Hungarian
Ügyszám:
.
1561/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Bragyova András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 45/2011. (VI. 9.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2011/961
.
A döntés kelte: Budapest, 06/07/2011
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:

                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
                                   
    Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottságnak  az
    országos    népszavazás   kitűzésére   irányuló   kezdeményezés
    aláírásgyűjtő  íve mintapéldányának, illetve az  azon  szereplő
    kérdés  hitelesítésével  kapcsolatban hozott  határozata  ellen
    benyújtott kifogás alapján meghozta a következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 634/2010.
    (X.   1.)   OVB   határozatát  a  jelen  határozatban   foglalt
    indokolással helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.
                                     
      Indítványozó  országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő
      ívének  mintapéldányát  nyújtotta be  hitelesítés  céljából  az
      Országos  Választási  Bizottsághoz (a  továbbiakban:  OVB).  Az
      aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt:
      „Egyetért-e  Ön azzal, hogy jogerős ítélet nélkül legfeljebb  1
      évig tarthasson az előzetes fogvatartás?”
      Az  OVB  az  aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését  a
      634/2010.  (X.  1.)  OVB határozatával (a továbbiakban:  OVBh.)
      megtagadta.
      Az  OVB  döntését  azzal indokolta, hogy „a  kérdésben  tartott
      eredményes népszavazás alkotmányellenes eljárásra kötelezné  az
      Országgyűlést,   így   a  kérdés  burkolt  alkotmánymódosításra
      irányul”. Az OVBh. indokolásában foglaltak szerint „a kérdésben
      tartott  eredményes népszavazás következményeként  megalkotandó
      szabályozás szerint a bíró mérlegelésétől függetlenül egy  évet
      követően megszűnne a terhelt előzetes letartóztatása”. Így  nem
      lenne  biztosított  az,  „hogy az állam  teljesítse  a  büntető
      hatalom    gyakorlására   vonatkozó   alkotmányos   jogát    és
      kötelezettségét”. Az OVB határozatában megállapította,  hogy  a
      kérdésben  nem  lehet  országos népszavazást  tartani,  így  az
      országos  népszavazásról és népi kezdeményezésről  szóló  1998.
      évi  III.  törvény (a továbbiakban: Nsztv.)  10.  §  b)  pontja
      alapján megtagadta az aláírásgyűjtő ív hitelesítését.
      A kezdeményező a törvényes határidőn belül kifogást nyújtott be
      az    Alkotmánybírósághoz   az   OVB   határozatával   szemben.
      Álláspontja  szerint  az  OVB  tévesen  állapította  meg,  hogy
      sikeres népszavazás esetén sérülne az állam joga és kötelessége
      a   büntető  hatalom  gyakorlására.  A  sikeres  népszavazás  a
      hatályos szabályozásban foglalt időtartamot csökkentené,  ezért
      nem ütközik jogszabályba. Álláspontja szerint a kérdés megfelel
      a    népszavazási   kezdeményezés   követelményeinek   és    az
      aláírásgyűjtő ív hitelesíthető.
      Ezért  kérte,  hogy  az  Alkotmánybíróság  az  OVB  határozatát
      semmisítse   meg,   és   az   OVB-t   kötelezze   új    eljárás
      lefolytatására.

                                    II.
                                     
      Az  Alkotmánybíróság a kifogást az alábbi jogszabályok  alapján
      vizsgálta meg:
      1. Az Nsztv. vonatkozó rendelkezései:
       „10.   §  Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
       (…)
       c)  a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,”
       „13.  §  (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
       
       2.  A  választási  eljárásról szóló 1997. évi  C.  törvény  (a
      továbbiakban: Ve.) vizsgálatba bevont rendelkezései:
       „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  —  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
       (…)
       (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
       
                                   III.

      A kifogás nem megalapozott.

