A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabályok alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére, továbbá
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására vonatkozó indítványok tárgyában meghozta az
alábbi
határozatot:
A)
1. Az Alkotmánybíróság az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény 29. §-ával kapcsolatos – az Alkotmány 8. § (1)-
(2) bekezdéseiből és 54. §-ából eredő – mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására irányuló
indítványt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény 29. §-ával kapcsolatos – az Alkotmány 2. § (1)
bekezdéséből eredő – mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló, valamint a 29.
§-ának “az Országgyűlés … törvényben határoz meg” szövegrésze
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és
megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
3. Az Alkotmánybíróság az Alkotmánybíróság szóló 1989. évi
XXXII. törvény 3. §-a és 28. § (2) bekezdése
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és
megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
4. Az Alkotmánybíróság az Alkotmánybíróság ideiglenes
ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló 3/2001. (XII. 3.)
Tü. határozat alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt visszautasítja.
B)
1. Az Alkotmánybíróság a közérdekű bejelentésekről,
javaslatokról és panaszokról szóló 1977. évi I. törvény
preambuluma meghatározott szövegrésze, 2. § a)-e) pontjai, 3.
'-a, 4. § (1) bekezdése meghatározott szövegrésze, 13. §-a és
20. § b) pontja, valamint a törvény végrehajtására kiadott
11/1977. (III. 30.) MT rendelet alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítványt
elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a nemzetközi szerződésekkel
kapcsolatos eljárásról szóló 1982. évi 27. törvényerejű
rendelet alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és
megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
C)
Az Alkotmánybíróság a jogalkotásról szóló 1987. évi XI.
törvény alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
1. Az Alkotmánybírósághoz előterjesztett kérelmében az egyik
indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény (a továbbiakban: Abtv.) több rendelkezésének az
alkotmányossági vizsgálatát kezdeményezte. Álláspontja
szerint az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében meghatározott
jogállamisággal és az Alkotmány 74. §-ába foglalt, a Magyar
Köztársaság fővárosát meghatározó rendelkezéssel ellentétes
az Abtv. 3. §-a, amelynek értelmében az Alkotmánybíróság
székhelye Esztergom. Vizsgálni kérte továbbá az Abtv. 28. §
(2) bekezdését. E szabály értelmében: “Az Alkotmánybíróság az
eljárásából eredő költségeket felszámíthatja az
indítványozónak, ha annak rosszhiszeműsége az indítvány
előterjesztésével kapcsolatban megállapítható.” Az
indítványozó véleménye szerint az Alkotmánybíróság által
megállapítható eljárási költségek megtérítéséről hozandó
döntés megfellebbezhetetlen, ezért a jogorvoslati jog hiánya
miatt mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség áll
fenn.
Az indítványozó kérelmet terjesztett elő az Abtv. 29. §-a
tekintetében is. Véleménye, hogy a jogállamiságot sérti az
Alkotmánybíróság ügyrendjének megalkotására vonatkozó
törvényi rendelkezés, illetve az így megalkotandó ügyrend
hiánya.
Az indítványozó mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló kérelmet
nyújtott be a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a
továbbiakban: Jat.) több rendelkezése tekintetében is. Az
indítványozó a Jat. törvényalkotásra vonatkozó egyes
rendelkezéseit alapvetően az Alkotmánybíróságra vonatkozó
joganyag – köztük az Alkotmánybíróság ügyrendi törvénye –
hiánya miatt támadta.
Az indítványozó ugyanezen kérelmében a közérdekű
bejelentésekről, javaslatokról és panaszokról szóló 1977. évi
I. törvény, valamint a végrehajtására kiadott 11/1997. (III.
30.) MT rendelet, továbbá a nemzetközi szerződésekkel
kapcsolatos eljárásról szóló 1982. évi 27. törvényerejű
rendelet alkotmányossági vizsgálatát is kezdeményezte, e
jogszabályokban szereplő “Minisztertanács” “Elnöki Tanács” és
“Népköztársaság” valamint a “szocialista törvényesség és
demokrácia” kifejezések miatt, amelyek – véleménye szerint –
a jogbiztonságot sértik.
