Hungarian
Ügyszám:
.
944/H/2007
Előadó alkotmánybíró: Lenkovics Barnabás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 4/2009. (II. 4.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2009/87
.
A döntés kelte: Budapest, 02/03/2009
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

     Az  Alkotmánybíróság  az Országos Választási  Bizottság  által
    országos    népszavazás   kitűzésére   irányuló   kezdeményezés
    aláírásgyűjtő  ívének hitelesítése tárgyában hozott  határozata
    ellen benyújtott kifogások alapján meghozta a következő

                             határozatot:

     Az   Alkotmánybíróság   az   Országos   Választási   Bizottság
    183/2007. (VII. 23.) OVB határozatát helybenhagyja.

    Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

       1.  Az  Országos  Választási Bizottság (a  továbbiakban:  OVB)
      183/2007.  (VII.  23.) OVB határozatával úgy  döntött,  hogy  a
      magánszemély    által    benyújtott    országos    népszavazási
      kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének mintapéldányát hitelesíti.
       Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepel:
       „Egyetért-e  Ön  azzal,  hogy  az egészségügyi  közszolgáltató
      intézményeik,   kórházaik  működtetésének  módjáról   a   helyi
      önkormányzatok dönthessenek?”
       Az  OVB az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát hitelesítő, a jelen
      ügyben  vizsgált  határozatában utalt arra,  hogy  a  kérdéssel
      egyidejűleg  a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség képviseletében
      dr.    Orbán   Viktor,   és   a   Kereszténydemokrata   Néppárt
      képviseletében dr. Semjén Zsolt ugyancsak országos népszavazást
      kezdeményezett a következő kérdésben:
       „Egyetért-e  Ön  azzal,  hogy  az egészségügyi  közszolgáltató
      intézmények,    kórházak   maradjanak   állami,   önkormányzati
      tulajdonban?”
       Az  OVB  megállapította, hogy a két kérdés nem teljesen azonos
      tartalmú.  Az utóbb benyújtott kérdés nem vonatkozik az  állami
      tulajdonban álló egészségügyi intézményekre, kórházakra, csak a
      helyi önkormányzatok intézményeit érinti.
       A  kérdés vizsgálata után az OVB azt állapította meg,  hogy  a
      magánszemély  beadványozó által benyújtott aláírásgyűjtő  ív  a
      törvényben   meghatározott  formai,  valamint  a  népszavazásra
      feltenni  kívánt  kérdésre vonatkozó tartalmi  követelményeknek
      eleget   tesz,  ezért  hitelesítésének  akadálya  nincs.   Más,
      népszavazásra  korábban  feltenni  javasolt  kérdésekkel   való
      összefüggést az OVB nem vizsgált.
       A  határozat a Magyar Közlöny 2007. július 25-ei, 98. számában
      jelent meg.

       2. A határozat ellen két magánszemély nyújtott be kifogást.  A
      kifogást a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény  (a
      továbbiakban:   Ve.)  130.  §  (1)  bekezdésében  meghatározott
      tizenöt   napos   határidőn  belül  lehet  előterjeszteni.   Az
      Alkotmánybíróság   a   határidőben  érkezett   kifogásokat   az
      Alkotmánybíróság    ideiglenes    ügyrendjéről     és     annak
      közzétételéről   szóló,  módosított  és  egységes   szerkezetbe
      foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065.) 28. §
      (1)  bekezdése  alapján egyesítette, és azokat  egy  eljárásban
      bírálta el.

       3. A kifogások tartalma az alábbiakban foglalható össze:

       3.1.   Egyik   kifogás   szerint  az  OVB   nem   a   hatályos
      törvényeknek, és az Alkotmánybíróság gyakorlatának  megfelelően
      járt  el  akkor, amikor az azonos tartalmú kérdéseket egymástól
      függetlenül  vizsgálta, és nem alkalmazta  a  megelőzés  elvét.
      Hivatkozik  a  kifogást tevő arra, hogy a  kérdés  hitelesítése
      következtében    a    több,   azonos   tárgykörű    népszavazás
      eredményeképp   sérelmet  szenved  a  jogalkotói  egyértelműség
      követelménye,    mivel   az   Országgyűlés   számára    végképp
      követhetetlenné  válik,  hogy milyen  jogalkotói  kötelezettség
      terheli.  A  kifogást tevő álláspontja szerint ez a  helyzet  a
      rendeltetésszerű  joggyakorlás sérelmén túl a kiszámíthatóságot
      és a jogbiztonságot is súlyosan veszélyezteti.

