eltérése   miatt   az   R.   egésze
      végrehajthatatlan és alkalmazhatatlan. Az R. 18. §-a ugyanis
      a Szabályzat hatálybalépéséig a jelenleg hatályos intézményi
      Szabályzat  rendelkezéseit  rendeli  alkalmazni,  amennyiben
      azok nem ellentétesek az R. -rel. Az indítványozók szerint a
      hatályos intézményi  Szabályzat rendelkezéseit  azonban  nem
      lehet  alkalmazni,   mert  azok  egyrészt  nem  tartalmaznak
      szabályozást  az   R.   által   meghatározott   támogatások,
      térítések, mentességek  intézményi végrehajtására,  másrészt
      pedig ellentétesek az R. rendelkezéseivel.

           b)  Az   indítványozók  kifogásolták   az  R.   -nek  a
      tandíjfizetésre vonatkozó rendelkezéseit.

           Az indítványozók  egyik csoportja  szerint az R. 13. és
      14. §-a  sérti az  Alkotmány 70/F.  § (2) bekezdését. Ezek a
      kifogásolt rendelkezések  az ENSZ  által  elfogadott  és  az
      1976. évi  9. tvr.  -rel kihirdetett Gazdasági, Szociális és
      Kulturális   Jogok    Nemzetközi   Egyezségokmánya    (    a
      továbbiakban: Egyezségokmány  ) 13.  cikke 2/c ) pontjába is
      ütköznek, ezért sértik az Alkotmány 7. § (1) bekezdését.

           Ezek  az   indítványozók  úgy   vélik,  hogy  az  R.  a
      tandíjfizetési   kötelezettséget    a   jelenleg    hatályos
      jogszabályi  rendelkezésekhez   képest  a   kötelezetti  kör
      tekintetében  általánosan   kiterjeszti,  összegszerűségében
      nagyobb mértékű  díjfizetési  kötelezettséget  állapít  meg,
      amely   nem   egyeztethető   össze   sem   az   Alkotmányban
      biztosított, "a  képességek szerinti  felsőoktatás" jogával,
      sem pedig  az Egyezségokmánynak  "az  ingyenes  felsőoktatás
      fokozatos bevezetésére" vonatkozó rendelkezésével.

           Egyes indítványozók  szerint az  R. által meghatározott
      alaptandíj,  kiegészítő   tandíj,  valamint   a  diákotthoni
      térítési díj  aránytalan, a  megélhetési költségekkel  olyan
      jelentős  anyagi   terhelést  jelentenek  a  felsőoktatásban
      résztvevők  számára,  hogy  azok  helyzetét,  létbiztonságát
      veszélyeztetik. Ezért  a kifogásolt  rendelkezések sértik az
      Alkotmány 16.  §-át, 67.  §  (1)  bekezdését,  70/A.  §  (3)
      bekezdését, 70/I. §-át és 70/J. §-át.

           Az egyik indítványozó kifogásolta, hogy az R. jelenlegi
      formájában a  tandíjak tekintetében  nem tesz  különbséget a
      nappali  és   a  levelező  tagozatos,  valamint  a  korábban
      megkezdett   térítés   nélküli,   illetve   az   önköltséges
      felsőoktatási képzés  között. A kifogásolt szabályozás ezért
      hátrányos  megkülönböztetést   alkalmaz   és   az   oktatási
      feltételek utólagos,  alapvető megváltoztatását eredményezi.
      Kifogásolta  továbbá,   hogy  a  Művelődési  és  Közoktatási
      Minisztérium az  államigazgatási főiskolai és a rendőrtiszti
      főiskolai végzettségű  személyek  egyetemi  tanulmányát  nem
      tekinti   posztgraduális    képzésnek,   amely   alapján   e
      személyeket nem terhelné alaptandíj fizetési kötelezettség.

           Több indítványozó  szerint az R. 14. § (1) bekezdésében
      megjelölt 20  %-os létszámkorlát  megtartása jelentős  számú
      felsőoktatási  intézmény  Szabályzatának  megalkotásában  és
      eseti döntéseinek  meghozatalában az  Alkotmány 70/F. §-ában
      megállapított   "képességei    alapján   mindenki    számára
      hozzáférhető  felsőfokú  oktatás"  elvét  sértő  gyakorlatot
      eredményez    és     diszkriminációt    tartalmaz,     ezért
      alkotmányellenes.

           c )  Néhány indítványozó úgy véli, hogy az R. következő
      előírásai  ellentétesek   az  Ftv.  -vel,  ezért  sértik  az
      Alkotmány 35. § (2) bekezdését.

           Az R.  4. §  (2) bekezdése  ellentétes az Ftv. 9. § (3)
      bekezdésével, mert  csak az "első" képzésben nyújt hallgatói
      támogatást, ugyanakkor  az Ftv.  szóban forgó rendelkezése a
      szakirányú továbbképzés  és a  doktori  képzés  tekintetében
      ilyen megszorítást  nem tartalmaz.  Az R.  e rendelkezése az
      Ftv. -vel  ellentétesen juttatásban  részesíti a nem nappali
      tagozatos hallgatókat, a nem első szakirányú továbbképzésben
      és doktori  ( mester-  ) képzésben  részt  vevő  hallgatókat
      pedig kizárja  a  jogosultak  köréből.  Egyes  indítványozók
      felvetették továbbá  azt is,  hogy az  R. 4. § (2) bekezdése
      ellentétes előírást  tartalmaz az  e § (3) bekezdése alapján
      alkalmazni  rendelt,  a  doktori  eljárásról  szóló 47/1994.
      (IV.1.) Korm.  rendelet (a továbbiakban: DR.) 10. §-ának (4)
      bekezdésével, ezért  ezek  együttes  alkalmazása  a  doktori
      képzésben résztvevő  hallgatók tekintetében értelmezhetetlen
      és sérti az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdését is.

           Az R.  5. §  (4) bekezdése  szerint a hallgató csak egy
      kar   vagy    szak   normatív   támogatásából   részesülhet,
      függetlenül attól,  hogy hány  karra vagy  szakra jár.  Ez a
      rendelkezés is  ellentétes az  Ftv. 9.  § (3)  bekezdésével,
      mert az utóbbi ilyen megszorítást nem határoz meg.

           Az R.  8. §  (2) bekezdése  ellentétes az Ftv. 9. § (3)
      bekezdésével,  mert   az  R.   e  rendelkezése   szerint   a
      köztársasági ösztöndíjban  csak a  felsőoktatási intézmények
      nappali   tagozatos,   alapképzésben   résztvevő   hallgatói
      részesülhetnek. Az  R. 4.  § (1) bekezdése alapján ugyanis a
      köztársasági  ösztöndíj   a  hallgatói   előirányzat  részét
      képezi.

                                     II.

           Az  Alkotmánybíróság   a  rendelkező   részben  foglalt
      döntését a következőkre alapozta.

           1.  Az   Alkotmány  2.   §  (1)   bekezdés:  "A  Magyar
      Köztársaság független, demokratikus jogállam".

           Az  Alkotmány   16.   §-a   megállapítja:   "A   Magyar
      Köztársaság    különös     gondot    fordít    az    ifjúság
      létbiztonságára,  oktatására  és  nevelésére,  védelmezi  az
      ifjúság érdekeit".

           Az Alkotmány  67. §  (1) bekezdése  alapján: "A  Magyar
      Köztársaságban minden  gyermeknek joga  van a  családja,  az
      állam  és   a  társadalom   részéről  arra  a  védelemre  és
      gondoskodásra, amely  megfelelő testi,  szellemi és erkölcsi
      fejlődéséhez szükséges".

           Az Alkotmány  70/A. §  (1) bekezdése szerint: "A Magyar
      Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó minden személy
      számára az  emberi, illetve az állampolgári jogokat, bármely
      megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás,
      politikai  vagy   más  vélemény,   nemzeti  vagy  társadalmi
      származás,  vagyoni,   születési  egyéb   helyzet   szerinti
      különbségtétel nélkül".  E § (3) bekezdése alapján pedig: "A
      Magyar  Köztársaság   a  jogegyenlőség   megvalósulását   az
      esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését  célzó  intézkedésekkel
      is segíti".

           Az Alkotmány  70/F. §-a  a művelődéshez  való jogról  a
      következőket tartalmazza:
           " (1)  A Magyar Köztársaság biztosítja az állampolgárok
      számára a művelődéshez való jogot.
            (2)  A Magyar  Köztársaság ezt  a jogot a közművelődés
      kiterjesztésével és  általánossá tételével,  az ingyenes  és
      kötelező általános  iskolával, képességei  alapján  mindenki
      számára hozzáférhető közép- és felsőfokú oktatással, továbbá
      az  oktatásban  részesülők  anyagi  támogatásával  valósítja
      meg".