Az indítványozó több irányú kérelmét az Alkotmány 64. §-ába
foglalt petíciós jog – elsősorban az alkotmánybírósági
eljárásban történő – érvényesülésével összefüggésben
fogalmazta meg.
2. Az Alkotmánybírósághoz egy másik indítványozó “új
indítvány” megjelöléssel beadványt nyújtott be. Ez a
kérelmező a 2/2002. (I. 25.) AB határozat egyik
indítványozója volt. Az Alkotmánybíróság a 2/2002. (I. 25.)
AB határozatban (ABK 2002. január, 5.) elbírálta egyrészt az
Abtv. 29. §-a alkotmányellenességének utólagos
megállapítására irányuló kérelmet, másrészt az ügyrendi
törvény megalkotásának hiánya miatt az Abtv. 29. §-a
vonatkozásában a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványokat.
Az “új indítvány” továbbra is mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítását kéri az Abtv. 29. §-a
tekintetében, az Alkotmány 2. § (1) bekezdése, 8. § (1)-(2)
bekezdése és az 54. § (1) bekezdése összefüggésében. Az
indítványozó az “élő jog”-gal kapcsolatos alkotmánybírósági
gyakorlat alapján kéri a mulasztásos alkotmánysértés
megállapítását.
Az Alkotmánybíróság a fenti jelölt két indítványt – az Abtv.
29. §-ára irányuló kérelmek miatt – egyesítette.
3. Az egyesítést követően az első indítványozó visszavonta az
Abtv. 3. §-ára, 28. § (2) bekezdésére, továbbá a közérdekű
bejelentésekről, javaslatokról és panaszokról szóló 1977. évi
I. törvény és a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos
eljárásról szóló 1982. évi 27. törvényerejű rendelet egészére
vonatkozó megsemmisítés iránti kérelmét, valamint visszavonta
a Jat. egyes rendelkezéseit érintő beadványait. Ezzel
párhuzamosan azonban új, kiegészítő beadványt nyújtott be. E
szerint:
Az Abtv. 29. §-át érintően annak teljes megsemmisítése
helyett “az Országgyűlés törvényben határoz meg” szövegrész
megsemmisítését kérte. Álláspontja szerint ezáltal elérhető,
hogy az Alkotmánybíróság ügyrendjét maga állapíthassa meg.
Megsemmisíteni kérte viszont az Alkotmánybíróság ideiglenes
ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló 3/2001. (XII. 3.)
Tü. határozatot, mivel az – az Abtv. hatályos 29. §-ával
ellentétben – nem törvény.
A közérdekű bejelentésekről, javaslatokról és panaszokról
szóló 1977. évi I. törvény tekintetében megsemmisíteni kérte
a preambulumból a “társadalmi viszonyok fejlesztését, a
szocialista”, továbbá a “társadalmi tulajdon védelmét és” a
“szocialista demokratizmusnak” szövegrészeit, a törvény 2. §
a)-e) pontjait, 3. §-át, 4. § (1) bekezdésének a “szocialista
erkölccsel és a szocialista gazdálkodással” szövegrészét, a
13. §-át, és a 20. § b pontját. Véleménye hogy a korábbi
beadványaiban kifejtett jogbiztonsági kritériumoknak ezek a
mára már meghaladott rendelkezések nem felelnek meg.
Végül kérelmet terjesztett elő a Jat. egészének
megsemmisítésére az Alkotmány 7. § (2) bekezdése alapján,
mivel az 1987. évi XI. törvény nem az Alkotmánynak megfelelő
kétharmados többséggel elfogadott törvény.
Tekintettel arra, hogy mindkét indítvány az Abtv.-vel
kapcsolatos kérdéseket is érint, az Alkotmánybíróság azokat
együtt bírálta el.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
“2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
“7. § (2) A jogalkotás rendjét törvény szabályozza, amelynek
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.”