       3.2.   Másik  kifogást  tevő  szerint  az  OVB-nek  a   kérdés
      hitelesítését    az    országos    népszavazásról    és    népi
      kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a  továbbiakban:
      Nsztv.) 12. §-a, valamint saját korábbi gyakorlata alapján  meg
      kellett  volna  tagadnia,  mivel a kifogással  érintett  kérdés
      hitelesítése  előtt  már  sor  került  azonos  tartalmú  kérdés
      hitelesítésére.  Nézete  szerint az  azonos  tartalmú  kérdések
      hitelesítése komoly veszélyt jelent mind a jogbiztonságra, mind
      a választópolgárok népszavazáshoz való jogának érvényesülésére,
      valamint magára a jogintézmény tekintélyére nézve is.
       A  kifogás  szerint a népszavazásra feltenni  javasolt  kérdés
      többszörösen   összetett,  és  az  érintett   jogszabályi   kör
      határozatlansága miatt nem felel meg sem a választói, sem pedig
      a  jogalkotói egyértelműség követelményének [Nsztv. 13.  §  (1)
      bekezdése].  Megtévesztőnek  tartja  továbbá  a  kérdést   arra
      hivatkozva, hogy a ténylegesen fennálló jogi helyzettel szemben
      azt  sugallja,  hogy  az önkormányzatok a hatályos  szabályozás
      szerint   nem   dönthetnek  szabadon  egészségügyi   feladataik
      ellátásról.
       További   érvelése   szerint  valamely   hatályos   jogszabály
      rendelkezéseivel  megegyező tartalmú,  azt  mintegy  megerősítő
      kérdést  nem lehet népszavazásra feltenni, erre csak az  Nsztv.
      8.  §  (4) bekezdésében írt esetben, az Országgyűlés által  már
      elfogadott,  de  a köztársasági elnök által  még  alá  nem  írt
      törvény  vonatkozásában van lehetőség. A kifogást  tevő  nézete
      szerint   nem  lehetséges  a  törvényt  megerősítő  népszavazás
      intézményét   kiterjesztően   értelmezni,   és   a   törvényben
      meghatározott esetkörön kívül is alkalmazni.
       Hivatkozik   a   kifogást  tevő  arra   is,   hogy   a   helyi
      önkormányzatok döntési autonómiájának terjedelméről való döntés
      –  a  helyi  egészségügyi feladatok ellátásának  módjáról  való
      döntés – nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe, azért  arról
      az   Alkotmány  28/B.  §  (1)  bekezdése  alapján   nem   lehet
      népszavazást tartani.
       A  kifogást  tevő  álláspontja szerint a  hitelesítés  további
      akadályát jelenti az, hogy az Országgyűlés még nem tett  eleget
      a  27/2007.  (V. 17.) AB határozatban megállapított jogalkotási
      kötelezettségének, vagyis nem határozta meg, hogy az eredményes
      ügydöntő   népszavazáson  hozott  döntés  meddig  kötelezi   az
      országgyűlést.  Nézete szerint mindaddig, amíg az  Országgyűlés
      nem tesz eleget a fenti szabályozási kötelezettségének, a jelen
      népszavazási kezdeményezés nem hitelesíthető.

       4.  Eljárása során az Alkotmánybíróság megállapította, hogy  a
      határozatban  hivatkozott, a FIDESZ-MPSZ és a  KDNP  képviselői
      által   előterjesztett  kérdést  tartalmazó  aláírásgyűjtő   ív
      mintapéldányát  az  OVB 168/2007. (VII. 18.) OVB  határozatával
      hitelesítette.  Az  ezen határozat ellen  benyújtott  kifogások
      alapján  indult  eljárást az Alkotmánybíróság a  95/2007.  (XI.
      22.)  AB  számú  végzésével (ABH 2007, 116.) 2008.  június  15.
      napjáig   felfüggesztette,   majd   73/2008.   (V.   22.)    AB
      határozatával (ABK 2008. május, 709.) a hitelesítő  határozatot
      helybenhagyta.
       Ugyancsak  megállapítja az Alkotmánybíróság, hogy a  172/2007.
      (VII.  18.)  OVB  határozatot (a határozat  által  hitelesített
      kérdés:  „Egyetért-e  Ön  azzal, hogy  a  helyi  önkormányzatok
      egészségügyi    feladataik   ellátásának   módjáról    szabadon
      dönthessenek?”)  a 84/2008. (VI. 13.) AB határozat  (ABK  2008.
      június, 861.) megsemmisítette.