           2.  a)   A  felsőfokú   képzésben  résztvevő  hallgatók
      tandíjára vonatkozó  törvényi előírásokat  az Ftv.  31.  §-a
      állapítja meg.  Az Ftv.  125.  §  (1)  bekezdése  szerint  e
      törvény 1993. szeptember 1-jén lépett hatályba. A 125. § (3)
      bekezdése  azonban   úgy  rendelkezett,   hogy   a   törvény
      tandíjfizetésre   vonatkozó    rendelkezései   csak    1994.
      szeptember 1-jén  lépnek  hatályba.  Ezt  követően  az  Ftv.
      módosításáról rendelkező  1994. évi  LVIII. törvény 1. § (3)
      bekezdése  alapján  az  Ftv.  125.  §  (3)  bekezdése  1994.
      szeptember 1-jei  hatállyal úgy  módosult, hogy  "a  törvény
      tandíjfizetésre  vonatkozó  rendelkezései  hatálybalépéséről
      külön törvény  rendelkezik".  A  Gst.  kifogásolt  125.  §-a
      alapján az  Ftv. 125.  § (3)  bekezdése helyébe  a következő
      rendelkezés lépett:  "A  törvény  tandíjfizetésre  vonatkozó
      rendelkezései  1995.   szeptember  1-jén   lépnek  hatályba,
      egyidejűleg a  törvény 31.  §-a (6)  bekezdésének c ) pontja
      hatályát veszti".

           Az Ftv.  31. §  (1)  bekezdése  szerint:  "A  felsőfokú
      képzésben részt  vevő hallgatók  tandíjat és  egyéb  díjakat
      fizetnek.

           A 31.  § (2) bekezdése alapján: "A tandíjra és az egyéb
      díjakra vonatkozó szabályokat

           a)    állami     felsőoktatási     intézmény     esetén
      kormányrendelet;
      b) nem  állami felsőoktatási  intézményben  a  felsőoktatási
      intézmény Szabályzata állapítja meg".

           A  felsőfokú   oktatásban   résztvevők   tandíjfizetési
      kötelezettsége  az   Ftv.  -nek   a  Gst.  alapján  hatályba
      léptetett 31.  §-án alapul.  Az indítványozók a Gst. 125. §-
      ának első fordulatát nem kifogásolták.

           b) Az Alkotmány idézett 70/F. §-a alapján az államot az
      oktatáshoz    való     jog    érvényesülési    feltételeinek
      biztosításában az  egyes oktatási formák tekintetében eltérő
      kötelezettségek terhelik.  Az Alkotmány  e  rendelkezése  az
      ingyenes oktatás  állami biztosításának kötelezettségét csak
      a  kötelező   általános  iskolai   oktatásban  írja  elő.  A
      felsőfokú  oktatást   illetően  állami  kötelezettségként  a
      képességei alapján  mindenki  számára  hozzáférhető  oktatás
      biztosítását és  az oktatásban részesülők anyagi támogatását
      határozza meg.

           Az  Alkotmány   e  rendelkezéséből   nem  származik  az
      államnak    alkotmányos    kötelessége    a    felsőoktatási
      intézményekben  az   ingyenes   oktatás   biztosítására.   E
      rendelkezés alapján  tehát  nem  áll  fenn  alapvető  alanyi
      jogosultság a tandíjmentességre sem.

           A fentiekből  az következik,  hogy törvény,  vagy annak
      felhatalmazása   alapján    kormányrendelet   tandíjfizetési
      kötelezettséget írhat  elő. A  tandíj ugyanis  olyan  díjnak
      tekinthető,  amelyet   a  felsőoktatási   intézmények  által
      nyújtott oktatásért és más, a felsőfokú képzéshez kapcsolódó
      szolgáltatásokért kell fizetniük a hallgatóknak.

           A  fentiek   alapján  a   tandíjfizetési  kötelezettség
      megállapítása nem ellentétes az Alkotmány 70/F. §-ával.

           c) Az  Alkotmány 16. §-a állami kötelezettséget állapít
      meg az ifjúság létbiztonsága, oktatása és nevelése, valamint
      érdekeinek védelme  tekintetében. Ez  a rendelkezés  azonban
      önmagában alanyi  alapjogot  nem  tartalmaz  konkrét  állami
      szolgáltatásokra.  A   jogalkotó  szervek   számára   széles
      mozgásteret biztosít az ifjúság létbiztonságát, oktatását és
      nevelését, valamint  érdekének védelmét  szolgáló támogatási
      formák meghatározásában.  E kötelesség  gyakorlása  során  a
      jogalkotó   szerveknek   természetesen   tiszteletben   kell
      tartaniuk az  Alkotmány alapelveit,  valamint  az  ifjúságot
      megillető alapvető jogokat.

           A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság álláspontja
      szerint a  vizsgált tandíjfizetési  kötelezettség  miatt  az
      Alkotmány 16. §-ának sérelme nem állapítható meg.

           d) Az  Alkotmány 67. § (1) bekezdése a gyermek alapvető
      jogáról rendelkezik  és egyidejűleg  megfogalmazza a gyermek
      védelmével   és    gondoskodásával   kapcsolatos   általános
      követelményeket   és    állami   feladatokat.   Minthogy   a
      felsőoktatásban  résztvevők   általában   18-ik   életévüket
      betöltött  nagykorú   személyek,  tehát  gyermekkorúnak  nem
      minősülnek, ezért  az Ftv.  vizsgált  rendelkezése  nem  áll
      értékelhető alkotmányos  összefüggésben az  Alkotmány 67.  §
      (1) bekezdésével.

           3. Az  Ftv. 31. § (6) bekezdése a következő előírásokat
      tartalmazta:   "Az   állami   felsőoktatási   intézményekben
      fizetendő tandíjnak esélyegyenlőséget célzó kompenzálását
           a) az  (5) bekezdés  szerinti tandíjmentesség,  illetve
      tandíjkedvezmény;
           b)  a  9.  §  (3)  és  (4)  bekezdésében  meghatározott
      hallgatói előirányzatból a kormányrendelet szabályai szerint
      nyújtott hallgatói támogatás;
           c)  a  bankok  által  állami  garancia  mellett  adható
      hallgatói hitel;
           d) továbbá  a tandíjfizetések  meghatározott  összegére
      törvényben   nyújtott    személyi    jövedelemadó-kedvezmény
      biztosítja".

           A Gst.  125. §-ának kifogásolt utolsó fordulata az Ftv.
      31.  §-ának  hatálybalépésével  egyidejűleg  hatályon  kívül
      helyezte  e  §  (6)  bekezdésének  c)  pontját.  Az  Ftv.  e
      rendelkezésének   hatályon   kívül   helyezésével   a   Gst.
      megszűntette a  bankok által  állami garancia mellett adható
      hallgatói hitel  intézményét,  még  mielőtt  az  bevezetésre
      kerülhetett volna.

           A  Gst.  sérelmezett  rendelkezése  -  az  indítványban
      megfogalmazott állásponttal  ellentétben - nem a tandíjhitel
      nyújtásának állami  kötelezettségét szüntette  meg. Az  Ftv.
      hatályon kívül  helyezett előírása ugyanis nem a tandíjhitel
      állami   kötelezettségének    biztosítását,   hanem   állami
      garanciavállalását  írta   elő  a   bankok  által  nyújtható
      hallgatói hitelre.

           Az Ftv.  alapján  az  állami  garancia  mellett  adható
      hallgatói hitel a fizetendő tandíjak esélyegyenlőséget célzó
      kompenzálásának egyik  eszközét képezte.  A hallgatói  hitel
      állami garancia  melletti vállalását  a Gst.  úgy  szüntette
      meg, hogy  annak helyettesítéséről,  más kompenzációs eszköz
      bevezetéséről nem  rendelkezett. Ezért a sérelmezett előírás
      a    fizetendő    tandíjak    esélyegyenlőséget    biztosító
      kompenzálási eszközök  Ftv.  -ben  eredetileg  megállapított
      védelmi szintjének csökkenésével jár.

           Ennek ellenére  az Alkotmánybíróság  a Gst.  kifogásolt
      rendelkezésével összefüggésben  az  Alkotmány  70/F.  §  (2)
      bekezdésének sérelmét  nem állapította  meg. Az  Alkotmány e
      rendelkezése állami  kötelezettségként a  képességei alapján
      mindenki számára hozzáférhető felsőfokú oktatás biztosítását
      és   az    oktatásban   részesülők    anyagi   támogatásának
      kötelességét határozza meg. A felsőoktatáshoz való jogból és
      az államnak  a felsőoktatási  hallgatók anyagi  támogatására
      vonatkozó   alkotmányos    kötelezettségéből   azonban   nem
      következik  alanyi   jogosultság  meghatározott   támogatási
      formákra, így a megszüntetett állami garancia mellett adható
      hallgatói hitelre sem.

