A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság által
országos népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés
aláírásgyűjtő ívének hitelesítése tárgyában hozott határozata
ellen benyújtott kifogások alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság
183/2007. (VII. 23.) OVB határozatát helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB)
183/2007. (VII. 23.) OVB határozatával úgy döntött, hogy a
magánszemély által benyújtott országos népszavazási
kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének mintapéldányát hitelesíti.
Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepel:
„Egyetért-e Ön azzal, hogy az egészségügyi közszolgáltató
intézményeik, kórházaik működtetésének módjáról a helyi
önkormányzatok dönthessenek?”
Az OVB az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát hitelesítő, a jelen
ügyben vizsgált határozatában utalt arra, hogy a kérdéssel
egyidejűleg a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség képviseletében
dr. Orbán Viktor, és a Kereszténydemokrata Néppárt
képviseletében dr. Semjén Zsolt ugyancsak országos népszavazást
kezdeményezett a következő kérdésben:
„Egyetért-e Ön azzal, hogy az egészségügyi közszolgáltató
intézmények, kórházak maradjanak állami, önkormányzati
tulajdonban?”
Az OVB megállapította, hogy a két kérdés nem teljesen azonos
tartalmú. Az utóbb benyújtott kérdés nem vonatkozik az állami
tulajdonban álló egészségügyi intézményekre, kórházakra, csak a
helyi önkormányzatok intézményeit érinti.
A kérdés vizsgálata után az OVB azt állapította meg, hogy a
magánszemély beadványozó által benyújtott aláírásgyűjtő ív a
törvényben meghatározott formai, valamint a népszavazásra
feltenni kívánt kérdésre vonatkozó tartalmi követelményeknek
eleget tesz, ezért hitelesítésének akadálya nincs. Más,
népszavazásra korábban feltenni javasolt kérdésekkel való
összefüggést az OVB nem vizsgált.
A határozat a Magyar Közlöny 2007. július 25-ei, 98. számában
jelent meg.
2. A határozat ellen két magánszemély nyújtott be kifogást. A
kifogást a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 130. § (1) bekezdésében meghatározott
tizenöt napos határidőn belül lehet előterjeszteni. Az
Alkotmánybíróság a határidőben érkezett kifogásokat az
Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak
közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe
foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065.) 28. §
(1) bekezdése alapján egyesítette, és azokat egy eljárásban
bírálta el.
3. A kifogások tartalma az alábbiakban foglalható össze:
3.1. Egyik kifogás szerint az OVB nem a hatályos
törvényeknek, és az Alkotmánybíróság gyakorlatának megfelelően
járt el akkor, amikor az azonos tartalmú kérdéseket egymástól
függetlenül vizsgálta, és nem alkalmazta a megelőzés elvét.
Hivatkozik a kifogást tevő arra, hogy a kérdés hitelesítése
következtében a több, azonos tárgykörű népszavazás
eredményeképp sérelmet szenved a jogalkotói egyértelműség
követelménye, mivel az Országgyűlés számára végképp
követhetetlenné válik, hogy milyen jogalkotói kötelezettség
terheli. A kifogást tevő álláspontja szerint ez a helyzet a
rendeltetésszerű joggyakorlás sérelmén túl a kiszámíthatóságot
és a jogbiztonságot is súlyosan veszélyezteti.
3.2. Másik kifogást tevő szerint az OVB-nek a kérdés
hitelesítését az országos népszavazásról és népi
kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban:
Nsztv.) 12. §-a, valamint saját korábbi gyakorlata alapján meg
kellett volna tagadnia, mivel a kifogással érintett kérdés
hitelesítése előtt már sor került azonos tartalmú kérdés
hitelesítésére. Nézete szerint az azonos tartalmú kérdések
hitelesítése komoly veszélyt jelent mind a jogbiztonságra, mind
a választópolgárok népszavazáshoz való jogának érvényesülésére,
valamint magára a jogintézmény tekintélyére nézve is.
A kifogás szerint a népszavazásra feltenni javasolt kérdés
többszörösen összetett, és az érintett jogszabályi kör
határozatlansága miatt nem felel meg sem a választói, sem pedig
a jogalkotói egyértelműség követelményének [Nsztv. 13. § (1)
bekezdése]. Megtévesztőnek tartja továbbá a kérdést arra
hivatkozva, hogy a ténylegesen fennálló jogi helyzettel szemben
azt sugallja, hogy az önkormányzatok a hatályos szabályozás
szerint nem dönthetnek szabadon egészségügyi feladataik
ellátásról.
