Hungarian
Ügyszám:
.
465/H/2007
Előadó alkotmánybíró: Paczolay Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 32/2007. (VI. 6.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/383
.
A döntés kelte: Budapest, 06/05/2007
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az  Alkotmánybíróság népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő
    íve  mintapéldányának hitelesítését megtagadó  határozat  ellen
    benyújtott   kifogás   tárgyában   –   dr.   Bragyova    András
    alkotmánybíró különvéleményével – meghozta a következő

                             határozatot:

     Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 105/2007.
    (III.   29.)  OVB  határozatát  megsemmisíti,  és  az  Országos
    Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.

      Az  Alkotmánybíróság ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.

        1.  Az  Országos  Választási Bizottság (a továbbiakban:  OVB)
      566/2006.  (XI.  20.)  OVB határozatával úgy  döntött,  hogy  a
      Fidesz   –  Magyar  Polgári  Szövetség  és  Kereszténydemokrata
      Néppárt  által  benyújtott országos népszavazási  kezdeményezés
      aláírásgyűjtő ívének hitelesítését megtagadja. Az aláírásgyűjtő
      íven a következő kérdés szerepel: „Egyetért-e Ön azzal, hogy az
      államilag    támogatott   felsőfokú   tanulmányokat    folytató
      hallgatóknak ne kelljen képzési hozzájárulást fizetniük?”

         Az  OVB  álláspontja  szerint  a  kezdeményezésben  szereplő
      kérdésben  az  Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének f)  pontjára,
      valamint    arra   tekintettel,   hogy   a   kérdés   burkoltan
      alkotmánymódosítást  kiváltó  jellegű,   nem   lehet   országos
      népszavazást tartani.

        Az  Alkotmánybíróság a 15/2007. (III. 9.) AB határozatban  (a
      továbbiakban:  Abh.)  az 566/2006. (XI.  20.)  OVB  határozatot
      megsemmisítette, és az OVB-t új eljárásra utasította. Az  Abh.-
      ban  az  Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  „az  Alkotmány
      28/C.  §  (5)  bekezdésének  f)  pontja  azt  jelenti,  hogy  a
      kormányprogram    egészéről    nem    tartható    népszavazás”.
      Megállapította  továbbá,  hogy „a jelen  ügyben  a  kérdés  nem
      irányul az Alkotmány módosítására. Eredményes népszavazásból az
      Országgyűlésnek     nem    keletkezne     olyan     jogalkotási
      kötelezettsége,   amely   csak   az   Alkotmány   módosításával
      teljesíthető” (ABK 2007. március, 233, 235.).

        Megismételt  eljárásában az OVB a népszavazási  kezdeményezés
      aláírásgyűjtő  íve mintapéldányának hitelesítését  a  105/2007.
      (III.  29.)  OVB  határozattal megtagadta. Az  OVB  álláspontja
      szerint  a  kezdeményezésben szereplő  kérdésben  az  Alkotmány
      28/C.   §   (5)   bekezdésének  a)  pontjára,   valamint   arra
      tekintettel,   hogy   a  kérdés  burkoltan  alkotmánymódosítást
      kiváltó  jellegű,  nem lehet népszavazást  tartani.  Határozata
      indokolásában  az  OVB hivatkozott arra, hogy „a  felsőoktatási
      intézmények  2007. évi intézményi költségvetésének megtervezése
      a  költségvetési törvényben meghatározott állami támogatások és
      az  intézményi  közvetlen bevételek együttes figyelembe  vétele
      alapján  történik.  Egy  eredményes népszavazás  következtében,
      amely  a  törvényalkotót  a  képzési  hozzájárulás  eltörlésére
      kötelezné,   a  felsőoktatási  intézmények  ily   módon   kieső
      bevételeit   –  az  intézmények  működőképességének   megőrzése
      érdekében     –     a    központi    költségvetési     források
      átcsoportosításával kellene pótolni, ami szükségessé  teheti  a
      központi  költségvetés bevételi oldalának utólagos korrekcióját
      is”.

        Az  OVB  továbbá  –  az  Abh. vonatkozó  rendelkezésére  való
      hivatkozást  követően  –  megállapította,  hogy  „a   kérdésben
      tartott   eredményes  népszavazás  az  [A]lkotmány  módosítását
      eredményezné,  de  [az  OVB]  nem állítja,  hogy  a  kérdés  az
      Alkotmány  módosítására irányulna”. Az OVB „fenntartja  azt  az
      érvét,  mely szerint a határidők törvényi rendezésére vonatkozó
      szabály  hiányában  többféle,  a  hatályos  alkotmány  kereteit
      egyaránt  túllépő  eredménnyel, és ehhez kapcsolódó  lehetséges
      értelmezéssel zárulna a népszavazás”. Ezért a kérdés  burkoltan
      alkotmánymódosító jellege is a hitelesítés akadályát képezi.