           Az   Alkotmány    70/F.   §    (2)   bekezdése   állami
      kötelezettségként   az    "oktatásban   részesülők    anyagi
      támogatásának"  követelményét   fogalmazza  meg,   ami   nem
      azonosítható a  támogatás valamely  konkrét rendszerével. Az
      Alkotmány itt  még annyira  sem konkretizálja a művelődéshez
      való jog  megvalósításának ezt  az eszközét,  mint amennyire
      például a  szociális biztonsághoz  való jog  esetében,  ahol
      "társadalombiztosítás" és  "szociális intézmények rendszere"
      felállítását írja  elő. Az állam tehát a támogatási formákat
      szabadon választhatja meg.

           A  Gst.   vizsgált  rendelkezése   az  Ftv.   -nek   az
      esélyegyenlőséget célzó egyik előírását szüntette meg, amely
      ebben   a    körben    az    esélyegyenlőség    korlátozását
      eredményezheti. Az  Alkotmánybíróság több határozatában (pl.
      2100/B/1991/3 AB  határozat, ABH 1992. 557.) megállapította,
      hogy  az   Alkotmány  70/A.   §  (3)   bekezdésében  foglalt
      esélyegyenlőség elve nem minősül alapjognak, hanem általános
      állami   célkitűzést    jelent   az    esélyegyenlőtlenségek
      kiküszöbölését célzó intézkedések kilátásba helyezésével. Az
      e célkitűzés  megvalósítását  szolgáló  állami  intézkedések
      tartalmának kialakítása azonban - alkotmányos keretek között
      - a  hatáskörrel rendelkező  állami  szervek  mérlegelésétől
      függ.

           Az Ftv.  31. §  (6) bekezdése  a  felsőoktatási  tandíj
      kompenzálásának  négy   különböző  alakzatát   jelölte  meg,
      amelyek közül  a Gst.  kifogásolt 125.  §-a csak  az egyiket
      szüntette meg  anélkül, hogy a többit ( a tandíjmentességet,
      illetve  tandíjkedvezményt,  a  hallgatói  előirányzatból  a
      kormányrendelet   szabályai   szerint   nyújtott   hallgatói
      támogatást, továbbá  a tandíjfizetések meghatározott összege
      után     személyi     jövedelemadó-kedvezmény     nyújtására
      kötelezést )    érintette     volna.     Nem     minősíthető
      alkotmányellenesnek  a   támogatási   formák,   illetve   az
      esélyegyenlőséget  célzó   kompenzációs  eszközök  egyikének
      megszüntetése  mindaddig,   amíg  a   tandíj  mértéke  és  a
      kompenzációs eszközök elégtelensége nem teszi lehetetlenné a
      megfelelő képességgel rendelkező, rászorult helyzetben lévők
      felsőoktatáshoz való alapjogának érvényesíthetőségét.

           A Gst.  támadott rendelkezése miatt nem állapítható meg
      az Alkotmány  2. §  (1) bekezdésének  sérelme  sem.  A  Gst.
      ugyanis még hatályba nem lépett támogatási formát szüntetett
      meg,  így  szerzett  jogokat  nem  vonhatott  el,  ezért  ez
      különösképpen nem  eredményezi a jogállamiság szerves részét
      képező jogbiztonság sérelmét.

           4. Az  Ftv. 9.  § (1) bekezdése a következő előírásokat
      tartalmazta: "Az  állami felsőoktatási intézményekben a 7. §
      (1) - (3) bekezdéseiben  foglalt  feladatok  ellátásának,  a
      felsőoktatás fejlesztésének  alapvető anyagi  feltételeit az
      állam biztosítja. Ezeket a feladatokat az intézmények
           a) a központi költségvetési támogatás,
           b)  az   államháztartás  más   alrendszereibe   tartozó
      források,
           c) tandíj  és más  hallgatói  térítések,  igénybe  vett
      szolgáltatások díja,
           d) az alap- és vállalkozási tevékenység bevétele,
           e) adományjellegű és más bevételek felhasználásával,
      valamint
           f) állami  vagyon, illetőleg szerződés alapján, továbbá
      adományként kapott saját vagyon használatával látják el".

           A Gst. 124. §-a szerint: "A felsőoktatásról szóló 1993.
      évi LXXX.  törvény 9. § (1) bekezdésének c) pontja helyébe a
      következő rendelkezés lép:
           "c) az  igénybe vett szolgáltatások díja, más hallgatói
      térítések és  a tandíjnak  az éves  költségvetési törvényben
      intézményi bevételnek minősített része, ".

           A Magyar  Köztársaság 1995.  évi költségvetéséről szóló
      1994. évi  CIV. törvénynek  ( a továbbiakban:  Ktv. ) - az e
      törvény módosításáról rendelkező 1995. évi LXXII. törvény 8.
      § (3)  bekezdésével megállapított  - 16. § (5) bekezdése így
      rendelkezik: "Az  állami felsőoktatási intézmények hallgatói
      által fizetett  tandíj a  felsőoktatási intézményeket illeti
      meg,  kivéve  az  első  alapképzésben,  valamint  a  nappali
      tagozatos  szakirányú   továbbképzésben,   továbbá   doktori
      képzésben résztvevő  hallgatók által kormányrendelet szerint
      fizetett tandíjat".

           A Gst.  e kifogásolt rendelkezése az Alkotmány 16. §-át
      és 70/A. § (3) bekezdését - az indokolásnak a tandíjjal és a
      hallgatói      hitellel       összefüggésben       kifejtett
      megállapításaihoz hasonlóan - önmagában nem sérti, mert ezek
      az alkotmányi  rendelkezések nem  állapítanak meg alapjogot,
      hanem változatos  eszközökkel és  módon gyakorolható  állami
      célkitűzéseket, illetve  kötelezettségeket  tartalmaznak.  E
      kifogásolt rendelkezés  nem ütközik az Alkotmány 70/I. §-ába
      sem, mert a tandíj adónak nem minősülő szolgáltatási díj.

           A  Gst.   és  a   Ktv.  idézett  rendelkezései  azonban
      lényegesen   megváltoztatták    az   állami    felsőoktatási
      intézményeknek az  Ftv. -ben  eredetileg kilátásba helyezett
      és  a   9.  §   (1)  bekezdésében   meghatározott   bevételi
      rendszerét. A Gst. ugyanis általános felhatalmazást ad arra,
      hogy a  költségvetési törvény  évenként határozhassa  meg  a
      tandíjak intézményeknél  maradó és  az  állami  költségvetés
      által  elvont   arányát.  Ez   a  változtatás   is  jelzi  a
      felsőoktatási intézmények  fejlesztési  és  ellátottsági,  a
      hallgatók  díj-   és  térítésfizetési,  valamint  támogatási
      rendszerének kiforratlanságát és lezáratlanságát.

           5. a)  Az R. a tandíjra vonatkozó részletes szabályokat
      az Ftv. 31. § (2) bekezdés a) pontjában, valamint a 72. § k)
      pontjában foglalt felhatalmazás alapján állapította meg.

           Az  R.   13.  §-a   a  tandíjra   vonatkozó   következő
      előírásokat tartalmazza:
           "(1) A  tandíj két  részből áll:  alap-  és  kiegészítő
      tandíjból tevődik össze.
            (2)  Alaptandíjat minden  hallgatónak  kell  fizetnie,
      kivéve a tandíjmentességek eseteit.
            (3)  Az alaptandíj  összege 1995.  szeptember  1-jétől
      havi 2000 forint.
           4) A  kiegészítő  tandíjat  a  felsőoktatási  intézmény
      Szabályzatában állapítja meg.
            (5) A kiegészítő tandíj évi összege nem haladhatja meg
      az alaptandíj évi összegének a négyszeresét".

           Az indítványok  többségének benyújtását  követően az R.
      módosításáról rendelkező  129/1995. (X.  25.) Korm. rendelet
      ( a továbbiakban:  Rm. )  1. §-a  az R. 17. §-át a következő
      (3) bekezdéssel egészítette ki:

           "A  13.   §-nak   a   kiegészítő   tandíjra   vonatkozó
      rendelkezései  az   állami  felsőoktatási  intézmények  első
      alapképzésben  nappali   tagozaton  tanulmányokat   folytató
      hallgatói tekintetében hatályukat vesztik".

           Az R.  fenti módosítása a kiegészítő tandíjra vonatkozó
      rendelkezések szövegének  érintetlenül hagyása  mellett azok
      személyi hatályát  változtatta meg.  Az R. 17. §-ának az Rm.
      által  beiktatott   (3)  bekezdése  alapján  az  R.  -nek  a
      kiegészítő  tandíjra  vonatkozó  előírásai  csak  az  állami
      felsőoktatási   intézmények   első   alapképzésben   nappali
      tagozaton  tanulmányokat   folytató  hallgatói  tekintetében
      vesztették hatályukat.  Az R.  kiegészítő tandíjra vonatkozó
      rendelkezései - az 1. § (1) bekezdése és 12. § (1) bekezdése
      alapján  -   továbbra  is  hatályban  maradtak  a  nem  első
      alapképzésben nappali  tagozaton, vagy az első alapképzésben
      nem    nappali     tagozaton,    valamint    a    szakirányú
      továbbképzésben,  továbbá   a  doktori   és  mesterképzésben
      tanulmányokat folytató hallgatók tekintetében.