                                    II.

       1. Az Alkotmány érintett rendelkezései:

      „2.  § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely
      a   népszuverenitást  választott  képviselői  útján,   valamint
      közvetlenül gyakorolja.”
      „28/B.  § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgya
      az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
      „28/C.  §  (2) Országos népszavazást kell tartani legalább  200
      000 választópolgár kezdeményezésére.
      (3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az eredményes
      népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre kötelező.”

       2. A Ve. rendelkezései:
      „2. § E törvényt kell alkalmazni:
      (…)
      e) az országos népszavazásra,
      (…)”
      „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási   Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
      (…)
      (3)  Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

       3. A Nsztv. rendelkezései:
      „8.  §  (1) Az eredményes ügydöntő népszavazással hozott döntés
      az Országgyűlésre kötelező.”
      „12.  §  Ha  az  Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő
      ívet,  illetőleg  a  kérdést hitelesítette, ugyanazon  tartalmú
      kérdésben   nem   nyújtható   be   aláírásgyűjtő   ívek   újabb
      mintapéldánya   (2.  §),  illetőleg  népszavazás  elrendelésére
      irányuló újabb kezdeményezés (9. §)
      a) a népszavazás megtartásáig, vagy
      b) a kezdeményezés elutasításáig, illetőleg
      c)   az  aláírásgyűjtő  ívek  benyújtására  rendelkezésre  álló
      határidő eredménytelen elteltéig.”
      „13.  §  (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést  úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”

                                   III.

       A kifogások nem megalapozottak.

       1.  Az  Alkotmánybíróság elsőként azt  vizsgálta  a  kifogások
      elbírálása  során, hogy a 183/2007. (VII. 23.) OVB határozat  a
      kifogást  tevő álláspontjával megegyezően valóban korábban  már
      hitelesített  kérdésekkel azonos tartalmú kérdést hitelesített-
      e, megsértve ezzel az Nsztv. 12. §-ában írt rendelkezést.
      Az OVB 168/2007. (VII. 18.) határozatával hitelesítette a
      következő kérdést:
      „Egyetért-e  Ön  azzal,  hogy  az  egészségügyi  közszolgáltató
      intézmények,    kórházak   maradjanak   állami,   önkormányzati
      tulajdonban?”
       A   jelen  eljárás  tárgyát  képező  kezdeményezés  az  alábbi
      kérdést tartalmazza:
      „Egyetért-e  Ön  azzal,  hogy  az  egészségügyi  közszolgáltató
      intézményeik,   kórházaik  működtetésének  módjáról   a   helyi
      önkormányzatok dönthessenek?”
       Az  OVB  megállapította, hogy a két kérdés nem teljesen azonos
      tartalmú.  Az utóbb benyújtott kérdés nem vonatkozik az  állami
      tulajdonban álló egészségügyi intézményekre, kórházakra, csak a
      helyi önkormányzatok intézményeit érinti.
       Az  Alkotmánybíróság a 73/2008. (V. 22.) AB határozatában  már
      megvizsgálta   a   168/2007.  (VII.   18.)   OVB   határozattal
      hitelesített kérdés, valamint a jelen ügyben szereplő kérdéshez
      hasonló   kérdés   („Egyetért-e  Ön   azzal,   hogy   a   helyi
      önkormányzatok  egészségügyi  feladataik  ellátásának  módjáról
      szabadon    dönthessenek?”)    esetleges    azonosságát.     Az
      Alkotmánybíróság fenti határozata a két kérdés azonos tartalmát
      –   az   OVB   álláspontjával   megegyezően   –   nem   találta
      megállapíthatónak.   Ebből   következően   a    jelen    ügyben
      előterjesztett kifogásokat ebben az összefüggésben nem  találta
      megalapozottnak.
       Az  OVB  172/2007.  (VII.  18.)  határozatát  („Egyetért-e  Ön
      azzal,  hogy  a  helyi  önkormányzatok egészségügyi  feladataik
      ellátásának  módjáról szabadon dönthessenek?”)  a  hitelesített
      kérdés   egyértelműségének  hiánya  miatt  az  Alkotmánybíróság
      84/2008.  (VI.  13.) AB határozatával (ABK 2008. június,  861.)
      megsemmisítette.  Ebből következően ebben a  vonatkozásban  nem
      lehet szó már hitelesített kérdéssel azonos tartalmú kérdésről,
      vagyis  az  Nsztv. 12. §-ának sérelméről, így az erre hivatkozó
      kifogásokat   az   Alkotmánybíróság  úgyszintén   nem   találta
      megalapozottnak.