“8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
“54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”
“64. § A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van arra,
hogy egyedül vagy másokkal együttesen írásban kérelmet vagy
panaszt terjesszen az illetékes állami szerv elé.”
“74. § A Magyar Köztársaság fővárosa Budapest.”
2. Az Abtv. jelen ügyben érdemben érintett rendelkezése
szerint:
“29. § Az Alkotmánybíróság szervezetére és eljárására
vonatkozó részletes szabályokat az Alkotmánybíróság ügyrendje
állapítja meg, amelyet az Országgyűlés – az Alkotmánybíróság
javaslatára – törvényben határoz meg.”
3. A közérdekű bejelentésekről, javaslatokról és panaszokról
szóló 1977. évi I. törvény értelmében:
“Az állampolgárok közérdekű bejelentéseikkel és
javaslataikkal elősegítik a társadalmi viszonyok
fejlesztését, a szocialista törvényesség erősítését, a
társadalmi tulajdon védelmét és a közéleti tisztaság
biztosítását. A panaszok törvényes elintézése segíti a jogos
egyéni érdekek érvényrejuttatását. A közérdekű bejelentések,
javaslatok és panaszok előterjesztése és elintézése része a
szocialista demokratizmusnak.
Ezért az Országgyűlés a közérdekű bejelentések, javaslatok és
panaszok egységes intézése, az állampolgárok törvényes
érdekeinek hatékonyabb védelme érdekében a következő törvényt
alkotja:”
“2. § A közérdekű bejelentéseket, javaslatokat és panaszokat
e törvény szerint kötelesek elintézni:
a) az állami szervek, vállalatok, intézetek, intézmények,
b) a szövetkezetek és azok érdekképviseleti szervei (a
továbbiakban: szövetkezetek),
c) az egyesületek,
d) a kisiparosok és magánkereskedők érdekképviseleti,
illetőleg felügyeleti szervei,
e) egyéb, hatóságilag engedélyezett tevékenységet folytató
személyek felügyeleti szervei.
3. § A társadalmi szervezetek – e törvény elveinek
megfelelően – maguk állapítják meg a hozzájuk benyújtott
közérdekű bejelentéseket, javaslatok és panaszok
elintézésének szabályait.
4. § (1) A közérdekű bejelentés olyan körülményre, hibára
vagy hiányosságra hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása,
illetőleg megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom
érdekét szolgálja. Felhívhatja a figyelmet olyan
magatartásra, vagy tényre is, amely jogszabályba ütközik,
vagy ellentétes a szocialista erkölccsel, a szocialista
gazdálkodás elveivel, illetőleg más módon sérti vagy
veszélyezteti a társadalom érdekét.”
“13. § (1) Az elintézésre hivatott szervek kötelesek
gondoskodni arról, hogy a hasznos közérdekű javaslatok
megvalósuljanak. Ennek érdekében kötelesek hatáskörükben
intézkedni, illetőleg az arra illetékes szerveknél
intézkedést kezdeményezni.
(2) Ha a közérdekű javaslat hasznos, de a nemzetgazdasági
vagy a helyi fejlesztési lehetőségek, vagy más alapos okok
miatt egyelőre nem valósítható meg, erről a javaslattevőt
tájékoztatni kell.”
“20. § Ha a panasz alapos
(…)
b) a szerv vezetőjének, más eljáró dolgozójának magatartása
ellen irányuló panasz alapján – a munkaviszony, illetőleg a
szövetkezeti vagy más tagsági viszony keretében rendelkezésre
álló eszközök alkalmazásával – intézkedni kell, hogy a
kifogásolt magatartás ne forduljon többé elő, és hogy
indokolt esetben az eljáró személyt felelősségre vonják.”
III.
Az indítványok megalapozatlanok.