           Az R.  idézett módosításával  együtt született  meg  az
      1995. október  13-án a  felsőoktatási intézmények vezetői, a
      Hallgatói Önkormányzatok Országos Szövetsége és a kormányzat
      képviselői   között    lezajlott   tanácskozáson   fölmerült
      feladatok végrehajtásáról  szóló 1103/1995.  (X. 25.)  Korm.
      határozat,  amelynek   2.   pontja   az   alábbiak   szerint
      rendelkezik:

           "Elő kell készíteni - a felsőoktatásról szóló 1993. évi
      LXXX. törvény  módosításával párhuzamosan  - a felsőoktatási
      intézmények hallgatói részére nyújtható támogatásokról és az
      általuk fizetendő  díjakról és  térítésekről szóló  83/1995.
      (VII.  6.)   Korm.  rendelet   módosítását,  érvényesítve  a
      tanulmányi eredmény  és a szociális szempontok differenciált
      figyelembevételét. "  E kormányhatározat  a jelzett  feladat
      elvégzésének határidejéül  1996. március  31-ét  állapította
      meg.

           Az R.  szerint az  alaptandíjfizetési kötelezettség  az
      állami  felsőoktatási  intézményekben  -  a  tandíjmentesség
      esetei  kivételével   -  általános.   A  kiegészítő   tandíj
      bevezetése pedig - az említett módosítás figyelembevételével
      -  a   felsőoktatási  intézmény   autonóm  döntésén  alapul.
      Kiegészítő  tandíj   bevezetése   esetén   a   felsőoktatási
      intézmény a  tandíj összegét  a megállapított  kereten belül
      szabadon állapíthatja  meg és  mentességeket, kedvezményeket
      korlátlanul biztosíthat.

           Az  R.   e  kifogásolt  rendelkezése  az  Ftv.  -nek  a
      tandíjfizetési kötelezettséget  megállapító 31.  §-án alapul
      és  felhatalmazás  alapján  annak  végrehajtását  szolgálja.
      Ezért a  vizsgált rendelkezés  - az Ftv. 31. § (1) bekezdése
      alkotmányosságával kapcsolatos  megállapításokra figyelemmel
      - nem  sérti az  Alkotmány 16. §-át, 67. § (1) bekezdését és
      70/F.  §  (2)  bekezdését.  A  támadott  rendelkezés  és  az
      Alkotmány   70/J.   §-a   között   értékelhető   alkotmányos
      összefüggés nem állapítható meg, mivel az Alkotmány ehelyütt
      a  szülőknek   és  a   gondviselőknek  a  kiskorú  gyermekük
      taníttatásának kötelezettségéről rendelkezik.

           A  nappali   és  a   levelező  tagozaton  tanulmányokat
      folytató  hallgatókra   vonatkozó   bizonyos   rendelkezések
      egybeesése  nem   minősíthető  az   Alkotmány  70/A.  §  (1)
      bekezdésébe ütköző alkotmányellenes diszkriminációnak, mivel
      a hallgatók  mindkét csoportja felsőfokú képzésben részesül.
      Nem  tekinthető   alkotmányellenes  diszkriminációnak  az  a
      körülmény sem,  hogy az R. az államigazgatási főiskolai és a
      rendőrtiszti  főiskolai   végzettségű  személyek   hallgatói
      helyzetét nem kezeli ún. posztgraduális képzésként.

           b ) Az Alkotmány 70/F. § (2) bekezdésében meghatározott
      felsőoktatáshoz való jog alapjognak minősül. Az Alkotmány 8.
      § (2)  bekezdése tiltja az alapvető jog lényeges tartalmának
      korlátozását.

           A felsőoktatáshoz  való alapvető  jog sérelme  abban az
      esetben  állhat   fenn,  ha   a  tandíjra,  különösen  annak
      mértékére  vonatkozó   szabályozás  -  az  állami  támogatás
      formáira is  figyelemmel -  szükségtelenül  és  aránytalanul
      korlátozza  e  jog  érvényesülését,  vagyis  megakadályozza,
      ellehetetleníti   a    megfelelő   képességgel   rendelkezők
      oktatásban való részvételét.

           Az  R.  vizsgált  rendelkezésével  bevezetett  tandíjak
      mértékének  arányossága  vizsgálatánál  az  Alkotmánybíróság
      mindenekelőtt figyelembe  vette a tandíjak esélyegyenlőséget
      célzó  kompenzálására   vonatkozó,  az   Ftv.  31.   §   (6)
      bekezdésében, valamint  az R.  -ben meghatározott eszközöket
      és támogatási formákat.

           Az  Alkotmánybíróság   szerint  az   alaptandíjfizetési
      kötelezettség mértéke  miatt - különösen az Ftv. 9. § (3) és
      (4) bekezdésében  meghatározott hallgatói  előirányzatból az
      R. szerint  nyújtott  hallgatói  támogatásokra,  valamint  a
      tandíjmentesség és tandíjkedvezmény lehetőségére figyelemmel
      -  a   felsőoktatáshoz  való   alapjog  aránytalan,   vagyis
      alkotmányellenes korlátozása nem állapítható meg.

           Az  R.   -nek  az   Rm.  -   által  történt  módosítása
      következtében    a     kiegészítő     tandíjra     vonatkozó
      kormányrendeleti előírások  az  első  alapképzésben  nappali
      tagozaton tanulmányokat  folytatók  tekintetében  hatályukat
      vesztették. Ezért  ezeket az  Alkotmánybíróság érdemben  nem
      vizsgálta. A  módosítással előnyösen érintett hallgatók csak
      alaptandíjat kötelesek  fizetni. A  tandíj mértéke  miatt  e
      csoport   vonatkozásában    ezért   sem    állapítható   meg
      alkotmányellenesség.

           Ugyancsak  nem   minősítette  az   Alkotmánybíróság   a
      felsőoktatáshoz való  alapjog  aránytalan  korlátozásának  a
      kiegészítő tandíj  lehetséges mértékét az érintett hallgatói
      csoportok  többnyire   eltérő  sajátos  anyagi  és  pénzügyi
      helyzetére illetve támogatási rendszerére tekintettel. Ezzel
      összefüggésben figyelembe  vette azt  is, hogy  a kiegészítő
      tandíj  bevezetése,  mértékének  megállapítása,  valamint  a
      mentességek és  a kedvezmények  biztosítása a  felsőoktatási
      intézmények mérlegelési jogkörébe tartozik.

           Az  R.  11.  §  (1)  -  (3)  bekezdése  a  következőket
      tartalmazza:
           " (1)  A felsőoktatási  intézményekben  tanuló  nappali
      tagozatos hallgató  diákotthoni (  kollégiumi ) elhelyezésre
      pályázhat, amelynek igénybevétele esetén térítési díjat kell
      fizetni.
            (2)      A diákotthoni  térítési díj  havi összege nem
      lehet magasabb a minimálbér 25 %-ánál.
            (3)      A diákotthoni  térítési díj összegét, továbbá
      a térítési  díj alóli  mentesítés, illetőleg  a  csökkentett
      térítési díj  fizetésének  eseteit  a  Szabályzat  határozza
      meg".

           A   kötelező    legkisebb   munkabér   megállapításáról
      rendelkező 6/1995.  ( I.  31. )  Korm.  rendelet  2.  §  (1)
      bekezdése alapján  a  személyi  alapbér  kötelező  legkisebb
      összege  12.  200  forint.  Ebből  az  következik,  hogy  az
      Alkotmánybíróság  e   határozatának  meghozatalakor   az  R.
      alapján megállapított  diákotthoni térítési  díj legmagasabb
      havi összege 3050 forint.

           Az   R.  által   hatályon   kívül   helyezett   7/1990.
      (VIII.28.) MKM  rendelet 4.  §  (3)  bekezdése  alapján   a
      kollégiumi  elhelyezésért  fizetendő  kedvezményes térítési
      díj intézményenkénti átlaga havi 600. -Ft/fő volt.

           A kifogásolt  diákotthoni  térítési  díj  az  albérleti
      díjakhoz  viszonyítva,  tekintettel  arra  is,  hogy  az  R.
      korlátlan    mentesítési     lehetőséget    biztosít,     az
      Alkotmánybíróság szerint nem minősül alkotmányellenesnek.

           c  )  Az  Egyezségokmány  13.  cikkének  2/c  )  pontja
      szerint: "a  felsőoktatást teljesen  egyenlő feltételekkel a
      képesség alapján mindenki számára hozzáférhetővé kell tenni,
      minden megfelelő  eszközzel, különösen  az ingyenes  oktatás
      fokozatos bevezetése útján".

