Hungarian
Ügyszám:
.
1331/H/2007
Előadó alkotmánybíró: Kiss László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 45/2008. (IV. 17.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2008/465
.
A döntés kelte: Budapest, 04/15/2008
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottságnak  az
    országos    népszavazás   kitűzésére   irányuló   kezdeményezés
    aláírásgyűjtő  ívének hitelesítése tárgyában hozott  határozata
    ellen benyújtott kifogás alapján meghozta a következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 462/2007.
    (X.  24.)  OVB  határozatát  – a jelen  határozatban  kifejtett
    további indokok alapján – helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      Az  Országos  Választási  Bizottság  (a  továbbiakban:  OVB)  a
      462/2007.   (X.  24.)  OVB  határozatával  úgy  döntött,   hogy
      magánszemély    által    benyújtott    országos    népszavazási
      kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének hitelesítését megtagadja. Az
      aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepel:

      „Akarja-e Ön, hogy a soron következő, különböző szintű  (megyei
      jogú városi, megyei közgyűlésben, fővárosi közgyűlésben továbbá
      100   lakos   feletti   helyi   önkormányzatok   testületeiben)
      önkormányzati   választásokon  az  önkormányzati   testületeket
      alkotó   képviselők  száma  egységesen,  az  1990.  évi   LXIV.
      törvényben foglaltaknak felére csökkenjen oly módon, hogy  tört
      szám esetén a páratlan szám felé kell kerekíteni ?”

      Az   OVB   megtagadta   az  aláírásgyűjtő   ív   hitelesítését.
      Megállapította, hogy a kérdésben tartott eredményes népszavazás
      az   1500   fő   alatti  településeken  a  képviselő-testületek
      létszámát olyan mértékben csökkentené, hogy az Alkotmány 42. §-
      ában  foglalt  önkormányzáshoz való  jog  lényeges  tartalmának
      sérelmével  járna.  Sértené továbbá a választójog  egyenlőségét
      is,  mert a javasolt számítási mód figyelembe vételével a  100-
      1500  lélekszámú  településeken  egyaránt  háromfős  képviselő-
      testületet lehetne megválasztani.

      A  népszavazást  kezdeményező magánszemély – a  törvényben  írt
      határidőn belül – kifogást terjesztett elő az OVB határozatával
      szemben. Rámutat arra, hogy a hatályos törvényben nincs 1500-as
      lélekszám. Megítélése szerint nem sérülne az Alkotmány  42.  §-
      ába foglalt önkormányzáshoz való jog, ellenkezőleg: az erősödne
      az  igen  költséges  és kezelhetetlen nagy létszámú  képviselő-
      testületek felére csökkentésével. Álláspontja szerint a 100  és
      1300  fő  közötti településeken pontosan elegendő a 3 képviselő
      és  a polgármester, így valóban a legrátermettebbek kerülnek  a
      testületekbe.

                                    II.

      Az  Alkotmánybíróság  a  kifogást  az  Alkotmány,  az  országos
      népszavazásról  és népi kezdeményzésről szóló  1998.  évi  III.
      törvény (a továbbiakban: Nsztv.), a választási eljárásról szóló
      1997.  évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.), valamint  a  helyi
      önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról  szóló
      1990.   évi  LXIV.  törvény  (a  továbbiakban:  Övtv.)   alábbi
      rendelkezései alapján vizsgálta meg.