1. Az Abtv.-t érintő beadványokkal kapcsolatban az
Alkotmánybíróság elsőként a következőkre mutat rá: az
Alkotmánybíróság a 2/2002. (I. 25.) AB határozatában (a
továbbiakban: Abh.) az alkotmányossági szempontból releváns
összes kérdést elbírálta az Abtv. 29. §-ában meghatározott
ügyrendi törvénnyel kapcsolatosan. Az Alkotmánybíróság e
határozatában egyrészt elutasította azt az indítványt, amely
az Abtv. 29. §-ából “amelyet az Országgyűlés – az
Alkotmánybíróság javaslatára – törvényben határoz meg”
szövegrész alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányult, másrészt elutasította a
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására irányuló kérelmeket is, azokat, amelyeket az
Abtv. 29. §-a szerinti ügyrendi törvény hiánya miatt
nyújtottak be. (ABK 2002. január, 5.)
1.1. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint: nem áll fenn
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség az Abtv. 29. §-
a szerinti törvény hiánya miatt az Alkotmány 8. § (1)-(2)
bekezdése és az Alkotmány 54. §-a alapján sem. Az
Alkotmánybíróság az Abh.-ban valóban nem vizsgálta az
Alkotmánynak az alapjogok szabályozására és korlátozására
irányadó 8. § (1)-(2) bekezdéseinek, az élethez és az emberi
méltósághoz való jogot rögzítő 54. §-ának szempontjából az
Alkotmánybíróság szervezetére és eljárására vonatkozó
részletes szabályokról szóló törvény megalkotásának
elmulasztását. Az Alkotmánybíróság azonban úgy ítéli meg,
hogy az Abtv. 29. §-ának normaszövege, illetve az e
szakaszból eredő törvényhozói kötelezettség nem áll
alkotmányossági szempontból értékelhető összefüggésben az
Alkotmány 8. § (1)-(2) bekezdéseivel és 54. §-ával. Minderre
tekintettel az Alkotmánybíróság az erre irányuló indítványt
elutasította.
1.2. Megszüntette az Alkotmánybíróság az Abtv. 29. §-ával
kapcsolatos mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására irányuló eljárást – az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésére alapított – kérelem tekintetében. Az Abh. a
jogállamiságból eredő jogbiztonság követelménye és az
ügyrendi törvény hiánya kapcsán – többek között – rámutatott:
“Az Alkotmánybíróság tevékenysége alapvetően az Alkotmányon
nyugszik. Az Alkotmány felhatalmazása alapján megalkotott
Abtv. az Alkotmánybíróság eljárásának és működésének
legfontosabb szabályait rögzíti. Az Alkotmány és az Abtv.
magukban foglalják az Alkotmánybíróság függetlenségét
garantáló, az alkotmánybírói tisztség közjogi karakterét
meghatározó, az indítványozási jogot s az egyes eljárások
sajátosságait leíró, illetve az alkotmánybírósági döntésekre
irányadó legfőbb garanciális rendelkezéseket.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint azonban pusztán abból
a tényből, hogy az Abtv. 29. §-a alapján az ügyrendi törvény
még nem született meg, nem lehet olyan következtetést
levonni, hogy az Alkotmánybíróság működése nem megismerhető.
Az Alkotmánybíróság eljárására és működésére vonatkozóan
nemcsak az Alkotmány, és az Abtv., hanem a külön hatáskört
megállapító egyéb törvényekben szereplő rendelkezések is
irányadók [lásd pl. az 1997. évi C. törvénynek a népszavazási
ügyekben soron kívüli eljárást előíró 130. § (2) bekezdését].
Az Alkotmánybíróság eljárásának megismerhetősége
szempontjából kiemelendő továbbá, hogy az Abtv. – több
tekintetben valóban keretjellegű – szabályait az
Alkotmánybíróság a különböző ügyek kapcsán több ízben és több
aspektusból is értelmezte.” (ABK 2002. január, 5., 13-14.)