      2.  Egyik  kifogás  szerint  az OVB által  hitelesített  kérdés
      tartalmilag  a jelenlegi jogszabályi helyzet népszavazás  útján
      történő megerősítésére irányul, lényegét tekintve megegyezik az
      Nsztv. 8. § (4) bekezdésében szabályozott, a már elfogadott, de
      még    ki    nem    hirdetett   törvény   népszavazás    általi
      megerősítésével.  Érvelése  szerint a  népszavazásra  vonatkozó
      rendelkezéseket  kiterjesztően értelmezni nem lehet,  ezért  az
      Nsztv.   8.  §  (4)  bekezdésében  foglalt  tényállási   elemek
      megvalósulása nélkül, egyéb helyzetekben nem lehet  a  hatályos
      jogszabályi  rendelkezések megerősítése  céljából  népszavazást
      kezdeményezni.
       Az  Nsztv. hivatkozott rendelkezése annyit tartalmaz, hogy  az
      Országgyűlés  által  már elfogadott, de  a  köztársasági  elnök
      által  még  alá nem írt törvényről egyrészt népszavazást  lehet
      rendezni,  másrészt pedig ez a népszavazás nem lehet  vélemény-
      nyilvánító, hanem csakis ügydöntő népszavazás. Ez a rendelkezés
      semmilyen  értelmezés esetén sem jelentheti törvényi  akadályát
      annak, hogy a hatályos jogszabályi környezetre (több jogszabály
      komplexumára)  vonatkozó  kérdés az  OVB  hitelesítése  alapján
      népszavazás  tárgya lehessen, így az Alkotmánybíróság  az  erre
      vonatkozó kifogást is elutasította.

       3.  További kifogás hivatkozik arra, hogy a helyi egészségügyi
      feladatok  ellátásának  módjáról való döntés  nem  tartozik  az
      Országgyűlés hatáskörébe, ezért arról az Alkotmány 28/B. §  (1)
      bekezdése  alapján nem lehet népszavazást tartani. Kétségtelen,
      hogy  az  Alkotmány  44/A.  §  (1) bekezdése  a)-h)  pontjaiban
      nevesíti a helyi képviselő-testület jogait (hatásköreit).  Ezen
      jogokat azonban számos törvény részletezi (hajtja végre), amely
      törvények megalkotása, tartalmuk kialakítása vitathatatlanul az
      Országgyűlés   hatáskörébe  tartozik.  A  helyi  önkormányzatok
      egészségügyi feladatainak ellátási módjáról rendelkezik például
      az   Ötv.,   az   önkormányzatokat  is  érintő  rendelkezéseket
      tartalmaz  a  kötelező  egészségbiztosítás  ellátásairól  szóló
      1997.  évi LXXXIII. törvény, az egészségügyről szóló 1997.  évi
      CLIV. törvény, az önálló orvosi tevékenységről szóló 2000.  évi
      II.  törvény,  az  egészségügyi  tevékenység  végzésének  egyes
      kérdéseiről   szóló  2003.  évi  LXXXIV.   törvény,   stb.   Az
      önkormányzatok  egészségügyi  feladataik  ellátásának  módjáról
      való  döntési  lehetősége tehát nem az Alkotmány  44/A.  §-ában
      foglalt  kérdéskör.  Ebből következően  az  Alkotmánybíróság  a
      kifogást  tevők  ezen érvelését nem találta megalapozottnak,  e
      vonatkozásban      a      kérdést     hitelesítő      határozat
      alkotmányellenességét nem találta megállapíthatónak.