      1. Az Alkotmány rendelkezései:
      „42.  §  A község, a város, a főváros és kerületei, valamint  a
      megye   választópolgárainak  közösségét   megilleti   a   helyi
      önkormányzás  joga.  A  helyi önkormányzás  a  választópolgárok
      közösségét érintő helyi közügyek önálló, demokratikus intézése,
      a helyi közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlása.”
      „44.  § (1) A választópolgárok a helyi önkormányzást az általuk
      választott    képviselőtestület    útján,    illetőleg    helyi
      népszavazással gyakorolják.”
      „70.   §   (1)   A  Magyar  Köztársaság  területén  lakóhellyel
      rendelkező  minden nagykorú magyar állampolgárt megillet  az  a
      jog,  hogy az országgyűlési képviselők választásán választó  és
      választható  legyen, valamint országos népszavazásban  és  népi
      kezdeményezésben részt vegyen.
      (2)  A  Magyar  Köztársaság  területén  lakóhellyel  rendelkező
      minden  nagykorú  magyar állampolgárt és az  Európai  Unió  más
      tagállamának   a   Magyar  Köztársaság  területén   lakóhellyel
      rendelkező  nagykorú állampolgárát megilleti az a jog,  hogy  a
      helyi  önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásán
      választható  és – amennyiben a választás, illetve a népszavazás
      napján  a  Magyar Köztársaság területén tartózkodik –  választó
      legyen,  valamint helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben
      részt   vegyen.  Polgármesterré  és  fővárosi  főpolgármesterré
      magyar állampolgár választható.
      (3)    A    Magyar    Köztársaságban    minden    menekültként,
      bevándoroltként   vagy   letelepedettként   elismert   nagykorú
      személyt   megillet  az  a  jog,  hogy  a  helyi  önkormányzati
      képviselők  és  a  polgármesterek választásán  –  amennyiben  a
      választás,  illetve  a népszavazás napján a Magyar  Köztársaság
      területén  tartózkodik  –  választó legyen,  valamint  a  helyi
      népszavazásban és népi kezdeményezésben részt vegyen.”
      „71.  § (1) Az országgyűlési képviselőket, az Európai Parlament
      képviselőit,  a  helyi önkormányzati képviselőket,  valamint  a
      polgármestert  és a fővárosi főpolgármestert a választópolgárok
      általános  és egyenlő választójog alapján, közvetlen és  titkos
      szavazással választják.”

      2. Az Övtv. rendelkezései:
      „8. § A 10 000 vagy ennél kevesebb lakosú település – kislistás
      választási  rendszerben (42. §) – egy választókerületet  alkot,
      amelyben a képviselők száma
      a) 100 lakosig 3,
      b) 600 lakosig 5,
      c) 1 300 lakosig 7,
      d) 3 000 lakosig 9,
      e) 5 000 lakosig 11,
      f) 10 000 lakosig 13.
      9.  §  (1)  A  10 000-nél több lakosú településen  és  fővárosi
      kerületben a képviselőket vegyes választási rendszerben (43-45.
      §) választják.
      (2)  Az  egyéni  választókerületek  és  a  kompenzációs  listás
      mandátumok száma:
      a)  25  000  lakosig  10  egyéni választókerület  és  7  listás
      mandátum;
      b)  50  000  lakosig  14  egyéni választókerület  és  9  listás
      mandátum;
      c)  60  000  lakosig  15 egyéni választókerület  és  10  listás
      mandátum;
      d)  70  000  lakosig  16 egyéni választókerület  és  11  listás
      mandátum.
      (3)  Minden  további  10 000 lakos után  eggyel  nő  az  egyéni
      választókerületben, és minden további 15 000 lakos után  eggyel
      nő a kompenzációs listán választott képviselők száma.”
      „10.  §  (2) A megyei közgyűlési választás tekintetében  minden
      megyében  két  választókerület van, külön a 10 000  vagy  ennél
      kevesebb  lakosú, és külön a 10 000-nél több lakosú települések
      számára.”
      „4. számú melléklet az 1990. évi LXIV törvényhez
                     Megyei közgyűlés tagjainak száma
                                 10 000   10 000
                             A   lakos    lakos
            Megyenév       közgy feletti  alatti
                           űlés  telepü-  telepü-
                           tagja lésekre  lésekre
                           inak  jutó     jutó
                           száma képvi-   képvi-
                                 selő     selő
       Baranya                40     11    29
       Bács-Kiskun            46     19    27
       Békés                  40     18    22
       Borsod-Abaúj-Zemplén   59     19    40
       Csongrád               40     15    25
       Fejér                  40      6    34
       Győr-Moson-Sopron      41      9    32
       Hajdú-Bihar            40     16    24
       Heves                  40     10    30
       Jász-Nagykun-Szolnok   40     18    22
       Komárom-Esztergom      40     18    22
       Nógrád                 40     10    30
       Pest                   80     42    38
       Somogy                 40      9    31
       Szabolcs-Szatmár-Bereg 48      9    39
       Tolna                  41     15    26
       Vas                    40     11    29
       Veszprém               40     16    24
       Zala                   40      5    35

      3. Az Nsztv. rendelkezései:
      „10.   §   Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
      (…)
      b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
      (…).”
      4. A Ve. rendelkezései:
      „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási   Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
      (…)
      (3)  Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

                                   III.