           Az Alkotmány  7. §  (1) bekezdése  alapján:  "A  Magyar
      Köztársaság  jogrendszere   elfogadja   a   nemzetközi   jog
      általánosan  elismert   szabályait,  biztosítja   továbbá  a
      vállalt nemzetközi  jogi  kötelezettségek  és  a  belső  jog
      összhangját".

           Az R.  tandíjfizetésre  vonatkozó  rendelkezéseinek  az
      Egyezségokmányba  ütközését   az  Alkotmánybíróságról  szóló
      1989. évi  XXXII. törvény  ( Abtv.  ) 21.  §  (3)  bekezdése
      alapján   ilyen    indítvány    előterjesztésére    jogosult
      országgyűlési  képviselő   is  kifogásolta,   ezért  azt  az
      Alkotmánybíróság érdemben vizsgálta.

           Magyarországon a rendszerváltozás történelmi előzményei
      és sajátos gazdasági-pénzügyi nehézségei folytán az ingyenes
      felsőoktatás  fokozatos   bevezetésének  folyamata  eltér  a
      fejlett országok  lehetőségeitől. Az  Egyezségokmány idézett
      13.  cikkének  2/c  )  pontja  a  felsőoktatáshoz  való  jog
      megvalósítása érdekében  a részes  államok által  elfogadott
      célkitűzéseket  és  feladatokat  állapít  meg.  A  megfelelő
      eszközök között  e rendelkezés  kiemeli az  ingyenes oktatás
      fokozatos    bevezetésének     lehetőségét.     Ezeket     a
      megállapításokat támasztja alá az Egyezségokmány 2. cikkének
      1. pontja is, amely többek között azt rögzíti, hogy a részes
      államok   fokozatosan   biztosítják   az   Egyezségokmányban
      elismert jogok teljes gyakorlását.

           E rendelkezések  jellege és  tartalma alapján  tehát  a
      tandíjfizetési   kötelezettség    megállapítása   miatt   az
      Egyezségokmány 13.  cikke 2/c ) pontjának és az Alkotmány 7.
      § (1)  bekezdésének alkotmányellenes sérelme nem állapítható
      meg.

           A teljesen  egyenlő feltételekkel  a  képesség  alapján
      mindenki   számára    hozzáférhetővé   teendő   felsőoktatás
      követelményét   azonban   sértheti   a   tandíj   és   egyéb
      térítésfizetési  kötelezettség,   valamint  a   kompenzációs
      eszközök olyan  szabályozása, amely  meghiúsíthatja, hogy  a
      megfelelő képességgel  rendelkezők közül a hátrányos anyagi-
      pénzügyi helyzetben lévők felsőoktatásban részesüljenek.
           d )  Az Ftv.  31. §  (5) bekezdése  szerint: "Az állami
      felsőoktatási  intézmény   a  tandíjmentesség,   illetve   a
      tandíjkedvezmény  eseteit   és  mértékét  a  kormányrendelet
      alapján a  hallgató  tanulmányi  eredményének  és  szociális
      helyzetének  figyelembevételével   Szabályzatában  határozza
      meg".

           Az Ftv.  31. §  (6)  bekezdés  a  )  pontja  alapján  a
      tandíjmentesség   illetve    tandíjkedvezmény   az    állami
      felsőoktatási     intézményekben     fizetendő     tandíjnak
      esélyegyenlőséget célzó kompenzálását szolgálja.

           Az  R.   14.  §-a   pedig  a  tandíjmentességről  és  a
      tandíjkedvezményről az alábbiak szerint rendelkezik:
           " (1)  A Szabályzat  a hallgatók  számának 20  %-áig  a
      legrászorultabbak részére,  kiemelkedő  tanulmányi  eredmény
      esetében alaptandíj-fizetési  mentességet  vagy  alaptandíj-
      fizetési kedvezményt határozhat meg.
            (2)  Az (1) bekezdésben meghatározott kereten belül, a
      Szabályzat rendelkezései  szerint, tandíjmentességet  kaphat
      az a hallgató,
           a ) aki köztársasági ösztöndíjban részesül,
           b ) akinek    tanulmányi   eredménye   a  Szabályzatban
      meghatározott értéket eléri, vagy azt meghaladja,
           c ) akinek életkörülményei ezt indokolják,
           d )  aki kiemelkedő  tudományos, művészeti, kulturális,
      sportteljesítménye   (  tevékenysége )  folytán erre érdemes
      ( pl. demonstrátor ),
           e )  aki nappali tagozatú doktori képzésben vesz részt,
      és az  intézményi Szabályzatban legalább heti 4 óra oktatási
      tevékenységre kötelezett.
             (3)  A  felsőoktatási  intézmény  a  Szabályzatban  a
      kiegészítő tandíj  alóli mentességeket  és tandíjkedvezményt
      is megállapíthat".

           Az R.  14. §  (1)  bekezdése  szerint  a  felsőoktatási
      intézmények szabályzatukban  a hallgatói  létszám  20  %-áig
      állapíthatják meg  az  alaptandíj-fizetési  mentességben  és
      alaptandíj-fizetési kedvezményben részesíthetők körét. Az R.
      14. §  (2) bekezdése  meghatározza, hogy  az (1) bekezdésben
      megállapított  kereten   belül  milyen   feltételek  alapján
      részesülhetnek  a   hallgatók  a   Szabályzat  rendelkezései
      szerint tandíjmentességben.

           Az  alaptandíj-fizetési   mentességben  és  alaptandíj-
      fizetési  kedvezményben   részesíthetők  arányának  normatív
      meghatározása  nem  alkotmányellenes.  Az  Ftv.  31.  §  (2)
      bekezdése értelmében a tandíjra vonatkozó szabályokat állami
      felsőoktatási intézmény  esetében kormányrendelet  állapítja
      meg. A  tandíjra vonatkozó  szabályok megállapítására  szóló
      felhatalmazás  magában   foglalja  a   tandíjmentességek  és
      tandíjkedvezmények  kerete  és  feltételei  megállapításának
      jogát is.  A Kormány  tehát jogosult  volt az  R. 14.  § (1)
      bekezdésében foglalt  szabályozás  megalkotására.  Az  R.  e
      kifogásolt rendelkezése  nem sérti  az Alkotmány 70/A. § (1)
      bekezdésében  megállapított  diszkriminációs  tilalmat  sem,
      mivel   a    tandíjmentességben    és    tandíjkedvezményben
      részesítésnek    az    R.    -ben    megjelölt    feltételei
      alkotmányossági szempontból nem kifogásolhatók.

           6. Az Alkotmánybíróság az indítványok alapján vizsgálta
      az R.  hatályára és  hatálybalépésére vonatkozó előírásainak
      alkotmányosságát.

           Az R. 1. §-a a rendelet hatályáról így rendelkezik:
           " (1) A rendelet hatálya kiterjed
           a   )    az   állami    felsőoktatási    intézményekben
      alapképzésben, valamint  szakirányú továbbképzésben, továbbá
      doktori és  mesterképzésben  tanulmányokat  folytató  magyar
      állampolgárságú hallgatókra,
           b ) az állami felsőoktatási intézményeknek a jogszabály
      vagy nemzetközi  megállapodás alapján  az a  ) pont szerinti
      hallgatókkal azonos elbírálás alá eső hallgatóira.

            (2)  A rendelet  hatálya a  nem  állami  felsőoktatási
      intézmények hallgatóira  a hallgatók  pénzbeli  támogatására
      megállapított állami költségvetési keretösszeg felhasználása
      ( 2.  §,  4-5.  §  )  ,  továbbá  a  köztársasági  ösztöndíj
      adományozása ( 8. § ) tekintetében terjed ki".

           Az R.  17. §  (1) bekezdése szerint: "Ez a rendelet - a
      (2) bekezdésben  foglaltak kivételével - 1995. szeptember 1-
      jén lép hatályba".

           Az  R.   megalkotását  az   Ftv.   végrehajtása   tette
      szükségessé.
           Az Ftv.  9.  §  (3)  és  (4)  bekezdése  rendelkezik  a
      hallgatói előirányzatról,  a 31.  §-a pedig  a tandíjról  és
      egyéb díjakról.  Az Ftv. e rendelkezései 1993. szeptember 1-
      jével nem léptek hatályba.
           Az Ftv.  125. § (2) bekezdése alapján a 9. § (3) és (4)
      bekezdése 1995.  január 1-jén  lépett hatályba. Az Ftv. 125.
      §-ának többször  módosított (3)  bekezdése szerint  pedig  a
      törvénynek  a   tandíjfizetésre   vonatkozó   rendelkezéseit
      megállapító 31. §-a 1995. szeptember 1-jén lépett hatályba.