      1.   Az   Alkotmánybíróság  hatáskörét  a   jelen   ügyben   az
      Alkotmánybíróságról  szóló 1989. évi XXXII.  törvény  1.  §  h)
      pontjában  foglaltaknak megfelelően a Ve.  130.  §-a  határozza
      meg.  Az Alkotmánybíróság kifogás alapján lefolytatott eljárása
      jogorvoslati  eljárás, amelynek során az  Alkotmánybíróság  azt
      vizsgálja, hogy a beérkezett kifogás megfelel-e a Ve. 77. § (2)
      bekezdése  a)-c) pontjaiban, valamint a 130. § (1) bekezdésében
      foglalt  feltételeknek,  továbbá az  OVB  az  aláírásgyűjtő  ív
      hitelesítési  eljárásában  az  Alkotmánynak  és   az   irányadó
      törvényeknek   megfelelően  járt-e  el.   Eljárása   során   az
      Alkotmánybíróság  e  feladatát  alkotmányos   jogállásával   és
      rendeltetésével összhangban látja el. [25/1999.  (VII.  7.)  AB
      határozat, ABH 1999, 251, 256.]
      A  kifogás  a  törvényi feltételeknek megfelel,  ezért  azt  az
      Alkotmánybíróság  a Ve. 130. § (3) bekezdése  alapján  érdemben
      bírálta el.
      2.   Az   Alkotmánybíróság  elsőként  azt  vizsgálta,  hogy   a
      népszavazásra  feltenni  kívánt  kérdés  —  amely  az  előzetes
      fogvatartás   idejének   limitálására   irányul   —   az    OVB
      határozatában  foglalt  indokoláson  túlmenően  megfelel-e   az
      egyértelműség követelményének.
      Az  Alkotmánybíróság  már  több határozatában  foglalkozott  az
      Nsztv.  13. § (1) bekezdésében foglalt a népszavazásra feltenni
      kívánt    kérdésekkel    szemben    támasztott    egyértelműség
      követelményével  [51/2001. (XI. 29.) AB  határozat,  ABH  2001,
      392,  396.;  25/ 2004. (VII. 7.) AB határozat, ABH  2004,  381,
      386.;  24/2006.  (VI. 15.) AB határozat, ABH 2006,  358,  362.;
      26/2007.  (IV.  25.)  AB határozat, ABH 2007,  332,  342.].  Az
      Alkotmánybíróság  gyakorlata az egyértelműség  követelményét  a
      népszavazáshoz    való    jog   érvényesülésének    alkotmányos
      garanciájaként  értelmezi. A népszavazásra bocsátott  kérdésnek
      egyrészt   a  választópolgár,  másrészt  a  jogalkotó   számára
      egyértelműnek  kell  lennie.  A  választópolgári  egyértelműség
      követelménye   szerint   a  népszavazásra   feltett   kérdésnek
      egyértelműen    eldönthetőnek    kell    lennie,     arra     a
      választópolgárnak   „igen”-nel  vagy  „nem”-mel   kell   tudnia
      válaszolni.  Ebből  következően a túl  bonyolult,  érthetetlen,
      értelmezhetetlen,  félreérthető  vagy  félrevezető  kérdés  nem
      tekinthető egyértelműnek.
       Az  Alkotmánybíróság a 26/2007. (IV. 25.) AB határozatában azt
      is     megállapította:    a    választópolgári    egyértelműség
      követelményének  része,  hogy  a  választópolgárok   a   kérdés
      megválaszolásának lehetséges következményeit világosan  lássák.
      Következésképpen  az  Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint  a
      választópolgárokat  félrevezető,  félreérthető   kérdések   nem
      felelnek  meg az egyértelműség követelményének (ABH 2007,  332,
      337.).   Az   Alkotmánybíróság  e  határozatában   hangsúlyozta
      továbbá, hogy „[a]z egyértelműség követelményének lényege, hogy
      a  népszavazási  kérdésnek  döntésre alkalmasnak  kell  lennie,
      aminek   a   jogalkotói  és  a  választópolgári   egyértelműség
      feltétlenül   szükséges,   de  nem   egyetlen   feltétele.   Az
      egyértelműség részének tekinti az Alkotmánybíróság azt is, hogy
      a  népszavazási  kérdésben  foglalt  döntési  kötelezettség  ne
      legyen  kivitelezhetetlen, végrehajthatatlan, következményeiben
      kiszámíthatatlan. Ezért az Alkotmánybíróság a jövőben az  egyes
      népszavazási  kérdések  alkotmányos  megengedhetőségéről  szóló
      döntéseiben e szempontot is figyelembe fogja venni.” (ABH 2007,
      332, 337.)
       A  jelen esetben népszavazásra bocsátandó kérdés arra irányul,
      hogy  az előzetes fogvatartás időtartama jogerős ítélet  nélkül