      A kifogás nem megalapozott.

      Az    Alkotmánybíróság   hatáskörét   a   jelen    ügyben    az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.) 1. § h) pontja alapján  a  Ve.  130.  §-a
      határozza meg. Az Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben
      jogorvoslati   természetű.   Az   Alkotmánybíróság    az    OVB
      határozatában,  valamint  a kifogásban  foglaltak  alapján  azt
      vizsgálja,  hogy  az  OVB az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítéséről
      szóló döntése során az Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek
      megfelelően  járt-e el [63/2002. (XIII. 3.) AB  határozat,  ABH
      2002,  342, 344.]. Az Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörében
      eljárva   is   alkotmányos  jogállásával   és   rendeltetésével
      összhangban  látja  el [25/1999. (VII. 7.)  AB  határozat,  ABH
      1999, 251, 256.].

       1.  Az  Alkotmánybíróság elsőként az Alkotmány  42.  §-ának  a
      sérelmét   vizsgálta.   Az   aláírásgyűjtő   ív   hitelesítését
      megtagadva az OVB azt állapította meg, hogy a kérdésben tartott
      eredményes  népszavazás  az  1500  fő  alatti  településeken  a
      képviselő-testületek  létszámát  olyan  mértékben  csökkentené,
      hogy  az  az Alkotmány 42. §-ában foglalt önkormányzáshoz  való
      jog lényeges tartalmának sérelmével járna.
      Az  Alkotmány 42. §-a alapján a község, a város, a  főváros  és
      kerületei,  valamint  a  megye  választópolgárainak  közösségét
      megilleti  a  helyi önkormányzás joga. A helyi  önkormányzás  a
      választópolgárok  közösségét  érintő  helyi  közügyek   önálló,
      demokratikus  intézése,  a  helyi  közhatalomnak   a   lakosság
      érdekében  való  gyakorlása.  Helyi  önkormányzati  rendszerünk
      településcentrikus,    a    lakosságot    szolgáló     alapvető
      önkormányzati  közszolgáltatásokról  elsősorban  a   települési
      önkormányzatok gondoskodnak. A községi önkormányzatok  feladat-
      és   hatásköre  is  széles.  A  mintegy  ezer  lakosú   községi
      önkormányzatok  feladatainak mennyisége már  olyan,  ami  három
      képviselővel  nehezen vagy egyáltalán nem oldható meg,  például
      kizárja   a   feladatok   ellátásához   szükséges   bizottságok
      létrehozását,  működését. Ennek következtében  mindössze  három
      önkormányzati képviselő választása esetén – változatlan feladat-
      és  hatáskörrel  –  sérülhet  e községek  önkormányzáshoz  való
      alkotmányos alapjoga.

       2.  Az  Alkotmánybíróság  a  továbbiakban  az  OVB  határozata
      indokolásának azt a részét vizsgálta, amely szerint a kérdésben
      tartott    eredményes   népszavazás   sértené   a   választójog
      egyenlőségét, mert a javasolt számítási mód figyelembevételével
      a 100–1500 lélekszámú településeken egyaránt háromfős képviselő-
      testületet lehetne megválasztani. A kifogás megalapozottan utal
      arra,  hogy az Övtv.-ben nincs 1500 lakosú kategória,  helyesen
      az 1300-ig terjedő lakosszámú településekről van szó. A kifogás
      szerint  a  100  és  1300  fő  közötti  településeken  pontosan
      elegendő a három képviselő és a polgármester.