           Az R.  hatálybalépése előtt  a felsőoktatási  hallgatók
      támogatási rendszerét  az  oktatásról  szóló  1985.  évi  I.
      törvény végrehajtásáról  rendelkező, az  53/1990. (III. 21.)
      MT rendelettel  módosított és  a 24/1995.  (III.  8.)  Korm.
      rendelettel hatályon  kívül helyezett  41/1985. (X.  5.)  MT
      rendelet  állapította  meg.  Az  MT  rendelet  23.  §-a  úgy
      rendelkezett,  hogy  "A  felsőoktatási  intézmények  nappali
      tagozatán tanulmányokat  folytatókat megillető juttatások és
      kedvezményes  szolgáltatások:   a)  ösztöndíj,  köztársasági
      ösztöndíj,  illetőleg   a  szakmai   gyakorlat  időtartamára
      díjazás,    b)    szociális    támogatásként    kedvezményes
      természetbeni  szolgáltatások,   pénzbeli  támogatás,  c)  a
      társadalombiztosítási   ellátások   és   a   jogszabályokban
      megállapított más  juttatások". Az  R. 5.  §  (1)  bekezdése
      alapján  "Hallgatói   juttatásként  az   alábbi  támogatások
      nyújthatók: a)  tanulmányi ösztöndíj,  b) pénzbeli szociális
      támogatás, c) köztársasági ösztöndíj, d) jutalom, e) szakmai
      gyakorlat  idejére   adott  költségtérítés,   f)  kiemelkedő
      tudományos, kulturális,  sport- és  művészeti tevékenységért
      adományozott ösztöndíj, g) tankönyv- és jegyzettámogatás, h)
      diákotthoni  (   kollégiumi  )   elhelyezés".  A   hallgatói
      támogatások  rendszerét   és  azok  formáit  illetően  -  az
      indítványokban   foglaltaktól   eltérően   -   az   R.   nem
      eredményezett   jelentős    mértékű   változást,   illetőleg
      korlátozást a támogatási rendszerben.

           A  tandíjra   vonatkozó  korábbi  hatályos  szabályozás
      ugyancsak  az   oktatásról  szóló   1985.  évi   I.  törvény
      rendelkezésein alapult.  E törvény  6. §-a  kinyilvánította,
      hogy a  felsőfokú alapképzés  - jogszabályban  meghatározott
      kivétellel -  ingyenes.  A  törvény  107.  §  (1)  bekezdése
      szerint pedig,  ha az  oktatás nem ingyenes, a hallgatónak a
      tanulmányi  eredményétől   függő  mértékű  tandíjat  kellett
      fizetnie. A tandíjra vonatkozó részletes szabályokat az R. -
      el hatályon  kívül helyezett,  a  felsőoktatásban  fizetendő
      díjakról és térítésekről szóló 8/1987. (VI. 29.) MM rendelet
      állapította meg.  E rendelet  2. §  (1) bekezdése  szerint a
      felsőfokú alapképzésben  részt vevő  hallgató tandíjat  volt
      köteles fizetni,  ha a  rendeletben, illetve  az  intézményi
      szabályzatban meghatározott  tanulmányi  átlageredményt  nem
      érte   el.    A   (2)   bekezdése   alapján   tandíjfizetési
      kötelezettség nem  volt megállapítható, ha a hallgató a 3,00
      tanulmányi  átlageredményt  elért.  A  (3)  bekezdése  pedig
      megállapította,  hogy  a  tandíj  összege  félévenként  2000
      forintnál több nem lehet. Az előbbiekre tekintettel tehát az
      R. alapján  bevezetett általános  alaptandíj  és  kiegészítő
      tandíj a  kötelezettek körét  illetően és összegszerűségében
      is jelentős mértékű változást eredményez.

           Az indítványozók  az R.  hatályára és  hatálybalépésére
      vonatkozó rendelkezései  alkotmányosságának megállapítását a
      felkészülési idő  nem megfelelő  biztosítása és  a  szerzett
      jogok megvonása miatt a jogállamisághoz tartozó jogbiztonság
      sérelmére hivatkozással  kérték. Ezekben  a  kérdésekben  az
      indítványok  elbírálásánál   a   43/1995.   (VI.   30.)   AB
      határozatban   megállapított   azokat   az   alkotmányossági
      követelményeket  kérték  irányadónak  venni  és  alkalmazni,
      amelyek a  viszonylag rövid  és  meghatározott  idejű  és  a
      hosszú időtartamra szóló támogatási formák megváltoztatására
      vonatkoznak.

           Az    Alkotmánybíróság     fenti    határozatában    az
      alkotmányossági    követelményeket     az    anyasági     és
      gyermektámogatási  rendszerbe  tartozó  támogatási  formákra
      állapította meg az Alkotmány 70/E. §-a és ehhez kapcsolódóan
      a 66.  és 67.  §-ai, valamint  a 13. §-a alapján. Ezért az e
      határozat indokolásában  a rövid  és határozott,  valamint a
      hosszú    teljesítési     időre     szóló     szolgáltatások
      megváltoztatásának  feltételeiről  kifejtett  megállapítások
      nem  alkalmazhatók   mechanikusan  a   támogatási   rendszer
      megváltoztatására. A  gyes és  a gyed  esetében korábban  az
      érintetteknek  alanyi   jogon  járó  szolgáltatás  változott
      biztosítási és azon belül is rászorultsági alapúvá. A tandíj
      tekintetében    az    új    tandíjrendszer    alkalmazásának
      megkezdésével egyidejűleg  szűnt meg  a  korábban  kilátásba
      helyezett, de  még sosem  hatályosult, senkinek igénybe vett
      jogává nem vált egyik kompenzációs eszköz.

           Az  R.   -nek  a  felsőoktatási  intézmények  hallgatói
      támogatására    és    tandíjára    vonatkozó    rendelkezése
      tekintetében a  felkészülési idő  szükséges  tartamát  és  a
      szerzett jogok  védelmét illetően  az Alkotmány  70/F. §-át,
      16. §-át és 2. § (1) bekezdését kell figyelembe venni.

           A hallgatói  jogviszony  valóban  meghatározott,  rövid
      időtartamú. A  tandíjfizetési kötelezettség  az anyasági  és
      gyermektámogatási rendszerbe  tartozó  támogatási  formáktól
      eltérően viszont  nem  minősül  jogszabályban  ígért  állami
      szolgáltatásnak.  A   tanulmányi  eredmény  és  a  szociális
      helyzet    alapján     nyújtható    tandíjmentességet     és
      tandíjkedvezményt az  Ftv. 31. § (6) bekezdésének a ) pontja
      mint az  esélyegyenlőséget  szolgáló  kompenzációs  eszközök
      első csoportját  határozza meg.  Mindemellett nem állítható,
      hogy az  Alkotmány 70/F.  § (2)  bekezdéséből és  16. §-ából
      alanyi jogosultság, valamint igénybe vett szerzett jog fakad
      a tandíjmentességre. Ezért az R. kifogásolt rendelkezéseivel
      összefüggésben szerzett  jogoknak  az  Alkotmány  2.  §  (1)
      bekezdéséből eredő  jogbiztonsággal ellentétes  sérelme  sem
      áll fenn.

           Az  Alkotmánybíróság   megjegyzi,  hogy   az  állam   a
      hallgatói   szolgáltatások,   támogatások   és   mentességek
      összetevőinek   és    összefüggő    egységes    rendszerének
      alakításában széles  körű jogosítványokkal  rendelkezik.  Az
      államnak jogában  áll - a gazdasági helyzet függvényében - e
      rendszernek  és   összetevőinek,  valamint   az   összetevők
      mértékének  változtatására.  Az  összetevők  változtatásával
      azonban az  állam nem  mellőzheti,  nem  szüntetheti  meg  a
      felsőoktatásban részesülők  anyagi támogatásának  rendszerét
      oly  módon,  hogy  esélyegyenlőtlenség  fenntartásával  vagy
      fokozásával  lehetetlenné   teszi  a  megfelelő  képességgel
      rendelkezők számára  a felsőoktatás hozzáférhetőségéhez való
      alapvető joguk érvényesülését.

           Az R.  a már megjelölt törvényi felhatalmazások alapján
      az  Ftv.  9.  és  31.  §-a  végrehajtásáról  rendelkezik  és
      állapítja meg  a  hallgatói  támogatás,  valamint  a  tandíj
      fizetésének részletes  szabályait. Az  Ftv. e  rendelkezései
      végrehajtásának előmozdítása  a Kormánynak  az e törvényből,
      valamint a  jogalkotásról szóló  1987. évi  XI. törvényből (
      Jat. )  fakadó kötelessége.  A  Jat.  12.  §  (4)  bekezdése
      ugyanis  előírja,  hogy  a  jogszabályt  és  a  végrehajtási
      jogszabályát egy időben kell hatályba léptetni.

