A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottságnak az
országos népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés
aláírásgyűjtő íve mintapéldányának, illetve az azon szereplő
kérdés hitelesítésével kapcsolatban hozott határozata ellen
benyújtott kifogás alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 634/2010.
(X. 1.) OVB határozatát a jelen határozatban foglalt
indokolással helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Indítványozó országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő
ívének mintapéldányát nyújtotta be hitelesítés céljából az
Országos Választási Bizottsághoz (a továbbiakban: OVB). Az
aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt:
„Egyetért-e Ön azzal, hogy jogerős ítélet nélkül legfeljebb 1
évig tarthasson az előzetes fogvatartás?”
Az OVB az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését a
634/2010. (X. 1.) OVB határozatával (a továbbiakban: OVBh.)
megtagadta.
Az OVB döntését azzal indokolta, hogy „a kérdésben tartott
eredményes népszavazás alkotmányellenes eljárásra kötelezné az
Országgyűlést, így a kérdés burkolt alkotmánymódosításra
irányul”. Az OVBh. indokolásában foglaltak szerint „a kérdésben
tartott eredményes népszavazás következményeként megalkotandó
szabályozás szerint a bíró mérlegelésétől függetlenül egy évet
követően megszűnne a terhelt előzetes letartóztatása”. Így nem
lenne biztosított az, „hogy az állam teljesítse a büntető
hatalom gyakorlására vonatkozó alkotmányos jogát és
kötelezettségét”. Az OVB határozatában megállapította, hogy a
kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani, így az
országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998.
évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 10. § b) pontja
alapján megtagadta az aláírásgyűjtő ív hitelesítését.
A kezdeményező a törvényes határidőn belül kifogást nyújtott be
az Alkotmánybírósághoz az OVB határozatával szemben.
Álláspontja szerint az OVB tévesen állapította meg, hogy
sikeres népszavazás esetén sérülne az állam joga és kötelessége
a büntető hatalom gyakorlására. A sikeres népszavazás a
hatályos szabályozásban foglalt időtartamot csökkentené, ezért
nem ütközik jogszabályba. Álláspontja szerint a kérdés megfelel
a népszavazási kezdeményezés követelményeinek és az
aláírásgyűjtő ív hitelesíthető.
Ezért kérte, hogy az Alkotmánybíróság az OVB határozatát
semmisítse meg, és az OVB-t kötelezze új eljárás
lefolytatására.
II.
Az Alkotmánybíróság a kifogást az alábbi jogszabályok alapján
vizsgálta meg:
1. Az Nsztv. vonatkozó rendelkezései:
„10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
(…)
c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
követelményeknek,”
„13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy kell
megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
2. A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) vizsgálatba bevont rendelkezései:
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet — az Alkotmánybírósághoz
címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
(…)
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az
Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
III.
A kifogás nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság hatáskörét a jelen ügyben az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § h)
pontjában foglaltaknak megfelelően a Ve. 130. §-a határozza
meg. Az Alkotmánybíróság kifogás alapján lefolytatott eljárása
jogorvoslati eljárás, amelynek során az Alkotmánybíróság azt
vizsgálja, hogy a beérkezett kifogás megfelel-e a Ve. 77. § (2)
bekezdése a)-c) pontjaiban, valamint a 130. § (1) bekezdésében
foglalt feltételeknek, továbbá az OVB az aláírásgyűjtő ív
hitelesítési eljárásában az Alkotmánynak és az irányadó
törvényeknek megfelelően járt-e el. Eljárása során az
Alkotmánybíróság e feladatát alkotmányos jogállásával és
rendeltetésével összhangban látja el. [25/1999. (VII. 7.) AB
határozat, ABH 1999, 251, 256.]
A kifogás a törvényi feltételeknek megfelel, ezért azt az
Alkotmánybíróság a Ve. 130. § (3) bekezdése alapján érdemben
bírálta el.
2. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy a
népszavazásra feltenni kívánt kérdés — amely az előzetes
fogvatartás idejének limitálására irányul — az OVB
határozatában foglalt indokoláson túlmenően megfelel-e az
egyértelműség követelményének.