       Az  Alkotmány  71.  § (1) bekezdése alapján  az  országgyűlési
      képviselőket,  az  Európai  Parlament  képviselőit,   a   helyi
      önkormányzati  képviselőket,  valamint  a  polgármestert  és  a
      fővárosi   főpolgármestert  a  választópolgárok  általános   és
      egyenlő  választójog alapján, közvetlen és  titkos  szavazással
      választják.

       Az  Alkotmánybíróság a választójog egyenlőségének elvét, annak
      gyakorlati    érvényesülését   az   országgyűlési    képviselők
      választásával összefüggésben vizsgálta, a 22/2005. (VI. 17.) AB
      határozat szerint: „Az Alkotmánybíróság – hivatalból eljárva  –
      megállapítja:    az    Országgyűlés   jogalkotói    feladatának
      elmulasztásával alkotmányellenes helyzetet idézett elő azáltal,
      hogy  nem teremtette meg maradéktalanul az Alkotmány 71. §  (1)
      bekezdésébe  foglalt egyenlő választójog alapelvéből  következő
      követelmények     érvényesülését     biztosító      jogszabályi
      feltételeket.” (ABH 2005, 246.)

       Az  Alkotmány  71.  §  (1)  bekezdése  alapján  a  választójog
      egyenlőségének  a követelménye az önkormányzati  képviselők  és
      polgármesterek  (a főpolgármester) választására is  vonatkozik.
      Az  Övtv.  a választójog egyenlőségének elvét a lakosságszámhoz
      igazodó  számú  önkormányzati  képviselők  megválasztásának   a
      szabályaival  oldja meg a 10 000 alatti lakosszámú  települések
      esetén (kislistás rendszer). Az Övtv. alapján ez a következő:

      „8. § A 10 000 vagy ennél kevesebb lakosú település – kislistás
      választási  rendszerben (42. §) – egy választókerületet  alkot,
      amelyben a képviselők száma
      a) 100 lakosig 3,
      b) 600 lakosig 5,
      c) 1 300 lakosig 7,
      d) 3 000 lakosig 9,
      e) 5 000 lakosig 11,
      f) 10 000 lakosig 13.”
       Az  OVB határozata ellen benyújtott kifogás szerint „a 100  és
      1300  fő  közötti településeken pontosan elegendő a 3 képviselő
      és a polgármester.”
       Az   Alkotmánybíróságnak  a  kifogás   alapján   azt   kellett
      vizsgálnia,    hogyan   érvényesül   az   Alkotmány    71.    §
      (1)  bekezdésébe  foglalt  választójog  egyenlőségének  elve  a
      javasolt   megoldás   esetén.  A   legutóbbi,   a   2006.   évi
      önkormányzati  választás  adatait figyelembe  véve  a  javasolt
      számítási  mód  alapján a következő számú képviselőket  lehetne
      választani:
       a) 100 lakosig 3 képviselő, (109 község),
       b) 600 lakosig 3 képviselő, (1070 község),
       c)  1300  lakosig  3  képviselő,  (791  község).  (A  javasolt
      számítási  mód szerint 7-nek a fele 3,5, de törtszám  esetén  a
      páratlan  szám felé kell kerekíteni. Együttesen 1970  községben
      lenne 3 önkormányzati képviselő.)
       A   javaslat  elfogadása  esetén  végeredményében  a  községek
      mintegy  kétharmadában azonos számú 3 önkormányzati  képviselőt
      lehetne   választani.  Az  önkormányzati  képviselők   számának
      javasolt   csökkentése   azt  eredményezné,   hogy   az   egyes
      községekben számottevő eltérés alakulna ki a választójogban:  a
      választópolgárok   valamennyi  1300  lakos   alatti   községben
      egyformán  csak  három  képviselőt  választhatnának.  Tehát   3
      önkormányzati képviselőt választanának a 20 lakosú községben és
      az  1299  lakosú községben is. Ez olyan nagyarányú különbség  a
      szavazatok  súlyában,  ami alkotmányosan  nem  indokolható,  és
      súlyosan  sértené  az  Alkotmány 71. § (1)  bekezdésbe  foglalt
      választójog egyenlőségének elvét.