          Az Ftv.  9. §  (3) és  (4) bekezdésének és a 31. §-ának
      szövege a  törvény kihirdetése óta nem változott, azok tehát
      megismerhetők voltak  az érintett címzettek körében. Az Ftv.
      9. §-ára  vonatkozóan a hatálybalépési idő (1995. január 1.)
      sem    változott.   Az  Ftv.   31.  §-a  tekintetében  pedig
      eredetileg annak  1994. szeptember  1-jei  hatálybalépésével
      lehetett számolni.

           A  Jat.  12.  §  (3)  bekezdése  szerint  a  jogszabály
      hatálybalépésének időpontját  úgy  kell  meghatározni,  hogy
      kellő  idő   maradjon  a   jogszabály   alkalmazására   való
      felészülésre.

           Az  R.   1995.  július   6-án  került  kihirdetésre  és
      szeptember 1-jén  lépett  hatályba.  Az  Alkotmánybíróság  a
      28/1992. (IV.  30.) AB határozatában rámutatott arra, hogy a
      Jat.  idézett   szabálya  a   jogállamiság   elemét   képező
      jogbiztonság   elvéből   levezethető   egyik   követelményét
      határozza meg ( ABH 1992. 155, 161. ). Az Alkotmánybíróság a
      7/1992. (I.  30.) AB  határozatában megállapította,  hogy  a
      jogszabály  alkalmazására   való  felkészüléshez   szükséges
      "kellő  idő"   megállapítása  és   biztosítása  a  jogalkotó
      felelősséggel   terhelt    mérlegelésének   és    döntésének
      függvénye.  Az   alkotmányellenesség   csak   a   jogszabály
      alkalmazására való felkészülést szolgáló időtartam kirívó, a
      jogbiztonságot súlyosan veszélyeztető vagy sértő elmaradása,
      illetőleg hiánya esetén állapítható meg (ABH 1992. 45, 49.).

           A  fentiekre  figyelemmel  az  Alkotmánybíróság  az  R.
      vizsgált rendelkezéseivel  összefüggésben  a  nem  megfelelő
      felkészülési idő  biztosítása miatt  a  jogbiztonság  súlyos
      sérelmét  nem   állapította   meg.   Mindezek   alapján   az
      Alkotmánybíróság álláspontja  szerint az R. -nek a hatályára
      és hatálybalépésére  vonatkozó rendelkezései nem ütköznek az
      Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe.

           7. Az R. 18. §-a a következőket tartalmazza:
           " (1)  A felsőoktatási  intézmények Szabályzatukat  - a
      (2) bekezdés  esetét kivéve  - legkésőbb  1996. január 31-ig
      kötelesek  elkészíteni.   A  Szabályzat  hatálybalépéséig  a
      jelenleg hatályos  intézményi szabályzat rendelkezéseit kell
      alkalmazni, amennyiben azok nem ellentétesek e rendelettel.
            (2) A felsőoktatási intézmények 1995. szeptember 30-ig
      kötelesek megállapítani  a 14.  § (1)  -  (3)  bekezdésekben
      foglaltaknak megfelelő mentességeket".

            Az  R. 3.  §-a alapján a felsőoktatási intézményben az
      intézményi tanács  a hallgatói  támogatások és  a  fizetendő
      díjak egységes intézményi rendszerét Szabályzatban határozza
      meg.

           Az R.  -ben megjelölt  tárgyköröknek -  az  R.  keretei
      között  -  Szabályzatban  való  rendezésének  lehetősége  és
      feladata az  Ftv. 30. és 31. §-ában foglalt felhatalmazásból
      következik.

           A Szabályzatban  rendezendő tárgyköröket az R. 3. § (2)
      bekezdése általánosan  és számos egyéb rendelkezése külön is
      megállapít. Az R. -ben meghatározott széles körű szabályzati
      rendezés  szükségessé  tette,  hogy  annak  elkészítésére  a
      felsőoktatási   intézményeknek    megfelelő    idő    álljon
      rendelkezésére.

           Az R.  18. §  (1)  bekezdése  a  Szabályzat  teljeskörű
      elkészítésére, vagyis  annak végső  formába  foglalására  és
      egységes dokumentumban  való kiadására  állapította  meg  az
      1996. január 31-ei határidőt. Ez természetesen nem zárja ki,
      hogy az  R. alkalmazásához  szükséges egyes  részterületekre
      vonatkozó megoldásokat  az  intézmények  a  megjelölt  végső
      határidő előtt kimunkálják és alkalmazzák.

           A   fentiekre   figyelemmel   tehát   a   felsőoktatási
      intézmények mérlegelési jogkörébe tartozik, hogy az R. 3. §-
      ában  megjelölt   egységes  Szabályzatot  vagy  annak  egyes
      összetevőit  a   kifogásolt   rendelkezésben   megállapított
      határidőn belül milyen időpontban határozzák meg.

           Az R. vizsgált rendelkezése tehát - egyes indítványozók
      állításától  eltérően   -  nem   eredményezheti  a  rendelet
      végrehajthatatlanságát    és    alkalmazhatatlanságát.    Az
      Alkotmánybíróság szerint  az R. e rendelkezései nem járnak a
      jogbiztonság alkotmányellenes  sérelmével,  ezért  azok  nem
      ütköznek az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe.

           8. Az  Alkotmánybíróság végül azt is vizsgálta, hogy az
      R. -nek  az  indítványokban  megjelölt  egyes  rendelkezései
      ellentétesek-e az Ftv. 9. § (3) bekezdésével.

           Az  Ftv.   9.  §  (3)  és  (4)  bekezdése  a  hallgatói
      előirányzatról a következő előírásokat tartalmazza:
           "  (3)   A  hallgatói   előirányzat   a   felsőoktatási
      intézményekben  magyar   állampolgárságú  és   -  nemzetközi
      megállapodás vagy  jogszabály alapján  azonos elbírálás  alá
      eső  -   külföldi   állampolgárságú,   első   alapképzésben,
      illetőleg  szakirányú  továbbképzésben  részt  vevő  nappali
      tagozatos  hallgatók,   továbbá  az  ott  doktori  képzésben
      nappali  tagozaton   részt  vevők  képesítési  követelmények
      szerinti   tanulmányi   időszakára   nyújtott   támogatására
      szolgál.

            (4)  A hallgatók  állami támogatásának előirányzatát a
      (3) bekezdésben  megjelöltek  létszáma  és  a  költségvetési
      törvényben az  egy főre megállapított hallgatói normatíva és
      a  doktori  képzésben  részt  vevők  támogatási  normatívája
      határozza meg.  A hallgatói  előirányzat részét képezhetik a
      hallgatók pénzbeli  és természetbeni  juttatásaira fordított
      egyéb állami támogatások is".

           Az  Ftv.   30.  §-a   a  hallgatói   juttatásokról   és
      kedvezményekről a következőket tartalmazza:
           " (1)  A felsőoktatási  intézményeknek a 9. § (3) - (4)
      bekezdései szerinti  hallgatóit juttatások  és  kedvezmények
      illetik meg.
            (2)  A juttatásokra  és kedvezményes  szolgáltatásokra
      vonatkozó szabályokat a Kormány rendeletben, a felsőoktatási
      intézmény pedig Szabályzatban állapítja meg.
            (3) Más oktatási formában részt vevő hallgatók számára
      is  megállapíthat   a  Kormány   rendeletben   juttatásokat,
      kedvezményeket".

           Az Ftv.  72. §  l  )  pontja  értelmében  a  Kormány  a
      felsőoktatással kapcsolatos  feladatai körében "meghatározza
      a hallgatók állami támogatásának rendszerét".

           Az Ftv.  fenti rendelkezéseiből  az következik,  hogy a
      Kormánynak  az   e  rendelkezések  végrehajtására  vonatkozó
      szabályok  megalkotásakor   a  juttatások   és  kedvezmények
      tekintetében figyelemmel  kell  lennie  az  Ftv.  9.  §  (3)
      bekezdésében meghatározott  jogosultak körére.  A  hallgatók
      állami  támogatása   rendszerének  meghatározása  a  Kormány
      feladatkörébe tartozik.
           a ) Az R. 4. § (2) bekezdése szerint:
           "Az Ftv.  9. §  (3) és  (4) bekezdésében  meghatározott
      hallgatói    normatívából ( a    továbbiakban :    hallgatói
      normatíva ),   továbbá   a   doktori   képzésben  résztvevők
      támogatási normatívájából e rendelet 5. §  (1)  bekezdésének
      a) -b) és d) -f)  pontjaiban  meghatározott  támogatásban  a
      felsőoktatási    intézmények    hallgatói     részesülhetnek
      legfeljebb a képesítési követelményekben  előírt  tanulmányi
      időszakra,  amennyiben első

           a) egyetemi  vagy főiskolai  alapképzésben, illetőleg a
      főiskolai alapképzésre épülő egyetemi alapképzésben,
           b) szakirányú továbbképzésben, vagy
           c)     doktori      (     mester-      )      képzésben
      vesznek részt".