Mivel a jelen ügyben az indítvány az Alkotmánybíróság által
érdemben már elbírált jogszabályi rendelkezéssel azonos
jogszabályi rendelkezés felülvizsgálatára irányul, s az
indítványozó úgyszintén az Alkotmány 2. § (1) bekezdésére
hivatkozva kéri az alkotmánysértés megállapítását, az
Alkotmánybíróság, az ideiglenes ügyrendjéről és annak
közzétételéről szóló 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat 31. § c)
pontja alapján az eljárást megszüntette. Az Alkotmánybíróság
az indítvány e részével kapcsolatosan megjegyzi, hogy a
gyakorlatában kialakított ún. “élő jog elve” – azaz, hogy az
adott jogszabályt értelmezett és alkalmazott tartalma szerint
kell vizsgálni – és az Alkotmánybíróság ügyrendi törvényének
megalkotása semmilyen összefüggésben nincs.
1.3. Az egyik indítvány utólagos normakontroll hatáskörben az
Abtv. 29. §-ának épp azon szövegrésze vizsgálatát és
megsemmisítését kérte – ugyanazon összefüggés alapján –
amelyet az Alkotmánybíróság az Abh.-ban már elbírált. Az
indítványozó ugyanis az Abtv. 29. §-ából azon szövegrész
megsemmisítését kérte, amellyel elérhető, hogy az Abtv. az
Alkotmánybíróságot hatalmazza fel saját ügyrendjének
megalkotására. Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban nem tartotta
megalapozottnak az ugyanerre irányuló indítványt, s a
megsemmisítés iránti kérelmet elutasította. (ABK 2002.
január, 5., 10-12). Az Alkotmánybíróság ezért jelen ügyben az
Abtv. 29. § meghatározott szövegrésze megsemmisítésére
irányuló eljárását, az Alkotmánybíróság ideiglenes
ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló 3/2001. (XII. 3.)
Tü. határozat 31. § c) pontja szerint megszüntette.
1.4. Az indítványozó az Abtv. 3. §-a és 28. § (2)
bekezdésének utólagos normakontroll keretében történő
alkotmányossági vizsgálatára irányuló kérelmét visszavonta.
Az Abtv. 20. §-a szerint az Alkotmánybíróság – Az Abtv. 21. §
(7) bekezdésében foglaltak kivételével – indítvány alapján
jár el. Az Alkotmánybíróság indítvány hiányában – tekintettel
arra, hogy az Abtv.-ben megfogalmazott kivételek jelen
eljárásban nem alkalmazhatók – az Abtv. 3. §-a és 28. § (2)
bekezdése vizsgálatára irányuló eljárást megszüntette.
1.5. Az Alkotmánybíróság az Alkotmánybíróság ideiglenes
ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló 3/2001. (XII. 3.)
Tü. határozat alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt visszautasította. Az
Abtv. 1. § b) pontja értelmében az Alkotmánybíróság
hatáskörébe tartozik a jogszabály, valamint az állami
irányítás egyéb jogi eszköze alkotmányellenességének utólagos
vizsgálta. A jogszabályok és az állami irányítás egyéb jogi
eszközeinek körét a Jat. határozza meg. Az Alkotmánybíróság
teljes ülésének belső határozatai nem minősülnek az állami
irányítás egyéb jogi eszközének, ezért az annak
felülvizsgálatára irányuló indítványt az Alkotmánybíróság
hatáskör hiányában visszautasította.
2. Az egyik indítvány a közérdekű bejelentésekről,
javaslatokról és panaszokról szóló 1977. évi I. törvény
preambulumából a “társadalmi viszonyok fejlesztését, a
szocialista”, továbbá a “társadalmi tulajdon védelmét és” a
“szocialista demokratizmusnak” szövegrészeit, a törvény 2. §
a)-e) pontjait, 3. §-át, 4. § (1) bekezdésének a “szocialista
erkölccsel és a szocialista gazdálkodással” szövegrészét, – s
hasonlóan meghaladott volta miatt – a 13. §-át, a 20. § b)
pontját, valamint a törvény végrehajtására kiadott 11/1977.
(III. 30.) MT rendelet egészének a megsemmisítését kérte, az
Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből eredő jogbiztonság sérelme
miatt.
2.1. Az Alkotmánybíróság a 44/1998. (X. 14.) AB határozatában
(ABH 1998. 323.) már vizsgált hasonló problémát. E döntés
alkotmányellenesnek ítélte a Jat. preambulumában rögzített
“szocialista” szövegrészt, amely ott a “szocialista
társadalmi viszonyok”, “szocialista demokrácia”
szövegösszefüggésében szerepeltek. Az Alkotmánybíróság a
jogállamiság sérelmét a Jat.-nak a jogrendszerben betöltött
kiemelt szerepe miatt állapította meg, kifejtette: “a
jogállamiság feltételeként megfogalmazott racionális rendnek
tükröződnie kell a jogállami tevékenység lényegi elemét, a
jogalkotást szabályozó törvény bevezető részében is”. (ABH
1998. 323., 325.). Az Alkotmánybíróság e döntésében a
jogrendszer önmagára vonatkozó szabályainak (mint a Jat.
tárgya) fontosságát vette alapul. Ugyanakkor az
Alkotmánybíróság utalt arra, hogy a “szocialista” jelző az
Alkotmány 1989. évi módosítását követően is több más
jogszabály normaszövegében szerepel, amely a jogalkalmazás
területén nyilvánvalón meghaladottnak tekinthető (ABH 1998,
323., 326.).
Jelen ügyben megállapítható, hogy a közérdekű
bejelentésekről, javaslatokról és panaszokról szóló 1977. évi
I. törvény indítványozó által vizsgálni kért rendelkezései,
illetve a törvény végrehajtására kiadott 11/1977. (III. 30.)
MT rendelet a jogalkalmazás területén valóban meghaladott
szabályokat tartalmaz. Sem a preambulumban szereplő
“társadalmi tulajdon védelme” a “szocialista demokratizmus”,
sem a 4. § (1) bekezdésében található “szocialista erkölcs”,
“szocialista gazdálkodás”, sem a törvény 3. §-a szerinti
“társadalmi szervek” fogalomköre, de a törvény egyéb – az
indítványozó által támadott – rendelkezéseiben szereplő
panaszbejelentési módok sem tekinthetők mára irányadónak a
jogalkalmazás számára. Az Alkotmánybíróság szerint azonban
önmagában ez a tény, nem teszi a normát alkotmányellenessé.
Az Alkotmánybíróság alkotmányos feladata a jogszabályok
alkotmányossági vizsgálata, s nem tartozik hatáskörébe a
jogszabályok deregulációja. A jogrendszer meghaladott,
végrehajtott, már nem érvényesülő normáinak hatályon kívül
helyezése a jogalkotásért felelős jogalkotó szervek feladata.
Abban az esetben ha a kifejezetten hatályon kívül nem
helyezett jogszabályi rendelkezések teljesedésbe mentek, már
nincs mód arra, hogy a jogalanyok a jogszabályi rendelkezés
alapján jogot szerezzenek. Ilyen esetekben az
Alkotmánybíróság a hatályon kívül helyezett jogszabállyal
azonos jogkövetkezményeket érvényesít az adott norma
alkotmányossági vizsgálata során. [1239/B/1990. AB végzés,
ABH 1991, 905., 906.; 298/B/1994. AB határozat, ABH 1994,
696., 700.; 880/B/1992. AB végzés, ABH 1996, 803., 804-806.;,
összefoglalóan lásd 670/B/1997. AB határozat, ABH 1999. 600.,
603.]. Az Alkotmánybíróság azonban megjegyzi, hogy a
dereguláció hiánya egy bizonyos mérték fölött felvetheti az
Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből eredő jogbiztonság sérelmét;
az Alkotmánybíróság e kérdéseket – erre irányuló indítvány
alapján – esetenként bírálja el.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint azonban jelen ügyben
nem állapítható meg a jogállamiságból eredő jogbiztonság
sérelme a közérdekű bejelentésekről, javaslatokról és
panaszokról szóló 1977. évi I. törvény vizsgálni kért
rendelkezései és a végrehajtására kiadott 11/1977. (III. 30.)
MT rendelet tekintetében sem. A törvény és végrehajtási
rendelete legutóbb tíz éve, 1992-ben módosult, ekkor egyes
rendelkezéseit hatályon kívül helyezték. Az elavult,
kiüresedett – “nyilvánvalóan meghaladottnak tekinthető” (ABH
1998. 323, 326.) – norma hatályon kívül helyezése azonban nem
az Alkotmánybíróság, hanem a jogalkotó szervek feladata,
ezért az Alkotmánybíróság az indítványt e vonatkozásban
elutasította.
2.2. Az indítványozó kérelmet terjesztett elő a nemzetközi
szerződésekkel kapcsolatos eljárásról szóló 1982. évi 27.
törvényerejű rendelet alkotmányellenességének vizsgálatára és
megsemmisítésére is, majd az ez irányú kérelmét visszavonta.
Az Abtv. 20. §-a szerint az Alkotmánybíróság indítvány
alapján jár el. Az indítvány visszavonása miatt az
Alkotmánybíróság az eljárását e tekintetben megszüntette.
3. Az indítványozó végül megsemmisíteni kérte a Jat. egészét
az Alkotmány 7. § (2) bekezdése alapján. Véleménye, hogy az
1987. évi XI. törvény nem az Alkotmány e szabályának
megfelelő, kétharmados többséggel elfogadott törvény, ezért
alkotmányellenes. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az
indítvány megalapozatlan.
Az Alkotmány 7. § (2) bekezdésének hatályos szövegét az 1990.
évi XL. törvénnyel történő alkotmánymódosítás állapította
meg; az alkotmányerejű törvény helyett e rendelkezés a jelen
lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatát írja
elő a jogalkotás rendjét szabályozó törvény meghozatalához.
Az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatában több ízben és több
aspektusból is felmerült az a probléma, hogy akár a Jat.
(mint a jogalkotás rendjét alapjaiban meghatározó törvény),
akár az Alkotmány változása kihat-e a korábbi szabályok
alapján kibocsátott, s hatályban maradt norma formai
alkotmányosságára. Az Alkotmánybíróság ez irányú gyakorlatát
az 54/2001. (XI. 29.) AB határozatában összegezte, s
rámutatott, hogy a Jat. hatálybalépése vagy az Alkotmány
változása önmagában nem teszi alkotmányellenessé a korábban
kibocsátott normát. (ABH 2001. 421., 428.) Más döntéseiben az
Alkotmánybíróság azt hangsúlyozta, hogy az alkotmányerejű
törvény kategóriájának megszűnését követően a kétharmados és
az egyszerű szótöbbséggel elfogadott törvények között nincs
hierarchikus viszony. [lásd: 4/1993. (II. 12.) AB határozat,
ABH 1993. 48. 63.]
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint – ami következik a
fentebb ismertetett határozatokból is – a jogalkotás
rendjének változása nem jár azzal a következménnyel, hogy a
korábban kibocsátott (de az új szabályok értelmében
jogforrástani szempontból nem megfelelő) normák
alkotmányellenessé válnak. Ugyanakkor ezek módosítása
tekintetében csak az új szabályok szerint lehet eljárni. Az
ekképpen módosult (tehát a régi és az új jogalkotási rend
jellemzőit egyaránt magán viselő) jogszabály – pusztán e
formai szempontból megközelítve – nem minősül
alkotmánysértőnek.
Mindezek irányadóak az indítványozó által felvetett
problémára is. Az Alkotmány változása – a jogalkotás rendje
szabályozásának minősített többségű törvényben történő
előírása – önmagában nem tette alkotmányellenessé a Jat.-ot.
Az Alkotmány 7. § (2) bekezdésébe foglalt minősített többség
követelménye vonatkozik a Jat. módosítására, de vonatkozik
egy esetleges új jogalkotási törvény elfogadására egyaránt.
Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság a Jat. egészének
megsemmisítésére irányuló kérelmet elutasította.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
előadó alkotmánybíró
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István Dr. Strausz János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró
. |