Az Alkotmánybíróság már több határozatában foglalkozott az
Nsztv. 13. § (1) bekezdésében foglalt a népszavazásra feltenni
kívánt kérdésekkel szemben támasztott egyértelműség
követelményével [51/2001. (XI. 29.) AB határozat, ABH 2001,
392, 396.; 25/ 2004. (VII. 7.) AB határozat, ABH 2004, 381,
386.; 24/2006. (VI. 15.) AB határozat, ABH 2006, 358, 362.;
26/2007. (IV. 25.) AB határozat, ABH 2007, 332, 342.]. Az
Alkotmánybíróság gyakorlata az egyértelműség követelményét a
népszavazáshoz való jog érvényesülésének alkotmányos
garanciájaként értelmezi. A népszavazásra bocsátott kérdésnek
egyrészt a választópolgár, másrészt a jogalkotó számára
egyértelműnek kell lennie. A választópolgári egyértelműség
követelménye szerint a népszavazásra feltett kérdésnek
egyértelműen eldönthetőnek kell lennie, arra a
választópolgárnak „igen”-nel vagy „nem”-mel kell tudnia
válaszolni. Ebből következően a túl bonyolult, érthetetlen,
értelmezhetetlen, félreérthető vagy félrevezető kérdés nem
tekinthető egyértelműnek.
Az Alkotmánybíróság a 26/2007. (IV. 25.) AB határozatában azt
is megállapította: a választópolgári egyértelműség
követelményének része, hogy a választópolgárok a kérdés
megválaszolásának lehetséges következményeit világosan lássák.
Következésképpen az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a
választópolgárokat félrevezető, félreérthető kérdések nem
felelnek meg az egyértelműség követelményének (ABH 2007, 332,
337.). Az Alkotmánybíróság e határozatában hangsúlyozta
továbbá, hogy „[a]z egyértelműség követelményének lényege, hogy
a népszavazási kérdésnek döntésre alkalmasnak kell lennie,
aminek a jogalkotói és a választópolgári egyértelműség
feltétlenül szükséges, de nem egyetlen feltétele. Az
egyértelműség részének tekinti az Alkotmánybíróság azt is, hogy
a népszavazási kérdésben foglalt döntési kötelezettség ne
legyen kivitelezhetetlen, végrehajthatatlan, következményeiben
kiszámíthatatlan. Ezért az Alkotmánybíróság a jövőben az egyes
népszavazási kérdések alkotmányos megengedhetőségéről szóló
döntéseiben e szempontot is figyelembe fogja venni.” (ABH 2007,
332, 337.)
A jelen esetben népszavazásra bocsátandó kérdés arra irányul,
hogy az előzetes fogvatartás időtartama jogerős ítélet nélkül
legfeljebb egy évig tarthasson. A kérdés egyértelműségének
vizsgálata során két pontot kell részletezni: egyrészt meg kell
vizsgálni, hogy mely időszak tartozik az „előzetes fogvatartás
időtartamába”, másrészt át kell tekinteni az „előzetes
fogvatartás” fogalmát.
2.1. Az előzetes letartóztatás tartamának részletes
szabályait a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (a
továbbiakban: Be.) 131. és 132. §-ai tartalmazzák. A Be. az
előzetes letartóztatás tartamát több szempont alapján is
differenciálja. Az első megkülönböztetési szempont, hogy a
vádirat benyújtása előtt, vagy azt követően rendelik-e el: a
vádirat benyújtása előtt ugyanis a nyomozási bíró rendelheti el
az előzetes letartóztatást az elsőfokú bíróságnak a tárgyalás
előkészítése során hozandó határozatáig, de legfeljebb egy
hónapra. Ezt követően a nyomozási bíró dönt az előzetes
letartóztatás meghosszabbítása kérdésében, alkalmanként
legfeljebb három hónappal hosszabbíthatja meg a terhelt fogva
tartását, összesen legfeljebb az előzetes fogva tartás
elrendelésétől számított egy éves tartamig. A vádirat
benyújtását követő időszakra vonatkozóan a Be. 131. § (4)
bekezdése tartalmaz rendelkezéseket. Ennek alapján „a vádirat
benyújtása után az elsőfokú bíróság által elrendelt vagy
fenntartott előzetes letartóztatás az elsőfokú bíróság ügydöntő
határozatának kihirdetéséig tart”.
A másodfokú bíróság tekintetében a Be. a továbbiakban
különbséget tesz a másodfokú bíróság előtt még folyamatban lévő
ügy — ilyen esetben az előzetes letartóztatás a másodfokú
eljárás befejezéséig tart —, és az ügydöntő határozattal
befejezett ügy között, amikor is az előzetes letartóztatás a
harmadfokú eljárás befejezéséig tart. A törvény tehát
megkülönböztet aszerint, hogy az eljárás első fokon,
másodfokon, vagy harmadfokon van folyamatban.
Az előzetes letartóztatás elrendelésének kérdése felmerülhet
a rendkívüli perorvoslatok körében is, a Be. 413. § (1)
bekezdése értelmében ugyanis, „ha a bíróság a perújítási
indítványt alaposnak találja, a perújítást elrendeli, és az
ügyet a megismételt eljárás lefolytatása végett megküldi az
alapügyben eljárt elsőfokú bíróságnak, illetőleg a megismételt
eljárás lefolytatására hatáskörrel és illetékességgel
rendelkező bírósághoz teszi át, egyidejűleg (…) a szükséges
kényszerintézkedést elrendelheti”.