           A    fenti     rendelkezéssel     összefüggésben     az
      Alkotmánybíróság - az indítványok alapján - elsődlegesen azt
      vizsgálta, hogy  az R. az Ftv. -vel ellentétesen kizárja-e a
      hallgatói  támogatásra   való  jogosultságból   a  nem  első
      szakirányú továbbképzésben  és doktori  képzésben  résztvevő
      hallgatókat és biztosít-e jogosultságot az ilyen képzésekben
      a tanulmányaikat  nem nappali  tagozaton folytató  hallgatók
      részére.

           Az Alkotmánybíróság  szerint  bár  az  Ftv.  9.  §  (3)
      bekezdésében és  az R.  4. §  (2) bekezdésében meghatározott
      hallgatói támogatásokra  jogosultak  körének  megfogalmazása
      nem  teljesen   azonos  szövegezéssel   történt,  egyértelmű
      tartalmi eltérés  hiányában azonban  az Alkotmány  35. § (2)
      bekezdésének sérelme nem állapítható meg.

           Az Ftv.  9. §  (3) bekezdése  a hallgatói előirányzatot
      kizárólag a  nappali tagozatos képzésben résztvevő hallgatók
      részére állapítja  meg,  az  R.  kifogásolt  rendelkezésében
      azonban ilyen  szűkítés nem  szerepel.  Az  Alkotmánybíróság
      álláspontja   szerint   az   alkotmányosságot   nem   érintő
      jogszabály értelmezési  kérdésnek minősül  az,  hogy  az  R.
      kiterjed-e a  nem nappali  tagozatos hallgatókra  is. Az  R.
      vizsgált  rendelkezésének  kiterjesztő  értelmű  alkalmazása
      ugyanis nem tekinthető alkotmányellenesnek.

           Az indítványozók  szerint az  R.  4.  §  (2)  bekezdése
      ellentétes a  DR. 10.  §-ával is, mert ez utóbbi rendelkezés
      szerint nem  csak az  első képzésben  résztvevők  jogosultak
      ösztöndíjra és  arra a  hallgatók  a  DR.  alapján  pályázat
      nélkül eleve jogosultak.

           Az R.  4. § (3) bekezdése alapján: "A doktori képzésben
      részt vevő  hallgatók támogatását a doktori eljárásról szóló
      külön jogszabályban  foglalt  eltérésekre  figyelemmel  kell
      megállapítani".

           A DR.  10. §-a az állami doktori ösztöndíj jogosultsági
      feltételeiről rendelkezik.  E §  (4) bekezdése  szerint: "Az
      egyetem által  folyósított doktori ösztöndíj összege az éves
      költségvetési  törvényben   meghatározott  előirányzatnál  a
      doktori képzésben nappali tagozaton részt vevők támogatására
      szolgáló normatíva összegénél kevesebb nem lehet".

           Az R.  4. §  (3) bekezdése  alapján a doktori képzésben
      résztvevők  támogatását   a  DR.  -ben  foglalt  eltérésekre
      figyelemmel kell  megállapítani. Ez  vonatkozik a DR. 10. §-
      ában meghatározott,  a doktori  ösztöndíjra való jogosultság
      speciális szabályainak  alkalmazására is.  Mivel  a  doktori
      képzésben  résztvevők   az  R.   alkalmazása   szempontjából
      hallgatóknak minősülnek,  ezért őket  a DR. -ben biztosított
      állami ösztöndíjon  kívül pályázat  alapján megillethetik az
      R. -ben biztosított egyéb kedvezmények is.

           Az   Alkotmánybíróság   a   35/1991.   (VI.   30.)   AB
      határozatában   elvi    éllel   mutatott   rá   arra,   hogy
      meghatározott életviszonyok,  illetőleg  tényállások  azonos
      szintű ellentétes jogszabályi rendezése önmagában nem jelent
      alkotmányellenességet. Az  ilyen rendezés alkotmányellenessé
      csak  akkor  válik,  ha  az  egyben  az  Alkotmány  valamely
      rendelkezésének   a    sérelmével   is    együtt   jár.   Az
      Alkotmánybíróság e határozatában megállapította azt is, hogy
      a jogszabály  valamely, az  Alkotmány sérelmét  nem  jelentő
      hibáját  elsősorban   jogalkalmazói  jogszabályértelmezéssel
      kell   feloldani.    Amennyiben   pedig    a    jogszabályok
      értelmezésével  eredmény   nem  érhető   el,   az   ellentét
      megszüntetése     jogalkotási      útra     tartozik.     Az
      Alkotmánybíróságnak  önálló   jogszabályértelmezésre   nincs
      hatásköre ( ABH 1991. 154. ).

           A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság álláspontja
      szerint az  R. támadott  rendelkezésével és a DR. 10. §-ával
      összefüggésben nem  áll fenn  a jogbiztonság  elvének  olyan
      sérelme, amely  az Alkotmány  2. §  (1)  bekezdésébe  ütköző
      alkotmányellenesség megállapítását indokolná.
            b) Az R. 5. § (4) bekezdése így rendelkezik:

           "A 4.  §  (2)  bekezdés  a)  -c)  pontjaiban  felsorolt
      hallgató a  hallgatói normatívából  támogatásban  csak  egy,
      általa  meghatározott   intézmény,  kar,   szak  szabályzata
      szerint   részesülhet,    függetlenül   attól,   hogy   hány
      intézménybe, karra, szakra iratkozott be".

           Az Ftv.  9. §  (3) bekezdése  meghatározza a  hallgatói
      előirányzat rendeltetését  és a lehetséges jogosultak körét.
      Az  Ftv.   9.  §   (4)  bekezdése   értelmében  a  hallgatók
      támogatásának előirányzatát  a  (3)  bekezdésben  megjelölt,
      vagyis a  támogatásban részesíthetők  létszámára figyelemmel
      kell a  költségvetési törvényben  az egy  főre megállapított
      hallgatói  normatíva   és  a  doktori  képzésben  résztvevők
      támogatási normatívája  alapján meghatározni.  Az  Ftv.  nem
      rendelkezik  az  egyidejűleg  több  hallgatói  jogviszonyban
      állók támogatásának  módjáról. Ebből  az következik,  hogy e
      tárgykör szabályozása  - az Ftv. 30. § (2) bekezdésében és a
      72. § l. pontjában foglalt felhatalmazás alapján - a Kormány
      mérlegelési körébe  tartozik. Ezért az R. 5. § (4) bekezdése
      nem ellentétes  az Ftv. 9. § (3) bekezdésével és nem ütközik
      az Alkotmány 35. § (2) bekezdésébe.

           c) Az  R. 8.  § (2)  bekezdése  alapján:  "Köztársasági
      ösztöndíjban a  felsőoktatási intézmények nappali tagozatos,
      alapképzésben résztvevő  hallgatói részesülhetnek két lezárt
      félév ( egy tanévnek megfelelő oktatási időszak ) után".

            Az  Ftv. 9.  § (3)  bekezdése és a 30. §-a a hallgatói
      támogatási   formákról    nem   rendelkezik.   A   támogatás
      rendszerét, formáit  és az  egyes  támogatások  jogosultsági
      feltételeit az  Ftv. 30.  § (2)  bekezdésében és  a 72. § l/
      pontjában foglalt  felhatalmazás alapján a Kormány állapítja
      meg.

           A  fentiek  alapján  az  R.  8.  §  (2)  bekezdése  nem
      ellentétes az Ftv. 9. § (3) bekezdésével, ezért az nem sérti
      az Alkotmány 35. § (2) bekezdését.

           Mindezek  alapján   az  Alkotmánybíróság  a  rendelkező
      részben foglaltak szerint határozott.
           A határozatnak a Magyar Közlönyben való közzétételét az
      Alkotmánybíróság  az   elbírált  tárgykörök  közérdekűségére
      tekintettel rendelte el.
                             Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                               Dr. Ádám Antal
                            előadó alkotmánybíró

                              Dr. Kilényi Géza
                               alkotmánybíró

               Dr. Lábady Tamás            Dr. Schmidt Péter
                 alkotmánybíró                alkotmánybíró

             Dr. Szabó András            Dr. Tersztyánszky Ödön
               alkotmánybíró                    alkotmánybíró

              Dr. Vörös Imre               Dr. Zlinszky János
                alkotmánybíró                  alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        79/1995. (XII. 21.)
        Date of the decision:
        .
        12/19/1995
        .
        .