        Az  OVB  határozata a Magyar Közlöny 2007. évi 40.  számában,
      2007. április 2-i dátummal jelent meg.

       2. A határozat ellen a kezdeményezők nyújtottak be kifogást. A
      kifogás 2007. április 16-án érkezett az Alkotmánybírósághoz.  A
      kifogást a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény  (a
      továbbiakban:  Ve.) 130. §-ának (1) bekezdésében  meghatározott
      tizenöt  napos határidőn belül lehet előterjeszteni. A  kifogás
      határidőn belül érkezett. Az Alkotmánybíróság a kifogást a  Ve.
      130.  §  (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően soron  kívül
      bírálta el.

        A  kifogás  szerint az OVB – megismételt  eljárásában  –  nem
      hivatkozhatott  volna olyan elutasítási okra, amelyet  az  első
      határozatban  nem  hozott  fel.  Hivatkozott  arra,   hogy   az
      566/2006.  (XI.  20.) OVB határozat meghozatala  során  az  OVB
      vizsgálta   a  népszavazási  kezdeményezés  és  a  költségvetés
      összefüggését,  határozatában mégsem hivatkozott  az  Alkotmány
      28/C. § (5) bekezdésének a) pontjára, mint elutasítási okra.  A
      kifogás  szerint az, hogy a költségvetéssel való  összefüggésre
      csak   a  megismételt  eljárásában  hivatkozott  az  OVB,   nem
      indokolható a jogszabályi környezet változásával sem,  mivel  a
      Magyar  Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006.  évi
      CXXVII.  törvény (a továbbiakban: Kötv.) hatályos szövege  –  a
      2006.  november 20-i állapotához [azaz az 566/2006.  (XI.  20.)
      OVB határozat elfogadásának napjához] képest – nem tartalmaz új
      rendelkezéseket a képzési hozzájárulásra vonatkozóan.

        A  kifogás  szerint  a  képzési hozzájárulás  megszüntetésére
      irányuló kérdésből nem következik okszerűen a Kötv. módosítása,
      az nem irányul a költségvetés egyes tételeinek meghatározására.
      A   Kötv.   ugyanis   nem   tervezi   bevételként   a   képzési
      hozzájárulást,  sőt a Kötv. 14. § (4) bekezdése  alapján  az  a
      felsőoktatási   intézmények  mindenkori  éves  költségvetésének
      bevételét  képezi.  A  kifogás  szerint  ebből  következően   a
      központi  költségvetéssel való összefüggés elméleti  lehetősége
      kizárt, mivel a Kötv. a képzési hozzájárulást saját bevételként
      maga  utalja a felsőoktatási intézmény gazdasági autonómiájának
      körébe.

          A    népszavazási   kezdeményezés   költségvetéssel    való
      összefüggésében   a   kifogás   előadta   azt   is,   hogy   „a
      felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény  módosításáról”
      szóló 2006. évi LXXIII. törvény (a továbbiakban: Ftvmód.) 26. §
      (2)   bekezdése  értelmében  a  2007  szeptemberben   államilag
      támogatott mesterképzésben első évfolyamon tanulmányokat  kezdő
      hallgatók  képzési  hozzájárulás fizetésére 2008  szeptembertől
      kezdődően  kötelesek;  így  a  képzési  hozzájárulás  tényleges
      bevételt   csak   2008  szeptemberétől  keletkeztet   majd.   A
      népszavazási  kezdeményezésnek tehát semmilyen  közvetlen  vagy
      közvetett  hatása  nincs  a 2007. évi központi  költségvetésre.
      Tekintettel továbbá arra, hogy a képzési hozzájárulás tényleges
      összegét  a  felsőoktatási intézmény állapítja meg, elméletileg
      sincs  lehetőség  a  befolyó bevételek  központi  szinten  való
      tervezésére.

       A kifogás hivatkozott arra, hogy azt a kérdést, hogy a képzési
      hozzájárulás  megszüntetésére  irányuló  népszavazás  burkoltan
      alkotmánymódosító  jellegű-e, az Alkotmánybíróság  az  Abh.-ban
      már   elbírálta.   Ezért   ez  a   kérdés   res   iudicata   az
      Alkotmánybíróság  eljárásában, amely újabb  érdemi  vizsgálatot
      nem igényel.