      legfeljebb  egy  évig  tarthasson. A  kérdés  egyértelműségének
      vizsgálata során két pontot kell részletezni: egyrészt meg kell
      vizsgálni,  hogy mely időszak tartozik az „előzetes fogvatartás
      időtartamába”,   másrészt  át  kell  tekinteni   az   „előzetes
      fogvatartás” fogalmát.
       2.1.    Az   előzetes   letartóztatás   tartamának   részletes
      szabályait a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény  (a
      továbbiakban:  Be.) 131. és 132. §-ai tartalmazzák.  A  Be.  az
      előzetes  letartóztatás  tartamát  több  szempont  alapján   is
      differenciálja.  Az  első megkülönböztetési  szempont,  hogy  a
      vádirat  benyújtása előtt, vagy azt követően rendelik-e  el:  a
      vádirat benyújtása előtt ugyanis a nyomozási bíró rendelheti el
      az  előzetes letartóztatást az elsőfokú bíróságnak a  tárgyalás
      előkészítése  során  hozandó határozatáig,  de  legfeljebb  egy
      hónapra.  Ezt  követően  a  nyomozási  bíró  dönt  az  előzetes
      letartóztatás    meghosszabbítása   kérdésében,    alkalmanként
      legfeljebb  három hónappal hosszabbíthatja meg a terhelt  fogva
      tartását,   összesen  legfeljebb  az  előzetes   fogva   tartás
      elrendelésétől   számított  egy  éves   tartamig.   A   vádirat
      benyújtását  követő időszakra vonatkozóan  a  Be.  131.  §  (4)
      bekezdése  tartalmaz rendelkezéseket. Ennek alapján „a  vádirat
      benyújtása  után  az  elsőfokú  bíróság  által  elrendelt  vagy
      fenntartott előzetes letartóztatás az elsőfokú bíróság ügydöntő
      határozatának kihirdetéséig tart”.
       A   másodfokú   bíróság  tekintetében  a  Be.  a  továbbiakban
      különbséget tesz a másodfokú bíróság előtt még folyamatban lévő
      ügy  —  ilyen  esetben  az előzetes letartóztatás  a  másodfokú
      eljárás  befejezéséig  tart  —,  és  az  ügydöntő  határozattal
      befejezett  ügy  között, amikor is az előzetes letartóztatás  a
      harmadfokú   eljárás  befejezéséig  tart.   A   törvény   tehát
      megkülönböztet   aszerint,  hogy   az   eljárás   első   fokon,
      másodfokon, vagy harmadfokon van folyamatban.
       Az  előzetes  letartóztatás elrendelésének kérdése felmerülhet
      a  rendkívüli  perorvoslatok körében  is,  a  Be.  413.  §  (1)
      bekezdése  értelmében  ugyanis,  „ha  a  bíróság  a  perújítási
      indítványt  alaposnak találja, a perújítást  elrendeli,  és  az
      ügyet  a  megismételt eljárás lefolytatása végett  megküldi  az
      alapügyben  eljárt elsőfokú bíróságnak, illetőleg a megismételt
      eljárás    lefolytatására   hatáskörrel   és    illetékességgel
      rendelkező  bírósághoz teszi át, egyidejűleg  (…)  a  szükséges
      kényszerintézkedést elrendelheti”.
       A  hatályos  Be.  az előzetes letartóztatás  tartamát  az  ügy
      tárgyát képező bűncselekmény tárgyi súlyától is függővé  teszi.
      A   Be.   132.  §  (3)  bekezdése  a  legkisebb  tárgyi   súlyú
      bűncselekmények   esetén  egy  évben  maximálja   az   előzetes
      letartóztatás időtartamát. Ha a terhelttel szemben öt évnél nem
      súlyosabb  szabadságvesztéssel büntetendő  bűncselekmény  miatt
      van  folyamatban eljárás, az előzetes letartóztatásban  töltött
      idő  a  két  évet nem haladhatja meg. Az előzetes letartóztatás
      felső  határidejét  a  Be.  négy  évben  határozza  meg,  ha  a
      terhelttel  szemben kiemelkedő tárgyi súlyú, azaz tizenöt  évig
      terjedő  vagy életfogytig tartó szabadságvesztéssel  büntetendő
      bűncselekmény miatt van folyamatban eljárás.
       2.2.   A   népszavazásra  bocsátandó  kérdésben   feltüntetett
      „előzetes  fogvatartás” kifejezés minden  személyi  szabadságot
      korlátozó  kényszerintézkedést jelölhet. E  körbe  tartozik  az
      őrizetbe  vétel,  az  előzetes letartóztatás,  a  házi  őrizet,
      valamint  az ideiglenes kényszergyógykezelés is. A Be.  129.  §
      (1)  bekezdése  szerint  az előzetes letartóztatás  „a  terhelt
      személyi   szabadságának  bírói  elvonása  a  jogerős  ügydöntő
      határozat meghozatala előtt”. Valószínű, hogy a kezdeményező az
      előzetes letartóztatást érti az „előzetes fogvatartás”  fogalma
      alatt, ám ez a kérdésből egyértelműen nem tűnik ki.
      Mindezek  alapján  megállapítható, hogy  a  kezdeményező  által
      feltett kérdés két ponton sem egyértelmű. Nem tisztázott,  hogy
      a      büntetőeljárás      mely      szakaszában      elrendelt
      kényszerintézkedésre utal, valamint az sem, hogy  pontosan  mit
      ért az „előzetes fogvatartás” fogalma alatt.
       Így   a   népszavazásra  feltenni  kívánt  kérdés  alapján   a
      választópolgárok  számára  nem  lehet  világos,  hogy  pontosan
      melyik    —    a    büntetőeljárás   során    alkalmazandó    —
      kényszerintézkedésről  van szó. Ezért a választópolgár  döntése
      meghozatalakor  nem lehetne tisztában azzal,  hogy  a  kérdésre
      igennel  vagy nemmel szavazás esetén pontosan miről döntene.  A
      népszavazásra bocsátandó kérdésről tehát úgy kellene döntésüket
      meghozniuk,  hogy nem volna egyértelmű számukra, a  népszavazás
      sikere milyen változásokkal járna.
       Habár  az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az Nsztv. 13.  §
      (1)  bekezdése  nem  támaszt olyan követelményt  a  népszavazás
      kezdeményezőjével  szemben,  hogy  a  kérdés  megfogalmazásakor
      pontosan  használja  a  hatályos jogszabályok  terminológiáját,
      illetőleg   pontosan  meghatározza  azt,  hogy  a  népszavazási
      kezdeményezés  mely jogszabályok módosítására,  hatályon  kívül
      helyezésére,  vagy  változatlan állapotban  való  fenntartására
      irányul [43/2007. (VI. 27.) AB határozat, ABH 2007, 571, 575.],
      a  kérdésből  mind  a  választópolgárok, mind  az  Országgyűlés
      számára    ki    kell   derülnie,   hogy   milyen    lehetséges
      következményekkel járhat a népszavazás. Ugyanakkor ahhoz,  hogy
      a  választópolgár a népszavazásra feltett kérdésre egyértelműen
      tudjon   válaszolni,  szükséges,  hogy  a  kérdés  világos   és
      kizárólag egyféleképpen értelmezhető legyen.
       A  jelen  eljárásban vizsgált esetben megállapítható,  hogy  a
      választópolgárok  a  kérdés alapján  nem  lehetnének  tisztában
      döntésük  tartalmával;  de  a  törvényhozó  számára  sem  lenne
      világos,  hogy  sikeres — érvényes és eredményes —  népszavazás
      esetén milyen jogalkotási kötelezettsége van.
       Mindezek  alapján az Alkotmánybíróság az OVB végső  döntésével
       megegyezően,   de  az  Alkotmánybíróság  jelen   határozatában
       foglalt    indokolás   szerint   megállapította,    hogy    az
       aláírásgyűjtő   íven  szereplő  kérdés   nem   felel   meg   a
       választópolgári egyértelműség követelményének.
      Így   az   Alkotmánybíróság  az  OVB  634/2010.  (X.  1.)   OVB
      határozatának     rendelkező    részét    helybenhagyta,     az
      Alkotmánybíróság jelen határozatában kifejtett indokok alapján.
      Az   Alkotmánybíróság   határozatának   közzétételét   az   OVB
      határozatnak a Magyar Közlönyben való megjelenésére tekintettel
      rendelte el.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                           
             Dr. Balogh Elemér                   Dr. Bihari Mihály
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Bragyova András                  Dr. Holló András
             előadó alkotmánybíró                    alkotmánybíró

             Dr. Kiss László                      Dr. Kovács Péter
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Lenkovics Barnabás               Dr. Lévay Miklós
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

                              Dr. Stumpf István
                                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        45/2011. (VI. 9.)
        Date of the decision:
        .
        06/07/2011
        .
        .