       4.  Másik  kifogás szerint az aláírásgyűjtő ív hitelesítésének
      akadályát  képezi az, hogy az Országgyűlés nem  tett  eleget  a
      27/2007.  (V.  17.)  AB határozatban megállapított  jogalkotási
      kötelezettségének, vagyis nem határozta meg, hogy az eredményes
      ügydöntő   népszavazáson  hozott  döntés  meddig  kötelezi   az
      Országgyűlést. A kifogásban szereplő felvetés és a  hitelesítés
      törvényessége közötti összefüggés érdemi vizsgálata  nélkül  az
      Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy  a  választási  eljárásról
      szóló 1997. évi C. törvény, valamint az országos népszavazásról
      és   népi   kezdeményezésről  szóló  1998.  évi  III.   törvény
      módosításáról szóló 2007. évi CLXXII. törvény 9. §-a az  Nsztv.
      8.  §-ának  (1)  bekezdését  2007. december  26-i  hatállyal  a
      következőképp  határozta meg: „8. § (1) Az eredményes  ügydöntő
      népszavazással  hozott döntés az Országgyűlésre  a  népszavazás
      megtartásától    –    ha    a    népszavazás    törvényalkotási
      kötelezettséget   keletkeztet,  a  törvény   megalkotásától   –
      számított  három  évig  kötelező.  Az  Országgyűlés  köteles  a
      népszavazás   döntésének  haladéktalanul  eleget   tenni.”   Az
      Országgyűlés tehát a hivatkozott alkotmánybírósági határozatban
      foglalt jogalkotási kötelezettségének eleget tett.

       5.  Megjegyzi még az Alkotmánybíróság; a 84/2008. (VI. 13.) AB
      határozatában megállapította, hogy a 172/2007. (VII.  18.)  OVB
      határozattal jóváhagyott kérdés („Egyetért-e Ön azzal,  hogy  a
      helyi   önkormányzatok   egészségügyi  feladataik   ellátásának
      módjáról szabadon dönthessenek?”) nem felel meg az Nsztv. 13. §
      (1)  bekezdésében  meghatározott egyértelműség követelményének,
      ezért  az  OVB határozatát megsemmisítette. Az Alkotmánybíróság
      határozatának  indokolása  szerint  a  helyi  önkormányzatokról
      szóló  1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.)  vonatkozó
      rendelkezései  nem  „szabad”,  hanem  következetesen   „önálló”
      döntésekről   beszélnek,  olyan  önálló   döntésekről,   melyek
      kereteit és korlátait egyrészt maga az Ötv., másrészt  pedig  a
      példálózó jelleggel említett más törvények határozzák  meg.  Az
      önkormányzatok ezen törvényi feltételek és saját  körülményeik,
      lehetőségeik   ismeretében  dönthetnek  önállóan   (nem   pedig
      helyettük  más). A döntések önállósága, azaz jogilag behatárolt
      „szabadsága”  és  a  népszavazásra feltenni javasolt  kérdésben
      szereplő  „szabadon” kifejezés azonban nem azonos tartalmú,  az
      utóbbi  az előzőnél szélesebb értelmet hordoz, és ez mindenképp
      bizonytalanná, a hétköznapi szövegértésen túlmenő  értelmezésre
      szorulóvá teszi a kérdést. Nem lehet egyértelműnek tekinteni  a
      kérdést  a jogalkotó vonatkozásában sem. A döntés szabadságának
      jogszabályi keretek közötti érvényesülését tételező  értelmezés
      esetén a jogalkotóra semmilyen feladat nem hárul, sőt a sikeres
      népszavazási döntés ellenére akár a jogszabályi feltételeket, a
      korlátokat  növelheti, szigoríthatja is.  Ellenkező  értelmezés
      esetén    azonban   az   önkormányzati   döntések   mindenfajta
      feltételét,  korlátját el kellene törölnie,  ami  nyilvánvalóan
      ellehetetlenülést eredményezne. (ABK 2008. június, 861, 866.) A
      jelen  határozatban  vizsgált OVB határozat által  hitelesített
      kérdés  azonban az egyértelműség hiányát eredményező „szabadon”
      kifejezést nem tartalmazza, így a kérdés az Nsztv.  13.  §  (1)
      bekezdésében  rögzített  egyértelműség  követelményének  eleget
      tesz.   Mindezek  alapján  az  Alkotmánybíróság   az   Országos
      Választási  Bizottság  183/2007.  (VII.  23.)  OVB  határozatát
      helybenhagyta.

      Az Alkotmánybíróság – figyelemmel az OVB határozatának a Magyar
      Közlönyben való megjelenésére – elrendelte ezen határozatának a
      Magyar Közlönyben való közzétételét.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke

                  Dr. Balogh Elemér       Dr. Bragyova András
                  alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                  Dr. Holló András            Dr. Kiss László
                  alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                  Dr. Kovács Péter     Dr. Lenkovics Barnabás
                  alkotmánybíró          előadó alkotmánybíró

                  Dr. Lévay Miklós       Dr. Trócsányi László
                  alkotmánybíró                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        4/2009. (II. 4.)
        Date of the decision:
        .
        02/03/2009
        .
        .