További érvelése szerint valamely hatályos jogszabály
rendelkezéseivel megegyező tartalmú, azt mintegy megerősítő
kérdést nem lehet népszavazásra feltenni, erre csak az Nsztv.
8. § (4) bekezdésében írt esetben, az Országgyűlés által már
elfogadott, de a köztársasági elnök által még alá nem írt
törvény vonatkozásában van lehetőség. A kifogást tevő nézete
szerint nem lehetséges a törvényt megerősítő népszavazás
intézményét kiterjesztően értelmezni, és a törvényben
meghatározott esetkörön kívül is alkalmazni.
Hivatkozik a kifogást tevő arra is, hogy a helyi
önkormányzatok döntési autonómiájának terjedelméről való döntés
– a helyi egészségügyi feladatok ellátásának módjáról való
döntés – nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe, azért arról
az Alkotmány 28/B. § (1) bekezdése alapján nem lehet
népszavazást tartani.
A kifogást tevő álláspontja szerint a hitelesítés további
akadályát jelenti az, hogy az Országgyűlés még nem tett eleget
a 27/2007. (V. 17.) AB határozatban megállapított jogalkotási
kötelezettségének, vagyis nem határozta meg, hogy az eredményes
ügydöntő népszavazáson hozott döntés meddig kötelezi az
országgyűlést. Nézete szerint mindaddig, amíg az Országgyűlés
nem tesz eleget a fenti szabályozási kötelezettségének, a jelen
népszavazási kezdeményezés nem hitelesíthető.
4. Eljárása során az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
határozatban hivatkozott, a FIDESZ-MPSZ és a KDNP képviselői
által előterjesztett kérdést tartalmazó aláírásgyűjtő ív
mintapéldányát az OVB 168/2007. (VII. 18.) OVB határozatával
hitelesítette. Az ezen határozat ellen benyújtott kifogások
alapján indult eljárást az Alkotmánybíróság a 95/2007. (XI.
22.) AB számú végzésével (ABH 2007, 116.) 2008. június 15.
napjáig felfüggesztette, majd 73/2008. (V. 22.) AB
határozatával (ABK 2008. május, 709.) a hitelesítő határozatot
helybenhagyta.
Ugyancsak megállapítja az Alkotmánybíróság, hogy a 172/2007.
(VII. 18.) OVB határozatot (a határozat által hitelesített
kérdés: „Egyetért-e Ön azzal, hogy a helyi önkormányzatok
egészségügyi feladataik ellátásának módjáról szabadon
dönthessenek?”) a 84/2008. (VI. 13.) AB határozat (ABK 2008.
június, 861.) megsemmisítette.
II.
1. Az Alkotmány érintett rendelkezései:
„2. § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely
a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja.”
„28/B. § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgya
az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
„28/C. § (2) Országos népszavazást kell tartani legalább 200
000 választópolgár kezdeményezésére.
(3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az eredményes
népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre kötelező.”
2. A Ve. rendelkezései:
„2. § E törvényt kell alkalmazni:
(…)
e) az országos népszavazásra,
(…)”
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz
címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
(…)
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az
Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
3. A Nsztv. rendelkezései:
„8. § (1) Az eredményes ügydöntő népszavazással hozott döntés
az Országgyűlésre kötelező.”
„12. § Ha az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő
ívet, illetőleg a kérdést hitelesítette, ugyanazon tartalmú
kérdésben nem nyújtható be aláírásgyűjtő ívek újabb
mintapéldánya (2. §), illetőleg népszavazás elrendelésére
irányuló újabb kezdeményezés (9. §)
a) a népszavazás megtartásáig, vagy
b) a kezdeményezés elutasításáig, illetőleg
c) az aláírásgyűjtő ívek benyújtására rendelkezésre álló
határidő eredménytelen elteltéig.”
„13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy kell
megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
III.
A kifogások nem megalapozottak.
1. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta a kifogások
elbírálása során, hogy a 183/2007. (VII. 23.) OVB határozat a
kifogást tevő álláspontjával megegyezően valóban korábban már
hitelesített kérdésekkel azonos tartalmú kérdést hitelesített-
e, megsértve ezzel az Nsztv. 12. §-ában írt rendelkezést.
Az OVB 168/2007. (VII. 18.) határozatával hitelesítette a
következő kérdést:
„Egyetért-e Ön azzal, hogy az egészségügyi közszolgáltató
intézmények, kórházak maradjanak állami, önkormányzati
tulajdonban?”