      3.  A  továbbiakban  az Alkotmánybíróság  azt  vizsgálta,  hogy
      tartható-e kötelező erejű országos népszavazás az aláírásgyűjtő
      íven  szereplő  kérdésben. Az Alkotmány 28/C. §  (5)  bekezdése
      szerint nem lehet országos népszavazást tartani:
      „a)  a  költségvetésről,  a  költségvetés  végrehajtásáról,   a
      központi  adónemekről és illetékekről, a vámokról,  valamint  a
      helyi adók központi feltételeiről szóló törvények tartalmáról,
      b)  hatályos  nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről,
      illetve    az   e   kötelezettségeket   tartalmazó    törvények
      tartalmáról,
      c)  az  Alkotmány  népszavazásról, népi kezdeményezésről  szóló
      rendelkezéseiről,
      d)    az   Országgyűlés   hatáskörébe   tartozó   személyi   és
      szervezetalakítási (-átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről,
      e) az Országgyűlés feloszlásáról,
      f) a Kormány programjáról,
      g)   hadiállapot  kinyilvánításáról,  rendkívüli   állapot   és
      szükségállapot kihirdetéséről,
      h)   a   Magyar   Honvédség  külföldi  vagy   országon   belüli
      alkalmazásáról,
      i) a helyi önkormányzat képviselő-testületének feloszlatásáról,
      j) a közkegyelem gyakorlásáról.”

       Az   Alkotmány   28/B.  §  (1)  bekezdése   alapján   országos
      népszavazás   és  népi  kezdeményezés  tárgya  az  Országgyűlés
      hatáskörébe  tartozó  kérdés lehet. A válaszható  önkormányzati
      képviselők   számának   meghatározása   nem   vitathatóan    az
      Országgyűlés   hatáskörébe  tartozó   tárgykör   –   az   Övtv.
      szabályozza – és olyan tárgykör, ami nem szerepel az  Alkotmány
      28/C.  § (5) bekezdésében megállapított, országos népszavazásra
      és népi kezdeményezésre nem bocsátható, tárgykörök között.

      Az Alkotmánybíróság hatáskörével összefüggésben a 15/2003. (IV.
      18.)  AB határozatában kiemelte: „Az Alkotmány elsőbbségének  a
      törvényhozással   szembeni  biztosítása   az   Alkotmánybíróság
      legfőbb  feladata. Az alkotmányos szempontok érvényre juttatása
      történhet előzetesen, a jogi norma megszületése előtt,  illetve
      utólag,   a   jogszabály  kihirdetését  követően.  Előfordulhat
      azonban   –   például   a   kétszázezer  választópolgár   által
      kezdeményezett eredményes ügydöntő népszavazás esetében -, hogy
      a  népszavazásra  bocsátandó kérdés alapján valamely  alapjogot
      nyilvánvaló   módon   súlyosan  sértő   vagy   tömeges   egyéni
      jogsérelmet  okozó  jogszabály  megalkotására  lesz  köteles  a
      törvényhozó   hatalom.   Ebben  az  esetben   a   népszavazásra
      bocsátandó  kérdés  hitelesítési  eljárásban  történő  előzetes
      alkotmányossági vizsgálata nyújthat megfelelő védelmet.

      Az   Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint   a   népszavazásra
      bocsátandó kérdés alapján általában nem állapítható meg, hogy a
      jogalkotó  pontosan milyen tartalmú jogi norma alkotására  lesz
      köteles.  Az  alkotmánysértő norma  létrejöttét  elkerülendő  a
      törvényhozó köteles a jogszabályt olyan tartalommal  elfogadni,
      amely  megfelel ugyan a kérdésben foglalt követelményeknek,  de
      egyszersmind összhangban áll az alaptörvény rendelkezéseivel.

      A  magyar jogrendszer több olyan jogintézményt ismer,  amely  a
      népszavazáshoz  való  politikai alapjog Alkotmánynak  megfelelő
      gyakorlását segíti. Az Alkotmány rendelkezései, és különösen  a
      8.  §  alapján alkotmányos védelemben részesülő alapvető  jogok
      érvényesülése azonban nem tehető attól függővé,  hogy  az  erre
      jogosult    intézmények   a   népszavazási   eljárás    későbbi
      szakaszaiban  élnek-e  az Alkotmányban,  illetve  az  Abtv.-ben
      biztosított lehetőségekkel és Alkotmánybírósághoz fordulnak-e.