A hatályos Be. az előzetes letartóztatás tartamát az ügy
tárgyát képező bűncselekmény tárgyi súlyától is függővé teszi.
A Be. 132. § (3) bekezdése a legkisebb tárgyi súlyú
bűncselekmények esetén egy évben maximálja az előzetes
letartóztatás időtartamát. Ha a terhelttel szemben öt évnél nem
súlyosabb szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény miatt
van folyamatban eljárás, az előzetes letartóztatásban töltött
idő a két évet nem haladhatja meg. Az előzetes letartóztatás
felső határidejét a Be. négy évben határozza meg, ha a
terhelttel szemben kiemelkedő tárgyi súlyú, azaz tizenöt évig
terjedő vagy életfogytig tartó szabadságvesztéssel büntetendő
bűncselekmény miatt van folyamatban eljárás.
2.2. A népszavazásra bocsátandó kérdésben feltüntetett
„előzetes fogvatartás” kifejezés minden személyi szabadságot
korlátozó kényszerintézkedést jelölhet. E körbe tartozik az
őrizetbe vétel, az előzetes letartóztatás, a házi őrizet,
valamint az ideiglenes kényszergyógykezelés is. A Be. 129. §
(1) bekezdése szerint az előzetes letartóztatás „a terhelt
személyi szabadságának bírói elvonása a jogerős ügydöntő
határozat meghozatala előtt”. Valószínű, hogy a kezdeményező az
előzetes letartóztatást érti az „előzetes fogvatartás” fogalma
alatt, ám ez a kérdésből egyértelműen nem tűnik ki.
Mindezek alapján megállapítható, hogy a kezdeményező által
feltett kérdés két ponton sem egyértelmű. Nem tisztázott, hogy
a büntetőeljárás mely szakaszában elrendelt
kényszerintézkedésre utal, valamint az sem, hogy pontosan mit
ért az „előzetes fogvatartás” fogalma alatt.
Így a népszavazásra feltenni kívánt kérdés alapján a
választópolgárok számára nem lehet világos, hogy pontosan
melyik — a büntetőeljárás során alkalmazandó —
kényszerintézkedésről van szó. Ezért a választópolgár döntése
meghozatalakor nem lehetne tisztában azzal, hogy a kérdésre
igennel vagy nemmel szavazás esetén pontosan miről döntene. A
népszavazásra bocsátandó kérdésről tehát úgy kellene döntésüket
meghozniuk, hogy nem volna egyértelmű számukra, a népszavazás
sikere milyen változásokkal járna.
Habár az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az Nsztv. 13. §
(1) bekezdése nem támaszt olyan követelményt a népszavazás
kezdeményezőjével szemben, hogy a kérdés megfogalmazásakor
pontosan használja a hatályos jogszabályok terminológiáját,
illetőleg pontosan meghatározza azt, hogy a népszavazási
kezdeményezés mely jogszabályok módosítására, hatályon kívül
helyezésére, vagy változatlan állapotban való fenntartására
irányul [43/2007. (VI. 27.) AB határozat, ABH 2007, 571, 575.],
a kérdésből mind a választópolgárok, mind az Országgyűlés
számára ki kell derülnie, hogy milyen lehetséges
következményekkel járhat a népszavazás. Ugyanakkor ahhoz, hogy
a választópolgár a népszavazásra feltett kérdésre egyértelműen
tudjon válaszolni, szükséges, hogy a kérdés világos és
kizárólag egyféleképpen értelmezhető legyen.
A jelen eljárásban vizsgált esetben megállapítható, hogy a
választópolgárok a kérdés alapján nem lehetnének tisztában
döntésük tartalmával; de a törvényhozó számára sem lenne
világos, hogy sikeres — érvényes és eredményes — népszavazás
esetén milyen jogalkotási kötelezettsége van.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az OVB végső döntésével
megegyezően, de az Alkotmánybíróság jelen határozatában
foglalt indokolás szerint megállapította, hogy az
aláírásgyűjtő íven szereplő kérdés nem felel meg a
választópolgári egyértelműség követelményének.
Így az Alkotmánybíróság az OVB 634/2010. (X. 1.) OVB
határozatának rendelkező részét helybenhagyta, az
Alkotmánybíróság jelen határozatában kifejtett indokok alapján.
Az Alkotmánybíróság határozatának közzétételét az OVB
határozatnak a Magyar Közlönyben való megjelenésére tekintettel
rendelte el.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bragyova András Dr. Holló András
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Stumpf István
alkotmánybíró
. |