A jelen eljárás tárgyát képező kezdeményezés az alábbi
kérdést tartalmazza:
„Egyetért-e Ön azzal, hogy az egészségügyi közszolgáltató
intézményeik, kórházaik működtetésének módjáról a helyi
önkormányzatok dönthessenek?”
Az OVB megállapította, hogy a két kérdés nem teljesen azonos
tartalmú. Az utóbb benyújtott kérdés nem vonatkozik az állami
tulajdonban álló egészségügyi intézményekre, kórházakra, csak a
helyi önkormányzatok intézményeit érinti.
Az Alkotmánybíróság a 73/2008. (V. 22.) AB határozatában már
megvizsgálta a 168/2007. (VII. 18.) OVB határozattal
hitelesített kérdés, valamint a jelen ügyben szereplő kérdéshez
hasonló kérdés („Egyetért-e Ön azzal, hogy a helyi
önkormányzatok egészségügyi feladataik ellátásának módjáról
szabadon dönthessenek?”) esetleges azonosságát. Az
Alkotmánybíróság fenti határozata a két kérdés azonos tartalmát
– az OVB álláspontjával megegyezően – nem találta
megállapíthatónak. Ebből következően a jelen ügyben
előterjesztett kifogásokat ebben az összefüggésben nem találta
megalapozottnak.
Az OVB 172/2007. (VII. 18.) határozatát („Egyetért-e Ön
azzal, hogy a helyi önkormányzatok egészségügyi feladataik
ellátásának módjáról szabadon dönthessenek?”) a hitelesített
kérdés egyértelműségének hiánya miatt az Alkotmánybíróság
84/2008. (VI. 13.) AB határozatával (ABK 2008. június, 861.)
megsemmisítette. Ebből következően ebben a vonatkozásban nem
lehet szó már hitelesített kérdéssel azonos tartalmú kérdésről,
vagyis az Nsztv. 12. §-ának sérelméről, így az erre hivatkozó
kifogásokat az Alkotmánybíróság úgyszintén nem találta
megalapozottnak.
2. Egyik kifogás szerint az OVB által hitelesített kérdés
tartalmilag a jelenlegi jogszabályi helyzet népszavazás útján
történő megerősítésére irányul, lényegét tekintve megegyezik az
Nsztv. 8. § (4) bekezdésében szabályozott, a már elfogadott, de
még ki nem hirdetett törvény népszavazás általi
megerősítésével. Érvelése szerint a népszavazásra vonatkozó
rendelkezéseket kiterjesztően értelmezni nem lehet, ezért az
Nsztv. 8. § (4) bekezdésében foglalt tényállási elemek
megvalósulása nélkül, egyéb helyzetekben nem lehet a hatályos
jogszabályi rendelkezések megerősítése céljából népszavazást
kezdeményezni.
Az Nsztv. hivatkozott rendelkezése annyit tartalmaz, hogy az
Országgyűlés által már elfogadott, de a köztársasági elnök
által még alá nem írt törvényről egyrészt népszavazást lehet
rendezni, másrészt pedig ez a népszavazás nem lehet vélemény-
nyilvánító, hanem csakis ügydöntő népszavazás. Ez a rendelkezés
semmilyen értelmezés esetén sem jelentheti törvényi akadályát
annak, hogy a hatályos jogszabályi környezetre (több jogszabály
komplexumára) vonatkozó kérdés az OVB hitelesítése alapján
népszavazás tárgya lehessen, így az Alkotmánybíróság az erre
vonatkozó kifogást is elutasította.
3. További kifogás hivatkozik arra, hogy a helyi egészségügyi
feladatok ellátásának módjáról való döntés nem tartozik az
Országgyűlés hatáskörébe, ezért arról az Alkotmány 28/B. § (1)
bekezdése alapján nem lehet népszavazást tartani. Kétségtelen,
hogy az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdése a)-h) pontjaiban
nevesíti a helyi képviselő-testület jogait (hatásköreit). Ezen
jogokat azonban számos törvény részletezi (hajtja végre), amely
törvények megalkotása, tartalmuk kialakítása vitathatatlanul az
Országgyűlés hatáskörébe tartozik. A helyi önkormányzatok
egészségügyi feladatainak ellátási módjáról rendelkezik például
az Ötv., az önkormányzatokat is érintő rendelkezéseket
tartalmaz a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló
1997. évi LXXXIII. törvény, az egészségügyről szóló 1997. évi
CLIV. törvény, az önálló orvosi tevékenységről szóló 2000. évi
II. törvény, az egészségügyi tevékenység végzésének egyes
kérdéseiről szóló 2003. évi LXXXIV. törvény, stb. Az
önkormányzatok egészségügyi feladataik ellátásának módjáról
való döntési lehetősége tehát nem az Alkotmány 44/A. §-ában
foglalt kérdéskör. Ebből következően az Alkotmánybíróság a
kifogást tevők ezen érvelését nem találta megalapozottnak, e
vonatkozásban a kérdést hitelesítő határozat
alkotmányellenességét nem találta megállapíthatónak.