                                    II.

       A kifogás elbírálásánál figyelembe vett jogszabályok:

       1. Az Alkotmány érintett rendelkezései:
       „2. § (…)
        (2)  A  Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely  a
      népszuverenitást   választott   képviselői   útján,    valamint
      közvetlenül gyakorolja. (…)
       28/C. § (…)
        (2)  Országos  népszavazást kell  tartani  legalább  200  000
      választópolgár kezdeményezésére.
         (3)  Ha  az  országos  népszavazást  el  kell  rendelni,  az
      eredményes  népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre
      kötelező. (…)
       (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
        a)  a  költségvetésről,  a  költségvetés  végrehajtásáról,  a
      központi  adónemekről és illetékekről, a vámokról,  valamint  a
      helyi adók központi feltételeiről szóló törvények tartalmáról,”

       2. A Ve. érintett rendelkezései:
         „130.   §   (1)  Az  Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. (...)
        (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

        3.  Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
      1998.  évi  III.  törvény  (a  továbbiakban:  Nsztv.)  érintett
      rendelkezései:
         „10.  §  Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja  az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha (...)
       b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,”.

        4.  A  felsőoktatásról  szóló 2005. évi  CXXXIX.  törvény  (a
      továbbiakban: Ftv.) vonatkozó rendelkezése:
        „53.  §  (1) A felsőoktatási intézményben folyó képzés  lehet
      államilag támogatott vagy költségtérítéses képzés. Az államilag
      támogatott   képzés  költségeinek  többségét  az  e  törvényben
      meghatározottak    szerint   az    állami    költségvetés,    a
      költségtérítéses  képzés  költségeit  a  hallgató  viseli.   Az
      államilag  támogatott  alap-  és mesterképzésben  tanulmányokat
      folytató hallgató képzési hozzájárulás fizetésére köteles.”

       5. Az Ftvmód. vonatkozó rendelkezése
       „26. § (…)
       (2) Az Ftv. – e törvény 6., 17-18. és 24. §-ával megállapított
      – 49. §-ának e) pontját, 125. §-át megelőző címét, 125. §-a (1)
      bekezdésének  felvezető szövegét és a)  pontját,  valamint  (4)
      bekezdését, 125/A. §-át, 2. számú melléklet A hallgatók  adatai
      címének 1. bb) pontját a 2007. szeptemberben az első évfolyamon
      alap-   és   mesterképzésben  (egységes,  osztatlan  képzésben)
      államilag  támogatott képzés keretében tanulmányaikat  megkezdő
      hallgatók  tekintetében, majd ezt követően felmenő  rendszerben
      kell  alkalmazni.  A  2007. szeptemberben államilag  támogatott
      mesterképzésben  első évfolyamon tanulmányokat kezdő  hallgatók
      képzési  hozzájárulás fizetésére 2008. szeptembertől  kezdődően
      kötelesek.”

       6. A Kötv. vonatkozó rendelkezése:
       „14. § (…)
        (4) Az Ftv. 53. §-ának (1) bekezdésében meghatározott képzési
      hozzájárulás   a  felsőoktatási  intézmények  mindenkori   éves
      költségvetésének bevételét képezi.”

        7.  Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  (a
      továbbiakban: Abtv.) vonatkozó rendelkezése:
       „27. § (1) Az Alkotmánybíróság határozata ellen fellebbezésnek
      nincs helye.
       (2) Az Alkotmánybíróság határozata mindenkire nézve kötelező.”

                                   III.

       A kifogás megalapozott.

        1.  Az  Alkotmánybíróság elsőként a kifogásnak azt  a  részét
      vizsgálta,  amely arra hivatkozással kéri az OVB  határozatának
      megsemmisítését, hogy az OVB – megismételt eljárásában –  olyan
      elutasítási  okra alapozta a hitelesítés megtagadását,  amelyet
      az első határozatban nem hozott fel.

        Döntése  során mind az OVB, mind jogorvoslati eljárásában  az
      Alkotmánybíróság  a  fennálló helyzethez igazodik.  Az  OVB  az
      Alkotmány és az Nsztv. vonatkozó rendelkezéseire figyelemmel, a
      döntéskor  fennálló helyzetet alapul véve dönt  a  népszavazási
      kezdeményezés      aláírásgyűjtő      íve      mintapéldányának
      hitelesítéséről,     illetve    annak    megtagadásáról.     Az
      Alkotmánybíróság hatáskörét pedig az Abtv. 1.  §  h)  pontjának
      megfelelően  a  Ve. 130. §-a határozza meg. Az Alkotmánybíróság
      eljárása  ebben  a  hatáskörben  jogorvoslati  természetű.   Az
      Alkotmánybíróság  az OVB határozatában, valamint  a  kifogásban
      foglaltak  alapján azt vizsgálja, hogy az OVB az  aláírásgyűjtő
      ív   hitelesítése  során  az  Alkotmánynak   és   az   irányadó
      törvényeknek  megfelelően  járt-e el  [63/2002.  (XII.  3.)  AB
      határozat, ABH 2002, 342, 344.]. Az Alkotmánybíróság  feladatát
      e   hatáskörben   eljárva   is  alkotmányos   jogállásával   és
      rendeltetésével  összhangban látja el [25/1999.  (VII.  7.)  AB
      határozat, ABH 1999, 251, 256.].

         Erre  tekintettel  nincs  akadálya  annak,  hogy  az  OVB  a
      megismételt  eljárásában olyan új körülményt vegyen figyelembe,
      amely  az  első döntés meghozatalakor még nem állt fenn.  Jelen
      esetben   a  Kötv.-t  az  566/2006.  (XI.  20.)  OVB  határozat
      meghozatalát    követően,   2006.   december    22-én    került
      kihirdetésre, és 2007. január 1-én lépett hatályba. A  16/2007.
      (III.   9.)   AB   határozat  megállapította,  hogy   „jövőbeli
      költségvetésre,    valamely   költségvetési   törvényjavaslatra
      hivatkozva az aláírásgyűjtő ív hitelesítése nem tagadható  meg.
      A  költségvetési törvényjavaslat az elfogadásáig módosulhat  és
      előállhat  az  az  eset  is, hogy az elfogadott  törvény  olyan
      költségvetést  tartalmaz, amelyben egyáltalán  nem  szerepel  a
      népszavazásra  feltenni  kívánt kérdéssel  kapcsolatba  hozható
      előirányzat” (ABK 2007. március, 239, 241.). Nem megalapozott a
      kifogás a tekintetben, hogy az OVB a megismételt eljárás  során
      hozott  határozatában  nem hivatkozhatott  volna  az  Alkotmány
      28/C.  §  (5)  bekezdésének  a) pontjára,  mint  a  hitelesítés
      megtagadásának  okára,  mivel erre az  első  határozatában  nem
      hivatkozott.  A  Kötv. Országgyűlés általi  elfogadása  ugyanis
      olyan új körülménynek minősül, amely az 566/2006. (XI. 20.) OVB
      határozat meghozatala során nem volt figyelembe vehető.

        2.  Az  Alkotmánybíróság már több határozatában vizsgálta  az
      Alkotmány  28/C.  §  (5)  bekezdés a)  pontjában  meghatározott
      tiltott  tárgykör jelentéstartalmát. Az 51/2001. (XI.  29.)  AB
      határozat  megállapította,  hogy  „az  Alkotmány  28/C.  §  (5)
      bekezdés  a) pontjában szereplő rendelkezés konkrét  törvények,
      többek között a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról
      szóló  törvény  tartalmát vonja ki a népszavazás  jogintézménye
      alól.  A költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról  szóló
      törvény    az    adott    alkotmányi   rendelkezés    közvetlen
      végrehajtásaként megjelenő törvényhozási tárgykört jelenti.  Az
      Alkotmány 19. § (3) bekezdés d) pontjában, valamint a  32/C.  §
      (1)  bekezdésében  szereplő költségvetés és annak  végrehajtása
      (zárszámadás) fordulat teljes egészében megegyezik az Alkotmány
      28/C.  §  (5) bekezdés a) pontjában szereplő kifejezésekkel.  A
      költségvetésről   szóló  törvény  fogalmába   semmiképpen   sem
      tartozhat  bele az összes olyan jogszabály, amelynek  pénzügyi-
      költségvetési   vonzata  van.  A  költségvetés  végrehajtásáról
      fordulat   pedig   semmiképpen  nem   jelenti   valamennyi,   a
      költségvetés  érvényesítését szolgáló törvény tartalmát,  hanem
      kifejezetten  a  zárszámadási törvényre utal” (ABH  2001,  392,
      394–395.).  A  határozat értelmében az Alkotmány  28/C.  §  (5)
      bekezdés  a)  pontjában  szereplő,  a  költségvetési  törvényre
      vonatkozó   kizáró  ok  alapján  valamely  kérdés   akkor   nem
      bocsátható  népszavazásra, ha a kérdés a költségvetési  törvény
      módosítását tartalmazza, vagy a kérdésből okszerűen  következik
      a  tiltott  tárgykörként  megjelölt törvények  megváltoztatása,
      illetve  ha  a  kérdés  arra irányul, hogy  a  választópolgárok
      pontosan  határozzanak  meg jövőbeli  költségvetési  törvényben
      szereplő   egyes   kiadásokat.  Ugyanitt  az   Alkotmánybíróság
      megállapította: „az, hogy a népszavazásra szánt kérdés  távoli,
      közvetett  összefüggésben  áll  valamely  tiltott  népszavazási
      tárgykörrel,  nem  eredményezi  a  kérdés  tiltott  tárgykörűvé
      válását” (ABH 2001, 392, 395.).

        Az  59/2004.  (XII.  4.) AB határozattal elbírált  ügyben  az
      Alkotmánybíróság  azt  állapította  meg,  hogy  az   eredményes
      népszavazás költségvetési törvény megváltoztatását vonta  volna
      maga   után:   a   népszavazásra  bocsátandó,   nyugdíjemelésre
      vonatkozó   kérdés  szövegszerűen  ugyan  nem   tartalmazta   a
      költségvetési  törvény módosítását, de okszerűen következett  a
      kérdésből  a  tiltott  tárgykörként  megjelölt  törvény   –   a
      költségvetési    törvényben    a    Nyugdíjbiztosítási     Alap
      költségvetése  kiadási  főösszegének a –  megváltoztatása  (ABH
      2004, 834, 837.).

         Az   Alkotmánybíróság  15/2005.  (IV.  28.)  AB   határozata
      értelmében  annak  megítélésénél, hogy  az  aláírásgyűjtő  íven
      szereplő   kérdés,   illetve   a  megtartandó   népszavazás   a
      költségvetési törvényben szereplő egyes bevételi  vagy  kiadási
      tételekkel   közvetlen  és  jelentős  kapcsolatban   áll-e,   a
      költségvetés   egyes  elemeinek  akár  pozitív,  akár   negatív
      meghatározását  jelenti-e, az Alkotmánybíróság —  az  Alkotmány
      szabályai és az Alkotmánybíróság gyakorlatában kialakult  elvek
      alapján  —  esetenkénti mérlegelés alapján dönt. A vizsgálatnál
      az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi szempontokat veszi alapul,
      nem     a    költségvetéssel    kapcsolatos    pénzügyi    jogi
      megfontolásokat. A privatizáció leállításáról  szóló  kérdéssel
      kapcsolatban   hozott   határozat  megállapította,   hogy   „az
      aláírásgyűjtő íven megfogalmazott kérdésről tartott  eredményes
      népszavazás  a  privatizáció azonnali hatályú leállításával  az
      ország  éves  költségvetéséről szóló  törvényt  közvetlenül  és
      jelentős  módon  érinti. Ezért az aláírásgyűjtő  íven  szereplő
      kérdés  az  Alkotmány  28/C.  § (5) bekezdésének  a)  pontjával
      ellentétes” (ABH 2005, 165, 171.).

        3.  A  fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróságnak  a  jelen
      ügyben  abban  a  kérdésben kellett állást  foglalnia,  hogy  a
      képzési hozzájárulás eltörlésére vonatkozó népszavazási  kérdés
      a  Kötv.  módosítását tartalmazza-e, vagy a kérdésből okszerűen
      következik-e   a   tiltott   tárgykörként   megjelölt   törvény
      módosítása. Az OVB álláspontja szerint a kérdés azért  tartozik
      tiltott    tárgykörbe,   mert   egy   eredményes    népszavazás
      következtében  a  felsőoktatási  intézmények  ily  módon  kieső
      bevételeit   –  az  intézmények  működőképességének   megőrzése
      érdekében     –     a    központi    költségvetési     források
      átcsoportosításával kellene pótolni, ami szükségessé  teheti  a
      bevételi oldal utólagos korrekcióját is.

        Az egyetemek és főiskolák bevételeit és kiadásait a Kötv.  1.
      számú  melléklete  XX. fejezetének 2. címe tartalmazza.  E  cím
      azonban nem szerepeltet bevételt a képzési hozzájárulásból.  Ez
      a  Kötv. 14. § (4) bekezdéséből is következik, amely szerint  a
      képzési hozzájárulás a felsőoktatási intézmény költségvetésének
      bevételét  képezi. A képzési hozzájárulás tehát nem a  központi
      költségvetés, hanem a felsőoktatási intézmény saját bevétele.

        Az  Ftvmód. 26. § (2) bekezdése alapján a 2007. szeptemberben
      államilag    támogatott   mesterképzésben    első    évfolyamon
      tanulmányokat  kezdő hallgatók képzési hozzájárulás  fizetésére
      2008.  szeptembertől  kezdődően kötelesek. E  kötelezettségüket
      azonban  nem a Kötv. 14. § (4) bekezdése, hanem az Ftv.  53.  §
      (1)  bekezdése alapozza meg. Ha a népszavazási kezdeményezésben
      szereplő  kérdésben  tartott népszavazás eredményes,  akkor  az
      Országgyűlésnek  nem  a  Kötv.-t,  hanem  az  Ftv.  53.  §  (1)
      bekezdését kell módosítania. Tekintettel továbbá arra,  hogy  a
      Kötv.   a   bevételi   oldalon  nem  szerepelteti   a   képzési
      hozzájárulást,   nincs   szükség  e  források   olyan   jellegű
      pótlására, amiből okszerűen következne a Kötv. módosítása.

        Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  a
      népszavazásra bocsátandó kérdés nem ütközik az Alkotmány  28/C.
      §   (5)   bekezdésének   a)  pontjában  meghatározott   tiltott
      tárgykörbe,  ezért e tekintetben az Nsztv. 10.  §  b)  pontjára
      hivatkozással   az   aláírásgyűjtő   ív   mintapéldányának    a
      hitelesítése nem tagadható meg.

         4.  Az  OVB  határozata  a  kérdés  vizsgálata  során  újból
      megállapította, hogy a népszavazásról szóló hatályos alkotmányi
      és  törvényi  rendelkezések alapján jelenleg nem  dönthető  el,
      mennyi időre kötelezné a népszavazás eredménye a törvényhozást,
      így  megalapozott következtetés, hogy az eredményes népszavazás
      –  burkolt  formában  ugyan,  de egyértelműen  –  az  Alkotmány
      módosítását eredményezi.

        Ezt  az  érvet, mint a hitelesítés megtagadásának indokát,  a
      képzési  hozzájárulással összefüggésben az 566/2006. (XI.  20.)
      OVB   határozat   is   tartalmazta.  Az  Abh.   e   hivatkozást
      megalapozatlannak találta, és megállapította,  hogy  eredményes
      népszavazásból   az   Országgyűlésnek  nem   következne   olyan
      jogalkotási    kötelezettsége,   amely   csak   az    Alkotmány
      módosításával teljesíthető (ABK 2007. március, 233, 235.).

        Erre  tekintettel  az Alkotmánybíróság  jelen  eljárásában  a
      burkolt  alkotmánymódosításra, mint a hitelesítés megtagadására
      vonatkozó érvet érdemben nem vizsgálta.

           5.  Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság a  rendelkező
      rész szerint határozott. A megismételt eljárásban az OVB-nek az
      Alkotmány  és  az  Nsztv.  rendelkezéseinek  megfelelő  kérdést
      tartalmazó aláírásgyűjtő ív mintapéldányát hitelesítenie kell.
       
       A  40/2004.  (X.  27.)  AB határozat megállapította,  hogy  „a
      kezdeményezésben    foglalt    kérdés    megengedhetőségét    –
      törvényességét és alakszerűségét – illetően az Alkotmánybíróság
      foglal  állást,  mindenkire kötelezően, erre  irányuló  kifogás
      alapján”  (ABH  2004, 512, 518.). A Ve. 130. §  (3)  bekezdése,
      amely szerint a kifogás elbírálása során az Alkotmánybíróság az
      OVB határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti, és az OVB-
      t   új  eljárásra  kötelezi,  azt  jelenti,  hogy  az  OVB-t  a
      megismételt  eljárásban  –  összhangban  az  Abtv.  27.  §  (2)
      bekezdésében   foglaltakkal  –  nemcsak   az   Alkotmánybíróság
      határozatának rendelkező része, hanem annak indokolása is köti,
      annak   tartalmát  az  OVB  a  megismételt  eljárásban   és   a
      határozathozatal során köteles figyelembe venni.
       
       Az  Alkotmánybíróság — figyelemmel az OVB határozatának Magyar
      Közlönyben  való  megjelenésére — elrendelte e határozatának  a
      Magyar Közlönyben való közzétételét.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                 Dr. Balogh Elemér         Dr. Bragyova András
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Holló András              Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Kovács Péter         Dr. Kukorelli István
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Lenkovics Barnabás       Dr. Lévay Miklós
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Paczolay Péter       Dr. Trócsányi László
                 előadó alkotmánybíró            alkotmánybíró
        Dr. Bragyova András alkotmánybíró különvéleménye

         1.  Nem  értek  egyet a többség által elfogadott  határozatnak
        sem a rendelkező részével, sem az indokolásával.
         A  többség által elfogadott határozat az OVB aláírásgyűjtő  ív
        hitelesítését  megtagadó 105/2007. (III. 29.)  OVB  határozatát
        megsemmisíti  és  az OVB-t új eljárásra utasítja.  A  határozat
        érvelése  azon  alapul, hogy a népszavazásra bocsátandó  kérdés
        nem  ütközik  az  Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés  a)  pontjában
        nevesített   tiltott  tárgykörbe,  mivel  ha  „a   népszavazási
        kezdeményezésben   szereplő   kérdésben   tartott   népszavazás
        eredményes,  akkor az Országgyűlésnek nem a Kötv.-t,  hanem  az
        Ftv.  53. § (1) bekezdését kell módosítania”, továbbá,  hogy  a
        „Kötv.   a   bevételi  oldalon  nem  szerepelteti   a   képzési
        hozzájárulást,   nincs   szükség  e  források   olyan   jellegű
        pótlására, amiből okszerűen következne a Kötv. módosítása”.
         
         2. Ezt az érvelést nem tudom elfogadni. Álláspontom szerint  a
        képzési hozzájárulásról szóló népszavazás az Alkotmány 28/C.  §
        (5)  bekezdésének  a)  pontja szerint a  népszavazásból  kizárt
        tárgyról  szólna.  A  képzési hozzájárulás  ugyanis  —  mint  a
        kérdésből is kitűnik — az államilag támogatott, vagyis  részben
        az     állami    költségvetésből    finanszírozott    felsőfokú
        tanulmányokat    folytató    hallgatókat    terhelő    fizetési
        kötelezettség.   Ezzel  a  felsőfokú  tanulmányokat   folytatók
        képzési  költségeiknek egy részét fizetik saját  maguk,  míg  a
        befizetéssel nem fedezett részt az állami költségvetésből  kell
        finanszírozni. Ennek alapján nem lehet kétséges, hogy a képzési
        hozzájárulás  az állami költségvetés bevételi jogcíme,  amelyet
        az  Ftv.  53. § (1) bekezdése tartalmaz. Azon, hogy  a  képzési
        hozzájárulás  az állami költségvetés bevételét  képezi  az  sem
        változtat,  hogy a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésről
        szóló 2006. évi. CXXVII. törvény 14. § (4) bekezdése értelmében
        a  befizetett összeg nem közvetlenül az államháztartás valamely
        alrendszerének,  hanem  közvetlenül az  érintett  felsőoktatási
        intézmények költségvetési bevételét képezi. Ettől sem a bevétel
        költségvetési jogcíme, sem pedig felhasználásának költségvetési
        kötöttségei  [lsd.:  Ftv.  125/A. § (4)  –  (5)  bekezdés]  nem
        változnak.
        Az  Alkotmánybíróság eddigi gyakorlata alapján nem fogalmazható
        meg  egyértelműen  mit kell „a költségvetésről  szóló  törvény”
        kifejezés alatt érteni, mindössze annyi bizonyos, hogy  az  nem
        azonos a felhatalmazó (appropriációs) törvénnyel [4/2006.  (II.
        15.) AB határozat, ABH 2006, 101, 109.].
        Amint  azt  a  16/2007.  (III. 9.) AB határozathoz  (ABK  2007.
        március,  239,  242.)  írt  különvéleményemben  kifejtettem  „a
        költségvetésről   (…)   szóló  törvény  tartalmáról”   fordulat
        értelmezésénél  abból  az  általánosan elfogadott  definícióból
        kell  kiindulnunk,  hogy a költségvetés az állam  meghatározott
        időtartamra  előirányzott kiadásainak és  bevételeinek  tételes
        felsorolása  és  mérlege. Ebből következően  a  költségvetésről
        szóló törvény tartalmán mindazt érteni kell, ami a költségvetés
        bevételeinek és kiadásainak jogcímét érinti.
         Ez   nem  jelenti  ama  szerintem  is  helyes  állításnak   az
        elvetését,  hogy  „[a] költségvetésről szóló törvény  fogalmába
        semmiképpen  sem  tartozhat bele az  összes  olyan  jogszabály,
        amelynek  pénzügyi–költségvetési vonzata van” (ABH  2001,  392,
        395.).  A  költségvetés  bevételi  és  kiadási  jogcímei  azok,
        amelyek  a költségvetésbe (vagy annak alrendszerébe) befizetési
        kötelezettséget  írnak elő, valamint azok,  amelyek  alapján  a
        költségvetésből kifizetéseket kell teljesíteni.

         3.  Ugyanakkor  a  képzési  hozzájárulás  álláspontom  szerint
        közteherként, éspedig illetékként is felfogható, s  mint  ilyen
        ugyancsak  az  Alkotmány  28/C. §  (5)  bekezdés  a)  pontjában
        megnevezett   tiltott  népszavazási  tárgykörnek  minősül.   Ez
        ugyanis  tiltja  az  illetékekről  tartandó  népszavazást   is.
        Véleményem szerint a képzési hozzájárulás az Alkotmány 28/C.  §
        (5) bekezdés a) pontja szerint „illetéknek” minősül.
         Az  Alkotmány,  mint  tudjuk, nem  határozza  meg  a  közteher
        fogalmát;  az Alkotmánybíróság gyakorlata köztehernek  minősíti
        mindazt  a  közcélú fizetési kötelezettséget,  amely  az  állam
        tevékenységének,  intézményei működésének fedezetét  szolgálja,
        vagyis  az állam bevétele (821/B/1990. AB határozat, ABH  1997,
        234,    238-239.).   Az   állam   különböző   típusú   fizetési
        kötelezettséget  írhat  elő közteherként:  adó,  illeték,  vám,
        járulék,  hozzájárulás stb. [61/1992. (XI. 20.)  AB  határozat,
        ABH  1992, 280, 281.]. Ezeket a fizetési kötelezettségeket  nem
        elnevezésük, hanem jellegük alapján kell köztehernek tekinteni.
         A   közteher   fogalmába  különböző  költségvetési  befizetési
        kötelezettségek  tartoznak: (1) az adók, amelyek  meghatározott
        feltételek    fennállása   esetén   kötelezően    teljesítendő,
        közvetlenül az adóalanynál jelentkező ellenszolgáltatás nélküli
        pénzbeli  szolgáltatások;  (2)  azok  a  díjak,  amelyeknél   a
        fizetési kötelezettséget valamely közszolgáltatás igénybevétele
        keletkezteti, (3) azok a hozzájárulások, amelyeket  függetlenül
        valamely   állam   által   biztosított   szolgáltatás   konkrét
        igénybevételétől, az adott szolgáltatás rendelkezésre  állásért
        kell  fizetni.  Az  utóbbi kettőt érthetjük —  a  tételes  jogi
        elnevezéstől függetlenül — az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a)
        pontjában említett „illeték” fogalmán.
         A  képzési hozzájárulás — ahogyan arra már fentebb is  utaltam
        —   egyfajta   illetéknek  tekinthető.  Ezt  a   megállapításom
        támasztja  alá  a  tágabb értelemben vett illeték  fogalma:  ez
        minden  olyan közjogi jellegű pénzszolgáltatást magába  foglal,
        amelyet   a   fizetésre  kötelezett  az  általa  igénybe   vett
        közszolgáltatás(ok) ellenértékeként (ha teljes egészében fedezi
        a  költségeket) vagy ahhoz való hozzájárulásként (ha az illeték
        csak  részben nyújt fedezetet) köteles megfizetni.  (Hasonlóan:
        BVerfGE 50, 218, 226.).
         A  képzési hozzájárulás az Ftv. 125. § (1) bekezdés  a)  –  g)
        pontjában    meghatározott   szolgáltatások    igénybevételéhez
        kapcsolódik, az igénybevett szolgáltatások ellenértékéhez  való
        hozzájárulást   jelent,   amelynek   összege   a   szolgáltatás
        ellenértékét  nem  fedezi  teljes  egészében,  így  a   hiányzó
        pénzeszközt  a  költségvetés egyéb  bevételi  forrásaiból  kell
        biztosítani.

         A  fenti  érvek alapján az Alkotmánybíróságnak helyben kellett
        volna  hagynia az OVB aláírásgyűjtő ív hitelesítését  megtagadó
        döntését.
         
        Budapest, 2007. június 5.
                                                    Dr. Bragyova András
                                                          alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          32/2007. (VI. 6.)
          Date of the decision:
          .
          06/05/2007
          .
          .