      Az Alkotmány egésze és az alkotmányos rendelkezések [elsősorban
      az  Alkotmány  8.  §  (2)  bekezdés, a 28/C.  §  (3)  bekezdés,
      valamint  a  77. § (2) bekezdés] összefüggései,  valamint  azok
      együttes   vizsgálata   alapján   megállapítható,    hogy    az
      Alkotmánybíróság – alkotmányos rendeltetésével összhangban –  a
      kifogás  és  az  OVB  határozat  keretein  belül  adott  ügyben
      megvizsgálhatja a kérdést abból a szempontból is, hogy az annak
      alapján  lefolytatott népszavazás eredménye  nyilvánvaló  módon
      nem  kötelezi-e  a jogalkotót alapjog lényeges tartalmát  sértő
      törvény megalkotására.” (ABH 2003, 208, 212 -213.)

      Az  Alkotmánybíróság az OVB határozata és az ellene  benyújtott
      kifogás  keretei  között  vizsgálta, hogy  a  javaslat  szerint
      lefolytatott  népszavazás  eredménye  milyen  tartalmú  törvény
      megalkotására kötelezné az Országgyűlést.

       Az  OVB  az aláírásgyűjtő ív hitelesítésének megtagadását,  az
      önkormányzati  képviselő  számának  javasolt  csökkentését,  az
      Alkotmány 42. §-ának és a választójog egyenlőségének sérelmével
      indokolta.

       Az  Alkotmánybíróság nem vizsgálta átfogóan  az  önkormányzati
      képviselői   választás   szabályozásának   alkotmányosságát   a
      képviselők  számának felére csökkentése esetén,  hanem  az  OVB
      határozata  és a kifogás keretei között részben tekintette  azt
      át a választójog egyenlősége szempontjából.

       Az  Alkotmánybíróság  hangsúlyozza: az  Alkotmány  71.  §  (1)
      bekezdésében  foglalt  egyenlő  választójog  követelményét   az
      vnkormányzati   képviselők  választásának  szabályozásánál   is
      érvényesíteni kell. Az Alkotmánybíróság álláspontja  szerint  a
      22/2005.  (VI. 17.) AB határozatban (ABH 2005, 246.)  foglaltak
      irányadók  a  helyi önkormányzati képviselők választásánál  is,
      figyelembe véve az egyes önkormányzati típusok sajátosságait.

       Az    Alkotmánybíróság   megállapította:   ha    a    javasolt
      szabályozást   érvényes  és  eredményes  országos   népszavazás
      támogatná,  azzal  olyan  törvény  megalkotására  kötelezné  az
      Országgyűlést,   amely   nyilvánvalóan   alkotmányellenes,   az
      Alkotmány  71. § (1) bekezdésébe ütköző. Az alkotmányellenesség
      az  1300  alatti lakosságszámú községekben a szavazatok  eltérő
      súlyában  jelentkező, ezen keresztül a választójog egyenlőségét
      és  arányosságát is sértő, az egyes községekben különösen  nagy
      mértékű  különbségek miatt állapítható meg,  ami  alkotmányosan
      nem  indokolható.  Tekintettel arra, hogy az  így  érvényes  és
      eredményes  országos népszavazás nyilvánvalóan alkotmányellenes
      törvény   megalkotására  is  kötelezné  az  Országgyűlést,   az
      Alkotmánybíróság – alkotmányos jogállásával és  rendeltetésével
      összhangban – az OVB határozatát helybenhagyta.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke

                   Dr. Balogh Elemér     Dr. Bragyova András
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                   Dr. Holló András          Dr. Kiss László
                   alkotmánybíró        előadó alkotmánybíró

                   Dr. Kovács Péter     Dr. Kukorelli István
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                   Dr. Lenkovics Barnabás   Dr. Lévay Miklós
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                   Dr. Paczolay Péte    Dr. Trócsányi László
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        45/2008. (IV. 17.)
        Date of the decision:
        .
        04/15/2008
        .
        .