4. Másik kifogás szerint az aláírásgyűjtő ív hitelesítésének
akadályát képezi az, hogy az Országgyűlés nem tett eleget a
27/2007. (V. 17.) AB határozatban megállapított jogalkotási
kötelezettségének, vagyis nem határozta meg, hogy az eredményes
ügydöntő népszavazáson hozott döntés meddig kötelezi az
Országgyűlést. A kifogásban szereplő felvetés és a hitelesítés
törvényessége közötti összefüggés érdemi vizsgálata nélkül az
Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a választási eljárásról
szóló 1997. évi C. törvény, valamint az országos népszavazásról
és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény
módosításáról szóló 2007. évi CLXXII. törvény 9. §-a az Nsztv.
8. §-ának (1) bekezdését 2007. december 26-i hatállyal a
következőképp határozta meg: „8. § (1) Az eredményes ügydöntő
népszavazással hozott döntés az Országgyűlésre a népszavazás
megtartásától – ha a népszavazás törvényalkotási
kötelezettséget keletkeztet, a törvény megalkotásától –
számított három évig kötelező. Az Országgyűlés köteles a
népszavazás döntésének haladéktalanul eleget tenni.” Az
Országgyűlés tehát a hivatkozott alkotmánybírósági határozatban
foglalt jogalkotási kötelezettségének eleget tett.
5. Megjegyzi még az Alkotmánybíróság; a 84/2008. (VI. 13.) AB
határozatában megállapította, hogy a 172/2007. (VII. 18.) OVB
határozattal jóváhagyott kérdés („Egyetért-e Ön azzal, hogy a
helyi önkormányzatok egészségügyi feladataik ellátásának
módjáról szabadon dönthessenek?”) nem felel meg az Nsztv. 13. §
(1) bekezdésében meghatározott egyértelműség követelményének,
ezért az OVB határozatát megsemmisítette. Az Alkotmánybíróság
határozatának indokolása szerint a helyi önkormányzatokról
szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) vonatkozó
rendelkezései nem „szabad”, hanem következetesen „önálló”
döntésekről beszélnek, olyan önálló döntésekről, melyek
kereteit és korlátait egyrészt maga az Ötv., másrészt pedig a
példálózó jelleggel említett más törvények határozzák meg. Az
önkormányzatok ezen törvényi feltételek és saját körülményeik,
lehetőségeik ismeretében dönthetnek önállóan (nem pedig
helyettük más). A döntések önállósága, azaz jogilag behatárolt
„szabadsága” és a népszavazásra feltenni javasolt kérdésben
szereplő „szabadon” kifejezés azonban nem azonos tartalmú, az
utóbbi az előzőnél szélesebb értelmet hordoz, és ez mindenképp
bizonytalanná, a hétköznapi szövegértésen túlmenő értelmezésre
szorulóvá teszi a kérdést. Nem lehet egyértelműnek tekinteni a
kérdést a jogalkotó vonatkozásában sem. A döntés szabadságának
jogszabályi keretek közötti érvényesülését tételező értelmezés
esetén a jogalkotóra semmilyen feladat nem hárul, sőt a sikeres
népszavazási döntés ellenére akár a jogszabályi feltételeket, a
korlátokat növelheti, szigoríthatja is. Ellenkező értelmezés
esetén azonban az önkormányzati döntések mindenfajta
feltételét, korlátját el kellene törölnie, ami nyilvánvalóan
ellehetetlenülést eredményezne. (ABK 2008. június, 861, 866.) A
jelen határozatban vizsgált OVB határozat által hitelesített
kérdés azonban az egyértelműség hiányát eredményező „szabadon”
kifejezést nem tartalmazza, így a kérdés az Nsztv. 13. § (1)
bekezdésében rögzített egyértelműség követelményének eleget
tesz. Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az Országos
Választási Bizottság 183/2007. (VII. 23.) OVB határozatát
helybenhagyta.
Az Alkotmánybíróság – figyelemmel az OVB határozatának a Magyar
Közlönyben való megjelenésére – elrendelte ezen határozatának a
Magyar Közlönyben való közzétételét.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |